Stránka 108 z 124

Re: Ruzyně

Napsal: 18. 03. 2018, 16:27
od m@rtin
Tak ono to samozřejmě není jen černobílé. Budapešť sice Prahu v měsíčním srovnání poprvé v historii předstihla, nicméně je potřeba říct, že se jedná o leden, který je všeobecně v Praze nejslabší. Červenec a srpen jsou 2x silnější, přičemž Budapešť vzhledem ke svému teplejšímu klimatu nemá zdaleka tak výraznou sezónnost.

Polsko zřejmě nemá smysl hodnotit, tam se nám vzdalují mílovými kroky a vzhledem k jejich velikosti se nedá už nikdy očekávat, že by Praha mohla jakkoliv Varšavu ohrozit. Vídeň je o 50% cestujících napřed před Prahou již od začátku 90. let. Tady vzhledem k poloze letiště Schwechat, bohatství Rakušáků a národním aerolinkám nemáme zcela logicky jakoukoliv šanci. Pořád je tu ale Budapešť (Maďarsko), která je svou velikostí podobná Praze (ČR) s podobnou kupní silou a turistickým potenciálem. Je tedy šance, že si PRG před BUD náskok udrží?

PRAHA:
+stále atraktivnější město, což potvrzují čísla přenocovaných nocí samotnými turisty
+mnohem více atraktivních regionů (Karlovy Vary, Český Krumlov, Krkonoše...)
+bohatší životní úroveň Pražáků i Čechů
+stále živořící, ale existující národní aerolinka
+v předstihu připravená možnost realizace dostavby T2 s rozšířením kapacity o 10-15 milionů

-nejhorší možná poloha u Prahy ve vztahu k Moravě, Slezsku, Polsku, dálnicím D1 a D11 a železničním koridorům. Milovice nebo Modletice by byly mnohem konkurenceschopnější. Škoda, že naši předci vybrali v 30. letech zrovna Ruzyni, i když těžko jim to dnes vyčítat.
-neschopnost státu a MDČR zrealizovat kolejové napojení do centra města. Do roku 2029 není reálná jeho realizace.
-ve vztahu k budoucím VRT Berlín - Drážďany - Ústí - Praha - Jihlava - Brno - Vídeň/Bratislava s odbočkami Praha - Plzeň - Mnichov a Brno - Přerov -Ostrava - Katowice nejsou šance Ruzyně ani v budoucnu jakkoliv příznivé na napojení "národní" železnice, nikoliv pouze regionální.
-stále neutuchající a nesmyslná snaha regionálních politiků štěpit letecký trh v pidizemičce jménem ČR do jednotlivých regionálních letišť (Brno, Ostrava, Pardubice, Karlovy Vary a světe div se, dokonce už i Budějovice). 11 milionový trh je ve světě úplně běžný region pro 1 (slovy jedno) větší letiště.
-vzhledem k počasí stále bude v Praze převládat sezónnost leteckého provozu
-obrovská konkurenční letiště za humny (Mnichov, Vídeň a časem i Berlin Brandenburg)
-regionální fungující letiště za humny (Norimberk, Drážďany)

BUDAPEŠŤ:
+perfektní poloha pro zbytek Maďarska, východní Slovensko, Srbsko, západ Ukrajiny
+již realizované kolejové napojení
+dokončená dálniční síť v celém Maďarsku
+Maďaři budují jedno centrální letiště, a to BUD Ferihegy. Žádná regionální letiště v zemi prakticky nejsou až na pidiletiště v Deberecínu. Tamní politici tuto státní vizi nezpochybňují, a to ani ti regionální.
+Balaton
+mnohem příznivější počasí v průběhu celého roku
+jediné konkurenční letiště v okolí, a to Vídeň
+"národní" aerolinky WIZZ, které zásadně posilují pozici v BUD. Nová větší letadla A321neo statistiky letiště BUD ještě více zvednou.

-chudší země i město než ČR, resp. Praha
-přestože je Budapešť krásné město, nedosahuje atraktivity Prahy
-kromě Budapešti žádné větší památky a atraktivní města typu Krumlov v Maďarsku nejsou
-Malev game over
-přestože přestavují současné terminály, svou velikostí zdaleka nebudou schopni dosáhnout v budoucnu něčeho podobného https://ekonomika.idnes.cz/letiste-ruzyne-modernizace-dpn-/eko-doprava.aspx?c=A170405_130625_eko-doprava_rts

Re: Ruzyně

Napsal: 18. 03. 2018, 17:06
od Fanda
m@rtin píše:Prestoze ma Praha vyznamne silnejsi letni sezonu, tak doby, kdy mela Praha tolik cestujicich, co WAW a BUD dohromady, jsou davno pryc...

