Za jarním sluncem (a hygge) aneb Stručně k výletu do Boloně, Kodaně a Amsterdamu

Odpovědět
persona
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2130
Registrován: 24. 05. 2008, 12:26
Bydliště: BRQ
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Za jarním sluncem (a hygge) aneb Stručně k výletu do Boloně, Kodaně a Amsterdamu

Příspěvek od persona »

Jelikož je letošní zima v Česku neobvykle dlouhá a vytrvalá a vzhledem k potřebě uniknout ze sedavé práce (jak jsou na tom asi po letech dělníci v továrnách nebo uhlokopové se ani neodvažuji pomyslet) jsem si na konci února usmyslil, že je nejvyšší čas vyrazit si někam odpočinout. Jelikož se mi loni na přelomu února a března moc líbilo v Veroně a okolí (Mantova, Vicenza, Brescia), kde teploty dosahovaly po tři ze čtyř dnů pobytu 17 – 19° C a pohled na zasněžené Alpy vzdálené cca 80 km od města, byla velmi půvabný, usoudil jsem, že bych měl absolvovat něco podobného.

Nakonec jsem se ale přiklonil k Rimini, kde jsem měl dobrou mimosezónní zkušenost na přelomu září a října 2017 s tím, že po pár dnech u moře (a ve Forli a Faenze) budu pokračovat do Londýna. Protože jsem však byl o Vánocích v hlavním městě Spojeného království potřicáté, řekl jsem si, že bych – jakkoli Londýn miluji – mohl provést nějakou změnu a objevit něco nového a podívat se absurdní fenomén hygge. A jelikož jsem již delší dobu pokukoval po Amsterdamu a Kodani, která je pro nás, co již přes rok nastavujeme na univerzitě systém kvality a hodnocení, skutečnou mekkou, byla volba jasná. Tím spíš, že hotely v obou městech měly příjemně mimosezónní ceny a letenky byly též za pusu (Bratislava – Boloňa 17 EUR s Ryanem, Boloňa – Kodaň za 24 EUR též s FR, přelet Kodaň – Amsterdam s Norwegian za 950 Kč a nejdražší byla letenka s easyJet z Amsterdamu do Prahy za 1450 Kč).

Jelikož gastronomii, supermarketům a designu jsem se věnoval v souhrnu i denních reportech (psaných na mobilu večer na hotelu) na svém blogu, na leteckém fóru bych se – pro mne poněkud nezvykle – tentokrát stručně zaměřil zejména na dojmy z letadel a letišť.

K Bratislavě asi toho nelze mnoho co říct – letiště působí stále nově a poměrně velkoryse, uvidíme, jak se na něm projeví postupné přidávání linek. Káva je stále stejně napálená a velmi mne zamrzelo, že mi na bezpečnostní kontrole sebrali moc šikovnou vývrtku na víno. Mladík u rentgenu měl pochopení a bylo mu to velmi líto, ale stejně jsem o ni přišel. Nejde ani tak o těch 5 EUR, ale koupil jsem ji loni v září v Rimini poté co se ta čínská za 1 GBP ze Sainsbury’s zlomila při druhém pootočení u první zátky. Jemně jsem se snažil poukázat na to, že mi ji nesebrali na Stanstedu, v Brně ani na Marcu Polovi, ale marně. Slovákům prý zase působí na londýnských letištích potíže bryndza…

Let z Bratislavy do Boloně patří k nejpříjemnějším. Tento trval 61 minut (rekord mám 58 min., letadlo se odlepilo od země 8 minut od vytlačení ze stojánky) a letěli jsme úplně novým a voňavým EI-GDV, které bylo předáno 31. 1. 2018. Na novou podobu kabiny u Ryanu jsou různé názory, ale osobně se mi osvětlení a zejména skořepinová sedadla (více místa na nohy) i systém binů líbí daleko víc. Co jsme ušetřili na vlastním letu se nám nepříjemně vrátilo při čekání na zavazadla, kdy lidé po 25 minutách u pásu začínali už trochu reptat. A protože nejbližší cafe bar byl až po „místě bez návratu“, nezbývalo než čekat.

