Možná se mýlím, nebo jsem to nepochopil, ale mám pocit, že se srovnávají jablka s hruškami. Nelze přeci porovnávat dopravu z města vzdáleného cca 28 km od letiště (Darmstadt), kde se jede téměř celou dobu po dálnici, s dopravou z centra miliónového města, kde se autobus prodírá ulicemi. Cestu z Darmstadtu bychom mohli porovnat s cestou třeba z Kladna (a i to je o nějakých 10-12 km k letišti blíž). Cestu z centra pak porovnejme s cestou z centra Frankfurtu. Dost pochybuju, že z Frankfurtu jezdí na letiště FRA dvoupatrové autobusy. Lze jet vlakem, ale to je nejdříve potřeba se dostat na hlavní nádraží (anebo pak z hlavního nádraží do hotelu).
pepa007 píše:Fakt jsem asi nikde na světě neviděl horší dopravu na letiště, když nepočítám maloměsta. A soudě z tváří cestujících v AE, oni zjevně taky ne.
Podle mě zásadní požadavky jsou:
– sednu si
- dojedu do centra bez přestupů
- nezmrznu/nezpotím se jako prase
Naopak následně míň důležitý jsou:
- doba jízdy
- cena
Tak to jste zjevně nebyl v Bruselu. Během ranní špičky si nesednete, do centra bez přestupů taky nedojedete (nepočítáme-li jako centrum sídlo evropských institucí) a s tím mrznutím či pocením to taky nebývá nejslavnější.
Z letiště BRU do města jezdí autobus MHD číslo 12, který má zvláštní tarif (v pražské 119 nebo 100 jedete za běžnou sazbu). Je označený jako „expres“, což znamená jen to, že staví pouze na některých zastávkách po cestě. V dopravní špičce ale vynechávání zastávek stejně příliš nepomůže. Navíc se s ním nedostanete ani do centra (za které považuji buď hlavní nádraží, nebo ještě lépe historické centrum), ale dojedete na náměstí u Evropského parlamentu, případně k sídlu Evropské komise (ano, jsou dvě konečné zastávky), odkud to je do skutečného centra ještě dobře 1,5 km daleko. Metro u konečné autobusu u EP nikde v blízkosti není, takže dál musíte jedině dalším busem, nebo je potřeba vystoupit už u EK a přestoupit na zmíněné metro. To, že na autobuse je jako cílová stanice uváděno „Brussels City“, je už jen takovým drobným vtípkem. Častokrát jsem viděl, jak se zmatení cestující ptají řidiče, případně jiných cestujících, kde je to centrum, kam se potřebují dostat a do kterého si mysleli, že autobusem označeným „Brussels City“ dojedou. A pokud jde o intervaly, mohu vás ujistit, že pražská MHD je v tomto směru špičková: až do půlnoci jezdí 119 s 10minutovými intervaly, včetně sobot a nědělí, zatímco belgický zrychlený autobus jezdí jen v pracovní dny a končí před osmou večer. Po osmé večerní a v sobotu a v neděli pak jede jednou za 20 minut jen obyčejný zastávkový, kterým si uděláte menší okružní jízdu po předměstích Bruselu. A vlak je v Bruselu spíš jen doplněk: vybudovali sice speciální trať, takže se od sídla EK dá na letiště dojet za zhruba 17 minut (nemá-li vlak zpoždění), ovšem vlaky jezdí jen v půlhodinových intervalech, mají také zvláštní tarif (příplatek cca 5 eur, celkem trefně pojmenovaný Diabolo Fee, za používání nové tratě, která je údajně soukromá) a končí před desátou večer. Navíc ani těmi vlaky se do centra města bez přestupu nedostanete, protože zastavují opět jen u EK nebo EP.
Přiznávám, že linkou AE jsem nikdy nejel, protože mi to připadá zbytečné. Doprava MHD mezi letištěm a centrem Prahy je totiž podle mého velmi dobrá a nemám pocit, že by to v jiných městech, kde je letiště srovnatelně blízko centra, bylo výrazně lepší.