Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice

fricoolinek2
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 193
Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
Stav: Offline

Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice

Příspěvek od fricoolinek2 »

Máte někdo nějaký příklady (Francie, Německo...) na kterých štacích o sebe dost bojuje VRT-ka s letadlama? Co třeba Paříž - Lyon?

A co se týče našich končin, tak dá se říct, že SC Pendolino "zklikvidovalo" lítání mezi Prahou a Ostravou? A za jak dlouho se vlastně člověk dostal z centra Prahy (Václavák) do centra Ostravy (Masarykovo nám.)? Koukám, že z centra Ostravy je to do Mošnova lán světa...


alesesl
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2863
Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha Zapad
Stav: Offline

Re: Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice

Příspěvek od alesesl »

fricoolinek2 píše:Máte někdo nějaký příklady (Francie, Německo...) na kterých štacích o sebe dost bojuje VRT-ka s letadlama? Co třeba Paříž - Lyon?

A co se týče našich končin, tak dá se říct, že SC Pendolino "zklikvidovalo" lítání mezi Prahou a Ostravou? A za jak dlouho se vlastně člověk dostal z centra Prahy (Václavák) do centra Ostravy (Masarykovo nám.)? Koukám, že z centra Ostravy je to do Mošnova lán světa...


Tak urcite na trase PRG-OSR nema smysl letet jen z bodu A do bodu B, vetsinou v PRG prestupujes dal.
Srovnani:
Pendolino ujede tuto trasu za 3 hod 11 min, ostatni vlaky jako Leo, Regiojet a rychliky za mezi 3 hod 15 min - 3 hod a 41 min.

Letadlo CSA:
Cesta na letiste cca 30 min rekneme
doba na letisti 60 min pred odletem na odbaveni, odevzdani zavazadel, bezpecnosti kontrola atd.
let 50 min
vystup z letadla cca 10 min
cesta busem do centra OSR 41 min
To mas uz 3 hod a 11 min ale v tom neni zapocteno cekani na bus v OSR po priletu z PRG. Tady jsi na urovni Pendolina nebo i ostanich spolecnosti jako Leo a Regiojet.

Jak cenove ani casove to nedava smysl letet jen z PRG do OSR. Pokud v PRG prestupujes dal, tak to smysl dava.

alesesl
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2863
Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha Zapad
Stav: Offline

Re: Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice

Příspěvek od alesesl »

Ve svete napr, spojeni z LON do PAR point to point nahradil Eurostar, nebo PAR-BRU jezdi si myslim Thalys.
V Nemecku je to DB na trase FRA-DUS nebo dokonce i FRA-STR.
V Francii je to PAR-Lille nebo PAR-LYON (kde se da taky porad letet letadlem), ale hodne krat to jezdi TGV.
Ve Svycarsku je to vlak na trati BSL-ZRH, kde uplne vymizelo letecke spojeni, ikdyz donedavna letala jedna vecerni linka ZRH-BSL a rano z BSL zase zpet do ZRH.

fricoolinek2
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 193
Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
Stav: Offline

Re: Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice

Příspěvek od fricoolinek2 »

Nicméně tušim, že za komára Jak-40 mezi Prahou a Ostravou létal, ne? Pokud ano, lítal to někdo ze starších?

Night fly
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3040
Registrován: 13. 05. 2005, 09:25
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice

Příspěvek od Night fly »

fricollinek2 píše:A co se týče našich končin, tak dá se říct, že SC Pendolino "zklikvidovalo" lítání mezi Prahou a Ostravou? A za jak dlouho se vlastně člověk dostal z centra Prahy (Václavák) do centra Ostravy (Masarykovo nám.)?


Kdysi snad velmi brzy v 90.letech delal Svet Motoru srovnani trasy PRG-BTS letadlem, vlakem a autem, a tehdy z toho vyslo auto lip (letadlo melo jeste mezipristani v BRQ). Faktem ale je, ze tehdy nebyla D1 tak zprasena a predevsim po ni nejezdilo tolik kamionu.

alesesl píše:V Francii je to PAR-Lille nebo PAR-LYON (kde se da taky porad letet letadlem), ale hodne krat to jezdi TGV.


PAR-Lille se IMHO nikdy neletalo, to je tak 220km. Pariz-Lyon point-to-point (a zejmena z centra do centra) je mnohem rychlejsi vlakem (jizdni cas vlaku je 2 hodiny), stejne jako u Pariz-Strasburk (2h15). Pariz-Marseille je zhruba sul-nul (3h10), obdobna je situace u Pariz-Bordeaux (3h15). Obecne plati, ze TGV vytlacilo letadla zejmena na point-to-point doprave mezi Parizi a ostatnimi vetsimi mesty, letadla na techto linkach funguji z drtive casti jen jako feedery.

Zajimavejsi je situace na trasach mimo Pariz: vysokorychlostni trate TGV umoznujici rychlosti 300+km/h totiz vychazeji hvezdicovite z Parize a transverzalni spojnice tam nejsou. Takze napriklad trasa Lyon-Nantes sice ma prime spojeni TGV, ale trva to skoro 5 hodin, nebot vlak jede z Lyonu az na predmesti Parize a teprve tam se staci na JZ. To takovy HOP leti z LYS do NTE nekolikrat denne, let trva hodinu a z centra do centra to pak jsou max 3 hodiny.


Airbus380
Nejlepší autor trip reportů 2015
Nejlepší autor trip reportů 2015
Příspěvky: 1649
Registrován: 13. 06. 2010, 12:33
Oblíbené typy letadel: Let 410, 346, 747
Pohlaví: muž
Bydliště: Provodín
Stav: Offline

Re: Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice

Příspěvek od Airbus380 »

fricoolinek2 píše:
A co se týče našich končin, tak dá se říct, že SC Pendolino "zklikvidovalo" lítání mezi Prahou a Ostravou? A za jak dlouho se vlastně člověk dostal z centra Prahy (Václavák) do centra Ostravy (Masarykovo nám.)? Koukám, že z centra Ostravy je to do Mošnova lán světa...


V roce 2010 jsem dělal pokus. Ráno jsem jel do OSR Pendolinem, zpět letadlem (tehdy to pro ČSA lítal SAAB od CCA). Cestou tam jsem vyrazil ze Staroměstské v Praze v 8:46, Pendolino odjíždělo v 9:26, ve 12:47 jsem vystoupil na Stodolní. Cesta vlakem z centra do centra mi tak trvala přesně 4 hodiny a 1 minutu.

Vzhledem k absenci kvalitní dopravy na letiště v Mošnově jsem z centra (Stodolní) musel vyrazit v 15:20, abych v 19:20 zase vystoupil na Staroměstské. Letadlem tedy cesta trvala přesně 4 hodiny, tedy o jednu minutu kratší dobu než Pendolinem :D

fricoolinek2
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 193
Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
Stav: Offline

Re: Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice

Příspěvek od fricoolinek2 »

40 minut na přesun mezi Staroměstskou a Hlavákem mi přijde strašně moc... Pěšky je to tak 20 minut, metrem ještě méně...

A kolik času mohlo uběhnout mezi okamžikem vstupu do haly letiště v Mošnově a odlepenim letadla od země?

A co cena a taky subjektivní pocit pohodlí?

Airbus380
Nejlepší autor trip reportů 2015
Nejlepší autor trip reportů 2015
Příspěvky: 1649
Registrován: 13. 06. 2010, 12:33
Oblíbené typy letadel: Let 410, 346, 747
Pohlaví: muž
Bydliště: Provodín
Stav: Offline

Re: Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice

Příspěvek od Airbus380 »

fricoolinek2 píše:40 minut na přesun mezi Staroměstskou a Hlavákem mi přijde strašně moc... Pěšky je to tak 20 minut, metrem ještě méně...

A kolik času mohlo uběhnout mezi okamžikem vstupu do haly letiště v Mošnově a odlepenim letadla od země?

A co cena a taky subjektivní pocit pohodlí?


