Dotaz k odbavení na Ruzyni

Odpovědět
Marty-t
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1112
Registrován: 08. 01. 2010, 23:17
Pohlaví: muž
Bydliště: Brno
Stav: Offline

Dotaz k odbavení na Ruzyni

Příspěvek od Marty-t »

Mám jednu čerstvou ne příliš dobrou zkušenost s nedělním odbavením syna na let LOTu PRG-WAW-YYZ. Ač měl veškeré dokumenty, mladík na přepážce se jej rozhodl na let nevpustit. Prý proto, že nemá kanadskou ETU, což musí mít každý kdo cestuje do Kanady za turistikou. Jenže syn má přímo v pasu vlepené studijní vízum. Navíc Kanada je nyní pro turisty zavřená a bez pracovního nebo studijního víza se tam nyní nikdo nedostane. A i tak musí počítat s úhradou speciálního hotelu, kde zůstane 14 dnů po příletu - nehledě odkud přiletěl... A ten hotel musí mít předem rezervovaný a zaplacený...

Naštěstí se syn nenechal odbýt a asi po 20 minutách, kdy obsluha přepážky 4-5x volala nadřízeným jej do letadla pustili. Ve Varšavě se situace opakovala a v Torontu bylo samozřejmě vše bez jediného problému. Předpokládám tak, že to byla hrubá chyba LOTu a ne konkrétního mladíka co jen vykonával svou práci jen podle obdržených instrukcí. I tak nechápu co by se stalo, kdyby se syn nechal odbýt a propadla by mu nejen letenka ale hlavně ten karanténní hotel. Já totiž chápu, že aerolinka musí udělat nějakou pre-selekci těch co jim chybí doklady. Ale v dnešní turbulentní covid době nemůže znát všechno a podle mne by měla při operaci identifikace cestujícího a vážení kufrů se nesnažit zastoupit celníky cílové země, ale v případě pochyb dát cestujícímu podepsat reverz, že má pochyby o tom, že jej vpustí do destinace. Cestující by pak sám nesl riziko, že v případě nevpuštění si musím obratem koupit letenku zpět. Rozhodně by to tak bylo 1000x civilizovanější než to co předváděli zaměstnanci odbavující lety LOTu...

Nebo jak to vidíte Vy ? Šli byste do nějaké stížnosti - jde mi teď o to, aby v budoucnu neměl někdo, kdo s nimi bude z PRG opět cestovat podobné naprosto zbytečné umělé problémy...


Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5905
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Dotaz k odbavení na Ruzyni

Příspěvek od Globik »

Marty-t píše:
07. 06. 2021, 06:38
Mám jednu čerstvou ne příliš dobrou zkušenost s nedělním odbavením syna na let LOTu PRG-WAW-YYZ. Ač měl veškeré dokumenty, mladík na přepážce se jej rozhodl na let nevpustit. Prý proto, že nemá kanadskou ETU, což musí mít každý kdo cestuje do Kanady za turistikou. Jenže syn má přímo v pasu vlepené studijní vízum. Navíc Kanada je nyní pro turisty zavřená a bez pracovního nebo studijního víza se tam nyní nikdo nedostane. A i tak musí počítat s úhradou speciálního hotelu, kde zůstane 14 dnů po příletu - nehledě odkud přiletěl... A ten hotel musí mít předem rezervovaný a zaplacený...

Naštěstí se syn nenechal odbýt a asi po 20 minutách, kdy obsluha přepážky 4-5x volala nadřízeným jej do letadla pustili. Ve Varšavě se situace opakovala a v Torontu bylo samozřejmě vše bez jediného problému. Předpokládám tak, že to byla hrubá chyba LOTu a ne konkrétního mladíka co jen vykonával svou práci jen podle obdržených instrukcí. I tak nechápu co by se stalo, kdyby se syn nechal odbýt a propadla by mu nejen letenka ale hlavně ten karanténní hotel. Já totiž chápu, že aerolinka musí udělat nějakou pre-selekci těch co jim chybí doklady. Ale v dnešní turbulentní covid době nemůže znát všechno a podle mne by měla při operaci identifikace cestujícího a vážení kufrů se nesnažit zastoupit celníky cílové země, ale v případě pochyb dát cestujícímu podepsat reverz, že má pochyby o tom, že jej vpustí do destinace. Cestující by pak sám nesl riziko, že v případě nevpuštění si musím obratem koupit letenku zpět. Rozhodně by to tak bylo 1000x civilizovanější než to co předváděli zaměstnanci odbavující lety LOTu...

Nebo jak to vidíte Vy ? Šli byste do nějaké stížnosti - jde mi teď o to, aby v budoucnu neměl někdo, kdo s nimi bude z PRG opět cestovat podobné naprosto zbytečné umělé problémy...
Nějak se v tom ztrácím. Problém byl tedy jen v tom, že neměl ETA? Pokud ano, tak je to debilita toho agenta i (pokud jim to dobře vysvětlil) jeho nadřízených. Protože pochybuju o tom, že LOT vydal nařízení že osoby, které mají vízum, musejí mít i ETA (a debilita na druhou v situaci, kdy je příjezd z turistických důvodů zakázán). I když někdy je vše možné...

Marty-t
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1112
Registrován: 08. 01. 2010, 23:17
Pohlaví: muž
Bydliště: Brno
Stav: Offline

Re: Dotaz k odbavení na Ruzyni

Příspěvek od Marty-t »

Ano, přesně tak. Má studijní vízum, ale agent tvrdošíjně trval na tom, že musí mít ETA a bez ní ho nechtěl odbavit... Přestože je to debilita na druhou, když turisté do Kanady momentálně nesmí...

Samozřejmě, že tak jak to nakonec po 20 min. dohadování dopadlo bylo nakonec pro všechny nejlepší. Ale spíš by mne zajímalo jak v budoucnu v takových situacích na přepážce jednat. Chtít po agentovi písemně proč a z jakého důvodu mne odmítá odbavit na let a pak pokud by neměli pravdu žalovat leteckou společnost nebo letištní handling o náhradu škody ? A co když mi odmítne agent dát důvod písemně - pak si zajistit svědectví osob okolo ? Přeci jenom nebavíme se tu jenom o nějaké letence za pár tisíc CZK, ale také o náhradě karanténním hotelu -3 dny přímo na letišti, kde vyčká výsledku PCR testu po příletu a pak dalšího kde bude dalších až 11 dnů a vyčká výsledku druhého PCR testu - celkem za 3-4000 CAD ! (jo a ještě před odletem v ČR si samozřejmě musel nechat udělat i PCR test tady) Viz. https://www.canada.ca/en/public-health/ ... llers.html Docela se divím, že si toto riziko prohraného soudního sporu zúčastnění vůbec neuvědomují... Anebo má někdo jiné zkušenosti ? Co dělat příště jinak ?

MarcosFT
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 709
Registrován: 10. 06. 2014, 21:30
Oblíbené typy letadel: B747, E145, B753
Bydliště: Hong Kong
Stav: Offline

Re: Dotaz k odbavení na Ruzyni

Příspěvek od MarcosFT »

Tak hotel by mu propadl, ale letenku zpět by při nevpuštění do země platit nemusel. Letěl by stejně jak přiletěl na náklady aerolinky. Já si myslím, že personál prostě zpanikařil, tady po Evropě už je to docela hračka, ale Kanada, USA apod je ještě problém a na odbavení to zkoumají více než je zdrávo, protože nevpuštění v Kanadě je větší problém než chybějící QR kód do Španělska..

Roiman4
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 340
Registrován: 23. 10. 2017, 22:45
Oblíbené typy letadel: A340-600
B747-400
Pohlaví: muž
Bydliště: ZLN/PRG
Stav: Offline

Re: Dotaz k odbavení na Ruzyni

Příspěvek od Roiman4 »

Písemně nic nedostaneš od něj, jeho povinnost to není aby ti něco napsal. ( něco jako, že podepíšeš prazdny papír ). Spíš se víc řídil podle Timaticu. Vzhledem k tomu, že se to stalo i ve WAW, tak tam něco bude napsané...

