Nové pravidelní linky na lkmt
Napsal: 10. 08. 2007, 18:51
Letiště rozšíří nabídku
Už příští rok se bude z Ostravy létat do Bruselu, Londýna, Moskvy a Amsterdamu
Ostrava – Dvanáct nových mezinárodních linek bude mít do tří let letiště Leoše Janáčka v Ostravě. Moravskoslezský kraj chce, aby se mošnovské letiště stalo reprezentativní branou do dynamicky se rozvíjejícího regionu.
Rozvoj Letiště Leoše Janáčka v Mošnově patří už několik let k hlavním prioritám Moravskoslezského kraje. Cílem je jednak spojit Moravskoslezský kraj s významnými evropskými městy a zároveň nabídnout kvalitní služby co nejširšímu spektru cestujících. Kraj, který vlastní letiště od poloviny roku 2004 a je stoprocentním vlastníkem společnosti Letiště Ostrava, a. s., která jej provozuje, hodlá do rozšíření nabídky destinací investovat 700 milionů korun. „Tato částka je určena na dotace ztrát leteckým dopravcům, které vznikají při zavádění nových pravidelných mezinárodních linek z regionálních letišť. Jde tedy o zásadní impuls k rozvoji osobní letecké dopravy,“ vysvětluje náměstek hejtmana Pavol Lukša (KDU-ČSL).
To, že prvních několik let bývají linky z regionálních letišť ztrátové, je podle něj obvyklé. Stejně tak, jako by se bez krajských dotací neobešla řada autobusových spojů, je třeba zpočátku podpořit i leteckou dopravu. „Zastupitelstvo kraje označilo zavádění nových linek za hospodářský zájem kraje a jednotliví dopravci budou tyto linky provozovat v tzv. závazku veřejné služby,“ doplnil náměstek. Dopravci, kteří budou jednotlivé linky zajišťovat, budou vybráni v rámci výběrového řízení, které kraj připraví ve spolupráci s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže v Brně.
Už příští rok by se cestující měli nově dočkat spojů do čtyř evropských metropolí – Bruselu, Londýna, Moskvy a Amsterdamu. Vedení letiště si od nových linek slibuje radikální zvýšení počtu cestujících. V konkurenci ostatních poskytovatelů těchto služeb by mu mohlo výrazně pomoci i jeho strategické umístění. „Letiště Leoše Janáčka má velmi dobrou polohu mezi nově budovanou dálnicí D47 a stávající rychlostní komunikaci R48, páteřními komunikacemi, které vedou ze severu na jih a z východu na západ naší republiky. Do budoucna bude jedním ze způsobů dopravy k odletu také železnice. Celkové napojení z letiště na stávající železniční trať do Studénky je ve fázi projektové přípravy a jeho realizace by měla začít v roce 2009,“ upřesnil generální ředitel letiště Lubomír Vavroš.
Zatím nejvíce je podle mluvčí letiště Michaely Kubešové využíván pravidelný spoj do Prahy, který jen za poslední rok přepravil z Ostravy téměř 95 tisíc cestujících.
Kromě nových linek se mošnovské letiště snaží přilákat cestující i stále rostoucím komfortem a kvalitou poskytovaných služeb. „Novinek je mnoho, a ať už jsou viditelné nebo ne, všechny směřují ke zvýšení bezpečnosti a pohodlí cestujících. Jedná se například o dokončování změn v systému odbavení a bezpečnosti v návaznosti na vstup ČR do schengenského prostoru, zprovoznění obchodů, kaváren nebo balení kufrů do fólií atd. V příštím roce připravujeme rozšíření odbavovací plochy a výstavbu nástupních mostů, což bude opět po nové odbavovací hale velmi výrazný kvalitativní krok vpřed v úrovni poskytování služby,“ vyjmenovala mluvčí Michaela Kubešová.
