Iran 2018 (minireport)

yellow
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 562
Registrován: 05. 04. 2008, 21:43
Bydliště: KRK
Status: Offline

Iran 2018 (minireport)

Příspěvekod yellow » 12. 05. 2018, 10:52

PRG-SAW 5.5.2018
Pegasus Airlines
Airbus 320 (TC-DCM)
Load factor 95%


Obyčejný průměrný odpolední let. Nadváha několika pár kilo u jednoho kufru a jedno kilo u druhého akceptována beze slova (tady je drobný trik, přijít až chvíli před uzavřením check-inu :D), o příručních zavazadlech radši nemluvím... No zase to prošlo :D Tak polovina pax přímo do SAW, zbytek transit. Zkoušel jsem platit vodu v letadle kartou a bez úspěchu. Chtějí jen kreditní a neprošly mi celkem 3. Ale co jsem sledoval, tak platba neprošla okolu vůbec nikomu. Turecko :crazy:

Diners Club lounge je na SAW nestojí za nic. Mizerné občerstvení, stále něco chybí, hluční pax... Minulý rok pustili 2 lidi na jednu kartu, tentokrát jsem neriskoval a vplížili jsme se 2, kdyby si náhodou chtěli něco účtovat navíc.


SAW-IKA 5.5.2018
Pegasus Airlines
Airbus 320 (TC-DCC)
Load factor 95%


Odlet okolo 23:00. Trochu víc místa na nohy (tenké sedačky) a tak nějak uvolněnější atmosféra, Ani na jednom letu tentokrát nebyly obrazovky s mapu, takže sledovat polohu šlo jen na mobilu s GPS. Red eye lety jsou vcelku únavné, ale tady se to nějak dalo. Důležité je spát, co to jde.

Na letišti v IKA jsem měl tentokrát vízum v předstihu, takže pasovka za 5 minut hotová. VOA trvá po mnoha zkušenostech 30 minut až 2 hodiny. Naposledy mě ale nechali čekat 6 hodin a radši jsem to pořešil vízem v předstihu.

Na letišti a před terminálem tragický internet a nešlo se ani připojit přes VPN. Protože nebudeme podporovat místní taxi mafii a s hromadou zavazadel není letištní vlak zrovna něco příjemného, tradičně jsem chtěl využít místní obdoby UBERu zvané SNAPP. Nakonec se povedlo připojit na wifi, VPN a konečně SNAPP objednat. Řidič není schopen říct, kam máme jít, no nakonec se zadařilo a jedeme na bus terminál u náměstí Azadi. Pro info přes SNAPP se platí kolem 350 000 IRR a taxi je dvojnásobek. Po velkých měnových restrikcích je teď IRR asi za 65000/1 EUR, masakr.


MHD (Mashhad) - ZAH (Zahedan) 9.5.2018
Iran Aseman Airlines
Boeing 727 (EP-ASB)
Load factor 100%


Bez přehánění jeden z mých top zážítků. Příjezd v 8 ráno nočním busem na terminál, sehnat ve městě snídaní, na půl hodiny se projít a před polednem novým metrem na letiště. Budova působí hodně monumentálně, ale zevnitř je dost malá. Výpadek počítačů na odbavení, požádat si o okno u emergency a prověřit, že 727 na ploše opravdu stojí. Prostě bez debat krásný stroj a legenda. Fotky jsou třeba tady. Nástup busama, nikde se vlastně nešlo tunelem během celého tripu. Osazenostvo letadla působilo hodně exotickým dojmem. Tichý vzlet a stoupám směrem k odlehlé provinci Sistan and Baluchestan. Let byl klidný, samozřejmostí je sandwich a kelímek vody a malá oplatka. Zevnitř letadlo působilo starým, ale udržovaným dojmem. Pro buducí zájemce, tento let je jediný opravdu pravidelný pro 727 a každý den se letí THR-ZAH-MHD-ZAH-THR. Vůbec není potřeba mít strach o navazující lety v ZAH. Přistání v pouštní krajině a nakonec v horku přesun pěšky do terminálu. Já si bohužel hned nekoupil navazují let do Tehránu, který je samozřejmě vyprodaný.

Operativně řeším co dál. Nakonec bude noční cesta busem do města SYZ. Zahedan je provinční metropole, ale je známá jako centrum této etnicky rozmanité provincie a hlavně jako základna pašování drog do Evropy ze sousedního Afghanistánu. Všechny budovy mají vysoké ploty, Univerzity vypadají spíše jako vojenské základny. Město má opravdu tu nejhorší možnou pověst a působí opravdu opravdu strašidelně. Rozhodně to není místo, kde je vhodně se nějak promenádovat v ulicích!!! Taxi přesun z letiště na autobusový terminál trval asi 20 minut. Vlak do Tehránu (asi 22 hodin) bohužel odjíždí krátce po příletu :?


SYZ (Shiraz) - THR (Tehran Mehrabad) 10.5.2018
ATA Airlines
MD-83 (EP-TAS)
Load factor 100%


Autobus jede kolem konečné metra u letiště, ale co budu dělat přes 2 hodiny na letišti... Takže na terminál, snídaně a nové metro zpátky, které končí nepochopitelně skoro kilometr od letištní budovy, ke které jdu pěšky. Trochu omšelá budova, která je zase čistá a má poměrně frekventované linky po celé zemi. Já si z několika linek vybral ATA Airlines. Ještě u gatu vidím přistávat 310 ex ČSA od MAHANu, kterou jsem už letěl do THR pár let zpátky. Mahan bývala prémiová letecká společnost, jenže jak prosáklo vlastnictví přes revoluční gardy, přišly sankce a jde to s nima hodně z kopce. Ale zpátky k aktuálnímu letu. Moc jsem od 27 let starého letadla nečekal, ale uvnitř je ve strašlivém stavu, všechno špinavé, mezi plastama v interiéru několikacentimetrové mezery. Sedačky 3+2 působí hodně nezvykle. Po cestě velké turbulence a aspoň byl vcelku výhled na z mraků vykukující zasněžený Damavand (mýtická hora vysoká 5609 m). Hlavní je sedět vpravo!

Z letiště jedu zase metrem kousek k centrum, rychlý nákup a zpátky.


THR (Tehran Mehrabad) - NSH (Nowshahr) 10.5.2018
IranAir
ATR-72 (EP-ITF)
Load factor 70%


Vzdušnou čarou méně než 200 km přímo u Kaspiku. Jediná cesta vede skrz pohoří Alborz a autobusem je to v nejlepším případě v nízkém provozu 4 a půl hodiny. Když jsou svátky, tak v plném provozu i 15 hodin. Zvovuotevření linky umožnila dodávka nových ATR. Stroj voněl novotou, čistý moderní interiér. Nejdřív se letí kousek na východ, pak se letadlo otočí a přímo přes stále zasněžené pohoří Alborz ke Kaspiku. Kousek kolem pobřeží a nakonec přistání na malém, ale důležitém letišti (ve městě je námořní univerzita, základa revolučních gard...). Tento let by měl patřit k top volbě při výběru vnitrostátních linek k proletění :twisted:


Vnitro lety a vlaky bývají často vyprodané, Bez místní platební karty se nedá platit online, s ní to jde lehce řešit operativně online. Na letech je vždycky waiting list, ale s malou šancí se dovnitř dostat. Preferenci mají veterání íránsko-irácké války atd. Zpoždění jsou častá a nechtěl jsem mít vše nalajnované a taky mít možnost se rozhodovat trochu operativně. Je jasné, že nuclear deal is over a zcela evidentní, že nová letadla nebudou, takže 727, 300, 310 i všechna MDéčka ještě pár let budou. Zbývá mi ještě let z Baku to BUD s Wizz, ale to nakonec doplním.


MarcosFT
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 440
Registrován: 10. 06. 2014, 21:30
Oblíbené typy letadel: B747, E145, B753
Bydliště: Hong Kong
Status: Offline

Re: Iran 2018 (minireport)

Příspěvekod MarcosFT » 12. 05. 2018, 12:50

Hm....mazec...cestu do Iranu teda nezavidim, Pegasus se mi prici, ale jiste byl za par korun...takze proc ne...chtel bych si jednou udelat aviation trip do Iranu, tak snad sezenu nejakyho poblaznenyho kolegu (Airbus380 pokud je jeste hrac?) :D :D 727 je proste bozi a gratuluju, to asi kazdy zavidi!

pepa007
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2848
Registrován: 01. 11. 2004, 11:33
Oblíbené typy letadel: E190, A319, A340, A350
Bydliště: Olomouc
Status: Offline

Re: Iran 2018 (minireport)

Příspěvekod pepa007 » 13. 05. 2018, 22:45

Fotky!!! Írán i 727 závidím. I když teda já bych asi v Íránu do 727 nesedl :D

Beerbar
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 145
Registrován: 23. 02. 2011, 12:13
Bydliště: Vyškov
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Iran 2018 (minireport)

Příspěvekod Beerbar » 14. 05. 2018, 06:03

Též bych fotky, je-li to možné :-)

Airbus380
Nejlepší autor trip reportů 2015
Nejlepší autor trip reportů 2015
Příspěvky: 1530
Registrován: 13. 06. 2010, 12:33
Oblíbené typy letadel: Let 410, 346, 747
Pohlaví: muž
Bydliště: Provodín
Status: Offline

Re: Iran 2018 (minireport)

Příspěvekod Airbus380 » 14. 05. 2018, 15:16

Takže ty vnitrostátní letenky jste teda nakonec kupovali jak? Až na místě?


yellow
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 562
Registrován: 05. 04. 2008, 21:43
Bydliště: KRK
Status: Offline

Re: Iran 2018 (minireport)

Příspěvekod yellow » 14. 05. 2018, 22:44

MarcosFT píše:Hm....mazec...cestu do Iranu teda nezavidim, Pegasus se mi prici, ale jiste byl za par korun...takze proc ne...chtel bych si jednou udelat aviation trip do Iranu, tak snad sezenu nejakyho poblaznenyho kolegu (Airbus380 pokud je jeste hrac?) :D :D 727 je proste bozi a gratuluju, to asi kazdy zavidi!

142 EUR za jednosměrku VIE-SAW-IKA zase taková láce není. Původně se mělo letět měsíc zpátky zpátečním Aeroflotem za nějakých 27O éček taky z VIE, ale když je někdo schopný ztratit den před odletem EU pobytovou kartu... Tak jsem musel koupit nové letenky na teď.

Já jsem spíš sr*č, takže byl můj plán hodně vyměklý. Každpopádně se najde tisíc a jeden důvodů, proč v Íránu něco nevyjde, takže je nutné plánovat, plánovat a hlavně předvídat :crazy:

yellow
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 562
Registrován: 05. 04. 2008, 21:43
Bydliště: KRK
Status: Offline

Re: Iran 2018 (minireport)

Příspěvekod yellow » 14. 05. 2018, 22:50

pepa007 píše:Fotky!!! Írán i 727 závidím. I když teda já bych asi v Íránu do 727 nesedl :D

To ani nestojí za zveřejnění. Nechtěl jsem se tahat se zdrcadlovkou a fotky z (rozbitého) telefonu nestojí za ani za ukázku. Všechno to stejně už zdokumentoval někdo přede mnou :)

yellow
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 562
Registrován: 05. 04. 2008, 21:43
Bydliště: KRK
Status: Offline

Re: Iran 2018 (minireport)

Příspěvekod yellow » 14. 05. 2018, 22:56

Airbus380 píše:Takže ty vnitrostátní letenky jste teda nakonec kupovali jak? Až na místě?

Přes net. Ale bez místní platební karty v systému SHETAB (a vlastně taky perštiny) to nejde. V 8 večer jsem z autobusu napsal, jaké lety potřebuju na další den :D Jinak je asi pochopitelně nejlepší koupit všechno v místní cestovce. Zajimavých letů je docela dost.



Zpět na “Trip reporty”


Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů