Ruzyně

Airbus380
Nejlepší autor trip reportů 2015
Nejlepší autor trip reportů 2015
Příspěvky: 1610
Registrován: 13. 06. 2010, 12:33
Oblíbené typy letadel: Let 410, 346, 747
Pohlaví: muž
Bydliště: Provodín
Status: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvekod Airbus380 » 17. 01. 2019, 13:30

Robert píše:
Airbus380 píše:Jednak je samotný Wizz na mnoha linkách subvencován jako národní dopravce


Nerozumím tomuto, jak je subvencován jako národní dopravce? Bere dotace na provoz některých linek z BUD?


Minimálně většina linek na Balkán, do Ázeru, Ruska či Kazachstánu ano.


Robert
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1288
Registrován: 21. 10. 2003, 19:55
Bydliště: Praha
Status: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvekod Robert » 17. 01. 2019, 14:22

Airbus380 píše:
Robert píše:
Airbus380 píše:Jednak je samotný Wizz na mnoha linkách subvencován jako národní dopravce


Nerozumím tomuto, jak je subvencován jako národní dopravce? Bere dotace na provoz některých linek z BUD?


Minimálně většina linek na Balkán, do Ázeru, Ruska či Kazachstánu ano.


A nějaký zdroj informací? Zajímalo by mě to Rusko a sousední státy.

speedy_r
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 45
Registrován: 08. 05. 2018, 15:41
Oblíbené typy letadel: B738
Pohlaví: muž
Bydliště: BTS
Status: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvekod speedy_r » 17. 01. 2019, 19:50

Robert píše:
Airbus380 píše:
Robert píše:
Nerozumím tomuto, jak je subvencován jako národní dopravce? Bere dotace na provoz některých linek z BUD?


Minimálně většina linek na Balkán, do Ázeru, Ruska či Kazachstánu ano.


A nějaký zdroj informací? Zajímalo by mě to Rusko a sousední státy.


https://www.routesonline.com/news/29/br ... -capitals/ alebo https://www.ch-aviation.com/portal/news ... balkan-ops

Robert
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1288
Registrován: 21. 10. 2003, 19:55
Bydliště: Praha
Status: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvekod Robert » 17. 01. 2019, 20:15

speedy_r píše:
Robert píše:
Airbus380 píše:
Minimálně většina linek na Balkán, do Ázeru, Ruska či Kazachstánu ano.


A nějaký zdroj informací? Zajímalo by mě to Rusko a sousední státy.


https://www.routesonline.com/news/29/br ... -capitals/ alebo https://www.ch-aviation.com/portal/news ... balkan-ops


Ptal jsem se na Rusko a sousední státy (Kazachstán, Ázerbájdžán).

Robert
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1288
Registrován: 21. 10. 2003, 19:55
Bydliště: Praha
Status: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvekod Robert » 17. 01. 2019, 20:31

skyisblue píše:2. PRG vs. WAW – WAW hodně těží ze silné pozice LOTu a jeho obrovského rozvoje linek a síťovosti, protože jinak ve WAW velké množství dopravců není. PRG bohužel nemá dopravce, který by generoval dostatek přestupního provozu, jde o P2P letiště, které těží z turistické atraktivity Prahy. Ta je ale hodně cyklická, při poklesu světové ekonomiky se asi můžeme opět dočkat silného propadu v počtech cestujících oproti WAW apod., což by byla škoda. Zde by se možná v SW měli zamyslet, jestli by ze značky ČSA nemohly vytěžit více než ji jen postupně likvidovat, v Rusku a některých dalších zemích má ještě pořád trochu nějaké jméno. Jenže to se s pravděpodobností hraničící s jistotou nestane a je to škoda, silné síťové ČSA by byly potřeba, ale to by je nesměla vlastnit společnost, která je asi rozvíjet ani nechce.


Díky za dobrou analýzu stavu. Jenom poznámka k 2. bodu - obvykle to tak bývá, že kde je silná domácí (národní) aerolinka, je postavení a množství zahraničních dopravců slabší, to je pěkně vidět právě na Varšavě. V Praze to bylo zas krásně vidět, že když začaly ČSA slábnout a opouštět řadu linek, přicházeli zahraniční dopravci a hned linky obsazovali.

Podle tohoto článku bylo v roce 2006 - https://www.airways.cz/zprava/ruzynske- ... stujicich/ - na Ruzyni celkem 2,294 mil. transferových cestujících. V roce 2017 podle zprávy letiště - https://www.prg.aero/sites/default/file ... public.pdf - měla Praha 207 tisíc těchto cestujících. To je pokles o 91 %. Kdyby ČSA se nedostaly tam, kam se dostaly, mohl být nyní počet transferových cestujících klidně 3 mil. ročně a více, a Praha by měla přes 20 mil. odbavených cestujících za rok.


skyisblue
Nováček
Nováček
Příspěvky: 6
Registrován: 07. 01. 2019, 14:41
Status: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvekod skyisblue » 18. 01. 2019, 10:49

Robert píše:Díky za dobrou analýzu stavu. Jenom poznámka k 2. bodu - obvykle to tak bývá, že kde je silná domácí (národní) aerolinka, je postavení a množství zahraničních dopravců slabší, to je pěkně vidět právě na Varšavě. V Praze to bylo zas krásně vidět, že když začaly ČSA slábnout a opouštět řadu linek, přicházeli zahraniční dopravci a hned linky obsazovali.

Podle tohoto článku bylo v roce 2006 - https://www.airways.cz/zprava/ruzynske- ... stujicich/ - na Ruzyni celkem 2,294 mil. transferových cestujících. V roce 2017 podle zprávy letiště - https://www.prg.aero/sites/default/file ... public.pdf - měla Praha 207 tisíc těchto cestujících. To je pokles o 91 %. Kdyby ČSA se nedostaly tam, kam se dostaly, mohl být nyní počet transferových cestujících klidně 3 mil. ročně a více, a Praha by měla přes 20 mil. odbavených cestujících za rok.


Díky za uvedení těchto čísel, to jen potvrzuje nutnost rozvoje provozu bázovaných dopravců v nějakém rozsahu, který by alespoň trochu připomínal síťový provoz (jako to provozuje např. Ryanair na BGY nebo CRL v některých směrech), když už to nevypadá na to, že by ČSA vstaly z (polo)mrtvých. Jinak už asi začne růst PRG narážet na přirozené limity. Je jasné, že linky otevírají dopravci a na jejich vůli otevřít novou linku nemá letiště úplně velký vliv, ale letiště by jim mohlo při vyjednávání udělat takové podmínky, aby je k tomu alespoň motivovalo. Nevím, jaké mají na PRG analýzy limitů P2P rozvoje, ale s výjimkou zejména Balkánu už se po Evropě létá prakticky všude (i když ještě jsou bílá místa na mapě) a třeba Ryanair s unifikovanou flotilou B737 nebude otvírat linky např. do Německa (linky do míst jako HAJ, HAM, DUS apod., kam je po zemi nemožné se otočit v rámci jednoho dne), protože tam to letadlo z PRG pravidelně nenaplní, i když by se na takové lince např. pravidelná DHC-8 mohla naplnit pomocí jednodenních business tripů.

jdr
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 255
Registrován: 02. 06. 2007, 18:52
Status: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvekod jdr » 01. 03. 2019, 17:55

Cestujícím na Letišti Praha s reklamací zavazadla nově pomohou samoobslužné kiosky
https://www.cysnews.cz/ostatni/cestujic ... ne-kiosky/



Zpět na “Praha”


Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti