Článek o Letišti LJ Ostrava v novinách MS kraje (11/2007)
-
- Cestující Economy (low-cost)
- Příspěvky: 62
- Registrován: 10. 08. 2007, 18:45
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Článek o Letišti LJ Ostrava v novinách MS kraje (11/2007)
Téma měsíce (růžový sloupec vlevo, str. 2)
Letiště se rozvíjí společně s regionem
Moravskoslezský kraj prochází neuvěřitelným vývojem. Těžký průmysl - hornictví a koksárenství - ustupuje do pozadí. Nahrazují jej dynamicky se rozvíjející průmyslové zóny, které přilákaly zahraniční investory. Mění se i tvář krajského města Ostravy. Vznikají v něm moderní kancelářské a bankovní budovy s prosklenými fasádami. Takové jsme donedávna mohli vidět jen ve Frankfurtu, Macau nebo Hongkongu.
Ruku v ruce s těmito změnami jde i Letiště Leoše Janáčka Ostrava. Plánované investicez něj udělají moderní letiště. Jako jediné v ČR se napojí na železnici. Přeprava do průmyslových zón bude rychlejší a racionálnější.
Nové letecké linky umožní během příštích tří let rychlé spojení s evropskými velkoměsty. Je pravda, že i dnes se člověk dostane z Ostravy kamkoliv do světa. Stačí využít linku do Prahy anebo Vídně a pokračovat dál. Musí však přestupovat a čekat na další spoj. Nyní bude vše jednodušší a pohodlnější. Ostrava se spojí s evropským "hlavním městem" Bruselem i s metropolemi a obchodními centry Moskvou, Kyjevem, Londýnem, Paříží nebo Varšavou. Dá se očekávat rozvoj obchodních aktivit, vznik nových firem, příliv zahraničních obchodníků. Z tohoto pohledu můžeme hodnotit vynaložené investice pozitivně. Díky nim se náš kraj stane významným evropským obchodním a průmyslovým centrem.
Kraj modernizuje letiště v Mošnově (článek uprostřed)
Mošnov - Letiště Leoše Janáčka Ostrava se stalo v naší republice druhým nejvýznamnějším leteckým přístavem. Kraj do něj zainvestuje v příštích pěti letech přibližně 2,5 miliardy korun.
"Za nejvýznamnější investici považuji kolejové napojení, které naše letiště jako vůbec první v republice spojí s železnicí," uvedl náměstek hejtmana Pavol Lukša (KDU-ČSL). Kolejové napojení mošnovského letiště bude stát přibližně jednu miliardu korun. Do roku 2013 vznikne nové bezpečnostní centrum letiště, rozšíří se odbavovací plochy, bude dokončena II. etapa výstavby odbavovací haly a letiště získá nové odbavovací a letištní technologie. Všechny výše uvedené investice dosáhnou výše dvě a půl miliardy korun. "Na všechny projekty může kraj využít prostředky z fondů EU," připomenul Pavol Lukša s tím, že rozvoj letiště je jednou z priorit kraje.
Zastupitelé kraje rozhodli, že dotací ve výši 700 milionů korun podpoří rozvoj letecké dopravy. "Už v příštím roce by měly z Letiště Leoše Janáčka létat nové linky do čtyř dalších evropských měst," řekl generální ředitel letiště Lubomír Vavroš. Ostrava tak získá přímé spojení s Bruselem, Londýnem, Amsterdamem a Moskvou. Další rok přibudou linky do Kyjeva, Rigy, Vilniusu a Curychu, v roce 2010 se cestující dopraví z Mošnova do Helsinek, Paříže a Varšavy. "Na provozovatele těchto leteckých linek vypíšeme výběrové řízení," připomenul Pavel Lukša.
Z letiště Leoše Janáčka zatím létá jedna přímá zahraniční linka do Vídně. Tato linka byla provozovánave shodě s názorem Úřadu pro hospodářskou soutěž jako závazek veřejné služby. "To znamená, že kraj na základě smlouvy dorovnal dopravci ztrátu při provozování této linky. Ztráta postupně klesala a v září letošního roku již byla nulová. Linka je nyní ekonomicky životaschopná a přes letiště ve Vídni je díky ní Ostrava napojena na 170 destinací v celém světě," zdůraznil Pavol Lukša. Stejným způsobem kraj podpoří plánovaná letecká spojení s evropskými městy.
Hlas opozice k tématu (šedý, hrubý sloupec vpravo):
Pavol Kubuš (ČSSD)
Letiště Leoše Janáčka je v dnešní době nutným prvkem dopravního spojení severní Moravy se světem. A ne jenom pro přepravu osob. Svou velikostí a již vybudovanou 3,5 kilometrovou přistávací a vzletovou dráhou dává spolu s přiléhajícími prostory možnost obchodně průmyslových aktivit spojených s nákladní dopravou největšími letadly. Jako každá velká podnikatelská aktivita vyžaduje i letiště dobrý podnikatelský záměr a velké finanční zdroje. Investice v řádu desítek milionů korun ročně ambice letiště nenaplní a stovky milionů obchodní společnost Letiště Ostrava, a. s., na investice nemá. Pokud pomůže letišti financováním některých aktivit kraj, statutární město Ostrava či jiné město z veřejných rozpočtů, strategický partner podnikatelskou aktivitou, nebo budou získány prostředky ze strukturálních rozvojových fondů, umožní to potřebný rozvoj letiště spojený s novými výrobními, obchodními, turistickými i kulturními aktivitami v kraji.
Ivan Strachoň (KSČM)
Investice do letiště jsou nepřehlédnutelné a nejsou poslední. Nová odbavovací hala splňuje veškeré požadavky spojené s naším vstupem do schengenského prostoru. Zajištěna je tak bezpečnost i pohodlí cestujících. Letiště ale svými parametry splňuje i požadavky pro nákladní dopravu. A ta může být v blízké budoucnosti velice zajímavá. Letos vyzkoušely Vítkovice Heavy Machinery přepravu dvou hřídelí vážících 44 a 16 tun letounem Ruslan. Výhodu rychlosti leteckého spojení bude jistě využívat i automobilka Hyundai. Nová pracovní místa jistě přinese i budované letecké opravárenské centrum, které bude po dokončení největší ve střední Evropě. Plánováno je spojení letiště a železnice. Toto spojení by bylo první v České republice. Jeho rentabilita je ale až při cca 2,5 milionech odbavených cestujících ročně. V plánu má letiště dosáhnout v roce 2015 1,5 milionu odbavených cestujících. Proto by příprava tohoto projektu měla být velmi důkladná, a to i s ohledem na volenou trasu, kudy by měla procházet. Letecká doprava je pro kraj důležitá. Z celkového pohledu ale zatím tvoří jen část dopravního systému v kraji. Přes tyto investice by se nemělo zapomenout i na běžnou veřejnou dopravu, kterou využívá většina občanů denně, tj. obnova vozového parku, přestupní terminály, dostupnost pro občany se sníženou pohyblivostí i celkové zkvalitnění dopravní obslužnosti kraje.
Letiště se rozvíjí společně s regionem
Moravskoslezský kraj prochází neuvěřitelným vývojem. Těžký průmysl - hornictví a koksárenství - ustupuje do pozadí. Nahrazují jej dynamicky se rozvíjející průmyslové zóny, které přilákaly zahraniční investory. Mění se i tvář krajského města Ostravy. Vznikají v něm moderní kancelářské a bankovní budovy s prosklenými fasádami. Takové jsme donedávna mohli vidět jen ve Frankfurtu, Macau nebo Hongkongu.
Ruku v ruce s těmito změnami jde i Letiště Leoše Janáčka Ostrava. Plánované investicez něj udělají moderní letiště. Jako jediné v ČR se napojí na železnici. Přeprava do průmyslových zón bude rychlejší a racionálnější.
Nové letecké linky umožní během příštích tří let rychlé spojení s evropskými velkoměsty. Je pravda, že i dnes se člověk dostane z Ostravy kamkoliv do světa. Stačí využít linku do Prahy anebo Vídně a pokračovat dál. Musí však přestupovat a čekat na další spoj. Nyní bude vše jednodušší a pohodlnější. Ostrava se spojí s evropským "hlavním městem" Bruselem i s metropolemi a obchodními centry Moskvou, Kyjevem, Londýnem, Paříží nebo Varšavou. Dá se očekávat rozvoj obchodních aktivit, vznik nových firem, příliv zahraničních obchodníků. Z tohoto pohledu můžeme hodnotit vynaložené investice pozitivně. Díky nim se náš kraj stane významným evropským obchodním a průmyslovým centrem.
Kraj modernizuje letiště v Mošnově (článek uprostřed)
Mošnov - Letiště Leoše Janáčka Ostrava se stalo v naší republice druhým nejvýznamnějším leteckým přístavem. Kraj do něj zainvestuje v příštích pěti letech přibližně 2,5 miliardy korun.
