Ruzyně

Odpovědět
marthym
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 475
Registrován: 09. 10. 2012, 10:37
Stav: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvek od marthym »

Trefa, byla to A4 :) Díky za vysvětlení!


Roiman4
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 340
Registrován: 23. 10. 2017, 22:45
Oblíbené typy letadel: A340-600
B747-400
Pohlaví: muž
Bydliště: ZLN/PRG
Stav: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvek od Roiman4 »

Neni zac

Dneska na 31 stojance mi to prejela U2 :D

JiS_Progressus
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 262
Registrován: 19. 01. 2011, 18:10
Pohlaví: muž
Bydliště: LKAA
Stav: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvek od JiS_Progressus »

Hledal bych možnou příčinu v tom, že se na stání 16 testuje nová technologie dokovacího systému, tak to má třeba mouchy. Na těch alternativních stáních ale občas bývá problém od nepaměti, a na té nové 1 to musí být obzvlášť náročné, dokud tam neproběhnou ty úpravy pojížděčky.

Těch variant je samozřejmě víc, kdysi jsem čekal na 30 na VLG a kapitán si to na základě instrukce TWR štrádoval na 31. V životě bych nevěřil, na jak malém prostoru dokáže A319 manévrovat a najet na správnou stojánku.

Roiman4
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 340
Registrován: 23. 10. 2017, 22:45
Oblíbené typy letadel: A340-600
B747-400
Pohlaví: muž
Bydliště: ZLN/PRG
Stav: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvek od Roiman4 »

Na 16 nejeli, jeli na 24A podle me a prejeli to a jeli na 24.

Problem na 1 je ten, ze ta cara tam pry neni podle skutecnosti, ale priblizne namalovana. Takze se vsichni ridi podle dokyny nebo follow me.

Mettys
Nováček
Nováček
Příspěvky: 2
Registrován: 13. 11. 2018, 18:07
Stav: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvek od Mettys »

Jestli se to tu objevilo, tak se omlouvám :)

Hainan ruší od 26.11 linku PRG - BEG a zpět.


skyisblue
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 11
Registrován: 07. 01. 2019, 14:41
Stav: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvek od skyisblue »

Tak ode dneška máme výsledky za středoevropský prostor a přemýšlím, kde PRG v roce 2018 nestíhalo ve srovnání s konkurenty z regionu. Ano, skoro 16,8 mil. cestujících je rozhodně pěkný výsledek a musíme za něj být spokojení. Ale ve srovnání s WAW (17,755 mil., což je +2,03 mil. oproti 2017), VIE (27 mil., což je +2,64 mil. oproti 2017) a v podstatě i BUD (která v absolutních číslech rostla více, +1,77 mil. oproti 2017) je to trochu zklamání (růst +1,38 mil. oproti 2017), navíc ke konci roku byl ten růst již podstatně nižší (a hlavně nižší než u konkurence). Napadají mě přitom následující body k zamyšlení pro PRG, případně opravte nebo doplňte další:

1. PRG vs. WAW – Když se u WAW očistí výsledek od vnitrostátních cestujících, tak se z 17,755 mil. stane 16 mil. U vylepšování výsledků pomocí vnitrostátních cestujících PRG bohužel nemá šanci konkurovat. WAW těží z velikosti Polska a počtu obyvatel. PRG by ovšem tuto nevýhodu teoreticky mohlo vylepšovat zvětšením spádové oblasti, ale zde bohužel chybí přímé kolejové napojení (nemyslím ovšem „rychlodráhu“ na Prahu, ale přímý přestup na dálkové spoje s terminálem jako ve FRA, aby PRG bylo letištěm první volby nejen pro velkou většinu ČR, ale také pro Sasko, příhraniční části Polska a okolí Linze, které nejsou daleko, a PRG by při kolejovém napojení mohlo být pro tyto oblasti spádovým letištěm – v tomto se ale bohužel kvůli známým problémům ČR s VRT a jejím plánováním nikam neposuneme ani v blízké, ani daleké budoucnosti). Celkově tak je PRG v mezinárodním provozu ještě stále silnější než WAW (atraktivita místa), ale už ne o mnoho a rozvoj LOTu to určitě již letos změní.

2. PRG vs. WAW – WAW hodně těží ze silné pozice LOTu a jeho obrovského rozvoje linek a síťovosti, protože jinak ve WAW velké množství dopravců není. PRG bohužel nemá dopravce, který by generoval dostatek přestupního provozu, jde o P2P letiště, které těží z turistické atraktivity Prahy. Ta je ale hodně cyklická, při poklesu světové ekonomiky se asi můžeme opět dočkat silného propadu v počtech cestujících oproti WAW apod., což by byla škoda. Zde by se možná v SW měli zamyslet, jestli by ze značky ČSA nemohly vytěžit více než ji jen postupně likvidovat, v Rusku a některých dalších zemích má ještě pořád trochu nějaké jméno. Jenže to se s pravděpodobností hraničící s jistotou nestane a je to škoda, silné síťové ČSA by byly potřeba, ale to by je nesměla vlastnit společnost, která je asi rozvíjet ani nechce.

3. PRG vs. VIE – VIE od velkého rozvoje low-cost dopravců roste neskutečným tempem, kupní síla rakouského trhu je oproti ČR někde jinde, mají silného síťového dopravce, ve Vídni má sídlo velké množství mezinárodních organizací. Všechny výhody jsou na straně VIE a pokud se někdo rozhoduje, jestli otevřít linku z PRG nebo z VIE, tak to je pro něj asi jasné (např. již dříve TPE a další). Zde už to PRG definitivně prohrálo, i když ještě před ne úplně tolika lety to tak špatně jako teď nevypadalo. PRG ale současně prohrálo Moravu kvůli absenci rozumného a rychlého napojení (kvůli cenám, jak většina lidí z Moravy říká, si úplně nemyslím, když se započte cesta do VIE, tak VIE většinou výhodněji nevychází v porovnání s časem, který člověk ztratí cestou do VIE oproti PRG). V PRG se dlouho moc nerozvíjel low-cost segment, respektive jen velmi zvolna, do toho bylo z PRG opuštěno několik linek – např. TLV po odchodu Wizzairu žádný low-cost nepřevzal. ČSA už také dávno úplně rezignovaly na business klientelu z Brna/Ostravy/Slovenska, když už nemají vhodnou síť linek na jednodenní pracovní cesty po Evropě, která by jim naplnila ranní rotaci do PRG a večerní zpět (na které by se jim hodilo si nechat ATR42 nebo mít DHC-8).

4. Obecně – route development na PRG v posledních letech nepůsobí moc dobře, v době největšího růstu po celém světě (kdy WAW díky LOTu má velké množství nových dálkových i evropských spojů, kdy ve VIE Wizzair otevřel bázi a byly otevřeny další dálkové linky atd.) bylo otevřeno/ohlášeno akorát PHL, EWR, QR přidal B787 na jednu z rotací a Ryanair zahájil určitý rozvoj (který snad vyjde, ale mohl by být ještě větší), ale jinak prakticky nic včetně toho, že EK naopak zrušilo nově zavedenou druhou rotaci. To opravdu není zájem nikoho otevřít alespoň např. BKK, HAN, Japonsko, celoroční USA nebo něco podobného? Z mého pohledu to je smutné, protože PRG jako perfektní P2P destinace by v kombinaci se síťovým dopravcem měla určitě na mnohem více. Je otázka, jestli zde dříve ta možnost vůbec byla, ale když LOT otevřel dálkové linky z BUD, proč se o ně neucházelo PRG?

Bylo by toho ještě více, co mě napadá, ale pak by už tak dlouhý příspěvek byl ještě delší. Další rok zatím vidím relativně pesimisticky, podle mě WAW uteče ještě o více (síť LOTu a ambice Poláků, kteří to berou jako prestižní záležitost, asi jako všechno, co dělají), VIE poroste asi tak raketově jako na konci roku a na PRG zbude max. růst kolem 5-7 %. Kromě toho chybí nějaké relevantní množství nových dálkových linek (ne nanejvýš jedna ročně) nebo značnější rozšíření provozu bázovaných dopravců. Nebo to vidíte jinak a jsem moc velký pesimista?

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4077
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvek od HighFlyer »

@skyisblue

Ano, da se to shrnout tak, ze konkurencni nevyhoda PRG oproti WAW a VIE je absence sitoveho dopravce, coz je skutecne limit rustu PRG.

Se vsim vicemene souhlas, jenom dve poznamky:

- Jeden z duvodu zpomaleni rustu PRG jsou ty ACMI pronajmy letadel CSA, letos to bude mit jeste vetsi dopad (5x A319 u Eurowings).
- Uplne nerozumim tomuto:

VIE většinou výhodněji nevychází v porovnání s časem, který člověk ztratí cestou do VIE oproti PRG

To je asi nejaky "preklep", ne? Doporucuji maps.google.com, http://www.regiojet.cz a http://www.jizdnirady.cz (se zadanim stanice Flughafen Wien) pro porovnani casu po zemi (autem, busem, vlakem) z BRQ do VIE vs. z BRQ do PRG. Nehovore o stale vetsim riziku pri pouziti D1.

skyisblue
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 11
Registrován: 07. 01. 2019, 14:41
Stav: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvek od skyisblue »

HighFlyer píše:- Uplne nerozumim tomuto:

VIE většinou výhodněji nevychází v porovnání s časem, který člověk ztratí cestou do VIE oproti PRG

To je asi nejaky "preklep", ne? Doporucuji maps.google.com, http://www.regiojet.cz a http://www.jizdnirady.cz (se zadanim stanice Flughafen Wien) pro porovnani casu po zemi (autem, busem, vlakem) z BRQ do VIE vs. z BRQ do PRG. Nehovore o stale vetsim riziku pri pouziti D1.



To ode mě bohužel bylo špatně napsané, respektive se tam smíchalo více myšlenek. Pro jižní Moravu je VIE určitě i geograficky výhodnější, pro Vysočinu už bych to tak jednoznačně neviděl a severní Morava by měla být velkou zájmovou oblastí pro PRG kvůli lepšímu vlakovému napojení než směrem na VIE, ale to by musely dálkové vlaky jezdit přímo na PRG a na jen do centra města (tuhle myšlenku jsem ale bohužel od nikoho neslyšel, všichni mluví jen o směrování všech vlaků na hl. n.). Spíše tak nechápu preferenci VIE u některých lidí z Čech (v geografickém smyslu) a i přímo z Prahy, kde ty náklady a čas na cestu do VIE převažují výhodu levnější letenky.

HighFlyer píše:- Jeden z duvodu zpomaleni rustu PRG jsou ty ACMI pronajmy letadel CSA, letos to bude mit jeste vetsi dopad (5x A319 u Eurowings).


A proto nerozumím přístupu SW k ČSA, protože navenek to na mě působí, jako by v SW vůbec nic netušili o hodnotě značky a možnostech jejího využití a rozvoje a současně o v ČR špatném a v zahraničí neznámém jménu své značky. Ale nevidím do SW, tak to jsou jen spekulace.


Celkově bych rád viděl PRG někde jinde, když vidím, jak se rozvíjí okolí, ale obávám se, že letos se nůžky ještě více rozevřou a BUD se k PRG naopak ještě více přiblíží. Doufám jen, že ambice PRG jsou takové, aby k rozvoji nadále docházelo.

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4077
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvek od HighFlyer »

skyisblue píše:A proto nerozumím přístupu SW k ČSA, protože navenek to na mě působí, jako by v SW vůbec nic netušili o hodnotě značky a možnostech jejího využití a rozvoje a současně o v ČR špatném a v zahraničí neznámém jménu své značky. Ale nevidím do SW, tak to jsou jen spekulace.

Take nevidim do SW, a take si zaspekuluji, ze hodnota znacky neni mezi kriterii individualniho hodnoceni managementu (KPIs), nastavenymi pro pristi kvartal...

skyisblue píše:To ode mě bohužel bylo špatně napsané, respektive se tam smíchalo více myšlenek. Pro jižní Moravu je VIE určitě i geograficky výhodnější, pro Vysočinu už bych to tak jednoznačně neviděl a severní Morava by měla být velkou zájmovou oblastí pro PRG kvůli lepšímu vlakovému napojení než směrem na VIE...

Tak to pak jo:)

pachezz1
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 55
Registrován: 07. 04. 2017, 22:00
Stav: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvek od pachezz1 »

skyisblue píše:...


Vyjádřim se jen k tomu k čemu něco vím :)
Imho PRG nemůže nikdy považovat za spádovou oblast okolí lince... Jednak je v LNZ letiště (pravda, moc spojení nenabízí) ale hlavně se z LNZ do VIE dostaneš vlakama jak ÖBB tak Westbahn běžně do 10€, plus další možnost Salzburg...
S tím pak souvisí i lítání čechů z VIE, já bydlím přímo na jihočeských CZ/AT hranicích s přímým vlakovým spojením do VIE a v okamžiku kdy můžu jet až na letiště za 9€ bez přestupů jiných než na mhd tak prostě není o čem... Nejen moraváky ale i nás jihočechy si myslím už dost obsluhuje právě vídeň. Což tedy jen potvrzuje to že PRG doplácí hodně na absenci rozumnýho pozemního spojení kamkoliv dál než do prahy...

atr
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 134
Registrován: 05. 09. 2004, 15:36
Stav: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvek od atr »

Já přidám mé zkušenosti pražského "koupáka".
Už řadu let létáme z DE nebo AT od německých CK z důvodů značného rozdílu ceny. Vždycky v letadle je několik českých skupin a množství se neustále zvětšuje. Naposledy z NUE česky mluvila snad 1/3 letadla. Vzhledem k tomu, že do 400 Km z Prahy je minimálně 9 DE + AT letišť x obrovský počet "koupáckých" letů = i kdyby v každém bylo v průměru 5 CZ lidí (vždy jich bylo o dost víc), tak se to na Ruzyni taky slušně projeví.
Lidi už holt mají větší přehled a tak české "specifické" ceny už ne každý akceptuje.
Takto si ale podřezáváme větev prakticky všude.

skyisblue
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 11
Registrován: 07. 01. 2019, 14:41
Stav: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvek od skyisblue »

Já se nemůžu vyjadřovat z hlediska koupáckých letů, protože je nevyužívám, ale z pohledu někoho, kdo letí s CK je asi víceméně jedno odkud letí, ale jde mu o služby CK, jejich cenu atd.

Z pohledu pravidelných letů bych určitě nemluvil o specifických cenách z PRG, protože v poslední době vychází PRG zpravidla buď levněji nebo nastejno jako okolní letiště a zejména čas (a také nechuť jezdit na letiště tak daleko, jako je VIE nebo něco jiného v okolí v kombinaci s ne vždy vhodnými dobami odletů/příletů na tato ostatní letiště), kterého nikdo nemá nazbyt, pro mě vždy rozhodne pro let z PRG, i když je třeba i o něco málo dražší (muselo by se jednat o zásadní rozdíl). Pracovní cesty potom z jiného letiště než z PRG nedávají pro někoho z regionu smysl.

A tady se dostávám k tomu, že u PRG mám v poslední době pocit, že letiště neví, kdo má být cílovou skupinou (s výjimkou obecného turistického incomingu do ČR) a nesnaží se tímto způsobem vyjednávat o nových linkách. Dělal jsem si svého času velké naděje ze spojení KE a OK, ale ty vzaly za své a od té doby to je vždy jen čekání, zda se sem tam ohlásí nějaká nová linka. Vedení PRG prezentuje růžově čísla za rok 2018, ale základy pro další růst moc nejde vidět, případně jsou vratké, a nevím, kde berou tolik navenek tolik optimismu, když člověk sleduje okolní konkurenci, která ještě dva roky nazpět relativně zaostávala (WAW).

Airbus380
Nejlepší autor trip reportů 2015
Nejlepší autor trip reportů 2015
Příspěvky: 1649
Registrován: 13. 06. 2010, 12:33
Oblíbené typy letadel: Let 410, 346, 747
Pohlaví: muž
Bydliště: Provodín
Stav: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvek od Airbus380 »

skyisblue píše:nesnaží se tímto způsobem vyjednávat o nových linkách.


Tak ono letiště zase tak velký vliv na zavádění nových linek nemá. Vždy jde hlavně o aerolinku a to, jestli v Praze vidí potenciál. O WAW už se psalo - ta roste prakticky výhradně díky LOTu a transferům. Taky tam má mnohem silnější pozici low-cost (Wizz), což je zase dáno chováním tamních cestujících. Jinak je to tam ale s novými linkami jiných dopravců veliká bída (přesněji zatím nula nových spojů na rok 2019).

BUD zase těží s výrazně větší spádové oblasti než má Praha (jen samotná aglomerace je téměř dvakrát větší. Opět to tam ale s novými linkami nových dopravců není žádná sláva (jen Flydubai a Laudamotion). BUD roste zase především díky low-costům, které tam mají daleko lepší podmínky pro rozvoj než na českém trhu. Jednak je samotný Wizz na mnoha linkách subvencován jako národní dopravce, jednak - jak už bylo řečeno - má BUD mnohem větší spádovou oblast a jednak je mnoho linek z BUD nějakým způsobem dotovaných, poptávka se tak do jisté míry stimuluje uměle podobně jako u menších letišť typu BRQ, OSR, ...

Naproti tomu Praha se nijak aktivně rozlétávat linky z vlastního rozpočtu nesnaží, protože proto není sebemenší důvod. Low-costy sem tudíž zaváděj jen takové linky, u kterých je zhruba rovnoměrně rozdělen outcoming a incoming. A takových moc není, vzhledem ke stále ultrakonzervativnímu stylu cestování Čechů. Už jsem to tu psal několikrát a mnozí se mnou vehementně nesouhlasí, ale já si za tím 100% stojím, Češi se učí sami cestovat do jiných než nejznámějších míst jen velmi velmi pomalu.

Robert
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1394
Registrován: 21. 10. 2003, 19:55
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvek od Robert »

Airbus380 píše:Jednak je samotný Wizz na mnoha linkách subvencován jako národní dopravce


Nerozumím tomuto, jak je subvencován jako národní dopravce? Bere dotace na provoz některých linek z BUD?

Airbus380
Nejlepší autor trip reportů 2015
Nejlepší autor trip reportů 2015
Příspěvky: 1649
Registrován: 13. 06. 2010, 12:33
Oblíbené typy letadel: Let 410, 346, 747
Pohlaví: muž
Bydliště: Provodín
Stav: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvek od Airbus380 »

Robert píše:
Airbus380 píše:Jednak je samotný Wizz na mnoha linkách subvencován jako národní dopravce


Nerozumím tomuto, jak je subvencován jako národní dopravce? Bere dotace na provoz některých linek z BUD?


Minimálně většina linek na Balkán, do Ázeru, Ruska či Kazachstánu ano.


Odpovědět