Stejně jako jsou pryč doby, kdy nebyla D5, D8 a A5 z Vídně, kdy na silničních přechodech do Německa nebo Rakouska člověk mohl zkysnout i několik hodin nebo kdy miliony Poláků, co jsou dnes rozlezlí po celé Evropě, v lepším případě obdělávaly doma svoje políčka.

Existuje nějaký objektivní důvod, proč by letiště v hlavním městě 40 milionového Polska nemělo být větší než hlavní letiště 10 milionového Česka?

Re: Ruzyně

Napsal: 18. 03. 2018, 18:10
od jencik
Do Varšavy nejazdí toľko turistov ako do Prahy, ti celkom vyrovnávajú ten nepomer. WAW ale rastie aj vďaka tomu, že je to húb LOTu, kým ČSA veľmi sieťová aerolinka nie sú.

Re: Ruzyně

Napsal: 19. 03. 2018, 10:19
od Fabo
m@rtin píše:+již realizované kolejové napojení

:shock:

Re: Ruzyně

Napsal: 19. 03. 2018, 12:05
od kuba.biker
Myslím, že ten nový web přesně odráží, kam LKPR míří...

Re: Ruzyně

Napsal: 19. 03. 2018, 12:13
od alesesl
kuba.biker píše:Myslím, že ten nový web přesně odráží, kam LKPR míří...


Ten novy web vypada strasne. Vubec se mi to nelibi. Ta starsi verze mi prisla vic user friendly.

Re: Ruzyně

Napsal: 19. 03. 2018, 16:22
od Robert
m@rtin píše:Tak ono to samozřejmě není jen černobílé. Budapešť sice Prahu v měsíčním srovnání poprvé v historii předstihla, nicméně je potřeba říct, že se jedná o leden, který je všeobecně v Praze nejslabší. Červenec a srpen jsou 2x silnější, přičemž Budapešť vzhledem ke svému teplejšímu klimatu nemá zdaleka tak výraznou sezónnost...
...

...Malev game over
-přestože přestavují současné terminály, svou velikostí zdaleka nebudou schopni dosáhnout v budoucnu něčeho podobného https://ekonomika.idnes.cz/letiste-ruzyne-modernizace-dpn-/eko-doprava.aspx?c=A170405_130625_eko-doprava_rts


Zajímavé porovnání letišť v Praze a v Budapešti :-) Zkusil jsem si porovnat údaje o destinacích na internetu… Zaujala mě tato zpráva od ACI Europe z loňského roku - https://www.aci-europe.org/policy/connectivity2017.pdf - počítá konektivitu jednotlivých letišť – vedle počtu destinací se v úvahu počet letů, hodnotí se možnosti nepřímého spojení.

Výsledky za rok 2017:

Praha – 4948 bodů (1422 přímé, 3525 nepřímé spojení)
Varšava – 4863 (1464 přímé, 3399 nepřímé)
Budapešť – 3809 (927 přímé, 2882 nepřímé)

Je vidět, že ještě vloni byly Praha a Varšava z tohoto hlediska vcelku vyrovnané a o dost předčily Budapešť.

Co mě zaujalo je porovnání dynamiky změny za posledních 10 let v ukazateli konektivity (2017 vs 2007):

Praha -1% (vs. 2008 -6%)
Varšava +16% (+15%)
Budapešť -16% (-9%)

Je zřejmé, že v počtu destinací a frekvenci linek Praha stagnuje, Budapešť má pokles. Příčinou jsou jistě problémy domácích dopravců – ČSA, jak bylo napsáno, živoří, Malév zkrachoval.

V tomto směru je zajímavé, že počet destinací Wizz Air je již vyšší než počet destinací, které Malév provozoval poslední letní sezónu před krachem (podle anglické Wikipedie):

2018 léto – Wizz Air – 56 destinací + 9 sezónních
2011 léto – Malév – 43 destinací + 8 sezónních

Přidávám pro srovnání ČSA:

2018 léto – ČSA – 36 destinací + 10 sezónních
2011 léto – ČSA – 55 destinací + 3 sezónních

(vím, že Wikipedia nemusí být 100% přesná, ale rámcově myslím, že sedí).

Co se týče dálkových destinací – tak na první pohled to vypadá celkem vyrovnaně (díky čínským linkám v Praze). Hlavní rozdíl je ten, že všechny linky do Severní Ameriky z Prahy jsou jen sezónní, zatímco z Varšavy je LOT provozuje celoročně. Díky novým linkám LOT bude mít i Budapešť celoroční spojení s USA. Z trojice PRG, WAW, BUD tak Praha zůstává jediná bez celoroční linky do USA.

Zajímavý je výsledek v počtu leteckých společností (opět Wikipedia):

Praha – 69
Budapešť – 54
Varšava – 44

Vychází mi to tak, že čím je slabší domácí dopravce, tím více cizích společnosti létá. Wizz Air je v Budapešti dnes silnější domácí dopravce než ČSA v Praze. Vzhledem k síle LOT je na tom Varšava nejhůře.

Jenom bych letiště v Debrecínu neoznačoval za pidiletiště – v loňském letiště odbavilo 318000 cestujících a je na tom téměř stejně jako Ostrava (324000 cestujících). Pokud je nějaké letiště pidi tak je to Hevíz-Balaton :-)
+
Co se týče minusu u rozvoje letiště v Budapešti – letos má být otevřen prst B s 10 nástupními můstky, připravuje se menší terminál 2C – další podrobnosti zde - http://airportregions.org/wp-content/up ... ov11-1.pdf - dal bych spíše plus

Re: Ruzyně

Napsal: 21. 03. 2018, 21:12
od ogan
tak máme čísla za únor: pax 939 917 nárust 13,4%

https://www.prg.aero/sites/default/file ... public.pdf

Re: Ruzyně

Napsal: 21. 03. 2018, 22:26
od Erix8
ogan píše:tak máme čísla za únor: pax 939 917 nárust 13,4%

https://www.prg.aero/sites/default/file ... public.pdf


A WAW za 02/18 1,60 mil., ale růst jen +12,8% :D

Re: Ruzyně

Napsal: 23. 03. 2018, 08:10
od Petr31
Erix8 píše:
ogan píše:tak máme čísla za únor: pax 939 917 nárust 13,4%

https://www.prg.aero/sites/default/file ... public.pdf


A WAW za 02/18 1,60 mil., ale růst jen +12,8% :D



..a opět ta stará, obehraná písnička.....betonová lobby a Penta už opět bubnuje. Soukromě si myslím, že nova TWR možná, ale vysněná paralelní RWY na Ruzyni nikdy nebude:
https://www.novinky.cz/ekonomika/466959 ... ovozu.html

Re: Ruzyně

Napsal: 23. 03. 2018, 10:22
od Roiman4
Penta ktera sidli na Kypru. Ti se toho jen tak nevzdaji podle me. Ale radeji za ty penize at prodlouzi aspon metro na letiste ci postavi tu zeleznici. Pro cizince to musi byt krasa, jet z letiste busem a prestupovat na metro ci vyuzit taxikarskou mafii.

LGW proslo pres 25m pasazeru loni a porad maji jednu drahu...

Re: Ruzyně

Napsal: 23. 03. 2018, 11:53
od Alca
Roiman4 píše:Penta ktera sidli na Kypru. Ti se toho jen tak nevzdaji podle me. Ale radeji za ty penize at prodlouzi aspon metro na letiste ci postavi tu zeleznici. Pro cizince to musi byt krasa, jet z letiste busem a prestupovat na metro ci vyuzit taxikarskou mafii.

LGW proslo pres 25m pasazeru loni a porad maji jednu drahu...


LGW loni odbavilo bezvýznamných 45m

Re: Ruzyně

Napsal: 23. 03. 2018, 12:34
od Roiman4
No, tak to jsem mozna psal STN asi, ale co jsem cetl, tak na LGW nebude jen tak druha draha. Na STN to chteji dodelat a odbavovat pres 76m PAX rocne :D :D

Re: Ruzyně

Napsal: 23. 03. 2018, 23:02
od ogan
Celá ta komedie kolem druhé dráhy je pouze díky tomu, že Penta levně nakoupila pozemky pro budoucí dráhu a teď by je ráda zase draze prodala zpět. O nic jiného v tom nejde. Provoz ani zdaleka není tak akutní jak se tvrdí. Počet pohybu zůstává v podstatě stále stejný. Zajímavé je, že třeba Vídeň, která má totožný drahovy systém zvládá odbavovat dvojnásobný provoz.

Re: Ruzyně

Napsal: 24. 03. 2018, 14:28
od Petr31
ogan píše:Celá ta komedie kolem druhé dráhy je pouze díky tomu, že Penta levně nakoupila pozemky pro budoucí dráhu a teď by je ráda zase draze prodala zpět. O nic jiného v tom nejde. Provoz ani zdaleka není tak akutní jak se tvrdí. Počet pohybu zůstává v podstatě stále stejný. Zajímavé je, že třeba Vídeň, která má totožný drahovy systém zvládá odbavovat dvojnásobný provoz.


.. o Pentě a jejich záměrech není třeba pochybovat. Nicméně podobnost dráhového systému LOWW a LKPR je pouze zdánlivá, což odborníci vědí a laici asi nikdy nepochopí. Nicméně si dlouho a konzistentně myslím, že při troše dobré vůle ze strany ŘLP by nebyl problém na Ruzyni zahustit a počet pohybů zvýšit a nemusíme hned myslet na Gatwick a Stansted :lol: