Ruzyně

Odpovědět
georgo
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 106
Registrován: 01. 03. 2010, 21:36
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvek od georgo »

Většinou poměrně rychle. LH stojí na konci terminálu a než dojdu k pásům, tak už začínaj vyjíždět. A to vystupuji většinou první z letadla.


Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5901
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvek od Globik »

georgo píše:
28. 04. 2022, 09:07
Většinou poměrně rychle. LH stojí na konci terminálu a než dojdu k pásům, tak už začínaj vyjíždět. A to vystupuji většinou první z letadla.
Takže jeden panák a jeden sendvič a nechám tam zbytek rodiny a jdu pro kufry :) Díky

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5901
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvek od Globik »

Když to čte Pražák (notabene takový, který už měl na let PRG-EWR koupenou letenku), tak z toho zůstane taková pachuť...
https://www.aerotime.aero/articles/3085 ... -expansion?

fricoolinek2
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 193
Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
Stav: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvek od fricoolinek2 »

Jako občan Barrandova si teď užívám "letecké dny", s vrcholy v podobě přistávání (resp. přibližování se) Tripple 7 od Emirates. Chtěl bych se zeptat, jak náročná je změna dráhy z obvyklé 30 na 12? Resp. jaký je minimální časový odstup mezi přistáním na 30 a vzletem ze 12. Tvoří se i třeba letové řády do určitých bloků, aby v jednom bylo výhodnější užití 30 a ve druhém 12? Případně, je to spíše tak, že "nativní" drahou (nyní, při reku primární ranveje) je 30 a užití 12 je jen příjemný "bonus", pokud to jde? A v (ne)poslední řadě - je užití 12 pro lety směr jih až východ nějakým skutečně hmatatelným bonusem? Dá se vyjádřit nějak úsporou času či peněz, když odpadne zatáčka o +/- 180°?

bugr
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 950
Registrován: 03. 04. 2007, 20:17
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvek od bugr »

při větru 260 je užití dráhy 30 logické. Jinak ty bonusy a letové bloky nechápu, lítá se podle větru až na výjimky, např ZRH kde se lítá podle všelidového hlasování :)


fricoolinek2
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 193
Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
Stav: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvek od fricoolinek2 »

Ok, takže o výběru dráhy mezi 12/30 rozhoduje jen vítr a nikdy ne kurz cílové destinace?

Nicméně ovšem stále platí - jak moc velká operace to je, ono "přehození výhybky" ze 30 na 12? Předpokládám, že úplně einfach to není, vzhledem k tomu, že letadlo přistávající na 30 vs. vzletájící z 12 jsou v kolizním směru.

bugr
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 950
Registrován: 03. 04. 2007, 20:17
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvek od bugr »

nespletl sis fórum? Výhybky používají šotouši :D :D
Já teda na dráze nikdy žádnou výhybku neviděl.

fricoolinek2
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 193
Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
Stav: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvek od fricoolinek2 »

Pokud máš potíže se zrakem, dej si "ctrl +" a text se zvětší. Pak tam lépe budou vidět v termínu "přehození výhybky" ony úvozovky.

jeffer
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 14
Registrován: 03. 08. 2019, 11:09
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvek od jeffer »

Z dôvodu obmedzenia hluku (štart nad mesto – hlavne sídlisko Řepy a nemocnici Motol) sa dráha 12 používa len v prípade, že smer a rýchlosť vetra (a prípadne uzavretie dráhy 06–24) neumožňujú použiť inú dráhu (priorita použitia dráh na Ruzyni je 24, 06, 30, 12). Pre otočenie smeru… Otvor si mapu letiska.

Ak sa lieta dráha 30 a chceš zmenu na 12, tak lietadlo na vzlet môže čakať na severnom konci TWY L, ak si je riadiaci dosť istý, že pristávajúce lietadlo zvládne opustiť dráhu skôr (typicky po TWY G, alebo F, alebo D), alebo ak môže na konci dráhy odbočiť na D (jej západná časť nie je uzavretá). Ak si nie je riadiaci istý, má lepšie nechať lietadlo na vzlet čakať na D pred krížením s L (od východu), alebo, ak nie je v tejto časti zavretá, tak na západnom konci D pred nájazdom na križovatku 06–24/12–30. V momente, keď z veže vidí (očami, alebo na pozemnom radare), že pristávajúce lietadlo už je dosť pomalé a odbočuje napr. na G, tak pustí lietadlo z D na dráhu 12 cez L, čo mu nebude trvať dlho – minútku–dve. Druhá je vec, kedy môže byť posledný vzlet z 30 a prvé pristátie na 12 – nemôžeš pustiť lietadlo na úsek konečného priblíženia, ak naproti nemu nejaké štartuje a od IAF na pristátie to stále trvá vyše 5 minút, tzn. rozdiel medzi posledným štartom a prvým pristátím bude kľudne aspoň 8 minút – na to si pozri mapy štandardných príletových a odletových trás a mapy konečneho priblíženia (STAR, SID, IAC) napríklad na tejto stránke. Riadiaci môže nechať prílet letieť rovnobežne s kurzom dráhy vo výške 4000 ft s tým, že ho zatočí na konečné priblíženie v momente, keď odlet nastúpa do aspoň 5000 ft. Odlet v takom prípade väčšinou nemá povolený žiaden SID, ale odletové povolenie znie "straight ahead 5000 ft" (kurzom dráhy do 5000 stôp) a riadiaci odletov (approach/departure – Praha radar) povoľuje ďalšie stúpanie hneď, ale točenie až po bezpečnom minutí s príletom (napr. "resume own navigation direct VOZICE").

Ak sa lieta dráha 12 a chceš zmenu na 30, tak ak prvé štartujúce lietadlo je schopné odštartovať z odbočky R, tak môže čakať na nej a poslednému pristávajúcemu sa povie, že má dráhu opustiť po P, alebo ak to nezvláda, tak dôjsť až na koniec na L, pretože R je obsadená. A riadiaci môže lietadlo z R na dráhu pustiť hneď, keď vidí, že pristávajúce zatáča na P, alebo keď prešlo okolo R smerom na juh (v tom prípade môže odlet z 30 štartovať skôr, ako sa prílet na 12 dostane preč z dráhy). Ak ale štartujúce lietadlo potrebuje celú dĺžku dráhy, tak je istejšie nechať ho čakať na terminále sever na jednej z TWY K/H/G/D/F pred krížením s L. Osobne by som ho nenechal čakať na južnom konci L, keby ju náhodou potrebovalo pristávajúce lietadlo. Teoreticky sa môže pristávajúce lietadlo, ktoré by nezvládlo zabrzdiť ani pred odbočkou R, nechať na konci dráhy otočiť a backtrack po dráhe späť na R, ale vzhľadom na to, že to bude skôr situácia s veľkým lietadlom (B77x, A388 a podobne, "prcek" B73x/A32x prakticky vždy ubrzdí skôr), tak mu šírka dráhy na otočenie nemusí stačiť, takže preto je istejšie nechať druhé čakať na severe a tým sa čas potrebný na otočenie smeru predĺžuje – nejaké tri–štyri minúty, kým dorazí lietadlo po pristáti na sever a uvoľní tým Limu, a ďalšie aspoň tri–štyri, kým sa po nej druhé lietadlo dostane na južný koniec a môže štartovať z 30. A opäť, ešte dlhší bude rozostup medzi posledným štartom z 12 a prvým pristátím na 30 skrátka preto, že sa "oproti sebe" letiace lietadlá musia s bezpečným rozostupom minúť vo vzduchu (aj keby napríklad štartujúcemu vysadil motor a prestalo stúpať).


Odpovědět