Paralelní VPD

Odpovědět
wsk.wz.cz
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 32
Registrován: 24. 10. 2006, 15:52
Stav: Offline

Zájem státu?

Příspěvek od wsk.wz.cz »

Pár postřehů k výstavbě paralelní vzletové a přistávací dráhy (VPD) 06R/24L.

1. Letiště Ruzyně tvrdí, že se uleví 150 tis. občanů, zejm. obyvatelům Prahy 6. Je ovšem smutné, že minimálně desetitisícům se naopak podmínky citelně zhorší, a troufám si tvrdit, že vzrůstající hluk se dotkne i dalších statisíců Pražanů. Tento jejich argument mně připadá dosti alibistický. A kudy se bude létat za nestandardních, avšak ne neobvyklých povětrnostních podmínek (severní/jižní vítr)? Třeba těch dnů nebude hodně, ale existovat budou, že?

2. Dále se tvrdí, že kapacita dráhového systému bude brzy vyčerpaná. Dle některých informací se vedení letiště netají přáním dosáhnout v objemu cestujících letiště ve Vídni či dokonce ve Frankfurtu n.M. Je ovšem otázkou, jaká pozitiva nám tento trend přinese obyvatelům celého kraje - navýšení nákladní dopravy nebo počtu cestujících, kteří přes Prahu pouze tranzitují asi nic. Přitom negativ je mnohem více, hlukem z letecké dopravy nejsou obtěžováni pouze lidé v exponovaných místech, ale i obce poměrně vzdálené. Kapacita přístupových komunikací není dodnes vyřešena, a je dosti nereálné, že by se do roku 2010 něco změnilo (na metro nejsou peníze, Pražský okruh je již delší dobu ve skluzu).

3. Přenesení letiště dále od Prahy by bylo příliš drahé, cena nové VPD má být pouze 5-7 mld. Kč??? Vybudování nového letiště by bylo jistě dražší. Kalkulaci nákladů je však nutné brát ze širšího hlediska, než jen pouze z pohledu stavby. Jen pro příklad, kdyby výstavbou VPD klesla cena postižených nemovitostí v okolí o 20 %, o kolik mld. jejich majitelé přijdou? Atd., atd.

4. Proč se více nevyužívají i jiná již existující letiště? Je sice pravda, že Praha je svou polohou a atraktivitou k tomu téměř předurčena. Poslední dobou je však slýcháván názor, že mezinárodní turistický ruch je třeba přenést i do jiných končin než pouze do Prahy. A vtipná byla i reklamní kampaň v roce 2005, aby Češi zůstal v ČR.

5. Budeme-li předpokládat variantu, že VPD skutečně bude, uvažují dotčené orgány s "hlukovými kompenzacemi"? Zástupci letiště tvrdí, že dodnes investovali přes 400 mil. Kč (1998-2005) na instalaci protihlukových oken. Částka to není malá, v porovnání z provozními zisky letiště však není nijak oslňující. Letiště je výnosný "kšeft", a nelze prosazovat dráhu silou způsobem "vy máte holt smůlu"! Chce-li někdo dráhu prosadit, musí najít shodu u všech - nabídnout jakousi náhradu (investice do vybavenosti, ...).

6. Někde jsem četl poznámku o zájmu státu. Zájem na tom mají jen ti zainteresování (na té lepší straně), pokud bychom uvažovali veřejný zájem (příjmy do státní pokladny), můžeme rovnou vozit zahraniční radioaktivní odpad do Jelenního příkopu, a tím penízky taky získáme.

7. Další pozn. k příspěvkům: Přední Kopanina se vyjádřila negativně v referendu proto, neboť jim budou v případě paralelky lítat letadla 2x více. Je to jako, když Vám před barákem z dvoupruhové komunikace udělají dálnici - auta tam přece už jezdí, tak žádná změna, ne?

S pozdravem J-Z.
Naposledy upravil(a) wsk.wz.cz dne 03. 11. 2006, 15:48, celkem upraveno 1 x.


American
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 795
Registrován: 08. 07. 2003, 21:03
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Příspěvek od American »

ehm, myslim, že tady neuspěješ, tady jsme nejspíš všichni pro paralelní VPD. v Londýně létají daleko větší letadla, v daleko častějších frekvencích královně přímo nad Windsorem a taky si nestěžuje...chápe, že je to nutný. letiště tam bylo daleko dřív než město, není tedy pravda, že se letiště přibližuje městu, ale naopak. a myslím, že v 90tých letech si lidé již mohli uvědomit, že letiště se bude rozvíjet.

bod 4: to vyplývá z poptávky, kdyby byla větší poptávka pro lety do Brna, tak už by létaly, pokud je poptávka na lety do Prahy, tak taky prostě létají.

a ještě k tomu bodu 7: pokud vím, tak přední kopanina je blíže stávající 24 než budoucí paralelní a její vybudování neznamená, že druhý den po otevření bude do prahy létat 2x více letadel!

Jafa
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1594
Registrován: 18. 02. 2003, 10:59
Stav: Offline

Příspěvek od Jafa »

American píše:ehm, myslim, že tady neuspěješ, tady jsme nejspíš všichni pro paralelní VPD. v Londýně létají daleko větší letadla, v daleko častějších frekvencích královně přímo nad Windsorem a taky si nestěžuje...chápe, že je to nutný. letiště tam bylo daleko dřív než město, není tedy pravda, že se letiště přibližuje městu, ale naopak. a myslím, že v 90tých letech si lidé již mohli uvědomit, že letiště se bude rozvíjet.

bod 4: to vyplývá z poptávky, kdyby byla větší poptávka pro lety do Brna, tak už by létaly, pokud je poptávka na lety do Prahy, tak taky prostě létají.

a ještě k tomu bodu 7: pokud vím, tak přední kopanina je blíže stávající 24 než budoucí paralelní a její vybudování neznamená, že druhý den po otevření bude do prahy létat 2x více letadel!


Plny souhlas!

dider
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2590
Registrován: 11. 08. 2004, 21:24
Bydliště: Den Haag
Stav: Offline

Příspěvek od dider »

Zábavné :) :) pane Zemane tohle je náš život. Ja bych se stěhoval do Horoměřic hned...grilování+letadla 8)

wsk.wz.cz
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 32
Registrován: 24. 10. 2006, 15:52
Stav: Offline

Reakce

Příspěvek od wsk.wz.cz »

Já jsem tady jenom chtěl otevřít diskuzi nad počínáním pověřených instutucí, je mi jasné, že na těchto stránkách jste všichni PRO VPD. Nechal jsem tady několik subjektivních postřehů (1-7), a je na Vás mi je vyvrátit.
re4:
Turisty do Brna asi nedostanu, ale turisty z Brna třeba jo.
re7:
Těch pár metrů nehraje roli, druhý den po otevření jich asi 2x víc nebude. Ale kapacita se téměř zdvojnásobí - a časem i letadel, viz prognóza počtu cestujících.

Dokážete si vůbec představit, že to dost lidem vadí? Od roku 1990 do 2015 bude letadel cca 20x tolik!
I vy byste se bránili letadlům nad Vašimi hlavami. A když ne Vy, tak Vaše ženy, milenky nebo děti. Na letadla se dá zvyknout, když s nimi vyrůstáte. Ale když z ničeho nic...
J-Zeman


Pan Am
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1822
Registrován: 08. 01. 2003, 21:50
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Reakce

Příspěvek od Pan Am »

wsk.wz.cz píše:Dokážete si vůbec představit, že to dost lidem vadí? Od roku 1990 do 2015 bude letadel cca 20x tolik!
I vy byste se bránili letadlům nad Vašimi hlavami. A když ne Vy, tak Vaše ženy, milenky nebo děti. Na letadla se dá zvyknout, když s nimi vyrůstáte. Ale když z ničeho nic...
J-Zeman


Mohu se zeptat v jaké čtvrti či obci bydlíte?

Snehulak
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 106
Registrován: 14. 07. 2005, 13:56
Stav: Offline

Re: Reakce

Příspěvek od Snehulak »

wsk.wz.cz píše:I vy byste se bránili letadlům nad Vašimi hlavami. A když ne Vy, tak Vaše ženy, milenky nebo děti. Na letadla se dá zvyknout, když s nimi vyrůstáte.


Me letadla nevadi a me manzelce nebo detem taky ne. Milenku nemam, ale nepredpokladam ze by bydlela s nami doma. Jinak jsem taky proti 24L, jelikoz by se udajne melo pristavat prave na 24L a startovat na 24R. Coz pro me, bydliciho v Roztokach, je naprosto zdrcujuici zprava :? .

Ba ne, nechapu proc vsichni horekuji az ted a proc nehorekovali kdyz kupovali pozemky/domy v Nebusicich, kdyz uz v uzemnim planou paralelni draha uz byla ...

Rudla
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 101
Registrován: 01. 10. 2004, 20:19
Stav: Offline

Příspěvek od Rudla »

Hmn, rozhodne mi nepripada, ze by pozemky v Nebusicich nejak vyrazne ztracely na cene... 5.690 korun bez dph za metr mi neprijde jako zrovna dumpingova cena zatizena hruzostrasnym hlukem z tech zlych pristavajicich letadel, viz http://www.reality.cz/cgi/detail?ord=400-001269
A to neni zdaleka nejdrazsi, da se najit i kolem 9000 bez dph.

American
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 795
Registrován: 08. 07. 2003, 21:03
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Příspěvek od American »

Prave sem v Koline nad Rynem a letadla tady letaji nad daleko obydlenejsi oblasti cely den a ne tak daleko centru mesta jako v praze. Muzes si najit na mape Wiener Platz, v teto oblasti jsou nekolika podlazni cinzaky, cili mnohokrat vic lidi nez v postizenych oblastech prahy...a neprijde mi, ze by tady byla aplikovana nejaka opatreni jako v praze, kde po 10 vecer jsou povoleny jen 4 pohyby za hodinu, vcera v pulnoci asi 6 letadel v rade za sebou, vecer pak i nakladni DC10, ktere nejaky ten zvuk vydaji....a nikdo nevypada ze by ho to vzrusovalo, to zkratka stale jen Cesi maji s rozvojem problemy.

wsk.wz.cz
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 32
Registrován: 24. 10. 2006, 15:52
Stav: Offline

Argumenty

Příspěvek od wsk.wz.cz »

Vyznavači létání,
a co zrovna Vám přinese nová VPD? Letadla nad hlavou Vám nevadí, státní zájem Vás asi taky netrápí ... Takže hezká scenérie nízkoletícího nízkonákladového letadla?
Jo a teďka, když se prodaly Vodochody, kapacita se zase uvolní, ne?

Zdenek
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1302
Registrován: 27. 02. 2003, 11:37
Stav: Offline

Příspěvek od Zdenek »

Ba ne, nechapu proc vsichni horekuji az ted a proc nehorekovali kdyz kupovali pozemky/domy v Nebusicich, kdyz uz v uzemnim planou paralelni draha uz byla ...


videl jsem mnoho uzemnich planu, hlukovych studii a pod. a fakt jsem si nevsiml, napad se stavenim 24L je dle mne stary tak 3 maximalne 4 roky a to je uzemni plan starsi

jinak co se pristavani tyce, tak je dle mne debata predcasna, ale z hlediska provozu (spatne spocitane vyjezdy na 24R) to opravdu vypada na 24L, ale pak asi bude trasa APP pres Dablice a nove Kobylisy

nicmene muj nazor je realizace cca 2015

tristar
Nováček
Nováček
Příspěvky: 9
Registrován: 09. 09. 2006, 02:01
Stav: Offline

Re: Argumenty

Příspěvek od tristar »

wsk.wz.cz píše:Vyznavači létání,
a co zrovna Vám přinese nová VPD? Letadla nad hlavou Vám nevadí, státní zájem Vás asi taky netrápí ... Takže hezká scenérie nízkoletícího nízkonákladového letadla?
Jo a teďka, když se prodaly Vodochody, kapacita se zase uvolní, ne?



co nám přinese? co třeba práci pro nezaměstnaný? čím víc letadel, tím víc lidí bude potřeba pro odbavení atd...
Vodochody příliš kapacity neuvolní. Sice to má být pro nízkonákladovky, ale myslím si, že ne všechny lety se tam přesměrují. a co se uvolní, tak zaberou prestižnější společnosti, které čekají na dobré sloty.

m@rtin
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 697
Registrován: 14. 10. 2004, 18:39
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Příspěvek od m@rtin »

1) Ano, paralelní dráha pomůže více jak 150 tis. očanů. Je to snad málo? Je mi líto těch 10 tis., co to odskáčou, ale je mich jich líto 15X méně, něž tomu zbytku, kterému se uleví. Nikdy nelze vyhovět všem, ale pokud můžeme valné většině pomoci na úkor menšině, asi to vždy uděláme. Tento argument není vůbec alibistický, ale pravdivý.
2) Podnik Letiště Praha sám nijak dosáhnout výsledků frankfurtského či vídeňského letiště nemůže. Vše se řídí poptávkou a nabídkou. A pokud poptávka po letišti v regionu +-400 km okolo Prahy je stále stoupající, každý tržní subjekt se toho bude snažit využít. Kdybychom se vzdali příležitosti růstu a výdělků, byli bychom špatnými podnikateli anebo bychom se mohli vrátit o 17 let zpět.
3) V současné době se nikde okolo Prahy nenachází dostatečná plocha pro vybudování nového letiště, které by mělo 2 paralelní dráhy a plochu pro terminály s ročním obratem alespoň 30-40 milionů cestujících. Pokud bychom takovou plochu chtěli nalézt, jistě bychom museli vykoupit další pozemky a někde třeba srovnat se zemí i celou obec a samozřejmě by i klesla cena nemovitstí okolo nového letiště naúkor těm z Nebušic. Takže nula od nuly pojde. A nejsem člověk, který dokáže určit čí pozemek má vyšší morální hodnotu. Jestli ten toho pána z Nebušic nebo té paní z Vodochod.
Nehledě na to, že cena nového letiště by jistě s veškerou infrastrukturou přesáhla cenu 50 miliard a na to v současné době ČR nemá - ke vší úctě k lidem z Nebušic.
4) Jistěže by letiště mělo kompenzovat vzniklé problémy, také tak, ale činí. Nová protihluková okna v Jenči, Hostivici, Horoměřčicích, Přední Kopanině a dalších. Nová kanalizace a chodníky v Jenči a tak bych mohl pokračovat. Nikdy se nikdo neshodne na tom, kolik by měla kompenzace stát. Mohu Vás, ale ubezpečit, že mýtné z kamionové dopravy jen tak přímo do obecních rozpočtů nepovede. A nakonec letiště je státní firma jejíž zisky se promítají ve státním rozpočtu. Pokud by tedy kompenzace dotčeným obcím dosáhla výrazného zvýšení, došlo by o stejnou částku ke snížení ve státním rozpočtu - velice obecně řečeno. A já jakožto nedotčený občan provozem letiště trpícícm hlukem z magistrály nesouhlasím, aby kompenzace obcím okolo letiště přesáhly kompenzace na výměnu oken mých. A čí pravda je ta nejpravdivější? Kdo má větší nárok na protihluková okna? Babička žijící 70 let u SJ magistrály nebo novopečený obyvatel Nebušic, který se tam nastěhoval po tom, co byla již paralelní dráha dávno v plánu?

m@rtin
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 697
Registrován: 14. 10. 2004, 18:39
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Příspěvek od m@rtin »

Dále je ještě třeba zmínit.
-Je mylné si myslet, že počet odbavených cestujících nemá žádný vliv na ekonomiku. S každým odbaveným jedním milionem cestujících roste přímo počet zaměstnaných lidí. Na jeden milion cestujících připadá zhruba 1000 zaměstnanců pracujících v okolí letiště. Všichni si dokážeme spočítat kolik stojí náš stát investiční pobídky v řádech několika miliard jen proto, aby tu stála montovna automobilů pro 10 000 lidí.
-Je také třeba zmínit, že letiště mají výrazný vliv na turistiku, která opět přináší do nejen státního rozpočtu tučné zisky. Má obrovský vliv na zaměstnanost a rozvoj celého regionu. Jen v Praze přímo či nepřímo pracuje v turistice na 150 000 lidí. Je to málo? A vemte krk na to, že by bez toho letiště těch turistů v Praze bylo méně. Jistě někodo namítne, že turistů je v Praze beztak již dost a že další nejsou třeba. Není to trochu sobecké vůči regionům, které bojují o každého turistu, o každý dolar, o každého zaměstnance?
-Spoustu lidí tvrdí, že tranzitující cestující nemají na turistiku vliv. To opět není pravda. Ty linky, které sem přistanou z dálných končin sebou nevezou jen tranzitující cestující, ale i velkou část těch, kteří tu nakonec zůstanou. A tito by sem nikdy necestovali, protože by sem třeba neměli přímé spojení. A celková infrastruktura dané země (letiště, hotely, restaurace) mají velký rozhodovací vliv na to, jestli se rozhodnu do dané země přijet. Je statisticky dokázáno, že v zemích kam začali létat přímé línky např. z Japonska, stoupl výrazně počet japonských turistů. Přičemž to pro aerolinie nemusel být rozhodující bod. S rostoucí nabídkou roste i chuť poptávky.
-Dále bych připomněl, že žijeme ve městě a v pokročilé době a že s podobným ruchem tu musíme počítat. Ten, kdo chce žít a pracovat v Praze nemůže počítat s kokrhajícím kohoutem a zurčící vodou u chaloupky. Kdyby takto na každý moderní počin koukali naši pradědové, dodnes tu jezdíme na koních a nekoukáme před sebe na monitor. Parní dráha by byla stále ještě sci-fi a umírali bychom na černý kašel. Moderní doba sebou nese i omezení. Ta fabrika na počítače se také někde musela postavit a zabrat tak pozemky. A k té fabrice muselo pár kamionů dojet, které zase ruší babičku ve vesnici opodál. Nebo si myslíte, že boty ve kterých chodíte ušili indiáni v pralese? Svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého. A člověk využívající vynálezů moderní doby by neměl kritizovat rozvoj, protože je sám jeho součástí.
-Teď už jen ve skratce dodám, že ti co dnes nejvíce řvou ve věci paralelní dráhy jsou lidé, kteří se do okolních obcí nastěhovali dávno poté, co tam již letiště stálo a co paralelní dráha již dávno existovala v plánu. Pokud se nastěhuji do domu, kde se nachází v suterénu diskotéka, težko mohu za 5 let kritizovat obec, že tam ta diskotéka je.
-Pokud se Nebušicím podaří oddálit výstavbu paralelní dráhy, bude to pro ně znamenat za pár let ještě větší peklo. Současný dráhový systém není nafukovací a letecká doprava podléhá samozřejmě jiným bezpečnostním kritériím, než kamionová doprava na D1. Proto mohou zcela určitě do pár let počítat v Nebušicích s tím, že se dnešní provoz na stávající dráze 06/24 protáhne do nočních a ranních hodin. A nevím, jestli je pro někoho přijatelnější Boeing 737 co 5 minut 24 hodin denně, nebo co 1 minutu v období 8:00-18:00.

Paralelní dráha je nutnost, bez které se letiště neobejde. Stejně jednou stát bude a současné tahanice jen prodlužují současný stav asi tak jako tahanice o obchvat Prahy kvůli několika stům obyvatel. Přestože ostatních 200 000 lidí si nemohou vyvětrat, přejít ulici a pustit dítě samotný ze školy. A pokud budeme chtít udržet krok se světem a mít takovou životní úroveň jako v Rakousku, musíme se smířit i s tím, že se v něčem omezíme. Pokud budeme těmi Pepíky, můžeme to zabalit a těšit se právě z toho kohouta, podojené kravky a vůně sena. Krásná to představa, jen si nejsem jist, že by takto chtělo žít 10 mil. obyvatel.

jirkapilot
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 354
Registrován: 28. 01. 2003, 10:16
Stav: Offline

Příspěvek od jirkapilot »

m@rtin píše:1) Ano, paralelní dráha pomůže více jak 150 tis. očanů. Je to snad málo? Je mi líto těch 10 tis., co to odskáčou, ale je mich jich líto 15X méně, něž tomu zbytku, kterému se uleví. Nikdy nelze vyhovět všem, ale pokud můžeme valné většině pomoci na úkor menšině, asi to vždy uděláme. Tento argument není vůbec alibistický, ale pravdivý.

Naopak, tento argument o "150 000 Prazanech" je typicky priklad alibistickeho a nepravdiveho PR, ktere pouziva Letiste Praha ve svych tiskovych zpravach /namatkou napr. ta z 18.7.2006/. Staci si prodlouzit osu zamyslene 24L a dostaneme se nad docela slusne osidlena sidliste Bohnice, Kobylisy, Prosek apod.


Odpovědět