Argentina (jaro 22)

Odpovědět
trentino
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 25
Registrován: 10. 02. 2014, 10:26
Stav: Offline

Argentina (jaro 22)

Příspěvek od trentino »

Celkem se mně během celosvětové pandemie podařilo - zejména s využitím možností změny nebo zrušení letenek na poslední chvíli a vrácením celé částky bez poplatků - realizovat 6 mezikontinentálních výletů. Z každé cesty mám stručné poznámky, které jsem se snažil přetavit v jakž takž smysluplný článek. Čtvrtou epizodu jsem dopsal jako první z prostého důvodu: v Argentině jsem první dva týdny působil v rámci home-office, kdy jsem musel být schopný v rozumném časovém úseku odpovědět na příchozí maily, a tak jsem měl zároveň čas sepsat následující řádky.

Na jaře 2020, těsně před vypuknutím celosvětové pandemie, jsem měl v plánu vyrazit z brazilské Curitiby do argentinské Mezopotámie, napříč rozlehlým Chaco pokračovat na úpatí And, přeletět do Santiago de Chile a zpátky do Evropy. Než jsem se ale stihnul do Argentiny dostat, začaly se zavírat hranice a přeplavit se na pravobřežní část řeky Paraná tak trochu neoficiálně (ne, že by to nešlo) mně za dané situace nepřišlo jako nejlepší nápad. Postupem času se protiepidemická opatření ve většině zemí začala zavádět, rušit, zavádět zrušené a rušit zavedené v duchu zásad chaotického mikromanagementu víceméně nahodile, Argentina však v tomto směru postupovala konzistentně: hranice zůstaly zavřené test-netest, očkování-neočkování, covid-necovid až do listopadu 2021. Příjmy plynoucí z cestovního ruchu se ale bankrotující argentinské ekonomice přeci jen hodí, a tak vláda na podzim rozhodla, že ke vstupu do země stačí očkování a 48 hodin negativní AG test, v případě testu pozitivního je možné prokázat se proděláním koronaviru v posledních 90 dnech a… Bienvenidos!

Ačkoli jsem na jaře žádný delší výlet neplánoval, nějak se stalo, že jedinci na straně zadavatele projektu, kteří měli dodat podklady pro realizaci nic nedodali, co víc, oni si dokonce nějaké podklady zapomněli objednat. Jak už to bývá, ti, co měli přijít, nepřišli… Cíl výletu byl jasný, měsíc v režimu volno-home office domluvený, zbývalo najít letenku za rozumnou cenu, což se necelé tři týdny před odletem s přihlédnutím k – na jaře stále ještě aktuální – matematice platnosti covid testů ukázalo jako ne úplně jednoduchá hádanka. Ve vyhledávačích se objevovaly promo akce Air Europa z Milána do Montevidea a pravděpodobně chybové tarify LATAMU na stejné trase se 17 hodinovou noční přestávkou v Brazílii, a tím pádem nutností – alespoň teoreticky – absolvovat covidový test na cestě. Do Sao Paulo občas létá za rozumné ceny i portugalský TAP, jenže zde zase nevycházela testovací matematika kvůli přesunu na brazilsko-argentinskou hranici a riskovat pozitivní test během cesty se mně nechtělo (zbytek viru bez dalších příznaků mně z nosu vyšťourali už v zimě, kdy jsem si následně užil poslední období 14 denní izolace). Iberia a KLM se pro změnu nachází od března 2020 a prosince 2021 na mém soukromém blacklistu pro naprostou neschopnost a diletantství při řešení zcela banálních komplikací (zrušení letu ze strany aerolinií) a požadavků (změna data odletu ze strany cestujícího).

