Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10 000?

Odpovědět
JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10

Příspěvek od JackBrno »

Zdenek píše:Vzhledem k tomu že jsou zájezdy na 7,12 a 15 dní a na jedno letadlo se skládá více cestovek, tak si nedovedu představit jak bys tohle v praxi realizoval.

To s tím nijak nesouvisí. Pokud dopravce vyveze nějakého koupáka ven z ČR, aniž by měl pro něj zaplacenu cestu zpět, tak by v případě včasného nedoplacení zpáteční cesty ze strany cestovky karantoval, že ho dopraví jakýmkoliv způsobem zpět do ČR. Hlavním smyslem takového opatření by bylo, aby dopravci tlačili na cestovky, že mají za cesťáky platit ještě před zahájením zájezdu. A ra garance by byla individuální za každého koupáka.


JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10

Příspěvek od JackBrno »

Tony Smoke píše:
Jack, vychadzas uplne zo zlych predpokladov. Staci si pozriet statistiky, ze cim dalej tym viac ludi si na dovolenky beru bezucelove pozicky. Ano, nedava to rozum, ale je to tak. Myslis si, ze ked dofca stoji 1000€, ze oni si zoberu 1700€ aby mali pripadne na letenku domov? Tak to nechodi. Si zober, ze novomanzelia chcu ist na svadobnu cestu, tak to nebude Tunisko, ale plesnem sa po vacku, miniem vsetky uspory a idem na Male. Thajsko uz tiez nie je draha destinacia a kolko by stala OW letenka domov kupovana v den odletu? Tisice korun, stovky eur.
Dalej vychadzas z predpokladu, ze su vsetci taky cestni ako ty. Nie je to tak! Polovica malych cestoviek a ich konatelia by na povinnost garantovat cestu spät z vyska sr*la.
A na dopravcov to tiez nemozes preniest. To je prenasanie podnikatelskeho rizika, ktore oni niest nebudu chciet. A ked ich k tomu prinutis, tak si to nacenia. Namiesto napr. 150€ by cestovkam zacali uctovat 200€ na osobu, aby si pokryli pripadne naklady spojene s "tvojou garanciou". A zas by to zvysilo cenu zajazdu. Nemyslis, ze je lepsie to nechat v rovine cestoviek?


1) to je problém těch hlupáků, co jedou na dovolenou na splátky. Když si koupím dům na hypotéku, taky mi stát negarantuje, že když krachne stavební firma, tak nepřijdu o dům a nezůstanou mi splátky hypotéky a už mi nezbyde na jiné bydlení.

2) není to žádné přenášení rizika. Jen by to donutilo dopravce trvat na platbě od cestovek předem. Nikdo dopravce nenutí platit to ze svého. Jen by prostě oznámil cestovce, že pokud nezaplatí předem i zpáteční cestu, tak prostě koupáci nikam nejedou. A jelikož i cestovky mají vždycky od koupáků zaplaceny předem obě cesty, není žádný důvod, proč by cestovka nemohla platit dopravcům taky předem. Nicméně fyzicky lidi z ČR vyváží dopravce, tak pokud to riske a vyveze je i když nemá zaplacenou zpáteční cestu, on by měl být tím garantem, že je fyzicky zase do ČR vrátí. Většina dopravců by to asi neriskla a trvala by na zaplacení předem a tak by to bylo správně.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10

Příspěvek od JackBrno »

Tony Smoke píše:Dalej vychadzas z predpokladu, ze su vsetci taky cestni ako ty. Nie je to tak! Polovica malych cestoviek a ich konatelia by na povinnost garantovat cestu spät z vyska sr*la.


No, ona je jedna věc, když nevyjde cestovka s penězma, tak se zavřou dveře, firma jde do insolvence, jednatel je bez jakéhokoliv postihu a v klidu si založí novou. Dnes může jen v klidu říct "Sorry, nevyšel podnikatelský záměr". Ale něco jiného by bylo, kdyby v zákoně bylo jasně stanoveno, že cestovka nesmí do zahraničí vyvézt žádného klienta, dokud nemá prokazatelně u dopravce uhrazen i jeho návrat. Kdyby to porušil, tak by už nemohl říct, že nevyšel podnikatelský záměr, ale jednalo by se o jednoznačné a přímé porušení konkrétního zákona se stanovenou trestní sazbou pro zodpovědného člověka. Máš pravdu, že většina jednatelů se vykašle na nějaké vágní porušení povinností, které se těžko prokazuje a už vůbec se nedá prokázat záměr. Ale většina jednatelů si dá velký pozor, aby nespáchalo přímo úmyslný trestný čin, ktetý by byl snadno prokazatelný a bez nějakých komplikací i potrestatelný. Takže bych neměl strach, že by na to kašlali.

