Stránka 1 z 1

Co udává aktivní ranvej?

Napsal: 17. 03. 2017, 06:55
od DerekCZ
Název tématu hovoří za sebe; co jsem si tak všimnul (ještě aby ne) tak Ruzyně má 2 ranveje kde přistávají větší letadla. No a to jsem si všiml, že většinou se přistává na té severnější směrem od Horoměřic. No ale občas se směr ranveje změní, někdy se dokonce přistává na té druhé. No a to by mě zajímalo, co nebo jaké podmínky musí být aby se používala ta druhá ranvej ("od severu k jihu"), protože pak letadla létají přímo nade mnou.
Zrovna jsem na mobilu a těžko by se mi hledaly informace o číslování ranvejí v Praze, tak omluvte moje neprofesionální výrazy...

Re: Co udává aktivní ranvej?

Napsal: 17. 03. 2017, 09:39
od micaello
Většinou povětrnostní podmínky.
Méně často pak z důvodu údržby té či oné rwy nebo její části.
A ještě méně častěji pak z důvodu nějaké náhlé situace..

Re: Co udává aktivní ranvej?

Napsal: 17. 03. 2017, 09:53
od JackBrno
DerekCZ:
Tak základním kritériem pro stanovení aktivní dráhy, je vítr. Obecně platí, že se vzlétá a přistává vždy proti větru. Pokud je vitr slabý a provoz to dovolí, může si posádka vyžádat jinou dráhu, ale jinak standardně proti větru.

Re: Co udává aktivní ranvej?

Napsal: 18. 03. 2017, 13:40
od Fabo
primarne vietor, okrem toho miestne podmienky.

v KSC napriklad je pri slabom vetre 01 na prilety, 19 na odlety, vzhladom k polohe terminalu a polohe mesta voci letisku.
v PRG je preferencia pouzivat drahu 24/06 vzhladom k polohe mesta.