"Za nejvýznamnější investici považuji kolejové napojení, které naše letiště jako vůbec první v republice spojí s železnicí," uvedl náměstek hejtmana Pavol Lukša (KDU-ČSL). Kolejové napojení mošnovského letiště bude stát přibližně jednu miliardu korun. Do roku 2013 vznikne nové bezpečnostní centrum letiště, rozšíří se odbavovací plochy, bude dokončena II. etapa výstavby odbavovací haly a letiště získá nové odbavovací a letištní technologie. Všechny výše uvedené investice dosáhnou výše dvě a půl miliardy korun. "Na všechny projekty může kraj využít prostředky z fondů EU," připomenul Pavol Lukša s tím, že rozvoj letiště je jednou z priorit kraje.
Zastupitelé kraje rozhodli, že dotací ve výši 700 milionů korun podpoří rozvoj letecké dopravy. "Už v příštím roce by měly z Letiště Leoše Janáčka létat nové linky do čtyř dalších evropských měst," řekl generální ředitel letiště Lubomír Vavroš. Ostrava tak získá přímé spojení s Bruselem, Londýnem, Amsterdamem a Moskvou. Další rok přibudou linky do Kyjeva, Rigy, Vilniusu a Curychu, v roce 2010 se cestující dopraví z Mošnova do Helsinek, Paříže a Varšavy. "Na provozovatele těchto leteckých linek vypíšeme výběrové řízení," připomenul Pavel Lukša.
Z letiště Leoše Janáčka zatím létá jedna přímá zahraniční linka do Vídně. Tato linka byla provozovánave shodě s názorem Úřadu pro hospodářskou soutěž jako závazek veřejné služby. "To znamená, že kraj na základě smlouvy dorovnal dopravci ztrátu při provozování této linky. Ztráta postupně klesala a v září letošního roku již byla nulová. Linka je nyní ekonomicky životaschopná a přes letiště ve Vídni je díky ní Ostrava napojena na 170 destinací v celém světě," zdůraznil Pavol Lukša. Stejným způsobem kraj podpoří plánovaná letecká spojení s evropskými městy.
Hlas opozice k tématu (šedý, hrubý sloupec vpravo):
Pavol Kubuš (ČSSD)
Letiště Leoše Janáčka je v dnešní době nutným prvkem dopravního spojení severní Moravy se světem. A ne jenom pro přepravu osob. Svou velikostí a již vybudovanou 3,5 kilometrovou přistávací a vzletovou dráhou dává spolu s přiléhajícími prostory možnost obchodně průmyslových aktivit spojených s nákladní dopravou největšími letadly. Jako každá velká podnikatelská aktivita vyžaduje i letiště dobrý podnikatelský záměr a velké finanční zdroje. Investice v řádu desítek milionů korun ročně ambice letiště nenaplní a stovky milionů obchodní společnost Letiště Ostrava, a. s., na investice nemá. Pokud pomůže letišti financováním některých aktivit kraj, statutární město Ostrava či jiné město z veřejných rozpočtů, strategický partner podnikatelskou aktivitou, nebo budou získány prostředky ze strukturálních rozvojových fondů, umožní to potřebný rozvoj letiště spojený s novými výrobními, obchodními, turistickými i kulturními aktivitami v kraji.
Ivan Strachoň (KSČM)
Investice do letiště jsou nepřehlédnutelné a nejsou poslední. Nová odbavovací hala splňuje veškeré požadavky spojené s naším vstupem do schengenského prostoru. Zajištěna je tak bezpečnost i pohodlí cestujících. Letiště ale svými parametry splňuje i požadavky pro nákladní dopravu. A ta může být v blízké budoucnosti velice zajímavá. Letos vyzkoušely Vítkovice Heavy Machinery přepravu dvou hřídelí vážících 44 a 16 tun letounem Ruslan. Výhodu rychlosti leteckého spojení bude jistě využívat i automobilka Hyundai. Nová pracovní místa jistě přinese i budované letecké opravárenské centrum, které bude po dokončení největší ve střední Evropě. Plánováno je spojení letiště a železnice. Toto spojení by bylo první v České republice. Jeho rentabilita je ale až při cca 2,5 milionech odbavených cestujících ročně. V plánu má letiště dosáhnout v roce 2015 1,5 milionu odbavených cestujících. Proto by příprava tohoto projektu měla být velmi důkladná, a to i s ohledem na volenou trasu, kudy by měla procházet. Letecká doprava je pro kraj důležitá. Z celkového pohledu ale zatím tvoří jen část dopravního systému v kraji. Přes tyto investice by se nemělo zapomenout i na běžnou veřejnou dopravu, kterou využívá většina občanů denně, tj. obnova vozového parku, přestupní terminály, dostupnost pro občany se sníženou pohyblivostí i celkové zkvalitnění dopravní obslužnosti kraje.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 5916
- Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
- Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Honolulu
- Stav: Offline
"Vznikají v něm moderní kancelářské a bankovní budovy s prosklenými fasádami. Takové jsme donedávna mohli vidět jen ve Frankfurtu, Macau nebo Hongkongu".
Dovolím si tvrdit, že takové budovy jsou již dlouho k vidění v každém moderním městě. V Praze je stavěli již komouši po požáru Veletržního paláce. Ostravští zastupitelé mají asi nějaké mindráky.
Celkově to působí duchem 50.let, dohonit a předhonit. Postavíme letiště napojené na dálkovou železnici, podpoříme dotacemi ztrátové linky a kapitalisti se posadí na zadek a budou do našeho zaostalého kraje cpát všechny své penízky. Jako pohádka hezké.
Dovolím si tvrdit, že takové budovy jsou již dlouho k vidění v každém moderním městě. V Praze je stavěli již komouši po požáru Veletržního paláce. Ostravští zastupitelé mají asi nějaké mindráky.
Celkově to působí duchem 50.let, dohonit a předhonit. Postavíme letiště napojené na dálkovou železnici, podpoříme dotacemi ztrátové linky a kapitalisti se posadí na zadek a budou do našeho zaostalého kraje cpát všechny své penízky. Jako pohádka hezké.
-
- Cestující Economy (low-cost)
- Příspěvky: 62
- Registrován: 10. 08. 2007, 18:45
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Anketa - obrázek
Samozřejmě, že je to Saab 340 CCA, OK-CCC - jak jinak, že...? Propagace CCA každým coulem...
Dingo píše:Hansb píše:"Letiště Leoše Janáčka Ostrava se stalo v naší republice druhým nejvýznamnějším leteckým přístavem." Tak jako sorry, ale to se budu teda hadat
Já taky! Možná mají delší RWY než v BRQ, ale to je zhruba tak vše.
2005 LKTB - 315 672 PAX LKMT 265 864 PAX
2006 LKTB - 393 686 PAX LKMT 300 736 PAX
A údaje za rok 2007? To bude zajímavé , ale v LKTB 2 další linky Gerona a Moskva i když v průběhu roku a myslím že se dá očekávat další nárust ... a kolik nových linek z LKMT....?????
-
- Kapitán
- Příspěvky: 1644
- Registrován: 20. 01. 2006, 18:49
- Oblíbené typy letadel: B747, A330
- Pohlaví: muž
- Bydliště: OSR
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
pepoš píše:Dingo píše:Hansb píše:"Letiště Leoše Janáčka Ostrava se stalo v naší republice druhým nejvýznamnějším leteckým přístavem." Tak jako sorry, ale to se budu teda hadat
Já taky! Možná mají delší RWY než v BRQ, ale to je zhruba tak vše.
2005 LKTB - 315 672 PAX LKMT 265 864 PAX
2006 LKTB - 393 686 PAX LKMT 300 736 PAX
A údaje za rok 2007? To bude zajímavé , ale v LKTB 2 další linky Gerona a Moskva i když v průběhu roku a myslím že se dá očekávat další nárust ... a kolik nových linek z LKMT....?????
0 (slovy nula) - kdyz nepocitam ty pseudo charterolinky Smart Wingsu, ktere uz myslim navic ani v nabidce nema...
-
- Kapitán
- Příspěvky: 4083
- Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Radim píše:Je to hnus, ten vývoj našeho letiště - připomíná mi to rozhodování při gladiátorských zápasech = palec nahoru (pro lktb), palec dolů (pro lkmt), co se týká vývoje nových linek a příletů i odletů celkově v průběhu roku...
Dovolim si vyslovit hypotezu, ze ruzna uspesnost techto letist je dana do znacne miry tim, ze LKTB je v soukromych rukach, zatimco LKMT je v chomoutu polostatniho vlastnictvi (kraj) se zhoubnym vlivem krajskych poslancu a zastupičů, kteri letectvi nerozumi a zajimaji je hlavne trafiky v dozorcich radach.