Ostrava

Brno, Karlovy Vary, Ostrava a další letiště...
Odpovědět
Kamyl
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1644
Registrován: 20. 01. 2006, 18:49
Oblíbené typy letadel: B747, A330
Pohlaví: muž
Bydliště: OSR
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Ostrava

Příspěvek od Kamyl »

100% souhlas s HF...

cimaroso, jeste maly dodatek ke tve vete - viz citace:
...FR a W6 nejsou charita a pokud se mají rozhodnout, odkud létat, tak dají přednost takové destinaci, kde je větší potenciál a hlavně, kde dostanou největší dotaci. Takže i kdyby se vedení letiště (OSR v tomto případě) stavělo na hlavu, pokud se do linek těchto společností (a tím do společností samotných) nenapumpují peníze, tak létat nebudou...

Ale MSK (potazmo my z nasich kapes) pumpuje do linek na CDG (resp. nejen do linky na CDG, ale do vsech linek vcetne charteru) 70% nakladu, tak proc nemuze tytez penize pumpovat jinde, nez do TVS - nekde, kde by byla vetsi jistota rozlitani... CDG v podani TVS mi proste prijde krok spatnym smerem... Taky nebyt dotaci z kraje, tahle linka by uz davno nelitala, resp. by ani nevznikla...

Ostatne LF tomu zatim odpovida...


Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3159
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Ostrava

Příspěvek od Fabo »

K debate o levnych letenkach pridam jeste dve veci:

-Doplnkovy prodej. Sice je to u korunovych letcu mene caste, ale porad tu tam nekdo neco na palube koupi. Zisk z palubniho prodeje pak muze castecne nahrazovat ztratu na letence. Totez plati o dalsich nepovinych priplatcich jako batozina, pojisteni...

-Podminene dotace, jestli je sponzor linky, treba kraj, nebo agentura cestovniho ruchu, chytry, dohodne si se spolecnosti podminky tak, aby mel garantovane pocty cestujicich. Eventuelne to pak muze dopadnout tak, ze se Ryanairu vyplati vozit na tisice lidi po jednom euru treba do Bergama, protoze kdyby je nedovez, nedostal by dotaci od Lombardie.

cimarosa
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 188
Registrován: 20. 09. 2011, 20:55
Stav: Offline

Re: Ostrava

Příspěvek od cimarosa »

HighFlyer píše:...a prave diky tomuto revenue managementu jsou obsazene i sedacky, ktere by jinak byly prazdne, kdyby prodej nezacinal na 1 euru, ale treba 50 eurech. Sedi na nich lide, kteri by jinak (za vyssi cenu) neleteli.


Ano, ale to nikdo nerozporuje, jde o to, že někdo musí zaplatit náklady na tyto sedačky a u LC to rozhodně není dopravce....

Jinými slovy, za letenku, kterou LC prodává za marketingovou cenu 1 EUR, fakticky dostane třeba 8, 9 EUR i více na odpuštěné letištní taxe.
...kterou odpusti take prislusne letiste. (Alespon u FR a W6 to tak funguje).


No, a v tom je ten problém. Ta taxa, kterou letiště odpustí, měla sloužit na pokrytí nákladů provozu a tak to opět bude muset přijít odjinud

Kazda nova linka je riziko v radu stovek tisic nebo milionu eur. Pred low-cost revoluci toto riziko nesla letecka spolecnost sama. A stavalo se, ze i z neuspesne linky melo letiste zisk (z pristavacich poplatku, handlingovych poplatku, tax od cestujicich), zatimco letecka spolecnost mela velkou ztratu z vozeni vzduchu. Lowcost spolecnosti prisly se sdilenim rizika - cast prenesly na jine subjekty (letiste, regiony). Tento novy pristup (sdileni rizika) mi pripada ferovejsi.


