Ztracený boarding pass

letajicismoula
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 260
Registrován: 15. 03. 2003, 19:48
Stav: Offline

Ztracený boarding pass

Příspěvek od letajicismoula »

Má dnešní otázka se netýká přímo Prahy, ale těžko ji zařadit konkrétněji :-). Zajímá mě - jak se postupuje v případě, že cestující v tranzitním prostoru ztratí boarding pass, případně když cestou v "tunelu" ztratí ten kontrolní kupon?

Předpokládám, že podobný incident není důvodem ke ztrátě práva na přepravu, ale jak se taková situace řeší konkrétně?


BB
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1211
Registrován: 28. 02. 2003, 13:19
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Ztracený boarding pass

Příspěvek od BB »

letajicismoula píše:Má dnešní otázka se netýká přímo Prahy, ale těžko ji zařadit konkrétněji :-). Zajímá mě - jak se postupuje v případě, že cestující v tranzitním prostoru ztratí boarding pass, případně když cestou v "tunelu" ztratí ten kontrolní kupon?

Předpokládám, že podobný incident není důvodem ke ztrátě práva na přepravu, ale jak se taková situace řeší konkrétně?


V zasade neni problem vystavit novy boarding pass a nemelo by se stat, ze do letadla na ten ztraceny a nekym nalezeny projde cizi osoba, pokud aerolinky kontoluji totoznost cestujiciho oproti pasu jeste pred vstupem do letadla, coz napr. CSA dela. "Vystaveni" boarding passu je v podstate akorat vytisteni jedne "stranky" v zaznamu cestujiciho na spravny papir, takze je mozne vytisknout treba 30 palubnich vstupenek na jedno jmeno a misto. Tim take obcas vznikaje tzv. "double seat", kdy dva cestujici prijdou do letadla se stejnou mistenkou, stava se to hlavne u pocetnych rodin, kdy maji vsichni stejne prijmeni. Pokud clovek ztrati utrzek mezi gatem a letadlem, tak ho stevardka pozada, aby s nastupem pockal az nakonec, jednak kvuli tomu, ze nevi, kam ho posadit, a hlavne na konci boardingu dostava posadka jmenny seznam cestujich i s misty, podle ktereho lze pax pustit do letadla i bez utrzku.
Problem je, kdyz clovek ztrati s palubkou i letenku, to je potreba sepsat formular o ztrate, ve kterem clovek podepisuje, ze pokud si onu "ztracenou" letnku necha refundovat, tak na nem spolecnost bude vymahat nahradu. Z duvodu moznosti refundace nekterych letenek jako treba SA letenky, se pri ztrate takove letenky pax do letadla nepusti a proste ma smulu. Pravo aerolinky je odmitnout jakehokoliv cestujiciho, pokud nema prepravni doklad, t.j. letenku.

ppl
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 640
Registrován: 25. 11. 2005, 17:59
Stav: Offline

Příspěvek od ppl »

A pokud prokaze, ze tu letenku ztratil, tak by tam vpusten byt mel ne? Jenze jak to muze prokazat?

Yankee Alpha
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 760
Registrován: 30. 01. 2005, 12:41
Oblíbené typy letadel: MD11
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Příspěvek od Yankee Alpha »

Jen bych ještě doplnila, že aby se s cestujícím mohl být vůbec sepsán protokol o ztrátě letenky, tak musí doložit, že tu letenku vůbec kdy měl, tj. musí se k tomu formuláři připojit kopie té letenky (zbytek té letenky bez kupónů). Jinak má cestující smůlu a musí vylézt ven a koupit si letenku novou na další spoj. Pakliže ten receipt od letenky má, letět může a daná letenka se v systému hned dá na blacklist, aby se předešlo tomu, že by jí chtěl vrátit...

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5915
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Příspěvek od Globik »

ppl píše:A pokud prokaze, ze tu letenku ztratil, tak by tam vpusten byt mel ne? Jenze jak to muze prokazat?

Přečti si to znovu:
"Pravo aerolinky je odmitnout jakehokoliv cestujiciho, pokud nema prepravni doklad, t.j. letenku."
Že to ztratil, je jeho problém.


ppl
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 640
Registrován: 25. 11. 2005, 17:59
Stav: Offline

Příspěvek od ppl »

Globík píše:
ppl píše:A pokud prokaze, ze tu letenku ztratil, tak by tam vpusten byt mel ne? Jenze jak to muze prokazat?

Přečti si to znovu:
"Pravo aerolinky je odmitnout jakehokoliv cestujiciho, pokud nema prepravni doklad, t.j. letenku."
Že to ztratil, je jeho problém.

Zajimave, my se v Obchodni prepravni cinnosti ucili, ze ma cestujici pravo letet, pokud prokaze, ze takovou letenku opravdu mel, pokud se ztratila. Taky mi pripada dost blb, vyhodit cestujiciho z letu, kdyz omylem letenka nekde vypadla nebo podobne...vzdycky existuji moznosti, jak se to vyresi, byt aerolinky to pravo maji, zrejme by tak prisly o klientelu, pokud by s nimi meli lide takove blbe zkusenosti ne? :?:

BB
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1211
Registrován: 28. 02. 2003, 13:19
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Příspěvek od BB »

ppl píše:Zajimave, my se v Obchodni prepravni cinnosti ucili, ze ma cestujici pravo letet, pokud prokaze, ze takovou letenku opravdu mel, pokud se ztratila. Taky mi pripada dost blb, vyhodit cestujiciho z letu, kdyz omylem letenka nekde vypadla nebo podobne...vzdycky existuji moznosti, jak se to vyresi, byt aerolinky to pravo maji, zrejme by tak prisly o klientelu, pokud by s nimi meli lide takove blbe zkusenosti ne? :?:


Ano, pokud prokaze, ze ji mel. Jenze kdyz ji ztrati, jak ton prokaze?
Nasledujici je presna citace z prepravnich podminek CSA, coz je smlouva, kterou se koupi letenky cestujici zavazuje dodrzovat.

Dopravce nepřijme k dopravě osobu, která nemá platnou letenku. Letenka je nepřenosná. Cestující musí na požádání dopravce nebo jiných oprávněných orgánů předložit letenku a odevzdat příslušné letové kupony dopravci. Letové kupony musí být použity v pořadí uvedeném na kuponu letenky pro cestujícího. Cestující musí mít u sebe po celou dobu cesty letenku se všemi letovými kupony, které ještě neodevzdal dopravci nebo potvrzení dopravce, nahrazující tento kupon. V případě použití tzv. elektronické letenky platí zvláštní postupy dopravce.
Závadnost letenky
Dopravce má právo odmítnout cestujícího v případě, že:
a) předložená letenka je poškozená,
b) údaje v letence jsou měněny jinou osobou než dopravcem nebo schváleným prodejním zástupcem,
c) letenka je předložena bez platného kuponu pro cestujícího,
d) se jedná o podezřelý doklad (letenka je uvedena v databázi podezřelých dokladů).

Jafa
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1594
Registrován: 18. 02. 2003, 10:59
Stav: Offline

Příspěvek od Jafa »

Co je to ta "databáze podezřelých dokladů" a na co se používá?

BB
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1211
Registrován: 28. 02. 2003, 13:19
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Příspěvek od BB »

Jafa píše:Co je to ta "databáze podezřelých dokladů" a na co se používá?


Tak to presne nevim a ver, ze to nevi nebo alespon nepouziva asi nikdo z check-inu, takze to neni potreba resit. Vseobecne check-in agent nikde neoveruje stav rezervace a detaily letenky, pokud clovek ma normalne vypadajici letenku bez chybnych udaju a jeho zaznam je v poradku a bez poznamky v odbavovacim systemu. Pokud ma nejake nejasnosti ohledne letenky, nebo je v odbavovacim systemu prislusna poznamka, tak se obrati na prepazku ticketingu, ktera ma pristup do rezervacniho systemu, ve kterem se prave zobrazuji black listy a informace neplatnych ci nejak zvlastnich letenek (treba ze pax dluzi penize za zmenu letenky apod.). Aerolinky si udajne vedou seznamy cestujich-potizistu, kterym neni dovoleno prodat letenky, ale dost o jejich funkcnosti pochybuji. Jednak staci mirne upravit jmeno (napr. NOVAK/JMR misto NOVAK/JAN), a uz ho pocitac nevyhodnoti jako stejnou osobu, jednak takovych Novaku muze byt na svete tisice a tezko se overuje, jestli zrovna tento je ona cerna ovce, a do tretice jde predevsim o penize, takze kdo plati, ten leti. 8)

Snehulak
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 106
Registrován: 14. 07. 2005, 13:56
Stav: Offline

A co EL

Příspěvek od Snehulak »

A co kdyz ma cestujici jen elektronickou letenku a jen vytisteny itinerar (a nekdy ani to ne) - to se pak prokazuje jak?

Yankee Alpha
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 760
Registrován: 30. 01. 2005, 12:41
Oblíbené typy letadel: MD11
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: A co EL

Příspěvek od Yankee Alpha »

Snehulak píše:A co kdyz ma cestujici jen elektronickou letenku a jen vytisteny itinerar (a nekdy ani to ne) - to se pak prokazuje jak?

Právě že jedna z výhod elektronické letenky je ta, že ji nemůžeš ztratit 8) Ten kupón, který bys normálně měl v palubní vstupence, totiž existuje jen virtuálně v systému, takže ti stačí vytištěná nová palubní vstupenka :) A tu ti vytisknou na základě dokladu totžnosti, protože když už jsi jednou palubku měl, tak už jsi v systému v seznamu cestujících...

Yankee Alpha
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 760
Registrován: 30. 01. 2005, 12:41
Oblíbené typy letadel: MD11
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Příspěvek od Yankee Alpha »

ppl píše:Zajimave, my se v Obchodni prepravni cinnosti ucili, ze ma cestujici pravo letet, pokud prokaze, ze takovou letenku opravdu mel, pokud se ztratila. Taky mi pripada dost blb, vyhodit cestujiciho z letu, kdyz omylem letenka nekde vypadla nebo podobne...vzdycky existuji moznosti, jak se to vyresi, byt aerolinky to pravo maji, zrejme by tak prisly o klientelu, pokud by s nimi meli lide takove blbe zkusenosti ne? :?:

Kdyby sis pořádně přečetl můj příspěvek, tak se dočteš, že musí předložit ten zbytkový receipt z letenky, který ti normálně zůstane, jinak prostě neletíš. Tečka, žádné výjimky, nebudem přece nikoho vozit zadarmo. A myslím, že to takhle řeší všechny (inteligentní) aerolinky.

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5915
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Příspěvek od Globik »

BB píše:
Jafa píše:Co je to ta "databáze podezřelých dokladů" a na co se používá?


Tak to presne nevim a ver, ze to nevi nebo alespon nepouziva asi nikdo z check-inu, takze to neni potreba resit. Vseobecne check-in agent nikde neoveruje stav rezervace a detaily letenky, pokud clovek ma normalne vypadajici letenku bez chybnych udaju a jeho zaznam je v poradku a bez poznamky v odbavovacim systemu. Pokud ma nejake nejasnosti ohledne letenky, nebo je v odbavovacim systemu prislusna poznamka, tak se obrati na prepazku ticketingu, ktera ma pristup do rezervacniho systemu, ve kterem se prave zobrazuji black listy a informace neplatnych ci nejak zvlastnich letenek (treba ze pax dluzi penize za zmenu letenky apod.). Aerolinky si udajne vedou seznamy cestujich-potizistu, kterym neni dovoleno prodat letenky, ale dost o jejich funkcnosti pochybuji. Jednak staci mirne upravit jmeno (napr. NOVAK/JMR misto NOVAK/JAN), a uz ho pocitac nevyhodnoti jako stejnou osobu, jednak takovych Novaku muze byt na svete tisice a tezko se overuje, jestli zrovna tento je ona cerna ovce, a do tretice jde predevsim o penize, takze kdo plati, ten leti. 8)

Neodporuje ten seznam potížistů nějak občanskému zákoníku? Sice např.pojišťovna nemusí s nikým uzavřít smlouvu, když se jí nechce, ale na druhé straně v obchodě nemohou odmítnout někomu něco prodat, když to za stejných podmínek prodají jinému. Kde je hranice mezi tímto?

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5915
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: A co EL

Příspěvek od Globik »

Yankee Alpha píše:
Snehulak píše:A co kdyz ma cestujici jen elektronickou letenku a jen vytisteny itinerar (a nekdy ani to ne) - to se pak prokazuje jak?

Právě že jedna z výhod elektronické letenky je ta, že ji nemůžeš ztratit 8) Ten kupón, který bys normálně měl v palubní vstupence, totiž existuje jen virtuálně v systému, takže ti stačí vytištěná nová palubní vstupenka :) A tu ti vytisknou na základě dokladu totžnosti, protože když už jsi jednou palubku měl, tak už jsi v systému v seznamu cestujících...

Btw. jak často se na checkinu požaduje nebo nepožaduje předložení kódu e-letenky? V létě Letiště Praha (Sky) po jedné známé kód nechtěli a stačilo jim shodné příjmení a vznikl problém, protože na její letenku již palubku vydali jiné se stejným příjmením a teď shodou okolností také při letu se Sky v BGY stačila jen občanka. Je to věc let.společnosti, nebo lhostejnosti zaměstnanců handlingu?

BB
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1211
Registrován: 28. 02. 2003, 13:19
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Příspěvek od BB »

Globík píše:Neodporuje ten seznam potížistů nějak občanskému zákoníku? Sice např.pojišťovna nemusí s nikým uzavřít smlouvu, když se jí nechce, ale na druhé straně v obchodě nemohou odmítnout někomu něco prodat, když to za stejných podmínek prodají jinému. Kde je hranice mezi tímto?


Nevim, jak jsem psala, tak pochybuji, ze vubec funguje. Ale na zaklade Tokijske umluvy a navazujich dokumentu si napr. posadka na palube muze vuci cestujicimu, ktery pusobi nejake problemy, dovolit podstatne vic "omezit osobni svobodu", nez by bylo pripustne na zemi treba v obchode. Cestujiciho je mozneho nepustit na palubu, pokud je podnapily nebo jeho zdravotni ci dusevni stav neni zrovna ok, i kdyz ma platnou letenku. Nevim, jestli muzes nekomu odmitnout prodat neco v obave, ze by si nebo nekomu jinemu mohl ublizit. Stejne tak ma aerolinka pravo pozadovat lekarska prohlaseni o zdravotnim stavu, coz je v normalnim zivote take dost osobni zalezitost.


Odpovědět