Epilog: Kritické ohlédnutí po čtyřech měsících aneb stálo to za to? 31. 5. 2018, PrahaKrátká odpověď… jistě, stálo, bylo to super a budu na to dlouho vzpomínat.
Dlouhá odpověď… bude
dlouhá.
Nejprve k letové částiBylo to super? Až na pár drobností ano. Užil jsem si to.
Dal bych za to 300.000 Kč (cena dané letenky v době mého nákupu)? Ne, to fakt ne. I kdybych takové zbytné peníze měl, dokážu si představit hromadu dalších věcí, které by měly prioritu.
Dal bych za to 150.000 Kč (tedy cca cena letenky ve F, co se dá sehnat od jiných společností)? Stejná odpověď.
Dal bych za to 50.000 Kč? Neříkám ano, ale… tohle je zhruba tak strop, o kterém bych uvažoval. Ten samozřejmě bude v budoucnu korelovat s výší mého příjmu a životními výdaji, ale nečekám, že by v následující dekádě dosáhl výše v předcházejících dvou otázkách.
Čili jinými slovy řečeno – velmi dobře si uvědomuju, že na létání ve F nemám, tudíž za okolností, které mi umožnily na tento zážitek dosáhnout, to za to jednoznačně stálo a nelituju ani koruny.
Bylo to však tak úžasné? Na tohle už není tak jednoduché dát odpověď.
Když jsem byl cca v půlce prvního F letu, zamýšlel jsem se nad trochu odlišně formulovanou, ale ve své pointě téměř identickou otázkou: je to opravdu o tolik lepší než C? Má to cenu připlácet za F? V ten okamžik mi to totiž tolik nepřišlo.
Měl jsem ale to štěstí, že jsem hned tři dny po návratu absolvoval let v C (TK na trase IST-SGN-HAN) a nedávno jsem absolvoval na PRG prohlídku A380 organizovanou EK, obojí přineslo zajímavé poznatky. Co se C v TK týče, bylo to neplánovaně, op-up na přebookovaném letu. Ač to bylo velmi příjemné, naráz jsem teprve prozřel v několika věcech, kde F fakt vyniká. A nejvíce mi chyběl ten prostor. Nemyslím nutně to, že je tam fyzicky méně místa… ale spíše pocit prostoru. Ve F bylo zaprvé málo lidí, zadruhé jsou Japonci velmi tišší (jak personál, tak cestující), zatřetí samotná buňka je velmi dobře oddělená od okolního prostoru (přestože do uzavřené suite má hodně daleko). Tyto všechny faktory přispěly k tomu, že jsem téměř nepoznal, že je v letadle vůbec nějaký jiný cestující. To, že je tam více fyzického prostoru, samozřejmě taky hrálo roli, ale podstatně méně. Na druhou stranu, jsou i drobnosti, které v tureckém C byly lepší než v japonské F. Zmíním třeba pořádný ovladač od IFE (velký, s vlastním dotykovým displejem, dobře se držel, připomínal zhruba konzoli PSP), u NH naprosto klasický economy plasťák. Ač se předpokládám jedná o účelové gesto, v TK je příjemné, že se tam mezi cestujícími míhá kuchař, zatímco u NH se jídlo jen „odněkud vynoří“. TK měli i o kus větší záchody než NH, kde se jedná o naprosto klasickou Y kabinku vylepšenou pouze o sklápěcí desku, na kterou lze stoupnout během převlékání (bez obavy o potřísnění ponožek kdovíčím). A to ani nemluvím o srovnání s koupelnou ve F u EK (prostorností a komfortem, přítomnost sprchy je samozřejmě druhá věc, kterou ani nekomentuju). Že TK nabízejí všem v C (a členům TK Elite i v Y) funkční wifi zdarma a NH ve F chce naprosto nepřiměřené peníze, to taky o něčem vypovídá.
