Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice
-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 193
- Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
- Stav: Offline
Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice
Máte někdo nějaký příklady (Francie, Německo...) na kterých štacích o sebe dost bojuje VRT-ka s letadlama? Co třeba Paříž - Lyon?
A co se týče našich končin, tak dá se říct, že SC Pendolino "zklikvidovalo" lítání mezi Prahou a Ostravou? A za jak dlouho se vlastně člověk dostal z centra Prahy (Václavák) do centra Ostravy (Masarykovo nám.)? Koukám, že z centra Ostravy je to do Mošnova lán světa...
A co se týče našich končin, tak dá se říct, že SC Pendolino "zklikvidovalo" lítání mezi Prahou a Ostravou? A za jak dlouho se vlastně člověk dostal z centra Prahy (Václavák) do centra Ostravy (Masarykovo nám.)? Koukám, že z centra Ostravy je to do Mošnova lán světa...
-
- Kapitán
- Příspěvky: 2863
- Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
- Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Praha Zapad
- Stav: Offline
Re: Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice
fricoolinek2 píše:Máte někdo nějaký příklady (Francie, Německo...) na kterých štacích o sebe dost bojuje VRT-ka s letadlama? Co třeba Paříž - Lyon?
A co se týče našich končin, tak dá se říct, že SC Pendolino "zklikvidovalo" lítání mezi Prahou a Ostravou? A za jak dlouho se vlastně člověk dostal z centra Prahy (Václavák) do centra Ostravy (Masarykovo nám.)? Koukám, že z centra Ostravy je to do Mošnova lán světa...
Tak urcite na trase PRG-OSR nema smysl letet jen z bodu A do bodu B, vetsinou v PRG prestupujes dal.
Srovnani:
Pendolino ujede tuto trasu za 3 hod 11 min, ostatni vlaky jako Leo, Regiojet a rychliky za mezi 3 hod 15 min - 3 hod a 41 min.
Letadlo CSA:
Cesta na letiste cca 30 min rekneme
doba na letisti 60 min pred odletem na odbaveni, odevzdani zavazadel, bezpecnosti kontrola atd.
let 50 min
vystup z letadla cca 10 min
cesta busem do centra OSR 41 min
To mas uz 3 hod a 11 min ale v tom neni zapocteno cekani na bus v OSR po priletu z PRG. Tady jsi na urovni Pendolina nebo i ostanich spolecnosti jako Leo a Regiojet.
Jak cenove ani casove to nedava smysl letet jen z PRG do OSR. Pokud v PRG prestupujes dal, tak to smysl dava.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 2863
- Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
- Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Praha Zapad
- Stav: Offline
Re: Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice
Ve svete napr, spojeni z LON do PAR point to point nahradil Eurostar, nebo PAR-BRU jezdi si myslim Thalys.
V Nemecku je to DB na trase FRA-DUS nebo dokonce i FRA-STR.
V Francii je to PAR-Lille nebo PAR-LYON (kde se da taky porad letet letadlem), ale hodne krat to jezdi TGV.
Ve Svycarsku je to vlak na trati BSL-ZRH, kde uplne vymizelo letecke spojeni, ikdyz donedavna letala jedna vecerni linka ZRH-BSL a rano z BSL zase zpet do ZRH.
V Nemecku je to DB na trase FRA-DUS nebo dokonce i FRA-STR.
V Francii je to PAR-Lille nebo PAR-LYON (kde se da taky porad letet letadlem), ale hodne krat to jezdi TGV.
Ve Svycarsku je to vlak na trati BSL-ZRH, kde uplne vymizelo letecke spojeni, ikdyz donedavna letala jedna vecerni linka ZRH-BSL a rano z BSL zase zpet do ZRH.
-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 193
- Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
- Stav: Offline
Re: Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice
Nicméně tušim, že za komára Jak-40 mezi Prahou a Ostravou létal, ne? Pokud ano, lítal to někdo ze starších?
-
- Kapitán
- Příspěvky: 3040
- Registrován: 13. 05. 2005, 09:25
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice
fricollinek2 píše:A co se týče našich končin, tak dá se říct, že SC Pendolino "zklikvidovalo" lítání mezi Prahou a Ostravou? A za jak dlouho se vlastně člověk dostal z centra Prahy (Václavák) do centra Ostravy (Masarykovo nám.)?
Kdysi snad velmi brzy v 90.letech delal Svet Motoru srovnani trasy PRG-BTS letadlem, vlakem a autem, a tehdy z toho vyslo auto lip (letadlo melo jeste mezipristani v BRQ). Faktem ale je, ze tehdy nebyla D1 tak zprasena a predevsim po ni nejezdilo tolik kamionu.
alesesl píše:V Francii je to PAR-Lille nebo PAR-LYON (kde se da taky porad letet letadlem), ale hodne krat to jezdi TGV.
PAR-Lille se IMHO nikdy neletalo, to je tak 220km. Pariz-Lyon point-to-point (a zejmena z centra do centra) je mnohem rychlejsi vlakem (jizdni cas vlaku je 2 hodiny), stejne jako u Pariz-Strasburk (2h15). Pariz-Marseille je zhruba sul-nul (3h10), obdobna je situace u Pariz-Bordeaux (3h15). Obecne plati, ze TGV vytlacilo letadla zejmena na point-to-point doprave mezi Parizi a ostatnimi vetsimi mesty, letadla na techto linkach funguji z drtive casti jen jako feedery.
Zajimavejsi je situace na trasach mimo Pariz: vysokorychlostni trate TGV umoznujici rychlosti 300+km/h totiz vychazeji hvezdicovite z Parize a transverzalni spojnice tam nejsou. Takze napriklad trasa Lyon-Nantes sice ma prime spojeni TGV, ale trva to skoro 5 hodin, nebot vlak jede z Lyonu az na predmesti Parize a teprve tam se staci na JZ. To takovy HOP leti z LYS do NTE nekolikrat denne, let trva hodinu a z centra do centra to pak jsou max 3 hodiny.
-
- Nejlepší autor trip reportů 2015
- Příspěvky: 1649
- Registrován: 13. 06. 2010, 12:33
- Oblíbené typy letadel: Let 410, 346, 747
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Provodín
- Stav: Offline
Re: Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice
fricoolinek2 píše:
A co se týče našich končin, tak dá se říct, že SC Pendolino "zklikvidovalo" lítání mezi Prahou a Ostravou? A za jak dlouho se vlastně člověk dostal z centra Prahy (Václavák) do centra Ostravy (Masarykovo nám.)? Koukám, že z centra Ostravy je to do Mošnova lán světa...
V roce 2010 jsem dělal pokus. Ráno jsem jel do OSR Pendolinem, zpět letadlem (tehdy to pro ČSA lítal SAAB od CCA). Cestou tam jsem vyrazil ze Staroměstské v Praze v 8:46, Pendolino odjíždělo v 9:26, ve 12:47 jsem vystoupil na Stodolní. Cesta vlakem z centra do centra mi tak trvala přesně 4 hodiny a 1 minutu.
Vzhledem k absenci kvalitní dopravy na letiště v Mošnově jsem z centra (Stodolní) musel vyrazit v 15:20, abych v 19:20 zase vystoupil na Staroměstské. Letadlem tedy cesta trvala přesně 4 hodiny, tedy o jednu minutu kratší dobu než Pendolinem
-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 193
- Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
- Stav: Offline
Re: Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice
40 minut na přesun mezi Staroměstskou a Hlavákem mi přijde strašně moc... Pěšky je to tak 20 minut, metrem ještě méně...
A kolik času mohlo uběhnout mezi okamžikem vstupu do haly letiště v Mošnově a odlepenim letadla od země?
A co cena a taky subjektivní pocit pohodlí?
A kolik času mohlo uběhnout mezi okamžikem vstupu do haly letiště v Mošnově a odlepenim letadla od země?
A co cena a taky subjektivní pocit pohodlí?
-
- Nejlepší autor trip reportů 2015
- Příspěvky: 1649
- Registrován: 13. 06. 2010, 12:33
- Oblíbené typy letadel: Let 410, 346, 747
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Provodín
- Stav: Offline
Re: Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice
fricoolinek2 píše:40 minut na přesun mezi Staroměstskou a Hlavákem mi přijde strašně moc... Pěšky je to tak 20 minut, metrem ještě méně...
A kolik času mohlo uběhnout mezi okamžikem vstupu do haly letiště v Mošnově a odlepenim letadla od země?
A co cena a taky subjektivní pocit pohodlí?
Já jsem jel tak, jak běžně cestuji já, tzn. s určitou časovou (tak čtvrt hodiny) rezervou. Od okamžiku vstupu haly v Mošnově do odlepení od země uplynuly cca 2 hodiny, kvůli MHD to ale bylo jediné možné řešení, taxi nepočítám, protože taxi nejezdím.
cena: vlak mě tehdy stál 450 Kč, letenka 4500 Kč. Pocit pohodlí byl zdaleka lepší v Pendolinu, ono přeci jenom Saab od CCA je Saab od CCA Kromě toho nutnost dvouhodinové čekání na letišti v OSR, kde vlastně nic není, taky není žádný med...
-
- autor Trip reportu roku 2011, 2012, 2015; Nejlepší autor trip reportů 2011, 2012; vítěz kategorie Když cesta je cíl 2011, 2012, 2015
- Příspěvky: 1689
- Registrován: 12. 08. 2008, 05:05
- Bydliště: CTU
- Stav: Offline
Re: Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice
Tady u nas je na hranici snesitelnosti vzdalenost Sanghaj-Peking (z centra do centra to trva letadlem i vlakem vicemene stejne, a sice lehce pres pet hodin). Na cokoliv kratsiho je vlak casove vyhodnejsi.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 1807
- Registrován: 20. 09. 2007, 17:47
- Pohlaví: muž
- Bydliště: bejvávalo YVR
- Stav: Offline
Re: Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice
...což je zhruba stejně jako z Prahy do Londýna...by s čínským přístupem velmi rychle zkrachovalo dost evropských aerolinek.
Re: Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice
Dost velký boj se svádí taky Madrid-Barcelona, Milano-Řím, Štrasburk-Marseille kde jsou VRT.
-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 193
- Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
- Stav: Offline
Re: Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice
alesesl píše:Ve Svycarsku je to vlak na trati BSL-ZRH, kde uplne vymizelo letecke spojeni, ikdyz donedavna letala jedna vecerni linka ZRH-BSL a rano z BSL zase zpet do ZRH.
Ono se to lítalo?! Vždyť je to 100 km...
-
- Kapitán
- Příspěvky: 2863
- Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
- Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Praha Zapad
- Stav: Offline
Re: Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice
fricoolinek2 píše:alesesl píše:Ve Svycarsku je to vlak na trati BSL-ZRH, kde uplne vymizelo letecke spojeni, ikdyz donedavna letala jedna vecerni linka ZRH-BSL a rano z BSL zase zpet do ZRH.
Ono se to lítalo?! Vždyť je to 100 km...
Ano, jeden cas se to letalo. Co ja si pamatuji tak to byl jeden let denne, pred tim to bylo urcite i vice. Vzdycky odlet pozde vecer z ZRH a nazpet z BSL brzy rano do ZRH.
-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 197
- Registrován: 03. 06. 2011, 20:30
- Pohlaví: muž
- Bydliště: u BHX
- Stav: Offline
Re: Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice
nebo taky na LON-MAN jasně vede železnice, ale to asi na všech domestic trasách v Anglii... ale zase na LON-GLA nebo EDI je to letadlem z LCY (nebo i z LHR) o dost rychlejší
-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 193
- Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
- Stav: Offline
Re: Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice
Když už jsme u těch vlaků, tak věc která je pro mne zcela nepochopitelná je to, že informační štítky jsou tam vedle ČJ ve ČTYŘECH dalších jazycích - NJ. RJ, IJ, FJ a to i ve vozech vyrobených / renovovaných po plyšáku. Je toto z důvodu toho, že AJ nepatří do nějaký skupiny železničních jazyků, ale CO NA TOM ZÁLEŽÍ? Nicméně naštěstí poslední dobou už se to obrací a ta anglina se tam dostává. Ale že tomu už není takových 20 let....