Já myslím, že rozvoj regionálních letišt stojí a padá s vnitrostátní leteckou dopravou. A jsem toho názoru, že tu pro vnitrostátního přepravce prostor je. Kdyby se to udělalo šikovně a hlavně se tomu udělala pořádná reklama. Kdybych měl pár přebytečných milionů, tak do toho jdu
Mluvím o následující společnosti:
Letový park:
LET 410(proč nepodpořit tuzemského výrobce
) - letadlo s kapacitou do 20 lidí, ideálně možnost přistávat na travnatých letištích
ATR 42 - stroj s kapacitou okolo 50 lidí
Embraer 170(ATR 72) - letoun na spojení krajských měst jako Plzeň - Brno, Plzeň - Ostrava, České Budějovice - Ostrava, Ostrava - Karlovy Vary
Boeing 737-700- letadlo na spojení největších českých měst - Praha - Brno, Praha - Ostrava
Destinace
Klíčem k úspěchu je co nejširší síť linek. Společnost, která létá z Prahy do Ostravy dvakrát denně je na dvě věci. Klíčem je létat menšími letadly, ale častěji, abychom nabídli co nejvýhodnější spojení.
Zamýšlené destinace: Plzeň-Líně, Karlovy vary, České Budějovice-Planá, Ostrava, Hradec Králové, Pardubice, Brno-Tuřany, Zlín-Otrokovice, Uherské hradiště-Kunovice, Praha-Ruzyně(pro transfér), Praha-Kbely/Letňany(city letiště pro byznys klientelu)
Uvažované destinace: Severní Čechy - Liberec, Severozápadní Čechy - ústecká aglomerace, Olomouc, zatím nemám vybraná vhodná letiště
Zvažovány i lety na Slovensko a to nejen z Prahy
Cenová politika, rezervace letenek
Cílem by mělo být co nejvíce konkurovat vlakům. Vlak z Plzně do Ostravy stojí 532 Kč, a jede šest a půl hodiny. Letadlo to stihne zhruba za hodinu, otázka je, kolik by mohla letenka stát, aby to bylo rentabilní. Co nejvyšší usnadnění rezervace přes internet - zobrazení zbývajícího počtu volných míst. Konstatní cena letenek(zvýhodněný pouze předprodej od uveřejnění letového řádu do cca. jednoho měsíce od datumu uskutečnění letu, pak cena zhruba o 20% vyšší, ale stejná až do chvíle, kdy bude prodej ukončen).
Propojení s nějakým prodejcem letenek - možnost rezervace na linky klasických přepravců po celém světě s počátkem či koncem cesty na regionálním letišti v ČR(příklad: možnost koupě následujícího tripu: České Budějovice - Praha-Ruzyně - Frankfurt - New York - Frankfurt - Praha-Ruzyně - České Budějovice)
Fungující call centrum, ideálně pro volajícího zdarma, kde operátorky poskytnou informace o volných místech ve zvoleném letu, eventuelně najdou let s přestupem.
Tlak na obce a kraje, které provozují letiště, aby pro přepravce vytvářely co nejvýhodnější podmínky - tzn. co nejnižší poplatky, případně poskytovaly dotace a zajišťovali návaznou MHD dopravu z/na letiště(pro cestující přirozeně zdarma), pokud kraj/obec dopravu nezajistí, nasmlouvat u nějakého místního přepravce, pro cestující možnost odbavení v pobočce v centru města(pak by mu naložili kufry do busu, na letišti je vyložili a rovnou poslali k letadlu, cestující by pak měl o starost méně přímo na letišti.)
Na letištích, kde není terminál, podpořit jeho stavbu, ideálně nechat vypracovat jednotný projekt a podle něj pak všude stavět(snížení nákladů na projektování dalších terminálů - na co? když se dá použít jeden model).
Mediální politika
životně důležité je, aby lidé věděli, že se z jejich města taky dá létat. Takže billboardy po celém městě, vždy ve znění: Z vašeho města létáme do......
Reklamy do regionálních rádií a televizí a na krajské a městské internetové stránky.
Ideálně jedno zapamatovatelné telefonní číslo na call centrum, kde se akorát mění koncovka podle volačky města, příklad - 800999002(Praha), 800999005(Brno)
Určitě mě ještě něco napadne, ale teď už je pozdě, abych něco vymýšlel