Do Turecka nalehko a intenzivně

Odpovědět
Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Do Turecka nalehko a intenzivně

Příspěvek od Lkprak »

Část nultá: Rozstřel
Poslední letošní dovolená připadla na úplný závěr října. V polovině srpna začínám řešit, kam bych mohl vyrazit, aby to za to stálo a zároveň to moc nestálo. Do finálního rozstřelu se nakonec dostalo Turecko a Ukrajina a když jsem zjistil, že Smartwings požadují za jeden ze svých posledních přímých letů do Antalye jen něco málo přes 2200 korun, bylo o vítězi jasno.
Následovalo obvyklé skládání puzzlí, které však díky velmi levným vnitrostátním letenkách v Turecku bylo snadné a příjemné.
Samozřejmě mi bylo jasné, že v Antalyi zůstat nechci. Ale moře se mi taky úplně opustit nechtělo. Tak v první fázi do Izmiru. Létá to jen SunExpress, s nimi jsem ještě neletěl, za letenku si řekli o cca 500 korun, nebylo moc co řešit.
Z Izmiru jsem toužil vyrazit do Ankary. Pegasus si své lety cenily také na pětistovku, Turkish Airlines, resp. jeho nízkonákladová odnož Andaloujet byla o tisícovku dražší, tady taky nebylo moc co řešit.
Z Ankary jsem chtěl jet do Istanbulu, ale vlakem a ty se přes e-shop tureckých železnic prodávají až 14 dní před odjezdem, tak jsem to zatím nechal být.
No a z Istanbulu domů. Pegasus si svůj dopolední let nacenil na 2500 korun, večerní Turkish byl opět o tisícikorunu dražší. Jenže tady mi ta tisícikoruna za možnost odletět asi o šest hodin později, poprvé vyzkoušet nové istanbulské letiště a především si vychutnat jejich vyhlášený catering, přišla jako dobře investované peníze.
Zbývalo pořešit ubytování a především počkat, až bude možné koupit lístek na rychlovlak z Ankary do Istanbulu. Jenže, znáte to, je-li nějaký itinerář neuzavřený, svádí to k myšlenkám, jak ho ještě více vyšperkovat. A já se svést nechal. Toužil jsem totiž po Konyi. Ani ne tak po zdejším historickém centru, na to jsem příliš velký kulturní barbar, ale po svezení tramvajemi z produkce plzeňské Škodovky, jež zde už pár let brázdí ulice, na krátkém úseku v centru města dokonce v "bezdrátové" verzi. Když jsem se "u Kryštofa na webu" dočetl, že z Ankary a Istanbulu míří rychlovlaky právě sem, nebylo co řešit.
Jako přirozenou protiváhu k večernímu letu Turkish Airlines z nového Istanbulu do Prahy jsem zakoupil časně ranní Pegas z Konye na "Sabihu" za obvyklou pětistovku a pak už jsem se na celý výlet začal těšit jako malý Péťa.
Přesně 14 dní před plánovaným přesunem rychlovlakem z Konye do Istanbulu jsem pak navštívil web tureckých železnic. Už předtím jsem si říkal, jaká to bude sranda "až ty lístky nepůjdou koupit". A oni fakt nešly. S mojí kartou byl nějaký problém a smůla. V menším zoufalství jsem uvažoval o výrazně pomalejší cestě autobusem, složitém a drahém letu přes Istanbul případně o vynechání celé konyjské anabáze. Nakonec mně však napadlo zeptat se na diskusním fóru na K-reportu, kde se scházejí lidi co se týče cestování po železnici velmi zkušení. A skutečně, záhy mi poradil uživatel s s nickem Ahmad_Šáh_Masúd web cestovní kanceláře https://www.ambertravel.com/, která tyhle věci umí a byla to rada vskutku nad zlato. Na email poslaný přes webový formulář reagují snad za hodinu a půl, posílají mi odkaz na platební bránu, čtvrt hodiny po té, co jsem jim tam poslal peníze, už mám v mailu příslušné jízdenky. Za cca 300 kilometrů a hodinu padesát minut trvající cestu chtějí TCDD v ekonomické tříd 8 Euro, za bussines 12. Tady se rozhodovalo také velice snadno. Beru bussiness a připadám si jak král. Alespoň na chvíli.
O menší vzrůšo se pak samozřejmě stará pan Erdogan a jeho nešťastné vojenské tažení, avšak když pár dní před mým odjezdem je uzavřeno příměří a SkyUp, jež jsem hodlal využít pro svou cestu na Ukrajinu, svůj vstup na český trh uvádí sérií několikahodinových zpoždění, říkám si, že jsem si vybral přeci jenom asi dobře.

Část první: Na křídlech ČSA
Poslední říjnovou neděli předávám kolem třetí odpoledne psy bejvalce a pak rovnou na letiště. V kapse palubka na let Travely s místem 24B a v hlavě naivní představa, že "let bude stejně poloprázdný, tak si přesednu, kam budu chtít." No dobře, člověk je tvor omylný.
Bohužel všichni víme, jaká zpoždění TVS umí a tak když se asi 70 minut před časem pravidelného odletu otevírá pro můj let gate A3, padá mi obrovský kámen ze srdce. Rychle pozdravit kamarády na security a pak hledět na prázdnou stojánku a na FR24 tipovat, který z blížících se strojů obslouží náš let. STA je v 18:35, v 18:10, přesně podle letového řádu, sedá stroj na lince z Madridu, jež se toho ujme. No dobře, tak úplně na čas to nebude. Ale registrace OK-TST skýtá milé překvapení, je to jediný "bulík" v barvách ČSA. Je to vlastně symbolické, letenku jsem demonstrativně kupoval pod kódem ČSA, tak budu mít i jejich letadlo. Náhle zapomínám na zpoždění, náhle zapomínám, že let bude proti všem předpokladům úplně plný a místo 24B je v tom případě úplně na houby, prostě jsem happy. Ale na na dlouho.
3 in.JPG
3 in.JPG (162.47 KiB) Zobrazeno 6645 x



Praha - Antalya
neděle, 27.10.2019 18:35 - 23:30
(odlet o čtyřicet a přílet asi o třicet minut později)
Smartwings, B738
QS 1192, OK-TST
LF: 99%

