Brno - Tuřany

Brno, Karlovy Vary, Ostrava a další letiště...
Odpovědět
Stepan58
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 18
Registrován: 02. 12. 2022, 21:15
Bydliště: BRQ
Stav: Offline

Re: Brno - Tuřany

Příspěvek od Stepan58 »

Myslím, že ty lety do FRA nebo MUC by se v klidu zaplnily. Jenom by to chtělo nějaký ten čas.
Vezmeme si např. Tivat. Nová destinace z Brna.
Do vzdálenosti 50km se od Tivatu nachází Podgorica a Dubrovnik. A i tak se linky do hubu udrží.
Tivat - 2 denně Belegrad
Dubrovnik - 3 denně Zagreb
Podgorica - 4 denně Belegrad

A teď mi někdo namluvte, že v této oblasti je více firem a obchodních cestovatlů.


Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5901
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Brno - Tuřany

Příspěvek od Globik »

Stepan58 píše:
06. 12. 2022, 17:28
Myslím, že ty lety do FRA nebo MUC by se v klidu zaplnily. Jenom by to chtělo nějaký ten čas.
Vezmeme si např. Tivat. Nová destinace z Brna.
Do vzdálenosti 50km se od Tivatu nachází Podgorica a Dubrovnik. A i tak se linky do hubu udrží.
Tivat - 2 denně Belegrad
Dubrovnik - 3 denně Zagreb
Podgorica - 4 denně Belegrad

A teď mi někdo namluvte, že v této oblasti je více firem a obchodních cestovatlů.
Nevím tedy, co je Belegrad, ale předpokládám že ve všech případech jedná o sezónní linky pro koupáky. Což je rozdíl oproti přískoku do hubu. Ten musí mít určité parametry, což třeba poslední pokus od BMI neměl. Proto všichni radši jezdili do Brna nebo do Prahy.

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5901
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Brno - Tuřany

Příspěvek od Globik »

Hansb píše:
06. 12. 2022, 16:25
Tak zrovna sem četl, že Eurowings přidávají z Grazu Berlín, Hamburk, Chaniu, Larnaku a Kos. Taky tomu moc nerozumím. Chápu, že ty regiony nemusí být srovnatelné, že ekonomická síla je tam jiná atd., ale že je ten rozdíl až tak markantní, to mi do hlavy nejde.
Ono jde taky o spádovost. Nevím, jaký je provoz v Lublani, ale kromě jihu Rakouska tam máš minimálně východ Slovinska, jihozápad Maďarska a sever Chorvatska. Co má Brno (a není kanibalizováno Vídní, Katovicemi a Prahou)?

kuba.biker
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2011
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2011
Příspěvky: 2109
Registrován: 16. 06. 2007, 10:14
Stav: Offline

Re: Brno - Tuřany

Příspěvek od kuba.biker »

Zvyk je železná košile. Když nepočítáme ty jepičí linky ČSA, Air Engiadina, SK Air, Cirrus Airlines či BMI Regional, které za dobu své existence přepravily na pravidelkách z Brna nanejvýš desítky tisíc cesťáků, což je směšně málo, tak Brňáci za těch více než 30 let svobodného cestování prostě navykli tomu, že letět do světa = dojet do VIE či PRG. Tohle nastavení se těžko změní. Nota bene když sem z civilizovaných zemí Evropy vzdáleně doléhá trend, kdy řada leteckých spojů do 300 km bývá nahlížena jako neudržitelná z pohledu ochrany životního prostředí. Jasně, středoevropská dopravní infrastruktura je zastaralá a brutálně poddimenzovaná, takže létání na krátké vzdálenosti by šlo ospravedlnit jakousi zanedbatelnou časovou úsporou, ale celoevropský trend je jiný. Je to vlastně totéž, jako kdybychom obhajovali, že v zemích třetího světa lidé odhazují odpadky do řek. O kupní síle středoevropanů (Brňanů) ani nemluvě. Kolik asi tak vydělávají v tom slavném callcentru Lufthansy v Brně? Kolik tam je asi manažerů a specialistů, kteří reálně potřebují létat na služebky? :roll:

Dva největší evropské low costy fungují na principu neustálého růstismu, takže bych se sakra divil, kdyby za předpokladu jakž takž stabilní ekonomické a geopolitické situace ve střední Evropě neotevřel Ryanair či Wizzair v horizontu nadcházejících dvou let 2-3 linky z Brna. Stejně tak bych si tipnul, že se provoz zahustí v zimních měsících, kdy by se i z Brna mohla začít točit párkrát týdně nějaká ta exotika.

