Pro flašku olivového oleje přes Fort Erdoğan a pololegální EU hranici (PRG-SAW/ISL-ECN/LCA-ATH-PRG)

zennie
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 141
Registrován: 21. 07. 2009, 21:29
Bydliště: Praha->Čína->Japonsko
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Pro flašku olivového oleje přes Fort Erdoğan a pololegální EU hranici (PRG-SAW/ISL-ECN/LCA-ATH-PRG)

Příspěvek od zennie »

Pro flašku olivového oleje přes Fort Erdoğan a pololegální EU hranici
(PRG-SAW/ISL-ECN/LCA-ATH-PRG PC+TK+OA+A3)

9. listopadu 2018, Praha
Páteční večery mívám obvykle pracovní. Všichni v kanceláři jsou myšlenkami jinde a odcházejí, jakmile to jde, a já mám konečně klid a dobře se mi pracuje, navíc obvykle s myšlenkou toho, že si v sobotu můžu rozumně odpočinout.

I dnes sedím v práci dlouho. Venku hvízdá podzimní vítr, dávno je tma. A mně ta práce dnes nějak nejde.

Od té doby, co jsem začátkem roku změnil práci a omezily se mé možnosti cestovat, začínám být nervózní, když dva týdny nesednu do letadla. Jo, někam bych letěl. Aspoň na ten víkend. Zapínám Matrix, Azair a další. Jo, letenka na zítra bude drahá, ale nějak to přežiju. Tak do pěti tisíc bych se s nějakou pěknou destinací snad mohl vejít. Hmm, EIN, MXP, DUS, BCN, FCO, LON,... nuda. Všude jsem už buďto byl, nebo mě to nezajímá. V Evropě jsem orientován buďto na sever nebo na východ. S rozumným severem (rozumný = ne hlavní města, odkud je do neznámé přírody daleko) bych musel navýšit rozpočet na dvojnásobek. Ha, INV, to by mohlo být fajn, že by? Smůla, Azair neměl aktualizované ceny Easyjetu, které jsou ve skutečnosti úplně jinde.

Jelikož TK je aerolinka, se kterou mám nalítáno úplně nejvíc, přirozeně se zajímám o dění na novém letišti. Těch pár linek, co z něj od "otevření" lítá (ESB, ADB, AYT, GYD, ECN) není moc dobře napojitelných na rozumný výlet, takže jsem o tom doteď moc neuvažoval. Ale když nevyšly letenky na sever, napadá mě, co se zamyslet nad nějakou zajímavou víkendovkou a naroutovat tak, aby se mi podařilo podívat na Turecký Zázrak™?

Jako nejzajímavější destinace mi přijde GYD, tak ji tam zkouším hodit na neděli. Spíš tak ze zvědavosti, protože si uvědomuju, že vízum bych asi nevyřídil. Ale při vyhledávání ISL-GYD mi web TK nenachází nic - to je divné, létat by to mělo. Zkouším hledání letů ze všech istanbulských letišť, kde už mi to několik letů nachází, včetně toho jednoho z ISL... s poznámkou "sold out". Hmh. Zkouším i ostatní destinace, posun plus mínus pár dní... ale lety z ISL jsou kompletně vyprodané na celý víkend a část následujícího týdne.

Tak že bych to o týden odložil? Zkouším sobotu 16. listopadu, první zkusím linku ISL-ECN. Let je dostupný, za směšných 155 TRY. No krása. Ale z ECN se asi rozumně nedostanu domů.

Asi hodinu mi trvá vyzkoušet kombinace možných letů z ISL do všech dostupných destinací, jak tam, tak i různými cestami zpět. GYD z toho vypadává kvůli šileným oneway/openjaw cenám, ADB, AYT i ESB je vyprodané, takže zbývá ECN. Což je nepochybně zajímavá destinace, jen jsem byl přesvědčený, že spoj zpět bude složitý.

Ale není tomu tak. ISL-ECN lítá večer, a druhý den ráno je za solidních 95 EUR A3 z LCA do PRG. Tak to už je zajímavé. Jak se dostat do Istanbulu? Jediný oneway, co by mohl být za rozumnou cenu, čekám od PC. A taky se dočkám. PRG-SAW v pátek 14.00, poslední dvě místa po 59 GBP. Když už skoro sahám po kartě, napadá mě, že bych měl kouknout, jestli vzhledem k politické situaci není nějaký zásadnější problém s hraničním přechodem ze Severního Kypru na jih.

Jen co zadám dotaz na Google, vyskakuje na mě hromada varování. Před tím vůbec hranici ze severu přecházet (z pohledu svrchovaného Kypru nelegální vstup na území), nebo obzvláště nejšílenější variantou příletu na sever, odletu z jihu, kde děsivé příspěvky hrozí možností výslechů či uvěznění kyperskými autoritami, což úplně neodpovídá mé představě o pohodovém víkendu. A sakra, tak plán padá?

Ne... já už se na tohle začínal těšit. Tak to ještě jednou pročtu. V tu chvíli mi dochází, že bych asi měl zohlednit starý poznatek, že asi 80 % přispěvatelů na TripAdvisoru a další fórech nemá ponětí o tom, že na světě existují i držitelé jiných pasů než amerických.

Přestože i MZV upozorňuje na možnost komplikací při přechodu hranice, mezi spoustou dalších příspěvků na internetu panuje všeobecný konsensus, že jediný způsob, jak tento přechod bez problémů absolvovat, je... být vybaven EU pasem, protože za vstup na domovskou půdu (Kypr, tedy EU) s ním člověk nesmí být penalizován. Tak to bychom měli.

Letenky jsou koupené (4900 Kč) a ověřuju, že mi to vyšlo krásně - na PC letu jsou poslední místa za rozumnou cenu (pak poskakuje o 30 GBP nahoru), TK let z ISL je dostupný jen v sobotu (čtvrtek, pátek a neděle vyprodáno) a A3 let na pondělí je za dvojnásobek oproti neděli, kdy ho potřebuju.

Zvedám telefon a volám kámošovi Ondrovi, o kterém vím, že je to právě ten člověk, co je schopen podobnou cestu absolvovat. Poprvé jsme spolu letecky vyrazili do RIX, za měsíc a týden to bude akorát 10 let. Na křídlech OK s 2780Kč tarifem Click4Sky, budiž mu země lehká. Od té doby spolu občas někam vyrážíme, z cesty do Panamy sem i napsal report, kteří někteří z vás určitě pamatují. Prý zrovna sedí někde v hospodě, ale ať mu pošlu itin, že na to koukne. Tři minuty nato mi píše, že letí, ať mu to koupím. Provedu, dodělám práci už s podstatně větším elánem, a mířím do té hospody taky.

ISL bohužel gcmap ještě nezná, takže nahrazeno IST
ISL bohužel gcmap ještě nezná, takže nahrazeno IST
gcmpa.gif (21.17 KiB) Zobrazeno 5515 x

11. listopadu 2018, Praha

Neděle večer, vařím si jídlo, sahám do poličky pro olivový olej... a sakra, tři poslední kapky na dně. Na chvíli se zarazím, ale pak si uvědomím, že z této zdánlivě žalostné situace můžu těžit - hurá, teď už mám legitimní důvod, proč potřebuju nutně zaletět do Středomoří, který pochopí i mé okolí a nebude mě mít za blázna!

16. listopadu 2018, Praha/Istanbul

V práci beru půl dne volna, krátce po dvanácté hodině odcházím z kanceláře a o půl hodinky později se setkáváme s Ondrou na T1, kde máme dva úkoly. Zaprvé se zkusit sesadit (jelikož máme oddělené letenky, systém nás posadil na druhý konec letadla, pokud nechcem platit za místa). Na přepážce nás překvapuje dav a šílená fronta (o dva dny dříve jsem ve stejný čas kolem překážky PC šel a prázdno, holt v pátek je to jinak), takže jdem rovnou na druhý úkol. Tradici předodletového piva jsme v průběhu let nahradili přípitkem něčím slavnostnějším, ale jelikož Dom Pérignon ani Krug z nějakého důvodu v policích Billy nenacházíme, nezbyde nám než se spokojit s růžovou bohemkou, se kterou kráčíme o patro výše na terasu, kde se nám zrovna naskýtá výhled na čerstvě zaparkovaného drobečka od Emirates.

Check-in od PC zavírá hodinu před odletem, když ale jdeme okolo přepážky 50 min před, koukáme, že tam zrovna mají ještě posledního člověka, tak se jdem zeptat na přesazení. Místa vedle sebe už nejsou, ale dostáváme 1D a 2E, což je docela dobrý výsledek. V letadle pak s lidmi měním 1D za 2D.

Let 1: PC302 PRG-SAW 14.00-18.40 A320neo

Při odbavení na internetu se nechávám zlámat nabídkou jídla a objednávám menu s kuřecím řízkem. Jsou to totiž tři týdny, co jsem měl letět EBL-VIE(-PRG), s tím, že předcházející dva týdny jsem strávil s na kebabu s chlebem, a dát si za 14 EUR řízek s brambory přímo na palubě OS byla neodolatelná volba. Jenže letadlo mělo technickou poruchu, neodletělo ani z VIE a já byl přebookován na TK, kde jsem namísto toho dostal... kebab s rýží. Když nad tím přemýšlím, ve dnech, kdy podnikáme tuto víkendovku, mi přistává na účtu 400 EUR od OS, což by se vzhledem k tomu, že i ta částka relativně odpovídá...dalo volně interpretovat i tak, že tento výlet mám hrazen OS, a to se vyplatí.

S objednaným jídlem CC prochází hned, jakmile vypraví vozík, bohužel ve chvíli, kdy ucítíme odér smažené strouhanky, teprve registrujeme, že už je letuška s nimi o 10 řad dále, protože zjevně změna našich sedaček 50 minut před odletem už se zjevně do registru řízků na palubě nestihla promítnout. Dostáváme se k němu tedy až po dalších pěti minutách, berem k němu za pár EUR ještě víno. A záhy poznávám, jak se na mě projevuje, že jsem už pár let neletěl s FR a jemu podobnými, protože jinak by mě napadlo si "slevu až 30 % při objednání jídla předem" trochu ověřit a spočítat. Řízek na palubě stojí úplně stejně a tím, že jsme si ho zaplatili předem, už se na nás nevztahuje slevová cena menu + pití a víno kupujeme za plnou cenu (o 1 EUR dražší než kdybychom celé koupili až v letadle, a to jen kvůli tomu, že bereme dvě, jinak + 2 EUR/os). Whatever. Ale nebylo to vůbec špatné.

Výhled z hotelu na Sirkeci, Zlatý roh a nejjižnější ze tří mostů přes Bospor
Výhled z hotelu na Sirkeci, Zlatý roh a nejjižnější ze tří mostů přes Bospor

Na SAW prší, teplota kolem 12 stupňů.

Takhle jsme si to teda úplně nepředstavovali.
Takhle jsme si to teda úplně nepředstavovali.

Jelikož už jsme tak měli přílet večer, SAW je daleko (a nakonec jsme měli ještě půl hodiny zpoždění), jedeme předem objednaným shuttlem rovnou do hotelu hned naproti nádraží Sirkeci. Dojíždíme kolem půl deváté, po krátkém osvěžení okoukneme střechu hotelu a vyrážíme do města. Ani jeden z nás dneska pořádně nespal a zítra bychom chtěli vstát nějak rozumně, takže míříme akorát na večeři a hodinové posezení u dýmky.

Pozdní oběd
Pozdní oběd


Návštěva Blízkého východu bez zaplivané dýmkárny se vůbec nepočítá.
Návštěva Blízkého východu bez zaplivané dýmkárny se vůbec nepočítá.


Už mi to skoro i chybělo...
Už mi to skoro i chybělo...

Před zalehnutím jeden Efes z krámku před hotelem a hurá spát.


17. listopadu 2018, Istanbul, Lefkoşa, Nicosia, Larnaca

Na to, že nás čeká stěžejní den naší víkendovky, jsme ho ani nijak neplánovali. Cíl je se proletět z nového letiště a... zbytek už nějak dopadne.

Na druhé straně se schovává Hagia Sofia a Modrá mešita
Na druhé straně se schovává Hagia Sofia a Modrá mešita


Duha nad Galatskou věží
Duha nad Galatskou věží

Takže zbytek tvoříme až po snídani. Krátce po deváté vycházíme směrem k nedalekému Egyptskému bazaru, protože jsem usoudil, že by se hodilo dovézt domů nějaké sladkosti. Tady máme nakoupeno relativně rychle, a přemýšlíme co dál.

Po cestě se nám naskýtá pěkný výhled na novou televizní věž. Přiznávám, že jsem o její existenci neměl ani tušení - až při cestě ze SAW jsme postřehli nějaký nový neznámý vysoký osvícený objekt.
Po cestě se nám naskýtá pěkný výhled na novou televizní věž. Přiznávám, že jsem o její existenci neměl ani tušení - až při cestě ze SAW jsme postřehli nějaký nový neznámý vysoký osvícený objekt.

Jelikož jsme oba nezávisle na sobě už v Istanbulu byli několikrát, nevidíme smysl v tom se hnát po okolí Modré mešity. Na druhou stranu hotel na Sultanahmetu jsme brali záměrně - přece jen nám to tady přijde příjemné. A na to z něj teď jezdit někam daleko nemáme čas. Když nad tímto přemýšlíme, nedaleko nad námi se tyčí Süleymanova mešita. Shodujeme se, že jsme tam oba byli, ale ani nepamatujeme, jestli je z ní nějaký pěkný výhled - v mém případě proto, že tehdy byla průtrž mračen a do mešity jsem se běžel schovat.

Bazar
Bazar


A ještě na Bospor a do Asie
A ještě na Bospor a do Asie


Výhled odsud je parádní!
Výhled odsud je parádní!


Hřbitov u Süleymanovy mešity
Hřbitov u Süleymanovy mešity

Před přesunem na letiště máme ještě jeden bod, co si potřebujeme odškrtnout. Kdo četl můj report z Japonska, si možná pamatuje, že si potrpím na ochutnávku místního piva. Čili i tady hledáme (večer před) nějaký podnik, kde by se mohly vařit nějaké místní zajímavosti. I v Istanbulu nacházíme, ale bohužel většina je od historického centra dost vzdálena. Jediný relativně blízký se nachází kousek od paláce Dolmabahçe. Z místa, kde jsme, to vypadá, že bude nejsnazší sejít zpět ke Galatskému mostu a tam sednout na tramvaj, ale jelikož nerad chodím stejnou cestou tam i zpět, říkám si, že času máme dostatek, takže jdeme opačným směrem na jih. Bohužel tramvaj nám ujede před nosem, a klikatá cesta kolem Sultanahmetu je delší, než mě napadlo, tak zde všechnu časovou rezervu zabíjíme.

Istanbulská zastávka
Istanbulská zastávka


Metro na nové letiště už je v plánech na zastávkách, ale zjevně se ho dočkáme až za několik let.
Metro na nové letiště už je v plánech na zastávkách, ale zjevně se ho dočkáme až za několik let.


Cesta podél zadní strany Dolmabahçe
Cesta podél zadní strany Dolmabahçe

Dojíždíme na konečnou Kabataş, odtud pak ještě asi kilometr pod minimalistickými tureckými vlajkami.

Istanbulská šalina
Istanbulská šalina

Vytipovaný podnik s příhodným názvem Craft Beer Lab nacházíme a vypadá příjemně, bohužel výběr piv je relativně zklamáním. Recenze, které chválily Brewdoga na čepu, tímto sice nelhaly, ale ostatní je relativně nezajímavé. Nevím jestli je to trvalý stav nebo dnešní (ale lístek nevypadá denně aktualizovaný). Na druhou stranu podnik vypadá fakt příjemně, takže se nebráním mu při další návštěvě Istanbulu dát další šanci. Vybírám čtyři piva na ochutnávku a samostatně objednávám ještě jeden malý stout.

Nabídka bohužel velmi nudná
Nabídka bohužel velmi nudná


Ale podnik příjemný
Ale podnik příjemný

Ze Starbucksu přes ulici chytáme wifi a zkoušíme volat Uber, který tady k našemu překvapení funguje. Jak, netuším, protože po potvrzení naše objednané auto dle mapy stojí 5 minut na jednom místě (10 minut cesty odsud) a do toho mi do aplikace napíše úplně jiný řidič, kde jsme, že nás čeká (a nemůžu mu odpovědět), takže raději ruším komplet celou jízdu a mávám na projíždějící taxi, které s metrem nakonec i s dýškem stojí půlku ceny, co mi vyměřil Uber (dle metru 16 TRY, zaplaceno 20 TRY, Uber nacenil 39 TRY).

Co se dopravy na nové letiště ISL týče, prapůvodní plán byl vzít to busem (kterých už pár - ne úplně moc - jezdí) a tuto cestu vzít jako součást průzkumu. Jelikož jsem při objednávání transferu ze SAW udělal drobnou chybu a mailem kvůli tomu společnost kontaktoval, rovnou jsem připojil dotaz, jestli umí zařídit transfer na ISL, v té době měli na webu jen SAW a IST. Dostal jsem odpověď, že nám za sympatických 30 EUR zařídí soukromý transfer, a druhý den se tato možnost objevila i na jejich webu - akorát za tržní realitě bližších 60 EUR. Trochu jsme to prodiskutovali a hlavně vzhledem ke krátkému času v Istanbulu a tomu, že všechny busy jezdí buďto z Taksimu nebo dál severněji, přece jen využijem privátní transfer. Když na hotel přijíždíme kvůli zácpě 13.03, řidič už nás čeká. Vyzvedáváme batohy a jdem... do stejné dodávky jako nás vyzvedla ze SAW, pro cca 12 lidí. Takovýhle stroj na 50km transfer (kde zpátky jistojistě pojede prázdný) za 30 EUR nevypadá jako vůbec špatná cena.

Odvoz na ISL
Odvoz na ISL

K dopravní situaci v Istanbulu mám určitý respekt, takže počítám raději s hodinou a půl cesty, a to i nadále tak, abychom přijeli tři hodiny před odletem a měli čas si letiště prohlédnout. Nakonec jsme na letišti asi za 50 minut, což je krásné, ale hádám, že to lze přičítat mrtvé hodince krátce po poledni. Věřím, že večer by to klidně ta hodina a půl mohla být. Víc ale asi snad ne - je to sice pořádně daleko, ale jediný zádrhel je se dostat ze samotného centra. Po přejezdu silnice E80 vedoucí na druhý bosporský most vyjíždíme z města a pokračujeme po "mrtvém" úseku dálnice D20, který slouží jako spojka mezi centrem Istanbulu a novým severním obchvatem na dálnici Edirne-Ankara. Zjevně tento úsek bude brzo hlavní tepnou vedoucí na nové letiště, do té doby je to ale jen mrtvá šestiproudovka vedoucí mezi poli a lesy. Už na výjezdu z centra jsem si přesedl na přední sedačku a máme super řidiče, který aktivně přibržďuje kdykoli vidí, že vytahuju foťák.

Po dalších deseti minutách se blíží sjezd na hlavní tepnu mezi Evropou a Asií po novém třetím mostu.
Po dalších deseti minutách se blíží sjezd na hlavní tepnu mezi Evropou a Asií po novém třetím mostu.


První směrové tabule na nové letiště registruju na křižovatce s E80
První směrové tabule na nové letiště registruju na křižovatce s E80


Odbočka na letiště
Odbočka na letiště

Teď už je to rovně v podstatě jen na letiště (i když se stále dá sjet na O6 na Edirne či neodbočit na letiště a pokračovat po D20 na Saray).

A na křižovatce s ní (O6) je už silnice skoro prázdná.
A na křižovatce s ní (O6) je už silnice skoro prázdná.


Druhý pohled na ISL
Druhý pohled na ISL


První pohled na ISL
První pohled na ISL


Parkoviště
Parkoviště


A ještě jeden
A ještě jeden

Vystupujeme, platíme. Řidič nás vyhazuje horním patře, kde jsou obligátně odlety. Odbočku na přílety jsem nějak přehlédl, ale všiml jsem si odbočky na VIP terminál - která byla zatím zavřená.

Od parkoviště míříme rovnou pryč od terminálu - kouknout na staveniště, kterých je tu plno. Letiště se má dle současných zpráv uvádět do plného provozu 31. prosince. Stavař nejsem, ale na tohle jsem fakt zvědavý.

Staveniště před letištěm
Staveniště před letištěm


Třetí pohled na ISL
Třetí pohled na ISL


Odletová hala - jedna jediná pro vnitrostátní (vpravo) a mezinárodní (vlevo) lety.
Odletová hala - jedna jediná pro vnitrostátní (vpravo) a mezinárodní (vlevo) lety.


Místní a terminál
Místní a terminál


Odletová hala
Odletová hala

Hned na vstupu do terminálu procházíme lehkou bezpečnostní prohlídkou. Tuším, že je i na IST (nastupoval jsem jen párkrát, obvykle tranzituju), ale jinde v Evropě jsem ji asi neviděl. Procházíme do odletové haly, kde je fakt... prázdno. Dneska odsud letí celé dva lety.

Letiště nepřekvapivě působí dost mohutně. Dole jsou přílety.
Letiště nepřekvapivě působí dost mohutně. Dole jsou přílety.


Po téhle věži, která se dle mého dojmu stala jakýmsi maskotem nového letiště, ani památky.
Po téhle věži, která se dle mého dojmu stala jakýmsi maskotem nového letiště, ani památky.


Skoro se to na ty odletové cedule nevejde.
Skoro se to na ty odletové cedule nevejde.

Ač odletová hala působí relativně hotově (až na zvuky vrtaček, sbíječek a rozbrušovaček a v dálce a vypadávající osvětlení v rohu), najdou se místa, která se teprve staví, např. dedikovaná budka pro řešení denied boarding.

Mezinárodní odlety
Mezinárodní odlety


Rozestavěná denied boarding budka za plentou.
Rozestavěná denied boarding budka za plentou.


Mezinárodní odlety
Mezinárodní odlety


Mezinárodní odlety
Mezinárodní odlety

Prázdno, je to divný pocit. Ne že bych nikdy nebyl na prázdném letišti - stačí se po mnoha velkých letištích projít uprostřed noci, a bude tam podobný počet cestujících. Ale tady běhají desítky uklízeček, dělníků a především ozbrojených policajtů. Jen ti cestující tu chybí. A to je to, co je na tom tak divné.
Naposledy upravil(a) zennie dne 25. 11. 2018, 18:57, celkem upraveno 4 x.


zennie
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 141
Registrován: 21. 07. 2009, 21:29
Bydliště: Praha->Čína->Japonsko
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Pro flašku olivového oleje přes Fort Erdoğan a pololegální EU hranici (PRG-SAW/ISL-ECN/LCA-ATH-PRG)

Příspěvek od zennie »

Jazyková vybavenost kiosku
Jazyková vybavenost kiosku

Když naznáváme, že je čas se odbavit (máme teda online check-in, ale musíme vyzkoušet i přepážku), vydáváme se do řady K. Z celé K01-K44 na ceduli vidíme nepřekvapivě člověka u jediné přepážky. Když dojdu a promluvím na něj, že bychom chtěli vytisknout boarding passy na let do ECN, zvedá oči a já si uvědomuju, že je to dělník v montérkách (což za přepážkou do té doby nešlo vidět). Hmh. Jdem zpět tedy k jediné další řadě přepážek, kde jsme viděli lidi. Ta je teda vnitrostátní, ale třeba nám boarding passy vytisknou. Po cestě ale potkáváme kiosky, tak tiskneme tam. Kiosky fungují asi v deseti jazycích včetně slovenštiny, ale všechny jazyky, kterým rozumím (kromě angličtiny) jsou nepříliš kvalitní strojový překlad.

Self check-in
Self check-in


Celých 44 přepážek otevřených už více než tři hodiny před odletem
Celých 44 přepážek otevřených už více než tři hodiny před odletem

Jelikož máme s Ondrou oddělené letenky a v době OLCI už nebyla místa vedle sebe, stejně tak nejsou ani v kiosku, vydáváme se na jedinou řadu check-inů, která vypadá otevřeně. Je to řada E ve vnitrostátní části, dle cedule má odbavovat let do Izmiru.

Přepážka vás poslouchá.
Přepážka vás poslouchá.

Ptáme se na místa vedle sebe, dle doufání dostáváme emergency exit (v kiosku i OLCI blokovaný). Zajímavé je, že na boarding passu z kiosku byla destinace Lefkoşa - turecké jméno hlavního města Severního Kypru. Na boarding passu od přepážky je však psáno Ercan, tedy název samotného letiště u Lefkoşi. A vůbec - až po koupi letenky jsem se zajímal, jestli je let do ECN brán jako mezinárodní či vnitrostátní. Zjevně mezinárodní, stejně jako momentálně z IST - ale dle FlyerTalku závisí na aktuální libovůli Turků a byly časy, kdy ECN lítal z vnitrostátních odletů.

Svačinka
Svačinka

Ještě se ptám na salonek - který samozřejmě vím, že nefunguje. FlyerTalk tvrdí, že jako provizorní salonek TK na vnitrostátních odletech provozuje jednu kavárnu, o mezinárodních jsem se ale nedozvěděl nic. Slečna u přepážky povídá, že je tam "not really lounge, it's more like a cafe", ale otevírá až za hodinu. Jsme tu fakt brzo.

Řada E
Řada E


Jediný otevřený podnik
Jediný otevřený podnik

Dále jsem chtěl zajít na příletovou část terminálu, ale bohužel je mi řečeno, že mě tam nepustí. Tak smůla, příště. Máme ale hromadu času a hlad, takže se usadíme v jediné kavárničce, co tady vypadá otevřená. Užíváme si bagetu a kávu za tlumeného zvukového doprovodu vrtaček a sbíječek z povzdálí.

Dále na řadě E jsou přepážky pro plně automatické odbavení zavazadel. To jsem zatím v Evropě neviděl.
Dále na řadě E jsou přepážky pro plně automatické odbavení zavazadel. To jsem zatím v Evropě neviděl.


ISL-ECN
ISL-ECN


Oltář a klekátka budou prý dodána až v prosinci.
Oltář a klekátka budou prý dodána až v prosinci.


Stánek s fotkami na památku
Stánek s fotkami na památku


Po průchodu kontrolou
Po průchodu kontrolou

Přichází čas projít přes pasovku a bezpečnostní kontrolu, obojí je za pár minut vyřízeno. Hned poté přicházíme do staveniště. Vypadá to, že přímo rovně by měl být salonek. Doleva by se mělo táhnout jedno velké křídlo terminálu, tam je ale průchod zcela zahrazen. Nezbývá než se vydat doprava podél ještě nefunkčních dufry shopů.

Pasovka a nad ní tabule, která názorně zobrazuje poměrnou část funkčnosti letiště
Pasovka a nad ní tabule, která názorně zobrazuje poměrnou část funkčnosti letiště


Ač hala vypadá jakž takž hotově, stačí někam odbočit a dostáváme se do spleti uliček s místnostmi plnými suti a odpadu.
Ač hala vypadá jakž takž hotově, stačí někam odbočit a dostáváme se do spleti uliček s místnostmi plnými suti a odpadu.


Rovně salonek, vlevo zabarikádováno
Rovně salonek, vlevo zabarikádováno


Gardens by the Black Sea?
Gardens by the Black Sea?


Z mezinárodní části terminálu létají jen dva lety denně, teď už zbývá jen náš do ECN.
Z mezinárodní části terminálu létají jen dva lety denně, teď už zbývá jen náš do ECN.

Před námi se otevírá průchod do pravého prstu terminálu, kde se nachází gaty E a F. Tato část terminálů je sdílená s vnitrostátními odlety, prostor odděluje prosklená stěna.

Tady se ale pracuje naplno. Pokud by vám přišlo, že je na fotkách mlha - tak se vám to nezdá. Je tu prašno, hluk a to, že místní zaměstnanci (uklízeči a personál u infostánku) pracují v rouškách, tu post-apo atmosféru jen posiluje.

Pracuje se na plné obrátky.
Pracuje se na plné obrátky.


Další zavřený duty free shop
Další zavřený duty free shop


Mlha ve vzduchu
Mlha ve vzduchu


Průchod ke gatům F
Průchod ke gatům F


Pohled do vnitrostátní části terminálu
Pohled do vnitrostátní části terminálu


A občerstvení
A občerstvení

Zhruba v půlce prstu narážíme na onen dočasný "salonek". Jedná se o místnost cca 10x10 m s jednoduchým občerstvením, které není špatné. Výhled na plochu... kde je prázdno.

Občerstvení před odletem
Občerstvení před odletem


První funkční duty free
První funkční duty free

Jelikož máme ještě trochu času do boardingu a pivo tady neměli (ani žádný alkohol), přesouváme se asi o 100 metrů zpět, kde byl stánek, co vypadal, že měl výčep. Ač tomu vzhledem k mrtvosti termínálu nevěřím, má naraženo, dostáváme docela dobře načepovaného Efese. Před odchodem ze "salonku" se ještě ptám personálu, odkud nám to letí. Na cedulích totiž zatím nic a personál jen mávne rukou dozadu, že "asi někde tím směrem". Ne že by se tady dalo nějak splést, spíš jen zkouším. TripIt nám totiž informaci o gatu dodal zhruba tři hodiny před odletem (a ta se ukáže být správná).

Dočasný salonek
Dočasný salonek

16.30 začíná boarding, tak se pomalu přesouváme na gate. Zadní část koridoru se rozbočuje na dvě a na jeho konci se rozkládá větší plocha s prostory k sezení, což rozhodně vypadá lépe než klasický pravoúhlý model.

Vyhlídková klec
Vyhlídková klec


Přiletělo.
Přiletělo.

Hned vedle gatu F9B, odkud odlétáme, je šipka na terasu - což mi v airside přijde docela neobvyklé, jdem na to kouknout. Nejedná se o klasickou střešní terasu, ale o jakýsi výklenek z budovy terminálu, který není ohrazen sklem, ale jen plotem. Vzhledem k tomu, že "plot" je poměrně hustý, výhled ven je objektivně horší než přes sklo o pár metrů vedle, ale vyjít na čerstvý vzduch a odsud koukat na letadlo je mi neporovnatelně příjemnější než z vyhřáté budovy, hodnotím tedy kladně.

V zadní části koridoru
V zadní části koridoru


Na naše letadlo se však stále čeká.
Na naše letadlo se však stále čeká.

Letadlo má zpoždění. 16.30 měl být boarding, v 16.50 se teprve letadlo začíná objevovat. Mezitím jdeme ještě kouknout o patro níž, kde jsou převlékací kabinky (zatím nefunkční), a taky mešita. Ne že bych to dokázal moc rozlišit, ale nemyslím klasickou modlitební místnost - jsou tu šipky "prayer room" na jednu stranu a "mosque" na druhou.

Připravujem se na nástup.
Připravujem se na nástup.


Pohyb desítek kamionů na/z letiště je fascinující.
Pohyb desítek kamionů na/z letiště je fascinující.


Rozšířená zadní část
Rozšířená zadní část


Mešita
Mešita


Mešita
Mešita
Naposledy upravil(a) zennie dne 25. 11. 2018, 18:42, celkem upraveno 3 x.

zennie
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 141
Registrován: 21. 07. 2009, 21:29
Bydliště: Praha->Čína->Japonsko
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Pro flašku olivového oleje přes Fort Erdoğan a pololegální EU hranici

Příspěvek od zennie »

Let 2: TK978 ISL-ECN 17.30-18.05 B738

Letadlo je skoro plné. Vzlétáme kolmo na sever nad Černé moře, pak točíme na východ a pomalu na jih. V době, přelétáme Bospor, už jsme v mracích.

Mapka letu
Mapka letu

Ač je to zhruba hodinový let, TK operuje letadlo s funkčním IFE a USB portem. A samozřejmě se servisem, i když jednoduchým. IFE má ale menší zádrhel - nezná letiště ISL. Takže hlásí trasu XXX-XXX a měří pouze čas od odletu a venkovní teplotu, ostatní údaje hází NA.

Odlet z ISL
Odlet z ISL


Příletová hala ECN. Přílétají sem lety z IST, ISL, SAW, ESB, ADB, ADA a pro mě trošku překvapivě chartery z ZRH (via AYT) a z MAN (via LGW).
Příletová hala ECN. Přílétají sem lety z IST, ISL, SAW, ESB, ADB, ADA a pro mě trošku překvapivě chartery z ZRH (via AYT) a z MAN (via LGW).

V ECN přistáváme asi po hodině s 45min zpožděním. Ačkoli jsme letěli na jihozápad, hodinky posunujeme o hodinu... dozadu. V ECN rychlá pasovka - bohužel bez razítka, těšil jsem se na trochu exotický úlovek. A vycházím ven do příletové haly zkoušet sehnat nějakou dopravu.

Servis
Servis

Infostánek zavřený, taxikáři venku chtějí 25 EUR za dopravu do města, což mi přijde jako dost. Funkční informace najdeme nakonec na odletech, kde mě navádějí na bus. Busy jezdí, ale bohužel další až za hodinu a čtvrt... a naší cílovou stanicí dnes je Larnaca, kam je to ještě dalších 50 km a nevíme, jak jezdí busy tam. Takže nakonec nezbyde než zaplatit taxikářskému kartelu, a za 20 minut vystupujeme v Lefkoşi na ulici Ledra. Tam se nachází pěší přechod přes Zelenou linii mezi Severokyperskou tureckou republikou a Kyprem.

Ulice Ledra v Nicosii
Ulice Ledra v Nicosii

Přechod hranice spočívá v pársekundovém nakouknutí do pasů na obou stranách. Otázky žádné, pouze po průchodu jižní hranicí se za námi rozbíhá úředník se zvoláním "customs, customs!" a chce nakouknout do batohu. I tak tohle byl nejrychlejší pozemní vstup do EU, co jsem asi zažil. Škoda, že nemáme více času, že bychom město prochodili. Je to snad jediné hlavní město na světě, co je rozděleno státní hranicí (byť ne zcela uznanou). Mezi severní částí města (Lefkoşa) a jižní (Nicosia) je prý dost velký rozdíl, ale nemáme ho moc čas pozorovat. Jen teda to, že ulice Ledra je na jižní straně podstatně živější než na severu.

Hraniční přechod ze severní strany
Hraniční přechod ze severní strany

Ptáme se na autobusové nádraží, kam po dvaceti minutách dorazíme. Paráda - akorát za půl hodiny nám jede poslední bus. Cesta po dálnici trvá něco málo přes hodinu. Na rozdíl od severní strany Kypru nám tu už funguje evropský roaming, takže po cestě vyřídíme bydlení na dnešní nocleh. Chce to něco levnějšího, vzhledem k tomu, v kolik hodin se dostaneme do postele a tomu, že v 6 ráno musíme mizet na letiště.

Letiště LCA
Letiště LCA

Na hotelu se ptáme na doporučení na jídlo - přece jen už je půl jedenácté a nebude všude otevřeno. Máme pořádný hlad, takže si pochutnáme na grilovaném mase a místních klobáskách. Porce tak vydatná, že to ani ve dvou nesníme.

Večeře
Večeře

Překvapivě ale na pláži ještě narážíme na otevřené obchody. Paráda, takže to, kvůli čemu sem vlastně letím, můžu koupit už tady. Původně jsem počítal, že olej koupím až během layoveru v Aténách a odbavím tam, ale když to stíhám tu, odbavím už ráno.

18. listopadu 2018, Larnaca, Atény, Praha

05.30 budíček, check-out a vyrážíme na letiště. Zvažovali jsme variantu taxíka na letiště se zastávkou na pláži Mackenzie, kde je výhled na letadla (kterých ale touhle dobou moc nepoletí) a východ slunce (06.20), ale nakonec se nám extra nechce, takže za zlomek ceny bereme první bus v 06.00.

Večerní Larnaca
Večerní Larnaca

Peněženku, foťák a tři objektivy strkám do kapes, protože batoh kvůli nakoupenému oleji odbavuju a při tom děkuju Řekům, že vynalezli matematiku, protože ať už si o nich myslíme cokoli, kredit jim přísluší za to, že ví, že 0 zavazadel (v light tarifu) + 1 zavazadlo (status) = 1 zavazadlo. Ne jako Němci, kteří jsou přesvědčeni, že 0+1=0, což mě loni při check-inu na letu do DUB vyšlo na velmi nepěkných 1600 Kč (tam s překvapením na přepážce, zpět levněji na netu, se solidní dávkou nadávání na sebe, proč jsem radši neletěl s FR).

Salonek na LCA
Salonek na LCA

Pasovka probíhá přes automaty (které nějak nechápu, jak fungují), takže řeším u přepážky. Security a hurá vyzkoušet, jak to tady funguje v salonku. Let je totiž operovaný OA (i když koupen pod kódem A3), což je ohledně aliančních benefitů vždy ošemetné a těžko předvidatelné. Zatímco na FlyerTalku narážím na diskuzi o tom, že OA uznává *G benefity minimálně a do salonků lidi nepouští, na druhou stranu na webu A3 je psáno, že pouští. Pravda je někde mezi, s boarding passem procházím, ale +1 už ne - takže dávám rychlý čaj a mizím čekat ke gatu, aby na mě Ondra nečekal.

Létá tady toho o kus víc, než jsem čekal.
Létá tady toho o kus víc, než jsem čekal.


Servis OA
Servis OA

Let 3: OA913 (A37913) LCA-ATH 08.00-09.45 A320

Hodinku a půl trvající let je velmi pohodový, stoupání z letiště za ranního světla s výhledem jak na moře, tak na solné jezero a na celou Larnacu je vysloveně krásné.

Stoupání z LCA
Stoupání z LCA

Točíme na západ, za chvíli přistává servis v podobě sendviče a müsli tyčky.

Servírování přímo na vozíku je sympatické.
Servírování přímo na vozíku je sympatické.

Z přistání v Aténách ale nemáme moc radost. 11 stupňů a nepěkný déšť.

Tohle trochu otřásá naším plánem využít čtyřhodinový layover a sjet do města mrknout na Akropoli (když už tu jsme). Plán je na vodě tak či tak, protože platit 2x38 EUR za taxi se nám moc nechce (a riskujem vytuhnutí v zácpě), busy jsou pomalé a metro jezdí pouze jednou za půl hodiny. A k tomu je hnusně a přistáli jsme v poli a čekáme na bus (v LCA jsme nastupovali tunelem, takže jsem v ATH doufal v totéž).

Aténské metro
Aténské metro

Ale přistáli jsme předčasně, bus přijede relativně rychle. Navíc jsem batoh odbavil už v LCA, takže nemusíme stihnout otevřenou přepážku, stačí přijít na boarding. Od výstupu z letadla máme cca 12 minut doběhnout na metro... to dáme. Rychle kupujeme jízdenky a míříme směr stanice Syntagma, kde přestupujeme na druhou linku a dojíždíme na stanici Akropoli.

Přistání v ATH
Přistání v ATH

Než dojedeme, spočítám, že máme asi hodinku a čtvrt na to, abychom Akropoli obešli (nahoru ne, to by přece jen chtělo trošku méně turbo tempo), došli ke stanici Monastiraki (s přímým spojem na letiště) a když Zeus dá, stihnem i gyros.

Atény
Atény


Akropolis
Akropolis



Ještě jeden pohled na Akropoli
Ještě jeden pohled na Akropoli


Aténská ulička
Aténská ulička


LH salonek v ATH
LH salonek v ATH

Déšť je nepříjemný, ale kromě něj vše vychází vše na minutu přesně a ve 12.04 nastupujeme najezení na metro, na letišti jsme ještě asi 30 minut před boardingem, navzdory nejpomalejší a nejotravnější security, co jsem za poslední roky viděl. Šup do salonku - k mému překvapení tu má svůj salonek i LH, takže tu zkoušíme jako první. Vypadá naprosto klasicky lufthansovsky, nabídka je ale relativně jiná než v Německu.

A ten gyros jsme samozřejmě stihli taky.
A ten gyros jsme samozřejmě stihli taky.

A samozřejmě musíme okouknout, jak vypadá salonek A3 v jejich hlavním hubu. Designově trochu slabší, ale musím říct, že to málo, co jsem ochutnal, mi chutnalo víc než u LH. Času ale už bylo minimum.

Nástup v ATH
Nástup v ATH

Let 4: A3866 ATH-PRG 14.10-15.50 A320

A3 salonek v ATH
A3 salonek v ATH

Pohled na oblohu před odletem dává tušit, že vzlet bude trošku roztřepaný. Ve výsledku nejen odlet, ale většina letu, který je k mému překvapení (přece jen není úplně sezóna) zjevně z velké části obsazen českými dovolenkáři. Většinu letu prospím, vzbudí mě jen jídlo, poté, co ho část spotřebuju, zase usínám.

Opět, na to, že se jedná o krátký vnitroevropský let, to není vůbec špatné.
Opět, na to, že se jedná o krátký vnitroevropský let, to není vůbec špatné.


Odlet z ATH
Odlet z ATH

Přistáváme v Praze asi o dvacet minut dříve, jdu si vyzvednout batoh s olejem, a hurá domů.

Příště spolu letíme s TK do Afriky. 30. prosince odpoledne do Istanbulu, 31. pár hodin po půlnoci dál. Jsem velmi zvědav, jaký pokrok letiště za měsíc a půl udělá, a kudy vlastně vůbec poletíme, vzhledem k tomu, že současný plán je přesouvat veškerý provoz od TK na nové letiště k datu... 31. prosince.

A na závěr fotka hrdiny z titulku reportu, který to očividně neměl jednoduché, ale kyperský, řecký i pražský handling s lehčími zraněními přežil.

:)
:)
Naposledy upravil(a) zennie dne 25. 11. 2018, 18:55, celkem upraveno 1 x.

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3146
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: [rozepsáno] Pro flašku olivového oleje přes Fort Erdoğan a pololegální EU hranici

Příspěvek od Fabo »

Super report.

Dava celkem za pravdu tomu, co jsem tady nedavno reagoval na cocika, neni to celkem o tom, ze by Turek byl lepsi v stavbe letist nez Turek s nemeckym pobytem/pasem, ale je vetsi strelec co do otevreni samotneho. Rozkaz znel jasne, od konce zari se ma litat, tak se lita, i kdyz dokonceni letiste jeste bude na dlouho :D

Pobavila me slovenstina v kiosku, to mi je celkem lito, ze jsem kiosk v IST nezkusil (treba to ma taky) - tam jsem dal zavdek zlate karte TK a prioritni prepazce.

jo a btw. automaticke odbaveni batozin mame v AMS taky. Ve Vidni je jakesi "polooautomaticke", tagujes si to sam, ale pak jdes na prepazku, kde to nekdo zkontroluje.

A tesim se, az to nekdy na ISL zkusim osobne. Ale to asi az bude otevreny salonek... :)

marthym
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 475
Registrován: 09. 10. 2012, 10:37
Stav: Offline

Re: Pro flašku olivového oleje přes Fort Erdoğan a pololegální EU hranici (PRG-SAW/ISL-ECN/LCA-ATH-PRG)

Příspěvek od marthym »

Diky, diky, diky.

ISL aneb IST mame asi v planu. Uvidime... :D 8)


Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Re: Pro flašku olivového oleje přes Fort Erdoğan a pololegální EU hranici (PRG-SAW/ISL-ECN/LCA-ATH-PRG)

Příspěvek od Lkprak »

Pěkný, zajímavý TR, zvlášť pro mně, když jsem Kypr před nedávnem navštívil.

Mimochodem, ta "automatická" pasovka v Larnace funguje tak, že naskenujete občanku/pas, necháte se vyfotit, počítač to porovná a když nenajde žádný problém, vytiskne Vám takovou účtenku, kterou jen o kus dál odevzdáte pasovákovi a je hotovo. Pro člověka zvyklého na pražskou automatickou pasovku je to trochu nezvyk, ale vlastně je to docela jednoduché.

whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4146
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Stav: Offline

Re: Pro flašku olivového oleje přes Fort Erdoğan a pololegální EU hranici (PRG-SAW/ISL-ECN/LCA-ATH-PRG)

Příspěvek od whiskey »

sto bodov uz za titulok, Puerto Erdogan hodne pobavilo! :))

zennie
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 141
Registrován: 21. 07. 2009, 21:29
Bydliště: Praha->Čína->Japonsko
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Pro flašku olivového oleje přes Fort Erdoğan a pololegální EU hranici (PRG-SAW/ISL-ECN/LCA-ATH-PRG)

Příspěvek od zennie »

whiskey: ;)

Lkprak: jj, tvůj report jsem četl (díky za něj), ale až teď v týdnu, kdy jsem otevřel fórum a postřehl v té době už povědomý název Mackenzie beach :D Za info k pasovce díky, já netušil, co s tím, ale nevypadalo to jako nutnost, když stejně vedl průchod k přepážce, tak jsem došel k ní, tam se mě zeptal, jestli jsem byl u kiosku, řekl jsem že ne, a bylo to. Ne že bych se s tím nezvládl poprat, ale tím, jak tam nic nebránilo tomu to ignorovat a jít dál, tak mě to nenutilo se tím zabývat. Lehce podobně to funguje od loňska na některých letištích v Japonsku, otisky a foto se na příletu snímají u kiosků a úředníkovi se předá jen lístek.

Fabo: díky díky. S Turky jsem měl podobný dojem ještě než jsem tam vůbec letěl - asi proto právě mě zajímalo, jak to tam prakticky vypadá. Kiosky pravda jsem na IST nikdy nehledal, obecně preferuju cokoil řešit u přepážky. Ze stejného důvodu jsem asi nikdy moc neregistroval to automatické odbavení zavazadel. Do AMS nelítám, z VIE ale jo, nicméně spíš jsem myslel tohle úplně automatické. Viděl jsem to doposud v Austrálii a pak tuším někde v Kanadě nebo USA. A na ISL salonek jsem velmi zvědavý.

bphot0
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 79
Registrován: 23. 09. 2011, 18:36
Oblíbené typy letadel: ATR72, B753
Stav: Offline

Re: Pro flašku olivového oleje přes Fort Erdoğan a pololegální EU hranici (PRG-SAW/ISL-ECN/LCA-ATH-PRG)

Příspěvek od bphot0 »

Moc pekne cteni a prohlizeni, diky za to.

Jinak automaticke odbaveni zavazadel je i ve STR. Akorat tam to spousta lidi nezvladala, protoze meli na kufrech prilepene takove ty male bar kody ze starych tagu. Ono je to naslo a pak to nepustilo dal.

alesesl
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2862
Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha Zapad
Stav: Offline

Re: Pro flašku olivového oleje přes Fort Erdoğan a pololegální EU hranici (PRG-SAW/ISL-ECN/LCA-ATH-PRG)

Příspěvek od alesesl »

Ahoj, moc hezke cteni. To mi pripomelo cestu pred par lety do ECN z VIE, ktera vzesla z akce TK, kdy sla koupit letenka VIE-IST-ESB-ECN a tou samou cestou zpet za 120 eur. Jelikoz jsme meli v ESB hodne casu a v tu dobu jsme netusili, ze ECN je bran jako mezinarodni let, tak jsme se v salonku velmi slusne ozrali. TK v domestic saloncich alkohol neserviruje.

V ECN jsme nocovali a do recke casti jsme sli tim samym prechodem jako vy se najist a dat par piv. Prechod pres takovou neobvyklou hranici byl urcite zazitek.

ISL vypada jeste jako staveniste, uvidime jak se posune ke konci roku, ale neverim ze to bude hotove, nejake make zpozdeni 2-3 mesice tam budou si myslim.

Roiman4
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 340
Registrován: 23. 10. 2017, 22:45
Oblíbené typy letadel: A340-600
B747-400
Pohlaví: muž
Bydliště: ZLN/PRG
Stav: Offline

Re: Pro flašku olivového oleje přes Fort Erdoğan a pololegální EU hranici (PRG-SAW/ISL-ECN/LCA-ATH-PRG)

Příspěvek od Roiman4 »

Pokud se nepletu, tak vcera v DUB meli taky automaticke odbaveni kufru. Teda pokud se nepocita holka za prepazkou a jen se podivala na “lejbl” a vahu zdali sedi:D

Trip report samozrejme super. V dubnu do Aten letim, tak se tesim a taky pro olej :D

MeKE
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 17
Registrován: 13. 02. 2018, 19:35
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Pro flašku olivového oleje přes Fort Erdoğan a pololegální EU hranici (PRG-SAW/ISL-ECN/LCA-ATH-PRG)

Příspěvek od MeKE »

Ešte raz naozaj pekné čítanie. Ten kiosk TK v Slovenčine som si ešte na IST vyskúšal a snažil som sa odbaviť si bezplatne handbag (čo by poďla zamestnanca TK, čo tam stál malo ísť) ale nešlo. Problém bol asi v tom, že to bol už druhý úsek cesty. Inak otázka do pléna, aké máte skúsenosti s A3? Ich letenky sú často v zaujímavých akciách a servis naopak vyzerá byť veľmi kvalitný.

S tým automatickým odbavením, "funguje" to aj v Prahe u niektorých spoločností. Od ľudí z Menziesu ale viem, že to robí skôr problémy, pretože to odbaví napr. na OK na jedného človeka v skupine, čo sa nesmie a systém automaticky generuje platbu. U Norwegian to vraj kedysi kufre, ktoré pokračovali do US odbavovalo len do prvej destinácie, a na checkine museli všetko komplet zrušiť (aj online checkin) a odbaviť to nanovo. A to je vraj aj príčinou prečo na Norwegian je stále fronta cez pol ostrova.

pettte
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 455
Registrován: 02. 04. 2017, 15:55
Stav: Offline

Re: Pro flašku olivového oleje přes Fort Erdoğan a pololegální EU hranici (PRG-SAW/ISL-ECN/LCA-ATH-PRG)

Příspěvek od pettte »

Takovou drobnou zajímavostí je, že před asi 2-3 lety, když jsem byl v řecké části Kypru, jsem se taky chtěl v Nicosii podívat na druhou stranu. Kupodivu mne tam bez sebemenších problémů pustili i na českou občanku, neboť pas jsem neměl. Naštěstí mne pustili i zpět :D . Do batohu se mi nikdo nedíval. Bylo to tam i zpět takové hodně ležérní....

A protože jsem dobrodruh, tak mne málem zavřeli u Zelené linie, kdy jsem se samozřejmě chtěl podívat na aspoň jedno místo co nejblíže hranici nedaleko Famagusty. Byť jsme měl jen lehce zvýšený Nisan Note, nějakýma polníma cestama jsem prostě jel pořád k linii, když jsem neviděl žádný zákaz. bylo mi jasné, že mne z check poitů sledují, ale stejně tak jsme věděl, že musí vidět, že jsme turista, protože auta z půjčovny mají na Kypru vzadu červenočernou značku. Ve chvíli, kdy jsem si myslel, že jsme už hodně blízko jsem za sebou viděl terenní Nisan Navaru s modrým majákem a vlající vlajkou UN, vědom si toho, že jim neujedu jsem teda zastavil a zkoušel jsem dělat hloupého a vyrazil na ně s otázkou kudy do Larnaky =)) , navíc jsme nelhal, že jsme žádný zákaz neprojel. Já jsme pak už chtěl zpátky do vnitrozemí, jenže vlevo byl najednou plot a když tak závory, takže jsme byl v pasti. zahodil jsem ještě pod sedadlo mobil na který jsme fotil a jal se to řešit svou lámanou angličtinou a pořád ukazoval na navigaci.
Když už teda věděli, že nejsem narušitel, tak, že mne teda pustí a otevřeli mi jednu ze závor. Na závěr se mne ten asi 30ti letý voják zeptal: From are you? Já mu na to odpovídám: I am from Czech. N ato se mi dostalo odpovědi: Ty vole, ja som Slovák :D . Tak jsme chvíli kecali, a říkal mi, že Turci jsou hodně hákliví, tak jsem mu ani neprozradil, že když jsem v linii viděl něco jako přechod, tak jsem tam chtěl zajet, a slušně se zeptat, jestli se k nim mohu podívat, s neochvějnou vírou, že slušný člověk se domluví s každým :D . Česky jsem mu pak říkal, že jsem fakt neviděl žádný zákaz, ale že jsem jel polníma cestama, kde ale byli zemědělci a sadili, tak jsem jel.
Měl jsem chuť ho pozvat na pivo, ale přeci jenom jsem byl už trochu nervózní, takže jsem s díky vypadnul.
Přílohy
přímo na zelené linii
přímo na zelené linii
tato tabulka rozhodla, že se tam nepůjdu ani vyčůrat, přeci jen člověk si nechce zbytečně zalítat
tato tabulka rozhodla, že se tam nepůjdu ani vyčůrat, přeci jen člověk si nechce zbytečně zalítat

Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Re: Pro flašku olivového oleje přes Fort Erdoğan a pololegální EU hranici (PRG-SAW/ISL-ECN/LCA-ATH-PRG)

Příspěvek od Lkprak »

Ještě k té automatické pasovce: na příletu do LCA nám personál ukazoval, že můžeme i mimo ně, ale následně se pasovák hoooodně divil, že jsme je nepoužili. A já se k nim nehnal částečně i proto, že jsem se domníval, že stejně jako v Praze se dá na ně použít jen pas (jež jsem měl někde hluboko v batohu) a ne i občanka. Při odletu jsem to už zkusil a naprostá pohoda.
A co se týče přechodů hranic mezi tureckou a řeckou částí Kypru - co jsem si všiml, tak zahraniční turisté šli všichni na pas, kdežto místní jsem viděl přecházet i na "jihokyperské" občanky.
Ona se snad situace v tomto směru v současné době trochu uvolňuje, soudě podle toho, že před pár týdny bylo otevřeno několik nových hraničních přechodů.

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5906
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Pro flašku olivového oleje přes Fort Erdoğan a pololegální EU hranici (PRG-SAW/ISL-ECN/LCA-ATH-PRG)

Příspěvek od Globik »

Lkprak píše:A co se týče přechodů hranic mezi tureckou a řeckou částí Kypru - co jsem si všiml, tak zahraniční turisté šli všichni na pas, kdežto místní jsem viděl přecházet i na "jihokyperské" občanky.

Turista je tvor vyplašený :) Dle MZV: "Mezi oběma částmi Kypru je pro české turisty možné cestovat na základě platného cestovního pasu nebo občanského průkazu. "

Btw.jak autor TR tesknil po vstupním razítku v pase, je možné, že ho nedávají schválně, aby člověk neměl problém při přechodu na Jih.


Odpovědět