Vlakové vlákno

Odpovědět
persona
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2118
Registrován: 24. 05. 2008, 12:26
Bydliště: BRQ
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Vlakové vlákno

Příspěvek od persona »

Jen si to tady odložím, jak se občas říká, a třeba to někdo také využije a hotový příspěvek pošlu pár kamarádům mimo fórum, takže to nebudu muset psát znova :-)

I letos bude Jízdenka na léto 2020 (aplikoval jsem každý rok s výjimkou roku 2015, kdy to nešlo kvůli nové práci). Plán je nejprve 14 úvodních dnů v červenci a pak 14 dní na konci srpna, ale je možný posun, protože jezdit 1. třídou v horkém létě (nad 30° C) ve vymraženém vlaku je o zdraví.

https://www.cd.cz/typy-jizdenek/vnitros ... ky/-27872/ ---

Slíbena je i slovenská týdenní verze Slovak za 29 EUR (teď potvrdili na dotaz na FB, že bude, jen později); škoda jen, že podmínkou získání měsíční verze za 49 EUR je kartička za 35 EUR/12 měsíců. Ale ten týden (třeba dvakrát za období prázdnin) je možná lepší, protože málokdo může mít měsíc volného času.

https://www.zssk.sk/zlavy-cestovne/letna-ponuka-slovak/

Teprve před pár dny jsem zjistil, o čem fandové Polska a železnice nejspíš dávno vědí, tj. že PKP Intercity (tamní dálkový dopravce) nabízí víkendovou jízdenku, přičemž výhodnější je její levnější varianta, která umožňuje využít vlaky IC a TLK. Lze nalézt i víkendovou kombinaci PKP Itercity a POLREGIO (regionální vlaky), ale za 109 PLN je to jen 2. třída a pokud chce člověk jet do vzdálenějších cílů, vidím jako zajímavější 1. třídu v PKP za 111 PLN, tj. dle současného kurzu symbolicky ďábelských 666 Kč. A když jsem viděl, jak vypadá nacvakaná 2. třída polských dálkových vlaků (a chodbičky), myslím, že jednička to podobě jako v ČR jistí. Rozdíl v jízdních dobách oproti dvěma nejvyšším kategoriím vlaků (EIC nebo dokonce EIP) je zanedbatelný a cenový nárůst značný.

https://www.intercity.pl/en/site/for-pa ... we-en.html
Pro základní info o polských nabídkách tohoto typu zde: https://wroclawuncut.com/2020/02/12/pol ... romotions/
Alternativní užitečný přehled je zde: http://europetrainsguide.com/Countries/ ... d-PKP.html

Co mě na stránkách PKP i Polregia štve je to, že zdaleka nejsou kompletně zrcadleny v angličtině a mnohdy Vás to po přepnutí na britskou vlaječku odnese na vyhledávání spojení nebo do jiné části webu, kde je nabídka, pokud tam vůbec je, schovaná. Není to nepřekonatelný problém, ale zbytečné otrava. A nemá prosím někdo zkušenost s povinnou rezervací míst na IC a TLK k víkendové jízdence PKP? Předpokládám, že je to jen formalita, která jde provést na pokladně první větší příhraniční stanice (Cieszyn a ještě lépe Chalupki nebo Rybnik coby úvodní stanice hlavní spojnice ČR - Polsko směr Katovice).

Nepříjemné je, že díky úžasné české vládě je zatím de facto nepřístupné Slezské vojvodství, kam vede klíčová spojnice Bohumín/Chalupki (a dále na Raciborz a Katovice) nebo cesta z Těšína, takže s akcí "Jedeme pro polské pivní speciály" je třeba ještě vyčkat a pro případný návrat se vracet nejspíš přes Wroclaw/Lichkov (ev. Meziměstí, s Glucholazy ve vedlejším Opolském vojvodství se mi to zdá na dlouhé lokte). Ale snad to brzy zruší, protože už jsem si naplánoval, jak v klidu kolem 11 hod. dojedu z Brna do Bohumína (přes Břeclav, protože přímou relaci Brno - Ostrava/Bohumín mají nyní Student Agency) a následně 16 Kč/jednosměrka Malý pohraniční styk + 3 PLN do Raciborze s Koleje Slaskie. Paradox je, že cesta u nich na dvě samostatné jízdenky Chalupki - Wodzislaw Slaski - Rybnik je levnější (3 + 4 PLN) než přímá cesta (9 PLN). (omlouvám se za neuvádění spřežek a liberální míchání české a polské podoby zeměpisných názvů).

Ideální je samozřejmě kombinace výše uvedených síťových jízdenek (jet na normální jednorázovou jízdenku z Prahy nebo Českých Budějovic asi nebude mít takové kouzlo), takže jako dobré řešení vidím amortizaci 14denní Jízdenka na léto nejprve týden až 10 dní v ČR a na její závěr pak po již uvedené cestě v pátek do Rybniku, prohlédnout si za celé odpoledně město, na nádraží si koupit víkendovou jízdenku na 1. třídu a v 18.56 naskočit na IC do Varšavy, kde je člověk za tři a půl hodiny, což mi přijde slušné (snad nikdo nebude řešit ty čtyři minuty do začátku platnosti jízdenky). V pohodě se vyspat, projít si město dle nálady, chuti a únavy využít TLK vlak 14.40 - 18.15 nebo večerní 20.00 - 23.36 do Gdaňsku. Tam opět přespat, projít si město (mám už delší dobu v plánu a je škoda, že Wizz zatím zrušil spojení z Vídně) a v mém pojetí se v neděli navečer pomalu vracet k českým hranicím, tj. vzít to nazpět přes Bydhošť a Poznaň (záleží na každém jestli přespí v Bydhošti nebo až Poznani či si dokokonce udělá zastávku v jednom z obou měst a v neděli večer dorazí na ubikaci až do Wroclawi).

Každopádně z hlavního města Dolního Slezska je to už "coby kamenem dohodil", tj. lze s Koleje Dolnoslaskie na Lichkov a pak LEO Express do Ústí nad Orlicí nebo přes Wałbrzych více na západ. Samozřejmě, že po cestě je hromada dalších důležitých měst (Torun, Malbork, Gdynia, Grudziadz (pro mne osobně závažný objev díky hradbám/sýpkám) anebo výlet na Helskou kosu, kam jede dokonce noční spoj přímo z Rybniku, ale je to štreka (18.12 - 7.48 a i lokálkou z Gdaňsku je to docela kus). Viz pěkné video:
https://www.youtube.com/watch?v=_7nh5sJ ... lx2dG-u7-Q

A nevěřil bych, jak hypnotické může být sledování vlaků v řepce: https://www.youtube.com/watch?v=jbLpblU ... ex=12&t=0s

Jediné, co mě štve je, že LEO Express převzal v kraji úsek Ústí nad Orlicí - Lichkov, čímž padla možnost přímého spojení z Brna do Wroclawi (byť se dvěma přestupy, ale za milých 239 Kč, ještě loni na podzim, a několikrát denně a nejen o víkendu) a tak je možné opět naskočit na Jízdenku na léto až po krátkém úseku s touto firmou. A rychlíku z Brna/Prahy/Pardubic, tedy zejména na polské straně, si můžeme nechat asi jen zdát. Poslední, jak jsem dohledal, jel z Pardubic v roce 2011 a Poláci prý neměli o jeho udržení zájem.

A co třeba taková renesance východního Polska? Na prvním místě UNESCEM proslulé Zamość, ale i Przemysl, Chelm, Lublin a cestou zpět i Rzeszow (do současné krize nejmenší evropské město s transatlantickým spojením) nebo Tarnow. Dobré řešení je vzít WizzAir z Bratislavy do Lvova za pár eur a pak víkendovou polskou jízdenkou zpět, protože 10 hodin Flixbusem z Brna je moc.

A spojení české a slovenské prázdninové jízdenky se pro ty z východní části ČR přímo nabízí (Jančura bohužel zvedl oproti podzimu cenu jízdenky Standard ze 149 na 209 Kč byť vozí v této třídě v aktuálních dnech takřka prázdný vagon a i ČD má na vhodné spoje zatím 194 Kč). Z Brna do Bratislavy to ČD zvládnou EC za 1:29h a jen o něco méně než hodinku déle to trvá do Nových Zámků a pak lokálkou do Štúrova, kde je na druhém břehu maďarský Esztergom (Ostřihom), který jsem zaznamenal cestou z Budapešti v lednu, jak se vlak klikatí ke slovenským hranicím. A díky své minulosti nejen bazilika vypadá působivě. A když už budu tak blízko Budapešti, proč si tam, budu-li tak blízko, jen za 1120 HUF a 1h 04 min. lokálkou z maďarskéh břehu nezaskočit (jede od rána do noci každých 05 a 35)?

Ale spíše než maďarské hlavní město, které mě ani po nedávné čtvrté návštěvě moc nenadchlo (snad jen ten nejlepší chleba, co jsem zatím ve středu Evropy měl), bych to viděl spíše na "autentičtější" Maďarsko, tedy vedle již zmíněné Ostřihomi zejména maďarská část Komárna (opět snadno přístupné přes most) a výlet do Gyoru, kde mají také nějaké kavárny a název podniku Abrakadabra speciality kávézó mě nenechává chladným. (Vybavení mají výtečné, zbývá doufat, že bude dobrá i káva.) A z maďarské strany Komárna je to místním vlakem 26 min. Trochu doufám, že by tam mohli mít v létě lepší zeleninu než u nás... a když vidím, že v Dunajské Stredě je 75 % obyvatel Maďarů a v Komárnu 53 %, začínám chápat ty přeshraniční třenice. Člověk si tak zkoriguje obrázek daný Budapeští, Bartókem, Ligetim či světově známými filmy Miklóse Jancsóa, Istvána Szabóa či Zoltána Fábriho. :-)

A samozřejmě západní a jižní část Slovenska (Košice jsou už docela daleko a bez přespání by to nemělo smysl), tedy nejen Bratislava, abych viděl, kam pokročily od podzimu místní mrakodrapy (kolegové tam teď byli záhy po otevření hranic a reportovali, že ve středu města bylo takřka liduprázdno), ale zejména Piešťany (enormní množství kaváren a mezi nimi i podnik mladičkého a oslavovaného autora knihy Need for Espresso: Underground), Pezinok, Trenčín, Nitra nebo Senec + pár dalších po cestě. I v relativně malých městečkách se projevil kávový boom posledních dvou let a jak v ČR tak i v této části Slovenska si to chci projít, než toto vzepětí zima zredukuje.

A ještě taková poznámka na závěr: zatímco IDOS a web ČD zneviditelnily jízdní řády okolních i jiných zemí (když člověk zadává Wroclaw a jiné, objeví se mu hláška Takové místo neznáme, Deutsche Bahn to pořád bez problémů souhrnně ukazuje. To je nějaké vycházení vstříc vládě a podpora toho, aby lidé neuvažovali o cestování nebo jak to vnímat?


Odpovědět