IGS, LDA, offset localizer aneb přiblížení ve stylu Kai Tak (anebo zase ne až tak úplně)
Napsal: 08. 06. 2020, 19:13
Během doby, když jsme tu byli zavření doma, jsem se bavil různými věcmi, na které normálně nemám čas, a nějak mě kromě jiného zaujalo i přiblížení na bývalé hongkongské letiště Kai Tak, zvláště po stránce radionavigační. Asi všichni jsme viděli videa letadel letících nízko nad městem, která těsně před přistáním dělala prudkou zatáčku na letiště. Preferovaným postupem na dráhu 13 v Hongkongu bylo přiblížení IGS (Instrument Guidance System), což je v podstatě ILS, které ale v tomto případě nenavádělo na dráhu, nýbrž prakticky do blízkého kopečku, který byl označen z dálky viditelnou šachovnicí pro orientaci pilotů; ti potom od úrovně středního návěstidla IGS (middle marker, asi 2,2 NM DME IGS) museli vizuálně provést 47stupňovou zatáčku doprava a u toho ještě přistát.
Přemýšlel jsem, jestli je víc takových přiblížení; nějaká jsem znal, ale rozhodl jsem se najít další.
Jsem laik, tak prosím o shovívavost; připomněl jsem si, že ILS (Instrument Landing System - Systém pro přesné přiblížení a přistání) je nejpoužívanějším systémem přesného přístrojového přiblížení, který umožňuje přesné horizontální (pomocí kurzového majáku - localizer) i vertikální (pomocí sestupového majáku - glide path) vedení letadla směrem k dráze. Má i další složky, ale ty teď pomineme. Protože jsou antény localizeru dobře vidět na leteckých a satelitních snímcích, zaměřil jsem na jejich neobvyklá umístění. Normálně bývají umístěny za koncem dráhy v její ose (na některých mých fotkách odsud jsem je našel):
Signál přibližovacího kurzu se u ILS může odchylovat od osy dráhy maximálně o 5º podle ICAO a o 3º podle FAA, pokud je to víc, tak už nemůže být řeč o ILS a přesném přiblížení. Asi by to pak byla kategorie přiblížení s vertikálním vedením (APV - approach with vertical guidance), jako třeba i zmíněný IGS, o kterém obecně ale nemůžu najít moc informací; a pokud by vertikální vedení nebylo, třeba že by se jednalo o samotný localizer s přibližovacím kurzem odchýleným od osy dráhy (podle FAA jej nazývají LDA - Localizer Type Directional Aid), tak by se už jednalo o přiblížení nepřesné. Ale zkrátka a dobře, někdy localizer navede letadlo k dráze ve větším úhlu nebo někam trochu jinam s tím, že konečná fáze přiblížení se provede vizuálně. Nejčastějším důvodem vyosení systému kurzového majáku (offset localizer) je terén v prodloužení osy dráhy, někdy nemožnost umístění localizeru za koncem dráhy v její ose a někdy i jiné důvody, jak záhy uvidíme.
A tady už jsou asi nejpůsobivější a nejzajímavější přiblížení pomocí kurzového majáku (odkazy jsou převážně na jejich umístění na leteckých či satelitních snímcích na Google Maps) :
• V Innsbrucku (LOWI) je to kvůli horám celkově divočina, ale mají tam dvacet kilometrů od letiště dvojitý localizer (dva se stejnou frekvencí a identifikátorem, jsou "zády k sobě", ten druhý má dvoustupňovou odchylku zpětného kurzu od kurzu toho prvního) pro přiblížení od západu, pro odlety a nezdařená přiblížení, a potom další offset localizer na letišti pro přiblížení od východu.
• V Tokiu na Hanedě (RJTT) mají dvě LDA přiblížení, aby letadla nedělala hluk nad hustě obydlenými městskými částmi a nelétala nad rafineriemi v tokijském zálivu; ve finále při nich dělají 55stupňovou zatáčku na dráhu 22 (localizer je na blízkém ostrůvku) nebo 47stupňovou na dráhu 23 (localizer je na letišti). Obě dráhy mají i ILS přiblížení, ale dráha 23 má localizer s dvoustupňovým offsetem.
• V Macau (VMMC) LOC přiblížení na dráhu 16 probíhá v úhlu 54º (video z přiblížení za soumraku a v noci).
• V Honolulu (PHNL) se na dráhu 26L přistává nebo přistávalo v 45stupňovém úhlu kolem Diamond Head a městských pláží (video zde). LOC je umístěn blízko prahu dráhy 26R.
• Ve Washingtonu na Reaganově letišti (KDCA) měli svého času kromě známého River Visual dokonce i dvě LDA přiblížení na dráhu 19: LDA Y s offsettem 37,5º a s localizerem na letišti a LDA Z s offsetem 40º a localizerem na druhém břehu řeky.
• V Evropě mně přijde spektakulární přiblížení na letiště v Reggio di Calabria (LICR). Localizer s offsetem 46º vůči dráze 33 mají na kopečku přes dva kilometry od prahu dráhy a ve finále pomáhá i lead-in (LDIN) přibližovací světelná soustava, jako třeba v u JFK při Canarsie approach. Video zde, localizer přelétávají ve 2:00.
• Před časem tu na to přišla řeč, v Port Vila na Vanuatu (NVVV) mají LOC přiblížení na dráhu 11, které má offset 26º, localizer je umístěn ve svahu nad letištěm. Mají tam i světla LDIN, která jsou ale v současnosti mimo provoz.
• V Akureyri na Islandu (BIAR) mají LOC přiblížení údolím (i s LDIN) na dráhu 01, localizer s vyosením 25º je v úbočí údolí asi 3 km od letiště. Dráha má i ILS přiblížení, ale i tady má localizer offset 2,6º, je na blízkém mostě, (vzpomínám si, že jsme jeli kolem), a přiblížení je strmé (úhel sestupové roviny je 5,3º, běžně 3º, v LCY třeba 5,5º). A i ILS přiblížení na opačnou dráhu 19 má offset 3º.
• Na Islandu mají taky naprosto spektakulární přiblížení na letiště v Ísafjörður (BIIS) - video z kokpitu a ze země na dráhu 08 a na dráhu 26. Přiblížení bylo možné pomocí localizeru umístěného asi 20 km od letiště a pak jeho zpětného kurzu nad zálivem, ale už pěkných pár let je na jeho místě pouze NDB.
• V Tivatu v Černé Hoře (LYTV) mají kvůli terénu LOC přiblížení na RWY 32 s dvacetistupňovým offsetem.
• V Mostaru v Bosně a Hercegovině (LQMO) mají IGS přiblížení na dráhu 33 s offsetem 21º.
• V Paříži dráha 25 letiště Le Bourget (LFPB), na kterou mohou přistávat wide-bodies, má mimo jiné i LOC přiblížení s offsetem 26º, aby se přistávající letadla nepletla do provozu na blízkém CDG, které má orientaci dráhového systému 085/265º (video z kokpitu za deště).
• V americkém Aspenu (KASE) mají prý localizer jako jedni z mála natřený zelení lesní místo letecké oranžové, ale hlavně tam mají ještě jeden na kopci s lanovkami, vleky a sjezdovkami asi 7 km od letiště a víc jak o kilometr výš se zpětným kurzem a a offsetem 28º pro odlety a nezdařená přiblížení.
• Na letiště na Faerských ostrovech (EKVG) se od západu přistává se 14stupňovým offsetem (video z cockpitu). Localizer je u parkoviště. A na Street View se jim tam pase ovce (Faerské ostrovy prý znamená Ovčí ostrovy).
• Ve švýcarském Sionu (LGSS) mají IGS přiblížení na dráhu 25, kde localizer na konci dráhy má offset 7 stupňů a GP má sestupový úhel 6 stupňů (vizuální část pak 3,5º) a jeho anténa je navíc umístěna 2 NM před prahem dráhy.
• Na dráhu 12 letiště v tureckém pohraničním městě Iğdır (LTCT) má LOC přiblížení offset 12º, zřejmě proto, aby jim tam letadla nepřistávala přes Arménii.
Ve Spojených státech je celá řada LDA přiblížení (FAA před časem psala, že kolem třiceti), seznam lze najít na wikipedii.
• Na Aljašce je jich hned několik, nejzajímavější je asi na letiště Petersburg (PAPG) s offsetem 66º a na mezinárodní letiště Juneau (PAJN), kde mají localizer s offsetem 14º na kopečku dva kilometry před letištěm.
• V San Franciscu (KSFO) má dráha 28R localizer na svém konci pro přiblížení ILS, ale taky ještě jeden s offsetem 3º u křížení s kolmými dráhami, který umožňuje blízká simultánní přiblížení na paralelní dráhy 28L a 28R (Simultaneous Offset Instrument Approach, zde přiblížení ILS PRM 28L a LDA PRM 28R; díky vyosení jednoho localizeru se dá použít pro dráhy, jejichž osy jsou od sebe vzdáleny od 3000 až pouhých 750 stop (228 metrů), což je právě případ San Francisca a je mu to evidentně děláno na míru. Podrobnější vysvětlení zde na tomto videu.
• Podobný případ je i Detroit (KDTW). Dráha 4L/22R má na obou koncích po dvou localizerech - jedny jsou v ose dráhy a druhé mají offset 2,5º pro paralelní přiblížení (ILS PRM Y 4L/22R + ILS PRM 4R/22L). V Detroitu mohou mít i trojitá paralelní přiblížení.
• Další podobný případ je v Chicagu (KORD). Za dráhou 10R jsou blízko sebe dva localizery pro dvě ILS přiblížení - ILS Z přímé a ILS Y s offsetem 2,5º. Taky zde samozřejmě mají simultánní přiblížení.
• Na letišti La Guardia (KLGA) v New Yorku mají LDA-A přiblížení s offsetem 10º k dráze 22, ta má i přiblížení ILS. A localizer RWY 31 je vedle dráhy.
• To samé mají na JFK (KJFK) pro ILS přiblížení na dráhu 22R (offset 2,5º).
• A taky v Newarku (KEWR) (offset 1º).
• Anebo ve Philadephii (KPHL) (offset 2,6º u ILS přiblížení na dráhu 26.)
• Z dalších velkých letišť mají třeba v Salt Lake City (KSLC) LDA/GS přiblížení na dráhu 35 s pětistupňovým offsetem pro paralelní přiblížení, anebo třeba na letišti Johna Waynea - Orange County (KSNA) LDA přiblížení s offsetem 13º.
Norsko je zemí zaslíbenou offset localizerům:
• Spektakulární musí být asi přistání na dráhu 32 letiště Mo I Rana (ENRA), kde po přeletění paprsku localizeru, který je na zalesněném konci skoro 4 km od letiště, následuje zatáčka o 115º a přistání. Tady je video z kokpitu letadla a z vrtulníku.
• Localizer s vyosením 60,7º mají dva a půl kilometru od letiště Ørsta–Volda (ENOV). Video z levého sedadla a kokpitu (i když ti tam teda přiletěli přesně z opačné strany).
• Offset localizer mají na letištích Bardufoss (ENDU) (2,1°), Bodø (ENBO) (10,2°, hned vedle localizeru v ose pro opačný směr), Førde (ENBL) (tam mají dva - jeden vedle dráhy s offsetem 0,2°a druhý s offsetem 4,9° kousek od letiště, Hasvik (ENHK) (1,9°), nejsevernějšího města Norska (mimo Špicberky) Honningsvåg (ENHV) (53,5°!), Leknes (ENLK) (27,6°), Mehamn (ENMH) (3,6°), Molde (ENML) (5°), Mosjøen (ENMS) (9,5°), Notodden (ENNO) (14,1°), Rorøs (ENRO) (9,1°), Sandane (ENSD) (12,4°), Sandnessjøen (ENSD) (7,8°), Sogndal (ENSG) (tam mají dva - jeden s offsetem 5,3° a druhý 4,3°), Stokmarknes (ENSK) (tam mají taky dva - jeden s offsetem 2,6° a druhý mimo letiště 29,6°), Stord (ENSO) (1,7°), na Špicberkách (ENSB) (15,6°), Svolvær (ENSH) (0,5°), Sørkjosen (ENSR) (39,8°).