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10

Příspěvek od prodejce »

já to čtu takto:

Jsem pro svobodu a proti státní regulacím, ale nezodpovědné majitele cestovek bych zavíral do kriminálu.

dejavu
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 980
Registrován: 09. 10. 2004, 04:24
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10

Příspěvek od dejavu »

Tak především je chyba kalkulovat s tím, že každej dovolenkář má v kapse dost peněž na koupení zpáteční letenky na poslední chvíli.
Ono to může být pro rodinu s dvěma dětma klidně násobek ceny celého zájezdu.
Jako by každej kupec auta měl mít peníze pro sichr ještě na jedno, kdyby se s tím prvním něco stalo a prodejce by se cukal...


Tony Smoke
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2015
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2015
Příspěvky: 1048
Registrován: 16. 05. 2011, 23:48
Oblíbené typy letadel: A321, E190, A330
Pohlaví: muž
Bydliště: VIE
Stav: Offline

Re: Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10

Příspěvek od Tony Smoke »

Jack, a mas v tom este taku malu dieru: Minuly rok sa stal aj taky pripad, ze turisti boli na dovolenke, po par dnoch skrachovala cestovka a hotel ich supol na ulicu. Ides na dva tyzdne, po dvoch dnoch ta supnu na ulicu a teraz mas 12 dni cakat na odlet domov na ulici bez stravy? Hotely su niekedy rovnako drahe ako letenky, vela krat aj drahsie....

jedno_ucho
Nováček
Nováček
Příspěvky: 2
Registrován: 10. 07. 2014, 12:34
Stav: Offline

Re: Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10

Příspěvek od jedno_ucho »

Zdenek píše:Možná se pletu, ale neznám pojištění zpáteční cesty. (co sem pochopil z doskuze s pojišťováky, tak lze pojistit to že mi ujede 119 a nenastoupím cestu ale nelze pojistit že mi v Primorsku ujede maršutka a nestihnu zpáteční let). Přijde mi to jako nesmysl a budu rád když mi prodejce napíše že to je jinak.
OT: Stejný nesmysl mi přijde, že mohu požádat o asistenci když nemohu chodit, ale nemohu požádat o asistenci (klidně placenou) když si nejsem jist že trefim při přestupu do správného gate.


Pokud se cestujici boji ze nenajde pri prestupu spravny gate, muze si objednat asistenci MAAS - meet and assist

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10

Příspěvek od flyingblue »

dejavu píše:Tak především je chyba kalkulovat s tím, že každej dovolenkář má v kapse dost peněž na koupení zpáteční letenky na poslední chvíli.
Ono to může být pro rodinu s dvěma dětma klidně násobek ceny celého zájezdu.
Jako by každej kupec auta měl mít peníze pro sichr ještě na jedno, kdyby se s tím prvním něco stalo a prodejce by se cukal...


To nema, ale muze si koupit svoje osobni pojisteni, ze?

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5905
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10

Příspěvek od Globik »

Jacku,

tvůj návrh má mnoho trhlin. Největší z nich jsou (pokud nesouhlasíš, napiš, jak bys je vyřešil):

1) Co když zkrachuje dopravce (aerolinka nebo autobusový dopravce)?
2) CK se může např.stát, že neví, který autobusový dopravce poveze její lidi za týden zpět. Není to žádná nezodpovědnost, ale logický důsledek nákupu zájezdů last minute. CK běžně používá dopravce pana Omáčku. Ten má pět autobusů s kapacitou 44 - 52 míst. CK má prodáno na další pobytový týden 47 osob, má však současně v nabídce last minut dalších 30 lůžek a část z nich se může prodat během kalendářního týdne i s autobusovou dopravou. Pokud CK bude mít nakonec prodáno celkem 57 osob, nevezme dopravce p.Omáčku, ale dopravce firmu Blesk. Pokud bude mít do 52 osob, vezme dopravce p.Omáčku. Jak toto chceš vyřešit? Chceš nutit CK, aby nechala nakoupená lůžka prázdná a ztrátu dotovala z vlastní kapsy?
3) Někteří autobusoví dopravci sami organizují dopravu a prodávají CK jednotlivá místa, stejně tak to platí u některých charterových letů. Tato námitka tu již zazněla, ale nereagoval jsi na ni adekvátně - tedy: co má dopravce udělat ve chvíli, kdy některé CK zaplatily a některé ne? Např.za 40% koupáků je zaplaceno a za 60% ne. Má ten dopravce zrušit jízdu nebo let nebo má vzít riziko na sebe? Navíc, pokud by ji (jej) zrušil, jak se předchozí koupáci dostanou zpět?
A toto platí i pro situaci, kdy si CK objedná celé letadlo/autobus. Pokud není zaplaceno a CK například přislíbí zaplatit do 3 dnů od cesty tam, tak oproti současnému riziku nezaplacení se ještě přidává riziko, že dopravce bude muset udělat ještě jednu otočku za týden zadarmo.
4) Námitka Tonyho (z hotelu na ulici).

A v příkladech by se dalo pokračovat.

Tony Smoke
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2015
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2015
Příspěvky: 1048
Registrován: 16. 05. 2011, 23:48
Oblíbené typy letadel: A321, E190, A330
Pohlaví: muž
Bydliště: VIE
Stav: Offline

Re: Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10

Příspěvek od Tony Smoke »

Globik píše:4) Námitka Tonyho (z hotelu na ulici).


Globik ma pouzil ako referenciu :)
Obrázek
sorry za OT

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10

Příspěvek od JackBrno »

Globik píše:Jacku,

tvůj návrh má mnoho trhlin. Největší z nich jsou (pokud nesouhlasíš, napiš, jak bys je vyřešil):

1) Co když zkrachuje dopravce (aerolinka nebo autobusový dopravce)?
2) CK se může např.stát, že neví, který autobusový dopravce poveze její lidi za týden zpět. Není to žádná nezodpovědnost, ale logický důsledek nákupu zájezdů last minute. CK běžně používá dopravce pana Omáčku. Ten má pět autobusů s kapacitou 44 - 52 míst. CK má prodáno na další pobytový týden 47 osob, má však současně v nabídce last minut dalších 30 lůžek a část z nich se může prodat během kalendářního týdne i s autobusovou dopravou. Pokud CK bude mít nakonec prodáno celkem 57 osob, nevezme dopravce p.Omáčku, ale dopravce firmu Blesk. Pokud bude mít do 52 osob, vezme dopravce p.Omáčku. Jak toto chceš vyřešit? Chceš nutit CK, aby nechala nakoupená lůžka prázdná a ztrátu dotovala z vlastní kapsy?
3) Někteří autobusoví dopravci sami organizují dopravu a prodávají CK jednotlivá místa, stejně tak to platí u některých charterových letů. Tato námitka tu již zazněla, ale nereagoval jsi na ni adekvátně - tedy: co má dopravce udělat ve chvíli, kdy některé CK zaplatily a některé ne? Např.za 40% koupáků je zaplaceno a za 60% ne. Má ten dopravce zrušit jízdu nebo let nebo má vzít riziko na sebe? Navíc, pokud by ji (jej) zrušil, jak se předchozí koupáci dostanou zpět?
A toto platí i pro situaci, kdy si CK objedná celé letadlo/autobus. Pokud není zaplaceno a CK například přislíbí zaplatit do 3 dnů od cesty tam, tak oproti současnému riziku nezaplacení se ještě přidává riziko, že dopravce bude muset udělat ještě jednu otočku za týden zadarmo.
4) Námitka Tonyho (z hotelu na ulici).

A v příkladech by se dalo pokračovat.


Samozřejmě netvrdím, že mám vše dokonale vymyšlené, muselo by se to dopilovat :-) Ale zkusím stručně:

1) když zkrachuje dopravce, je to problém cestovky, stejně jako každého jiného podnikatelského subjektu, kterému zkrachuje subdodavatel. Cestovka si prostě musí vybrat dopravce, kterému věří a mít rezervu na náhradní dopravu klientů zpět. Ale to není nic nového, to se cestovce může stát i teď a její povinné pojištění toto riziko nekryje. Může si ale zjednat vlastní pojištění.

