Do Iráku přes nové letiště v IST s LH a zpět PC

tristadvacitka
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 16
Registrován: 07. 04. 2019, 22:26
Oblíbené typy letadel: A380-800, B747-800, B777-300
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Do Iráku přes nové letiště v IST s LH a zpět PC

Příspěvekod tristadvacitka » 09. 10. 2019, 13:43

Irák, nové letiště v IST s LH a PC

Vždy mě přitahovaly ty “divné” země s komplikovanou politickou situací a pohnutou historií. Není proto divu, že jsem si jako cíl své další cesty vybral Irák. Přesněji řečeno irácký Kurdistán. A aby to nebylo moc jednoduché, rozhodl jsem se, že část cesty pojedu po zemi.

Původně jsem uvažoval o nakombinování cesty s Turkish. Přes Istanbul do Diyarbakiru, zpátky z Erbílu nebo Sulajmáníje. Jenže cena byla trochu non-sense a také jsem se po mnoha tisících kilometrech naježděných pomalými tureckými dálkovými vlaky, chtěl konečně svézt vysokorychlostním YHT.

Volba proto padla na zpáteční letenku z Prahy do Istanbulu s Lufthansou za 5000 Kč, YHT z Istanbulu do Ankary za 23 USD a dloooouhý přejezd z Ankary do Diyarbakiru v Güney Ekspresi. Na cestu zpět nejlíp vycházel jednosměrný Pegasus za něco málo přes 4000 Kč. Letenka byla dokonce levnější, ale já jsem před odletem dělal změnu za poplatek.

lufthansa_let.jpg
lufthansa_let.jpg (439.28 KiB) Zobrazeno 663 x
Lufthansa

PRG-FRA
LH1403
A321
LF: 80 %

Na letiště přijíždím v půl páté ráno už z domova odbavený mobilně. Letiště se zatím probouzí, takže na dvojce není takový ruch. Restaurace jsou většinou zavřené, jen Porto zvedá bránu už od 5 hodin. Tak si sedám.

Boarding probíhá z brány C9 vcelku svižně. Všichni cestující způsobně čekají na vyhlášení boardingu, na nikoho nečekáme. Mám rád, když věci fungují jak mají. Zatímco naše A321 dokončuje pushback a startuje CFM, cestující Ryanairem se stejným časem odletu teprve "mrznou" na ploše při nástupu. Na palubě nás vítají usměvavé a vesele naladěné stevardky. U Lufthansy se mi snad nikdy ještě nestalo, že bych se setkal s nějakým odtažitým nebo ne úplně přátelským přístupem.

Na dráhu 24 najíždíme po intersection Bravo. "To bude asi svižný start," říkám si. A taky že jo. Během chvilky už odlétáme klasicky po BALTU4A. Pravý náklon, levý a už jsme skoro nad mraky. Lety s LH1403 v tomto období mám rád, vždycky mě baví vycházející slunce.

Na snídaňovou svačinu dostáváme malý snack s džusem. Chvilku koukám na mraky a pilot začíná klesat. Pod námi se otevírá panorama Mainhattanu s dálnicemi plnými aut.

"Zase ta 25R," říkám si trochu nazlobeně, když pozoruji, že ve Frankfurtu přistáváme na odlehlou třetí dráhu. To pojíždění je vždycky peklo.

Zastavujeme na terminálu 1 v sekci A a já se musím dostat do B. Pasovou kontrolu snad rychleji projít už nejde. "Díky za automatické kiosky pro cestující s doklady EU."

Mám hodinu a půl čas, tak jdu obhlídnout, co se ti děje. V části B jsou přistavené nádherné kousky. A346 stále přežívajících South African, měsíce nemytá A333 Oman Air, 773 Air Canada nebo A359 Qatar "se slunečními brýlemi".

lufthansa_rano.jpg
lufthansa_rano.jpg (466.28 KiB) Zobrazeno 663 x
Východ slunce při odletu

lufthansa_misto.jpg
lufthansa_misto.jpg (493.68 KiB) Zobrazeno 663 x
Místo dostačující

lufthansa_mainhattan.jpg
lufthansa_mainhattan.jpg (693.4 KiB) Zobrazeno 663 x
Přelétáme nad Frankfurtem

lufthansa_letiste.jpg
lufthansa_letiste.jpg (630.2 KiB) Zobrazeno 663 x
Tady je doma Lufthansa

FRA-IST
LH1298
A320
LF: 99 %

Mě však čeká návazný let s mnohem menším strojem. "To bude nuda," říkám si protože jsem si s sebou nevzal žádné čtení. Ale nakonec není. Lufthansa mi totiž do telefonu posílá notifikaci s nabídkou. Internet na celý let za 5 € místo 7 €. Na krátkých a středně dlouhých trasách nabízí Německa aerolinka 3 různé internetové tarify. Nejnižší FlyNet Message s rychlostí 150 kbps, FlyNet Surf s přenosovou rychlostí 600 kbps, což mi bohatě stačí na poslouchání Spotify, sledování cesty na Flightradaru i obyčejné brouzdání. A nejvyšší tarif za 12 € s rychlostí 15 Mbps. To už by bylo i na Netflix v dobrém rozlišení. Na 3 hodiny letu mi stačí prostřední FlyNet Surf.

Boarding moc svižný nebyl, ale nakonec jsme se všichni na svá místa poskládali. Ani nebyla moc dlouhá fronta na odlet z RWY18, takže jsme ve vzduchu rychle.

Jako brunch si dostávám těstoviny s houbami a pažitkou. Na tácku stojí ještě jogurt a nějaké pečivo. Na jídlo si nemůžu vůbec stěžovat. Čas prozkoumat Airshow v telefonu. Žádná se však nekoná, protože aplikace ukazuje jen pár číselných údajů a kompas. Přepínám tedy rychle na Flightradar, kde mám informaci o poloze mnohem přesnější.

Přelétáme jižní cíp Balatonu, mohutný Dunaj u Bělehradu, pohoří Stara Planina a nad bulharsko-tureckou hranicí pilot začíná klesat směrem k novému letišti v Istanbulu. Za slabou půlhodinku jsme na krátkém finále dráhy 34L. Boční vítr hází s letadlem jako na horské dráze, ale nakonec bezpečně přistáváme.

Pokud mi pojíždění ve Frankfurtu z 25R přišlo dlouhé, tak v Istanbulu je to věčnost. Objíždíme Cargo Apron, musíme zajet až za obě dráhy 35L/R, poté se souběžně s těmito dráhami vracíme zase zpět a nakonec odbočujeme k terminálu. Náš stroj zastavuje na samotném konci prstu A. Odtud je to ještě pěkná dálka k pasové kontrole. Jezdí sice transportní čtyřkolky, ale kapacitně nestačí poptávce.

Pozitivní je, že pasová kontrola je hodně předimenzovaná. Ostatně jako celé letiště. Část příletů na mě působí hodně nevyužitým dojmem. Ale respektuji, že Turci mají v plánu velký růst. V čase mého příletu se zde ale moc lidí nepohybovalo a člověk se doslova ztrácel v obrovském prostoru.

Jestli jsou ale Turci v něčem nepřekonatelní, je to otevírání nových projektů v době, kdy nejsou zdaleka ještě kompletní. Velké mezinárodní letiště, které aspiruje na největší na světě, bez rychlého železničního spojení do města? To je podle mě diletantství. Autobusy do centra odjíždí sice každou půlhodinu, jenže častokrát uvíznou v zácpě. Nikoho bohužel zatím nenapadlo dočasně vyčlenit jeden pruh pouze pro veřejnou dopravu. Takže cesta z letiště do Istanbulu trvá někdy 70 minut, jindy klidně 2 hodiny. Já mířím do Pendiku, odkud mám jízdenku na vlak. Protože mi autobus ujel před nosem a další jede až za hodinu, vydám se přes Kadiköy a potom metrem.

Přidávám pár fotek tureckých vlaků. Vysokorychlostní YHT i pomalý, zato však relaxační Güney Ekspresi.

Koho by zajímalo pár informací z cesty, může si přečíst moji reportáž z iráckého Kurdistánu. A “nachytřit” se může každý, kdo plánuje v budoucnu na svých cestách využívat turecké vlaky.

A za fotkami pokračuje návrat z Erbilu.

screen_LH_FRA-IST.jpg
screen_LH_FRA-IST.jpg (336.29 KiB) Zobrazeno 663 x
Flightradar během letu

istanbul_prilet.jpg
istanbul_prilet.jpg (679.49 KiB) Zobrazeno 663 x
Je tu celkem prázdno

YHT.jpg
YHT.jpg (608.79 KiB) Zobrazeno 663 x
Yüksek Hizli Tren po příjezdu do Ankary

Guney_sedadlo.jpg
Guney_sedadlo.jpg (628.57 KiB) Zobrazeno 663 x
Lůžkový vůz v konfiguraci na sezení

Guney_luzko.jpg
Guney_luzko.jpg (595.35 KiB) Zobrazeno 663 x
Lůžkový vůz v konfiguraci na spaní

Z Erbilu do Istanbulu

Den před cestou zpátky do Evropy jsem se ubytoval v asyrské čtvrti Ankawa na severu města. Odtud je to na letiště pár kilometrů a protože tam nejezdí ani žádná veřejná doprava, taxikáři mají žně. Tedy při cestě do města, kdy účtují jednotných 25 000 IQD (necelých 21 USD). V opačném směru na letiště jsem si cenu usmlouval na přijatelných 5 000 IQD.

Ačkoli je irácký Kurdistán nejbezpečnějším regionem v zemi, opatření na letišti jsou přísná a důkladná. Než se člověk dostane do odletové haly, musí překonat několik kontrolních stanovišť.

K prvnímu se auto dostane po krátkém slalomu mezi betonovými zátarasy. Zde policista vizuálně kontroluje doklady a cestující uvnitř vozu. Potom auto přejede k checkpointu, na kterém musí všichni pasažéři vystoupit a na řadu přichází psi. Ti prolezou celé auto i zavazadla cestujících, zda v nich není výbušnina. A nakonec může auto zajet k hale Meet&Greet. Dál už však nesmí.

Všichni kdo mají palubní vstupenky, si nechají projet svá zavazadla rentgenem, podstoupí osobní kontrolu a poté je autobus odveze ke skutečnému terminálu, kde se konečně mohou nechat odbavit.

Celý prostor letiště je obehnaný plotem s ostnatým drátem a strážními věžemi. Podél dráhy stojí věže od sebe dokonce zhruba každých 100 metrů.

Překvapilo mě, že Pegasus umožňuje právě z tohoto letiště mobilní odbavení. “Mám jen malé zavazadlo, aspoň přeskočím frontu,” říkám si. Jenže byrokracie je silnější. Úředník na pasové kontrole nechce o mobilním boarding pasu ani slyšet a posílá mě zpět na přepážku pro tištěný boarding pass. Když se po 15 minutách dostávám na řadu, slečna na přepážce se jen soucitně usmíva, protáčí panenky a potvrzuje, že tištěný boarding pas mít opravdu nemusím. Přesto mi jeden podává.

Všiml jsem si, že pro dnata zde pracují téměř výhradně cizinci z východu. Vlastně skoro všechny pozice, vyjma těch bezpečnostních, obsluhovali Bangladéšané, Indové nebo Filipínci.

erbil_meet_greet.jpg
erbil_meet_greet.jpg (538.25 KiB) Zobrazeno 663 x
Hala Meet&Greet

erbil_samolepka.jpg
erbil_samolepka.jpg (653.04 KiB) Zobrazeno 663 x
Bez červené samoleky neproklouzne ani myš

erbil_parkoviste.jpg
erbil_parkoviste.jpg (544.23 KiB) Zobrazeno 663 x
Letištní bus od haly Meet&Greet k terminálu

erbil_checkin.jpg
erbil_checkin.jpg (736.92 KiB) Zobrazeno 663 x
Check-in v Erbilu

erbil_destinations.jpg
erbil_destinations.jpg (739.56 KiB) Zobrazeno 663 x
Odletová tabulce do trochu netradičních destinací

erbil_letiste.jpg
erbil_letiste.jpg (638.21 KiB) Zobrazeno 663 x
Cargo Emirates na letišti v Erbilu

erbil_odletova_hala.jpg
erbil_odletova_hala.jpg (604.54 KiB) Zobrazeno 663 x
Odlety

EBL-ESB
PC 1705
B737-800
LF 85 %

Pegasus je klasický lowcost, kabinu má tedy v konfiguraci jedné třídy. Kupuji místo ve třetí řadě a mám štěstí. Celý let sedím sám. Boarding rychlý, na můj vkus až moc. Na tabulích totiž upozornění přeskakuje boarding a hlásí rovnou last-call. Nedobíhám však poslední. Za mnou ještě dobrých 10 minut dochází další a další cestující.

Tento let byl s Pegasem můj první a tak nějak zapadá do tradičního schéma low-cost zážitků. Stevardku to podle hlasu očividně nebaví, tak si aspoň v mezičase vyberu něco z předražené nabídky. Combo 2x 0,25l piva Efes za akční cenu 7 € je přesně co hledám.

Zatímco pilot pojíždí k dráze, pozoruji z okénka trochu netradiční společnosti a letadla. Oči můžu nechat na přistávající A310 íránských Mahan Air a zaujaly mě také Iraqi Airways právě pojíždějící ke stojánce.

Odlétáme z dráhy 36. Při vzletu pozoruji na pravé straně 8 vojenských vrtulníků a pokud mě oči neklamaly, byly to Apache. Při odletu naše 738 obkroužila při stoupání téměř kruh a už si to míříme na Turecko.

Za co ale Pegasu patří palec nahoru, je internet na palubě. Nejen že stojí na celou cestu jen 1,99 €, ale i bez zakoupení tarifu bylo možné připojit se aspoň na údaje o letu.

V dálce pozoruji jezero Van. Že přelétáme město Elazig odhaduji podle přehrady Keban pod námi a zanedlouho už začínáme klesat.

Letiště v Ankaře je kompaktní, takže od přistání jsme za pár minut u gatu. Už se vidím ve vlaku. Vyšlapuji si směrem k pasové kontrole, když se ke mně přitočí člověk v kabátu a ukazuje služební průkaz. Říká něco turecky a odvádí mě k přepážce VISA. “Já ale nepotřebuju vízum,” říkám. Je však neoblomný.

Stojím ve společnosti tmavých mužů ve středních letech, kteří se o něčem dohadují. Přichází policista v civilu a vyptává se: “Odkud jsi přiletěl? Z Ammánu?” Myslím, že oba víme odkud jsem přiletěl. Ale protože chci stihnout vlak, nepouštím se do ironických diskusí. Po pár triviálních dotazech, jako co jsem dělal v Iráku nebo proč letím zrovna přes Ankaru, odnáší můj pas někam pryč. Prý na kontrolu. Za 2 minuty je však zpátky. Že v pořádku a můžu jít na pasovou kontrolu.

Autobus jsem stihl, poslední denní vlak do Istanbulu také a noc strávím v Kadiköy.

pegasus_kridlo.jpg
pegasus_kridlo.jpg (505.79 KiB) Zobrazeno 663 x
737-800 Pegasus

Pegasus_sedadlo.jpg
Pegasus_sedadlo.jpg (490.89 KiB) Zobrazeno 663 x
Sezení v pohodě

Ankara_nadrazi.jpg
Ankara_nadrazi.jpg (675.25 KiB) Zobrazeno 663 x
Staré nádraží v Ankaře stojí těsně vedle nové haly

Ankara_nadrazi_uvnitr.jpg
Ankara_nadrazi_uvnitr.jpg (738.23 KiB) Zobrazeno 663 x
Hala nového nádraží pro vlaky YHT

Z Istanbulu do Prahy

Na dopravním terminálu v Kadiköy už stojí přistavený autobus na letiště. “Yeni Havalimani?” ověřuji si u řidiče trasu a platím kartou jízdenku. Přikyvuje a za pár minut vyjíždíme.

Je sobota odpoledne a dálnice v Istanbulu jsou tradičně ucpané. Cesta z centra trvá skoro 100 minut.

Když pominu amatérismus s chybějícím železničním spojením do města, tak se mi istanbulské letiště líbí. Je prostorné a hlavně prosklené, takže na rozdíl třeba od letiště v Dauhá se dovnitř dostane mnohem víc světla a nepůsobí jako kobka. Uvnitř mi chvilku trvá než se zorientuji, ale navigace je logická a funkční. A protože z Atatürkova letiště přestěhovali Turci i můj oblíbený bar Tickerdaze, jsem spokojený.

istanbul_odlet.jpg
istanbul_odlet.jpg (646.68 KiB) Zobrazeno 663 x
Odletová hala v Istanbulu

istanbul_odlet_hala.jpg
istanbul_odlet_hala.jpg (652.35 KiB) Zobrazeno 663 x
Hala IST

istanbul_odlet_tabule.jpg
istanbul_odlet_tabule.jpg (708.05 KiB) Zobrazeno 663 x
Odletová tabule s linkami do celého světa

IST-FRA
LH1301
A320
LF 99 %

Boarding je rychlý a tentokrát i pojíždění. Nemusíme naštěstí objíždět "půlku" letiště. Pilot zvyšuje tah motorů a už letíme nad Černým mořem. Chvilku po startu vyjíždí stevardi s jídlem a nápoji. Oceňuji, že vozík s nápoji je v uličce skoro celý let. Už méně pozitivní je, že tím pádem se člověk z přední části letadla dostává na záchod hodně komplikovaně. Lidé z Economy tedy chodí i na přední toaletu. Nedá se nic dělat.

Let je klidný a po více než 3 hodinách přistáváme ve Frankfurtu. Rychlý Avýjezd a za chvilku jsme na gatu. Letadlo však pokračuje do některé schengenské země, takže stejně musíme po schodech a autobusem.

Začal Oktoberfest, takže letiště je plné stánků s Bratwursty, pivem a hostesek v tradičních krojích. Taky si dávám po různých falafelech a shawarmách pořádnýho buřta se zelím a hořčicí.

FRA-PRG
LH1402
A321
LF 85 %

Boarding je rychlý a odlétáme včas. Pilot chce být v Praze asi také rychle, protože start patří mezi ty dynamičtější. Motory se roztáčí a biny nad hlavou vibrují.

Přilétáme od západu na RWY24, takže příletovka bude LOMKI7S. Dva pravé náklony, touchdown, reverzy a brzdy. Těch se pilot tedy rozhodně nebojí. Cestující se opírají o sedačky před sebou, jak silně letadlo brzdí. Nesedím u okna, tak se mi špatně kontroluje, jestli chtěl pilot stihnout třeba výjezd po Charlie. Těžko říct.
Naposledy upravil(a) tristadvacitka dne 10. 10. 2019, 15:18, celkem upraveno 1 x.


michal4
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 226
Registrován: 17. 03. 2017, 18:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Irák, nové letiště v IST s LH a PC

Příspěvekod michal4 » 09. 10. 2019, 17:10

Dík za pěkný report. Jen škoda, že tam toho není víc o Iráku. Přeci jen to není žádná Mallorka či Dubaj, kde byl každý ;)

tristadvacitka
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 16
Registrován: 07. 04. 2019, 22:26
Oblíbené typy letadel: A380-800, B747-800, B777-300
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Irák, nové letiště v IST s LH a PC

Příspěvekod tristadvacitka » 09. 10. 2019, 19:48

michal4 píše:Dík za pěkný report. Jen škoda, že tam toho není víc o Iráku. Přeci jen to není žádná Mallorka či Dubaj, kde byl každý ;)


Jsem rád, že se líbil. To je strašně moc široký téma, ale u mně na blogu jsem napsal menší reportáž o iráckém Kurdistánu https://www.pasapusu.cz/iracky-kurdistan
Naposledy upravil(a) tristadvacitka dne 09. 10. 2019, 21:35, celkem upraveno 1 x.

zennie
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 107
Registrován: 21. 07. 2009, 21:29
Bydliště: Praha->Čína->Japonsko
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Irák, nové letiště v IST s LH a PC

Příspěvekod zennie » 09. 10. 2019, 20:14

Díky za report ze zajímavé destinace - Kurdistán jsem navštívil loni a byla to paráda. Letěl jsem přímo s OS do EBL, stálo to asi 13 tisíc, žádný zázrak. Neobešlo se to bez mimořádností, zpáteční let byl zrušen a místo toho jsem já letěl TK (s noclehem v IST), zbytek party QR. Suleymania byla cenově úplně mimo, lítali tam jen QR a FZ, a to velmi málo a draho, přes 20 tisíc. Kurdistán byl velmi zajímavý, už dlouho se o tom chystám napsat nějaký článek, ale zatím jsem se k tomu nedostal...
Přílohy
iraq_18.jpg
iraq_18.jpg (180.13 KiB) Zobrazeno 500 x
iraq_12.jpg
iraq_12.jpg (295.5 KiB) Zobrazeno 500 x
iraq_08.jpg
iraq_08.jpg (148.11 KiB) Zobrazeno 500 x
iraq_09.jpg
iraq_09.jpg (174.43 KiB) Zobrazeno 500 x
iraq_01.jpg
iraq_01.jpg (350.41 KiB) Zobrazeno 500 x
iraq_06.jpg
iraq_06.jpg (292.88 KiB) Zobrazeno 500 x

tristadvacitka
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 16
Registrován: 07. 04. 2019, 22:26
Oblíbené typy letadel: A380-800, B747-800, B777-300
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Irák, nové letiště v IST s LH a PC

Příspěvekod tristadvacitka » 10. 10. 2019, 18:09

zennie píše:Díky za report ze zajímavé destinace - Kurdistán jsem navštívil loni a byla to paráda. Letěl jsem přímo s OS do EBL, stálo to asi 13 tisíc, žádný zázrak. Neobešlo se to bez mimořádností, zpáteční let byl zrušen a místo toho jsem já letěl TK (s noclehem v IST), zbytek party QR. Suleymania byla cenově úplně mimo, lítali tam jen QR a FZ, a to velmi málo a draho, přes 20 tisíc. Kurdistán byl velmi zajímavý, už dlouho se o tom chystám napsat nějaký článek, ale zatím jsem se k tomu nedostal...


Tak dneska je ta Sulajmáníja stále špatná. Akorát Turkish a Atlas, ale za nesmyslný ceny. Ani Iraqi Airways do Istanbulu tam nejsou, pokud se nepletu. Ten Erbil vychází líp no. Zkoušel jsem hledat, abych se zase nemusel vracet po zemi do Erbilu, ale nic tam nebylo.


yellow
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 635
Registrován: 05. 04. 2008, 21:43
Bydliště: KRK
Status: Offline

Re: Do Iráku přes nové letiště v IST s LH a zpět PC

Příspěvekod yellow » 10. 10. 2019, 20:35

Nové letiště v Istanbulu je fakt megalomanské... Paradoxně ty busy jsou asi to nejlepší, protože třeba s kuframa a tak by to metrem + přestupy byl masakr. Takhle jedou velké busy kamkoliv a ten zbytek se dojede tágem nebo při cestování na lehko pěšky.

tristadvacitka píše:Všiml jsem si, že pro dnata zde pracují téměř výhradně cizinci z východu. Vlastně skoro všechny pozice, vyjma těch bezpečnostních, obsluhovali Bangladéšané, Indové nebo Filipínci.

To je velice lehké, všechny blízkovýchodní národy mají tu svojí hrdost a prostě na nikoho makat nebudou. Než řešit jen problémy a hledat poschovávané zaměstnance s mobilama v ruce, tak si dovezou jiné, kteří budou makat za hrst rýže a klepat se hrůzou před případnou deportací.

Ochota lidí ve službách je v Turecku a kdekoliv v regionu jedna velká tragédie.



Zpět na “Trip reporty”


Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti