Nové megaletiště v Polsku

Odpovědět
Adam96
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 36
Registrován: 16. 06. 2017, 23:17
Stav: Offline

Nové megaletiště v Polsku

Příspěvek od Adam96 »

Polsko se opet snazi chytit prilezitost za pacesy - https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-09-11/poland-wants-share-of-asian-flight-boom-with-airport-hub-project?utm_medium=social&utm_campaign=socialflow-organic&utm_source=twitter&utm_content=business&cmpid=socialflow-twitter-business - a planuje, resp. uvazuje o stavbe noveho letiste, ktere ma slouzit jako hub pro lety do Asie. Podle clanku jsou to pomerne velkolepe plany, tak uvidime, jak se to bude vyvijet dal. Nicmene, pro Ruzyni by to do budoucna mohlo predstavovat pomerne velkou hrozbu a take negativne ovlivnit prijmy z incoming turismu do Ceska.


dejavu
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 980
Registrován: 09. 10. 2004, 04:24
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvek od dejavu »

Adam96 píše:Polsko se opet snazi chytit prilezitost za pacesy - https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-09-11/poland-wants-share-of-asian-flight-boom-with-airport-hub-project?utm_medium=social&utm_campaign=socialflow-organic&utm_source=twitter&utm_content=business&cmpid=socialflow-twitter-business - a planuje, resp. uvazuje o stavbe noveho letiste, ktere ma slouzit jako hub pro lety do Asie. Podle clanku jsou to pomerne velkolepe plany, tak uvidime, jak se to bude vyvijet dal. Nicmene, pro Ruzyni by to do budoucna mohlo predstavovat pomerne velkou hrozbu a take negativne ovlivnit prijmy z incoming turismu do Ceska.

Především, pokud cestující budou chtít do Prahy, tak si z té díry mezi Lodží a Varšavou asi nebudou brát bus/vlak, ale poletí dál do Prahy. A těžko zůstanou tam, protože tam nic není (nadsázka, docela to tam znám).
Takže to může teoreticky ohrozit možná nějaké přímé linky z Asie do Prahy. Jenže to bychom museli počítat s konceptem velkých hubů, od kterého se v poslední době spíš ustupuje - viz problémy s odbytem A380 a B747. Naopak se rozšiřuje nabídka přímých letů, která bude třeba směrem do USA ještě rozšiřovat s nástupem "dálkových" jednouličkových letadel.
Osobně jsem k tomuto plánu skeptický, to místo je prostě uprostřed ničeho. Ale třeba se jim to podaří...

m@rtin
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 697
Registrován: 14. 10. 2004, 18:39
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvek od m@rtin »

Předně je potřeba říct, že Poláci mají drive na to vybudovat stát 21. století. Jejich dálniční stavby, příprava VRT, rozvoj tramvajových tratí ve velkých městech, stadiony, letiště a mnoho dalšího se pomalu blíží přestavbě západní Evropy po konci 2. světové války. Tam, kde jim v dopravním modelu vyjde dálniční kapacita 40 tisíc aut, což je na 2+2 jízdní pruhy, rovnou projektují 3+3 s tím, že co kdyby náhodou dopravní modely byly chybné a aut nakonec za 30 let jezdilo víc. Varšavský okruh bude mít rovnou 5+5 jízdních pruhů. Jsou mi tímto nesmírně sympatičtí. U nás dopravní modely na vlaku na letiště počítají s kapacitou 18 milionů cestujících v roce 2030. Tento počet pravděpodobně odbaví Ruzyně již v příštím roce. Pak se všichni diví, že nám stojí Pražský okruh u Ořecha nebo, že se reguluje vjezd do tunelů Městkého okruhu, protože se počítalo v Blance se 70 tisíci auty a je jich tam 98 tisíc. U Suchdola se licituje se snížením pruhů z plánovaných 3+3 na 2+2, aby se umlčeli odpůrci (blicí smajlík)

Tedy abych se vrátil zpět k národnímu polskému letišti. Je jasné, že Poláci moc dobře ví, jak velké bude potřeba, nicméně si plochu letiště vymezí tak, aby ho mohli rozšířit, když bude třeba. Že se stávající letiště Chopina nedá rozšířit je pravda a oni to moc dobře vědí, proto plánují nové pro Polsko a region Varšava x Lodž. Nemyslím si, že z něj chtějí udělat evropský HUB, spíše polsko-varšavský, což klidně může za 10-20 let odpovídat 30-40 milionům cestujících. Pokud Praha a region Střední Čechy se svými 3 miliony obyvatel v příští dekádě odbaví 25 milionů, proč by Varšava se svým LOTem nedokázala 40 milionů nebo i víc?

Spíš jsem zvědav, kdo bude rychlejší, jestli Praha se svou přestavbou T2, prsty D a E a pRWY nebo Varšava se svým fungl novým letištěm? Vzhledem k polskému entusiasmu bych si vsadil, že to oni stihnou otevřít dřív. My v té době budeme mít možná studii, protože dnes se v ČR prakticky nic jiného neumí. Každý se bojí rozhodnout a podepsat miliardové investice, tak se alibisticky zadává jedna studie za druhou, jež se vzájemně odporují, a proto se zadá další a následně rovněž další.

dejavu
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 980
Registrován: 09. 10. 2004, 04:24
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvek od dejavu »

S tím souhlasím, Polsko se po roce 2005 neuvěřitelně zvedlo. A mají koncepci, bez ohledu na to, že některá místa vypadají stále jako u nás v sedmdesátých letech. Chápu i potřebu výstavby nového letiště, Chopin je v podstatě uprostřed města. Ale nevěřím, že se dá počítat s tím, že vytvoří hub s významem AMS, CDG nebo FRA.
Navíc si myslím, že letecká doprava neporoste v dalších letech tak intenzivně jako doteď, ale na těch 25 mio by se Varšava (to nové letiště) dostat mohlo.

tramin
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 196
Registrován: 28. 11. 2011, 10:04
Stav: Offline

Re: Ruzyně

Příspěvek od tramin »

Polsku hrozně pomohlo ME v kopané.Co se týče toho "megaletiště"tak jsou v této věci opatrní,až skeptičtí.


Odpovědět