Z Číny za nejfrekventovanější linkou světa

Odpovědět
adamk
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 12
Registrován: 21. 08. 2018, 23:32
Oblíbené typy letadel: B747, A330, E170, BAe146
Pohlaví: muž
Bydliště: Pardubice
Stav: Offline

Z Číny za nejfrekventovanější linkou světa

Příspěvek od adamk »

Zdravím všechny, tohle je můj první článek, tak doufám, ze se vám bude aspoň trochu líbit a nebudete moc kritičtí. S přítelkyní studujeme v čínském městečku Xi’an, první květnový týden se nám naskytlo trochu víc volného času, zbývalo tedy jen vymyslet, jak s nim naložit. Nejlépe se podívat někam poblíž, ale zároveň pryč od místního chrchlání, krkání a prdění. Nakonec díky dobré ceně vyhrál Soul a když už budeme v Jižní Koreji, byla by škoda neproletět se nejfrekventovanější leteckou linku světa, která vede z hlavního města na ostrov Jeju.
Do Xianu každý den létá Korean Air s A330 a Asiana s A321, peněz ale nebylo nazbyt, a tak jsme vzali zavděk společnosti Tianjin Airlines, se kterou se daly letenky pořídit za polovinu. Jedinou nepříjemnosti je nutnost přestupu a při cestě tam i přenocování ve městě Tianjin, což ale nebyl takový problém, jelikož aerolinky hradí letištní hotel.

Xi'an - Tianjin
Tianjin Airlines, E190
GS7930, B-3212
LF:100%


Nastává den D nebo spíš K jako Korea. Vyrážíme na letiště, které je asi 40 kilometru od centra a narozdíl od řady jiných nejen čínských měst sem nejede metro. To je v plánu až na konec tohoto roku. Zbývá tedy autobus či taxi. My volíme první možnost, cesta je celkem pohodlná, za ani ne hodinu jsme na místě. Tianjin Airlines spadají pod skupinu Hainan Group, takže je jednotný check-in možný u nich. V Číně se mi líbí fakt, ze check-in je otevřeny podle leteckých společnosti a ne podle jednotlivých letu, takže i když přijdete na letiště několik hodin předem, stačí zajit k přepážce své společnosti a dostanete lístky, nemusíte čekat až se přepážka otevře dvě hodiny před odletem. Čeká nás let v Embraeru, jehož verze 170 je asi mým nejoblíbenějším letadlem, dnes však letíme jeho větším bráchou 190. U security nic neřeší, i s šampony a další kosmetikou libovolně pohozenou v batohu nás pouští dál. V airside pak mají zajímavou novinku, když přijdete k tabuli s odlety, kamera si naskenuje váš obličej a rovnou ukáže, k jakému gatu se máte vydat. Systém používá fotku, kterou pořídí kamera o par minut dřív na kontrole dokladu, i tak je to ale trochu děsivé a máte pocit, že román 1984 je už i překonaný. Pak už boardujeme busem, let poklidný, k jídlu ani pití nic nedostáváme, což je v Číně celkem nestandardní, ale zároveň nic, co bychom neznali z Evropy. Stewardi během cesty prodávají masážní křesla, kam se hrabe Ryanair se svými stíracími losy! Na letadle je vidět, ze už má něco nalétáno, je trochu špinavější, v okýnku v naší řadě je dokonce chomáč vlasů.

Po přistání hledáme někoho, s kým se nám podaří vyřešit náš hotel. To se daří až na třetí pokus, když nás na každé transferové přepážce posílají někam jinam, nakonec jsme ale úspěšní, žádný voucher sice nedostáváme, ale paní na přepážce nám na rub letenky píše adresu, kde se máme hlásit. Dole bereme taxika a ani ne o deset minut později jsme na místě. Taxikář je napůl naštvaný, napůl se směje vlastní blbosti, a říká nám, ze to je moc blízko, na to přece nečekal dvě hodiny na letišti. No smůla, ukázali jsme ti adresu, ty jsi souhlasil. Nakonec mu z lítosti necháváme o par yuanů víc. Tianjin airlines mají nasmlouvané tři typy hotelů. 5* pro business cestující, 4* pro své frequent-flyery a 3* pro ostatní co zbyli. My jsme ti zbylí. Hotel se sice jmenuje business, ale jestli tu někdy spal nějaký businessman, tak musel s brekem utéct. Celá budova i jednotlivé pokoje rozhodne zažily lepší časy, špinavé zdi, koberce s asi milionem skvrn a povlečení trochu štípe. No příště si asi radši připlatíme.

WeChat Image_20190522130037-min.jpg
WeChat Image_20190522130037-min.jpg (270.35 KiB) Zobrazeno 5568 x

WeChat Image_20190522130039-min - kopie.jpg
WeChat Image_20190522130039-min - kopie.jpg (412.81 KiB) Zobrazeno 5568 x



Tianjin - Seoul Incheon
Tianjin Airlines, A320
GS7993, B-1849
LF:90%


Ráno nám to letí pár minut po osmé, budíček si dáváme budíček, abychom okolo šesté byli na letišti. Spolu s Číňankou, která stihla za cestu z pokoje seřvat snad všechny zaměstnance hotelu si bereme černé taxi. Ne, že bychom chtěli, ale autobusy ještě nejezdí, taxi nikde a hotelu se nechce nám ho zavolat, a tak se svěřujeme do rukou nelegálního taxikáře a doufáme, že za chvíli neskončíme jako nedobrovolní dárci orgánu. Nakonec ale všechno v pořádku, naše Číňanka sice platí pořádnou přirážku, aerolinka to ale proplatí, tak co.
Být dvě hodiny před odletem na mezinárodním terminálu letiště jako je Tianjin se ukázalo jako celkem hloupý nápad. Check-in, imigrační a security proletíme dohromady asi za deset minut, takže nám zbývá hodina a půl na letišti, kde nic není a když už, tak to ještě není otevřené. Pospáváme na lavičce, když se konečně začíná boarding a my můžeme do letadla. Tentokrát je to postarší A320, kde za spolusedícího fasujeme nervózního čínského obchoďáka. Let je mezinárodní, a tak dokonce dostáváme i občerstvení. Tím je houska, která by v měření sil s pověstným Air Koryo burgerem velice pravděpodobně prohrála, ale hlad je hlad, a tak v nás houska brzy zahučí. Letíme skoro celou dobu nad mořem a po pouhé hodině a čtvrt letu přistáváme na letišti Soul Incheon. Zbývá projit pasovkou, kde už dopředu varují, ze nedostaneme razítko, vybrat peníze, nechat se okouzlit letištěm, které je vážně hezké a nabízí spoustu vyžití při dlouhém přestupu (mimo jiné tu najdete kino), a našich pět dní v tomhle městě muže začít.

WeChat Image_20190522130041-min - kopie.jpg
WeChat Image_20190522130041-min - kopie.jpg (586.52 KiB) Zobrazeno 5568 x

WeChat Image_20190522130044-min.jpg
WeChat Image_20190522130044-min.jpg (226.92 KiB) Zobrazeno 5568 x


Oproti Číně je Soul jako oáza klidu, nikdo tu neřve, nepouští si seriály v MHD na plné pecky, navíc je tu všude min lidi, takže se nemusíte nikde cpát. Stihli jsme všechno, co jsme chtěli, paláce, Seoul Tower, trhy včetně těch rybích, které jsou pro mě jako pro suchozemce vždycky zajímavé a jako bonus demilitarizovanou zónu mezi Jižní a Severní Koreou. Ta je jen par desítek kilometru od Soul, takže se sem pořádají denní i půldenní výlety. Původně jsem naivně doufal, že díky tomu, ze budeme na jedné z nejstřeženějších hranic světa, tak i počet turistu bude omezen, když jsem ale viděl vyjíždět ze Soulu jeden autobus s označením DMZ za druhým, bylo mi jasné, ze jsem se mýlil. I tak to ale byla zajímavá zkušenost.

Soul Gimpo - Jeju International
Asiana Airlines
OZ8967, HL7248
LF:95%


Pak už nastává den, na který jsem se jako každý správný letecky nadšenec těšil, tedy prolet linky Soul Gimpo - Jeju, která je nejfrekventovanější leteckou linkou světa. Ještě nedávno se na této ani ne 500 kilometru dlouhé trase dalo proletět jumbem, to už je ale bohužel minulost. Na vyber tak je B777 Korean Air a Jin Air, A330 Asiany a Korean, B767 Asiany či menší letadla B737-800 či A320/321. Na cestu tam volím B767-300 společnosti Asiana, zpět pak obyčejný 738 Jeju Air. Na letišti Gimpo je hned vidět, která linka tu vládne. Taky ještě aby ne, když se každý den proletí zhruba dvěstěkrát. Všechno je hodně urychlené, boarding pass si člověk tiskne z automatu, security během par chvil, check-in a baggage drop se zavírá 20 minut před odletem, samotný gate pak pouhých 5 minut před odletem. Všechno je tu zkratka udělané tak, aby se cestující na letišti točili co nejrychleji a vše fungovalo maximálně efektivně. Naše letadlo přilétá, vyhání cestující, úklid během dvou minut vyhazuje všechny odpadky a my můžeme nastoupit. Vnitřek letadla je vyvedeny v béžové barvě, řada sedadel je očividně prosezená a některá (včetně toho mého) se samovolně sklápí. Vzlétáme, rychle dostáváme pití, oblétáme menší okruh kolem severního pobřeží ostrova a ani ne po hodině letu přistáváme. Nestíháme se ani dostat z letiště a naše letadlo je už opět ve vzduchu. Jeju je taková korejská Havaj, cely ostrov je sopečný, všude krásná příroda, koná se tu spousta konferenci, Korejci zde často tráví líbánky a mimo to je tu kasin víc než lidi. Na ubytování sice nikdo neumí anglicky, za to však máme z okna výhled přímo na letiště.

IMG_7790-min (1).JPG
IMG_7790-min (1).JPG (613.8 KiB) Zobrazeno 5568 x

IMG_7792-min.JPG
IMG_7792-min.JPG (357.5 KiB) Zobrazeno 5568 x

IMG_7795-min.JPG
IMG_7795-min.JPG (495.2 KiB) Zobrazeno 5568 x

WeChat Image_20190522130047-min.jpg
WeChat Image_20190522130047-min.jpg (400.41 KiB) Zobrazeno 5568 x

WeChat Image_20190522130048-min.jpg
WeChat Image_20190522130048-min.jpg (364.26 KiB) Zobrazeno 5568 x

WeChat Image_20190522130050-min.jpg
WeChat Image_20190522130050-min.jpg (446.83 KiB) Zobrazeno 5568 x

WeChat Image_20190522130052-min.jpg
WeChat Image_20190522130052-min.jpg (386.16 KiB) Zobrazeno 5568 x

WeChat Image_20190522130053-min.jpg
WeChat Image_20190522130053-min.jpg (296.59 KiB) Zobrazeno 5568 x


Jeju International - Seoul Gimpo
Jeju Air
7C114, HL8296
LF:100%


Na Jeju trávíme necelé tři dny, projíždíme ostrov kolem dokola, navštěvujeme všechny vodopády, hory a další zajímavosti. Poté už nás čeká jen cesta zpět do Soulu a odtamtud do Číny. Letiště je od našeho ubytování ani ne dva kilometry daleko, takže se rozhodujeme pro ranní procházku namísto taxi nebo autobusu. Self check-in automat tu bohužel funguje jen na kód rezervace, ne na zadání jména, ten nám ale chytře na čínských stránkách nedali, a tak nás zaměstnankyně Jeju air trochu neochotně pouští k “lidskému” check-inu. Jinak nic nového, kontrola dokladů, security i cesta ke gatu během pár minut za námi. Tentokrát letíme Boeingem 737-800, boarding probíhá busem, i když letadlo stojí ani ne sto metru od terminálu. Interiér letadla je poměrně nový, ale místa na nohy se tu zoufale nedostává. Jeju air kromě krátkých linek po Koreji a okolí nabízí i lety například do Bangkoku, kde bych si za těch pět hodin v takovém miniletadýlku asi uřezal nohy. Tentokrát nedostáváme ani pití, jedinou výhodou oproti evropským low-costům je tak aspoň to, že odbavené zavazadlo do dvaceti kilo je tu v ceně. Před přistáním probíhá jen hodně zběžný safety check a řadě lidí ještě za letu pípají přicházející zprávy a hovory. Přistáváme na čas a k terminálu jedeme opět busem.

IMG_8014-min (1)-min.JPG
IMG_8014-min (1)-min.JPG (608.94 KiB) Zobrazeno 5568 x

IMG_8015-min.JPG
IMG_8015-min.JPG (651.59 KiB) Zobrazeno 5568 x

IMG_8016-min (1)-min.JPG
IMG_8016-min (1)-min.JPG (677.51 KiB) Zobrazeno 5568 x

IMG_8019-min.JPG
IMG_8019-min.JPG (419.29 KiB) Zobrazeno 5568 x

IMG_8020-min.JPG
IMG_8020-min.JPG (445.37 KiB) Zobrazeno 5568 x

WeChat Image_20190523130120.jpg
WeChat Image_20190523130120.jpg (399.49 KiB) Zobrazeno 5568 x

WeChat Image_20190523130119.jpg
WeChat Image_20190523130119.jpg (550.58 KiB) Zobrazeno 5568 x

WeChat Image_20190523130117.jpg
WeChat Image_20190523130117.jpg (330.27 KiB) Zobrazeno 5568 x

WeChat Image_20190523130115.jpg
WeChat Image_20190523130115.jpg (270.93 KiB) Zobrazeno 5568 x

WeChat Image_20190523130113.jpg
WeChat Image_20190523130113.jpg (250.82 KiB) Zobrazeno 5568 x



Seoul Incheon - Tianjin
Tianjin Airlines
GS7994, B-8062
LF:80%


Přespáváme v Soulu, naštěstí náš let odlétá chvíli před polednem, takže v klidu pospáváme a kolem deváté vyrazíme na letiště. Na check-inu téměř nikdo není, takže stačí počkat pět minut, jestli v odbaveném zavazadle nemáme něco nebezpečného, pak nás pouští na rychlé imigrační, security a ke gatu. Tam už asi milion Číňanů z různých letů zpět do domoviny přebaluje nakoupenou kosmetiku tak, aby vyhovovala přepravě. Korejská kosmetika je v Číně pojem a prodává se za několikanásobné ceny, proto si s sebou neveze aspoň jeden kufr plný různých krému, masek atd., jako by snad v Koreji ani nebyl. Letíme A320, škoda, že ne ve verzi neo, která se vyrábí přímo v Tianjinu. Dostávám sedadlo 4A, letadlo vypadá celkem nově, ale stejně jako u předchozích dvou letů s touto společností fasuju špinavé okýnko. Ještě před odletem letušky přeji šťastný den matek, pak vyskakují televizky a přehrávájí celkem hezké bezpečnostní video, které je zasazeno do zajímavých míst města Tianjin. K jídlu dostaváme stejně nevzhlednou housku jako minule, k pití je voda či čaj, kávu v Číně moc nevedou. Letí s námi i “vzdušný policajt”, celý v černém a tváři se dost přísně. Přestává se tak tvářit až po návštěvě toalety, takže bůh ví, čím to bylo. Přistáváme v totálním (a totalitním) smogu. Vystupujeme chobotem, ale zrovna když z letadla vyndávají zavazadla, začíná silná průtrž mračen, což odnáší velká část krabic, které si naši spolucestující nechali odbavit. Imigrační je rozděleno na domorodce a cizince, druhých jmenovaných v Tianjinu vážně není moc, a tak je vstupní pasovka na Čínu nezvykle rychlá.

1-min (1).png
1-min (1).png (670.7 KiB) Zobrazeno 5568 x

IMG_8025-min.JPG
IMG_8025-min.JPG (613.49 KiB) Zobrazeno 5568 x

IMG_8033-min.JPG
IMG_8033-min.JPG (522.44 KiB) Zobrazeno 5568 x

WeChat Image_20190523125745.jpg
WeChat Image_20190523125745.jpg (366.53 KiB) Zobrazeno 5568 x

WeChat Image_20190523130104.jpg
WeChat Image_20190523130104.jpg (598.33 KiB) Zobrazeno 5568 x

WeChat Image_20190522130059-min.jpg
WeChat Image_20190522130059-min.jpg (186.34 KiB) Zobrazeno 5568 x

WeChat Image_20190522130055-min.jpg
WeChat Image_20190522130055-min.jpg (571.86 KiB) Zobrazeno 5568 x

WeChat Image_20190522130057-min.jpg
WeChat Image_20190522130057-min.jpg (180.32 KiB) Zobrazeno 5568 x

WeChat Image_20190523130112.jpg
WeChat Image_20190523130112.jpg (603.67 KiB) Zobrazeno 5568 x


Tianjin - Xi'an
Tianjin Airlines
GS7584, B-9963
LF:100%


Odbavit se na čínský vnitrostátní let v cizině spolu s předchozím letem není možné, naštěstí máme času víc než dost, takže jdeme k přepážce a po chvíli dostáváme letenky na úplně stejná místa, jako jsme měli před ani ne hodinou, tedy 4A a 4B. Blíží se čas našeho boardingu, letadlo už je na stojánce, najednou ale opět přichází silný déšť a místo boardingu na tabuli odletů naskakuje ke každému letu zpoždění. Žádný náhradní čas nevypsali, na otázku, kdy asi tak poletíme slyšíme jednoduchou odpověď:”Nevím, prší.” Déšť ustal poměrně brzy, i tak ale naše zpoždění narostlo na dvě hodiny. Konečně boardujeme, zajímavé je, že barva sedadel čtyř letadel této společnosti, se kterými jsme letěli, byla vždy jiná. Jedna červená s vyšitými znaky štěstí, druhá béžová s červeným pruhem, třetí šedá kůže a čtvrtá černá. Nástup proběhl celkem rychle, a tak můžeme po pár minutách vzletět a vystoupat nad smog. Přelétáme Tianjin a provincii Hebei, která je plná továren a vzduch pod námi se postupně pročišťuje. V Xianu ten den byl taky celkem silný smog, ještě k tomu smíchaný s pískem z pouště, takže po ani ne hodině letu, kdy byla krásně vidět krajina pod námi, začínáme klesat do hustého mraku, ve kterém se někde nacházelo naše město. Přistáváme, boarding chobotem, bohužel však u úplně poslední stojánky, která na druhem terminálu xianského letiště byla. Na baggage claimu zbývá už jen vzít zavazadla a můžeme domů.

V příštích týdnech a měsících bych se rád proletěl se dvěma čínskými letadly, konkrétně Xian MA60 a ARJ21, snad vše vyjde a budu sem moct hodit nějaké fotky.

Díky za pozornost a pokud byste si chtěli přečíst cesty po Číně, východní Evropě, Transsibiřské magistrále či JV Asii, koukněte na můj blog: http://www.adamkovycesticky.com


jonapet
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 335
Registrován: 22. 08. 2011, 08:52
Oblíbené typy letadel: ATR 42
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha & Ostrava, ČR
Stav: Offline

Re: Z Číny za nejfrekventovanější linkou světa

Příspěvek od jonapet »

Skvělý report z originální trasy! díky za něj :thumbup:

tatranka
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 216
Registrován: 02. 05. 2006, 14:01
Stav: Offline

Re: Z Číny za nejfrekventovanější linkou světa

Příspěvek od tatranka »

Díky za report. Kdysi jsem se na Jeju vypravil, ale trajektem z Mokpo.

Rofledman
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 109
Registrován: 29. 09. 2016, 10:45
Oblíbené typy letadel: B773, B744
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Z Číny za nejfrekventovanější linkou světa

Příspěvek od Rofledman »

Parádní report, mám rád tyhle místa, kam se nikdy nedostanu :D Díky za něj :-bd

Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Re: Z Číny za nejfrekventovanější linkou světa

Příspěvek od Lkprak »

Pěkný a zajímavý trip report, mám tyhle "masové linky" rád, je to zajímavý pohled do života místních :thumbup:

Pobavila mně zmínka o hromadném přebalování kosmetiky. To je ta fotka označená "1-min (1).png (670.7 KiB)"?


adamk
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 12
Registrován: 21. 08. 2018, 23:32
Oblíbené typy letadel: B747, A330, E170, BAe146
Pohlaví: muž
Bydliště: Pardubice
Stav: Offline

Re: Z Číny za nejfrekventovanější linkou světa

Příspěvek od adamk »

Díky všem za chválu!

tatranka píše:Díky za report. Kdysi jsem se na Jeju vypravil, ale trajektem z Mokpo.


Nad trajektem jsme taky přemýšleli, konkrétně z Busanu, ale bylo to dražší než letenka a časově samozřejmě neporovnatelné, tak nebylo co řešit :D

Lkprak píše:Pěkný a zajímavý trip report, mám tyhle "masové linky" rád, je to zajímavý pohled do života místních :thumbup:

Pobavila mně zmínka o hromadném přebalování kosmetiky. To je ta fotka označená "1-min (1).png (670.7 KiB)"?


Díky moc, přesně tak, je to ta fotka. Je to můj první report a čekal jsem, že se budou dát popisky k fotkám později, což jsem zjistil, že nejde, ale příště to rozhodně napravím :D

Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Re: Z Číny za nejfrekventovanější linkou světa

Příspěvek od Lkprak »

adamk píše:Díky všem za chválu!

tatranka píše:Díky za report. Kdysi jsem se na Jeju vypravil, ale trajektem z Mokpo.


Nad trajektem jsme taky přemýšleli, konkrétně z Busanu, ale bylo to dražší než letenka a časově samozřejmě neporovnatelné, tak nebylo co řešit :D

Lkprak píše:Pěkný a zajímavý trip report, mám tyhle "masové linky" rád, je to zajímavý pohled do života místních :thumbup:

Pobavila mně zmínka o hromadném přebalování kosmetiky. To je ta fotka označená "1-min (1).png (670.7 KiB)"?


Díky moc, přesně tak, je to ta fotka. Je to můj první report a čekal jsem, že se budou dát popisky k fotkám později, což jsem zjistil, že nejde, ale příště to rozhodně napravím :D


Jo, fotky, to je tady alchymie. Ale tahle fakt pobavila :lolno: :lolno: :lolno:


Odpovědět