Re: Ruzyně
Napsal: 18. 03. 2018, 16:27
Tak ono to samozřejmě není jen černobílé. Budapešť sice Prahu v měsíčním srovnání poprvé v historii předstihla, nicméně je potřeba říct, že se jedná o leden, který je všeobecně v Praze nejslabší. Červenec a srpen jsou 2x silnější, přičemž Budapešť vzhledem ke svému teplejšímu klimatu nemá zdaleka tak výraznou sezónnost.
Polsko zřejmě nemá smysl hodnotit, tam se nám vzdalují mílovými kroky a vzhledem k jejich velikosti se nedá už nikdy očekávat, že by Praha mohla jakkoliv Varšavu ohrozit. Vídeň je o 50% cestujících napřed před Prahou již od začátku 90. let. Tady vzhledem k poloze letiště Schwechat, bohatství Rakušáků a národním aerolinkám nemáme zcela logicky jakoukoliv šanci. Pořád je tu ale Budapešť (Maďarsko), která je svou velikostí podobná Praze (ČR) s podobnou kupní silou a turistickým potenciálem. Je tedy šance, že si PRG před BUD náskok udrží?
PRAHA:
+stále atraktivnější město, což potvrzují čísla přenocovaných nocí samotnými turisty
+mnohem více atraktivních regionů (Karlovy Vary, Český Krumlov, Krkonoše...)
+bohatší životní úroveň Pražáků i Čechů
+stále živořící, ale existující národní aerolinka
+v předstihu připravená možnost realizace dostavby T2 s rozšířením kapacity o 10-15 milionů
-nejhorší možná poloha u Prahy ve vztahu k Moravě, Slezsku, Polsku, dálnicím D1 a D11 a železničním koridorům. Milovice nebo Modletice by byly mnohem konkurenceschopnější. Škoda, že naši předci vybrali v 30. letech zrovna Ruzyni, i když těžko jim to dnes vyčítat.
-neschopnost státu a MDČR zrealizovat kolejové napojení do centra města. Do roku 2029 není reálná jeho realizace.
-ve vztahu k budoucím VRT Berlín - Drážďany - Ústí - Praha - Jihlava - Brno - Vídeň/Bratislava s odbočkami Praha - Plzeň - Mnichov a Brno - Přerov -Ostrava - Katowice nejsou šance Ruzyně ani v budoucnu jakkoliv příznivé na napojení "národní" železnice, nikoliv pouze regionální.
-stále neutuchající a nesmyslná snaha regionálních politiků štěpit letecký trh v pidizemičce jménem ČR do jednotlivých regionálních letišť (Brno, Ostrava, Pardubice, Karlovy Vary a světe div se, dokonce už i Budějovice). 11 milionový trh je ve světě úplně běžný region pro 1 (slovy jedno) větší letiště.
-vzhledem k počasí stále bude v Praze převládat sezónnost leteckého provozu
-obrovská konkurenční letiště za humny (Mnichov, Vídeň a časem i Berlin Brandenburg)
-regionální fungující letiště za humny (Norimberk, Drážďany)
BUDAPEŠŤ:
+perfektní poloha pro zbytek Maďarska, východní Slovensko, Srbsko, západ Ukrajiny
+již realizované kolejové napojení
+dokončená dálniční síť v celém Maďarsku
+Maďaři budují jedno centrální letiště, a to BUD Ferihegy. Žádná regionální letiště v zemi prakticky nejsou až na pidiletiště v Deberecínu. Tamní politici tuto státní vizi nezpochybňují, a to ani ti regionální.
+Balaton
+mnohem příznivější počasí v průběhu celého roku
+jediné konkurenční letiště v okolí, a to Vídeň
+"národní" aerolinky WIZZ, které zásadně posilují pozici v BUD. Nová větší letadla A321neo statistiky letiště BUD ještě více zvednou.
