Re: Vodochody
Napsal: 08. 10. 2014, 01:18
Sorry to spoil the party, gents, ale muj komentar na tempraniluv clanek bude ne-adorační a místy prudivě korigující.
Co musim u tempranila ocenit, je schopnost prekvapit radikalni zmenou zanru. Predchozi clanek o stavu letectvi na Slovensku a moznem vyvoji prezentuje zcela spravna fakta a velmi spravnou analyzu, aby nakonec prisel s kompletne zcestnym doporucenim (zalozit na Slovensku narodniho dopravce). K tomuto napadu, rovnajicimu se cerne dire na miliardy, se mozna nekdy vratim. Posledni clanek o Vodochodech naopak dochazi k racionalnimu a spravnemu doporuceni (Vodochody ne) na zaklade nekterych nespravnych faktu a ne uplne spravnych uvah.
Prvni chybne tvrzeni (priznacne pod mezidnadpisem "Klíčová fakta") je ve vete "Před dokončením privatizace společnosti Aero Vodochody, kdy již bylo více méně jasné, že základní hodnotou v celé transakci je právě letiště a že cílem transakce není v podstatě upadající fabrika." Pominu to, ze v te vete je jisty nepomer mezi poctem podmetu a prisudku, a jenom poukazu na fakt, ze fabrice se dari primo skvele. Lonsky zisk byl pres pul miliardy (pri obratu 3,9 mld.), letos ma byt jeste o tretinu vyssi. Kumulovany zisk v letech 2007-2013 je 2,3 mld. Kc a na konci letosniho roku se zaokrouhli na 3 mld., coz je +/- castka, kterou Penta za Aero zaplatila v privatizaci (presne 2,91 mld. Kc). Penta je tedy v pripade fabriky uz ted na svem a tu fabriku jeste v budoucnu proda za sumu rovnajici se nekolikanasobku zisku (= za nekolik miliard korun). Zisky z transakce s pozemky na Ruzyni (opet v radu miliard), ktere uvadi tempranilo, k tomu muzeme pripocitavat, ale ani nemusime. Penta je ve velmi komfortni situaci, kdy si fabrika sama na sebe vydelala (a v budoucnu vydela jeste mnohem vic). Tim padem je Penta vlastnikem letiste v podstate zadarmo a muze s nim zachazet jako s hrackou. Jakykoli budouci zisk (z budouciho provozu letiste nebo jeho prodeje) budou pro Pentu jenom penize navic. A pokud letiste nebude zprovozneno, tak se u Penty vubec nic nedeje (vlastni ho de facto zadarmo a zadne zasadni investice do nej zatim nevlozila).
Dalsi formulace, ktera zaujme, je: " Vzhledem k minimálním počtům cestujících, kteří dnes v Praze přestupují, je možné odhadnout, že objem cestujících, kteří z Prahy odlétají, je zhruba 5,8 miliónu. A to je důležité, protože pouze odlétávající cestující je cestující, ze kterého má letiště přímý výnos – letištní taxu, ale i výnosy nepřímé – z obratu za nákupy v obchodech či restauracích. Cestující, kteří pouze přiletí, jsou sice číslem statistiky letiště, ale z hlediska výnosu je jejich podíl prakticky nulový." (Posledni vetu tempranilo ve svem clanku napsal tucnym pismem, takze jsem ji s laskavym dovolenim autora vytucnil taktez zde.) Pasaz jsem si cetl opakovane v nadeji, ze se jedna jen o nesikovnou formulaci autora, ale nemohu se ubranit dojmu, ze autor je neznaly toho, jak se v letectvi scitaji hornici (tak, aby se nehromadili). Jeden cestujici je ve statistikach zapocitan za dva, bez ohledu na to, jestli cestu zacina a konci v Praze (tedy napr. PRG-LHR-PRG) nebo jinde (LHR-PRG-LHR). Pak je tady to velmi (ale opravdu velmi) male, az mizive procento cestujicich, kteri leti opravdu jen jednim smerem (opacnym smerem se prepravi jinym dopravnim prostredkem nebo treba leti trojuhelnik LHR-VIE-PRG-LHR), ale toto procento je v celem objemu temer bezvyznamne. Kazdopadne tempranilova predstava, ze 5,8 mil. cestujicich lesisti PRG vydelava (protoze odletaji) a dalsich 5,8 mil. je bezvyznamnych ("cestující, kteří pouze přiletí, jsou sice číslem statistiky letiště, ale z hlediska výnosu je jejich podíl prakticky nulový") by ustepacneho komentatora primnela napsat sžíravě sakrastickou poznamku na tema hromadicich se horniku, ale ja se toho protentokrat zdrzim.
A jenom pro uplnost, pokud mel tempranilo na mysli pomer cestujicich, jejichz cesta zacina a konci v Praze (outgoing) k cestujicim, jejichz cesta zacina a konci jinde (incoming), tak ten pomer je uplne, ale uuuuplne jiny nez 5,8 ku 5,8. (A je zaroven temer irelevantni vuci ekonomickym vysledkum letiste PRG).
Dopravni magazin jsem dosud necetl (ani jsem si nebyl vedom jeho existence) a do budoucna si tedy delam zaver, ze jeho cteni rozhodne neplanuji, pokud obsahuje clanky, ktere vychazeji z nespravnych faktu (i kdyz dochazeji ke spravnym zaverum) nebo naopak ze spravnych faktu dovedou vyvodit doporuceni, ktera jsou uplne mimo ekonomickou realitu a jsou receptem na miliardove fiasko (zalozeni narodniho dopravce na Slovensku).
Co musim u tempranila ocenit, je schopnost prekvapit radikalni zmenou zanru. Predchozi clanek o stavu letectvi na Slovensku a moznem vyvoji prezentuje zcela spravna fakta a velmi spravnou analyzu, aby nakonec prisel s kompletne zcestnym doporucenim (zalozit na Slovensku narodniho dopravce). K tomuto napadu, rovnajicimu se cerne dire na miliardy, se mozna nekdy vratim. Posledni clanek o Vodochodech naopak dochazi k racionalnimu a spravnemu doporuceni (Vodochody ne) na zaklade nekterych nespravnych faktu a ne uplne spravnych uvah.
Prvni chybne tvrzeni (priznacne pod mezidnadpisem "Klíčová fakta") je ve vete "Před dokončením privatizace společnosti Aero Vodochody, kdy již bylo více méně jasné, že základní hodnotou v celé transakci je právě letiště a že cílem transakce není v podstatě upadající fabrika." Pominu to, ze v te vete je jisty nepomer mezi poctem podmetu a prisudku, a jenom poukazu na fakt, ze fabrice se dari primo skvele. Lonsky zisk byl pres pul miliardy (pri obratu 3,9 mld.), letos ma byt jeste o tretinu vyssi. Kumulovany zisk v letech 2007-2013 je 2,3 mld. Kc a na konci letosniho roku se zaokrouhli na 3 mld., coz je +/- castka, kterou Penta za Aero zaplatila v privatizaci (presne 2,91 mld. Kc). Penta je tedy v pripade fabriky uz ted na svem a tu fabriku jeste v budoucnu proda za sumu rovnajici se nekolikanasobku zisku (= za nekolik miliard korun). Zisky z transakce s pozemky na Ruzyni (opet v radu miliard), ktere uvadi tempranilo, k tomu muzeme pripocitavat, ale ani nemusime. Penta je ve velmi komfortni situaci, kdy si fabrika sama na sebe vydelala (a v budoucnu vydela jeste mnohem vic). Tim padem je Penta vlastnikem letiste v podstate zadarmo a muze s nim zachazet jako s hrackou. Jakykoli budouci zisk (z budouciho provozu letiste nebo jeho prodeje) budou pro Pentu jenom penize navic. A pokud letiste nebude zprovozneno, tak se u Penty vubec nic nedeje (vlastni ho de facto zadarmo a zadne zasadni investice do nej zatim nevlozila).
Dalsi formulace, ktera zaujme, je: " Vzhledem k minimálním počtům cestujících, kteří dnes v Praze přestupují, je možné odhadnout, že objem cestujících, kteří z Prahy odlétají, je zhruba 5,8 miliónu. A to je důležité, protože pouze odlétávající cestující je cestující, ze kterého má letiště přímý výnos – letištní taxu, ale i výnosy nepřímé – z obratu za nákupy v obchodech či restauracích. Cestující, kteří pouze přiletí, jsou sice číslem statistiky letiště, ale z hlediska výnosu je jejich podíl prakticky nulový." (Posledni vetu tempranilo ve svem clanku napsal tucnym pismem, takze jsem ji s laskavym dovolenim autora vytucnil taktez zde.) Pasaz jsem si cetl opakovane v nadeji, ze se jedna jen o nesikovnou formulaci autora, ale nemohu se ubranit dojmu, ze autor je neznaly toho, jak se v letectvi scitaji hornici (tak, aby se nehromadili). Jeden cestujici je ve statistikach zapocitan za dva, bez ohledu na to, jestli cestu zacina a konci v Praze (tedy napr. PRG-LHR-PRG) nebo jinde (LHR-PRG-LHR). Pak je tady to velmi (ale opravdu velmi) male, az mizive procento cestujicich, kteri leti opravdu jen jednim smerem (opacnym smerem se prepravi jinym dopravnim prostredkem nebo treba leti trojuhelnik LHR-VIE-PRG-LHR), ale toto procento je v celem objemu temer bezvyznamne. Kazdopadne tempranilova predstava, ze 5,8 mil. cestujicich lesisti PRG vydelava (protoze odletaji) a dalsich 5,8 mil. je bezvyznamnych ("cestující, kteří pouze přiletí, jsou sice číslem statistiky letiště, ale z hlediska výnosu je jejich podíl prakticky nulový") by ustepacneho komentatora primnela napsat sžíravě sakrastickou poznamku na tema hromadicich se horniku, ale ja se toho protentokrat zdrzim.
A jenom pro uplnost, pokud mel tempranilo na mysli pomer cestujicich, jejichz cesta zacina a konci v Praze (outgoing) k cestujicim, jejichz cesta zacina a konci jinde (incoming), tak ten pomer je uplne, ale uuuuplne jiny nez 5,8 ku 5,8. (A je zaroven temer irelevantni vuci ekonomickym vysledkum letiste PRG).
Dopravni magazin jsem dosud necetl (ani jsem si nebyl vedom jeho existence) a do budoucna si tedy delam zaver, ze jeho cteni rozhodne neplanuji, pokud obsahuje clanky, ktere vychazeji z nespravnych faktu (i kdyz dochazeji ke spravnym zaverum) nebo naopak ze spravnych faktu dovedou vyvodit doporuceni, ktera jsou uplne mimo ekonomickou realitu a jsou receptem na miliardove fiasko (zalozeni narodniho dopravce na Slovensku).