• V Grónsku na letiště Nuuk (BGGH) se na dráhu 23 přistává v úhlu (1,3º).
• Ve Finsku jsem s vyoseným localizerem (1,3º) našel letiště Kittilä (EFKT).
• V Německu jen malé letiště v Kielu (EDHK) (2,7º).
• Ve Velké Británii je jich několik, malých, třeba na ostrově Man (EGNS), Derry (EGAE), Lydd (EGMD), Hawarden (EGNR), Sumburgh (EGPB).
• V Itálii kromě Reggio Calabria mají offset localizer třeba v Janově LIMJ (2º), v Neapoli (LIRN) (3º), Bolzanu (LIPB) (9º), v údolí Aosta (LIMW) (IGS 4,5º).
• V Srbsku mají offset localizer v Niši (LYNI).
• Ve Francii mě zmátl offset localizer dráhy 04R v Nice (LFMN), protože ho mají zakrytý, což jsem nikde jinde neviděl, navíc když ten vedlejší pro dráhu 04L je odkrytý. Pak jsem se podíval na historické snímky, a zjistil jsem, že je měli léta v těch "hangárech" oba a loni někdy mezi koncem října a začátkem prosince ten v ose odkryli.
A něco ze vzdálenějších končin:
• V Turecku na letišti Zonguldak Çaycuma (LTAS) mají localizer s offsetem 5º, ale tolik antén jsem nikde jinde myslím neviděl (32).
• Na Velikonočním ostrově (SCIP) mají ILS s offsetem 0,9º a LOC vedle dráhy.
• Na Phuketu (VTSP) něco podobného (offset 1,4º).
• Na novém letišti na ostrově Svatá Helena (FHSH) mají LOC přiblížení s offsetem 5º.
• Offset localizer je i na letišti Santiago de Cuba (MUCU).
• Rovněž tak v Kingstonu (MKJP) na Jamaice.
• Anebo na letišti Pago Pago (NSTU) na Americké Samoi (1,69º).
• Či na brazilském letišti Santarém (SBSN).
• Offset localizer mají i v Peru na letišti Chiclayo (SPHI) a ILS s offsetem 5º by mělo mít i nové letiště pro Cusco.
• Na Taiwanu mají LDA přiblížení na letiště Taipei Songshan (RCSS) s offsetem 7º.
• Na letišti Billy Bishop Toronto City Airport (CYTZ) mají u dráhy 8/26 ILS s offsetem 3º na obou stranách.
• A přesně stejná je (anebo byla) situace na letišti Subic Bay (RPLB) na Filipínách: localizer s offsetem 3º na obou stranách.
A ještě pár zajímavostí z kurzových majáků, které jsou v ose:
• Localizer ILS RWY 8 letiště Hollywood Burbank Airport (KBUR) není za dráhou, ale mimo letiště 300 m před ní, a navíc slouží i jako LDA přiblížení pro blízké (6,1 NM) letiště Van Nuys (KVNY). Podobně jsou popsána i dvě LOC přiblížení na dráhu letecké základny Madrid Torrejón (LETO) pomocí localizerů drah 32R a 32L letiště Madrid Barajas (LEMD).
• Všiml jsem si, že nová dráha 07L/25R frankfurtského letiště (EDDF) má po dvou localizerech na každé straně. Dráhy mají po dvou ILS přiblíženích (ILS Z s GS 3,0º a ILS Y s větším úhlem sestupové roviny 3,2º) a předpokládám, že z důvodu frekvenčního párování s GS jsou na to potřeba localizery dva.