Aerolineas Argentinas mají napříč internetem rozporuplná hodnocení. Skytrax sice uvádí 3 hvězdičky, nicméně recenze se hemží stížnostmi na častá zpoždění a špatnou komunikaci, cestující z US and A si užívají obstarožní 17 a 18 leté kousky dálkové flotily v čele s téměř 22 letým veteránem LV-FNK, který zahájil svoji pestrou kariéru na přelomu tisíciletí u Air Afrique. Z Madridu do Buenos Aires ale podle flightradar24.com létají nové Airbusy A330-200 vyrobené přímo pro aerolinie v letech 2015 a 2016 (registrace LV-GIF, LV-FVI, LV-GHQ, LV-FVH). Letenka v základním tarifu base zahrnuje standardní příruční zavazadlo, osobní věc a výběr sedadla zdarma, a tak za 8 000 Kč jednosměrně dostaly Aerolíneas dva týdny před odletem šanci…

pokračování dodám průběžně...
červeně Laudamotion, modře Aerolíneas Argentinas, oranžově GOL, fialová Qatar Airways
červeně Laudamotion, modře Aerolíneas Argentinas, oranžově GOL, fialová Qatar Airways
map.gif (49.96 KiB) Zobrazeno 647 x
bs as.jpg
identidad.jpg
andes.jpg
paraná.jpg
Přílohy
aerolíneas.jpg
Naposledy upravil(a) trentino dne 28. 03. 2023, 00:04, celkem upraveno 1 x.


trentino
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 25
Registrován: 10. 02. 2014, 10:26
Stav: Offline

Re: Argentina (jaro 22)

Příspěvek od trentino »

Vídeň – Madrid – Buenos Aires

VIE-MAD, Laudamotion, A320

Všechny způsoby, jak se dostat z Prahy, Vídně nebo Bratislavy do Madridu jsou na první dubnový víkend buď nekřesťansky drahé, nebo odlétají v nekřesťanskou hodinu ráno ještě za tmy. Přesněji se jedná o kombinaci obou možností bez ohledu na klasické nebo nízkonákladové aerolinie. Nebo snad aerolinie klasicky nízkonákladové, aneb ať tě ani nenapadne vzít si na cestu cokoli většího než pytlík se svačinou? Navyklý na solidní úroveň Railjetů ČD a ÖBB jsem k cestě do Vídně s mírnou nelibostí využil noční Flixbus a zbytek noci strávil na letišti ve společnosti plechovek Zíchovce a Sibeerie, chytře koupených před cestou za účelem zpříjemnění několikahodinového čekání na odlet. Nápad s pivem od obou řemeslných pivovarů se navíc zpětně dočkal povýšení z „chytrého“ na „geniální“ při pohledu na zavřený letištní Spar a cenu 1,90 euro za 0,5 litru vody v ostatních automatech a obchodech.

Jak popsat let z Vídně do Madridu s Ryanairem nebo některou z jím podrobených aerolinií, v tomto případě Laudamotion? Boarding pass v mobilu pípne u turniketu, následuje bezpečnostní kontrola a průchod napříč duty-free obchody k odletové bráně. U brány se zformuje had cestujících, kulturní vložka v podobě hádky nepozorného pasažéra s personálem ohledně velikosti zavazadel se dnes nekoná, očkování ani covidový test nikoho nezajímá a k letadlu jezdí autobus. Krátce po vzletu se posádka autobusu s křídly snaží pasažérům prodat kousek jídla, něco k pití a sem tam prochází s palubní nabídkou parfémů, losů a další zbytečností osvobozených od DPH, které lze koupit na internetu včetně DPH a levněji. Úplně stejně jako v Jižní Americe, kde řidiči denních dálkových autobusů bez křídel obvykle během cesty čas od času zastaví pouličním prodejcům, kteří cestujícím na palubě nabídnou různé občerstvení, aby o několik kilometrů dále vystoupili a počkali na spoj v opačném směru. Jihoamerická cateringová nabídka je navíc většinou čerstvě upečená, často i poctivě uvařená a za zlomek ceny letecké. Během úvah o jídle jsem pozvolna upadl do hibernace a probral se až nad Iberským poloostrovem krátce před přistáním. V ranním slunci dlouze pojíždíme okolo odstavených A380 British Airways a barevného terminálu 4 z architektonické dílny Santiaga Calatravy na starší Terminál 1, odkud večer odlétají Aerolíneas Argentinas do Buenos Aires.

Ačkoli by se mohlo zdát, že v Evropě se na jaře 2022 už na covid moc nehraje, cestou do příletové haly upoutaly mojí pozornost obrazovky chlubící se 5 hvězdičkovým hodnocením opatření proti koronaviru od Skytraxu. Čistě z laické zvědavosti jsem na internetu vyhledal, jak se kontrola takových opatření provádí: Skytrax na svých stránkách (https://skytraxratings.com/atp-testing- ... by-skytrax) uvádí, že k testování čistoty povrchů na letištích a v letadlech využívá bioluminiscenční metodu ATP běžně využívanou v potravinářském průmyslu. Bioluminiscenční metoda umí zjistit, zda jsou přítomna rezidua mikroorganismů, zejména bakterií. Drobnou vadou ovšem je, že není určená k detekci RNA (o principu metody si lze přečíst například v online studijních materiálech brněnských univerzit VFU a MUNI), takže nelze s jistotou říct, že byly z daného povrchu odstraněny i viry (jakkoli lze předpokládat, že s odstraněním bakterií došlo i k zničení virů). Z metodiky Skytraxu není jasné ani za jakých podmínek a jak často se hodnocení provádí, ale na detaily se ale cestující ptát nebudou. Důležité je přece ukázat nějaký certifikát…
1 vie.jpg


Za 10 euro nechávám batoh v úschovně naproti terminálu a přemýšlím, jak strávit den v Madridu. Madridské bulváry jistě osloví řadu návštěvníků svojí rozlehlostí, nachází se zde vyhlášené galerie, muzea a parky, jenže mně se skoro všechna velká západní města postupně slila v jedno do jisté míry unifikované euroměsto. Když už jednou za čas vyrazím na kratší výlet po Evropě, obvykle se snažím vybírat méně známá místa v Itálii nebo na Balkáně se svojí nezaměnitelnou atmosférou, a tak metropole žijící ze zašlé slávy španělského impéria není nic, o čem bych vyprávěl se zaujetím. Čokoláda a churros k snídani v Chocolatería Valor na Plaza de Callao ale chutnají dobře, tak aspoň něco. Plaza Mayor i okolní ulice jsou už v 10 ráno plné lidí, v parku Retiro se střídají selfíčkáři s domorodci na odpolední siestě a mě už nějak nenapadá, co bych tady chtěl ještě vidět. Nedaleko nádraží Atocha si zajdu na oběd do řecké taverny a potom mířím zpátky na letiště.

MAD – EZE, Aerolíneas Argentinas, A332

Dálkové odlety jsou v Madridu rozházené mezi staré terminály T1, T2 a nový T4, Aerolíneas létají z T1, takže se nemusím třepat vlakem na druhou stranu letiště a s palubním lístkem v mobilu a batohem o velikosti většího příručního zavazadla stačí dorazit k odletové bráně s hodinovým předstihem. Odlet je ve 20 hodin, ve 23:55 letí ještě codeshare Air Europa a ve 23:59 konkurenční Iberia, která na stejné trase vypravuje i dopolední let. Celkem tak mezi Madridem a Buenos Aires létají 4 wide-body letadla denně. Na palubu nastupuji jako obvykle mezi posledními, očkování a negativní test je víceméně formalita, QR kódy nikdo nekontroluje. Jen jsem zapomněl na Declaracion Jurada, on-line čestné prohlášení vyžadované ke vstupu do Argentiny. Nic se neděje, vyplňte si to v mobilu, počkáme. Napiš tam letiště, radí slečna u odbavovací brány ohledně místa přečkání první noci po příletu, které jsem ještě neřešil. Zbývá jen dohledat směrovací číslo městské části Ezeiza a můžu na palubu.

Decentně šedý a do modra osvětlený interiér Airbusu A330-200 LV-GIF se sedačkami v rozestavení 2-4-2 působí na první pohled příjemně a i letušky jsou tak nějak o poznání lidštější než strojově odměřené Gertrudy u KLM nebo protivné cikánky od Iberie. A aniž bych chtěl obě evropské aerolinie hanit, tenhle dojem jsem měl zatím na všech letech do zemí Jižní Ameriky. Práce pro aerolinie je zde považovaná za relativně prestižní zaměstnání, nadto každodenní jihoamerická realita nabízí celou řadu příležitostí k záměně práce v oblacích třeba za prodej cetek na pouličních trzích v Buenos Aires…

Pošo o pasta, ptá se letuška šišlavou argentinskou španělštinou. Dávám si kuře a v duchu si říkám, že i v otázce jídla dávají jihoamerické aerolinie těm evropským - alespoň v ekonomické třídě pro plebs – na frak. Oproti rozvařené pastě z laboratoří KLM nebo zbytkům masa zalitých břečkou od malých chemiků z Iberie, aby to mělo nějakou chuť, je jídlo u Aerolíneas z oboru gastronomie. Přitom jde o obyčejný kuřecí plátek a ve slupce opečené brambory dochucené tymiánem. K snídani potěší řecký jogurt, není toho sice moc, ale jak zaznělo v pořadu Ano, šéfe, těch kvalitních surovin se spotřebuje míň, protože jsou výraznější.

IFE nemá cenu rozebírat, filmů je málo, v nabídce jsou všeho všudy 3 epizody Teorie velkého třesku a několik béčkových filmů. Tak ještě než svoje západní sousedy zatlačíte do moře, zeptejte se kolegů z LATAMu, jak na IFE v letadlech (jeden argentinský vtip říká, že Chile je úzká nudle proto, že se ji Argentina snaží zatlačit do moře).

Během 13 hodinového letu střídám spánek a další z maratonů Červeného trpaslíka, až konečně přichází žlutý poplach (červený by nejspíš vyžadoval vyměnit žárovku), přesněji řečeno se kabina zabarvuje do denního jemně žlutého osvětlení a následuje hlášení před přistáním ve španělštině a angličtině. Na Ezeize je ještě noc, imigrační kontrola pouhá formalita, důvod cesty, očkování ani test nikoho nezajímá. Bienvenidos!

„Oni si o nás myslí, že jsme chladný, nudný, neumíme se bavit a nemáme pořádný jídlo. A víš, co si myslíme my o nich? NIC!“, říká o Argentině v Chile.

„Oni neumí španělsky, nikdo jim nerozumí, nemají pořádný víno a jí jenom avokádo a completos (chilská verze hot-dogu s avokádem). Hot-dog jako národní jídlo??“, říká se o Chile v Argentině.

V roce 2014 jsem zde napsal něco málo o pracovní stáži v Chile, nyní nadešel čas – v rámci zachování neutrality v oblasti chilsko-argentinské řevnivosti – ke zmínce o Argentině…
Přílohy
20 mad.jpg
29 eze.jpg
28 eze.jpg
27 mad eze.jpg
26 mad eze.jpg
25 mad eze.jpg
24 mad eze.jpg
23 mad.jpg
22 mad.jpg
21 mad.jpg
19 mad.jpg
18 mad.jpg
17 mad.jpg
16 mad.jpg
15 mad.jpg
14 mad.jpg
13 mad.jpg
12 mad.jpg
11 mad.jpg
10 mad.jpg
9 mad.jpg
8 mad.jpg
7 vie mad.jpg
6 vie mad.jpg
5 vie.jpg
4 vie.jpg
3 vie.jpg
2 vie.jpg

Odpovědět