Kde se nejlépe přestupuje?

Odpovědět
DEaN
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 15
Registrován: 19. 01. 2003, 13:33
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Kde se nejlépe přestupuje?

Příspěvek od DEaN »

To by mě teda docela zajímalo. Mám vcelku dobré zkušenosti z Londýna. Mají tam dobrou organizaci a ani přejezd Heathrow - Gatwick není těžká věc. Na Frankfurtu oceňuji krátké přestupní časy, i když vím, že nejkratší jsou ve Vídni. Ale odtamtud se to moc destinací nedostanete. Zajímalo by mě, jestli někdo nemá zkušenosti s Amsterdamem nebo Milánem.


Pan Am
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1822
Registrován: 08. 01. 2003, 21:50
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Kde se nejlépe přestupuje?

Příspěvek od Pan Am »

Transfer z Heathrow na Gatwick nedokážu posoudit, protože jsem zatím vždy na Heathrow končil, každopádně je skvělé, že letiště má tak dobré spojení levným metrem a člověk nemusí platit přemrštěné jízdné jako u Stansted Express. Zakusil jsem však transfer z Charles de Gaulle na letiště Orly v Paříži. Při koupi letenky mi v American Express naplánovali na přestup hodinku a půl, což se mi zdálo trochu málo, ale pracovnice mě ujistila, že to je času dost a dost. Vzhledem k tomu, že na Charles de Gaulle se protáhlo trochu vyzvednutí našich zavazadel, chvíli trvalo než jsme se zorientovali, kde se vyzvedává jízdenka na transferový autobus Air France, odkud odjíždí, na okruhu kolem Paříže byla zácpa...takže jsme přijeli na Orly doslova v poslední minutě, check-in byl již uzavřen a my jsme si museli vyslechnout, že máme chodit v čas, že cestující budou již každou chvíli nastupovat do letadla a nás odbavit již nemůžou. Nakonec se nám podařilo pracovníky přemluvit, ale přesto reptali, že naše zavazadla budou muset nakládat dodatečně. Po odbavení v check-inu jsme chvátali ke gatu, k našemu překvapení nám bylo sděleno, že let Air France je zpožděn, že zatím naše letadlo ještě ani nepřistálo...Po půl hodině sice letoun dorazil na Orly, pak se chvíli uklízel, pak se začali nakládat všechna zavazadla včetně našich...takže zpoždění odletu bylo skoro dvě hodiny...Kapitán letadla po usazení cestujících přišel do kabiny a lidem se omlouval, podával jim ruce, což na mě udělalo dobrý dojem a trochu smazalo předchozí nepříjemný dojem z Air France.

BA001
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 267
Registrován: 07. 01. 2003, 20:01
Stav: Offline

Kde se nejlépe přestupuje?

Příspěvek od BA001 »

Ze všech mých přestupů musím vyzdvihnout Malpensu, pravda, přestupuju výlučně z mezinárodních na vnitrostátní lety, ale letiště je to přehledné a tranzit pohodlný a časově jednoduchý (ačkoli terminál sám o sobě není nejmenší...) Jiná věc je, že už třikrát se mi podařilo doletět do Itálie v době, kdy se stávkovalo. Nejprve letištní dispečeři (to jsem se zdržel "jen" tři hodiny), a pak dvakrát personál milánského letiště (to už se zpoždění protáhlo na 6 hodin). Ale v Itálii a ve Francii to považuju za takový svérázný místní kolorit...

100% ale nesouhlasím s PAN AMem ohledně Heathrow. Tube z Heathrow přece stojí min. 6 liber! Ovšem, Stansted Express stojí dvojnásobek, já vím.... ale srovnej ceny letenek na LHR a STN a náklady se ti vyrovnají. Stansted není jako koncová stanice vůbec špatná volba a já ji jednoznačně preferuju před zalidněným LHR. STN Express jede každých 15 minut až na Liverpool Station přímo v srdci City, jízdní doba je 40 minut - to považuju za solidní spojení do města. Stansted teď dynamicky roste a za poslední dva roky se dost vylepšil. ČSA i GO teď přistávají u terminálu s Gate 1-99, čisťounkej a liduprázdnej terminálek. Heathrow už mě s těma nekonečnejma frontama na všechno (check-in, pasovku, boarding) začínalo prudit.

Pan Am
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1822
Registrován: 08. 01. 2003, 21:50
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Kde se nejlépe přestupuje?

