Vnitrostátní lety v ČR a SK

Brno, Karlovy Vary, Ostrava a další letiště...
Renda
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 17
Registrován: 03. 02. 2010, 12:24
Status: Offline

Re: Vnitrostátní lety v ČR a SK

Příspěvekod Renda » 01. 11. 2012, 19:13

Ano vzdálenosti nejsou tak velké jako v jiných větších zemích jako je Francie nebo Itálie. Nicméně i v menších zemích jako je Rakousko, Švýcarsko nebo Chorvatsko jsiou běžné vnitrostátní letecké linky i s letadly typu A320. Například linka Ostrava-Praha, která je vzdáleností podobná lince Záhřeb-Split, by mohla fungovat i pro bězné point to point cestující. Vzdálenost 375 km, autem za 3,5 až 4 hod na nebezpečné D1 je pro mě dostatečně obtěžující vzdálenost, která by mě donutila letět. Bohužel na rozdíl od chorvatské linky, kde nemají železniční alternativu, mezi Prahou a Ostravou se nachází poměrně rychlé železniční spojení. 3 až 3,5hod. Nyní i s větším počtem provozovatelů je i příznivější cena. Bohužel také ekonomická situace českého obyvatelstva není dostatečně vysoká na to, aby byli ochotni létat i za ceny cca 1500,-.


HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3846
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Vnitrostátní lety v ČR a SK

Příspěvekod HighFlyer » 01. 11. 2012, 19:33

Renda píše:Nicméně i v menších zemích jako je Rakousko, Švýcarsko nebo Chorvatsko jsiou běžné vnitrostátní letecké linky i s letadly typu A320.

A jaka je skladba cestujicich na techto linkach? Feeding vs. p2p?

Například linka Ostrava-Praha, která je vzdáleností podobná lince Záhřeb-Split, by mohla fungovat i pro bězné point to point cestující. Vzdálenost 375 km, autem za 3,5 až 4 hod na nebezpečné D1 je pro mě dostatečně obtěžující vzdálenost, která by mě donutila letět.

Velmi spravne, toto je asi jedina linka v Cesku, ktera ulovi i p2p cestujici (i kdyz ne mnoho...)

Bohužel také ekonomická situace českého obyvatelstva není dostatečně vysoká na to, aby byli ochotni létat i za ceny cca 1500,-.

Mysleno 1500 za jeden segment??

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5112
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Status: Online

Re: Vnitrostátní lety v ČR a SK

Příspěvekod Globik » 01. 11. 2012, 19:37

Je to možná něco mezi nebem a zemí. Ekonomická situace chorvatského obyvatelstva i státu je daleko horší, než českého. Člověk by řekl, že třeba hojně létají emigranti mezi svým zahraničním domovem a vlastí. Jelikož ale do jednoho z největších aliančních hubů (Mnichov) létá ze Splitu (dalmatská diaspora je největší) jen Dash a ze Splitu do Záhřebu občas létá A319/320, je to podivné.
Švýcarsko bych s Českem nesrovnával, kupní síla obyvatelstva a budget firem je někde úplně jinde. Naopak bych se pozastavil nad tragickým leteckým provozem na území mezi Veronou a Innsbruckem, tedy v nejrozvinutějším italském regionu. Nelétá tam prakticky nic, nejbližší skutečně funkční letiště jsou právě Verona a Innsbruck. Přitom životní úroveň jihotyrolanů je špičková.

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5112
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Status: Online

Re: Vnitrostátní lety v ČR a SK

Příspěvekod Globik » 01. 11. 2012, 19:43

A ještě, když se podíváme na Matrix, tak P2P RT ZAG-SPU v listopadu při 5 nocích pobytu je za 2.328 kn, tedy cca 8.000 Kč. Což je 50% férové TATL ceny. Přesto to evidentně někdo zaplatí (nebo je snad předpoklad, že to je většinou přískok?)

vitezslav
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2457
Registrován: 06. 01. 2005, 13:33
Status: Offline

Re: Vnitrostátní lety v ČR a SK

Příspěvekod vitezslav » 01. 11. 2012, 19:54

HighFlyer píše:
tempranilo píše:Pokud diskutující "flyingblue" měl na mysli, že SkyEurope zcela pokřivily vnímání toho, za kolik je normální létat, tak naprosto souhlasím.

To je uhel pohledu. "Pokrivily vnimani", ano, to je jeden pohled a taky ho chapu. Z druheho pohledu LCCs nastartovaly ozdravne procesy u klasickych dopravcu, diky nimz se muzeme svezt za rozumnou cenu i s nimi. Nebo si snad nekdo mysli, ze by CSA, LH, BA a ostatni dinosauri zacali sami od sebe nabizet letenky za 2499 Kc nebyt SkyEurope, easyJetu, Ryanairu, Wizzairu a dalsich? (Poradi jmenovanych LCCs, prosim, neni dulezite).


Přesně tak. Dodnes mám schovanou letenku s ČSA PRG-Helsinky-PRG z roku 1996, která při třech nocích pobytu stála v Y 12.900KČ. K tomu je třeba dodat, že průměrná mzda byla tehdy někde kolem devíti tisíc. Dal byste za to dneska někdo třicet?? Asi dost těžko...


Tex
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 133
Registrován: 07. 03. 2006, 17:25
Status: Offline

Re: Vnitrostátní lety v ČR a SK

Příspěvekod Tex » 01. 11. 2012, 20:08

vitezslav píše:
HighFlyer píše:
tempranilo píše:Pokud diskutující "flyingblue" měl na mysli, že SkyEurope zcela pokřivily vnímání toho, za kolik je normální létat, tak naprosto souhlasím.

To je uhel pohledu. "Pokrivily vnimani", ano, to je jeden pohled a taky ho chapu. Z druheho pohledu LCCs nastartovaly ozdravne procesy u klasickych dopravcu, diky nimz se muzeme svezt za rozumnou cenu i s nimi. Nebo si snad nekdo mysli, ze by CSA, LH, BA a ostatni dinosauri zacali sami od sebe nabizet letenky za 2499 Kc nebyt SkyEurope, easyJetu, Ryanairu, Wizzairu a dalsich? (Poradi jmenovanych LCCs, prosim, neni dulezite).



Přesně tak. Dodnes mám schovanou letenku s ČSA PRG-Helsinky-PRG z roku 1996, která při třech nocích pobytu stála v Y 12.900KČ. K tomu je třeba dodat, že průměrná mzda byla tehdy někde kolem devíti tisíc. Dal byste za to dneska někdo třicet?? Asi dost těžko...


Lítal jsem z ČSA za 30.000 Kč v economy ATRkem na otočku PRG-Hannover ... to bylo skutečně tak...

persona
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2075
Registrován: 24. 05. 2008, 12:26
Bydliště: BRQ
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Vnitrostátní lety v ČR a SK

Příspěvekod persona » 01. 11. 2012, 22:53

Tex píše:
Ono létat s R44 nebo i R66 není až zas takové porno...


To je překlep nebo kódové označení nějaké připravované filmové série typu Rocco’s Well-Oiled Aviation Adventure 1- 14, kterou by promítali v IFE na daných letech - hned po Bottomless Stewardess? ;-)

vitezslav: a jak známo, těch 30 000 (či spíše 26 tis. Kč), resp. 9 tis. Kč v roce 1996 nemají/neměly 2/3 lidí čili to vychází ještě brutálněji

globik: ale no tak, vždyť je tam přímá dálnice :-) Pravda, hranice Lombardie a Veneta ale nemusí mít vše :-)
Naposledy upravil(a) persona dne 01. 11. 2012, 23:56, celkem upraveno 1 x.

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3846
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Vnitrostátní lety v ČR a SK

Příspěvekod HighFlyer » 01. 11. 2012, 23:51

Globik píše:Naopak bych se pozastavil nad tragickým leteckým provozem na území mezi Veronou a Innsbruckem, tedy v nejrozvinutějším italském regionu. Nelétá tam prakticky nic, nejbližší skutečně funkční letiště jsou právě Verona a Innsbruck. Přitom životní úroveň jihotyrolanů je špičková.

Tento region pomerne duverne znam a (o to vic) tomuto prispevku nerozumim.

To uzemi, ktere definujes mezi INN a VRN, neni nijak velke. Vzdalenost INN-VRN je cca 270km, tedy o malo vic nez Praha-Brno a o malo min nez Praha-Ostrava.

Mezi letisti INN a VRN jsou pouze dve vetsi mesta, ktera maji vlastni letiste. Bolzano (BZO) a Trento (LIDT). Obe mesta maji neco pres 100 tis. obyvatel (tedy zadna velkomesta). Aglomerace vcetne okolnich vesnic daji dohromady nejakych 400K.

Vzdalenost z Trenta na letiste VRN je 100km = 1h jizdy po velmi pohodlne dalnici. Z letiste VRN leta mnoho spoju s vysokou frekvenci jak vnitrostatne (v Italii), tak do mnoha dalsich zemi v Evrope.

Vzdalenost z Bolzana na letiste VRN je 150 km = 1,5h jizdy po pohodlne dalnici. Na letiste INN je to 120km = 1h 15min po pohodlne dalnici. Navic z BZO leta prima linka do Rima (FCO) s velmi castou frekvenci (3-4x denne).

Odkud, kam a jak casto by podle tebe mely letat linky z tohoto regionu?

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5112
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Status: Online

Re: Vnitrostátní lety v ČR a SK

Příspěvekod Globik » 02. 11. 2012, 08:36

HighFlyer píše:Tento region pomerne duverne znam a (o to vic) tomuto prispevku nerozumim.

To uzemi, ktere definujes mezi INN a VRN, neni nijak velke. Vzdalenost INN-VRN je cca 270km, tedy o malo vic nez Praha-Brno a o malo min nez Praha-Ostrava.

Mezi letisti INN a VRN jsou pouze dve vetsi mesta, ktera maji vlastni letiste. Bolzano (BZO) a Trento (LIDT). Obe mesta maji neco pres 100 tis. obyvatel (tedy zadna velkomesta). Aglomerace vcetne okolnich vesnic daji dohromady nejakych 400K.

Vzdalenost z Trenta na letiste VRN je 100km = 1h jizdy po velmi pohodlne dalnici. Z letiste VRN leta mnoho spoju s vysokou frekvenci jak vnitrostatne (v Italii), tak do mnoha dalsich zemi v Evrope.

Vzdalenost z Bolzana na letiste VRN je 150 km = 1,5h jizdy po pohodlne dalnici. Na letiste INN je to 120km = 1h 15min po pohodlne dalnici. Navic z BZO leta prima linka do Rima (FCO) s velmi castou frekvenci (3-4x denne).

Odkud, kam a jak casto by podle tebe mely letat linky z tohoto regionu?


No, možná je to opravdu moje zkreslená představa. Nicméně je to také úhel pohledu. Jestli to srovnáváš s Českem nebo třeba s o něco bohatším Švýcarskem a o moc chudším Chorvatskem. Tam máš mezi SPU a ZAD pár kilometrů po nádherné dálnici (podstatně lepší, než kamiony ucpané A22) a také máš ze ZAD podstatně vyšší provoz i v zimě, než z BZO. Nejen do ZAG, který je co by kamenem dohodil, ale i např.do ZRH. Celý region Tridentsko-Jižní Tyrolsko má přes milion obyvatel. A k tomu připočti značný turistický ruch, zejména v zimě. Prostě když to srovnám se Švýcarskem a Chorvatskem, tak mě to udivuje. Pokud to srovnám s Českem, tak budu zastávat Tvůj názor. Ovšem rozdíl je v tom, že my máme kolem sebe VIE, KTW, BTS, DRS, NUE. Jihotyrolani mají jen VRN a INN, který je ale jaksi za nepříjemným kopcem.

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5112
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Status: Online

Re: Vnitrostátní lety v ČR a SK

Příspěvekod Globik » 02. 11. 2012, 08:40

Kam lítat je otázkou? Začít s VIE?

Airbus380
Nejlepší autor trip reportů 2015
Nejlepší autor trip reportů 2015
Příspěvky: 1631
Registrován: 13. 06. 2010, 12:33
Oblíbené typy letadel: Let 410, 346, 747
Pohlaví: muž
Bydliště: Provodín
Status: Offline

Re: Vnitrostátní lety v ČR a SK

Příspěvekod Airbus380 » 02. 11. 2012, 16:09

také máš ze ZAD podstatně vyšší provoz i v zimě, než z BZO


Tak s tím bych si dovolil polemizovat. Při nejlepším je provoz v zimě úplně stejný. Z BZO cca 2x denně do Říma, ze ZAD denně do ZAG a PUY (jedná se o linku ZAG-ZAD-PUY). Jinak ždáný jiný pravdielný provoz ze ZAD.

Dále. Nemá náhodou - MIMO JINÉ - (ne)rozvoj letecké dopravy v regionu Südtirol na svědomí nepříznívý terén (nemožnost postavit letiště)? Např. letiště v BZO má dráhu dlouho 1275 m, což prakticky znemožňuje jakýkoliv větší rozvoj. Srovnáme-li sezonnost letišť ZAD a BZO, ZAD má tedy dvě výhody. Jednak je dál pro ty, co do ZAD v létě jezdí, než BZO pro ty, co tam jezdí v zimě. A pak má delší dráhu, tedy je schopné přimout větší letadla. Čímž BZO ztrácí možnost, jak přitáhnout zimní dopravu.
Jediné, čemu se tak skutečně divím je fakt, že neexistuje nějaká feedovací linka z BZO do Vídně, popříp. FRA nebo MUC. Jiný rozvoj létání v Jižním Tyrolsku nevidím příliš reálně.

Co se týče vnitrostátních letů v Chorvastku, dovolím si tvrdit, že se jedná o čistě feedovací linky, což umocňuje pohled na letový řád OU a návaznosti ze SPU, DBV, ZAD v ZAG na linky do dalších měst. V létě je pak situace jasná, protože koupáci.
Srovnání ČR a Chorvatska je tedy podle mě na místě, protože rozumně nastavený letový řád a tarify by se jako feedování uživilo i v ČR, minimálně z OSR a BRQ.

Srovnávání ČR se Švácarskem a Rakouskem je samozřejmě naprosto irelevantní.

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5112
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Status: Online

Re: Vnitrostátní lety v ČR a SK

Příspěvekod Globik » 03. 11. 2012, 19:52

ok, zad beru zpet a omlouvam se. narychlo jsem mrkl jen do letáku ou a krome zag jsem tam videl zrh. ted koukam,ze je to via zag. ovšem co se týče terénu v bzo,tak jsi vedle jako jedle. videl jsi údolí reky adige od bzo na jih? desítky kilometrů uplna placka. dráha by šla prodloužit az k traminu bez rovnaní terénu. ze je draha tak krátká,neni vina terénu.

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5112
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Status: Online

Re: Vnitrostátní lety v ČR a SK

Příspěvekod Globik » 03. 11. 2012, 20:03

jo a jeste k tomu prijezdovemu cestovnimu ruchu: do severní Dalmacie jezdi nemci, rakušaci, slovinci, italové, češi, slováci, poláci, maďaři, svedi apod.a domácí diaspora. do Dolomitu jezdi ti sami krome diaspory plus britové. průměrná vzdalenost plus minus shodná. omlouvam se za text,ale ťukám to s t9

Airbus380
Nejlepší autor trip reportů 2015
Nejlepší autor trip reportů 2015
Příspěvky: 1631
Registrován: 13. 06. 2010, 12:33
Oblíbené typy letadel: Let 410, 346, 747
Pohlaví: muž
Bydliště: Provodín
Status: Offline

Re: Vnitrostátní lety v ČR a SK

Příspěvekod Airbus380 » 03. 11. 2012, 20:17

Globik píše:jo a jeste k tomu prijezdovemu cestovnimu ruchu: do severní Dalmacie jezdi nemci, rakušaci, slovinci, italové, češi, slováci, poláci, maďaři, svedi apod.a domácí diaspora. do Dolomitu jezdi ti sami krome diaspory plus britové. průměrná vzdalenost plus minus shodná. omlouvam se za text,ale ťukám to s t9


Tak je pravda, že prostor pro nové letiště by byl, je ale otázka, zda by se to skutečně vyplatilo. Přeci jen je poněkud diskomfotnější létat letadlem v zimě, než v létě (lyže, mnohem objemnější zavazadla, následná doprava z letiště do lyžařských center, apod.), z toho důvodu pochybuju, že by případné zimní linky využili Rakušáci, Italové, Maďaři, už vůbec ne Češi a Slováci. Maximálně ti Britové a severní Němci.
Je sice pravda, že životní úroveň obyvatel Jižního Tyrolska je vysoká, ale přeci jenom, milion lidí spádová oblast není zase takové terno, vezme mi pak v úvahu fakt, že část obyvatel to má kousek do INN a část kousek do VRN. Prakticky celé Trento má Veronu opravdu hodinu dojezdové vzdálenosti s ucházející nabídkou letů.

Nicméně uznávám, že i já jsem poněkud překvapen, že z BZO nevede žádná feedovací linka do německy mluvící země, konkrétně si dovedu představit VIE, FRA, ZRH, možná MUC...

Ale asi by se to už hodilo do jiného vlákna.

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5112
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Status: Online

Re: Vnitrostátní lety v ČR a SK

Příspěvekod Globik » 03. 11. 2012, 20:27

1) chces mi tvrdit,ze u zad jsou naproti letisti hotely a pláže? a ze doprava z letiste jako u bzo neni nutná? 2) ty národy co jmenujes stejne tak v drtivé většině nepoleti do zad. v obou případech jsou výjimkou jižní italové a ti by spíš leteli do bzo nez do zad,protoze tam maji pohodlnou kombinaci auto+trajekt. btw z neapole je do bolzana dal nez z prahy do bolzana.



Zpět na “Ostatní česká letiště”


Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti