No asi to nebylo záměrem, ale z mého pohledu se strategická rozhodnutí související s linkou úplně nepovedla. Moje hodnocení:
NEGATIVA
1. sporná volba uzlového letiště
Na straně 31 diplomové práce pana Lukáše Báči s názvem "Alternativy letecké dopravy v Brně" (zdroj:
http://is.muni.cz/th/269331/prif_m/dipl ... _final.pdf ) je odkaz na výsledky výzkumu poptávky P2P z Brna:
Londýn 137.000
Moskva 81.000
Paříž 67.000
Řím 32.500
Milán 30.500
Helsinki 28.000
Curych 26.000
Istanbul 25.000
Amsterdam 24.000
Madrid 24.300
Barcelona 23.000
Brusel 21.300
Düsseldorf 19.500
Frankfurt 17.500
Stockholm 17.000
Kodaň 16.000
Atény 15.500
Lisabon 14.000
Kyjev 13.500
Petrohrad 12.500
přesto byl zvolen MUC... Je zřejmé, že Moskva s C/S (ta s UTair létala) nebo Paříž s C/S by byla úspěšnější. Pokud by létali místo MUC FRA, díky hodinové jízdě ICE s půlhodinovým taktem přímo z FRA do Düsseldorfu by se poptávky obou měst podle mne sečetly a poptávka P2P by byla rovněž významnější...
2. ignorování linky marketingem BMI a Lufthansy
zatím jsem se jen setkal s nesmělými pokusy o marketing letiště Brno. Pokud někdo chce změnit myšlení cestujících do/z Brna s téměř nulovým marketingem se mu to nepodaří.
3. rozjezd linky na poslední chvíli
spousta lidí se dnes nerozhodne, že za týden letí. Ale třeba transkontinentální lety BRQ-MUC-/mimo Evropu/ se plánují určitě trošku déle předem. A navíc o možnosti letět takto z Brna se zatím díky bodu 2 prakticky neví...
4. rozjezd linky těsně před nejhorším obdobím roku
rozlétávat linku na konci listopadu musí logicky do jara vytvořit díru v rozpočtu. Nechápu to. Ale asi bylo letiště postaveno před hotovou věc - ber a dotuj teď, nebo budeme obsluhovat někoho jiného...
5. rotace v poledne
je super pro transferové cestující, ale totálně nevhodná pro P2P Business
6. zdlouhavý transfer z MUC na vlaky DB
sice na MUC z hlavního nádraží v Mnichově jezdí 2 S-bahny, délka jízdy 45 minut je extrémně dlouhá
POZITIVA
1. Brno a kraj jsou připravení linku dotovat
2. výběr společnosti BMI Regional, která má C/S s LH
3. tiché proudové letadlo s malou kapacitou
4. letecká společnost, u které lze koupit jednosměrnou letenku za cenu poloviny zpáteční
5. denní lety
6. standardní služby společnosti - občerstvení, kufr 23kg v ceně...
I tak si ale myslím, že od března-května půjdou počty cestujících hodně nahoru a linka se dostane na černou nulu...
Přesto se však nemohu zbavit dojmu, že vše šlo zorganizovat i jinak. Podle mne existovaly šance, že LH by přišla sama místo Debrecína se 3 lety týdně právě do Brna. LH by podle mne marketing ani timing linky tak "nezkonila"...