Globik píše:Jacku,
tvůj návrh má mnoho trhlin. Největší z nich jsou (pokud nesouhlasíš, napiš, jak bys je vyřešil):
1) Co když zkrachuje dopravce (aerolinka nebo autobusový dopravce)?
2) CK se může např.stát, že neví, který autobusový dopravce poveze její lidi za týden zpět. Není to žádná nezodpovědnost, ale logický důsledek nákupu zájezdů last minute. CK běžně používá dopravce pana Omáčku. Ten má pět autobusů s kapacitou 44 - 52 míst. CK má prodáno na další pobytový týden 47 osob, má však současně v nabídce last minut dalších 30 lůžek a část z nich se může prodat během kalendářního týdne i s autobusovou dopravou. Pokud CK bude mít nakonec prodáno celkem 57 osob, nevezme dopravce p.Omáčku, ale dopravce firmu Blesk. Pokud bude mít do 52 osob, vezme dopravce p.Omáčku. Jak toto chceš vyřešit? Chceš nutit CK, aby nechala nakoupená lůžka prázdná a ztrátu dotovala z vlastní kapsy?
3) Někteří autobusoví dopravci sami organizují dopravu a prodávají CK jednotlivá místa, stejně tak to platí u některých charterových letů. Tato námitka tu již zazněla, ale nereagoval jsi na ni adekvátně - tedy: co má dopravce udělat ve chvíli, kdy některé CK zaplatily a některé ne? Např.za 40% koupáků je zaplaceno a za 60% ne. Má ten dopravce zrušit jízdu nebo let nebo má vzít riziko na sebe? Navíc, pokud by ji (jej) zrušil, jak se předchozí koupáci dostanou zpět?
A toto platí i pro situaci, kdy si CK objedná celé letadlo/autobus. Pokud není zaplaceno a CK například přislíbí zaplatit do 3 dnů od cesty tam, tak oproti současnému riziku nezaplacení se ještě přidává riziko, že dopravce bude muset udělat ještě jednu otočku za týden zadarmo.
4) Námitka Tonyho (z hotelu na ulici).
A v příkladech by se dalo pokračovat.
Samozřejmě netvrdím, že mám vše dokonale vymyšlené, muselo by se to dopilovat
Ale zkusím stručně:
1) když zkrachuje dopravce, je to problém cestovky, stejně jako každého jiného podnikatelského subjektu, kterému zkrachuje subdodavatel. Cestovka si prostě musí vybrat dopravce, kterému věří a mít rezervu na náhradní dopravu klientů zpět. Ale to není nic nového, to se cestovce může stát i teď a její povinné pojištění toto riziko nekryje. Může si ale zjednat vlastní pojištění.
2) ano, toto je asi komplikovanější, ale dá se to řešit třeba tak, že by třeba nemusely být peníze za zpáteční dopravu už vyplaceny dopravci, ale mohly by být průkazně uloženy v nějakém depozitu. Tedy aby cestovka v každém okamžiku byla schopna doložit, že pro každého cesťáka v zahraničí má zpáteční dopravu již zaplacenou nebo na ni má peníze odloženy. Pokud nedoloží, přijde okamžitě o licenci. V okamžiku, kdy pro některé cesťáky v době zahájení zájezdu není schopna doložit zaplacenou dopravu zpět nebo uložený depozit na dopravu, nesmí ty cesťáky vyvézt z ČR. Jak už jsem zmiňoval, vyřadilo by to finančně slabé a rizikové cestovky, které fungují téměř jako letadlo a návrat cesťáků platí z peněz za nově prodané zájezdy. Takto by cestovky určitě fungovat neměly.
3) to už je zase riziko dopravce, aby si proklepnul cestovky, kterým prodává a žádal po nich platbu v dostatečném předstihu.
4) s hotelem je to jednoduché, cestovka by nesměla vyvézt cesťáka ven, pokud není na celou dobu pobytu zájezdu zaplacený i hotel. Nějak nevidím důvod, když si cesťák celý zájezd platí předem, proč by ho měla cestovka poslat ven, kde přitom nemá zaplacený hotel. Ano, stalo se to nejednou, ale proč by se tím měli zástupci cestovky trápit, když jim nehrozí žádný postih.
Já si myslím, že není třeba nařizovat povinné pojištění, které stejně nejde vymyslet tak, aby pokrylo všechny případy, protože cestovka se buď podpojistí, aby ušetřila nebo naopak přepojistí, což je zbytečně drahé. Takže by podle mě bylo ve finále jednodušší a levnější stanovit přísněji odpovědnost cestovek a osobně jejich zástupců za to, že cesťáci v cizině nezůstanou na ulici a že se dostanou zpět do ČR. A bylo by už na cestovkách, jestli zvolí dobrovolné komerční pojištění nebo si samy vytvoří dostatečnou finanční rezervu nebo jinou formu garance.
Není to dokonalé, ale kdyby se chtělo, určitě by to nějak šlo
Každopádně jsem proti tomu, aby byly jakkoliv garantovány zájezdy jako celek i pro ty, kteří ještě neodjeli. Ti se mají při krachu cestovky přihlásit k insolvenci a vymáhat si peníze soukromě, jako v případě jakéhokoliv jiného smluvního vztahu.