2) ano, toto je asi komplikovanější, ale dá se to řešit třeba tak, že by třeba nemusely být peníze za zpáteční dopravu už vyplaceny dopravci, ale mohly by být průkazně uloženy v nějakém depozitu. Tedy aby cestovka v každém okamžiku byla schopna doložit, že pro každého cesťáka v zahraničí má zpáteční dopravu již zaplacenou nebo na ni má peníze odloženy. Pokud nedoloží, přijde okamžitě o licenci. V okamžiku, kdy pro některé cesťáky v době zahájení zájezdu není schopna doložit zaplacenou dopravu zpět nebo uložený depozit na dopravu, nesmí ty cesťáky vyvézt z ČR. Jak už jsem zmiňoval, vyřadilo by to finančně slabé a rizikové cestovky, které fungují téměř jako letadlo a návrat cesťáků platí z peněz za nově prodané zájezdy. Takto by cestovky určitě fungovat neměly.

3) to už je zase riziko dopravce, aby si proklepnul cestovky, kterým prodává a žádal po nich platbu v dostatečném předstihu.

4) s hotelem je to jednoduché, cestovka by nesměla vyvézt cesťáka ven, pokud není na celou dobu pobytu zájezdu zaplacený i hotel. Nějak nevidím důvod, když si cesťák celý zájezd platí předem, proč by ho měla cestovka poslat ven, kde přitom nemá zaplacený hotel. Ano, stalo se to nejednou, ale proč by se tím měli zástupci cestovky trápit, když jim nehrozí žádný postih.

Já si myslím, že není třeba nařizovat povinné pojištění, které stejně nejde vymyslet tak, aby pokrylo všechny případy, protože cestovka se buď podpojistí, aby ušetřila nebo naopak přepojistí, což je zbytečně drahé. Takže by podle mě bylo ve finále jednodušší a levnější stanovit přísněji odpovědnost cestovek a osobně jejich zástupců za to, že cesťáci v cizině nezůstanou na ulici a že se dostanou zpět do ČR. A bylo by už na cestovkách, jestli zvolí dobrovolné komerční pojištění nebo si samy vytvoří dostatečnou finanční rezervu nebo jinou formu garance.

Není to dokonalé, ale kdyby se chtělo, určitě by to nějak šlo ;-) Každopádně jsem proti tomu, aby byly jakkoliv garantovány zájezdy jako celek i pro ty, kteří ještě neodjeli. Ti se mají při krachu cestovky přihlásit k insolvenci a vymáhat si peníze soukromě, jako v případě jakéhokoliv jiného smluvního vztahu.

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5905
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10

Příspěvek od Globik »

Nejde o žádné pilování, principielně to je špatné řešení.
Ad 1) Ano, ale Ty chceš, aby stát vstupoval do smluvních vztahů tím, že bude nutit CK, aby předem uhradila 100% dopravu tam i zpět. Až ten dopravce zkrachuje, tak bude stát odškodňovat CK z peněz daňových poplatníků? A jak se popereš s následujícími situacemi:
a) CK má vlastní autodopravu nebo vlastní letadla
b) během pár dní zkrachují CK i dopravce (to není hypotetický nesmysl coby kdyby, protože pokud jde o stálé partnery, dlouhodobé finanční problémy jednoho se přenášejí na druhého) a jsi tam kde jsi byl.
Ad 2) Tak by CK skutečně fungovat neměly. Ale dochází ke krátkodobým jevům, že CK splácí zálohy na ubytování a dopravu a ty hradí z peněz jiných klientů, protože u jejich služeb (nákladů) má jiný kalendář plateb. Takto to funguje a jiný postup by znamenal vyšší úvěrové nebo kapitálové zatížení a to je při současných reálných (ne kalkulovaných) maržích v cestovním ruchu problém.
Ad 3) Zase teorie, odporující realitě. Jak dopravce proklepne CK? A když je převis nabídky dopravců, tak si nikdo nemůže dovolit odmítat jen pro nějaké malé podezření.
Ad 4) Viz 1. Důvodů může být více. A co uděláš, když prodáš den před odjezdem ubytování, které nemáš předplacené, do nějaké exotické země? Jak tam ty peníze PŘEDEM pošleš? Přes Western Union? A poplatky zaplatí v ceně klient, zaplatí je hotel (protože to český stát nařídil)nebo je zaplatí CK (a je v mínusu)?
Prostě máš idealistické nápady, které v současné praxi nemohou fungovat. A pokud fungovat budou, zvednou se ceny zájezdů a možná budou i nějaké arbitráže a soudy se státem. A v mnoha segmentech cestovního ruchu zmizí české CK a budou tu jen agentury prodávající zájezdy německých CK. Nebo myslíš, že by podle Tvého návrhu překopala systém celá EU (EHP)?

