Výlet do Francie za vlaky vysokých rychlostí a netradičním letištěm v “Basileji”

Odpovědět
tristadvacitka
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 53
Registrován: 07. 04. 2019, 22:26
Oblíbené typy letadel: A380-800, B747-800, B777-300
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Výlet do Francie za vlaky vysokých rychlostí a netradičním letištěm v “Basileji”

Příspěvek od tristadvacitka »

TGV je mojí srdeční záležitostí. Proto jsem se rozhodl, že po delší době znovu vyrazím na projížďku těmito úžasnými rychlovlaky. Uvolněná protikoronavirová opatření mi hrála do karet, ačkoli dopravce SNCF zkoušel moji trpělivost skoro do konce. Občané vybraných zemí, do kterých patřila i Česká republika, totiž museli před nástupem do dálkových vlaků předkládat test ne starší 24 hodin. Francie nakonec týden před mým příjezdem nařízení rozvolnila a já mohl vyrazit.

Protože je síť francouzských rychlovlaků TGV postavená paprsčitě od Paříže, v hlavním městě jsem začínat nechtěl. Jako výchozí stanici jsem si proto určil Bordeaux. Vlaky odtud jezdí po nové LGV Sud Europe Atlantique rychlostí 320 km/h, což byl přesně můj cíl.

Ryanairu se vyhýbám jak to jen jde, ale někdy jsou situace, kdy to prostě možné není. Tento lowcost jako jediný splňoval moji podmínku místa příletu, dne, času a cena byla bonus. Nešlo odmítnout.

PRG-BOD
FR6564
B738
LF: 95 %

Na letišti v Praze mířím jako první na poloprázdnou odbavovací přepážku pro informaci, zda se vstupní covidové formality kontrolují před nástupem do letadla nebo musím právě sem k pultíku. Francie totiž stále požadovala pro vstup povinné očkování třemi dávkami. “Pane, COVID už nikdo nekontroluje,” dostává se mi jasné odpovědi a já mířím proto rovnou na pivo. Tedy první procházím samozřejmě bezpečnostní kontrolou, ale to je formalitka, moc lidí v tento čas neletí.
2.jpg
Sedám po Plzeňské restaurace s výhledem na dráhu 30 a pozoruji pohyby. Aegean si dává Missed Approach, TAP pojíždí s A320neo na stojánku a KLM přistává se 737.
3b.jpg
Nástup na můj let proběhne samozřejmě z plochy. Scházím proto do přízemí, kde na Gatu 18 již čekají téměř dvě stovky lidí na let do Francie. Po přečtení TR od LKPRáka bych raději letěl s Eurowings, ale do Bordeaux z Prahy bohužel nelétá.
3.jpg
Brána se za chvíli otevírá a cestující se řadí do chumlu u dveří. Pro cestu jsem si koupil Priority Boarding a hned v autobusu zjišťuji, jak zbytečně jsem peníze vyhodil. Čekal jsem, že s prioritními cestujícími odjede autobus jako první, ale to jsem se mýlil. Nastupuji sice první, ale oba autobusy čekají na posledního pasažéra a odjíždějí současně.
4.jpg
Po tom pivu potřebuji na záchod, ale palubní toalety jsou na zemi zavřené. Je to divná policy této společnosti, ale nezbývá než zatnout svěrače. A to na dost dlouho, protože náš stroj nabírá zpoždění. Pilot 10 minut po plánovaném času odletu hlásí, že máme malou technickou poruchu a čekáme na mechanika.

Kabina Ryanairu na mě vždy působila stísňujícím dojmem. Ta zářivě žlutá a temně modrá barva mi nikdy nešly k sobě. Ačkoli mají letadla Ryanairu Sky Interior, necítím se podvědomě vůbec dobře. Ale abych jen nekritizoval, prostor pro nohy je rozhodně lepší, než jsem zažil v Cyprus Airways.

Po necelé hodině startují piloti konečně motory a my odlétáme z dráhy 12 do Bordeaux. Stevardky během letu trochu teatrálně nabízí parfémy a dokonce i losy, ale jinak je na palubě klid.
5.jpg
Výstup v Bordeaux je opět na plochu a k mému překvapení následuje kontrola dokladů. “Na Schengen tady nehrají,” říkám si? “No možná to bude kvůli očkování a příjezdovému formuláři.” Jenže to bylo jediné, co úředníky opravdu nezajímalo.

