Zase přišla nabídka vyjet mimo všední dny a tak jsem si vyprosil opušťák z domova a vyrazil na cesty. Cílem je tentokrát konference v Istanbulu. Nejprve je tedy nutné zjistit přesné místo konference (mám jisté povědomí že Turecko není zase tak malé) a jak se tam dostat. Jako ideální se jeví letiště Sabiha Gokcen, ze kterého jede na konfrenci metro (které se zde rozrůstá přímo raketovým tempem - inu, turecké hospodářství, nejsme přeci v Praze, kde již tři roky budují metro D mezi dvěma stanicemi).
Takže poletíme na SAW s Pegasus airlines. Trošku to bourá kolega, který hrdě hlásí že letí s Turkish. Ovšem na IST, že ano. Tedy kolega si udělá krásný dvouhodinový výlet a projede se pod Bosporem. No, taky způsob cestování.
Vtipný je také hotel - na stránkách konfrence je cena příšerná a zaměstnavatel nemá úplně chuť tyhle částky hradit. Ale zase bydlete jinde, když konference je přímo on-site. Reší to booking, kde je cena tak o 25% nižší. Následně však hotel hlásí, že kartu pro rezervaci mají odmítnutou, moje banka tvrdí že nikdo se ani nepokusil částku stáhnout, atd. Takže trávím s bookingem dost času hádkou co s tím (srdečně zdravím Martina R., který mi sdělil že si asi vymýšlím a když jsem si chtěl tento jeho postřeh nahrát, hovor ukončil). Nakonec jsem se s hotelem dohodl mailem a zaplatil kartou až v ubytování. Ale booking nepomohl nijak, jen si vzali od hotelu svá procenta.
Řeším ještě parkování na PRG, ceny letištních parkovišť šly zase nahoru - nakonec vyhrává smile parking, které už jsem před lety využil. Check-in udělám předem, samozřejmě Pegasus má jakoukoliv změnu sedadla zpoplatněnou a ani neukáže, kam mne usadí, než to odklepnu. A výběr sedačky intenzivně vnucuje. Aspoň že mám standardní luggage s cary-onem a zapsaným zavazadlem. Vědom si schopností pražského letiště poslat zavazadla jinam, jinak a hlavně jindy, rozděluji věci mezi carry-on a holdem tak, abych to důležité měl aspoň v jedné kopii .
V den odletu tak opouštím předčasně zaměstnání a odebírám se na letiště. Předávka auta je moderní a bezkontaktní - nafotím ze všech stran a klíče předám do takových schránek.
PRG-SAW / PC-302 / A321 / LF=99%+ / Economy / 12A
No řekněte, kdo to má - tři obrazovky a vidíte tam i lety z dalšího dne.
Na drop-onu je trošku frontička a není nouze o veselé situace - když je arabský pán (s takovou úplně zahalenou paní aby mu jí nevykoukali) upozorněn, že jsou 2kg přes váhu (zavazadla), snaží se tento ho (zavazadlo) nenápadně přizvednout, aby váhu ubral. Tak mu agentka posune zavazadlo o třicet čísel, aby na něj nedosáhl.
Jediné zajímavé, co na PRG během čekání vidím, je rolující 787 od Qataru. Jinak je to letiště strašně... prázdné. Vidím prst A a půlku prstu B a moje tři prsty by stačily k tomu, abych spočetl co tam stojí. Na co potřebují tu paralelní dráhu teda nevím.
Bezpečnostní kontrola na gatu A5 je standardně chaotická a jednomu pánovi rozebírají před svědky zavazadla, zouvají ponožky a další. Pán to bere s humorem - takže buď je čistý, nebo zvyklý. Ale asi s námi odletěl, takže to co hledali nenašli.
Boarding rychlý, letadlo plné. Personál hovoří plynně turecky a pak trochu tureckou angličtinou. Ale ono si asi není potřeba kecat. Před námi roluje na start EK-140, čímž se virtuálně můj TR propojuje s tím minulým.
Po startu točíme skoro do protisměru, stále je hezky vidět dráha, ale do toho přijdou mraky a už není vidět nic. Let zcela nezajímavý - lowcost už zdarma ani vody nepodá, 5E za kafe jim platit nebudu, takže většinu času prospím a je to po druhé v životě, co jsem za letu nešel ani čůrat (poprvé to bylo v An-2 v Oděse, ale tam záchod nebyl - teda on při přistání trochu chyběl i asfalt, ale to je jiná story z jiné doby).
Přistáváme před časem, velmi jemně, ovšem pak následuje nepochopitelné plné brždění (ne přes reverzy) na dráze, abychom pak krokem to dráhu dojeli celou. Ještě že tomu nerozumím. Nicméně proti přistání AF na CDG si není nač stěžovat.
Teda, je. Už jsem zjistil, jaký stroj nesnáším na letištích úplně, ale úplně nejvíc - jmenuje se to Cobus. Takže ano, zase do plochy. Jinak část cestujících fakt nepochopí, že když letadlo právě zastavilo, asi nebudou schody. Takže se rvou do uličky a tam čekají. Pak jdou po schodech do Cobusu a tam čekají zas, než já se uráčím vstát a jako jeden z posledních jít. No ale asi to tak chtěj. Ještě mne zaujal mikrobusek s další osádkou, co už přijela pod letadlo - takže asi pokračují zase dál.
Dostat se z plochy přes pasovku k baggage-claimu trvá 25 minut. Claim je uprostřed nákupní zóny a víte co - ty kufry už tam jsou. Srovávám s historkami z léta z PRG a zase si říkám - inu, turecké hospodářství.
Je čas se vydat na metro - největší problém je koupit Istanbulkart, protože bankomatí část na mne vytrvale mluví turecky. Nemohou se naučit aspoň zkratku PIN, doháje??? Ale jízdné je asi 20babek, tedy cca 13káče. Zdravíme SkoroDr. Hřiba!
Jinak metro je rychlé, čisté, jen maličko smrdí po zatuchlině a uprostřed mezi stanicemi to strašne piští, člověk neslyší ani slovo. A taky je hluboké, skoro jako v KLDR, Moskvě či na Náměstí míru.
Když vylezu z metra, čeká mne ovšem ještě dvacet minut chůze do hotelu, který je sice na trase M4, ale přímo uprostřed mezi stanicemi. Je to jako jít z Opatova na Háje, ale ne parkem, ale spíše podél D1. Chodníky úzké, jdu kolem velkého nákupáku a jeho garáží. Trochu si nadávám, jestli to s tím šetřením nepřeháním a že určitě existuje Bolt a tak něco. Nakonec se na kopci (!) zjeví hotel, který je chvíli vzhledně bílý a chvíli příšerně růžový.
Po ubytování vyrážím už jen do hotelové restaurace v 15 patře - dojem kazí nutnost pouze elektronického menu na QR kód, ale zase jsou tam fotky a popis. Večeře slušná, v rozsahu hlavní chod + moučník + 2xcola za 770 lir (x0,65cca na naše), když chci grandovsky zaokrouhlit kartu na 800, tak prý to nejde. No tak ne, no. A spát
Další dny budou asi trochu pracovní, uvidíme.
Mezi Evropou a Asií - do Istanbulu z asijské strany (PRG-SAW)
Re: Mezi Evropou a Asií - do Istanbulu z asijské strany (PRG-SAW)
1.den pobytu
Z pohledu cestování nic zajímavého - den plný vzdělávání v oboru. Jo, taky jsem se docela přežral na snídani, dokrmil to u oběda a ani nevečeřel.
Hotelový bazén je pěkný a i v hotelu jsou kočky. Nikdo je nevyhání, občas je někdo nakrmí - takový kočičí ráj! Za zmínku stojí snad jen servírování oběda - postarší číšník a hejno učňů nosí tácy a jejich velitel kárá a rozdává hostům. Jak z Obsluhoval jsem anglického krále! Na fyzické tresty nedošlo, ale ty pohlavky ve vzduchu viseli pěkně!
2.den - konečně turistika
Zase tu edukaci nesmíme úplně přehnat, že? Nejdříve tedy skoro došlo k tragédii u oběda, mají tu fakt hodně zákusků. Ale zvládl jsem to, i když s odřenýma ušima. Takže husím pochodem na stanici metra Kuckali. Moderní architektura se skloubí... s méně moderní, leč tradiční. Prostě klasika z orientu, na jedné straně supermoderna a na druhé takové šedesátky, když ještě neměli ropu (ne že by tyhle úplně měli, to je příklad ze Zálivu!) Jedeme linkou M4 - přičemž vzdálenosti mezi stanicemi jsou tu fakt dvojnásobné než v Prase - až na Ayrilik Cesmesi, kde je možné přestoupit na Marmaray pod Bosporem. Linka Marmaraye právě zde zajíždí pod zem. Ale mne teď nezajímá Marmaray, ale ty mosty za tím... Respektive kam vedou ty mosty...? Abych se k objektu svého zájmu dostal, procházím pitoreskní čtvrtí, kde nechybí spousta spokojených koček - většinou mají na zápražích mističky s granulema. Jak říkám, ráj. Bohužel já tak s výsledkem být spokojený nemohu... cíl mého treku, legendární stanici Haydarpassa, vidím než z této vzdálenosti, což je parkoviště policejního sboru. Jinak je celá kolejová pláň vytrhána, budova prý prochází rekonstrukcí, hoch v boudě hlídače (všechno tu má boudu a hlídače) je dost nekompromistní a abych to tu celé obcházel a hledal skulinu, to se mi nechce. A tak jdu zpět na Ayrilik a teď už pomocí Marmaray skutečně pod Bospor - jízdenka stojí dvojnásobek než na metro, tedy 40 vočí. Vystupuji na Sirkeci a tady už je radost větší. Jen aby bylo jasné - Sirkeci je koncovou stanicí Orientexpresu a Haydarpassa pak výchozí stanicí tratí do Iránu, Iráku a Sýrie. Podle leteckých záběrů jsem očekával také vytrhané koleje a zmar, ale vidím upravenou stanici, ze které vyjíždí linka U3 (zjevně slepá větev Evropské části Marmaraye) a dvakrát denně... I evropský spoj! Je tu i velmi malé místní muzeum, kde mají čelo "elektropójezdu" a spoustu zaprášených vitrin. Jako túrista si projdu širší centrum, pofotím AyaSofia (fakt je to velká stavba, jak teprve musela vypadat pro tehdejší obyvatele), hrobku sultána se spoustou rakviček (povšimněme si přizvednutí, aby osazenstvo dobře vidělo na Mekku) a tak... Cestou zpět neomylně projdu i přes Velký bazar, ale upřímně - zem je moc rovná a čistá, vevnitř je moc světla a taky moc skleněných vitrín... Není to ono. Teprve v zadní části a potom v uličkách za bazarem nacházím radost... Cítím se zase doma v orientu! No pak už zase jet s přestupem do hotelu, společenská večeře a tak - ale tam už zaujme jen personál, co kolegovi nahází maso do klína, pobíhá jak banda pasáčků koz a jejich kolektivní znalost angličtiny by nevydala na slabikář. Inu, Turecko
Z pohledu cestování nic zajímavého - den plný vzdělávání v oboru. Jo, taky jsem se docela přežral na snídani, dokrmil to u oběda a ani nevečeřel.
Hotelový bazén je pěkný a i v hotelu jsou kočky. Nikdo je nevyhání, občas je někdo nakrmí - takový kočičí ráj! Za zmínku stojí snad jen servírování oběda - postarší číšník a hejno učňů nosí tácy a jejich velitel kárá a rozdává hostům. Jak z Obsluhoval jsem anglického krále! Na fyzické tresty nedošlo, ale ty pohlavky ve vzduchu viseli pěkně!
2.den - konečně turistika
Zase tu edukaci nesmíme úplně přehnat, že? Nejdříve tedy skoro došlo k tragédii u oběda, mají tu fakt hodně zákusků. Ale zvládl jsem to, i když s odřenýma ušima. Takže husím pochodem na stanici metra Kuckali. Moderní architektura se skloubí... s méně moderní, leč tradiční. Prostě klasika z orientu, na jedné straně supermoderna a na druhé takové šedesátky, když ještě neměli ropu (ne že by tyhle úplně měli, to je příklad ze Zálivu!) Jedeme linkou M4 - přičemž vzdálenosti mezi stanicemi jsou tu fakt dvojnásobné než v Prase - až na Ayrilik Cesmesi, kde je možné přestoupit na Marmaray pod Bosporem. Linka Marmaraye právě zde zajíždí pod zem. Ale mne teď nezajímá Marmaray, ale ty mosty za tím... Respektive kam vedou ty mosty...? Abych se k objektu svého zájmu dostal, procházím pitoreskní čtvrtí, kde nechybí spousta spokojených koček - většinou mají na zápražích mističky s granulema. Jak říkám, ráj. Bohužel já tak s výsledkem být spokojený nemohu... cíl mého treku, legendární stanici Haydarpassa, vidím než z této vzdálenosti, což je parkoviště policejního sboru. Jinak je celá kolejová pláň vytrhána, budova prý prochází rekonstrukcí, hoch v boudě hlídače (všechno tu má boudu a hlídače) je dost nekompromistní a abych to tu celé obcházel a hledal skulinu, to se mi nechce. A tak jdu zpět na Ayrilik a teď už pomocí Marmaray skutečně pod Bospor - jízdenka stojí dvojnásobek než na metro, tedy 40 vočí. Vystupuji na Sirkeci a tady už je radost větší. Jen aby bylo jasné - Sirkeci je koncovou stanicí Orientexpresu a Haydarpassa pak výchozí stanicí tratí do Iránu, Iráku a Sýrie. Podle leteckých záběrů jsem očekával také vytrhané koleje a zmar, ale vidím upravenou stanici, ze které vyjíždí linka U3 (zjevně slepá větev Evropské části Marmaraye) a dvakrát denně... I evropský spoj! Je tu i velmi malé místní muzeum, kde mají čelo "elektropójezdu" a spoustu zaprášených vitrin. Jako túrista si projdu širší centrum, pofotím AyaSofia (fakt je to velká stavba, jak teprve musela vypadat pro tehdejší obyvatele), hrobku sultána se spoustou rakviček (povšimněme si přizvednutí, aby osazenstvo dobře vidělo na Mekku) a tak... Cestou zpět neomylně projdu i přes Velký bazar, ale upřímně - zem je moc rovná a čistá, vevnitř je moc světla a taky moc skleněných vitrín... Není to ono. Teprve v zadní části a potom v uličkách za bazarem nacházím radost... Cítím se zase doma v orientu! No pak už zase jet s přestupem do hotelu, společenská večeře a tak - ale tam už zaujme jen personál, co kolegovi nahází maso do klína, pobíhá jak banda pasáčků koz a jejich kolektivní znalost angličtiny by nevydala na slabikář. Inu, Turecko
Re: Mezi Evropou a Asií - do Istanbulu z asijské strany (PRG-SAW)
3.den
Původně jsem krom vzdělávání se chtěl jenom odpočívat, ale bylo třeba nakoupit nějaké cukrlata domů. A protože jsem na Ayrilik Cismesi viděl Carefour, bylo jasné že budu ještě muset do města. A pak jsem začal přemýšlet o trajektech.
Nakonec jsem (předsvědčiv i kolegy) vyrazil opět na M4. Kolegyňka kupovala Istanbulcard - teď už vím, že prázdná je za 130L (mě ji na letišti darovala jedna Britka, řkouc že ji už potřebovat nebude). Dojeli jsme na Kadikoy a jali se hledat trajekty. Když víte kam, je to rychlé a vcelku i intuitivní. Jezdí to po pár minutách - ten náš do Eminonu jezdíl po 15 minutách a stál 30L - tedy více než lístek na M4, ale méně než na Marmaray. Cestou bylo co obdivovat. Haydarpassu z moře - konečně jsem ji viděl lépe než včera, spoustu lodiček, vlnolamů a tak. Docela to foukalo a byly vlny - v zimě to nemusí být taková vyletní legrace. Překvapí rychlost provozu - přirazili jsme čumákem, do pěti minut je loď pryč a najíždí jiná. Došel jsem zpět na Sirkeci, ale vzal jsem to po nábřeží až k místě vykopávek (na samém "nosu rohu") a zahradami paláce na nádraží. Vyrazil jsem ještě pošotit revitalizovanou původní trať orientexpressu a projel jsem se do Kazlicesme, odkud jsem pak chytil Marmaray na Ayrlik - s nákupními taškami jsem byl fakt rád, že můžu na hotel a dát si nohy nahoru...
Původně jsem krom vzdělávání se chtěl jenom odpočívat, ale bylo třeba nakoupit nějaké cukrlata domů. A protože jsem na Ayrilik Cismesi viděl Carefour, bylo jasné že budu ještě muset do města. A pak jsem začal přemýšlet o trajektech.
Nakonec jsem (předsvědčiv i kolegy) vyrazil opět na M4. Kolegyňka kupovala Istanbulcard - teď už vím, že prázdná je za 130L (mě ji na letišti darovala jedna Britka, řkouc že ji už potřebovat nebude). Dojeli jsme na Kadikoy a jali se hledat trajekty. Když víte kam, je to rychlé a vcelku i intuitivní. Jezdí to po pár minutách - ten náš do Eminonu jezdíl po 15 minutách a stál 30L - tedy více než lístek na M4, ale méně než na Marmaray. Cestou bylo co obdivovat. Haydarpassu z moře - konečně jsem ji viděl lépe než včera, spoustu lodiček, vlnolamů a tak. Docela to foukalo a byly vlny - v zimě to nemusí být taková vyletní legrace. Překvapí rychlost provozu - přirazili jsme čumákem, do pěti minut je loď pryč a najíždí jiná. Došel jsem zpět na Sirkeci, ale vzal jsem to po nábřeží až k místě vykopávek (na samém "nosu rohu") a zahradami paláce na nádraží. Vyrazil jsem ještě pošotit revitalizovanou původní trať orientexpressu a projel jsem se do Kazlicesme, odkud jsem pak chytil Marmaray na Ayrlik - s nákupními taškami jsem byl fakt rád, že můžu na hotel a dát si nohy nahoru...
-
- Kapitán
- Příspěvky: 3211
- Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
- Bydliště: HAG
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Mezi Evropou a Asií - do Istanbulu z asijské strany (PRG-SAW)
Ten bazar opravuji, cisti, a osvetluji rok od roku vic a vic, ale koupit tam nebylo co uz co jsem tam byl pred 7 nebo kolika lety poprve. Zame zlatnictvi nebo predrazene turisticke cetky. Co malo tam maji "normalni" veci tak chtej 2-3x vic nez venku na Çadırcılaru, na druhe strane tramvaje ani nemluve.