zjistění dráhy odletu

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
shockwave
Nováček
Nováček
Příspěvky: 3
Registrován: 16. 08. 2012, 18:16
Stav: Offline

zjistění dráhy odletu

Příspěvek od shockwave »

Ahoj, chtěl bych se podívat na nějaký odlet letadla, dá se někde zjistit letová dráha odkud letadlo vzlétne?
Např. Brno Tuřany má jednu dráhu, ale dvě runwaye, abych vedel na jaký konec se postavit?
Děkuji


micaello
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1234
Registrován: 15. 04. 2013, 14:50
Oblíbené typy letadel: E145, A340, A350
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: zjistění dráhy odletu

Příspěvek od micaello »

Runway je jedna, ale dráhy na ní jsou obvykle dvě ;)
A vzhledem k tomu, jak se mění počasí, mění se i použití té či oné, často se může změnit i během hodiny, stačí, aby začal foukat vítr jiným směrem. Takže nejlépe sledovat flightradar24.com

trainzak
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 51
Registrován: 11. 02. 2010, 19:25
Pohlaví: muž
Bydliště: BRQ
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: zjistění dráhy odletu

Příspěvek od trainzak »

Tady jsem na toto téma sepsal takové menší pojednání:

http://www.sharpwings.ivao.cz/2013/06/na-jakou-drahu-bude-letadlo-pristavat.html

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: RE: zjistění dráhy odletu

Příspěvek od JackBrno »

shockwave píše:Ahoj, chtěl bych se podívat na nějaký odlet letadla, dá se někde zjistit letová dráha odkud letadlo vzlétne?
Např. Brno Tuřany má jednu dráhu, ale dvě runwaye, abych vedel na jaký konec se postavit?
Děkuji

Obecně platí, že se přistává a vzlétá vždy proti větru. Ovšem pokud je vítr slabší nebo téměř kolmo na osu dráhy a nebrání tomu hustota provozu, tak si pilot může vyžádat i dráhu opačnou, než zrovna odpovídá protivětru. Takže klidně jedno letadlo může přistávat z jedné strany a 2 minuty po něm z opačné. Jedinou jistotu budeš mít sledováním trasy letu na flightradar24 a nebo ještě lépe, poslechem frekvence věže buď vlastním scannerem nebo na internetu liveatc.net

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5906
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: zjistění dráhy odletu

Příspěvek od Globik »

Omlouvám se za lama dotaz a také za použití tohoto vlákna, ale nechci kvůli jednomu dotazu zakládat další vlákno:
Jaká je nejkratší možná povolená délka dráhy pro cokoli se čtyřmi motory? (Nevím, co to bylo za stroj, měl čtyři motory).
Díky


aviatic
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 257
Registrován: 05. 09. 2007, 19:37
Stav: Offline

Re: zjistění dráhy odletu

Příspěvek od aviatic »

Globik píše:Omlouvám se za lama dotaz a také za použití tohoto vlákna, ale nechci kvůli jednomu dotazu zakládat další vlákno:
Jaká je nejkratší možná povolená délka dráhy pro cokoli se čtyřmi motory? (Nevím, co to bylo za stroj, měl čtyři motory).
Díky

Na tohle se nedá odpovědět obecně,minimální délka RWY záleží na spoustě věcech,jako hmotnost letadla,konfigurace letadla,povětrnostní podmínky a tak dál a tak dál..... Třeba takovému DASH7 bude určitě stačit pár set metrů s normálním nákladem a za "normálního" počasí

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: zjistění dráhy odletu

Příspěvek od flyingblue »

Globik píše:Omlouvám se za lama dotaz a také za použití tohoto vlákna, ale nechci kvůli jednomu dotazu zakládat další vlákno:
Jaká je nejkratší možná povolená délka dráhy pro cokoli se čtyřmi motory? (Nevím, co to bylo za stroj, měl čtyři motory).
Díky


Prazdna c-17 to pry zvedne na 600 feetech, kdyz je potreba :-)

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5906
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: zjistění dráhy odletu

Příspěvek od Globik »

aviatic píše:
Globik píše:Omlouvám se za lama dotaz a také za použití tohoto vlákna, ale nechci kvůli jednomu dotazu zakládat další vlákno:
Jaká je nejkratší možná povolená délka dráhy pro cokoli se čtyřmi motory? (Nevím, co to bylo za stroj, měl čtyři motory).
Díky

Na tohle se nedá odpovědět obecně,minimální délka RWY záleží na spoustě věcech,jako hmotnost letadla,konfigurace letadla,povětrnostní podmínky a tak dál a tak dál..... Třeba takovému DASH7 bude určitě stačit pár set metrů s normálním nákladem a za "normálního" počasí

Ano, moje chyba, že jsem to neupřesnil :) Měl jsem na mysli 4 proudové motory. Plné letadlo, povětrnostní podmínky "normální".
Jde mi o to, zda nějakých cca 1800 metrů je v pohodě. A proč se ptám - protože mi není jasné, z jakého letiště ten stroj mohl letět.

hafi
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1805
Registrován: 20. 09. 2007, 17:47
Pohlaví: muž
Bydliště: bejvávalo YVR
Stav: Offline

Re: zjistění dráhy odletu

Příspěvek od hafi »

tak jelikož jumbolino myslím běžně lítá z LCY, kde je asi 1500 metrů dlouhá dráha, tak celkem určitě jo. A předpokládám, že odborníci doplní nějaký vojenský typy, kterým bude stačit i třetina.

aviatic
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 257
Registrován: 05. 09. 2007, 19:37
Stav: Offline

Re: zjistění dráhy odletu

Příspěvek od aviatic »


Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5906
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: zjistění dráhy odletu

Příspěvek od Globik »

hafi píše:tak jelikož jumbolino myslím běžně lítá z LCY, kde je asi 1500 metrů dlouhá dráha, tak celkem určitě jo. A předpokládám, že odborníci doplní nějaký vojenský typy, kterým bude stačit i třetina.


aviatic píše:http://aircyber.weebly.com/aircraft-runway-requirements.html tak si vyber


Tak to mi dohromady nějak nesedí :)

hafi
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1805
Registrován: 20. 09. 2007, 17:47
Pohlaví: muž
Bydliště: bejvávalo YVR
Stav: Offline

Re: zjistění dráhy odletu

Příspěvek od hafi »

Nerozumim, dle me je to v souladu. Jedine, co me napada: jumbolino = bae146 = avro85.

bubo
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 482
Registrován: 14. 06. 2005, 14:09
Stav: Offline

Re: zjistění dráhy odletu

Příspěvek od bubo »

nektere 4motoraky potrebuji dlouhou drahu, nekterym staci kratka. Neexistuje vseobecne pravidlo, ze pokud ma letadlo vic motoru, tak potrebuje delsi drahu. Je potreba se podivat do letove prirucky daneho letadla.
Vseobecne pravidlo je u rychlosti stoupani (vertikalni rychlosti) - 4 motorak leze nahoru pomalejc, protoze ma (obvykle) mensi prebytek vykonu. V pripade vysazeni motoru jsou tam totiz jeste 3 a ne jeden jako v pripade dvoumotoraku. Kdyz budes snat na letisti, tak je krasne videt srovnani A330 a A340. ale pochopitelne hraje vliv, jestli to maji nalozene na pudu nebo jdou po prazdnu.

micaello
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1234
Registrován: 15. 04. 2013, 14:50
Oblíbené typy letadel: E145, A340, A350
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: zjistění dráhy odletu

Příspěvek od micaello »

aviatic píše:http://aircyber.weebly.com/aircraft-runway-requirements.html tak si vyber

Ten rozdíl mezi 380 a 747 :o :o :o

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3146
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: zjistění dráhy odletu

Příspěvek od Fabo »

Globik píše:
aviatic píše:
Globik píše:Omlouvám se za lama dotaz a také za použití tohoto vlákna, ale nechci kvůli jednomu dotazu zakládat další vlákno:
Jaká je nejkratší možná povolená délka dráhy pro cokoli se čtyřmi motory? (Nevím, co to bylo za stroj, měl čtyři motory).
Díky

Na tohle se nedá odpovědět obecně,minimální délka RWY záleží na spoustě věcech,jako hmotnost letadla,konfigurace letadla,povětrnostní podmínky a tak dál a tak dál..... Třeba takovému DASH7 bude určitě stačit pár set metrů s normálním nákladem a za "normálního" počasí

Ano, moje chyba, že jsem to neupřesnil :) Měl jsem na mysli 4 proudové motory. Plné letadlo, povětrnostní podmínky "normální".
Jde mi o to, zda nějakých cca 1800 metrů je v pohodě. A proč se ptám - protože mi není jasné, z jakého letiště ten stroj mohl letět.


Asi by bylo lepsi popsat cca odkud kam, a kdyz ne typ, tak alespon jak velke to ctyrmotorove letadlo bylo... ono i takova "plna" 747 pokud leti na kratsi let a nema cargo, tak ma treba jen dve tretiny maximalni vzletove hmotnosti...


Odpovědět