Letiště Merignac má spojení do města linkovým autobusem, který jede k nádraží St. Jean téměř hodinu. Mě však čeká noc v hostelu za řekou, takže musím pokračovat tramvají ještě dál. Kolem půlnoci ulehám ve vlastní kóji fantastického hostelu Eklo a těším se na zítřejší TGV.

TGV: Bordeaux-Paris
Druhý den vyrážím do mrazivého, ale slunečného rána. Nábřeží Garonny zalité sluncem vypadá úžasně. Můj vlak odjíždí až v 11:46, ale na nádraží Bordeaux St. Jean dorážím ve větším předstihu. Vlaky TGV odjíždí z nádherné historické budovy z 19. století, nádraží však nabízí veškeré moderní služby.
6.jpg
Do Paříže se chystám vyrazit spojem Ouigo, tedy TGV lowcostem. Na tabuli se ovšem objevuje zpoždění 35 minut a já si mohu zpátky sednout. Veškerá staniční hlášení probíhají jen ve francouzštině, takže je základní orientace maličko komplikovanější, ale aplikace SNCF Connect pomáhá jak s časem odjezdu, tak i nástupištěm a dalšími informacemi ohledně spojení.

Dvě spojené jednotky Duplex přijíždí od Paříže k nástupišti a dav se dává do pohybu. Mé místo je na horní palubě. Prostor uvnitř je mírně stísněný, ale s Ryanairem nesrovnatelný.
7.jpg
7b.jpg
Vlak se pomalu rozjíždí. Nejprve přejíždíme most přes Garonnu a za městem už nabíráme rychlost. Po pár okamžicích ukazuje můj telefon 270 km/h, po chvíli 308 km/h a nakonec se rychloměr zastavuje na hodnotě 322.4 km/h.

Dvě a půl hodiny uteklo celkem rychle a můj spoj brzdí před nádražím Montparnasse v Paříži. Souprava vjíždí do tunelu nádraží a zastavuje. Montparnasse je konečnou a výchozí stanicí pro všechny vlaky TGV na západ a jihozápad Francie.
8.jpg
V Paříži bydlím ve čtvrti Le Kremlin-Bicetre. Tedy prý už to není Paříž, ale město v departmentu Val-de-Marne. No, jede sem metro, takže pro mě stále Paříž. Od nádraží je to víc než 5 km, ale mám čas, tak vyrážím pěšky. Venku sněží a teplota klesla k 0° C. Takhle si tedy rozhodně nepředstavuji jaro ve sladké Francii.

Na přespání jsem vybral tak moderní a automatizovaný hostel, že veškerý check-in probíhá samostatně bez obsluhy. Ještě před hlavními dveřmi stojí počítač, na kterém vyřídím veškerou administrativu. Stačí zadat číslo rezervace, iniciály, přiložit doklad pro ověření totožnosti a z počítače vyjíždí karta, se kterou se dostanu až do pokoje. Měl jsem pár dotazů, které nakonec zůstaly nezodpovězené, ale kde bydlet v Paříži za 20 € jako člověk, že jo.

Koho by zajímaly francouzské vysokorychlostní vlaky trochu blíž, dal jsem dohromady pár informací v článku o TGV.

TGV: Paris-Dijon
Sobota je opět mrazivá a já se ráno vydávám Paříží na Gare de Lyon, které je údajně nejrušnější stanicí v Paříži z hlediska počtu vypravených vlaků TGV (já žil v domnění, že je to Paris Nord, ale ok). Jeden rychlovlak za druhým odtud odváží cestující do Lyonu, Marseille, Nice, Ženevy, Basileje a dalších míst na jihu a východě Francie. Většina kolejí u nástupišť je obsazená TGV Duplexy nebo Réseau.
11.jpg
12.jpg
Na mě čeká souprava s logem TGV Lyria směřující do švýcarského Lausanne. Opět dvoupatrový Duplex, ovšem tentokrát v 1. třídě s královsky širokými pohodlnými sedačkami a velkým rozestupem. Jako VIP cestující mohu využít přednostní nástup, což se mi hodí, u turniketů se tvoří obrovské fronty. WiFi funkční a za mým vozem je řazené bistro. Takže hned za Paříží vyrážím okouknout nabídku.
12b.jpg
Jízdenka na 1,5hodinovou cestu mě vyšla na 35 €, což je stejně jako za dvouhodinovou cestu z Bordeaux do Paříže s Ouigo ve 2. třídě. U TGV platí, kdo dřív přijde, ten levněji jede.

V Dijonu mám 4 hodiny čas, tak vyrážím okouknout město. Dijon leží na východě Francie v Burgundsku a německo-švýcarský vliv je na některých budovách v centru už hodně zřetelný.
13.jpg
13a.jpg
TGV: Dijon-Mulhouse
Zpět na nádraží přicházím včas, ale z aplikace SNCF na mě vyskakuje notifikace, že můj spoj z Montpellier do Strašburku má opět zpoždění. Necelou hodinu. Sedám si tedy do baru a ochutnávám belgický ejl Affligem.
13b.jpg
Po hodince přijíždí na nástupiště starší TGV Réseau v černo-vínovo-bílé barvě. Já mám opět koupenou 1. třídu a usazuji se opět do velice pohodlného sedadla.
14.jpg
Za Besanconem se krajina vlní a vlak mírně stoupá okrajem pohoří Jura. Venku se dramaticky mění počasí a přichází sněhová vánice. V dubnu jsem takto silné sněžení nečekal a trochu se bojím, co se bude dít v mém cíli.

V Mulhouse však není po sněhu ani památka a já se mohu přesunout do mého dalšího hostelu. Další den mě čeká návštěva muzea Cité du Train v Mulhouse.

Vyrážím brzy po snídani a spěchám. Musím totiž po poledni stihnout TÉR do Saint Louis, příhraničního města nedaleko basilejského letiště.

Cité du Train patří k nejlepším železničním muzeím v Evropě. Expozice provede návštěvníky dávnou i novodobou historií francouzské železnice.
15.jpg
16.jpg
17.jpg
Euroairport Basel-Mulhouse-Freiburg
Cité du Train bylo fajn, ale je čas vyrazit na letiště. Z Mulhouse jedu tedy nejdřív TÉRem do Saint Louis a od nádraží pokračuji autobusem na letiště.
18.jpg
Euroairport je zajímavé letiště. Ačkoli na mojí letence stojí, že odlétám z Basileje, fyzicky se nacházím ve Francii, zhruba 2 km od švýcarské hranice a 4 km od německé hranice. Hala je rozdělená na část švýcarskou a francouzskou. Švýcarský sektor je dokonce propojený s Basilejí bezcelní silnicí, která umožňuje cestujícím vyhnout se francouzským celním úřadům.
19.jpg
20.jpg
21.jpg
BSL-PRG
EJU 1217
A320
LF: 50 %

EasyJet má vlastní halu ve švýcarské části. Protože letím jen s příručním zavazadlem, jdu rovnou na kontrolu a na airside. Tam jsou ceny v restauracích už typicky švýcarské. Multilingvismus letiště se znatelný i v duty free. Hostesky v duty free shopech přepínají mezi třemi jazyky a obsluhují zákazníky v angličtině, němčině i francouzštině s polským přízvukem.

Z horní terasy jsou vidět zvedající se vrcholky Alp těsně za švýcarskou hranicí. Vyhlížím nad nimi i můj stroj letící z Porta, který má zpoždění. Speedy Boarding je mi zase k ničemu, protože se u vstupu na plochu tvoří fronta a gate agenti stejně cestující nijak nerozdělují.

EasyJet parkuje na ploše a dav se pomalu dává do pohybu. Po nástupu na palubu nás vítá portugalská posádka s maličko uvolněným přístupem. Bezpečnostní ukázky před odletem mají trochu na háku, ale jinak probíhá vše bez problémů.
22.jpg
Trochu mě překvapuje, že nás před odletem ještě odmrazují, když je venku nad nulou, žádné srážky a letadlo stojí na ploše sotva 30 minut. Ale ok, safety first.
24.jpg
25.jpg
Najíždíme na dráhu 33, pilot zvyšuje tah motorů a my odlétáme. Stoupáme nad nízkou oblačnost, ze které vykukují v dálce ostré alpské štíty.
Přílohy
23.jpg
9.jpg


Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5901
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Výlet do Francie za vlaky vysokých rychlostí a netradičním letištěm v “Basileji”

Příspěvek od Globik »

Hezky napsané. Co mě překvapilo, je ta tranzitní silnice do Basileje. Nemá Švýcarsko bezcelní styk s EU? Plus samozřejmě Schengen.
A dovolím si rýpnutí: Na jedné straně píšeš Basilej a Garonna, ale na druhé straně píšeš Mulhouse. Nechceš to příště sjednotit? 😀

tristadvacitka
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 53
Registrován: 07. 04. 2019, 22:26
Oblíbené typy letadel: A380-800, B747-800, B777-300
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Výlet do Francie za vlaky vysokých rychlostí a netradičním letištěm v “Basileji”

Příspěvek od tristadvacitka »

Globik píše:
20. 04. 2022, 10:28
Hezky napsané. Co mě překvapilo, je ta tranzitní silnice do Basileje. Nemá Švýcarsko bezcelní styk s EU? Plus samozřejmě Schengen.
A dovolím si rýpnutí: Na jedné straně píšeš Basilej a Garonna, ale na druhé straně píšeš Mulhouse. Nechceš to příště sjednotit? 😀
Mylhúzy je strašný slovo :D to jsem radši použil lokální ekvivalent.

Tu informaci o tranzitní silnici jsem vyhrabal na Wiki. Taky mě to zaskočilo.
customs.png

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3145
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Výlet do Francie za vlaky vysokých rychlostí a netradičním letištěm v “Basileji”

Příspěvek od Fabo »

Ono je to s tim celnim statutem Svycarska takovy zamotany. Je v Schengenu, ale neni v EU, je v EFTA a tedy soucasti jednotneho trhu, ale neni soucasti celni unie...

ve vysledku to znaci, ze z pohledu dopravniho je to "vnitro", ale z pohledu celne-financniho neni. Tot duvod proc muzes treba v duty freeckach na letu do ZRH nakupovat za vnejsi ceny. Ale pri prijezdu do CH nebo naopak do EU z CH bys mel deklarovat co vezes a zaplatit clo jako kdybys prijel treba z USA.

Basilejske letiste je pak specialni v tom, ze ma jak francouzske tak svycarske celniky, a jestli v nem vystoupis "do svycarska", muzes pak pouzit tu cestu a jsi z pohledu celniho porad "ve svycarsku".

Vetsinou z pohledu bezneho cestujiciho tam rozdil neni, ale kdyby sis chtel treba dovezt do Svycarska cigarety pro osobni spotrebu, tak maj Svycari vyssi limit nez Francie a pod.

michal4
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 345
Registrován: 17. 03. 2017, 18:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Výlet do Francie za vlaky vysokých rychlostí a netradičním letištěm v “Basileji”

Příspěvek od michal4 »

Pěkné :thumbup: Takhle pojezdit Francii s přílet do Bordeaux a odletem z Basileje by mě ani nenapadlo :lol:

Díky tobě jsem teď koukal, že moje letošní TGV bude na konvenční trati :crazy:


tristadvacitka
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 53
Registrován: 07. 04. 2019, 22:26
Oblíbené typy letadel: A380-800, B747-800, B777-300
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Výlet do Francie za vlaky vysokých rychlostí a netradičním letištěm v “Basileji”

Příspěvek od tristadvacitka »

Fabo píše:
20. 04. 2022, 14:15
Ono je to s tim celnim statutem Svycarska takovy zamotany. Je v Schengenu, ale neni v EU, je v EFTA a tedy soucasti jednotneho trhu, ale neni soucasti celni unie...

ve vysledku to znaci, ze z pohledu dopravniho je to "vnitro", ale z pohledu celne-financniho neni. Tot duvod proc muzes treba v duty freeckach na letu do ZRH nakupovat za vnejsi ceny. Ale pri prijezdu do CH nebo naopak do EU z CH bys mel deklarovat co vezes a zaplatit clo jako kdybys prijel treba z USA.

Basilejske letiste je pak specialni v tom, ze ma jak francouzske tak svycarske celniky, a jestli v nem vystoupis "do svycarska", muzes pak pouzit tu cestu a jsi z pohledu celniho porad "ve svycarsku".

Vetsinou z pohledu bezneho cestujiciho tam rozdil neni, ale kdyby sis chtel treba dovezt do Svycarska cigarety pro osobni spotrebu, tak maj Svycari vyssi limit nez Francie a pod.
Wow hustý, díky za info, to jsem netušil

tristadvacitka
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 53
Registrován: 07. 04. 2019, 22:26
Oblíbené typy letadel: A380-800, B747-800, B777-300
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Výlet do Francie za vlaky vysokých rychlostí a netradičním letištěm v “Basileji”

Příspěvek od tristadvacitka »

michal4 píše:
20. 04. 2022, 15:30
Pěkné :thumbup: Takhle pojezdit Francii s přílet do Bordeaux a odletem z Basileje by mě ani nenapadlo :lol:

Díky tobě jsem teď koukal, že moje letošní TGV bude na konvenční trati :crazy:
Kam se chystáš?

No já chtěl využít právě jak OuiGo, tak i InOui a i Lyrii, tak se moc dalších kombinací nenabízelo :D . Ještě jsem uvažoval o Toulouse a tamější Aeroscopii, ale právě kvůli absenci LGV, jsem se na to pak vykašlal.

michal4
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 345
Registrován: 17. 03. 2017, 18:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Výlet do Francie za vlaky vysokých rychlostí a netradičním letištěm v “Basileji”

Příspěvek od michal4 »

Chystám se na trasu Nantes-Angers-Saumur a zpátky. První úsek má být v TGV. Zbytek něco, čemu říkají TER :mrgreen:

Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1310
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Re: Výlet do Francie za vlaky vysokých rychlostí a netradičním letištěm v “Basileji”

Příspěvek od Lkprak »

Děkuji za zmínku v TR. Upřímně, ten "dobytčí" nástup přes plochu a jeho různé variace je snad to jediné, co mi na Ryanu opravdu vadí.
Jak to vůbec dopadlo s močovým měchýřem, vydržel jsi celou tu dobu, kdy se opravovala závada? Mně se něco podobného stalo loni v srpnu v Budapešti (také v tom hrálo roli pivo), nakonec mně letušky velmi, ale opravdu velmi neochotně pustily na záchod během pojíždění, od té doby si na to dávám sakra pozor :roll:
Jinak moc pěkný TR, i když upřímně, mně by ta velká zpoždění dost zkazila zážitek s jízdou s TGV :-(
A osobně potvrzuji existenci "bezcelní" silnice z letiště do centra Basileje, jezdí po ní dokonce autobus a je s obou stran obklopená plotem.
Každopádně díky moc za příjemné počtení :thumbup:

tristadvacitka
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 53
Registrován: 07. 04. 2019, 22:26
Oblíbené typy letadel: A380-800, B747-800, B777-300
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Výlet do Francie za vlaky vysokých rychlostí a netradičním letištěm v “Basileji”

Příspěvek od tristadvacitka »

Lkprak píše:
25. 04. 2022, 21:14
Děkuji za zmínku v TR. Upřímně, ten "dobytčí" nástup přes plochu a jeho různé variace je snad to jediné, co mi na Ryanu opravdu vadí.
Jak to vůbec dopadlo s močovým měchýřem, vydržel jsi celou tu dobu, kdy se opravovala závada? Mně se něco podobného stalo loni v srpnu v Budapešti (také v tom hrálo roli pivo), nakonec mně letušky velmi, ale opravdu velmi neochotně pustily na záchod během pojíždění, od té doby si na to dávám sakra pozor :roll:
Jinak moc pěkný TR, i když upřímně, mně by ta velká zpoždění dost zkazila zážitek s jízdou s TGV :-(
A osobně potvrzuji existenci "bezcelní" silnice z letiště do centra Basileje, jezdí po ní dokonce autobus a je s obou stran obklopená plotem.
Každopádně díky moc za příjemné počtení :thumbup:
Nakonec jsem to vydržel. Během letu jsem pak už nic nedával, nechtělo se mi rvát se přes dva lidi od okna. A stevardky stejně měly nejvíc práce s vnucováním losů cestujícím... :mrgreen:

Těch zpoždění TGV bylo na můj vkus moc. Jako kdybych měl nějaký navazující spojení, tak by mě to štvalo, ale když jsem nikam nespěchal, tak se to dalo.


Odpovědět