Servisu na cestě tam nemám co vytknout, ale servis na cestě zpět, kdy jsem s personálem komunikoval anglicky, byl opravdu slabý. Doufejme, že to byla náhodná odchylka, a ne systémová záležitost, protože ač NH v F a C lítají téměř výhradně Japonci, u 5* aerolinky v produktu za cca dvojnásobnou cenu oproti konkurenci z blízkého východu pro tohle mám dost malou míru pochopení.
Jídlu v hlavním servisu nemám taky co vytknout. Co se týče pití, ano Krug a whisky bylo obojí super, sake mi nesedlo (ale nedovolil bych si prohlásit, že bylo špatné), ale co se týče piva, tady by to Japonci mohli zvládnout podstatně lépe, a tu vodku raději nekomentuju. Čaj a džusy velmi dobré, kávu jsem nezkoušel.
Co bylo slabší, byla „anytime“ jídla. Co jsem vyzkoušel, bych hodnotil jako „přinejlepším průměrné“, až na ten burger, který byl fakt špatný. Chápu, že udělat dobrý burger na palubě není jednoduché, ale proč tedy raději neredukují nabídku (kterou mají velmi širokou) a nezaměří se na to, co mohou nabídnout na úrovni?
K cestovací části
I tohle byl jeden ze snů, který jsem si letěl splnit, a výsledek je podobný jako u předchozího odstavce. Tedy splněno s velkou spokojeností, ale s pár výhradami.
Všechny výhrady tady ale padají na mou hlavu, protože tady jsem si zařizoval vše sám. Mrzí mě, že nevyšly plovoucí kry u Abashiri (i když jsem je viděl u Shiretoka a u Notsuke bylo moře zcela zamrzlé), nesu si ponaučení, že je to lepší odložit dále do února. Podobně se sněhovým festivalem v Sapporu, tam jsem to věděl předem, ale když bylo na výběr nejisté odložení akce na příští rok nebo to udělat teď bez festivalu, byla to jasná volba. Taky mě mrzí, že jsem nezajel na lyže… ale co, Japonsko je pro mě relativně snadno dostupná země, takže nebude tak složité zajet chyby napravit, když budu mít zájem. Celkově ale doporučím do zimního Japonska mířit až v únoru. Kromě jmenovaných událostí, které mi unikly, se pořádá spousta pěkných japonských festivalů. Taková grilovačka v -20 stupních venku v Kitami prostě má něco do sebe
Z míst v Japonsku, která mám na seznamu na návštěvu, zase pár ubylo… ale stále jich je tam spousta, rozhodně více, než mi dovolují mé časové (a asi i finanční) možnosti. Během této cesty jsem se znovu utvrdil v tom, že Japonsko mám fakt rád a budu se tam i nadále vracet. A že je tam toho ještě strašně moc k vidění.
Kolik to stálo?Letenka – 5 000 Kč
Na místě v hotovosti utraceno – 1 300 USD, 300 AUD a 250 EUR
Japan Rail Pass koupený předem – 45 700 JPY
Z karty mi zmizelo – cca 4 000 Kč
To jsme zhruba na 55 000 Kč. Což je, troufám si říct, na takovýto výlet velmi pěkné (a je to míň, než jsem čekal)
I když jsem nerozhazoval zbytečně, ani jsem se nijak extrémně nebrzdil a snažil se dopřát si komfortní, pěkný a samozřejmě chutný zážitek.
Nicméně – nejsou v tom zahrnuty náklady, které vznikly nepřímo na sbírání mil. Zaprvé – je těžké je vyčíslit. Zadruhé – je těžké jasně rozdělit, které z těchto nákladů přinesly kolik jiné přidané hodnoty. Např. jsem si občas doplácel 1000-2000 Kč na firemních letenkách do vyšší booking class. Což kromě vyššího množství mil nemělo moc přidané hodnoty, na druhou stranu když jsem na takové letence pak dostal upgrade, přidaná hodnota je jasná, na tom se však vyšší třída podílet mohla, ale taky nemusela. Nebo jsem si někde dal routing s aerolinkou, která mě vedla delší cestou a vydělala více mil a udělal si stopover (návštěva přátel v MNL nebo čtyři stopy za dva měsíce v ADD
ET dávají velmi štědré míle). Tam mi vznikly výdaje navíc (typu ubytování), na druhou stranu jsem si udělal příjemný výlet, takže započítávat tyto náklady je dost sporné, přestože bych si ten výlet jinak neudělal. Odhaduju, že se jednalo o číslo kolem 15 000, max. 20 000 Kč, ale odhad je to hrubý a jak píšu, nemyslím, že by bylo vhodné započítávat celou částku. I kdyby ano, pořád jsou to peníze, za které mi ten výlet rozhodně stál.
Co příště?Také dobrá otázka. Fkový produkt mě velmi zaujal, a ač jsem výše nastínil, jestli příště raději nevolit C… tak ne, mám jasno, že dokud mám přísun mil takový, že nasbírám na F dříve, než mi míle exspirují, budu preferovat kvalitu před kvantitou. Sice nemám zase tolik zkušeností s dálkovými C, ale myslím, že mě tam máloco překvapí. Z F mám dojem, že je to stále signature product aerolinek, kde se dokáží vyřádit a překvapit. Jinými slovy jednotlivé F se od sebe liší podstatně více než jednotlivé C. Až se budu chtít někam dostat a málo u toho trpět, zvolím C. Až si ale budu chtít užít zajímavou cestu, není co řešit. Takže jakou F příště?
Láká mě LH. Celkově lítám LH rád, s C mám zkušenost jednu (MUC-HND), a to docela příjemnou. Věřím, že bych ve F dostal kvalitní produkt. Recenze LH chválí, jediné, co mě od ní aktivně odrazuje, je nedostatek soukromí. Minimálně z fotek to vypadá, že ho moc není, a bojím se, abych se tam necítil jako v „lepší C“. Třeba někdo potvrdí nebo vyvrátí, ale jak jsem také už psal, faktor soukromí a izolovanosti považuju za zásadní. Co mě však láká velmi, je návštěva FCT.
LX i SQ bude asi super, ale tam award nedostanu. U LX to vyplývá z podmínek, u SQ taková informace oficiálně není, ale neoficiálně se to ale tvrdí. A k SQ mi to i sedí. Vlastně k celému mému vnímání Singapuru z několika málo návštěv. Chceš nám nasypat hromadu peněz? Tak pak se o tebe dobře postaráme. Chceš nám nasypat míň? Támhle jsou dveře. Se SQ jsem neletěl nikdy, a dokud dávají v cenově dostupných tarifech do cizích programů naprosto tristní počet mil a jejich trapný salonek pro *G (protože na rozdíl od snad všech ostatních *A aerolinek si SQ tenhle póvl separují) má hajzly na chodbě, nemám to v plánu. Tenhle jejich přístup kritizovat nebudu, dává rozhodně smysl a pravděpodobně reflektuje to, co jejich štědře platící klientela požaduje/ocení, ale holt v mých očích je to namachrovaná aerolinka, která nebohatým otevřeně vyjadřuje opovržení (subjektivní kritérium) a se kterou pro mě není výhodné létat (objektivní kritérium).
NH už ne. Vím, co čekat a nic moc mě nepřekvapí. CA pravděpodobně také ne. Jakkoli dobrý bude servis, bude zážitek poskvrněn přítomnosti zbohatlých Číňanů – tedy hluk, hádky, od personálu bych čekal naprostou odměřenost (vycházející z otupělosti z hádání se s namachrovanými Číňany) a neschopnost řešit problémy, a to ani nezmiňuju zvěsti kolující po netu, že piloti s CC chodí ve volných chvílích pokuřovat do galley, což se podepisuje na provoněné kabině. Možná jsou to předsudky, ale holt doba, kterou jsem strávil v Číně (kterou mám moc rád a nemyslím, že jsem proti ní zaujatý) a mezi Číňany mě nutí uvažovat takto.
TG a OZ – když se odpoutáme od výše vyjmenovaných aerolinek, ke kterým jsem vyjádřil svůj skeptický přístup, myslím, že asijské *A aerolinky nic nezkazí. Obě země, kde mají huby, patří mezi mé oblíbené. O TG jsem i v této cestě uvažoval, jak jsem psal. U OZ jsem měl jednou štěstí na upgrade (ICN-HKT v A330). Recenze jsou povětšinou dobré, na druhou stranu… mám pocit, že po Asii už jsem toho v posledních letech nacestoval
fakt docela dost a ačkoli ji mám fakt rád, chtělo by to nějaké nové zkušenosti. A jelikož jižní Amerika a Oceánie jsou mílově velmi drahé a do Afriky (kromě JNB s LH) žádná F nelítá, vypadá to spíše na severní Ameriku.
UA – tady bych měl asi trochu předsudky, co se týče servisu od amerických aerolinek (byť jedinou longhaul zkušenost mám s DL v Y před šesti lety). Ale kdo ví. Tentokrát jsem neuvažoval, protože řešit americké vízum do mých pomalu končících pasů se mi nechtělo, takže jsem žádné recenze nečetl. Teď mám pasy nové a přestěhoval jsem se do Prahy, takže naráz vyřízení amerického víza nezní jako zbytečná a namáhává pruda, ale jako něco, co mě asi stejně někdy v následujících letech bude čekat. Tak či tak, na cestu do Ameriky mi stále zní lépe LH, která ji ve F má pokrytou dobře… ale budu muset ještě více načíst recenze.
Od začátku kalendářního roku jsem nalétal zhruba půlku mil potřebnou na jednosměrný award v F (do severní Ameriky nebo východní Asie), čili třeba někdy koncem příštího roku bych mohl vyrazit. A ano, slovíčko „jednosměrný“ v předchozí větě je relevantní. Jak padlo v diskuzi před několika dny… už nevidím moc smysl v tom absolvovat 2x to samé. Příjemné to je, ale 2x tak drahé. A vzhledem ke změně práce už budou mé mílové výdělky v následujících letech spíše menší. Proto je zásadním faktorem i to, aby to byla destinace, kam se dá dostat za jakž takž rozumné peníze jednosměrně – což opět nahrává hlavně Americe.
Ale nic nevím jistě. Jen přemýšlím nahlas.
Samozřejmě bych si rád vyzkoušel dlouhý let v F i u jiných aerolinek než v *A. Tam si o tom ale zatím můžu nechat zdát… Míle na to nenasbírám a platit si to nebudu, leda hodně, ale opravdu hodně velké štěstí s nějakým upgradem (ale vzhledem k tomu, že mimo *A skoro nelítám a nemám žádný status…) nebo třeba chytnu nějaký obligátní chybný tarif/promo od QR. Uvidíme. Hlavní věc, co bych rád vyzkoušel, je bar na palubě. U EK i QR vypadá velmi pěkně… u *A, pokud se nemýlím, žádný bar v nabídce není.
A to je asi vše.
Děkuju všem, co si report přečetli. Doufám, že vám něco zajímavého přinesl, ať už z letecké části, nebo jste se dozvěděli neco zajímavého o Japonsku. Pokud se vám líbí fotky, můžete kouknout na můj
Instagram, kam se snažím občas něco pěkného hodit. Teď mě čekají více než dva týdny na tibetském venkově a bude to krásné. A až zase absolvuju nějaký zajímavý letecký výlet, pokusím se něco napsat.
- Na rozloučenou a na zahřátí po zasněžených fotkách. Ano, i tohle je Japonsko.
KONEC