Brno - Tuřany
-
- Druhý pilot
- Příspěvky: 1113
- Registrován: 08. 01. 2010, 23:17
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Brno
- Stav: Offline
Re: Brno - Tuřany
Děkuji všem co zůstali bez zesměšňování druhých u věcné diskuse, speciálně HighFlyerovi.
Plním jeho domácí úkol: Linz má např. mezi 7-8 hodinou ranní celkem 5 přímých vlaků do Vídně, hl.n. s jízdní dobou 1:14-1:31h. Navíc z toho jsou dva přímé vlaky až na letiště VIE. Graz má jeden vlak s jízdní dobou 2:36h. Brno má jeden vlak s jízdní dobou 1:27h. A neodpustím si jeden kousavý fakt - i když je Linz 2,5h jízdy autem od MUC (kromě bližší VIE), přesto má Linz ranní a večerní let do FRA.
Akorát bych ještě poupravil udávané nepřesnosti u počtu obyvatel: Wikipedia udává v češtině Štýrský Hradec 290k, Linec 205k, Brno 379k. V angličtině má Graz 295k, zbytek stejně. V němčině Graz 292k, Linz 207k, Brünn 382k.
Plním jeho domácí úkol: Linz má např. mezi 7-8 hodinou ranní celkem 5 přímých vlaků do Vídně, hl.n. s jízdní dobou 1:14-1:31h. Navíc z toho jsou dva přímé vlaky až na letiště VIE. Graz má jeden vlak s jízdní dobou 2:36h. Brno má jeden vlak s jízdní dobou 1:27h. A neodpustím si jeden kousavý fakt - i když je Linz 2,5h jízdy autem od MUC (kromě bližší VIE), přesto má Linz ranní a večerní let do FRA.
Akorát bych ještě poupravil udávané nepřesnosti u počtu obyvatel: Wikipedia udává v češtině Štýrský Hradec 290k, Linec 205k, Brno 379k. V angličtině má Graz 295k, zbytek stejně. V němčině Graz 292k, Linz 207k, Brünn 382k.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 5916
- Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
- Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Honolulu
- Stav: Offline
Re: Brno - Tuřany
1) Nejde o zesměšňování. Ale pokud chce být někdo světový a psát názvy měst jinak než česky, tak se u toho nesmí sám zesměšnit.Marty-t píše: ↑07. 12. 2022, 06:45Děkuji všem co zůstali bez zesměšňování druhých u věcné diskuse, speciálně HighFlyerovi.
Plním jeho domácí úkol: Linz má např. mezi 7-8 hodinou ranní celkem 5 přímých vlaků do Vídně, hl.n. s jízdní dobou 1:14-1:31h. Navíc z toho jsou dva přímé vlaky až na letiště VIE. Graz má jeden vlak s jízdní dobou 2:36h. Brno má jeden vlak s jízdní dobou 1:27h. A neodpustím si jeden kousavý fakt - i když je Linz 2,5h jízdy autem od MUC (kromě bližší VIE), přesto má Linz ranní a večerní let do FRA.
Akorát bych ještě poupravil udávané nepřesnosti u počtu obyvatel: Wikipedia udává v češtině Štýrský Hradec 290k, Linec 205k, Brno 379k. V angličtině má Graz 295k, zbytek stejně. V němčině Graz 292k, Linz 207k, Brünn 382k.
2) Ty rozdíly v počtu obyvatel na jednotlivých mutacích Wiki nejsou tak velké, aby byly relevantní.
3) Jak už jsem psal, jde o spádovou oblast. Nechce se mi hledat, kolik toho odbaví Lublaň, ale IMHO Hradec má spádovou oblast až po celé severní Chorvatsko.
-
- Cestující Economy (low-cost)
- Příspěvky: 18
- Registrován: 02. 12. 2022, 21:15
- Bydliště: BRQ
- Stav: Offline
Re: Brno - Tuřany
Odvozovat si od špatné gramatiky schopnost člověka posuzovat zájem o turismus nedává smysl. Za chybu se omlouvám.Globik píše: ↑07. 12. 2022, 05:03Jak by někdo, kdo ani neumí správně napsat název hlavního města Srbska a bývalého města Jugoslávie, mohl porovnávat incoming turistiku Jižní Moravy a Černé Hory?HighFlyer píše: ↑06. 12. 2022, 23:48A teď nám namluv, že Brno je pro příjezdové turisty stejně atraktivní jako Tivat.Stepan58 píše: ↑06. 12. 2022, 17:28Vezmeme si např. Tivat. Nová destinace z Brna.
