Hop do Hanoje s lotosem a zase zpátky

Odpovědět
tristadvacitka
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 53
Registrován: 07. 04. 2019, 22:26
Oblíbené typy letadel: A380-800, B747-800, B777-300
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Hop do Hanoje s lotosem a zase zpátky

Příspěvek od tristadvacitka »

Článek je volným pokračováním tripreportu z cesty do Vietnamu

Jestli na něco v Hanoji strašně rád vzpomínám, jsou to návštěvy hospůdky “na růžku” u pana Hunga, kde jsem s místními štamgasty prožíval část vietnamského života. Když se mi o pár měsíců později v Da Nangu zastesklo, rozhodl jsem se, že se do hlavního města vypravím na návštěvu starých známých.

Vietnamské vlaky mám rád, najezdil jsem s nimi tisíce kilometrů a navíc jízdenku do Hanoje v nejvyšší třídě Soft Sleeper pořídíte v přepočtu asi za 900 Kč (koukněte na můj článek, pokud vás zajímá víc do hloubky téma vietnamských vlaků). Ale tentokrát jsem preferoval spíš rychlost než pěkné výhledy při průměrné rychlosti zhruba 50 km/h.

Ani ceny letenek však nejsou ve Vietnamu k zahození. Když nakupujete včas, můžete vás letenka vyjít dokonce levněji než jízdenka na vlak. Ovšem jen mimo svátek Tet. To se celý Vietnam mění v naprosté cestovní šílenství a většina jízdenek i letenek je vyprodaná na týdny dopředu.

Vybírat jsem si mohl ze tří společností. Vietnam Airlines, Jetstar Pacific a VietJet.

VietJet je takový “meziměstský autobus” s pošramocenou pověstí. Společnost, které se už několikrát podařilo omylem přistát na jiném letišti než bylo původně plánováno, ve mně nevzbuzovala moc velké nadšení. Kolují dokonce historky, že jeden čas u VietJet létal pilot bez licence, jen s hodinami “načerno” ze simulátoru. Handrkování o dekagramy v cabin baggage při vstupu do letadla a častá zpoždění definitivně odsunuly tuto společnost na konec mého žebříčku.

Další v řadě je Jetstar Pacific a na první pohled nevypadá vůbec špatně. Zpáteční letenka skoro o 1 000 000 dongů (asi 1 000 Kč) levnější než konkurenční Vietnam Airlines. Zkoumám interiér na fotkách a vypadá velice slušně. Jenže po napočítání tax a přidání místa k sezení se rozdíl téměř smazává. Nakonec volím Vietnam Airlines i z toho důvodu, že v odpoledních hodinách letadla často nestíhají obraty a “nízkonákladovky” se tak dostávají do dlouhých zpoždění. Neříkám, že se to Vietnam Airlines nestává, ale zpoždění nebývají tak velká. Vietnam Airlines navíc není žádná banánová aerolinka. Průměrný věk flotily 6,2 let, 90 strojů a 4 hvězdičky od SkyTraxu jsou příslibem, že jde o velice slušnou společnost. (Pro doplnění: konečné ceny zpátečních letenek se pohybovaly od 1500 Kč u VietJet, přes 1900 Kč u Jetstar Pacific až po 2200 Kč na webu Vietnam Airlines. S cabin baggage a výběrem neprémiového místa k sezení).

Ráno objednávám odvoz skútrem přes aplikaci GRAB. Přestože mám check-in z domova přes mobil, vyrážím tradičně více než 2 hodiny před odletem. Cestuji nalehko jen s příručním zavzadlem. Takže přeskakuji bag-drop a mířím rovnou k osobní kontrole. Formalita. Už po 10 minutách od příjezdu k vnitrostátnímu terminálu sedím v restauraci.

Terminál Da Nang Domestic tvoří relativně malá hala, která však odbavuje mnoho vnitrostátních letů. Do Hanoje v jednu chvíli odlétá dokonce několik letadel v půlhodinových intervalech. Na terminálu je pár restaurací i obchodů. Ceny jsou samozřejmě o něco vyšší než ve městě, například pho za 60 000 dongů patří k těm dražším, ale stále je to pro mě akceptovatelné.
IMG_20190228_085108.jpg
Da Nang Domestic je úzká nudle, ale letadla do Hanoje odlétají i v půlhodinových intervalech
IMG_20190228_092040.jpg
A321 Vietnam Airlines se připravuje na další leg

DAD-HAN
VN168
A321
LF: 70 %

Nástup probíhá podle tradičního vietnamského stylu. Cestující tvoří velký chumel ještě v době, kdy na druhé straně přepážky nikdo nestojí. Boarding začíná se zpožděním, ale lidé se na svá místa posouvají velice rychle. Nikdo nekouká, dlouze nepřemýšlí jestli batoh do overhead binu nebo pod sedačku. Všichni hned zaplouvají na svá místa.

Na palubě hraje ambientní hudba a každou chvilku hlas z reproduktorů hlásí, že otevírání nouzových východů za letu je přísně zakázané a trestá se pokutou až 20 000 000 vietnamských dongů (zhruba 20 000 Kč). “Tak snad nikoho nenapadne házet drobné do motoru pro štěstí,” říkám si pro sebe pobaveně.

Pushback, pilot startuje motory a pojíždíme na dráhu 35R kolem vojenské části letiště, ve které stojí Boeing C-32 USAF. V Hanoji právě vrcholí summit Trump-Kim, což vysvětluje přítomnost vládní “sedmpětsedmičky”. Proč ovšem právě v Da Nangu, to netuším.

Pilot naplno roztáčí oba motory a za chvilku se už vznášíme nad městem. Je jasno, takže v pravém okně přes uličku pozoruji poloostrov Son Tra a po pár chvílích nalevo slavný Hai Van Pass. Jakmile v 10 000 ft zhasíná pilot “seatbelt sign”, všichni cestující si souběžně jako lusknutím prstu odepínají přezky svých pásů a zabírají volná místa.

Servis odpovídá vnitrostátnímu letu i jeho délce. Dostáváme vlhčené ubrousky a jeden nápoj. Stevardky po nějaké době sbírají odpadky a letadlo mezitím klesá k Hanoji. Celý let trvá pouhých 57 minut.

Severní Vietnam je zahalený do šedých mraků a my se do nich noříme jako do cukrové vaty. Letadlo klesá velice plynule a zanedlouho už brzdíme na dráze. Hanojské letiště je vybavené ILS “kategorie dvě”. “To snad muselo být na hraně,” říkám si při pohledu z okénka na hustý smog a vzpomínám, jakou že dohlednost dovoluje ILS CATII.

Co se mi líbí, je disciplinovanost Vietnamců. Všichni sedí připoutání až do úplného zastavení. Vzpomínám na mé lety po Rusku a to byla jiná káva. Říkám tomu syndrom předčasného vystupování. Jednou jsem zažil cestujícího, který si začal brát zavazadlo z overhead binu už při touchdownu. Palubní průvodčí na něj doslova křičely, ale jemu to bylo jedno. Nicméně s tímto syndromem se setkávám ještě častěji v našem metru, tramvajích nebo autobusech.