• A třeba dráha 14L letiště Port Moresby (AYPY) na Papui-Nové Guinei má sice localizer v ose a za svým koncem, ale ve vzdálenosti až 900 m.
No a nakonec jsem se vrátil k tomu Kai Taku. Díky tomuto zajímavému videu se mi podařilo lokalizovat místo, kde stály antény localizeru, šachovnice, kde byla anténa sestupového majáku, je pořád trošku vidět na této pozici, a obojí je pak k vidění i v následujícím videu.
Přemýšlel jsem, jestli je víc takových přiblížení; nějaká jsem znal, ale rozhodl jsem se najít další.
Jsem laik, tak prosím o shovívavost; připomněl jsem si, že ILS (Instrument Landing System - Systém pro přesné přiblížení a přistání) je nejpoužívanějším systémem přesného přístrojového přiblížení, který umožňuje přesné horizontální (pomocí kurzového majáku - localizer) i vertikální (pomocí sestupového majáku - glide path) vedení letadla směrem k dráze. Má i další složky, ale ty teď pomineme. Protože jsou antény localizeru dobře vidět na leteckých a satelitních snímcích, zaměřil jsem na jejich neobvyklá umístění. Normálně bývají umístěny za koncem dráhy v její ose (na některých mých fotkách odsud jsem je našel):
Signál přibližovacího kurzu se u ILS může odchylovat od osy dráhy maximálně o 5º podle ICAO a o 3º podle FAA, pokud je to víc, tak už nemůže být řeč o ILS a přesném přiblížení. Asi by to pak byla kategorie přiblížení s vertikálním vedením (APV - approach with vertical guidance), jako třeba i zmíněný IGS, o kterém obecně ale nemůžu najít moc informací; a pokud by vertikální vedení nebylo, třeba že by se jednalo o samotný localizer s přibližovacím kurzem odchýleným od osy dráhy (podle FAA jej nazývají LDA - Localizer Type Directional Aid), tak by se už jednalo o přiblížení nepřesné. Ale zkrátka a dobře, někdy localizer navede letadlo k dráze ve větším úhlu nebo někam trochu jinam s tím, že konečná fáze přiblížení se provede vizuálně. Nejčastějším důvodem vyosení systému kurzového majáku (offset localizer) je terén v prodloužení osy dráhy, někdy nemožnost umístění localizeru za koncem dráhy v její ose a někdy i jiné důvody, jak záhy uvidíme.
A tady už jsou asi nejpůsobivější a nejzajímavější přiblížení pomocí kurzového majáku (odkazy jsou převážně na jejich umístění na leteckých či satelitních snímcích na Google Maps) :
• V Innsbrucku (LOWI) je to kvůli horám celkově divočina, ale mají tam dvacet kilometrů od letiště dvojitý localizer (dva se stejnou frekvencí a identifikátorem, jsou "zády k sobě", ten druhý má dvoustupňovou odchylku zpětného kurzu od kurzu toho prvního) pro přiblížení od západu, pro odlety a nezdařená přiblížení, a potom další offset localizer na letišti pro přiblížení od východu.
• V Tokiu na Hanedě (RJTT) mají dvě LDA přiblížení, aby letadla nedělala hluk nad hustě obydlenými městskými částmi a nelétala nad rafineriemi v tokijském zálivu; ve finále při nich dělají 55stupňovou zatáčku na dráhu 22 (localizer je na blízkém ostrůvku) nebo 47stupňovou na dráhu 23 (localizer je na letišti). Obě dráhy mají i ILS přiblížení, ale dráha 23 má localizer s dvoustupňovým offsetem.
• V Macau (VMMC) LOC přiblížení na dráhu 16 probíhá v úhlu 54º (video z přiblížení za soumraku a v noci).
• V Honolulu (PHNL) se na dráhu 26L přistává nebo přistávalo v 45stupňovém úhlu kolem Diamond Head a městských pláží (video zde). LOC je umístěn blízko prahu dráhy 26R.
• Ve Washingtonu na Reaganově letišti (KDCA) měli svého času kromě známého River Visual dokonce i dvě LDA přiblížení na dráhu 19: LDA Y s offsettem 37,5º a s localizerem na letišti a LDA Z s offsetem 40º a localizerem na druhém břehu řeky.
• V Evropě mně přijde spektakulární přiblížení na letiště v Reggio di Calabria (LICR). Localizer s offsetem 46º vůči dráze 33 mají na kopečku přes dva kilometry od prahu dráhy a ve finále pomáhá i lead-in (LDIN) přibližovací světelná soustava, jako třeba v u JFK při Canarsie approach. Video zde, localizer přelétávají ve 2:00.
• Před časem tu na to přišla řeč, v Port Vila na Vanuatu (NVVV) mají LOC přiblížení na dráhu 11, které má offset 26º, localizer je umístěn ve svahu nad letištěm. Mají tam i světla LDIN, která jsou ale v současnosti mimo provoz.
• V Akureyri na Islandu (BIAR) mají LOC přiblížení údolím (i s LDIN) na dráhu 01, localizer s vyosením 25º je v úbočí údolí asi 3 km od letiště. Dráha má i ILS přiblížení, ale i tady má localizer offset 2,6º, je na blízkém mostě, (vzpomínám si, že jsme jeli kolem), a přiblížení je strmé (úhel sestupové roviny je 5,3º, běžně 3º, v LCY třeba 5,5º). A i ILS přiblížení na opačnou dráhu 19 má offset 3º.
• Na Islandu mají taky naprosto spektakulární přiblížení na letiště v Ísafjörður (BIIS) - video z kokpitu a ze země na dráhu 08 a na dráhu 26. Přiblížení bylo možné pomocí localizeru umístěného asi 20 km od letiště a pak jeho zpětného kurzu nad zálivem, ale už pěkných pár let je na jeho místě pouze NDB.
• V Tivatu v Černé Hoře (LYTV) mají kvůli terénu LOC přiblížení na RWY 32 s dvacetistupňovým offsetem.
• V Mostaru v Bosně a Hercegovině (LQMO) mají IGS přiblížení na dráhu 33 s offsetem 21º.
• V Paříži dráha 25 letiště Le Bourget (LFPB), na kterou mohou přistávat wide-bodies, má mimo jiné i LOC přiblížení s offsetem 26º, aby se přistávající letadla nepletla do provozu na blízkém CDG, které má orientaci dráhového systému 085/265º (video z kokpitu za deště).
• V americkém Aspenu (KASE) mají prý localizer jako jedni z mála natřený zelení lesní místo letecké oranžové, ale hlavně tam mají ještě jeden na kopci s lanovkami, vleky a sjezdovkami asi 7 km od letiště a víc jak o kilometr výš se zpětným kurzem a a offsetem 28º pro odlety a nezdařená přiblížení.
• Na letiště na Faerských ostrovech (EKVG) se od západu přistává se 14stupňovým offsetem (video z cockpitu). Localizer je u parkoviště. A na Street View se jim tam pase ovce (Faerské ostrovy prý znamená Ovčí ostrovy).
• Ve švýcarském Sionu (LGSS) mají IGS přiblížení na dráhu 25, kde localizer na konci dráhy má offset 7 stupňů a GP má sestupový úhel 6 stupňů (vizuální část pak 3,5º) a jeho anténa je navíc umístěna 2 NM před prahem dráhy.
• Na dráhu 12 letiště v tureckém pohraničním městě Iğdır (LTCT) má LOC přiblížení offset 12º, zřejmě proto, aby jim tam letadla nepřistávala přes Arménii.
Ve Spojených státech je celá řada LDA přiblížení (FAA před časem psala, že kolem třiceti), seznam lze najít na wikipedii.
• Na Aljašce je jich hned několik, nejzajímavější je asi na letiště Petersburg (PAPG) s offsetem 66º a na mezinárodní letiště Juneau (PAJN), kde mají localizer s offsetem 14º na kopečku dva kilometry před letištěm.
• V San Franciscu (KSFO) má dráha 28R localizer na svém konci pro přiblížení ILS, ale taky ještě jeden s offsetem 3º u křížení s kolmými dráhami, který umožňuje blízká simultánní přiblížení na paralelní dráhy 28L a 28R (Simultaneous Offset Instrument Approach, zde přiblížení ILS PRM 28L a LDA PRM 28R; díky vyosení jednoho localizeru se dá použít pro dráhy, jejichž osy jsou od sebe vzdáleny od 3000 až pouhých 750 stop (228 metrů), což je právě případ San Francisca a je mu to evidentně děláno na míru. Podrobnější vysvětlení zde na tomto videu.
• Podobný případ je i Detroit (KDTW). Dráha 4L/22R má na obou koncích po dvou localizerech - jedny jsou v ose dráhy a druhé mají offset 2,5º pro paralelní přiblížení (ILS PRM Y 4L/22R + ILS PRM 4R/22L). V Detroitu mohou mít i trojitá paralelní přiblížení.
• Další podobný případ je v Chicagu (KORD). Za dráhou 10R jsou blízko sebe dva localizery pro dvě ILS přiblížení - ILS Z přímé a ILS Y s offsetem 2,5º. Taky zde samozřejmě mají simultánní přiblížení.
• Na letišti La Guardia (KLGA) v New Yorku mají LDA-A přiblížení s offsetem 10º k dráze 22, ta má i přiblížení ILS. A localizer RWY 31 je vedle dráhy.
• To samé mají na JFK (KJFK) pro ILS přiblížení na dráhu 22R (offset 2,5º).
• A taky v Newarku (KEWR) (offset 1º).
• Anebo ve Philadephii (KPHL) (offset 2,6º u ILS přiblížení na dráhu 26.)
• Z dalších velkých letišť mají třeba v Salt Lake City (KSLC) LDA/GS přiblížení na dráhu 35 s pětistupňovým offsetem pro paralelní přiblížení, anebo třeba na letišti Johna Waynea - Orange County (KSNA) LDA přiblížení s offsetem 13º.
Norsko je zemí zaslíbenou offset localizerům:
• Spektakulární musí být asi přistání na dráhu 32 letiště Mo I Rana (ENRA), kde po přeletění paprsku localizeru, který je na zalesněném konci skoro 4 km od letiště, následuje zatáčka o 115º a přistání. Tady je video z kokpitu letadla a z vrtulníku.
• Localizer s vyosením 60,7º mají dva a půl kilometru od letiště Ørsta–Volda (ENOV). Video z levého sedadla a kokpitu (i když ti tam teda přiletěli přesně z opačné strany).
• Offset localizer mají na letištích Bardufoss (ENDU) (2,1°), Bodø (ENBO) (10,2°, hned vedle localizeru v ose pro opačný směr), Førde (ENBL) (tam mají dva - jeden vedle dráhy s offsetem 0,2°a druhý s offsetem 4,9° kousek od letiště, Hasvik (ENHK) (1,9°), nejsevernějšího města Norska (mimo Špicberky) Honningsvåg (ENHV) (53,5°!), Leknes (ENLK) (27,6°), Mehamn (ENMH) (3,6°), Molde (ENML) (5°), Mosjøen (ENMS) (9,5°), Notodden (ENNO) (14,1°), Rorøs (ENRO) (9,1°), Sandane (ENSD) (12,4°), Sandnessjøen (ENSD) (7,8°), Sogndal (ENSG) (tam mají dva - jeden s offsetem 5,3° a druhý 4,3°), Stokmarknes (ENSK) (tam mají taky dva - jeden s offsetem 2,6° a druhý mimo letiště 29,6°), Stord (ENSO) (1,7°), na Špicberkách (ENSB) (15,6°), Svolvær (ENSH) (0,5°), Sørkjosen (ENSR) (39,8°).
• V Grónsku na letiště Nuuk (BGGH) se na dráhu 23 přistává v úhlu (1,3º).
• Ve Finsku jsem s vyoseným localizerem (1,3º) našel letiště Kittilä (EFKT).
• V Německu jen malé letiště v Kielu (EDHK) (2,7º).
• Ve Velké Británii je jich několik, malých, třeba na ostrově Man (EGNS), Derry (EGAE), Lydd (EGMD), Hawarden (EGNR), Sumburgh (EGPB).
• V Itálii kromě Reggio Calabria mají offset localizer třeba v Janově LIMJ (2º), v Neapoli (LIRN) (3º), Bolzanu (LIPB) (9º), v údolí Aosta (LIMW) (IGS 4,5º).
• V Srbsku mají offset localizer v Niši (LYNI).
• Ve Francii mě zmátl offset localizer dráhy 04R v Nice (LFMN), protože ho mají zakrytý, což jsem nikde jinde neviděl, navíc když ten vedlejší pro dráhu 04L je odkrytý. Pak jsem se podíval na historické snímky, a zjistil jsem, že je měli léta v těch "hangárech" oba a loni někdy mezi koncem října a začátkem prosince ten v ose odkryli.
A něco ze vzdálenějších končin:
• V Turecku na letišti Zonguldak Çaycuma (LTAS) mají localizer s offsetem 5º, ale tolik antén jsem nikde jinde myslím neviděl (32).
• Na Velikonočním ostrově (SCIP) mají ILS s offsetem 0,9º a LOC vedle dráhy.
• Na Phuketu (VTSP) něco podobného (offset 1,4º).
• Na novém letišti na ostrově Svatá Helena (FHSH) mají LOC přiblížení s offsetem 5º.
• Offset localizer je i na letišti Santiago de Cuba (MUCU).
• Rovněž tak v Kingstonu (MKJP) na Jamaice.
• Anebo na letišti Pago Pago (NSTU) na Americké Samoi (1,69º).
• Či na brazilském letišti Santarém (SBSN).
• Offset localizer mají i v Peru na letišti Chiclayo (SPHI) a ILS s offsetem 5º by mělo mít i nové letiště pro Cusco.
• Na Taiwanu mají LDA přiblížení na letiště Taipei Songshan (RCSS) s offsetem 7º.
• Na letišti Billy Bishop Toronto City Airport (CYTZ) mají u dráhy 8/26 ILS s offsetem 3º na obou stranách.
• A přesně stejná je (anebo byla) situace na letišti Subic Bay (RPLB) na Filipínách: localizer s offsetem 3º na obou stranách.
A ještě pár zajímavostí z kurzových majáků, které jsou v ose:
• Localizer ILS RWY 8 letiště Hollywood Burbank Airport (KBUR) není za dráhou, ale mimo letiště 300 m před ní, a navíc slouží i jako LDA přiblížení pro blízké (6,1 NM) letiště Van Nuys (KVNY). Podobně jsou popsána i dvě LOC přiblížení na dráhu letecké základny Madrid Torrejón (LETO) pomocí localizerů drah 32R a 32L letiště Madrid Barajas (LEMD).
• Všiml jsem si, že nová dráha 07L/25R frankfurtského letiště (EDDF) má po dvou localizerech na každé straně. Dráhy mají po dvou ILS přiblíženích (ILS Z s GS 3,0º a ILS Y s větším úhlem sestupové roviny 3,2º) a předpokládám, že z důvodu frekvenčního párování s GS jsou na to potřeba localizery dva.
• A třeba dráha 14L letiště Port Moresby (AYPY) na Papui-Nové Guinei má sice localizer v ose a za svým koncem, ale ve vzdálenosti až 900 m.
No a nakonec jsem se vrátil k tomu Kai Taku. Díky tomuto zajímavému videu se mi podařilo lokalizovat místo, kde stály antény localizeru, šachovnice, kde byla anténa sestupového majáku, je pořád trošku vidět na této pozici, a obojí je pak k vidění i v následujícím videu.