Vnitrostátní lety v ČR a SK

Brno, Karlovy Vary, Ostrava a další letiště...
HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3821
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Vnitrostátní lety v ČR a SK

Příspěvekod HighFlyer » 09. 11. 2012, 00:02

Globik píše:A ještě, když se podíváme na Matrix, tak P2P RT ZAG-SPU v listopadu při 5 nocích pobytu je za 2.328 kn, tedy cca 8.000 Kč. Což je 50% férové TATL ceny. Přesto to evidentně někdo zaplatí (nebo je snad předpoklad, že to je většinou přískok?)

Jak pise Airbus380, ZAGSPU je cisty feeding. A na takovych linkach se tarify nastavuji tak, ze kdyz se parkrat do mesice objevi nejaky hejl, ktery chce letet p2p, tak ho poradne zkasneme. Tuto cenovou politiku uplatnuje vetsina dinosauru (tedy ocividne tez Croatian). Uz od toho spousta tradicnich dopravcu upustila (LH, OS, BA, AF) a ma i na p2p rozumne tarify, ale to az potom, co je k tomu donutila konkurence. A ta na lince ZAGSPU neni (a asi nikdy nebude).


HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3821
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Vnitrostátní lety v ČR a SK

Příspěvekod HighFlyer » 09. 11. 2012, 00:05

Tex píše:Lítal jsem z ČSA za 30.000 Kč v economy ATRkem na otočku PRG-Hannover ... to bylo skutečně tak...

Ja mam ve svem leteckem denicku nekolikero otoček PRG-VIE-PRG za podobnou cenu... (A tech bodu do OK Plus co za to tenkrat bylo!! :)

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3821
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Vnitrostátní lety v ČR a SK

Příspěvekod HighFlyer » 09. 11. 2012, 00:23

Globik píše:
HighFlyer píše:Celý region Tridentsko-Jižní Tyrolsko má přes milion obyvatel. A k tomu připočti značný turistický ruch, zejména v zimě.

Ano, spravne, turisticky ruch v zime je jednoznacne hlavni nevyuzity potencial toho regionu. A problem je jediny: Delka rwy v BZO. Tech 1500m nestaci pro stroje (100+ sedacek), ktere pouzivaji dopravci, se kterymi by letala zimni klientela. Pred nejakou dobou se uvazovalo o prodlouzeni rwy, ale znas to - je to jako paralelni draha na Ruzyni...

Tech 1500m by nicmene stacilo pro Q400, divim se, ze tam s touto masinou nelita treba Air Berlin. Zimni spojeni z Berlina, Hamburku, Düsseldorfu a mozna i dalsich mest by byla tutovka (kupni sila, spolecny jazyk, zadne moznosti lyzovani na severu Nemecka).

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3821
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Vnitrostátní lety v ČR a SK

Příspěvekod HighFlyer » 09. 11. 2012, 00:40

Globik píše:Kam lítat je otázkou? Začít s VIE?

To uz zkousel Austrian/Tyrolean na prelomu stoleti/tisicileti a linka se nechytla. Sice jsou to Südtiroler, ale maji daleko vic ekonomickych vazeb do Rima nez do Vidne.

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3821
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Vnitrostátní lety v ČR a SK

Příspěvekod HighFlyer » 09. 11. 2012, 00:50

Airbus380 píše:Nemá náhodou - MIMO JINÉ - (ne)rozvoj letecké dopravy v regionu Südtirol na svědomí nepříznívý terén (nemožnost postavit letiště)?

Ten teren tam roli hraje, ale jinou nez pises. Vysoke hory vsude kolem nedovoluji z BZO start smerem na sever. Musi se odstartovat na jih, vystoupat do dostatecne vysky a pak to teprve otocit na sever. Lety se tim prodluzuji a to v te nejdrazsi fazi (stoupani). Nejsem si jist, jestli se muze aspon pristavat od severu nebo se taky musi napred delat okruh. (Ale obavam se, ze okruh, tj. dalsi dodatecne naklady).

Nekolik let fungovala feedovaci linka BZOMUC a tam to bylo primo brutalni. Vzdalenost vzdusnou carou 214km, ale realne se uletelo nejakych 375km a k tomu prudke stoupani... Proste nocni mura z pohledu ekonomiky.

Jediné, čemu se tak skutečně divím je fakt, že neexistuje nějaká feedovací linka z BZO do Vídně, popříp. FRA nebo MUC.

Jak uz jsem psal, BZOVIE uz se par let zkouselo a nechytlo se to. Region se sice jmenuje Südtirol, ale hlavni mesto tech lidi je fakt Rim a ne Viden.

Linka BZOMUC letala dokonce nekolik let, ale region ji musel brutalne dotovat castkami v radu milionu EUR. Naklady byly enormni (jak jsem psal, v pripade BZO MUC je to tak, ze 200km = 375km) a poptavka nijak mohutna (letenky byly drahe, takze velka cast lidi stejne radsi jela autem do VRN/INN a odtam letela bez prestupu).

FRA by mozna mohl fungovat (pritahl by vice p2p cestujicich nez MUC). Ale FRA nema rad 30ti mistne prcky, se kterymi letaji Air Alps. Mozna po dobudovani dalsi drahy ve FRA by tam neco takoveho pustili...


HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3821
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Vnitrostátní lety v ČR a SK

Příspěvekod HighFlyer » 09. 11. 2012, 01:19

Tak, a jeste posledni prispevek na tema Trentino-Alto Adige ve vlakne Vnitrostátní lety v ČR a SK :)

Zatim jsme tady moc nenapsali o letisti v Trentu (LIDT). Ono tam je, ale jeho rwy je jeste kratsi nez v BZO, konkretne 1100m. Takze i pro Q400 tak na hranici. A co je dulezitejsi, neni tam ILS. Takze provoz jenom VFR, do toho zadna aerolinka nepujde.

Samozrejme, ze v minulosti byly snahy investovat a ILS poridit (coz je sranda za cca 5 mil. EUR). No a prave proto, aby se teto investici zamezilo, tak Verona a region Veneto daly nejaky drobny minoritni podil v letisti VRN. Nadherna legalni korupce (navic pouze mezi statnimi subjekty, bez ucastni soukromeho). Jeste se nasi papalasi maji co ucit :)

kuba.biker
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2011
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2011
Příspěvky: 2092
Registrován: 16. 06. 2007, 10:14
Status: Offline

Re: Vnitrostátní lety v ČR a SK

Příspěvekod kuba.biker » 09. 11. 2012, 11:55

Mírně OT: Doporučuju sledovat, jak se bude vyvíjet nové letiště v Kasselu.
Podle mého je to naprosto ujetý projekt - vzdálenost do Paderbornu (na německé poměry mírně poddimenzované regionální letiště) 60 km, vzdálenost do FRA 150 km. :crazy:

romul
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1004
Registrován: 26. 11. 2010, 16:21
Oblíbené typy letadel: B-777, TU-152
Pohlaví: muž
Status: Offline

Re: Vnitrostátní lety v ČR a SK

Příspěvekod romul » 09. 11. 2012, 12:24

kuba.biker píše:Mírně OT: Doporučuju sledovat, jak se bude vyvíjet nové letiště v Kasselu.
Podle mého je to naprosto ujetý projekt - vzdálenost do Paderbornu (na německé poměry mírně poddimenzované regionální letiště) 60 km, vzdálenost do FRA 150 km. :crazy:


Až bude mít významná část české populace svoje chaty a chalupy na Mallorce, tak jako Němci, tak budou generovat pravidelné obraty a uživí to pravidelné spojení. Jenže Češi jezdí (třeba) na Slapy a těch co mají nemovitosti v zahraničí je minimum. Minimum lidí na české poměry (počet obyvatel), to je fakt málo. Regionální německá letiště, to je kapitola sama pro sebe, jenže kde je poptávka tam je i nabídka. A potom může třeba existovat silný místní low cost dopravce typu Air Berlin, potom může např. Turkish Airlines nalétávat 11 letišť v Německu apod.

Ale určitě bude zajímavé sledovat jak projekt Kassel uspěje...

Airbus380
Nejlepší autor trip reportů 2015
Nejlepší autor trip reportů 2015
Příspěvky: 1610
Registrován: 13. 06. 2010, 12:33
Oblíbené typy letadel: Let 410, 346, 747
Pohlaví: muž
Bydliště: Provodín
Status: Offline

Re: Vnitrostátní lety v ČR a SK

Příspěvekod Airbus380 » 09. 11. 2012, 14:53

Globik píše:1) chces mi tvrdit,ze u zad jsou naproti letisti hotely a pláže? a ze doprava z letiste jako u bzo neni nutná? 2) ty národy co jmenujes stejne tak v drtivé většině nepoleti do zad. v obou případech jsou výjimkou jižní italové a ti by spíš leteli do bzo nez do zad,protoze tam maji pohodlnou kombinaci auto+trajekt. btw z neapole je do bolzana dal nez z prahy do bolzana.


ad 1) To samozřejmě nechci, ale je mnohem nepraktičtější (jak už jsem zmínil) přesouvat se z letiště do cílového místa v zimě, než v létě. Navíc pomineme-li fakt, že většina lidí, co žije v dojezdové vzálenosti autem od BZO (tj. de facto všichni kromě Britů a severních Němců, potažmo jižních Italů), do BZO prostě uatem pojedou, protože v mnoha případech auto využijí každý den při dojíždění na sjezdovku. To v létě ne.

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5009
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Bydliště: Honolulu
Status: Online

Re: Vnitrostátní lety v ČR a SK

Příspěvekod Globik » 09. 11. 2012, 15:42

Airbus380 píše:
Globik píše:1) chces mi tvrdit,ze u zad jsou naproti letisti hotely a pláže? a ze doprava z letiste jako u bzo neni nutná? 2) ty národy co jmenujes stejne tak v drtivé většině nepoleti do zad. v obou případech jsou výjimkou jižní italové a ti by spíš leteli do bzo nez do zad,protoze tam maji pohodlnou kombinaci auto+trajekt. btw z neapole je do bolzana dal nez z prahy do bolzana.


ad 1) To samozřejmě nechci, ale je mnohem nepraktičtější (jak už jsem zmínil) přesouvat se z letiště do cílového místa v zimě, než v létě. Navíc pomineme-li fakt, že většina lidí, co žije v dojezdové vzálenosti autem od BZO (tj. de facto všichni kromě Britů a severních Němců, potažmo jižních Italů), do BZO prostě uatem pojedou, protože v mnoha případech auto využijí každý den při dojíždění na sjezdovku. To v létě ne.

Asi požádáme o přesun příspěvků...

Značné (významné) procento lidí je ubytována v pěší vzdálenosti od lanovek. A další procento lidí auto za celý týden nevytáhne a radši jezdí bezplatnými skibusy (nikdo jsem nepochopil proč - nejsou to žádné socky; skibusy přitom jezdí plné, jezdí pomalu, nejezdí přesně a u lanovek jsou bezplatná parkoviště; sám využívám skibusy minimálně a to nemám na vyhazování a jsem tam celou sezonu).

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5009
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Bydliště: Honolulu
Status: Online

Re: Vnitrostátní lety v ČR a SK

Příspěvekod Globik » 09. 11. 2012, 15:45

HighFlyer píše:
Zatim jsme tady moc nenapsali o letisti v Trentu (LIDT). Ono tam je, ale jeho rwy je jeste kratsi nez v BZO, konkretne 1100m. Takze i pro Q400 tak na hranici. A co je dulezitejsi, neni tam ILS. Takze provoz jenom VFR, do toho zadna aerolinka nepujde.

O tomto letišti jsem se pro Tebou uvedené důvody vůbec nezmínil. A také z důvodu, že z Tridentu je to do VRN pohodlnější a levnější než z Bolzana do INN.

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3821
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Vnitrostátní lety v ČR a SK

Příspěvekod HighFlyer » 13. 11. 2012, 18:32

Dovolim si odbocku na tema Trento/Alto-Adige uzavrit tim, ze to byl off-topic jen zdanlive. Mnoho faktu a souvislosti, ktere byly vysloveny, se daji primo vztahnout na potencial regionalni (ci snad vnitrostatni) letecke dopravy v Cesku a na Slovensku.

Bylo to dobre srovnani s regionem, kde je kupni sila 4x vyssi nez v Cesku (dokonce v J. Tyrolsku nejvyssi HDP na hlavu z cele Italie), a ktery tez pritahuje mnohonasobne vice solventnich turistu z vychodu i zapadu Evropy nez regiony mimo Prahu. A tento region je schopen dlouhodobe uzivit 1 (slovy: jednu) pravidelnou linku do Rima plus nejaka dalsi sezonni spojeni do prazdninovych destinaci.

PS Tamtamy bubnuji, ze Augsburg Airways zvazuji zkusit obnovit linku BZO-MUC, tedy feeding pro LH (ale na vlastni riziko Augsburg Airways). Budu to se zajmem pozorovat, neb vim, ze predchozi provozovatel (Air Alps) na teto lince v dobe 2000-2004 brutalne krvacel. Do jiste miry to bylo dano nehospodarnosti provozovaneho typu (Do328), ale faktoru tam bylo vic (vysoke poplatky v MUC, prelet alpskych masivu, nizke pro-raty vyplacene Lufthansou atd.)

Kuboš
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 204
Registrován: 24. 09. 2013, 14:41
Oblíbené typy letadel: 747, MD 11,ERJ 145,Bae 146, D-228
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG
Status: Offline

Re: Vnitrostátní lety v ČR a SK

Příspěvekod Kuboš » 05. 08. 2014, 12:54

tempranilo píše:
Tex píše:
HighFlyer píše:ad: "Pekna mala era"


Tím bylo myšleno třeba L-410 v nějaké modernější variantě nebo jiné éro jako Beechcraft King Air 90, Dornier Do 228 nebo třeba i menší jako Partenavia P.68 Victor. Já si stále myslím že na to prostor je. Mohla by na to být alespoň pěkná diplomka....

Nevím, zda by to stačilo na diplomku, možná ani seminárka by z toho nebyla, ale k věci. Pro malé letadlo prostor není určitě, alespoň za současné situace, protože malé letadlo nerovná se malé náklady. Jinými slovy, DO 228 je naprostá katastrofa, protože náklady na let dle zde uváděného příkladu KLV-OSR by byly někde mezi 68 - 78 tisíc, což při kapacite 19 cestujících odpovídá 3600 - 4100 Kč na sedačku. Dle mého nereálné. Na Beech 1900D je to o trošku lepší, tam by to mohlo být mezi 45 -51 tisíc, tj. 2400 - 3000 Kč na sedačku, ale také nic moc. Obojí na úsek a 100% obsazenost.... Naopak, kdybychom uvažovali třeba A 319 v LC variantě, tj. kapacita 150 pax, tak při rozumném obsazení, řekněme 85%, tj. nějakých 127 cestujících, tak tam by se náklad na sedačku dostal na úroveň kolem 1250 Kč, což už dle mého je cena, za kterou by byl leckdo ochoten letět, místo aby se trmácel po zemi. Otázka stojí, kolik takových je, aby se linka vyplatila provozovat dlouhodobě.


Nedávno jsem letěl linku Porto Santo - FNC Dornierem Do 228-200. Tato trasa má asi 75 kilometrů a letoun na ní spotřeboval 163 pounds paliva (163*0,45=73,35 : 0,7 (( Hustota paliva))) tzn. 105 litrů paliva. Cena paliva je http://www.indexmundi.com/commodities/? ... rrency=czk 58 Kč/galon ( 3,78 litru ). 105:3,78= 28 galonů. 28*58=1624 Kč za palivo!!! + amortizační náklady a samozřejmě náklady na dva piloty + odbavení atd=minimálně dalších osm lidí ( za den stihnou letadlo otočit 4* ). OW letenka stojí 63 Eur tzn. 1735 Kč a load factor byl 17/19 lidí. 17*1735=29500 Kč/ let. Obvyklá obsazenost je podle booking systému tak 50 %, ale i tak se to přece musí vyplatit! Za případné chyby ve výpočtech se předem omlouvám. :wave:

Pan Am
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1822
Registrován: 08. 01. 2003, 21:50
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Vnitrostátní lety v ČR a SK

Příspěvekod Pan Am » 05. 08. 2014, 13:23

Kuboš píše:
tempranilo píše:
Tex píše:
Tím bylo myšleno třeba L-410 v nějaké modernější variantě nebo jiné éro jako Beechcraft King Air 90, Dornier Do 228 nebo třeba i menší jako Partenavia P.68 Victor. Já si stále myslím že na to prostor je. Mohla by na to být alespoň pěkná diplomka....

Nevím, zda by to stačilo na diplomku, možná ani seminárka by z toho nebyla, ale k věci. Pro malé letadlo prostor není určitě, alespoň za současné situace, protože malé letadlo nerovná se malé náklady. Jinými slovy, DO 228 je naprostá katastrofa, protože náklady na let dle zde uváděného příkladu KLV-OSR by byly někde mezi 68 - 78 tisíc, což při kapacite 19 cestujících odpovídá 3600 - 4100 Kč na sedačku. Dle mého nereálné. Na Beech 1900D je to o trošku lepší, tam by to mohlo být mezi 45 -51 tisíc, tj. 2400 - 3000 Kč na sedačku, ale také nic moc. Obojí na úsek a 100% obsazenost.... Naopak, kdybychom uvažovali třeba A 319 v LC variantě, tj. kapacita 150 pax, tak při rozumném obsazení, řekněme 85%, tj. nějakých 127 cestujících, tak tam by se náklad na sedačku dostal na úroveň kolem 1250 Kč, což už dle mého je cena, za kterou by byl leckdo ochoten letět, místo aby se trmácel po zemi. Otázka stojí, kolik takových je, aby se linka vyplatila provozovat dlouhodobě.


Nedávno jsem letěl linku Porto Santo - FNC Dornierem Do 228-200. Tato trasa má asi 75 kilometrů a letoun na ní spotřeboval 163 pounds paliva (163*0,45=73,35 : 0,7 (( Hustota paliva))) tzn. 105 litrů paliva. Cena paliva je http://www.indexmundi.com/commodities/? ... rrency=czk 58 Kč/galon ( 3,78 litru ). 105:3,78= 28 galonů. 28*58=1624 Kč za palivo!!! + amortizační náklady a samozřejmě náklady na dva piloty + odbavení atd=minimálně dalších osm lidí ( za den stihnou letadlo otočit 4* ). OW letenka stojí 63 Eur tzn. 1735 Kč a load factor byl 17/19 lidí. 17*1735=29500 Kč/ let. Obvyklá obsazenost je podle booking systému tak 50 %, ale i tak se to přece musí vyplatit! Za případné chyby ve výpočtech se předem omlouvám. :wave:


Tady je jedno zásadní ale... je to letecká linka mezi ostrovy, linka je velmi krátká (25 min) a jedinou alternativou přepravy je trajekt. Letenka je sice zhruba 2x dražší než trajekt, ale let znamená časovou úsporu. Podobný efekt jako ostrovy mohou mít u vnitrozemských států těžko dostupná místa v pohořích, kam je doprava po zemi velmi zdlouhavá a nepříliš dražší let přináší významnou časovou úsporu. V ČR bychom asi těžko podobně vhodnou trasu hledali...

fricoolinek2
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 148
Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
Status: Offline

Re: Vnitrostátní lety v ČR a SK

Příspěvekod fricoolinek2 » 24. 09. 2014, 09:01

http://www.zelpage.cz/zpravy/9384

S timhle za 200 Kč do Ostravy..... :shock: To asi teda jo, no...



Zpět na “Ostatní česká letiště”


Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host