Ale upřímně řečeno, to je tak vše, co bych očekával. Btw, je celkem signifikatní, že ani o Bergamu, ani o Montenegru není ani zmínka na webu či Facebooku Letiště Brno. Žádná tisková zpráva do regionálního tisku, žádná reklama, žádné advertorialy, o sociálních sítích ani nemluvě... Prostě nic, progres nula. Pořád stejná liknavost, amaterismus a takhle to zůstane. Stejně jako to bylo -15 let nazpátek. Kdybychom nalistovali nějakou historickou stránku tohoto vlákna, třeba z roku 2006, pravděpdobně bychom se tam dočetli úplně to stejné, o čem tu diskutujeme dnes v roce 2022 (Áááách, jak je možné že to nikdo nerozlétá, když má Brno takový nevyužitý potenciál?)

Stepan58
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 18
Registrován: 02. 12. 2022, 21:15
Bydliště: BRQ
Stav: Offline

Re: Brno - Tuřany

Příspěvek od Stepan58 »

Nevím tedy, co je Belegrad, ale předpokládám že ve všech případech jedná o sezónní linky pro koupáky. Což je rozdíl oproti přískoku do hubu. Ten musí mít určité parametry, což třeba poslední pokus od BMI neměl. Proto všichni radši jezdili do Brna nebo do Prahy.
Belegrad je hlavní město Srbska. Pro východ to bývá přestup jak do Ameriky tak do Evropy.
Naposledy upravil(a) Stepan58 dne 06. 12. 2022, 19:39, celkem upraveno 1 x.


Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5901
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Brno - Tuřany

Příspěvek od Globik »

Stepan58 píše:
06. 12. 2022, 19:31
Nevím tedy, co je Belegrad, ale předpokládám že ve všech případech jedná o sezónní linky pro koupáky. Což je rozdíl oproti přískoku do hubu. Ten musí mít určité parametry, což třeba poslední pokus od BMI neměl. Proto všichni radši jezdili do Brna nebo do Prahy.
Belegrad he hlavní město Srbska. Pro východ to bývá přestup jak do Ameriky tak do Evropy.
Aha, to jsem netušil. To bude asi nějaké nové město.

Stepan58
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 18
Registrován: 02. 12. 2022, 21:15
Bydliště: BRQ
Stav: Offline

Re: Brno - Tuřany

Příspěvek od Stepan58 »

prostě navykli tomu, že letět do světa = dojet do VIE či PRG
Nesouhlasím, stačil by nějaký čas s kampaní a železniční zastávka u letiště. Díky tomu by si část moravského regionu zvykla létat z Brna.
ani o Bergamu, ani o Montenegru není ani zmínka na webu či Facebooku Letiště Brno. Žádná tisková zpráva do regionálního tisku, žádná reklama, žádné advertorialy, o sociálních sítích ani nemluvě
Ano, toto je zvláštní. Jedinou věc co jsem zaregistroval je v odletovém terminálu letiště. Už od září tam mají na televizi reklamu na letenky do Bergáma.

Hansb
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 342
Registrován: 19. 11. 2006, 16:29
Bydliště: BRQ/LKTB
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Brno - Tuřany

Příspěvek od Hansb »

kuba.biker píše:
06. 12. 2022, 19:18
Zvyk je železná košile. Když nepočítáme ty jepičí linky ČSA, Air Engiadina, SK Air, Cirrus Airlines či BMI Regional
No právě, samé no name společnosti, které většinou zkrachovaly. Věřím, že kdyby se do toho pustil někdo známý s adekvátním marketingem, mohlo by to vypadat jinak. Na druhou stranu chápu, že je to pod jejich rozlišovací schopnost.

Marty-t
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1112
Registrován: 08. 01. 2010, 23:17
Pohlaví: muž
Bydliště: Brno
Stav: Offline

Re: Brno - Tuřany

Příspěvek od Marty-t »

Fabo píše:
06. 12. 2022, 16:00
Dopoustis se zcela typickeho omylu "ti lidi tady proste jsou a jsou a jsou" zatimco realita rika, ze nejsou. Za chatrnymi vykony vetsiny regionalnich letist v dojezdovych vzdalenostech od hubu nebo i vyznamnych regionalnich letist fakt nejsou zadne konspirace ani pohrdani vychodni evropou nebo cokoli si chces predstavit.
Fabo, jaka realita nebo fakta říkají že nejsou ? Jako třeba fakt, že nikdo renomovaný nikdy nezavedl BRQ-FRA/MUC 2x denně ráno a večer tedy znamená, že by se to takto nikdy nikomu nevyplatilo ? Zvlášť v CS s LH ? A jak tedy volí letecké společnosti cíle pro svoji expanzi ?

Pro mne aktuálně jediným možným vysvětlením proč z GRZ létá 10 spojů denně do hubů a z BRQ 0 místo třeba 2 spojů denně jsou možná i dva "soft" na první pohled směšné faktory. I když možná jsou důležitější než se zdá.

A tím je oproti GRZ jazyková bariéra (ano zbrojováci, aby před ostatními české národnosti ospravedlnili své bohatší příděly za války prostě nechali při odsunu brněnských Němců vyplavat ty nejhorší lidské vlastnosti a Brno je v německy mluvících zemích s touto nejdivočejší fází odsunu německy mluvících obyvatel po 2.sv.válce stále spojováno...) - kdo ví jakou toto hrálo v minulosti roli. Nově snad čím dál tím více zanedbatelnou. Anglicky se teď domluví snad všichni...

A taky asi historický amaterismus bývalé místní politické reprezentace. Co si budeme nalhávat, ale místní politici letectví v Brně mají historicky spíše tendenci škodit. Někteří vědomě možnou expozicí v podivné spřátelené firmě s nedohledatelnými skutečnými vlastníky... co měla v pronájmu letiště (ale možná tu papouškuju jen podezření nebo jen pomluvu, kdo ví), aby pak raději jeho pronájem přenechali dnes jinému už normálnějšímu subjektu. Spekulace kolem rozhodně věrohodnosti letiště nepomohly. No hlavně, že tuto fázi máme dnes za sebou...Uf... No a čekání na Godota - pardon - vlakovou zastávku Brno-letiště podmíněnou přestavbou železničního uzlu Brno a zdvojkolejněním tratě na Přerov tu raději zmiňovat nebudu... Jiní politici zase škodili letišti v Brně svou snahou mu pomoci - blbosti typu BlueMoravia - to byla podle mne taky poslední kapka a tehdy jen politici dosáhli jen toho, že se Wizz Air naštval a chtěl taky velké dotace a když je nedostal, tak odešel. Proto jsem rád, že tu už dlouho nikoho místního nenapadlo nic dotovat. Aspoň nekřiví trh. Teda. Nově s výjimkou ranních vlaků na letiště Vídeň.

To je jediná realita, kterou tu vnímám...

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4077
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Brno - Tuřany

Příspěvek od HighFlyer »

Fabo píše:
06. 12. 2022, 16:00
HighFlyer píše:
06. 12. 2022, 14:03
2) Code share s molochem typu LH = zhruba 2/3 z ceny letenky s přestupem v hubu molocha jdou jemu, feeder dostává almužnu. Výnos se dělí podle uletěné vzdálenosti.

Příklad letenky BRQ-MUC-BRU prodané za €150 (one way) bez tax: BRQMUC 372km vs. MUCBRU 598 km = 38% vs. 62%. Feeder dostane cca €60 za cesťáka BRQMUC, moloch si ponechá €90 za cesťáka MUCBRU.
S tim uplne nesouhlasim, vynos se muze delit podle jakehokoli domluveneho klice nez vzdalenost.
"Můžeme s tím nesouhlasit, můžeme se dokonce i rozčilovat, ale to je asi tak všechno, co s tím můžeme dělat."

Ano, mnohé aerolinky se s dalšími aerolinkami domlouvají i na jiném klíči dělení výnosů, než je vzdálenost (obzvlášť aerolinky z Perského zálivu jsou k feederům výrazně štědřejší). Ale Luftwaffe do destinací jako je BRQ zásadně ne. Sazba pro-rate podle vzdálenosti, take it or leave it. S dvěma výjimkami: vyšší knihovací třídy (business) a některé vybrané destinace "za" Mnichovem, které v té době LH chtěla momentálně tlačit, aby lépe konkurovala jiným aerolinkám a aliancím. Byly to však jen nižší jednotky destinací a po omezenou dobu.

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4077
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Brno - Tuřany

Příspěvek od HighFlyer »

Stepan58 píše:
06. 12. 2022, 17:28
Vezmeme si např. Tivat. Nová destinace z Brna.
Do vzdálenosti 50km se od Tivatu nachází Podgorica a Dubrovnik. A i tak se linky do hubu udrží.
Tivat - 2 denně Belegrad
Dubrovnik - 3 denně Zagreb
Podgorica - 4 denně Belegrad
A teď mi někdo namluvte, že v této oblasti je více firem a obchodních cestovatlů.
A teď nám namluv, že Brno je pro příjezdové turisty stejně atraktivní jako Tivat.
Naposledy upravil(a) HighFlyer dne 07. 12. 2022, 00:37, celkem upraveno 1 x.

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4077
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Brno - Tuřany

Příspěvek od HighFlyer »

@marty-t K tomu Štýrskému Hradci...

1) LH Gruppe odtam feeduje sama sebe (FRA, MUC, VIE, ZRH) a interní kalkulační mechanismy má nastavené jinak než dohody o sdílení výnosů s konkurenčními aerolinkami (ano, i feeder je vnímán jako konkurent, pokud není dceřinnou společností).

2) LH Gruppe to feeduje těmito stroji: E190, E195, A220, A320. Jak již bylo vysvětleno v prvním díle našeho rychlokurzu, tyto stroje mají 2-3x více sedaček a zhruba poloviční náklady na sedačku než "plankton" typu E145. To platí na letech do 90min. Na delších letech je ten rozdíl v nákladech na sedačku ještě markantnější (to jen preventivně, kdyby někdo chtěl napsat "Tak se vykašleme na LH a feedujme z BRQ třeba CDG nebo AMS").

3) Propojenost Česka a Německa (ekonomická, kulturní, akademická, turistická) je sice relativně vysoká, ale Rakouska a Německa výrazně vyšší (k tomu ještě jazyková).

4) S předchozím bodem souvisí i poptávka po letenkách point-to-point, které výrazně vylepšují ekonomiku feedingových linek (protože se výnos nerozpočítává do žádné pokračovací destinace). Kolik firem potřebuje posílat zaměstnance mezi Brnem a Mnichovem a kolik mezi Grazem a Mnichovem? Grazem a Frankfurtem? Grazem a Curychem?

5) A teď domácí úkol pro Marty-t: LNZ je jen o málo menší než GRZ (270 vs. 350 tis.), ale za to výrazně průmyslověješí a "byznysovější". Proč má LNZ feedingovou linku jednu jedinou (2x denně do FRA)? Proč byl celkový počet pax poslední rok před covidem v Linci 466 tis. a Štýrském Hradci přes 1 mil.? A proč je to číslo v LNZ nápadně podobné číslu v BRQ?

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4077
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Brno - Tuřany

Příspěvek od HighFlyer »

Jo a ve FRA a MUC je (už zase) nouze o sloty v těch nejžádanějších časech. To jsem vám zapomněl říct.

Slovní úloha: Máte infrastukruru za miliardy eur a ta má omezenou kapacitu. Prodáváte ji po minutách. Přistání a vzlet planktonu (E145) zabere stejně času jako A32X/B737. Do planktonu nastoupí v průměru 30 pax, do velkého letadla 150 pax (a odletovou taxu vám zaplatí všichni stejnou). Dále přistávací poplatky. Plankton vám zaplatí za přistání tisíc západoevropských feniků. Velké letadlo dva tisíce západoevropských feniků (poplatky jsou podle hmotnosti a degresivně).

Dotaz na závěr slovní úlohy: Komu přidělíte tu minutu? Planktonu, nebo A32X/B737?

PS A radši se nebavíme o vrtulákách. Ty potřebují na jeden pohyb 2x více času (přiblížení, přistání, vzlet, stoupání) než tryskáče, tedy "propálí" 2 sloty na přílet a 2 sloty na odlet. Např. ATR72 už by mělo na lince BRQMUC znatelně nižší náklady na sedačku než E145, ale sloty ve špičkových časech by nedostalo v žádném případě. Abychom si ten kruh ještě více začarovali...

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5901
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Brno - Tuřany

Příspěvek od Globik »

HighFlyer píše:
07. 12. 2022, 00:20
@marty-t K tomu Štýrskému Hradci...

1) LH Gruppe odtam feeduje sama sebe (FRA, MUC, VIE, ZRH) a interní kalkulační mechanismy má nastavené jinak než dohody o sdílení výnosů s konkurenčními aerolinkami (ano, i feeder je vnímán jako konkurent, pokud není dceřinnou společností).

2) LH Gruppe to feeduje těmito stroji: E190, E195, A220, A320. Jak již bylo vysvětleno v prvním díle našeho rychlokurzu, tyto stroje mají 2-3x více sedaček a zhruba poloviční náklady na sedačku než "plankton" typu E145. To platí na letech do 90min. Na delších letech je ten rozdíl v nákladech na sedačku ještě markantnější (to jen preventivně, kdyby někdo chtěl napsat "Tak se vykašleme na LH a feedujme z BRQ třeba CDG nebo AMS").

3) Propojenost Česka a Německa (ekonomická, kulturní, akademická, turistická) je sice relativně vysoká, ale Rakouska a Německa výrazně vyšší (k tomu ještě jazyková).

4) S předchozím bodem souvisí i poptávka po letenkách point-to-point, které výrazně vylepšují ekonomiku feedingových linek (protože se výnos nerozpočítává do žádné pokračovací destinace). Kolik firem potřebuje posílat zaměstnance mezi Brnem a Mnichovem a kolik mezi Grazem a Mnichovem? Grazem a Frankfurtem? Grazem a Curychem?

5) A teď domácí úkol pro Marty-t: LNZ je jen o málo menší než GRZ (270 vs. 350 tis.), ale za to výrazně průmyslověješí a "byznysovější". Proč má LNZ feedingovou linku jednu jedinou (2x denně do FRA)? Proč byl celkový počet pax poslední rok před covidem v Linci 466 tis. a Štýrském Hradci přes 1 mil.? A proč je to číslo v LNZ nápadně podobné číslu v BRQ?
Ad 5: Přímé railjety z centra Lince na VIE? :)

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5901
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Brno - Tuřany

Příspěvek od Globik »

HighFlyer píše:
06. 12. 2022, 23:48
Stepan58 píše:
06. 12. 2022, 17:28
Vezmeme si např. Tivat. Nová destinace z Brna.
Do vzdálenosti 50km se od Tivatu nachází Podgorica a Dubrovnik. A i tak se linky do hubu udrží.
Tivat - 2 denně Belegrad
Dubrovnik - 3 denně Zagreb
Podgorica - 4 denně Belegrad
A teď mi někdo namluvte, že v této oblasti je více firem a obchodních cestovatlů.
A teď nám namluv, že Brno je pro příjezdové turisty stejně atraktivní jako Tivat.
Jak by někdo, kdo ani neumí správně napsat název hlavního města Srbska a bývalého města Jugoslávie, mohl porovnávat incoming turistiku Jižní Moravy a Černé Hory? :D


Odpovědět