Do vzdálenosti 50km se od Tivatu nachází Podgorica a Dubrovnik. A i tak se linky do hubu udrží.
Tivat - 2 denně Belegrad
Dubrovnik - 3 denně Zagreb
Podgorica - 4 denně Belegrad
A teď mi někdo namluvte, že v této oblasti je více firem a obchodních cestovatlů.
Tady, ale není Belgrade turistickou destinací, ale hubem. I tak by měla JM dle mého názoru dostatečně podobný turismus.
Každopádně, v tom příspěvku mluvím o té blízkosti letišť. Jsou od sebe 50km a všechny mají podobně denních letů.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 5916
- Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
- Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Honolulu
- Stav: Offline
Re: Brno - Tuřany
Nejde o gramatiku. To město se česky jmenuje Bělehrad. Stačí si přečíst Švejka. Kdybys napsal Beograd, nemám problém. Ty musíš mermomocí použít anglický ekvivalent a stejně ho zkurvíš.Stepan58 píše: ↑07. 12. 2022, 20:24Odvozovat si od špatné gramatiky schopnost člověka posuzovat zájem o turismus nedává smysl. Za chybu se omlouvám.
Tady, ale není Belgrade turistickou destinací, ale hubem. I tak by měla JM dle mého názoru dostatečně podobný turismus.
Každopádně, v tom příspěvku mluvím o té blízkosti letišť. Jsou od sebe 50km a všechny mají podobně denních letů.
Nicméně, nevíme zda je Bělehrad hubem. To bychom tu museli mít počty přestupujících PAX a ty nemáme. Bez toho nevíme,zda tím budou létat Srbové na Jadran nebo zda to do významné míry naplní Černohorci/Dubrovčani dál do Evropy/světa.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 4083
- Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Brno - Tuřany
Můžeme to zevšeobecnit: Rychlejší pozemní spojení LNZ-VIE než GRZ-VIE, ať už vlakem nebo autem. A v tom je "ground feeding" z Brna podobný Linci.
Je tam ale ještě jeden faktor, kterým se GRZ liší od LNZ a BRQ. Brno má kromě Vídně (kterou využívají asi 2/3 cestujících z a do jihomoravské spádové oblasti) relativně blízko Prahu (píšu relativně, protože autem je tam nepředvídatelný faktor D1 a protože vlakem + MHD v Praze už to blízko není vůbec) a pak ještě hodně blízko Bratislavu a na hranici tolerovatelné doby (2h 45min) i Katovice. Podobně Linec má kromě VIE i relativně blízko MUC. Ale Graz má jenom tu Vídeň. LJU a ZAG byla už před covidem malá regionální letiště ve srovnání s VIE/PRG/MUC a po covidu jsou ještě méně významná. Ten faktor odsávání pax do blízkých letišť je ve Štýrském Hradci mnohem slabší, proto se z GRZ uživí tolik linek a s takovou frekvencí.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 4083
- Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Brno - Tuřany
A v tomto děláš chybu - prezentuješ sobě i dalším diskutujícím domněnky, které by sis mohl snadno a rychle ověřit. Během asi 10 vteřin jsem googlem našel údaje z posledního roku před pandemií (2019), které tvoji domněnku spolehlivě vyvracejí:
Černá Hora 2,51 mil. turistů
Jihomoravský kraj 2,1 mil., ale:
- z toho 2/3 domácích (ti nepřiletěli ani nepřiletí letadlem), zbývá 700 tis. zahraničních, ale:
- z toho 128 tis. ze Slovenska (nepřiletěli letadlem), 122 tis. z Polska (nepřiletěli letadlem) a 69 tis. z Německa (někteří z nich možná přiletěli linkou FR z BER, ale max jednotky tisíců) a 40 tis. z Rakouska (nepřiletěli letadlem) a 35 tis. z Ukrajiny (nepřiletěli letadlem)
- zbývá nám tedy cca 300 tis. turistů z jiných, vzdálenějších zemí, pro něž by letadlo jako dopravní prostředek mohlo připadat v úvahu. Srovnej to s těmi dvěma a půl milionu v Černé Hoře a vyvoď z toho nějaký závěr pro potenciál leteckého spojení do BRQ.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 4083
- Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Brno - Tuřany
Troufám si říct, že víme. BEG je jedním z nejrychleji se rozvíjejících hubů ve střední a východní Evropě. Srovnatelný asi jen s WAW. Doporučená četba např.:
https://www.exyuaviation.com/2017/08/be ... r-hub.html
https://simpleflying.com/belgrade-transfer-hub/
https://centreforaviation.com/analysis/ ... ort-591606
(v chronologickém pořadí 2017 - 2019 - 2022)
PS Jo a někdo se taky ptal, jak se daří Ljubljani. Mizerně. Počty pax po krachu Adria Airways srovnatelné s BRQ, kolem půl milionu ročně. Před krachem 1,8 mil. (takže ani tehdy žádný megahub, který by ve velkém odsával pax z Grazu).
-
- Cestující Economy (low-cost)
- Příspěvky: 18
- Registrován: 02. 12. 2022, 21:15
- Bydliště: BRQ
- Stav: Offline
Re: Brno - Tuřany
Chápu, ale Černá Hora a okolí má výhodu moře a celoroční linky do Bělehradu (k tomu hubu, já bych ho osobně jako hub bral. Mají linky jak do USA tak všemožně po Evropě).A v tomto děláš chybu - prezentuješ sobě i dalším diskutujícím domněnky, které by sis mohl snadno a rychle ověřit. Během asi 10 vteřin jsem googlem našel údaje z posledního roku před pandemií (2019), které tvoji domněnku spolehlivě vyvracejí:
Černá Hora 2,51 mil. turistů
Jihomoravský kraj 2,1 mil., ale:
- z toho 2/3 domácích (ti nepřiletěli ani nepřiletí letadlem), zbývá 700 tis. zahraničních, ale:
- z toho 128 tis. ze Slovenska (nepřiletěli letadlem), 122 tis. z Polska (nepřiletěli letadlem) a 69 tis. z Německa (někteří z nich možná přiletěli linkou FR z BER, ale max jednotky tisíců) a 40 tis. z Rakouska (nepřiletěli letadlem) a 35 tis. z Ukrajiny (nepřiletěli letadlem)
- zbývá nám tedy cca 300 tis. turistů z jiných, vzdálenějších zemí, pro něž by letadlo jako dopravní prostředek mohlo připadat v úvahu. Srovnej to s těmi dvěma a půl milionu v Černé Hoře a vyvoď z toho nějaký závěr pro potenciál leteckého spojení do BRQ.
Kdybychom nějakou tu linku měli tak věřím v navýšení turismu a zároveň obchodních cestivatelů. Navíc ma Černa Hora mnohem více sezóních linek pro incoming tursimus. Ne jako chartery u nás.
-
- Druhý pilot
- Příspěvky: 1113
- Registrován: 08. 01. 2010, 23:17
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Brno
- Stav: Offline
Re: Brno - Tuřany
Souhlasím. Teď už mi to sedí. Děkuji. Potenciál BRQ je aktuálně spíš opravdu asi spíš srovnatelný s LNZ než s GRZ. A to i když má Linec zhruba půlku obyvatel co Brno. Chtěl bych poděkovat HighFlyerovi za trpělivost i za logické vysvětlení !HighFlyer píše: ↑08. 12. 2022, 01:32Můžeme to zevšeobecnit: Rychlejší pozemní spojení LNZ-VIE než GRZ-VIE, ať už vlakem nebo autem. A v tom je "ground feeding" z Brna podobný Linci.
Je tam ale ještě jeden faktor, kterým se GRZ liší od LNZ a BRQ. Brno má kromě Vídně (kterou využívají asi 2/3 cestujících z a do jihomoravské spádové oblasti) relativně blízko Prahu (píšu relativně, protože autem je tam nepředvídatelný faktor D1 a protože vlakem + MHD v Praze už to blízko není vůbec) a pak ještě hodně blízko Bratislavu a na hranici tolerovatelné doby (2h 45min) i Katovice. Podobně Linec má kromě VIE i relativně blízko MUC. Ale Graz má jenom tu Vídeň. LJU a ZAG byla už před covidem malá regionální letiště ve srovnání s VIE/PRG/MUC a po covidu jsou ještě méně významná. Ten faktor odsávání pax do blízkých letišť je ve Štýrském Hradci mnohem slabší, proto se z GRZ uživí tolik linek a s takovou frekvencí.
To že má LNZ 2x denně FRA a BRQ nula nula nic už není oproti GRZ tolik do očí bijící. Zřejmě tamní historický vývoj, kdy AUA létala VIE-LNZ x-krát denně než v Rakousku postavili a zprovoznili WestBahn na 200kmh a částečně i na 250kmh. Do GRZ vlakový tunel Semmering z VIE ještě pár let vrtat budou a i pak nebudou vlaky o moc rychlejší než 2 hodiny. To by dřív mohlo mít BRQ rychlejší vlaky do VIE ale i do PRG (VRT? ) než se jejich tunel otevře. I když - kdo ví - dosud bylo na šnečí tempo rychlosti přípravy novostaveb dopravní infrastruktury v ČR docela spoleh...
Možná bych ještě poukázal mezi LNZ a BRQ na drobný rozdíl, že pro LNZ je autem vzdálenější MUC je 2-3x větší než VIE, zatímco alternativní PRG z Brna jen poloviční co VIE. Ale i přes časovou odlehlost PRG z Brna (2,5h v autě + riziko zácpy na D1 vs. aktuálně 3h vlak (od 1.7.2023 zpět 2,5h) + 1h MHD po Praze) je PRG využívána protože mezi Prahou a Brnem jsou časté busy/vlaky a to i v noční hodiny, takže při pozdním příletu tam člověk nezkysne bez auta dlouho nebo i celou noc - což je stále bolestivé issue pokud se letí přes VIE (a zrovna toto Linec řešit vůbec nemusí...). Svou roli (minimální) může hrát i subjektivní strach z jazykové bariéry, ale toto bych zase dnes už nepřeceňoval. Nejsme v 90tkách... Z hlediska LNZ bude zajímavé pozorovat vylepšování dopravní infrastruktury v Bavorsku směrem na Salzburk, ale i Linec (dálnice/vlak). Jestli stáhnou z Lince dojezd do MUC pod 2 hodiny, tak bych věřil, že LNZ může jednou i o linku do FRA úplně přijít.
A jen k debatám o turistickém potenciálu Jižní Moravy. Jak píše HF - není významná. Určitě ne z pohledu lidí co by sem extra letěli - to není ani po paty v porovnání jakým magnetem je pro turismus Praha. Aspoň dokud turistům vyhovuje krásné ale přeplněné centrum města, fronty na atrakce a přepálené ceny... A ještě osobní zkušenost - když už lidi z DE jedou až na Jižní Moravu (ale 98% známých z DE bylo jen a jen v Praze - jenže částečně taky proto, že jinam se do ČR pohodlně nedostanou) - tak buď letí do VIE nebo jedou rovnou celou cestu svým autem. Zhruba půl na půl. I když poslední dobou převažují ti co letí přes VIE. Alespoň soudě podle přátel z DE co mne v Brně osobně navštívili. Ale ti co mne jednou navštívili, tak se na Moravu rádi pravidelně vracejí...
-
- Kapitán
- Příspěvky: 4083
- Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Brno - Tuřany
Lépe bych to nenapsal:) Nebo možná ano: Jižní Morava má jako nevýhodu absenci moře a celoroční linku jen do Londýna.
Ano, BEG je bez diskuze hub.k tomu hubu, já bych ho osobně jako hub bral. Mají linky jak do USA tak všemožně po Evropě.
Je to v podstatě zrcadlově - ČH má v létě incoming, my máme outgoing. A je jedno, jeslti je to pravidelka nebo charter.Navíc ma Černa Hora mnohem více sezóních linek pro incoming tursimus. Ne jako chartery u nás.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 4083
- Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Brno - Tuřany
Služebníček!;)
Navíc trať GRZ-VIE bude mít vždy nevýhodu oproti LNZ-VIE, protože se do Vídně vnoří od jihozápadu (přes Meidling) a zase se musí z Vídně vynořit na jihovýchod směr letiště. Je tedy delší, než by musela být, ale není tam nikde spojka a ani si nemyslím, že by byla plánovaná. Pro trať z Lince je to čistý "durchfahrt" Vídní.Do GRZ vlakový tunel Semmering z VIE ještě pár let vrtat budou a i pak nebudou vlaky o moc rychlejší než 2 hodiny.