Děkuji za školení, ale nemyslím, že je to normální. Letecká společnost je firma jako jakákoliv jiná a nevím, proč bych se na jejím obchodním riziku měl podílet, pokud jejich služeb nevyužívám. Stejně jako se nepodílím na riziku podnikání restaurace, kam nechodim.

cimarosa
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 188
Registrován: 20. 09. 2011, 20:55
Stav: Offline

Re: Ostrava

Příspěvek od cimarosa »

Kamyl píše:100% souhlas s HF...

cimaroso, jeste maly dodatek ke tve vete - viz citace:
...FR a W6 nejsou charita a pokud se mají rozhodnout, odkud létat, tak dají přednost takové destinaci, kde je větší potenciál a hlavně, kde dostanou největší dotaci. Takže i kdyby se vedení letiště (OSR v tomto případě) stavělo na hlavu, pokud se do linek těchto společností (a tím do společností samotných) nenapumpují peníze, tak létat nebudou...

Ale MSK (potazmo my z nasich kapes) pumpuje do linek na CDG (resp. nejen do linky na CDG, ale do vsech linek vcetne charteru) 70% nakladu, tak proc nemuze tytez penize pumpovat jinde, nez do TVS - nekde, kde by byla vetsi jistota rozlitani... CDG v podani TVS mi proste prijde krok spatnym smerem... Taky nebyt dotaci z kraje, tahle linka by uz davno nelitala, resp. by ani nevznikla...

Ostatne LF tomu zatim odpovida...

Díky. Pokud MSK pumpuje peníze i do chaterů (u CDG budiž, tam to třeba může mít nějaký záměr), tak to je zcela mimo a asi to nelze ani obhájit. Je možné, že by peníze šlo investovat lépe, TVS skutečně asi není úplně šťastné řešení, ale je otázka, zda politika bývalého vedení (letiště i kraje) a zcela nesmyslné odmítání LC v době, kdy se dalo něco budovat, zcela nezničila jakýkoliv potenciál většího rozlétání linek z OSR, resp. kolik by to dnes stálo a zda takové prostředky jsou k dispozici.

j.ree
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1995
Registrován: 17. 04. 2007, 19:22
Oblíbené typy letadel: A318, A330-300, ATR42
Pohlaví: muž
Bydliště: OSR
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Ostrava

Příspěvek od j.ree »

Ja trochu odbocim, chcu se zeptat, jak teda funguji ty letiste a letecke spol. napr. v pripade letiste Stockholm Skavsta / NYO . Letiste je v soukromych rukach, 90% patri britum, 10% Nykopingu. Velmi casto jsme se mohli setkat nebo se setkavame s promo cenami u w6 i fr a baze ryanu je v NYO uz 15 let. Jak to je treba tam dotovano? Nebo co se tam deje, ze NYO funguje?


cimarosa
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 188
Registrován: 20. 09. 2011, 20:55
Stav: Offline

Re: Ostrava

Příspěvek od cimarosa »

j.ree píše:Ja trochu odbocim, chcu se zeptat, jak teda funguji ty letiste a letecke spol. napr. v pripade letiste Stockholm Skavsta / NYO . Letiste je v soukromych rukach, 90% patri britum, 10% Nykopingu. Velmi casto jsme se mohli setkat nebo se setkavame s promo cenami u w6 i fr a baze ryanu je v NYO uz 15 let. Jak to je treba tam dotovano? Nebo co se tam deje, ze NYO funguje?


Pokusím se odpovědět. Pokud jde konkrétně o NYO, v tomto případě vidím jako zásadní, že báze FR je tam už 15 let, takže si umím představit, že podmínky spolupráce jsou nastavené trošku jinak než na letištích, kde začal boom LC dopravy (zejména FR a W6) někdy po roce 2002 a později. Je to dáno tím, před rokem 2000 FR teprve budoval svoji síť a tehdy letiště více potřeboval, takže byl ochoten k jednání a více akceptoval požadvky ze strany letiště, zkrátka neměl ještě tak silnou vyjednávací pozici.

Ale existují dokonce příklady, že pokud se potřeboval na nějaký trh dostat i později (ještě v roce 2005), byl FR ochoten na letištích, odkud se taktový trh dal obsluhovat a kde zároveň existoval dostatečný provoz konkurenčních leteckých společností, platit cca 50% skutečných nákladů (v přepočtu řekněme 15 EUR místo 30 EUR na osobu včetně letištní taxy), což je dnes naprosto nereálné (průměrně platí FR v přepočtu cca 3,50 EUR za veškeré služby poskytované letištěm - poplatky vč. letištní taxy a handling, při průměrné ceně letenky cca 41 EUR).

Že situace v NYO bude odlišná, se ukázalo v roce 2010, kdy mezi NYO a FR vypukl velmi trvdý spor, kterým vyvrcholily dloudohodobé problémy o výši poplatků a rozsahu poskytovaných služeb, (letiště přestalo poskytovat nadstandardní požadované, ale nehrazené služby) a následkem toho FR přestal platit faktury a dokonce snad vyhrožoval uzavřením báze. Zřejmě pak k nějaké dohodě došlo, je otázka, za jakých podmínek, ale je třeba si uvědomit, že zrovna ve Švédsku, resp. kolem Stockholmu FR nemá moc velký manévrovací prostor.

A konečně je třeba mít na paměti, že NYO je relativně velké letiště (v kontextu regionálních letišť, o jejichž dotování zde byla řeč, tj. do cca 1 000 000 cestujících ročně), odbavují nějakých 2 500 000 cestujících ročně, což už je dostatečný počet na to, aby letiště, i když jen obsluhující low cost dopravu, bylo schopné generovat příjmy z objemu a zejména z dalších aktivit (obchody, parkoviště apod.). Letiště pak může poskytovat zajímavé a dlouhodobé slevy z poplatků nebo tyto poplatky dlouhodobě držet na minimální výši (výměnou za zajištění objemu provozu).

Zlin142
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2049
Registrován: 21. 01. 2004, 00:53
Bydliště: LKHK
Stav: Offline

Re: Ostrava

Příspěvek od Zlin142 »

HighFlyer píše:Kazda nova linka je riziko v radu stovek tisic nebo milionu eur. Pred low-cost revoluci toto riziko nesla letecka spolecnost sama. A stavalo se, ze i z neuspesne linky melo letiste zisk (z pristavacich poplatku, handlingovych poplatku, tax od cestujicich), zatimco letecka spolecnost mela velkou ztratu z vozeni vzduchu. Lowcost spolecnosti prisly se sdilenim rizika - cast prenesly na jine subjekty (letiste, regiony). Tento novy pristup (sdileni rizika) mi pripada ferovejsi.


Letecká společnost nesla riziko rozlétání dané linky stejně jako letiště nese zase rizika svoje - ať už to je atraktivita pro letecké společnosti aby tam vůbec létaly, atraktivita pro poskytovatele sekundárních služeb na letišti, rizika konkurence geograficky blízkých, obchodně a jinak zdatnějších letišť (případ BTS, OSR).
Pořád nevím v čem je to "férovější", že na daňového poplatníka jsou přenášeny rizika (náklady) privátního/cizího subjektu?. Pokud jde jen o sdílení rizik (nákladů) ať už se lince daří nebo ne a nikoli zisků v případě toho druhého, tak mi na tom nic moc férovějšího nepřijde.
Že pak O'Leary přijede do Bruselu a svými typicky vybranými způsoby řeznického psa tam spílá ouředníkům do socialistů (z čehož jeho fanklub dostává div ne orgasmus), přičemž v realitě je celý jeho business model postavený na socialistických dotacích mj. z fondů regionálního rozvoje té zlé EU jen dokresluje absurditu celé situace a jak moc si O'Leary nevidí do úst.

jonapet
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 335
Registrován: 22. 08. 2011, 08:52
Oblíbené typy letadel: ATR 42
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha & Ostrava, ČR
Stav: Offline

Re: Ostrava

Příspěvek od jonapet »

Rozhovor s ředitelem letiště v MS Deníku:

Chtěli bychom alespoň jednu pravidelnou linku do celého světa právě například přes Vídeň a pak pár přímých spojů do evropských metropolí, které by obsluhovali nízkonákladoví dopravci.


http://moravskoslezsky.denik.cz/podnikani/reditel-letiste-v-mosnove-na-jare-chceme-otevrit-dalsi-pravidelnou-linku-2012090.html

Pro mne nejzajímavější myšlenka:
Oproti začátku je nyní linka do Paříže vytížena zhruba pětinásobně. SmartWings navíc s přidáním dalšího spoje plánují druhou vlnu reklamní kampaně, takže to by mohlo také pomoci. Naším cílem je postupně zvýšit počet rotací na této lince na pět dní v týdnu.

Dog
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 96
Registrován: 13. 03. 2010, 20:40
Stav: Offline

Re: Ostrava

Příspěvek od Dog »

V té souvislosti bych se opět rád zeptal znalých: Kolik pax letělo například teď ve čtvrtek do Paříže ? Resp. blíží se slova pana ředitele alespoň trochu realitě ?
Díky

burák
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 42
Registrován: 04. 01. 2008, 21:03
Bydliště: MUC
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Ostrava

Příspěvek od burák »

85pax a už to jde i přes stovku někdy

j.ree
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1995
Registrován: 17. 04. 2007, 19:22
Oblíbené typy letadel: A318, A330-300, ATR42
Pohlaví: muž
Bydliště: OSR
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Ostrava

Příspěvek od j.ree »

pro me je zajimava informace, ze chcou novou linku. Otazka: kam?

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4080
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Ostrava

Příspěvek od HighFlyer »

Zlin142 píše:Pokud jde jen o sdílení rizik (nákladů) ať už se lince daří nebo ne a nikoli zisků v případě toho druhého, tak mi na tom nic moc férovějšího nepřijde.

Sdileni zisku (pokud se lince dari) tam pochopitelne je. FR dava do smluv success fee pro letiste. Predpokladam, ze W6 take.

cimarosa
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 188
Registrován: 20. 09. 2011, 20:55
Stav: Offline

Re: Ostrava

Příspěvek od cimarosa »

HighFlyer píše:
Zlin142 píše:Pokud jde jen o sdílení rizik (nákladů) ať už se lince daří nebo ne a nikoli zisků v případě toho druhého, tak mi na tom nic moc férovějšího nepřijde.

Sdileni zisku (pokud se lince dari) tam pochopitelne je. FR dava do smluv success fee pro letiste. Predpokladam, ze W6 take.

Obávám se, že o tom jsem nikdy neslyšel. Jak FR, tak W6 dávají jen provize z prodejů nadváhy a podobných aktivit, ale rozhodně nesdílejí zisk, když je linka úspěšná. Nebo jsem viděl špatné smlouvy.... Byl by nějaký příklad?

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4080
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Ostrava

Příspěvek od HighFlyer »

cimarosa píše:Obávám se, že o tom jsem nikdy neslyšel. Jak FR, tak W6 dávají jen provize z prodejů nadváhy a podobných aktivit, ale rozhodně nesdílejí zisk, když je linka úspěšná. Nebo jsem viděl špatné smlouvy.... Byl by nějaký příklad?

Success fee je na zaklade poctu odbavenych pax (za predem urcene casove obdobi) plus nejake dalsi parametry.

cimarosa
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 188
Registrován: 20. 09. 2011, 20:55
Stav: Offline

Re: Ostrava

Příspěvek od cimarosa »

HighFlyer píše:
cimarosa píše:Obávám se, že o tom jsem nikdy neslyšel. Jak FR, tak W6 dávají jen provize z prodejů nadváhy a podobných aktivit, ale rozhodně nesdílejí zisk, když je linka úspěšná. Nebo jsem viděl špatné smlouvy.... Byl by nějaký příklad?

Success fee je na zaklade poctu odbavenych pax (za predem urcene casove obdobi) plus nejake dalsi parametry.

Obávám se, že o tom jsem nidky neslyšel a nesetkal se s tím. Spíše v opačném gardu - pokud dochází ke zpoždění nebo dalším prohřeškům proti požadovaným pravidlům, tak jsou pokuty. RYR je v zásadě jedno, kolik cestujících a za jak dlouho jim odbavíte, pokud stihnete obrátku letadla za 25 min. Je to totiž jediná společnost, která svoje výkony neeviduje podle skutečně odvezených cestujících, ale podle prodaných letenek, bez ohledu na to, zda ten cestující skutečně odleti, tj. prodaná letenka = 1 cestující ve statistice. Ale myslím, že konkrétně toto téma jde už mimo vlákno o letišti OSR.


Odpovědět