Na stand pojíždíme kolem AirForce One, která se pozvolna připravuje na odlet. Trump má totiž ještě několik hodin na přesvědčení Kima, ať se na to vykašle nebo…

Míjíme další dva vládní C-32 (á la 757) a jeden C-40 Clipper (á la 737). V Hanoji je plno, takže nás řídící odstavuje dál od terminálu a dojet musíme autobusem. Na schodech natahuji do nosu první doušky místního smogu: “Eh, tradiční smrad Hanoje,” říkám si.
IMG_20190228_103938.jpg
Zpáteční vnitrolet za dva tisíce v A321, tady snad nikdo nemůže čekat IFE (i když počkat, ze Saigonu do Hanoje létají několikrát denně také A350 a B787)
IMG_20190228_101648.jpg
Konkurence, u které jsem místo nechal volné
IMG_20190228_113525.jpg
AirForce One zahalená tradičním hanojským smogem (zde to tak nevypadá, ale na dráze byla viditelnost pár desítek metrů za wingtip)

HAN-DAD
VN177
A321
LF: 99 %

Na letiště jezdí z centra autobus 86, takže než platit několik set tisíc dongů za GRAB auto, radši se projedu veřejnou dopravou. Jasně, mohl jsem vzít GRAB Bike, ale počasí na půlhodinovou projížďku na motorce opravdu nelákalo.

STD má být v 15 hodin a to je na hanojském letišti špička. Odbavený jsem opět mobilně, ale fronta na security check je tentokrát hodně dlouhá. Vietnamci koukají do svých telefonů a řada se skoro nepohybuje. Přecházím z fronty do fronty, ale podle Murphyho zákona je rychlejší vždycky ta, ve které nestojím.

Hanojský vnitrostátní terminál je větší než v Da Nangu a nepůsobí tak přeplněným dojmem. Je tu také mnohem víc restaurací. Já si vybírám tu s výhledem na plochu. Vietnamské pivo je sice za 40 000 VND, ale výhled vše kompenzuje. Právě pojíždí k nástupnímu mostu 788 Vietnam Airlines a já si říkám, jak je parádní pozorovat tato letadla na vnitrostátních linkách. Mezi Saigonem a Hanojí je možné proletět se několikrát denně widebody. Vedle B788 posílají Vietnam Airlines ještě A359.

Před přepážkou se vytvořila tradiční fronta, ale na tabuli zatím VN177 nesvítí. Je pátek po poledni, takže místní aerolinky tradičně nestíhají obraty. V mém případě je zpoždění naštěstí jen půl hodiny. Takový VietJet měl na posledním letu dne z Hanoje do Da Nangu dokonce 4 hodiny.

Po nějaké době se fronta rozpohybovává a je čas jít do letadla. Přesněji do autobusu. Nástup z plochy probíhá předem i zadem. Nastupuji jako jeden z posledních a chvilku po mně palubní průvodčí dveře zavírá. V mé řadě sedí už přichystané dvě babičky. Vždycky mě fascinuje, kolik zavazadel pronesou na palubu a jakou váhu vlastně unesou. Připadám si trochu jako ve vlaku a čekám, kdy vytáhnou jehlice a začnou štrikovat. Po tradičním bezpečnostním cvičení palubních průvodčí startuje pilot motory a pojíždíme na holding point naší dráhy. Jenže se řadíme do dlouhé fronty dalších letadel čekajících na start a zpoždění se prohlubuje.

Po dobrých 20 minutách dostáváme i my povolení ke vzletu a brzy nato se už vznášíme nad bílou dekou, která překrývá město. Pilot se mnou soucítí, vypíná “seatbelt sign” těsně nad 10 000 ft a já můžu konečně utíkat na toaletu. Stevardky mezitím roznáší tradiční vlhčený ubrousek a pro každého jeden nápoj.

Subjektivně mi zpáteční let přišel mnohem kratší než cesta do Hanoje. Po 40 minutách začínáme klesat a já už poznávám pobřeží severně od Hue. Po STARu přilétáme k Da Nangu, obrat o 180° a za chvilku i touchdown. Na letišti v Da nangu už vystupujeme opět “jako lidé” přes boarding bridge. A po 5 minutách od výstupu z letadla už zase objednávám GRAB před příletovou halou.

Vietnam Airlines jsem vyzkoušel celkem na 3 letech a musím říct, že jsem byl vždy spokojený. Dokonce jsem si na palubě Vietnam Airlines odbyl i svou premiéru s A359. Pokud byste váhali nad výběrem společnosti ve Vietnamu, doporučuji určitě tu s lotosovým květem. Ceny nejsou dramaticky vyšší oproti lowcostům a kultura cestování je více než přijatelná.

Pokud vás zajímají i zážitky po opuštění letištní haly, podívejte se na pár mých článků - Jak se žije v Hanoji, Buddhističtí mniši v Kambodži nebo Vietnamská válka.
IMG_20190301_150903.jpg
Pára po nástupu do letadla (na fotografii to tak nevynikne, ale celá kabina byla plná mlhy)
IMG_20190301_132740.jpg
Dreamliner na vnitrostátní lince
IMG_20190301_150437.jpg
"Cargo je naložené, konečně si můžu vyřídit ten Messenger"
IMG_20190301_165416.jpg
Západ slunce nad Da Nangem
Přílohy
IMG_20190301_155055.jpg
IMG_20190228_103926.jpg
Naposledy upravil(a) tristadvacitka dne 04. 09. 2022, 10:50, celkem upraveno 2 x.


leokontra
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 65
Registrován: 09. 06. 2017, 21:17
Pohlaví: muž
Bydliště: Trenčín
Stav: Offline

Re: Hop do Hanoje s lotosem a zase zpátky

Příspěvek od leokontra »

Zpáteční vnitrolet za dva tisíce v A321, tady snad nikdo nemůže čekat IFE (i když počkat, ze Saigonu do Hanoje létají několikrát denně také A350 a B787)

SGN-HAN sice letia niekolkokrat denne 787 a 350, ale na IFE idu len nejake "vtipne" videjka bez zvuku, ktore sa nedaju prepnut ani na mapu...

Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Re: Hop do Hanoje s lotosem a zase zpátky

Příspěvek od Lkprak »

Vietnam mně jako destinace nějak neláká (ani nevím proč - přitom proti Vietnamcům vůbec nic nemám), ale tenhle TR (stejně jako ten předchozí z cesty tam a zpět) jsem si přečetl s chutí :thumbup:

davcabic
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 50
Registrován: 29. 03. 2015, 17:46
Oblíbené typy letadel: A346
Stav: Offline

Re: Hop do Hanoje s lotosem a zase zpátky

Příspěvek od davcabic »

Díky za pěkný report, jsem rád za kladné hodnocení téhle společnosti. Rád bych je někdy vyzkoušel, už jen kvůli tomu, že mají jednu z mých nejoblíbenějších livery. Škoda, že zrovna oni nezačnou létat do Prahy..

tristadvacitka
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 53
Registrován: 07. 04. 2019, 22:26
Oblíbené typy letadel: A380-800, B747-800, B777-300
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Hop do Hanoje s lotosem a zase zpátky

Příspěvek od tristadvacitka »

davcabic píše:Díky za pěkný report, jsem rád za kladné hodnocení téhle společnosti. Rád bych je někdy vyzkoušel, už jen kvůli tomu, že mají jednu z mých nejoblíbenějších livery. Škoda, že zrovna oni nezačnou létat do Prahy..


No taky bych ocenil z Prahy víc Vietnam Airlines než Bamboo.


tristadvacitka
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 53
Registrován: 07. 04. 2019, 22:26
Oblíbené typy letadel: A380-800, B747-800, B777-300
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Hop do Hanoje s lotosem a zase zpátky

Příspěvek od tristadvacitka »

Lkprak píše:Vietnam mně jako destinace nějak neláká (ani nevím proč - přitom proti Vietnamcům vůbec nic nemám), ale tenhle TR (stejně jako ten předchozí z cesty tam a zpět) jsem si přečetl s chutí :thumbup:


Díky :D Když jsem tam byl poprvé, tak jsem některé věci zvládal těžko. Ale teď jsem si to tam zamiloval. A vnitroletecká doprava? Ta je tam prostě super.


Odpovědět