S registrací EI-FOW jsem se o čtyři dny později přesunul do Kodaně, na jejíž letiště jsem byl zvědav. Již z okénka bylo vidět pár velkých strojů (Singapore Airlines, Emirates) a celkově mi přišel provoz na letiště příjemně barevný, což bylo dáno pěknými nátěry s tématem význačných dánských osobností na strojích Norwegian (včetně dálkového Dreamlineru). Cesta na hlavní nádraží v Kodani byla bezproblémová, 24hodinovou kartičku na vlak či metro (platí i z/na letiště) jsem využil takřka na minutu přesně). Jak tu kdosi na fóru poznamenal, Kodaň kapacitně přestává stačit a je to pravda – všude se něco budovalo a rozšiřovalo a tak měl člověk pocit jednoho velkého staveniště a k mnohým toaletám to byl kus cesty (některé z nich u bran byly dokonce řešeny jako samostatné a místo docela zabírající zamykací domečky), stejně jako od výstupu z letadla do srdce terminálu (opravdu dlouhá procházka, tak 15 min.).

Norwegian hezky využívá národní klasiky
Norwegian hezky využívá národní klasiky

Barevný provoz v Kodani
Barevný provoz v Kodani

Pohodlí exitové řady u Norwegianu
Pohodlí exitové řady u Norwegianu


O den později jsem se přesunul do Amsterdamu a let trval opět 61 minut. Norwegian v mém případě umožňoval on-line odbavení až 24 hodin před odletem a webové rozhraní vyhodilo jen jakýsi výpis v podobě „elektronické letenky“ a tak jsem si udělal na telefonu snímek obrazovky a pro jistotu se odbavil ještě v kiosku na letišti a ujistil se asistujících slečen, že je můj boarding pass v pořádku („Perfect, sir“). Čtečka u brány mi ovšem při nástupu u brány odmítala palubní vstupenku přečíst a tak jsem pokynul na agenta, který to zkusil a zjistil, že důvodem bude zřejmě to, že jsem dostal místo v řadě s nouzovými východy, což jsem bral jako výhru byť let není dlouhý. A skutečně: extrémně velkorysé místo na nohy přispělo k poklidnému letu do Amsterdamu a snad jen teen-agerka, která seděla ob jednu sedačku vedle mě mohla být ochotnější při uvolňování místa při ukládání kabátu a příruční tašky do přihrádky nad hlavou. Jelikož jsem měl místo v exitové uličce, říkal jsem si, že bude dost místa i na kufřík (nechtělo se mi čekat nebo se procházet k pásu v Amsterdamu), ale ouha: při nastupování mostem, což přišlo velmi vhod, neboť v Kodani bylo vlezlo a jemně mžilo, mi palubní průvodčí řekla, že kufřík (nejvíc měl za 8 dní cesty 6.4 kg) musí do podpalubí, s čímž jsem neměl problém, akorát jsem musel přeskládat pár věcí do příruční tašky. A ano, po otevření přihrádky nad mým místem jsem ji měl celou pro sebe, čehož si všimla i dotyčná a přidala jen omluvný a chápající úsměv.

Amsterdam je nepochybně velké letiště a kromě toho, že jsem si odškrtl další velký hub, mohl jsem se opět pořádně projít směrem od letadla, a to ještě více než v Kodani. Pak už jen trocha pátrání po stanovišti autobusu 69, který jako jediný zajíždí v rámci amsterdamské MHD přímo k terminálu (vlak na Amsterdaam Central, resp. Zuid stojí 5 EUR a není na rozdíl od Kodaně integrován v MHD), pak 15 minut na zastávku tramvaje č. 2 (Antwerpenbaan) a pak při nejbližší možnosti přestup na linku metra, která už mne zavezla napřímo k hotelu – od východu z terminálu do příchodu na recepci 54 minut, což je myslím slušné. Upgrade z twin na quadruple zajistilo, že jsem měl pro sebe nejen 16 polštářů a bohatý výběr ručníků, ale také mnoho sad mýdla a šamponů a zvlhčovacích krémů a především velmi prostornou sprchu a klozet a umyvadlo – a tady jsem si vzpomněl na prodejce – Villeroy & Boch 1748. I když bych raději double s méně polštáři (stejně jsem prakticky využil jen dva a všechny byly ještě naducané a moc vysoké), neboť postel byla relativně úzká a „letiště“ je i pro jednoho prostě pohodlnější nehledě na možnost úhlopříčného traverzu.

Stejnou cestou jsem se vrátil o dva dny později na letiště a i tady mi to přišlo k toaletám chvílemi až příliš daleko. V nijak extrémně dlouhé, přesto však trochu únavné frontě při čekání na rentgen (cca 10 min., v Kodani jsem prošel „bezpečáky“ za 3 minuty, nepříjemností v AMS byla hlavně ukřičená dáma s telefonem – poodstoupil jsem si k jinému pásu, ale tam vzápětí začal hulákat německý turista), jsem si vzpomněl na Faba, se kterým jsem byli na pivu večer předtím, a trochu jsem pokukoval po prázdném vstupu pro členy programu Privium. Pokud člověk létá ze Schipholu hodně často, asi to má smysl. Po salonku jsem zatoužil ještě víc ve chvíli, kdy jsem zjistil, že Lounge 4 a k němu přičleněné brány M jsou odděleny od většiny terminálu pevnou stěnou s tím, že nákupní a občerstvovací možnosti byly redukovány na minimum. To mne zamrzelo zejména z toho důvodu, že jsem chtěl koupit nějaká piva De Mollen coby dárky (která by tam dle ujištění v řetězci s vínem a pivem ve městě měla být) a popiska „Lounge 4 is a little more compact than Lounge 2 and 3, but still has plenty of shops, bars and restaurants for you to enjoy“ se, obávám se, uchyluje k alternativním faktům. Každopádně aspoň wi-fi bylo zdarma, jakkoli je jeho běžná rychlost omezena na 1 Mbit/s.

Zapisovat registrace mě přestalo bavit u třetího letu a bezplatná historie ve Flight Radar má 7 dní (jakkoli je to určitě pohodlnější vyhledat a měsíční ani roční registrace stříbrné verze není nic drahého, ale doteď mě to nenapadlo) a tak se omlouvám a řeknu o letu s easyJetem pouze tolik, že tak ošoupané látkové sedačky jsem neviděl léta. Vlastně jsem s nimi letěl jen jednou zpáteční trasu z Prahy do Ženevy (léto 2007). Také místa pro nohy bylo pomálu – i v tomto ohledu jsem měl problém si vzpomenout na napěchovanější konfiguraci sedaček? Nezvyšoval easyJet počet sedaček? V roce 2007 to bylo daleko pohodlnější. A konečně jsem už dlouho neslyšel tolik bezpečnostních pokynů a varování, což se projevilo zejména 15 minut před přestáním – a tam to mělo opodstatnění – kde letušky procházely kabinou sem a tam a s táhlým „all the electronic devices must be shut down; shut them down now, not just the flight mode, shut them down completely“ a několika lidem vysvětlovaly, že je to jen na pět minut a že to přece vydrží.

Pomalu se vracíme domů: šedivé nebe, šedivé predikce a "šedivá" kabina na letu z AMS
Pomalu se vracíme domů: šedivé nebe, šedivé predikce a "šedivá" kabina na letu z AMS


Možná už jsem na některém ze svých cca 150 letů přistání pomocí ILS zažil (párkrát venku bylo skutečné mléko skoro až k zemi), ale nikdy, aspoň v éře, kdy se může používat flight-mode, jsem nezažil, že by bylo důsledně požadováno vypnutí všech přístrojů. A stejně dva nebo tři jedinci, poté co si palubní průvodčí sedli na svá, místa ozařovali biny světlem svých telefonů a tabletů (někde jsem se pak dočetl, že je pro posádku pohodlnější nařídit paušálně vypnutí všeho než aby zkoumala, které přístroje mohou být rizikové). Přistání bylo každopádně hladké a já byl rád, že počasí neovlivnilo let (v Amsterdamu kapitál oznámil, že bere více paliva a že počasí není úplně dobré a může být „bit windy“, takže jsem se raději připravoval na pořádné hopsání a možná i divert – dle oznámené trasy to mělo být přes Lipsko, tak kdyby bylo neplánované přistání tam nebo v Drážďanech, aspoň si prohlédnu tato města – vracel jsem se v pátek večer, takže časová rezerva celý víkend). Hned po výjezdu z dráhy vedoucí kabiny kromě obligátního uvítání neopomněla zdůraznit, že všechny elektronické přístroje mohou být zapnuty až uvnitř terminálu, na což pochopitelně skoro všichni kašlali. Co mne ovšem nadchlo byla lehkost odbavení u easyJetu. Systém si evidentně pamatoval údaje vložené před více než deseti lety a tak bylo odbavení záležitostí pár kliknutí a několika sekund. A možnost odbavit se i v economy až 30 dnů předem je velmi příjemná (Ryan se svými čtyřmi dny nebo Norwegian se 24 hodinami jsou daleko méně příjemnější a pořád raději volím pro palubní vstupenku papírovou A4 nebo jednoduché PDF stáhnutelné do telefonu než aplikaci, která mi zatím díkybohu fungovala i na všech hotelových wi-fi, ale kolega z práce třeba takové štěstí tuším neměl).

Na Havlovi jsem byl naposledy v únoru 2016, tak jsem rychle prošel na autobus a se štěstím u automatů na kartu – kde naštěstí nebyla fronta – během 2 minut koupil jízdenku. Překvapilo mne, že i když autobus jel naplno, na metro Veleslavín to bylo nějakých 16 min. Do telefonu jsem si v reálném času poznamenal časy pro push-back, start (resp. moment odlepení od dráhy) i opětovný dotek při přistání, ale nechce se mi to přepisovat, tak prosím přijměte souhrnnou informaci, že od začátku vytlačení ze stojánky až po start to bylo 7 – 12 minut a v Kodani jsme byli asi třetí při čekání u vstupu na ranvej. Obsazenost letů byla vysoká. Na přesná čísla jsem se neptal, ale oba lety od Ryanu měly tak 90 %, Norwegian 95 % a easyJet z Amsterdamu do Prahy v pátek večer téměř 100 % - chvíli se mi zdálo, že jsou snad někteří cca pětadvacátníci trochu zhulení, ale v součinnosti se sympatickým pánem přes uličku, který si chtěl také v klidu číst, jsme toho nejhlučnějšího vymanévrovali za jeho kolegou do exitové řady - a ještě byl rád, že si popovídá. A jestliže v Boloni i Rimini bylo počasí příjemné, cca 14 – 16 °C a jasno (pršelo jediné odpoledne, ale to jsem byl v bezpečí hotelu, zásoben Proseccem, sýry i Prosciuttem di Norcia IGP (moc doporučuji, takový „kompromis“ mezi cotto a crudo), Kodaň byla opravdu temná, cca 3°C a Amsterdam první den zářivě slunečný a cca 8 – 10° C.

Děkuji za pozornost.
Naposledy upravil(a) persona dne 25. 03. 2018, 18:40, celkem upraveno 5 x.


Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3146
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Za jarním sluncem (a hygge) aneb Stručně k výletu do Boloně, Kodaně a Amsterdamu

Příspěvek od Fabo »

Dik za spolecnost v Amsterodamu, moznost vypadnout z baraku je nekdy pri expateni vzacna :D

Co rika FR24:

Date Route Type, Reg. ATE STD ATD STA Status
09 Mar 2018 Bratislava (BTS) Bologna (BLQ) B738 (EI-GDV) 1:02 12:15 PM 12:23 PM 1:40 PM Landed 1:25 PM
13 Mar 2018 Bologna (BLQ) Copenhagen (CPH) B738 (EI-FOW) 1:41 10:15 AM 10:34 AM 12:25 PM Landed 12:15 PM
14 Mar 2018 Copenhagen (CPH)Amsterdam (AMS) B738 (EI-FVW) 1:06 3:00 PM 3:09 PM 4:25 PM Landed 4:15 PM
16 Mar 2018 Amsterdam (AMS) Prague (PRG) A319 (G-EZIY) 1:18 6:45 PM 6:54 PM 8:15 PM Landed 8:12 PM

PS: s hodnocenim U2 a Lounge 4 souhlasim... nestoji to za moc. Alespon kdyz jsem tuhle trasu s U2 letel, tak byla bezpecnost rychla (ono 10 minut je na AMS porad dobre. Kdyz jsem letel do Prahy naposled, tak byla na 1a security fronta na pul hodiny i v sobotu pred sestou ranni.)

Adam96
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 36
Registrován: 16. 06. 2017, 23:17
Stav: Offline

Re: Za jarním sluncem (a hygge) aneb Stručně k výletu do Boloně, Kodaně a Amsterdamu

Příspěvek od Adam96 »

Hezky napsaný trip report a taky pěkný trip obecně -- sám mám takové multi-city rád.

Nedá mi to ale nezeptat se -- nejsou ponožky ze třetí fotografie reklamním předmětem jisté brněnské ekonomické fakulty?

persona
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2130
Registrován: 24. 05. 2008, 12:26
Bydliště: BRQ
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Za jarním sluncem (a hygge) aneb Stručně k výletu do Boloně, Kodaně a Amsterdamu

Příspěvek od persona »

Fabo: děkuji, je zajímavé, že se ve dvou případech časy Flight Radaru a moje o pár minut liší, zejména při startu. :-)

Adam 96: děkuji, pokud myslíte PEF MENDELU, tak nevím o tom, že by tam puntíkované ponožky měli. Tyto jsou úplně základní z Primarku v Londýně, kde si je při delším pobytu kupuji, abych zbytečně netahal nějaké z domu (i příruční zavazadlo je vhodné naplnit až na cestu zpět).

Adam96
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 36
Registrován: 16. 06. 2017, 23:17
Stav: Offline

Re: Za jarním sluncem (a hygge) aneb Stručně k výletu do Boloně, Kodaně a Amsterdamu

Příspěvek od Adam96 »

nevím o tom, že by tam puntíkované ponožky měli. Tyto jsou úplně základní z Primarku v Londýně, kde si je při delším pobytu kupuji, abych zbytečně netahal nějaké z domu (i příruční zavazadlo je vhodné naplnit až na cestu zpět).


Je to poměrně novinka, to ano, ale máme puntíkované ponožky -- viz obrázek. :) Konec OT.

29345068_1510854209042659_1213614958_n.jpg


Petrpakl
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 77
Registrován: 09. 02. 2014, 12:15
Oblíbené typy letadel: MD 11, Concorde, B747
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Za jarním sluncem (a hygge) aneb Stručně k výletu do Boloně, Kodaně a Amsterdamu

Příspěvek od Petrpakl »

V Amsterdamu jsem docela casto a tak me zajimala pasaz “gastronomii, supermarketům a designu jsem se věnoval v souhrnu i denních reportech (psaných na mobilu večer na hotelu) na svém blogu”. Ale odkaz na blog zadny, vcera nefungoval a dnes je odstraneny uplne?!....jinak pekny trip report!

persona
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2130
Registrován: 24. 05. 2008, 12:26
Bydliště: BRQ
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Za jarním sluncem (a hygge) aneb Stručně k výletu do Boloně, Kodaně a Amsterdamu

Příspěvek od persona »

Pardon, včera odkaz nefungoval (blog ano), nevím proč a tak jsem odkaz odstranil. Tak dávám napřímo: http://zlutyzakaznik.cz jako nejnovější článek je obrazový a textový souhrn cesty, pod tím 8 postů psaných na mobilu v průběhu jednotlivých dnů (večerů) o uvedených tématech.

Petrpakl
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 77
Registrován: 09. 02. 2014, 12:15
Oblíbené typy letadel: MD 11, Concorde, B747
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Za jarním sluncem (a hygge) aneb Stručně k výletu do Boloně, Kodaně a Amsterdamu

Příspěvek od Petrpakl »

persona píše:Pardon, včera odkaz nefungoval (blog ano), nevím proč a tak jsem odkaz odstranil. Tak dávám napřímo: http://zlutyzakaznik.cz jako nejnovější článek je obrazový a textový souhrn cesty, pod tím 8 postů psaných na mobilu v průběhu jednotlivých dnů (večerů) o uvedených tématech.

:thumbup: Dik! Ja v Amsterdamu doporucuji ctvrt Jordaan. Ne moc daleko od centra, ale vyrazne min turistu, spis mistni lide. Plno peknych kavaren, baru a restauraci bez turistickeho a marihuanoveho hukotu. Takova klidna oaza s relax atmosferou. Podle me pani je to nejhezci cast mesta.


Odpovědět