Nabídka služeb by měla uspokojit všechny klienty od takzvaných „dovolenkářů“ až po manažery. „Jdeme cestou rozšiřování komplexních služeb, ke kterým patří také charterové lety a stále rostoucí segment tzv. všeobecného letectví, ve kterém je zahrnuta také nepravidelná letecká doprava soukromými letadly i sportovní letectví,“ dodal Lukša.
Hlavní cíle rozvoje Letiště Ostrava:
1) nárůst celkového počtu odbavených cestujících k hranici 1,5 milionu za rok v roce 2015,
2) zvýšení podílu pravidelné osobní dopravy na celkovém počtu přepravených cestujících na 70 %,
3) stabilizace a posílení tržní pozice regionálního letiště vzhledem ke konkurenci letišť v Brně, Krakově a Katovicích.
V roce 2004 byla pro provozování mezinárodního letiště založena akciová společnost Letiště Ostrava, a. s., ve které je kraj 100 % vlastníkem.
Od té doby do něj investoval už více než 400 milionů korun.
V roce 2006 byla předána do užívání nová odbavovací hala se špičkovou kapacitou 500 odbavených cestujících za hodinu. Za celý loňský rok jich bylo odbaveno 300 tisíc.
V období let 2007 – 2013 plánuje kraj investovat do letiště a jeho infrastruktury, včetně kolejového napojení, dalších 2,6 mld. korun z Regionálního operačního programu, který disponuje penězi z evropských strukturálních fondů.
Časový harmonogram zavádění nových linek do nových destinací:
2008 – Brusel (3x týdně), Londýn (5x týdně), Moskva (4x týdně), Amsterdam (2x týdně)
2009 – Kyjev (3x týdně), Riga (2x týdně), Vilnius (2x týdně), Düsseldorf nebo Münster/Osnabrück (2x týdně), Curych (2x týdně)
2010 – Helsinky (2x týdně), Varšava (3x týdně), Paříž (2x týdně)
Zdroj: Moravskoslezský kraj (novinový měsíčník) – ročník 5/číslo 7-8/Srpen 2007
Už příští rok se bude z Ostravy létat do Bruselu, Londýna, Moskvy a Amsterdamu
Ostrava – Dvanáct nových mezinárodních linek bude mít do tří let letiště Leoše Janáčka v Ostravě. Moravskoslezský kraj chce, aby se mošnovské letiště stalo reprezentativní branou do dynamicky se rozvíjejícího regionu.
Rozvoj Letiště Leoše Janáčka v Mošnově patří už několik let k hlavním prioritám Moravskoslezského kraje. Cílem je jednak spojit Moravskoslezský kraj s významnými evropskými městy a zároveň nabídnout kvalitní služby co nejširšímu spektru cestujících. Kraj, který vlastní letiště od poloviny roku 2004 a je stoprocentním vlastníkem společnosti Letiště Ostrava, a. s., která jej provozuje, hodlá do rozšíření nabídky destinací investovat 700 milionů korun. „Tato částka je určena na dotace ztrát leteckým dopravcům, které vznikají při zavádění nových pravidelných mezinárodních linek z regionálních letišť. Jde tedy o zásadní impuls k rozvoji osobní letecké dopravy,“ vysvětluje náměstek hejtmana Pavol Lukša (KDU-ČSL).
To, že prvních několik let bývají linky z regionálních letišť ztrátové, je podle něj obvyklé. Stejně tak, jako by se bez krajských dotací neobešla řada autobusových spojů, je třeba zpočátku podpořit i leteckou dopravu. „Zastupitelstvo kraje označilo zavádění nových linek za hospodářský zájem kraje a jednotliví dopravci budou tyto linky provozovat v tzv. závazku veřejné služby,“ doplnil náměstek. Dopravci, kteří budou jednotlivé linky zajišťovat, budou vybráni v rámci výběrového řízení, které kraj připraví ve spolupráci s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže v Brně.
