Pokracovani a taky posledni dil me cestu do Čadu.
Necely tyden po priletu do Čadu jsme meli moznost prozit jeden z muslimskych svatku. Neco malo o Čadu a rozdeleni zeme. Informace z Wikipedie.
Čad oficiálně Čadská republika je vnitrozemský stát ležící v oblasti Sahary a Sahelu ve střední Africe. Jeho sousedy jsou Libye (sever), Súdán (východ), Středoafrická republika (jih), Kamerun (jihozápad), Nigérie (krátký úsek přes Čadské jezero) a Niger (západ). Úředními jazyky jsou arabština a francouzština, mírnou většinu obyvatel tvoří muslimové. Název státu je odvozen od Čadského jezera, které na jeho území svou značnou částí zasahuje.
Náboženství: islám (54%), křesťanství (34%), animismus (10%), bez vyznání (3%). Islam je predevsim na severu, v poustnich oblastech a krestanstvi dole na jihu.
Svatek ktery jsme meli moznost zazit, ale jen formou jidla v kantyne je popsan nejak takto:
Svátek oběti, Svátek obětování či Velký svátek (arabsky عيد الأضحى, Íd al-adhá, turecky Kurban Bayramı, persky عید قربان, Eid-e Gorbán), je náboženský svátek, který slaví muslimové a drúzové. Probíhá formou oběti coby připomínky na Ibrahímovu oběť berana Bohu. Při svátku se lidé modlí k Bohu a obětují různá zvířata, nejčastěji ovce nebo kozy.
Íd al-adhá je jedním ze dvou oficiálních svátků islámu (druhým je svátek přerušení půstu, Íd al-fitr). Slaví se 10. dne měsíce dhú'l-hidždža islámského kalendáře. Tento den je obětním dnem i v Mekce, kde 10. dne vrcholí hadždž.
Mezinarodni tym kucharu, k nasemu prekvapeni prichystal pestry obed jak po vizualni strance, tak i pro chutove bunky.
- Je to pecena ryba oblozena ruznou zeleninou
- pohled na celou hostinu
- hrebem obeda byla pecena koza
- a kdo ma sladky zub, tak si take prisel na sve
a tedka k praci a beznemu zivotu. Ono cesta materialu je velmi slozita do Cadu a zvlast na odlehle mista jako je Kome. Vetsina materialu pripluje lodi do kamerunskeho pristavu Kribi, a odtud v konvojich nekolika nakladnich aut po zemi az do Kome 5. 1500 km dlouha trasa trva i tyden nez materialy prijedou.
- Jeden z nakladnich vozu s materialy a vybavenim z Kamerunu
- neco jako slepice u nas, mistni je lovi na maso
Jak uz jsem se zminoval na zacatku, v ramci arealu funguje jedna linka MHD 24 hod, v intervalech po 15 min.
- Takto vypadaji zastavky busu
- jeden z mikrobusu
Pomalu se blizil konec, nasi counteri zvysovali vykon co se tyce pocitani materialu kazdnym dnem a prace odsypala podle nasich predstav, v nektere dny i nad nase ocekavani. Jedno z mala mist ktere zbyvalo projit byl maly sklad cca 45 km jedna cesta od campu. Nechteli jsme tam posilat cely jeden tym o 2 lidech, a tak jsme se rozhodli se tam vypravit sami. Je to jen jedna mala mistnost, ve ktere jsme museli projit radove 50 ruznych polozek.
Toto misto je pobliz mesta Moundou a slouzi jako precerpavaci stanice na vytezeny plyn a ropu, ktery putuje do Kome5.
- Pumping station pobliz mesta Moundou
- Ten den neskutecne prselo
Ikdyz to tak nevypada, cely den na provazely velke bourky a prutrze deste. Na nekterych mistech, kterymi jsme projizdeli by se clovek bez 4x4 ani neobesel. Hluboke kaluze, nektere odhadem i 40 cm.
Cestou nazpet se pocasi umoudrilo a na silnicich byli videt opet lidi
- Maly prcek na zadech sve mamy
- a taky velky brouk
Cas nejak rychle utikal a bylo tu zari. Na ten pracovni rytmus a nasazeni jsem si zvyklnul a ani se mi nechtelo domu. Stefano priletel z PRG na zacatku mesice. Renca mu davala handover a ja dodelaval posledni data inputy, aby se on mohl soustredit pouze na investigations. V den odletu jsme jeste udelali spolecnou fotku s celym tymem a taky jeste jednu momentu s Bubsikem pred kruhacem u kantyny.
- Cely nas counting team, 3. z prava je warehouse manager Tamibe ( v modre kosili)
- EEPCI (Esso Exploration & Production Chad Inc)
06.09.2018 KOME5-NDJ SOLENTA AVATION ATR45 ZS-XCI
Posledni den jsem rano sel normlane jeste do prace a taky na obed. Okolo 14 hod me manazer skladu vzal na pokoj, kde jsem uz mel sbaleny kufr a pote jsme jeli na letiste. Cekal me let do N'djamena. Pak asi na 4 hod na hotel a znovu na letiste odkud mi to letelo ve 23 hod do CDG.
Check in probehl hladce, ve stejne rovine jako na ceste sem. Po bezpecnostni prohlidce se clovek odebere do takove haly, kde jsou zidlicky a ceka se na boarding.
- odletovy terminal
- Maji zde dokonce i klimatizovany departure lounge. Krom sedacky v klimatizovane mistnosti tam nic neni.
- nastup
- Cele vyrobni zarizeni jako na dlani vcetne letiste uprostred niceho
Bylo mne trosku smutno z odjezdu. Odletal jsem tento krat sam, Renca letela az dva dny po me. Snad se sem pristi rok zase vratim.
- krasna krajina
asi po hodine letu jsme zacali pomalu klesat k NDJ. Clovek mohl sledovat male vesnicky uprostred niceho, bez vsem modernich vymozenosti, nebo zakladnich a normalnich veci pro nas jako je verejne osvetleni, vodovod, kanalizace, cesty atd.
- Mala osada behem klesani
- Male ricky a roztrousena obydli
- predmesti N'djameny
- tesne pred dosednutim na drahu byla oblast huste osidlena, ikdyz jen formou chatrci
Po vystupu z letadla jsem si chtel udelat fotku, ale byl jsem napomenut vojakem, kteremu mozna nebylo ani 20 let at to nedelam. Zde je jedna tajna nejakeho Fokkeru nebo ceho. Snad nekdo pomuze s identifikaci
- Je to vubec Fokker?
v GAT terminalu uz na me cekal doprovod, nastoupili jsme do velke Toyoty LandCruiser a ridic nas odvezl do hotelu, stejneho, jako v den priletu. Zde jsme si vzal pokoj na 4 hodky, abych si dal sprchu a trosku oraz pred odletem ve 23 hod. Odvoz na letiste byl domluveny ve 20:30.
- Vyhled z hoteloveho pokoje smerem k letisti
- pokoj jsem mel nad hotelovou restauraci u bazenu
Puvodne jsem mel v planu si dat sprchu, a vyrazit na pivko k bazenu. Ale nejak na me padla unava po 23 dnech pracovniho nasazeni od rana do vecera vcetne vikendu, ze jsem usnul. Nastesti jsem si nastavil budik na 20 hod. To mi davalo 30 min se rychle zabalit, odhlasit se z pokoje a pockat na doprovod, ktery me odveze na letiste.
Cesta na letiste netrva ani 5 min. Musi se projet okolo vojenske hlidky u brany na letiste. Pred terminalem je kontrola dokumentu od mistni policie a pred vstupem do budovy se projde bezpecnosti prohlidkou. Az pote se clovek dostane na check in. Check in probehl hladce, byl jsem jeden z prvnich u prepazky. Pote se musi vyplnit odletova karticka, jde se na pasovku a pak klasickou bezpecnosti prohlidku. Vse se zvladlo za necelych 20 min, ale to jen diky doprovodu, ktery byl stale se mnou a vsude jsme meli prioritu.
Na pasovce jsem se s moc milym panem z doprovdu rozloucil a podekoval mu za jeho cas trpelivost, ikdyz je to jeho napln prace. Zamiril jsem si to do salonku. No co na to rict. Salonek o nicem. Meli zde pouze kozene sedacky, u dveri vojak se samopalem a lednicku s nealko sladkym pivem a limonadou. Tak jsem si neco vzal na ochutnani a pak kouskou jsem si vzal sebou jako suvenyr do batohu. Ale to jsem netusil, ze pri nastupu, ktery se konal pro business pax primo ze salonku bude dalsi bezpecnostni kontrola, jak osobni prohlidka, tak kontrola dokumentu a obsahu bagaze. Na te mi zabavili 2 limonady a jedno nealko pivo. Pote mohl clovek nastoupit do VIP busu, ktery ho odvezl ke schudkum letadla.
- obcerstveni v salonku
- po bezpecnosti prohlidce v busu
07.09.2018 NDJ-CDG AIR FRANCE A332 F-GZCG
- Fotka terminalu letiste N'Djamena z letadla
Usadil jsem se v 1A a cca za 5 min me prisel privitat vedouci kabiny. Predstavil se, a oznamil mi, kdo bude o me pecovat behem letu. Byl jsem ponekud utahany a tesil se ze konecne na par hodin zaspim. Proto jsem pozadal, zda bych mohl dostat veceri co nejdrive po startu, ze bych si chtel lehnout na par hodin. Prani bylo splneho a byl jsem obslouzen velmi rychle ani ne 30 min od vzletu.
- Menicko
- Predkrm spolecne s desertem
- K veceri jsem si vybral opet seafood
rychle jsem to nahazel do sebe, pozadal o sklenicku vody, abych mohl zamnourit oci na par hodin. Ale nejak jsem nemohl zabrat. tak jsem zacal prozkoumavat prehistoricke IFE a objevil zde film, ktery jsem zmeskal v kinech pod EN nazvnem Loving Pablo ( skutecny pribeh drogoveho bose Pabla Escobara). Muze doporucit. Asi v pulce filmu jsem usnul a probudil se nad stredozemnim morem. Zacala se podovat jednoducha snidane. Pri ni jsem dokoukal zbytek filmu co jsem prospal.
- Snidane
Pristani bylo s vice nez 20 min predstihem. Ale to jsme ztratili behem pojizdeni. Nakonec jsem zastavili nekde v polich a do terminalu to bylo busmo
- Vystup jeste za tmy v CDG
Transfer byl pomerne rychly. Do PRG jsem pokracoval prnim rannim letem z CDG v 720. Stihl jsem si dat OJ a pecivo v salonku na 2F.
08.09.2018 CDG-PRG AIR FRANCE A321 F-GTAZ
Nastup smer PRG byl kultivovany, a rychly. A321 byla plna jak v Y tak i v C.
- Snidane na ceste do PRG
Po snidani jsem opet usnul a probudil se az behem finale na pristani.
- Roztoky
- posledni fotka na konci cesty
Doufam, ze i tato cast se Vam libila. Tim tento TR koncim. Tesim se na pristi rok, kam me vitr zazene. Ale jsou signaly ze to bude bud Angola nebo Rovnikova Guinea. Tak uvidime jak se to vyvrbi. Preji hezky vikend.