To by dřív mohlo mít BRQ rychlejší vlaky do VIE ale i do PRG (VRT? :lol: ) než se jejich tunel otevře. I když - kdo ví - dosud bylo na šnečí tempo rychlosti přípravy novostaveb dopravní infrastruktury v ČR docela spoleh... :wink:
Troufil bych si na sázku, že napřed budou mít všichni všechno jinde, než my rychlejší vlaky kamkoliv, tím spíše VRT. Vítězství v sázce bych si však neužil, neb ji budou vyhodnocovat až naši potomci.
Také přidám jednu osobní zkušenost. Loni se mně podařilo po 20 letech marných pokusů dostat mého kamaráda a bývalého kolegu z Vídně na víkend s manželkami do Mikulova a Lednicko-valtického areálu. Devatenáct let nám na to pořád říkali, že to je "gute Idee" a mají to hodinu od baráku, ale 19 let vytrvale upřednostňovali jiné víkendové destinace. Do dvou a půl hodin je Vídeňák jedním směrem v Alpách, druhým v termálech (Štýrsko/Maďarsko), třetím v Salcburku, čtvrtým v Budapešti. A tomuto portfoliu konkuruje jižní Morava. Uvrtal jsem ho až po jeho odchodu do důchodu, když už se nemohl vymlouvat na zaneprázdněnost v práci. Na konci víkendu zazněly očekávané (a v žádném případě zdvořilostní) výroky "To je velká škoda, že jsme tady nikdy nebyli dřív, když to máme hodinu od baráku. Musíme to brzy zopakovat. Je to tady wunderschön." Není to o tom, že by jižní Morava neměla co nabídnout. Je to o tom, že příjde na řadu až po Alpách, termálech, Salcburku, Budapešti... (doplňte další prioritnější destinace).A jen k debatám o turistickém potenciálu Jižní Moravy. Jak píše HF - není významná. Určitě ne z pohledu lidí co by sem extra letěli - to není ani po paty v porovnání jakým magnetem je pro turismus Praha... A ještě osobní zkušenost - když už lidi z DE jedou až na Jižní Moravu (ale 98% známých z DE bylo jen a jen v Praze - jenže částečně taky proto, že jinam se do ČR pohodlně nedostanou) - tak buď letí do VIE nebo jedou rovnou celou cestu svým autem. Zhruba půl na půl. I když poslední dobou převažují ti co letí přes VIE. Alespoň soudě podle přátel z DE co mne v Brně osobně navštívili. Ale ti co mne jednou navštívili, tak se na Moravu rádi pravidelně vracejí...
-
- Kapitán
- Příspěvky: 4083
- Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Brno - Tuřany
Ještě k těm nesrovnalostem v počtu obyvatel na různých jazykových mutacích wikipedie. Já na počty obyvatel používám svůj oblíbený zdroj www.citypopulation.de (nenechte se odradit tou koncovkou, stránky jsou i v angličtině). Mají tam pro celý svět populaci nejen sólo měst, ale i aglomerací a regionů (tedy de facto spádových oblastí letišť). A všechna data i zpětně 5-10 i více let. To taky o regionu něco vypovídá, když mu dlouhodobě ubývají (nebo naopak přibývají) obyvatelé.
-
- Cestující Economy (low-cost)
- Příspěvky: 18
- Registrován: 02. 12. 2022, 21:15
- Bydliště: BRQ
- Stav: Offline
Re: Brno - Tuřany
Tak OSR WAW se asi neruší. Možná chtějí navyšovat i frekvence. Teď už jen doufám v BRQ WAW…
Naposledy upravil(a) Stepan58 dne 09. 12. 2022, 16:15, celkem upraveno 1 x.
-
- Cestující Business Class
- Příspěvky: 342
- Registrován: 19. 11. 2006, 16:29
- Bydliště: BRQ/LKTB
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Brno - Tuřany
Ba co víc Air Montenegro, které měly obohatit letní provoz mají finanční problémy, viz článek na hl. stránce.