Tony Smoke
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2015
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2015
Příspěvky: 1048
Registrován: 16. 05. 2011, 23:48
Oblíbené typy letadel: A321, E190, A330
Pohlaví: muž
Bydliště: VIE
Stav: Offline

Re: Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10

Příspěvek od Tony Smoke »

Globik píše:Nebo myslíš, že by podle Tvého návrhu překopala systém celá EU (EHP)?


Aj keby, tak v dnesnej dobe globalizacie to je malo. Nie je problem si objednat zajazd u americkeho, australskeho alebo ineho touroperatora. Cely svet by sa musel zharmonizovat.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10

Příspěvek od JackBrno »

Já se jen snažím naznačit, že by cestovky měly být motivovány, aby se zajistily samy a měly to třeba jako svoji konkurenční výhodu a naznačil jsem některé způsoby. Ano, dá se asi vymyslet dost situací, kdy to tak nepůjde. Ale to se dá i s povinným pojištěním. Takže já se vrátím zpět na začátek a uvedu svůj prioritní názor, že u zájezdů se jedná o běžný smluvní vztah cestovky a cesťáka, stejně jako mezi občanem a jakoukoliv jinou firmou a není žádný důvod, aby do toho stát vůbec vstupoval a nařizoval nějaké nadstandardní garance. A pokud by už mermomocí nějaká garance být měla, tak končit u zajištění nouzového ubytování a zpětné dopravy. A nebo jiná možnost, buď státní orgán nebo jiný subjekt by pravidelně kontroloval finanční stav všech cestovek a při dosažení nebezpečného poměru závazků, pohledávek a kapitálu by cestovka dostala stopku, aby nemohlo dojít až k situaci, kdy cesťáci nemají ubytování a dopravu zpět. To posuzování by asi zvládnul celkem v pohodě i nějaký automatizovaný systém na základě pár parametrů zasílaných pravidelně cestovkami :-)

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10

Příspěvek od flyingblue »

JackBrno píše:Já se jen snažím naznačit, že by cestovky měly být motivovány, aby se zajistily samy a měly to třeba jako svoji konkurenční výhodu a naznačil jsem některé způsoby. Ano, dá se asi vymyslet dost situací, kdy to tak nepůjde. Ale to se dá i s povinným pojištěním. Takže já se vrátím zpět na začátek a uvedu svůj prioritní názor, že u zájezdů se jedná o běžný smluvní vztah cestovky a cesťáka, stejně jako mezi občanem a jakoukoliv jinou firmou a není žádný důvod, aby do toho stát vůbec vstupoval a nařizoval nějaké nadstandardní garance. A pokud by už mermomocí nějaká garance být měla, tak končit u zajištění nouzového ubytování a zpětné dopravy. A nebo jiná možnost, buď státní orgán nebo jiný subjekt by pravidelně kontroloval finanční stav všech cestovek a při dosažení nebezpečného poměru závazků, pohledávek a kapitálu by cestovka dostala stopku, aby nemohlo dojít až k situaci, kdy cesťáci nemají ubytování a dopravu zpět. To posuzování by asi zvládnul celkem v pohodě i nějaký automatizovaný systém na základě pár parametrů zasílaných pravidelně cestovkami :-)


Predpokladam, ze pocitas s tim, ze udelat mesicni mesicni zaverku trva rekneme 10-15 dni. Pak to posles statu a jsme hned rekneme na 30 dnech zpozdeni. Pomijim to, ze zfixlovat se da ledacos.

Kdepak, tudy cesta nevede.


Odpovědět