Nějaký formulář, by ti na vlastní vracení k ničemu nebyl, zas tak jednoduché není a vzhledem k tomu, že ten papír by jsi mohl v klidu vyhodit, tak by jsi letěl na účet aerolinky zpět. Takže proto to není a každý se snaží chránit sebe.


marthym
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 475
Registrován: 09. 10. 2012, 10:37
Stav: Offline

Re: Dotaz k odbavení na Ruzyni

Příspěvek od marthym »

Roiman4 píše:
08. 06. 2021, 11:04
Písemně nic nedostaneš od něj, jeho povinnost to není aby ti něco napsal. ( něco jako, že podepíšeš prazdny papír ). Spíš se víc řídil podle Timaticu. Vzhledem k tomu, že se to stalo i ve WAW, tak tam něco bude napsané...

Nějaký formulář, by ti na vlastní vracení k ničemu nebyl, zas tak jednoduché není a vzhledem k tomu, že ten papír by jsi mohl v klidu vyhodit, tak by jsi letěl na účet aerolinky zpět. Takže proto to není a každý se snaží chránit sebe.
Jasně, v dnešní situaci je práce agenta těžší, chrání primárně sebe/aerolinku, ale... Neodpověděls moc na podstatu dotazu. Tzn. kdo je v takovém případě odpovědný - pokud je právo na straně cestujícího a je o tom přesvědčený, jak se nenechat odbýt (jak postupovat - supervisor, aerolinka, MZV, velvyslanectví?), popř. když už to dopadne špatně, jak vymoci náhradu škody - a jak si na to zajistit důkazy...

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3146
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Dotaz k odbavení na Ruzyni

Příspěvek od Fabo »

marthym píše:
08. 06. 2021, 15:48
Roiman4 píše:
08. 06. 2021, 11:04
Písemně nic nedostaneš od něj, jeho povinnost to není aby ti něco napsal. ( něco jako, že podepíšeš prazdny papír ). Spíš se víc řídil podle Timaticu. Vzhledem k tomu, že se to stalo i ve WAW, tak tam něco bude napsané...

Nějaký formulář, by ti na vlastní vracení k ničemu nebyl, zas tak jednoduché není a vzhledem k tomu, že ten papír by jsi mohl v klidu vyhodit, tak by jsi letěl na účet aerolinky zpět. Takže proto to není a každý se snaží chránit sebe.
Jasně, v dnešní situaci je práce agenta těžší, chrání primárně sebe/aerolinku, ale... Neodpověděls moc na podstatu dotazu. Tzn. kdo je v takovém případě odpovědný - pokud je právo na straně cestujícího a je o tom přesvědčený, jak se nenechat odbýt (jak postupovat - supervisor, aerolinka, MZV, velvyslanectví?), popř. když už to dopadne špatně, jak vymoci náhradu škody - a jak si na to zajistit důkazy...
Dle meho jde o IDB a tedy by mel cestujici dostat jak "normalne" informaci o tom, ze nebyl pripusten k preprave z duvody XYZ.
A jelikoz by neslo o "zakonny duvod" tak imho by mel pak cestujici narok na kompenzaci i nahradu vsech dalsich nakladu.

Roiman4
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 340
Registrován: 23. 10. 2017, 22:45
Oblíbené typy letadel: A340-600
B747-400
Pohlaví: muž
Bydliště: ZLN/PRG
Stav: Offline

Re: Dotaz k odbavení na Ruzyni

Příspěvek od Roiman4 »

Ikdyz je to blba otázka, říkali jste v PRG/WAW že má v pase studijní vízum hned na začátku při předložení ? Nebo až když řekl že Vás nepustí a začali jste se “dohadovat” ?

Na Tvojí otázku bych ti chtěl odpovědět, ale neznám Timatic v dnešní době. Ale vzhledem, že k tomu došlo na c-in a vy jste splňovali vše co jste měli ( ale držím de toho, co píšeš ty :) ), tak by to šlo za handlingem, odepření nástupu na palubu a na to je i papír myslím... a zavolat si supervisora určitě


Odpovědět