Já jsem jel tak, jak běžně cestuji já, tzn. s určitou časovou (tak čtvrt hodiny) rezervou. Od okamžiku vstupu haly v Mošnově do odlepení od země uplynuly cca 2 hodiny, kvůli MHD to ale bylo jediné možné řešení, taxi nepočítám, protože taxi nejezdím.

cena: vlak mě tehdy stál 450 Kč, letenka 4500 Kč. Pocit pohodlí byl zdaleka lepší v Pendolinu, ono přeci jenom Saab od CCA je Saab od CCA :D Kromě toho nutnost dvouhodinové čekání na letišti v OSR, kde vlastně nic není, taky není žádný med...

cocik
autor Trip reportu roku 2011, 2012, 2015; Nejlepší autor trip reportů 2011, 2012; vítěz kategorie Když cesta je cíl 2011, 2012, 2015
autor Trip reportu roku 2011, 2012, 2015; Nejlepší autor trip reportů 2011, 2012; vítěz kategorie Když cesta je cíl 2011, 2012, 2015
Příspěvky: 1689
Registrován: 12. 08. 2008, 05:05
Bydliště: CTU
Stav: Offline

Re: Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice

Příspěvek od cocik »

Tady u nas je na hranici snesitelnosti vzdalenost Sanghaj-Peking (z centra do centra to trva letadlem i vlakem vicemene stejne, a sice lehce pres pet hodin). Na cokoliv kratsiho je vlak casove vyhodnejsi.

hafi
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1807
Registrován: 20. 09. 2007, 17:47
Pohlaví: muž
Bydliště: bejvávalo YVR
Stav: Offline

Re: Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice

Příspěvek od hafi »

...což je zhruba stejně jako z Prahy do Londýna...by s čínským přístupem velmi rychle zkrachovalo dost evropských aerolinek.

lukaskr
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 248
Registrován: 17. 05. 2009, 11:59
Stav: Offline

Re: Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice

Příspěvek od lukaskr »

Dost velký boj se svádí taky Madrid-Barcelona, Milano-Řím, Štrasburk-Marseille kde jsou VRT.

fricoolinek2
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 193
Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
Stav: Offline

Re: Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice

Příspěvek od fricoolinek2 »

alesesl píše:Ve Svycarsku je to vlak na trati BSL-ZRH, kde uplne vymizelo letecke spojeni, ikdyz donedavna letala jedna vecerni linka ZRH-BSL a rano z BSL zase zpet do ZRH.


Ono se to lítalo?! Vždyť je to 100 km...

alesesl
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2863
Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha Zapad
Stav: Offline

Re: Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice

Příspěvek od alesesl »

fricoolinek2 píše:
alesesl píše:Ve Svycarsku je to vlak na trati BSL-ZRH, kde uplne vymizelo letecke spojeni, ikdyz donedavna letala jedna vecerni linka ZRH-BSL a rano z BSL zase zpet do ZRH.


Ono se to lítalo?! Vždyť je to 100 km...


Ano, jeden cas se to letalo. Co ja si pamatuji tak to byl jeden let denne, pred tim to bylo urcite i vice. Vzdycky odlet pozde vecer z ZRH a nazpet z BSL brzy rano do ZRH.

Brut
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 197
Registrován: 03. 06. 2011, 20:30
Pohlaví: muž
Bydliště: u BHX
Stav: Offline

Re: Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice

Příspěvek od Brut »

nebo taky na LON-MAN jasně vede železnice, ale to asi na všech domestic trasách v Anglii... ale zase na LON-GLA nebo EDI je to letadlem z LCY (nebo i z LHR) o dost rychlejší

fricoolinek2
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 193
Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
Stav: Offline

Re: Letadla vs. (vysokorychlostní) železnice

Příspěvek od fricoolinek2 »

Když už jsme u těch vlaků, tak věc která je pro mne zcela nepochopitelná je to, že informační štítky jsou tam vedle ČJ ve ČTYŘECH dalších jazycích - NJ. RJ, IJ, FJ a to i ve vozech vyrobených / renovovaných po plyšáku. Je toto z důvodu toho, že AJ nepatří do nějaký skupiny železničních jazyků, ale CO NA TOM ZÁLEŽÍ? Nicméně naštěstí poslední dobou už se to obrací a ta anglina se tam dostává. Ale že tomu už není takových 20 let.... :shock:

Obrázek


Odpovědět