Příspěvek od Pan Am »

Je pravda, že jízdenka z Heathrow bude stát minimálně 6 liber (trošku jsem to přehnal s tím levným metrem :-), na druhou stranu zpáteční Stansted Express stojí 23 liber, což pokud poletíte easyJetem může být i více než cena letu z Prahy na Stansted (např. pokud poletíte 20. srpna bude letenka stát 6,5 liber, taxa 11, celkem tedy 17,50 GBP). nepopírám, že se pak náklady vyrovnají a že Stansted je čístější, bez front apod.

DEaN
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 15
Registrován: 19. 01. 2003, 13:33
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Kde se nejlépe přestupuje?

Příspěvek od DEaN »

No vypadá to, že v Londýně by se uživil i nějaký low-cost express na letiště :).

Jinak musím souhlasit, že Stanstead je vhodné letiště pro cestujícící, kteří svou cestu v Londýně končí. Ovšem Gatwick je také příjemné letiště. Pravda, cose týče terminálu sever, tak je velké utrpení nastupovat do letadla, kde se mnohdy tísní 400 lidí na prostoru, který je srovnatelný ne-li menší než prostory na Ruzyni užívané pro několikrát méně cestujících. Jinak je to letiště velmi dobré a fronty u pasovek, pokud jsou, jsou přijatelné. Trochu problémem vždy je přílet letadla BA nebo ostatních z rozvojové země. To se to tam pak nahromadí. Ale nás se Gatwick nejspíše netýká, i když mít spojení na tři londýnská letiště by byla paráda.


sever2
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1785
Registrován: 06. 01. 2003, 07:42
Stav: Offline

Kde se nejlépe přestupuje?

Příspěvek od sever2 »

Když už je řeč i Miláně, nevíte někdo, kdy hodlají otevřít Satelit C. Prý by měl sloužit výhradně potřebám SkyTeamu aměl by být koncipován pro odbavení letounů A380, o které se Alitalia zajímá. Ovšem nedokážu si představit, koho chtěj tímto typem přepravovat, jelikož z Milána vede minimum line, které by A380 uživily.

BA001
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 267
Registrován: 07. 01. 2003, 20:01
Stav: Offline

Kde se nejlépe přestupuje?

Příspěvek od BA001 »

Když je řeč o komfortu na velkých světových letištích, vzpomněl jsem si na nedávný článek v The Sunday Times, který srovnával kvalitu přestupů v těchto hubech:

První místo suverénně obsadil Changi Airport v Singapuru. Z deseti možných bodů získal....10. "Fantastické Changi,"rozplýval se autor článku "asijské společnosti si postavily nejůžasnější letiště na světě." Přestupovat je tu snadné a příjemné. Důvody: výborná shopping zóna a skvělé restaurace, pět parčíkových zahrad, každá jinak upravená (nejkrásnější je střešní kaktusová zahrada s velkým barem uprostřed, kde si můžete při přestupu odpočinout před dalším letem). Na letišti je i fitness centrum a na střeše bazén a pokud máte mezi lety aslepoň pětihodinovou pauzu a letíte se Star Aliance, můžete si zdarma vyjet na projížďku Singapourem. Dodávám, že Changi odbaví ročně kolem 28 miliónů cestujících.

I druhé a třetí místo co do poskytovaného luxusu obsadila asijská letiště. Dubai dostala devět bodů a to především díky skvělému terminálu Sheikh Rashid, který byl otevřen před necelými dvěma lety. Dubajské letiště je velice přehledné, všude snadno trefíte, od vaší gate je vše potřebné do deseti minut chůze. Co Dubai nabízí: 25 barů a restaurací, včetně libanonské, italské a Tansu (pro Číňany). Alkohol (v muslimských zemích často zakázaný) je na letišti volně prodejný, třeba ve stylovém baru Cloud 9 nebo obligátním irském pubu. Vyhlášený je v DBX duty-free shopping.
Kuala Lumpur získal 8 bodů. Letiště se stále rozvíjí, zatím je tu jeden velký terminál s řadou rozlehlých satelitních budov, spojených vlakem, který jezdí každé tři minuty. V těchto satelitech je umístěno na čtyři desítky obchodů a dvě desítky barů a restaurací. V hlavním terminálu je pak další velký nakupovací (duty-free) a občerstvovací komplex. Oblíbená je školka pro malé děti, u letiště samotného je mnoho hotelů, v některých si za malý poplatek můžete zacvičit nebo si dát perličkovou koupel.
Letiště u Kuala Lumpur získalo několik ocenění v oblasti designu a architektury.
Dubajským letištěm projde ročně asi 16 miliónů cestujících, v Kuala Lumpur o milión víc.

Do TOP 5 se vešlo ještě páté asijské letiště, hong-kongský Chek Lap Kok, kterým ročně projde 33 miliónů cestujících. Obrovský terminál působí úchvatně, náladu zkazí velké vzdálenosti mezi jednotlivými body při transferu (přestože je tu nainstalováno přes 70 pohyblivých chodníků a rychlovlak jezdí na téměř kilometr (750m) dlouhé trase každé tři minuty. Letiště je vybaveno pěknými salónky, jsou tu k dispozici sprchy, dva velké dětské koutky, dvě orientální masážní centra a jeden open-to-all letištní salónek (do kterého se ale přece jen platí vstup). Nechybí multimediální centrum s internetem zdarma a řada občerstvovacích stanic a barů.
Chek Lap Kok dostal jen sedm bodů, neboť podle recenzentů je high-tech style tohoto letiště poněkud skličující, musíte-li tu setrvat déle. A na to pozor, protože v Hong-Kongu je průměrně 45 dní v roce bouřkové počasí...

A kde jsou americké huby? Chicago O´Hare (odbaví 67 miliónů cestujících ročně) dostalo jen šest bodů. Především kvůli přeplněnému Terminálu 5, ze kterého jsou ovšem odbavovány mezinárodní lety. Chcete-li přestoupit na vnitrostátní let, čeká vás transfer do jiného terminálu a ten je daleko a stejně tak, ne-li víc přecpaný. Na O´Hara najdete hlavně množství amerických restaurací, od fast-food až po ty stylové a vcelku dobrou nákupní zónu. Děti do 12 let můžou navštívit Kids on the Fly exhibition v Terminálu 2, je tu taky interaktivní imitace řídící věže (air-traffic control tower), simulátor helikoptéry, cargo letadla aj. Letiště se dál rozvíjí a postupně rozrůstá. Je sice funkční, jenže permanentně, neúměrně přeplněné.

Miami Airport odbaví ročně 32 miliónů cestujích. Stojí tu obří terminál do tvaru podkovy s vějířovitě roztaženými osmi prsty.
Cesta při transferu může být i velmi dlouhá, pojízdné chodníky a vláčky ji trochu zkrátí. Na letišti je slušná nákupní zóna a spousta restaurací a fast-foods, interiéry ani budova samotná nejsou zrovna architektonicky inspirativní, spíš stroze účelové. Máte-li při přestupu čas, zkuste Top of the Port restaurant v jednom z prstů, je odsud nádherný výhled na panorama Miami. Letiště získalo od kritiků jen 5 bodů, protože vzdálenosti mezi jednotlivými gate jsou příliš dlouhé a pohyb v hemžení lidí na tomhle vytíženém letišti může být dost otravný.

A nakonec JFK, které dopadlo z hodnocených letišť nejhůř, dostalo jen čtyři body. Mnozí JFK znáte, tak jen pro úplnost: ročně tu projde kolem 29 miliónů cestujících. Přestup tu není nejjednoduší. JFK má devět terminálů, propojených shuttle busy (ty jsou zdarma, aspoň bývaly...) Nějaké obchody a restaurace jsou rozmístěny dost neorganizovaně ve všech devíti terminálech, ale nic z toho co by stálo za zmínku. Přestup z jednoho terminálu do druhého je tu vysloveně přítěž při vaší cestě. Panuje tu tradiční JFK´s chaotic and tense atmosphere. Nedej bože, když tu zůstanete zaseknutý při zimním blizzardu.....

Dost by mě zajímalo, nakolik se tento popis hoduje s Vašimi zkušenostmi :)

Změněno uživatelem - BA001 na 28/01/2003 18:47:16

DEaN
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 15
Registrován: 19. 01. 2003, 13:33
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Kde se nejlépe přestupuje?

Příspěvek od DEaN »

Takže je to SIN/DXB/KUL/xxx/HKG. Kdo je ten čvrtý. Hádám AMS.
No musím říct, že jsem ještě Top5 nenavštívil. Dokonce nemám na svém účtě ani JFK, ale LHR to bohatě vynahradí. Musím říci, že jsem byl tímto letištěm mile překvapen. Kvalita služeb je velmi dobrá a letiště zdaleka není takové, jak se o něm mluví. Ano veřejná část terminálu, to byl jeden velký dav, ale transit byl prostorný, světlý a vcelku i klidný. Naopak měl jsem tu možnost projít v jednom dni i Gatwickem a to mi přijde mnohem více přeplněné. Vím, že existuje tzv. Wave System a můj odlet a přílet z/na LGW byl ve 13:30 respektive 10:40, ale na LHR byla v době mé navštěvy také zrovna špička (90 a 17:55). Pokud ještě zůstanu v Evropě, tak jsem ještě navštívil FCO. Je to sice již řádka let a od té doby mohla pěkná řádka modernizačních projektů, ale na toto letiště bych se stále raději nevracel. MXP jsem bohužel viděl jen z letadla, ale má pověst velmi dobrého letiště (poté co se uklidnily záležitosti okolo omezování provozu na Linate). V USA můžu vřele doporučit Denver (DEN). Prostorné, skoro zbrusu nové, skvěle vyřešené letiště. Z Prahy na něj existuje spojení skrz Star Alliance přes Frankfurt. LH odtud provozuje code-share lety s United do Phoenixu (PHX), Los Angeles (LAX) a pak do dalších menších destinací na středozápadě USA. Vzdálenosti jsou sice velké, ale přes ně vás přepraví letištní metro. Krom toho do councourse A vede nádherný SkyBridge. Je to skvělý pocit, když pod vámi projíždí třeba B733 Frontieru. Nástup bývá velmi klidný a jestli se nechcete tlačit, můžete se uklidit do ústraní nebo si třeba i lehnout na čistý koberec v hale. Pak je tu Los Angeles a to zapadá do kategorie ORD, ale je zde mnohem lépe řešen mezinárodní terminál (Tom Bradley). Samozřejmě ale také musíte všichni počítat, že pokud máte návazný spoj po mezinárodním letu, transit se na vás v USA nevztahuje.

Pan Am
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1822
Registrován: 08. 01. 2003, 21:50
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Kde se nejlépe přestupuje?

Příspěvek od Pan Am »

Ze zvědavosti jsem se podíval na web Skytrax (www.airlinequality.com), jak dopadl jejich žěbříček. K dispozici je žebříček za rok 2002, který byl sestaven na základě odpovědí více než 1,2 mil. cestujících. Pořadí je následující:
1. Hong Kong
2. Singapore
3. Sydney
4. Amsterdam
5. Copenhagen
6. Chicago (O´Hare)
7. Dubai
8. Kuala Lumpur
9. Vancouver
10. Helsinky

Respondenti byli dotazováni na snadnost použití letiště při odletu, příletu a transferu. Dále se zkoumala vybavenost letiště zařízeními pro cestující (obchody, restaurace), komfort, míra přeplněnosti, ochota zaměstnanců apod.

Komentář k pořadí je na http://www.airlinequality.com/Awards/apt_press_2002.htm

MSB743
Nováček
Nováček
Příspěvky: 1
Registrován: 05. 02. 2003, 12:22
Stav: Offline

Kde se nejlépe přestupuje?

Příspěvek od MSB743 »

po Evrope mohu doporucit AMS Amsterdam či LHR Londyn ale musim rici ze moje posledni Cesta do Kaira Alitalii pres Milano MXP byla ve skutku katastrofalni! Nehlede na stari stroje ale onborad services (ci nikoli) a nechutne "jidlo"... Bohuzel letim s nima naposledy a mohu rici Zlate CSA! dobry service a pristup profesionalni! na Alitalii vytalhy lide jidle s tasek (asi frequent flyers!)

sever2
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1785
Registrován: 06. 01. 2003, 07:42
Stav: Offline

Kde se nejlépe přestupuje?

Příspěvek od sever2 »

Záleží..každé aerolinky mají svůj styl, ale pokud ten styl ohledně cateringu je nepřijatelný pro většinu cestujících, pak je to katasrtofa. Ale i na letech Alitalia platí možnost výběru určitého jídla 24 hodin před odletem ne?

jirkapilot
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 354
Registrován: 28. 01. 2003, 10:16
Stav: Offline

Kde se nejlépe přestupuje?

Příspěvek od jirkapilot »

Mohu z vlastni zkusenosti potvrdit, ze AMS je velice pekne letiste. Bohuzel, diky "nedostupnosti" letadla CSA pri rannim spoji PRG-AMS jsem mel celych cca 10 hodin na jeho prohlidku, nez jsem konecne vecer odletel s KLM na JFK :-)))..timto jeste jednou dekuji CSA, ze diky nim jsem si mohl terminaly na Schipholu vychutnat opravdu dosytosti :-(

sever2
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1785
Registrován: 06. 01. 2003, 07:42
Stav: Offline

Kde se nejlépe přestupuje?

Příspěvek od sever2 »

No já zase mohu potvrdit tmu v hangárech na letišti LAX. Odlétal jsem odtud s AZ v 94. Odlet byl v 18:55 ale nakonec jsme se dostali do vzduchu až před jedenáctou. Byli jsme třikrát na runwayi, jednou na nějaké odlehlé TWY a jednou v hangáru. Byla tma a celé letadlo v tom hangáru najednou zhaslo. Letušky přiběhli s nějakýma baterkama. Nemusím vám povídat, že i když uznávám 99% spolehlivost letecké dopravy, půlku letu jsem měl jednu ruku na plovací vestě.

Lukas
Nováček
Nováček
Příspěvky: 4
Registrován: 10. 01. 2003, 10:01
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Kde se nejlépe přestupuje?

Příspěvek od Lukas »

Osobne si myslim ze se prestupuje lepe v evrope nezli v severni americe, konkretne usa. Maji tam desne dlouhy odletovy cekacky a zdlouhavy kontroly verim ze po 11. zari to je takhle neprijemny, ale co je sileny kdyz prijdete na letiste a na nekolik odletu ruznych letadel ale stejnych aerolinek jsou otevreny jen dve prepazky to je katastrofa... oproti evrope se tam musite dostat min. 2 hod. pred odletem a ne tak 1 hod., coz v Evrope staci dle mych zkusenosti.
Asii jsem nenavstivil ale vzhledem k jejich vyspelym a drahym letistim to asi bude luxus...
musim ale dodat ze zalezi jestli letite do usa to je peklo.., nebo z usa anebo vnitro- to je pak celkem pohoda...

sever2
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1785
Registrován: 06. 01. 2003, 07:42
Stav: Offline

Kde se nejlépe přestupuje?

Příspěvek od sever2 »

No musíš taky odlišovat jednotlivá letiště. Novější, prostornější, přehledněji a jednoduše řešené letiště jako DEN/LAX/DFW jsou odlišná od vyhlášených ORD/JFK ale jak si sám uvedl první přestup v USA je něco velmi otravného. Člověk musí projít pasovkou, celnicí, táhnout zavazadla k odbavovací přepážce, čekat další frontu, pak zase pasovka, bezpečnostní.

Na druhé straně pokud se jedná již o druhý přestup a nebo první přestup ve směru ven z USA tak se vše dá stihnout vcelku rychle. Velká americká letiště mají totiž vcelku velmi dobře řešenu interní dopravu uvnitř terminálů a concoursů. I na ORD se tak dá přestoupit za 20 minut. Sice pak bušíte na zavřený gate, ale když máte štěstí, tak to všechno dobře dopadá.

Problémem také je, že v USA se stalo zvykem, že jednotlivé společnosti provozují svůj vlastní terminál na daném letišti a tím se to vše komplikuje. Třeba budoucí terminál American Airlines na JFK bude pro cestující mnohem komfortnější než ostatní terminály vyjma nové čtyřky.

Stejně tak AA zrekonstruovaly terminál na LAX. Naopak je nanejvýše příjemné cestovat Unitedovským letištěm DEN, které je ovšem "evropského" typu a o provoz se stará DIA.

Prostor se zase vůbec nedá očekávat v žádném z terminálů ORD, neboť toto letiště má dvě hub airlines a je nejvytíženější mezinárodní branou USA.

U ATL bych se několika letům na jednu přepážku nedivil, protože jako brána mezinárodních letů je ATL často obsluhováno letadly typu RJ.

Vše je to dost složité a musí se posuzovat případ od případu stejně jako v Evropě viz. LHR x CDG. Ale všeobeně si myslím, že má Lukáš pravdu.


Odpovědět