Už příští rok by se cestující měli nově dočkat spojů do čtyř evropských metropolí – Bruselu, Londýna, Moskvy a Amsterdamu. Vedení letiště si od nových linek slibuje radikální zvýšení počtu cestujících. V konkurenci ostatních poskytovatelů těchto služeb by mu mohlo výrazně pomoci i jeho strategické umístění. „Letiště Leoše Janáčka má velmi dobrou polohu mezi nově budovanou dálnicí D47 a stávající rychlostní komunikaci R48, páteřními komunikacemi, které vedou ze severu na jih a z východu na západ naší republiky. Do budoucna bude jedním ze způsobů dopravy k odletu také železnice. Celkové napojení z letiště na stávající železniční trať do Studénky je ve fázi projektové přípravy a jeho realizace by měla začít v roce 2009,“ upřesnil generální ředitel letiště Lubomír Vavroš.
Zatím nejvíce je podle mluvčí letiště Michaely Kubešové využíván pravidelný spoj do Prahy, který jen za poslední rok přepravil z Ostravy téměř 95 tisíc cestujících.
Kromě nových linek se mošnovské letiště snaží přilákat cestující i stále rostoucím komfortem a kvalitou poskytovaných služeb. „Novinek je mnoho, a ať už jsou viditelné nebo ne, všechny směřují ke zvýšení bezpečnosti a pohodlí cestujících. Jedná se například o dokončování změn v systému odbavení a bezpečnosti v návaznosti na vstup ČR do schengenského prostoru, zprovoznění obchodů, kaváren nebo balení kufrů do fólií atd. V příštím roce připravujeme rozšíření odbavovací plochy a výstavbu nástupních mostů, což bude opět po nové odbavovací hale velmi výrazný kvalitativní krok vpřed v úrovni poskytování služby,“ vyjmenovala mluvčí Michaela Kubešová.
Nabídka služeb by měla uspokojit všechny klienty od takzvaných „dovolenkářů“ až po manažery. „Jdeme cestou rozšiřování komplexních služeb, ke kterým patří také charterové lety a stále rostoucí segment tzv. všeobecného letectví, ve kterém je zahrnuta také nepravidelná letecká doprava soukromými letadly i sportovní letectví,“ dodal Lukša.
Hlavní cíle rozvoje Letiště Ostrava:
1) nárůst celkového počtu odbavených cestujících k hranici 1,5 milionu za rok v roce 2015,
2) zvýšení podílu pravidelné osobní dopravy na celkovém počtu přepravených cestujících na 70 %,
3) stabilizace a posílení tržní pozice regionálního letiště vzhledem ke konkurenci letišť v Brně, Krakově a Katovicích.
V roce 2004 byla pro provozování mezinárodního letiště založena akciová společnost Letiště Ostrava, a. s., ve které je kraj 100 % vlastníkem.
Od té doby do něj investoval už více než 400 milionů korun.
V roce 2006 byla předána do užívání nová odbavovací hala se špičkovou kapacitou 500 odbavených cestujících za hodinu. Za celý loňský rok jich bylo odbaveno 300 tisíc.
V období let 2007 – 2013 plánuje kraj investovat do letiště a jeho infrastruktury, včetně kolejového napojení, dalších 2,6 mld. korun z Regionálního operačního programu, který disponuje penězi z evropských strukturálních fondů.
Časový harmonogram zavádění nových linek do nových destinací:
2008 – Brusel (3x týdně), Londýn (5x týdně), Moskva (4x týdně), Amsterdam (2x týdně)
2009 – Kyjev (3x týdně), Riga (2x týdně), Vilnius (2x týdně), Düsseldorf nebo Münster/Osnabrück (2x týdně), Curych (2x týdně)
2010 – Helsinky (2x týdně), Varšava (3x týdně), Paříž (2x týdně)
Zdroj: Moravskoslezský kraj (novinový měsíčník) – ročník 5/číslo 7-8/Srpen 2007