-chudší země i město než ČR, resp. Praha
-přestože je Budapešť krásné město, nedosahuje atraktivity Prahy
-kromě Budapešti žádné větší památky a atraktivní města typu Krumlov v Maďarsku nejsou
-Malev game over
-přestože přestavují současné terminály, svou velikostí zdaleka nebudou schopni dosáhnout v budoucnu něčeho podobného https://ekonomika.idnes.cz/letiste-ruzyne-modernizace-dpn-/eko-doprava.aspx?c=A170405_130625_eko-doprava_rts
Polsko zřejmě nemá smysl hodnotit, tam se nám vzdalují mílovými kroky a vzhledem k jejich velikosti se nedá už nikdy očekávat, že by Praha mohla jakkoliv Varšavu ohrozit. Vídeň je o 50% cestujících napřed před Prahou již od začátku 90. let. Tady vzhledem k poloze letiště Schwechat, bohatství Rakušáků a národním aerolinkám nemáme zcela logicky jakoukoliv šanci. Pořád je tu ale Budapešť (Maďarsko), která je svou velikostí podobná Praze (ČR) s podobnou kupní silou a turistickým potenciálem. Je tedy šance, že si PRG před BUD náskok udrží?
PRAHA:
+stále atraktivnější město, což potvrzují čísla přenocovaných nocí samotnými turisty
+mnohem více atraktivních regionů (Karlovy Vary, Český Krumlov, Krkonoše...)
+bohatší životní úroveň Pražáků i Čechů
+stále živořící, ale existující národní aerolinka
+v předstihu připravená možnost realizace dostavby T2 s rozšířením kapacity o 10-15 milionů
-nejhorší možná poloha u Prahy ve vztahu k Moravě, Slezsku, Polsku, dálnicím D1 a D11 a železničním koridorům. Milovice nebo Modletice by byly mnohem konkurenceschopnější. Škoda, že naši předci vybrali v 30. letech zrovna Ruzyni, i když těžko jim to dnes vyčítat.
-neschopnost státu a MDČR zrealizovat kolejové napojení do centra města. Do roku 2029 není reálná jeho realizace.
-ve vztahu k budoucím VRT Berlín - Drážďany - Ústí - Praha - Jihlava - Brno - Vídeň/Bratislava s odbočkami Praha - Plzeň - Mnichov a Brno - Přerov -Ostrava - Katowice nejsou šance Ruzyně ani v budoucnu jakkoliv příznivé na napojení "národní" železnice, nikoliv pouze regionální.
-stále neutuchající a nesmyslná snaha regionálních politiků štěpit letecký trh v pidizemičce jménem ČR do jednotlivých regionálních letišť (Brno, Ostrava, Pardubice, Karlovy Vary a světe div se, dokonce už i Budějovice). 11 milionový trh je ve světě úplně běžný region pro 1 (slovy jedno) větší letiště.
-vzhledem k počasí stále bude v Praze převládat sezónnost leteckého provozu
-obrovská konkurenční letiště za humny (Mnichov, Vídeň a časem i Berlin Brandenburg)
-regionální fungující letiště za humny (Norimberk, Drážďany)
BUDAPEŠŤ:
+perfektní poloha pro zbytek Maďarska, východní Slovensko, Srbsko, západ Ukrajiny
+již realizované kolejové napojení
+dokončená dálniční síť v celém Maďarsku
+Maďaři budují jedno centrální letiště, a to BUD Ferihegy. Žádná regionální letiště v zemi prakticky nejsou až na pidiletiště v Deberecínu. Tamní politici tuto státní vizi nezpochybňují, a to ani ti regionální.
+Balaton
+mnohem příznivější počasí v průběhu celého roku
+jediné konkurenční letiště v okolí, a to Vídeň
+"národní" aerolinky WIZZ, které zásadně posilují pozici v BUD. Nová větší letadla A321neo statistiky letiště BUD ještě více zvednou.
-chudší země i město než ČR, resp. Praha
-přestože je Budapešť krásné město, nedosahuje atraktivity Prahy
-kromě Budapešti žádné větší památky a atraktivní města typu Krumlov v Maďarsku nejsou
-Malev game over
-přestože přestavují současné terminály, svou velikostí zdaleka nebudou schopni dosáhnout v budoucnu něčeho podobného https://ekonomika.idnes.cz/letiste-ruzyne-modernizace-dpn-/eko-doprava.aspx?c=A170405_130625_eko-doprava_rts