JackBrno píše:pettte píše:A teď si vem toho úředníka, který by podlehl tlaku ostatních a nechal by to vše doletět a některé z těchto letadel by spadlo. Dokázal by jsi žít s tím, že jsi svým rozhodnutím zabil 100-200 lidí a ovlivnil životy tisíců pozůstalých? Nemusíš na to tady odpovídat, jen se pokus vžít do situace těch odpovědných osob.
Přestože asi nejsi asiat, tak si snažíš "zachovat si tvář". Proto úplně stačí, když si to vyřešíš sám v sobě vnitřně.
Ona to fakt není "p***l" rozhodovat o životech a o miliónech dolarů a nést za to odpovědnost.
Tu předchozí zbytečnou omáčku mimo téma s dovolením vynechám. Jen se zeptám, z čeho usuzuješ, že ponecháním těch letadel doletět do destinace by znamenalo vyšší riziko, než je nutit přistát na cizím letišti, se kterým nepočítali a což jednoznačně výrazně zvyšuje zátěž posádky a naopak místo vyšší bezpečnosti vnáší další rizika? Opravdu, tady nikdo z nás přece netvrdil, že to uzemnění 737MAX bylo špatně. Já jsem od počátku tvrdil jedinou věc, že to nařízení od EASA bylo vydáno naprosto špatným způsobem, který místo snížení rizika, spíš přidal riziko navíc. Dalo by se pochopit, kdyby se objevila nějaká opravdu zásadní nová informace, že to letadlo má závažný problém, který se může projevit kdykoliv za letu, že by bylo vydáno urgentní nařízení, že všechna letadla 737MAX mají okamžitý zákaz vzletů a probíhající lety musí okamžitě přistát na nejbližším použitelném letišti. Žádná taková informace se neobjevila, nebyl tedy důvod, aby EASA nařizovala všem provozovatelům okamžitě přistát a vůbec nijak neomezila délku letu, takže ve finále kvůli hledání vhodného náhradního letiště ta letadla nakonec byla ve vzduchu déle, než kdyby je nechali doletět do destinace a kvůli zcela zbytečnému zmatku se zákazem doletět domů, to nařízení jednoznačně riziko zvýšilo. Tohle já jsem psal okamžitě, jak jsem se dozvěděl o obsahu toho zákazu a následně můj názor v médiích postupně potvrdilo několik odborníků, včetně českého ÚCL, jeho zástupce také potvrdil, že letadlům mělo být umožněno doletět domů a úplně stejně logicky ten zákaz následně vydal i FAA v USA. A to, že neexistoval žádný akutní důvod okamžitě letadla uzemnit potvrzuje i fakt, že EASA dokonce umožnila i prázdné přelety 737MAX, přičemž kdyby skutečně viděli riziko za letu, tak samozřejmě nemůžou povolit ani přelety bez cestujících. Takže abych shrnul svůj názor: rozhodnutí uzemnit 737MAX je ok, ale způsob provedení od EASA byl zcela idiotský, protože místo snížení, rizika spíš navýšil. A když už to místní hejtři zase okamžitě otočili proti SW, tak prostě odrážím jejich nesmyslná až lživá tvrzení, že SW někoho ohrožoval. Když SW vypravoval ty dálkové lety se 737MAX z Prahy, neexistoval žádný zákaz v Evropě, normálně se lítalo. V okamžiku, kdy byly 737MAX ve vzdálených destinacích, tak jedna nebo dvě země v Evropě vyhlásily zákaz pro své aerolinky, případně ty aerolinky si je uzemnily samy, ale logicky to udělaly až v okamžiku, kdy všechny své 737MAX měly i s cestujícími doma. V ten okamžik SW sám začal mluvit o zastavení provozu svých 737MAX v průběhu 72hodin, ale taky logicky, jako všechny ostatní aerolinky, chtěl dopravit letadla i s lidmi domů, což by za aktuálního stavu bez potíží udělal. Ovšem nebýt toho, že EASA bez jakéhokoliv předchozího varování vydala zákaz doletět domů a donutila letadla posedat mimo EU. Jestli chceš tvrdit, že SW udělal něco hůř, než ostatní aerolinky, tak napiš seznam dopravců se 737MAX, kteří si je dobrovolně uzemnili sami ve vzdálených destinacích mimo EU a nechtěli s nimi doletět nejprve domů. Dík. A sorry, opravdu nechci vykřikovat, kdo tady je nebo není odborník, jen si myslím, že tohle je spíše odborné fórum a nemělo by se tady hrát na emoce jako v bulváru. Jinak pro info, ty jsi psal, že ses byl podívat tuším v Thajsku na místě nějaké havárie, já jsem byl na takových místech na několika. Jednak u obce Česká Kamenice, kde spadlo DC-9, pak na Tenerife na letišti Los Rodeos, kde se srazily 2x 747 a ještě na místech nějakých menších katastrofách. Takže ano, vnímám tu tragédii, ale můžu ti odpřísáhnout, že bych dnes úplně v klidu sednul do 737MAX, jen bych si ale vybíral společnosti, se kterými bych se nebál. Vynechal bych většinu asijských a afrických, vyhnul bych se i společnostem arabským, ale neměl bych žádný problém letět s většinou evropských vč. SW, protože vím, že tady jsou výcviky na vysoké úrovni. A taky jsem si celkem jistý, že ty dva MAXy rozhodně nespadly samy od sebe čistě vinou technické závady bez možnosti, aby to posádky zachránily, ale že větší podíl na tom měly nesprávné reakce posádek na možné neočekávané chování letadla. Věřím, že to vyšetřování brzy potvrdí.