V 18:40 nastupujem, dvě třetiny čeští dovolenkáři, zhruba třetina tranzitní cestující, tak jak je ČSA a TVS posbírali různě po Evropě. Mladý muž vedle mně u okýnka má ukrajinský pas, zatímco skandinávský vypadající rodinka několik tašek s logem "Stockholm Duty Free". Zejména jejich děti jsou zpočátku hodně slyšet, ale to pravé nebezpečí se nachází o dvě řady za mnou a mluví česky. No, mluví...spíš vříská, ječí, piští...chvílemi sám, chvílemi na střídačku se svým bratrem, občas dokonce oba naráz. Hlavně díky nim si většina cestujících přeje, aby let co nejrychleji skončil.
Nicméně TVS svůj průlet zvládli, hodinu potom, co letadlo dosedlo, už je zase ve vzduchu. Za hluboké tmy, "travelácká" Wifi v letadle fakticky patřícímu ČSA nefunguje a i díky svému místu uprostřed mám z výhledu kulový. Tak alespoň zpětně podle FR24, start na západ, pak otočka na jihovýchod a směr Budapešť, kde se hlásí kapitán s informacemi o průběhu letu a pak dál na jihovýchod.
Ale nebýt těch dvou křiklounů, je to fajn let. Letušky ČSA usměvavé a v pohodě, i ony si let užívají. Jen ten ten palubní prodej mi přijde, že se nějak vleče. Ale těžko můžou být rychlé, když snad dvě třetiny cestujících si něco kupují. Nejen obligátní kafe za šedesát korun, ale i pivo, bagety a kupodivu i malé lahvičky Diplomatika. To aby zapomněli na na ty ukřičené. Já si nakonec dávám za 160 korun bagetu a pivo a navzdory ceně, není to vůbec špatné. Při následném prodeji duty free pak dvojice "mladých důchodců" za mnou, jež ten křik schytává, v plné parádě, kupuje láhev "tullamorky" se slovy směřující k letušce "zachránila jste nám dovolenou".
2 meal.JPG
2 meal.JPG (142.71 KiB) Zobrazeno 6645 x

Nakonec, po tom všem roznášejí letušky bezplatně vodu, to už je ale Antalya na dohled a pro většinu z nás i konec utrpení.
1 prg.JPG
1 prg.JPG (163.41 KiB) Zobrazeno 6645 x

V Turecku je časový posun dvě hodiny, přistáváme pár minut před půlnocí. Kapitán letadla se loučí a přeje krásnou dovolenou. Trochu delší pojíždění a pak útěk letištěm, jež toho času kapacitně rozhodně nestrádá, přes pasovku, kde trávím sotva pár minut, ven, to tepla turecké noci, kde jeden vedle druhého, pod nápisem "vítejte v Antalyii" čekají na své ovečky zástupci všech možných cestovních kanceláří.
7 pen.JPG
7 pen.JPG (168.32 KiB) Zobrazeno 6645 x

6 wta.JPG
6 wta.JPG (133.63 KiB) Zobrazeno 6645 x

5 arr.JPG
5 arr.JPG (192.92 KiB) Zobrazeno 6645 x

Já však musím na taxi, v pozdím večeru ani netoužím zkoušet místní MHD. Hotel, spíš penzión, kdesi v historickém centru, kousek od Hadriánovy brány. V úzkých uličkách se taxikář prodírá s bravurou jezdce formule 1, nakonec sotva padesát minut po dosednutí na plochu Antalyjského letiště otevírám dveře svého pokoje.
4 out.JPG
4 out.JPG (133.31 KiB) Zobrazeno 6645 x

15 Euro za noc i ze snídaní, cena není špatná, pokoj v pohodě, jen když v koupelně mi dělá společnost šváb, přemítám, že ty drahé hotely mají něco do sebe. Ale na to už není čas, rychle se zavřít okno, zatáhnout rolety a konečně spát.
Naposledy upravil(a) Lkprak dne 20. 11. 2019, 11:07, celkem upraveno 1 x.


Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Re: Do Turecka nalehko a intenzivně

Příspěvek od Lkprak »

Část druhá: Koupákem v Antalyi
Snídaně se podává od devíti, ještě před ní provádím menší průzkum okolí. Nevybral jsem věru zle, uprostřed úzkých uliček, uprostřed hostorického města, ale přitom spousta místa a klid.
7 kaf.JPG
7 kaf.JPG (183.62 KiB) Zobrazeno 6643 x

Pak snídaně, žádné švédské stoly, ale dost jídla na to, aby člověk na hlad mohl pár hodin nemyslet.
Má prý být dneska venku pětadvacet, to už je teď ráno. Tak rychle obejít dva rohy a zastavit u Hadriánovy brány.
6 sea.JPG
6 sea.JPG (143.31 KiB) Zobrazeno 6643 x

Pravděpodobně pozůstatek nějakého opevnění, hezky se na ní kouká, z jedné strany ono historické město, z druhé strany ulice Atatürk Caddesi, po ní jezdící linka historických tramvají, za ní mešita s minarety. A taky spousta hospod a barů. Ale na to je ještě čas.
5 tow.JPG
5 tow.JPG (183.78 KiB) Zobrazeno 6643 x

Vracím se do starého města, prodírám se uličkami, i takhle po ránu plnými lidí. Pokoupit nějaké suvenýry, ale člověka to počasí láká k moři. Jenže s tím je to v téhle části města malinko složitější. Tak alespoň dojít do parku k Hydirlik Tower, odtud výhled na celé město i na záliv jak vyšitý, možná sejít po útesech dolů, našel bych nějaké místo ke koupaní, nebo popojít, skočit na tramvaj a dojet na pláže na druhou stranu města.
4 str.JPG
4 str.JPG (245.57 KiB) Zobrazeno 6643 x

3 meš.JPG
3 meš.JPG (203.2 KiB) Zobrazeno 6643 x

2 bra.JPG
2 bra.JPG (232.71 KiB) Zobrazeno 6643 x

Ale já mířím po pobřeží opačným směrem. Kdysi jsem viděl fotky vodopádů Duden. Kousek od Antalysjkého letiště, voda zvysoka padající dolů, skoro jako konec světa, nebo alespoň konec Turecka. A tam já chci, tam mně to láká. Je to odtud nějakých devět kilometrů, ještě nějaké rychlé kafe a pak to beru pěšky.
1 pen.JPG
1 pen.JPG (186.92 KiB) Zobrazeno 6643 x

Chvíli parky, chvíli po rušné městské ulici, pořád s výhledem na moře, ale díky vysokým útesům pořád dost vysoko nad ním. Tu tam dalo by se sejít, na nějaká mola, malé městské pláže, ale já se chci pak koupat někde úplně jinde.
V poledním slunci si možná uženu úžeh či úpal, ale tohle chození mně baví.
12 pan.JPG
12 pan.JPG (192.41 KiB) Zobrazeno 6643 x

Před polednem jsem tam, v parku přímo u vodopádů plno restaurací i barů, já však ještě popojdu až co nejblíž k vodopádu. Ty jsou ale vážně velkolepé, kvanta lidí hledá vhodná místa k focení, dole pod vodopády se pár odvážlivců snaží k nim co nejvíce přiblížit na lodi. A horký turecký vzduch tu tam prořízne přistávající stroj, vždyť jsme skoro v ose obou drah antalyjského letiště.
11 tra.JPG
11 tra.JPG (259.52 KiB) Zobrazeno 6643 x

Fajn, nafotit, pokochat se a žaludek hlásí že má hlad. Jdu chvíli podél řeky, až do poslední chvíle vypadá klidně a mírumilovně, až pak se mění v divoký vodopád. V jedné z kvanta hospůdek na jejím břehu si dopřávám první turecký oběd a taky první z mnoha Effesů.
10 před.JPG
10 před.JPG (254.26 KiB) Zobrazeno 6643 x

Hlavní turistický cíl splněn, teď se můžu jít koupat. Nějaké pláže se nachází dál za vodopádem, mně to však ládá na druhou stranu města. Skáču na městský autobus a když se v jednom místě potkává s místní tramvají, přestupuji do ní. Antalye má tři tramvajové tratě. Dvě moderní, jedna z nich nedávno postavená, druhá o pár let starší, ale zase zahrnující i odbočku na letiště a jednu "historickou", jednokolejnou, jež by se v blízké budoucnosti měla napojit na tu novější moderní a projít "upgradem".
9 dub.JPG
9 dub.JPG (244.7 KiB) Zobrazeno 6643 x

Čeká mně příjemná projížďka centrem města, jen v pondělním odpoledni se tramvaj hodně rychle plní. Když na jednom z náměstí zahlédnu budované pódium, víc vlajek než je normální a hlavně naskladněné policejní zátarasy, napadne mně se podívat do Googlu. A skutečně, zatímco my máme svátek založení republiky právě dnes, Turci mají svůj "28. říjen" o den později.
Fajn, konečná, vystupovat, doplnit vodu, vyfotit panoramata a vzhůru na pláž. Teda, vlastně dolů. V dáli mohutný výtah, já to zatím půjdu pěšky.
8 výh.JPG
8 výh.JPG (196.88 KiB) Zobrazeno 6643 x

Pláž nekonečně dlouhá a bohužel kamenitá. Vlny bouří a mně moře zklamává. Je trochu studené. Mám před sebou náročný program, nechce se mi ho absolvovat nachlazený, koupat se jdu jen symbolicky. Pak však najdu rozumný kompromis, na hraně břehu a moře nechávám se omývat vlnami, jsem takový koupák v Antalyi a je mi dobře.
19 več.JPG
19 več.JPG (188.57 KiB) Zobrazeno 6643 x

Nejsem tu kdovíjak dlouho, město volá. Výtahem na horu a na tramvaj, jedna mi ujela, druhá v nedohlednu, jdu pěšky. Za chvíli končím v Tophane parku. Velká terasa, několik restaurací s výhledem, paráda. Je tu další výtah dolů, do historického centra.
18 nám.JPG
18 nám.JPG (201.14 KiB) Zobrazeno 6643 x

17 sqr.JPG
17 sqr.JPG (249.75 KiB) Zobrazeno 6643 x

16 ter.JPG
16 ter.JPG (213.78 KiB) Zobrazeno 6643 x

Menší fronta, to sjedu, když však fronta na cestu vzhůru končí v nedohlednu, vzdávám to a úzkými uličkami mířím zase vzhůru. Na místním Cumhuriyet Meydanı (Náměstí republiky) opět kvanta restaurací, dvě věže, o kus dál moře. Je mi jasné, že sem musím na večeři. Ale k večeři daleko, beru to do penzionu a k odpočinku si kupuji v prvním krámku dalšího Effese.
15 loď.JPG
15 loď.JPG (211.45 KiB) Zobrazeno 6643 x

14 vla.JPG
14 vla.JPG (158.83 KiB) Zobrazeno 6643 x

Na hotelu překvapení, šváb zmizel. Chvíli odpočívat a sotva se setmí, zase do víru velkoměsta. Teď už to všude žije, bary, kavárny a hospody jedou na plný plyn, já však končím na onom Náměstí Republiky a k večeři mi dělá společnost neodbytná kočka. Téměř uprostřed náměstí si užívám barev i lidí a pak vzdávám boj s velkou porcí kebabu. Ještě na chvíli něco dělat do hotelu a pak jít spát.
13 moř.JPG
13 moř.JPG (202.23 KiB) Zobrazeno 6643 x

Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Re: Do Turecka nalehko a intenzivně

Příspěvek od Lkprak »

Část třetí: Ve víru oslav
Odlet do Izmiru mám v deset, hotel opouštím před sedmou. Bez snídaně a ještě za pološera. V Turecku je dneska státní svátek, město je liduprázdné. Za taxi se mi platit nechce, zkouším to tramvají. Zastávka linky mířící na letiště je od hotelu sotva deset minut pěšky. Vůbec netuším, jak často bude takhle o svátek jezdit, jsem připraven na nejhorší. V mobilu už palubka, Sun Express si při check-inu za výběr konkrétního místa řekli jen asi o 40 korun. Jupí!
Mám štěstí, dobíhám čekající tramvaj. Před každou zastávkou jsou turnikety, jet na černo se nedá. Tedy, teoreticky. Teď ráno jsou ale brány otevřené a platební místa přelepeny páskou. Nemít jednu nevyužitou jízdenku ze včerejška, mám to zadarmo.
1 tra.JPG
1 tra.JPG (180.71 KiB) Zobrazeno 6635 x

Moderní tramvaj, spousta místa, užívám si to. Tedy až do chvíle, kdy opustí centrum města. Jede tady po samostatném tělese, každá zastávka připomíná velký dopravní terminál, leckde takhle vypadají nadzemní stanice metra, přesto se mezi nimi ploužíme, že jen horko těžko předjíždíme cyklistu. Těsně před letištěm se trať větví systémem podjezdů a nadjezdů a závěrečný úsek k letišti je veden na mohutné estakádě, rychlost je však stále mizerná. Nerozumím, nechápu.
Letiště v Antalyi má dva terminály. Tramvaj jede jenom k tomu prvnímu. na ten druhý jsem předevčírem mimochodem přiletěl. Teď je to však jedno. Výstup z tramvaje předními dveřmi a první kontrola hned na nástupišti. Terminál 1 má i vnitrostátní část a tam právě mířím.
2 ter.JPG
2 ter.JPG (166.86 KiB) Zobrazeno 6635 x

Ano, už jsem psal, že Turci dneska slaví státní svátek, přesto mně dění v odletové hale malinko děsí. Všude kvanta balónků v červených a bílých barvách, po letišti dokonce chodí zaměstnanci a rozdávají cestujícím vlajky. Nemám slov.
3 hal.JPG
3 hal.JPG (209.75 KiB) Zobrazeno 6635 x

Dobře, času dost, ale já stejně mířím do tranzitu. Celkem příjemně vypadající obrovská hala, skvělý výhled na plochu, na jedné straně dokonce kavárna s kuřáckým koutkem přímo na čerstvé vzduchu. Celoletištní wi-fi tu není, ale pár kaváren ji k útratě nabízí. Jen Starbucks zklamává, tak jako některé jiné kavárny, se u nich můžete připojit k internetu jen s tureckým číslem.
4 tra.JPG
4 tra.JPG (253.34 KiB) Zobrazeno 6635 x

Ale vlastně to nevadí, alternativ je tu dost. Spíš tu tak bloumám, od dvou dam zaslechnu češtinu, evidentně se chystají Pegasem na Sabihu a pak domů, v jedné kavárně kafe a crossiant, pak v jiné čaj a zákusek. To už je lehce po deváté a přistává moje osmistovka v barvách Sun Expressu.
5 sun.JPG
5 sun.JPG (196.57 KiB) Zobrazeno 6635 x


Antalya - Izmir
úterý, 29.10.2019 10:05 - 11:05
(odlet na čas, přílet asi o čtvrt hodiny dřív)
Sun Express, B738
XQ 9091, TC-SOQ
LF: 100%

Už kolem půl desáté je boarding. Hezké, dva a půl roku staré letadlo, sympatická společnost, která v revolučním roce 1989 vznikla z vůle Lufthansy a Turkish Airlines, aby vozila německé dovolenkáře do Turecka. Dnes funguje na bázi joint venture mezi oběma společnostmi a krom letů mezi tureckými letovisky a zbytkem Evropy zvládá i pár vnitrostátních linek po Turecku.
Nicméně interiér mají moc pěkný, takový lehce rozjásaný, snad aby na cestujícího působil dojmem "hurá, jedeme k moři".
7 wig.JPG
7 wig.JPG (132.77 KiB) Zobrazeno 6635 x

Vybral jsem si místo 33F a krom dvou Čínanů jsem tu snad jediný cizinec, jinak je letadlo plné Turků.
Pojíždění v Antalyi je poměrně dlouhé, ale do vzduchu jdeme na čas. Venku je krásně, za cca 500 korun jsem získal vyhlídkový let nad Tureckem. Je to paráda, ty jejich hory, vyprahlá zem a pak město Denizli, u nějž, jak záhy zjišťuji, se nachází snad nejznámější turistická atrakce v Turecku - slavné Pamukkale.
6 ins.JPG
6 ins.JPG (163.14 KiB) Zobrazeno 6635 x

8 nad.JPG
8 nad.JPG (120.85 KiB) Zobrazeno 6635 x

9 jez.JPG
9 jez.JPG (113.96 KiB) Zobrazeno 6635 x

10 pam.JPG
10 pam.JPG (182.98 KiB) Zobrazeno 6635 x

Ale nejen výhledem z okna je člověk živ. Sympatické letušky roznášejí placené občerstvení. Na tak krátkém letu toho moc neprodají, já si ale za 40 korun dávám výborné kafe, které mi vzápětí málem hodí do klína rozdováděný klučina na sedačce přede mnou. Jeho matka asi moc anglicky neumí, přesto mé zdvořilé prosbě rozumí na první dobrou.
11 kaf.JPG
11 kaf.JPG (112.57 KiB) Zobrazeno 6635 x

Já pak vedu jiný boj - a to dopít to kafe, dřív než půjdem na přistání. Prázdný kelímek vracím letuškám asi vteřinu předtím, než by mi ho sami sebraly.
12 kle.JPG
12 kle.JPG (139.64 KiB) Zobrazeno 6635 x

Na prosluněné izmirské letiště pak dosedáme sotva po padesáti minutách příjemného letu. Cesta do chobotu a já doufám, že bude šance si letadlo vyfotit. No a byla. Letadlo má dál namířeno do Stuttgartu a pak jsem svědkem něčeho, o čem jsem z více stran slyšel, že se to děje jen u nás v Praze - příletu do autobusu a následného přesunu do vnitrostátní části terminálu.
13 bus.JPG
13 bus.JPG (177.62 KiB) Zobrazeno 6635 x

14 bag.JPG
14 bag.JPG (187.87 KiB) Zobrazeno 6635 x

Letadlo opouštím jako poslední, ještě udělat fotku a pak krátká projížďka po ploše. V obrovské hale pak hledám cestu k vlaku, jež je malinko složitější, přesto však záhy už čekám na první spoj systému IZBAN, jež mně hodí do centra.
15 izb.JPG
15 izb.JPG (198.92 KiB) Zobrazeno 6635 x

Po příjemném letu na křídlech Sun Exprerssu byla jízda příměstským vlakem do centra Izmiru trochu jako rána do hlavy. Relativně nový, ale přitom značně opotřebovaný vlak, který stavěl každou chvíli, jedouc po trati, jež snad kdysi, soudě podle starých archaických drážních budov, měla úplně jiné poslání, než ji přestavěli na moderní trať ala německý S-bahn. Více méně celou cestu na stojáka pozoroval jsem izmirská předměstí, tu hezká přírodní zákoutí, tu oprýskané domy.
Nádraží Alcansak, kde jsem vystupoval, působí dle Google map jako velkolepá stanice v orientálním stylu, ve skutečnosti je to jen pár nástupišť a na místě dojem orientálnosti dotváří až odstavený a k různým (převážně propagačním) účelům využívaný starý vagón.
16 nád.JPG
16 nád.JPG (192.01 KiB) Zobrazeno 6635 x

Pán v informacích sice tvrdí, že umí anglicky, ale na můj dotaz ohledně prvního zítřejšího spoje na letiště mi vytrvale nabízí lístky. Nakonec přivolává google překladač a jeho odpověď mně moc netěší. První odjezd v 6:07 se s odletem v 6:40 prostě moc nerýmuje.
Ale nevadí, jde o i jinak. Zatím padám do nejbližší pizzerie na oběd a pak systémem uliček rovnou k moři. Izmir se rozkládá kolem velkého zálivu a nábřeží tu jsou dlouhá. Směrem na sever, kde se záliv zužuje, vládnou rybáři, zatímco na jih se už slaví výročí založení Turecké republiky. Z pár přístavišť odjíždí trajekty na druhou stranu zálivu, kvanta lidí se prochází, všude spousta balónků, vlajek a podobizen Atatürka na všem možném, dokonce i na plachetnici jedné z lodí. Lidé posedávají, popíjejí, korzují. Takový velký piknik.
17 náb.JPG
17 náb.JPG (149.17 KiB) Zobrazeno 6635 x

18 ryb.JPG
18 ryb.JPG (158.23 KiB) Zobrazeno 6635 x

O kus dál, na jednom z náměstí, se nachází pomník Atatürka, již obležený květinami a za ním velký hotel zvaný Swissôtel Büyük Efes.
19 ata.JPG
19 ata.JPG (164.16 KiB) Zobrazeno 6635 x

Tady teda fakt bydlet nebudu, ale někde v jeho blízkosti by měl odjíždět autobus na letiště a to i v časech, kdy vlaky nejezdí. Rychle nalézám autobusovou zastávku, ale bez označení linky na letiště. Jenže záhy za sebou slyším kohosi říkat anglicky: "Ano, odjíždí odtud autobus na letiště, támhle máte jízdní řády."
Občas se mi připlete do cesty nějaký kouzelný dědeček, který člověku strašně pomůže. Tenhle měl podobu místního čističe bot. Nabízím spropitné, ale prý ať si jdu k němu raději vyčistit boty. Chvilku konverzujeme, celou dobu mi přitom čistí boty. Říká si o třicet Lir, dávám mu čtyřicet. Můj zítřejší ranní odjezd na letiště je zachráněn.
Příjemné slunečné počasí trochu narušuje studený vítr, já však mířím dál na jih. Po pobřeží pořád hromada lidí a sváteční nálada, když se však proti mně náhle noří velký průvod, zpívající jakousi píseň o Atatürkovi, doslova mně mrazí. Stojím, fotím, natáčím, snad mám chuť i chvíli jít s nimi. Zážitek jak sviň.
22 meš.JPG
22 meš.JPG (182.21 KiB) Zobrazeno 6635 x

Už dávno za průvodem, náměstí Konak. Je tu stanice metra, tramvají, přístaviště i jakási věž s hodinami, takový místní orloj. Fotím, chvíli stojím a pak už je čas vyrazit do hotelu.
21 orl.JPG
21 orl.JPG (212.23 KiB) Zobrazeno 6635 x

20 dav.JPG
20 dav.JPG (252.14 KiB) Zobrazeno 6635 x

Spletí uliček, nadupaných lidmi, nechám se unášet davem. Kolem starodávné "Agory", rozvalin starého města až k nádraží Basmani, kde mám hotel.
23 str.JPG
23 str.JPG (223.7 KiB) Zobrazeno 6635 x

Alican 1 hotel, za noc chtějí 17 Euro. Recepční se dokonce ptá, zda chci okno do ulice nebo do dvora. Příjemný hotel, jen ta wifina si dává občas oddechový čas.
24 ote.JPG
24 ote.JPG (207.35 KiB) Zobrazeno 6635 x

Trochu odpočinout a na nádraží. Tentokrát ne na vlak, ale na metro.
25 lok.JPG
25 lok.JPG (158.57 KiB) Zobrazeno 6635 x

To má v Izmiru jednu linku. I teď o svátek jsou vagony trochu narvané, ale stanice čisté. Popojedu jen pár stanic, na už zmíněné náměstí Konak.
26 met1.JPG
26 met1.JPG (170.51 KiB) Zobrazeno 6635 x

27 met2.JPG
27 met2.JPG (178.4 KiB) Zobrazeno 6635 x

Lidí tu ještě přibylo, tak se tu snažím nepobýt moc dlouho. Rychle mizím na přístaviště, na první z lodí, s davy místních i turistů přeplout na druhou stranu zálivu do Karşıyaky. Příjemnou plavbu na rozhraní odpoledne a večera si užíváme snad úplně všichni.
28 loď.JPG
28 loď.JPG (190.04 KiB) Zobrazeno 6635 x

29 sea.JPG
29 sea.JPG (210.23 KiB) Zobrazeno 6635 x

Karşıyaka je plná lidí, v přilehlých ulicích se formuje další průvod, mám chuť jít s nimi, nakonec však dávám přednost tramvaji, co mně veze dál od centra k dalšímu přístavišti do Bostanli.
30 poch.JPG
30 poch.JPG (237.43 KiB) Zobrazeno 6635 x

31 trm.JPG
31 trm.JPG (206.38 KiB) Zobrazeno 6635 x

Na druhou stranu zálivu je to už pořádný kus cesty, malé lodičky střídají velké trajekty i s možností přepravy aut. Na otevřené palubě si užívám větru, než mně obavy o mé uši nutí zalézt do tepla kryté kajuty. Je to fajn, takhle si užít moře.
32 ferr.JPG
32 ferr.JPG (160.79 KiB) Zobrazeno 6635 x

34 met.JPG
34 met.JPG (174.65 KiB) Zobrazeno 6635 x

Na druhé straně, v Üçkuyularu, navazuje na přístav autobusový terminál, já však popobíhám ještě dál na tramvaj, s ní pár stanic a pak metrem zpátky do hotelu.
33 free.JPG
33 free.JPG (132.54 KiB) Zobrazeno 6635 x

Ještě malá večeře v jedné ze zdejších restaurací a pak už do hotelu, připravit se na nejnáročnější den cesty.

Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Re: Do Turecka nalehko a intenzivně

Příspěvek od Lkprak »

Část čtvrtá: Rychle a zběsile
Budík nařízen na 3:40, v jednu řeším s jednou kolegyní cosi pracovního, ve tři už nemůžu dospat. Vím, že mně tohle asi odpoledne doběhne, ale já si teď nemůžu pomoct. Lehce po čtvrté opouštím hotel a vydávám se vstříc městu. To je i touhle dobou překvapivě živé. Chtít vyrazit na letiště taxikem, mám jich všude kolem spoustu. Taktéž dopřát si snídani, kávu, pivo...není problém. Dokonce i pár "večerek" je takhle po ránu otevřených. Já však přebíhám pár křižovatek a pak u Swisshotelu sice chybí včerejší čistič bot, za to několik lidí s kufry mi dává najevo, že jsem tu správně.
V autobuse společnosti Havas je nás přesně tolik, že nikdo nestojí. A "letečtí cestující" to v souboji se zaměstnanci letiště jen lehce prohrávají. Rychle zaplatit 12 Lir a úderem půl páté vyrážíme na jih, na tuto ranní hodinu v opravdu rušném provozu. Co svítí momentálně na semaforu, ukazuje i do dálky viditelný sloup, řidiči tak už z velkým předstihem vidí, co je tam čeká. Díky tomu celá cesta připomíná pomalu pohupující se vlnu, co občas zrychlí, občas zpomalí, ale jen zřídkakdy úplně zastaví.
2 hal.JPG
2 hal.JPG (215.11 KiB) Zobrazeno 6621 x

Trvá to sotva půl hodiny a už procházím bezpečnostní kontrolou hned u vstupu do vnitrostátní části terminálu. Slyšel jsem cosi o přecpanosti letiště, ale já jsem momentálně spokojen. Vysoká hala, spodní patro pro přílety, horní pro odlety, vše vzdušné, všude je vidět. Krámků pomálu a neruší, některé kavárny jsou zakomponovány dokonce do přední části haly úplně u plochy, výhled na letištní provoz odtamtud musí být fantastický.
1 arp.JPG
1 arp.JPG (176.52 KiB) Zobrazeno 6621 x

6 sun.JPG
6 sun.JPG (112.46 KiB) Zobrazeno 6621 x

Bohužel však nemají wifi a tu já momentálně dost potřebuju. Místo toho si ranní kávu dopřávám v jiné, sice bez výhledu, ale s internetem. Vedle mně tu tam a tam, na kávu či typický malý turecký šálek čaje Ti, co tak jako já, budou mít dneska hodně dlouhý den.
5 start.JPG
5 start.JPG (167.79 KiB) Zobrazeno 6621 x


Izmir - Ankrara
středa, 30.10.2019 6:40 - 7:50
(odlet i přílet na čas)
Pegasus Airlines, B738
PC 3160, TC-CPN
LF: 100%


Odlet v 6:40, zaměstnanci handlingu si s příchodem na gate dávaj trochu na čas, ale sotva v 6:20 dorazí, začíná se nastupovat. Osmistovka Pegasu s jakýmsi malovánkami. Nic od tohohle letu nečekám, jen se v klidu přepravit do Ankary. Ale Pegas překvapil už včera, za konkrétní místo chtěli v přepočtu jen asi 60 korun, vzal jsem 10A. Letadlo do posledního místa plné, jen cizinec jsem tu možná jediný.
Ještě za hluboké tmy do oblak, svítání však přichází záhy.
4 ero.JPG
4 ero.JPG (153.43 KiB) Zobrazeno 6621 x

3 hal.JPG
3 hal.JPG (174.74 KiB) Zobrazeno 6621 x

Pegasus, to je takový low-cost s výhodami. V základní cenně zapsané zavazadlo (i když agentura, na ktetou mě odkázal Skyscannner, tvrdila opak), na palubě pak podobná interní wifi síť, jakou má na některých svých letadlech třeba Travela. Info o letu zadara, zábavní portál za příplatek. Základ mi pochopitelně stačí. Grafické info o letu by se mohlo aktualizovat asi častěji a mapa hodně dlouho tvrdí, že jsme pořád v Izmiru, ale mně to stačí.
13 met.JPG
13 met.JPG (140.6 KiB) Zobrazeno 6621 x

12 běh.JPG
12 běh.JPG (188.87 KiB) Zobrazeno 6621 x

Ono taky za vycházejícího slunce je škoda koukat jenom do mobilu. Jen při pohledu na širokou tureckou zem si člověk uvědomí, jak je vlastně tahle oblast nehostinná. Vždyť kam oko dohlédne, široké neobydlené pustiny, plné písku a kamení.
11 plocha.JPG
11 plocha.JPG (134.83 KiB) Zobrazeno 6621 x

Většina cestujících ještě spí, letušky se přesto zdvořile pokouší o palubní prodej. Už jsem kdysi s Pegasem letěl a pamatuji si na výborný sendvič, jež je oproti všem zvyklostem mnohem větší, než jak vypadá v katalogu na obrázku. Tohle se nezměnilo. V kombinaci s pomerančovým džusem skvělá druhá snídaně.
10 eat.JPG
10 eat.JPG (97.83 KiB) Zobrazeno 6621 x

To už ale letadlo klesá. Ankarské letiště leží severovýchodně od města, my se blížíme od jihozápadu, město vlastně celé oblétáváme. Ještě otočka nad nějakou přehradou a pak přistání od severu. Dosednutí chvíli před osmou, přesně v tom čase, kdy letiště pouští poslední letadla, jež tu nocovala a přistávají tu ta, jež nocovala někde jinde a do Ankary se vydala na svůj první let.
9 kle.JPG
9 kle.JPG (108.16 KiB) Zobrazeno 6621 x

Už v chobotu trochu zima, to i místní se oblékají, ale pak klid. Letiště svou architekturou a svým rozvržením prostoru připomíná to izmirské, to asi nebude náhoda.
8 info.jpg
8 info.jpg (51.76 KiB) Zobrazeno 6621 x

Dneska budu trochu spěchat. Žádný vlak ani žádná tramvaj tu není, musím to autobusu. Chtějí 15 Lir, autobus je úplně plný. Pořád je ráno a město se probouzí. Ankarská předměstí tak trochu připomínají horské vesničky. Různě po kopcích tu jsou roztroušené domy, takové samoty u lesa, jen tady místo chat to jsou vysoké paneláky. Až teprve s blížícím se centrem hustota zalidnění stoupá a tím i provoz na silnicích. A najednou víc stojíme, než jedeme.
Autobus končí na autobusovém nádraží, to je pro mé plány už ale trochu z ruky. Když se podle navigace v mobilu blížíme k prvnímu metru, autobus rychle opouštím. Shodou okolností je to u jedné ze zdejších nemocnic, tu však díky Bohu teď nepotřebuji. Místo toho rychle do metra. Na nějakou výzdobu si tu nehrají, jen kachličky na tisíc způsobů. I kvanta stánků by tu člověk hledal marně, až člověku ten prostor přijde nevyužitý. Zahraniční turisty tu prý moc často nevídají, u automatu na lístky se proto trochu bojím. Přesto zdejší "Ankara kard", nebo jak se to jmenuje, zvládám koupit se ctí.
7 map.jpg
7 map.jpg (98.76 KiB) Zobrazeno 6621 x

Je lehce před devátou, ve čtvrt na dvě mi jede vlak do Konye. Mám tu tři cíle: lanovku, věž a mauzoleum. Mířím na lanovku. Fialovou linkou dvě stanice a pak na červené trase blbě chystám směr. Tak jak jouda počkat na protější vlak.
Lanovka ze stanice Yenimahalle vypadá úžasně. Vede kamsi mezi domy do kopců, má spojit metro a zdejší sídliště. Bohužel zblízka má jednu vadu, toho času nejezdí.
19.JPG
19.JPG (148.06 KiB) Zobrazeno 6621 x

OK, alespoň bude čas na další, tak na věž, opět metrem, na druhou stranu, až do stanice Kizilay. Obrovské náměstí, kde záhy nacházím vysněný autobus, bohužel řidič má pro mé spěchání pramalé pochopení. Vytrvale nabírá lidi, když už žádní nepřichází, zkouší odjet, v tom ho ale zablokují další řidiči, tak ještě nabírá pár dobíhajících, pak zase zkusí odjet, ale zase ho nějaký kolega zablokuje, tak opět nabírá. A takhle se to několikrát opakuje. Zpočátku nadávám jenom já, pak divně koukaj i místní. Nakonec jedem, vzhůru k věží zvané Atakule.
Vypadá úžasně, to jo. Je součástí nějakého obchodního centra, prochází se přes kontrolu. Ale když si chci pak koupit lístky, mám smůlu.
"Je v rekonstrukci, otevřena bude koncem roku", sděluje mi recepční.
Tak tolik času vážně nemám.
18 nám.JPG
18 nám.JPG (140.36 KiB) Zobrazeno 6621 x

Dobře, první dva cíle nevyšly, mířím k mauzoleu. Najít tu správnou zastávku, pak odchytit ten správný autobus. A zpátky na Kizilay. To už se dělá hezky, to už se blíží poledne. Teď vzít linku zeleného metra, které tady říkaj Ankaray. Prý lehké metro, ale co by za to jinde dali. Pár zastávek a vystoupit na Anadolu. Obyčejná stanice, jen na rušné silnici záhy ubývá provoz. Jdu správně.
Mauzoleum zakladateli moderního tureckého státu Mustafu Kemalu Atatürkovi postavili vděční spoluobčané v roce 1953, pětadvacet let po jeho smrti. Nikdy jsem na takovém podobném místě nebyl, skoro se bojím.
Když mně na příjezdové silnici posílá hlídkující voják na druhou stranu, zděsím se, že i tohle je dneska zavřené.
"Ne, je otevřeno, běžte klidně dál", sděluje mi a já mám chuť ho skoro obejmout. Jen projít kontrolou a pak si v džínách a svetru připadám mezi svátečně oblečenými Turky skoro nepatřičně. Byla to jen povinná zastávka na cestě, přesto, jestli se to na tomto místě dá vůbec říct, si jí užívám. Dlouhá, dlážděná plocha, kvanta soch, okolo pietně upravené parky. Pak velké, nevím, jak to nazvat, asi náměstí.
17 vlajka.JPG
17 vlajka.JPG (204.16 KiB) Zobrazeno 6621 x

Z jedné strany pak obrovská turecká vlajka, u ní se fotí místní, za ní samotné místo, kde je pochován "Otec Turek". Nevím, jestli tam mám jít, jestli neTurek na to mám vůbec právo.
16 vstup.JPG
16 vstup.JPG (113.94 KiB) Zobrazeno 6621 x

15 věž.JPG
15 věž.JPG (154.11 KiB) Zobrazeno 6621 x

Přesto neodolám, alespoň na chvíli se poklonit tomu otci moderního Turecka.
14 lan.JPG
14 lan.JPG (145.81 KiB) Zobrazeno 6621 x

Dobře, mám splněno, volám Mámě domů, u menší vlajky se fotím, opatrně mířím k nejbližšímu metru. Venku už trochu hic, těm vojákům to fakt nezávidím.
Kolem krouží vrtulník a já, poučen Samarou, rychle mířím na nádraží. Trochu otlučenou částí města, kolem jedné z měšit. Beru opět Ankaray, tentokrát do stanice Maltepe. Na ankrarské hlavní nádraží se odtud má dostat člověk snadno podchodem. Čekám cosi reprezantivního, dočkám se šoku. Špinavý, zanedbaný podchod, pár prodejců je v něm nejspíš za trest. Na jeho konci však obrovská hala nového nádraží rychlovlaků, kdesi za ní pak původní nádraží.
24 eat.JPG
24 eat.JPG (132.4 KiB) Zobrazeno 6621 x

Vysokorychlostní tratě se v Turecku teprve budují, provoz tu bude brzy rozhodně vyšší, zatím však působí trochu megalomansky. Tak alespoň stihnout oběd a zařadit se do dlouhé fronty čekajících na odjezd do Konye.
23 map.jpg
23 map.jpg (85.01 KiB) Zobrazeno 6621 x



Ankrara YHT - Konya YHT
středa, 30.10.2019 13:15 - 15:05
(odjezd i příjezd na čas)
TCDD, Siemens Velaro
81207
LF: 100%

Trapně se přiznám, že na tuhle část cesty jsem se asi nejvíc těšil. Vlakem mám naježděno tisíce kilometrů, ale tenhle "vyšší level železnice" mi zatím spíše unikal. Tak se ho snažím poslední dobou trochu dohnat.
Kontrola jízdních dokladů se tu koná už před nástupem na perón. A nejen jich. V základním tarifu je jen omezený rozměr zavazadel a za jejich překročení se platí. To se mně a mého malého baťůžku samozřejmě netýká, ale i takový nešťastníci byli.
A potom všem dolů na nástupiště. Modrorobílá jednotka Siemens Velaro (znáte z DB) čekala jen na mně. A na pár stovek dalších. Za economy class chtěli v přepočtu asi dvě stě korun, bussines byla o stovku dražší. Jezdit to pravidelně, asi váhám, teď ale nebylo co řešit.
Sedadla v bussinesu v konfiguraci 2+1, záhy se zaplnila úplně všechna. Wifi, dokonce ve stolku vlastní obrazovka i s připojením k internetu. Jen se signálem to bylo slabší, tak jsem to záhy vzdal. Naštěstí palubní portál fungoval i přes wifi a já si tak dopřával vlastní TrainShow.
22 buss.JPG
22 buss.JPG (184.62 KiB) Zobrazeno 6621 x

Ještě jedna zastávka kdesi na předměstí a pak fungl novou tratí dolů do Polalti. Rychlost vlaků oscilovala mezi 200 a 250 km/h a vlak jí držel ještě deset minut před zastavením. Venku ankarská předměstí záhy vystřídala nehostiná turecká krajina, tu jsem před pár hodinami sledoval z letadla, teď jsem jí viděl z letové hladiny 0. Já však spíš po očku sledoval místní vlakušky, prý je v ceně i občerstvení. No, dočkal jsem se až po Polatli. To je takové malé město "v polích", jen je shodou okolností významnou železniční křižovatkou. Míjí se zde stará trať s novou "VRTkou", v obou verzích pokračuje i odbočka do Istanbulu.
Do Konye je to pak ještě lehce přes hodinu. Na vysokorychlostní trati to dávaj vlaky bez zastavení, ono taky není kde moc stavět.
21 vlak.JPG
21 vlak.JPG (192.54 KiB) Zobrazeno 6621 x

A konečně přichází i svačina. Člověk by čekal za tu prachy nějakou sušenku a kafe, tady ale míří výš, dokonce na výběr ze dvou variant, volím bagetu, k tomu sušenka, trocha vody...a taky to kafe. To musejí mít TCDD hodně levného dodavatele cateringu, když se jim to vyplatí.
20 nádr.JPG
20 nádr.JPG (226.76 KiB) Zobrazeno 6621 x

Venku pak ubíhá opuštěná turecká krajina, jdu se podívat do jídelního vozu. Zaplněn do posledního místa, pivo tu však nemají. Spíš symbolicky posedět a pak zpátky užít si posledních chvil. To už ale míjíme letiště, to už jsme v Konyi.
29 int.JPG
29 int.JPG (221.29 KiB) Zobrazeno 6621 x

Je něco po třetí odpoledne a místní nádraží připomíná staré časy. Na vedlejší koleji klasický vlak vedený americkou lokomotivou dokonce láká k pokračování do Adany.
28 tra.JPG
28 tra.JPG (256.7 KiB) Zobrazeno 6621 x

V osmisetisícovém městě se sice prohání tramvaje, jejich koleje však k nádraží zatím nedotáhli, o své rito se tak perou taxikáři a řidiči návazných autobusů, já však volím svoje nohy. Vzhůru jsem už skoro dvanáct hodin a je to znát. Kolem pomínka Atatürka a pak honem na Alaadin Bulvár. Okružní silnice kolem nějakého kopce, jež zároveň slouží jako smyčka tramvají.
27 at.JPG
27 at.JPG (142.41 KiB) Zobrazeno 6621 x

Byla to velká událost, když zakázku na jejich obnovu před pár lety vyhrála plzeňská Škodovka.
26 kon.JPG
26 kon.JPG (159.9 KiB) Zobrazeno 6621 x

Jejich podobu přizpůsobila zdejší historii, odkazu děrvišských tradic, druhou sérii pak i faktu, že nově zbudovaná tramvajová trať prochází přes náměstí Myedan a kolem mešity Selimiye Camii, kde by tramvajové troleje působily jaksi rušivě a tak to na pár kilometrech zvládají bez trolejí, jen na baterie.
25 jlv.JPG
25 jlv.JPG (163.94 KiB) Zobrazeno 6621 x

Nicméně jsem se záhy zastyděl. Přijel jsem sem jen a pouze kvůli plzeňským tramvajím, ale sotva jsem se dostal do historické části města, zcela mně přestaly zajímat. Starobylé uličky, typické krámky, káva, cukroví, jídlo i trhy. Jen jsem šel a koukal, nasával atmosféru a fotil a přitom věděl, že to nejdůležitější ani ta sebelepší fotka stejně nezachytí.
34 hal.JPG
34 hal.JPG (118.3 KiB) Zobrazeno 6621 x

33 mev.JPG
33 mev.JPG (132.96 KiB) Zobrazeno 6621 x

Ubytování jsem měl zajištěno přímo v centru, v Melvana hotelu. Ano, i autentičnost má svá úskalí. Cena 250 korun za noc, ale když místo recepčního mně ubytovával jakýsi správce, co tu v montérkách cosi spravoval a nebyl schopen říct půl slova anglicky, přemýšlel jsem, že podruhé v životě z domluveného ubytování uteču. Naštěstí za dveřmi pokoje to bylo lepší, ani šváb na záchodě, tak jako v Antalye, se nekonal.
Fajn, na chvíli odpočinout a ač bych chtěl už spíše spát, musel jsem ven. Doslova za dveřmi úžasné centrum města, náměstí, zmíněná mešita a velký areál Mevlana museum, což je jak jsem vyčetl z Wikipedie, nějaké mauzoleum.
32 meš.JPG
32 meš.JPG (138.02 KiB) Zobrazeno 6621 x

31 str.JPG
31 str.JPG (201.87 KiB) Zobrazeno 6621 x

Chvíli se toulám, ulicemi i po náměstích, tu a tam něco ochutnám, dopřávám si i trochu kávy. Nakonec popojdu, svezu se tramvají a pak se v jedné z restaurací stavím na večeři. Večer pak usínám, tentokrát téměř vyčerpáním.
30 nám.JPG
30 nám.JPG (175.49 KiB) Zobrazeno 6621 x

Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Re: Do Turecka nalehko a intenzivně

Příspěvek od Lkprak »

Část pátá (a poslední): Ve vlastních stopách
Budíček opět ve 3:40, ale taková pohoda jako včera to fakt nebyla. Rychle balím a hotel opouštím vyloženě na autopilota. Včera touhle dobou Izmir žil, dneska Konya ještě spí.
I tady provozuje společnost Havas autobusy z centra na letiště, ale k nejbližší zastávce to mám asi půl hodiny chůze a tak raději volím taxi. Prý ho netřeba volat, stačí dojít na náměstí, tam jich je mraky, říkají mi v hotelu. No, jsem trochu zklamán, nikdo se o mně nerve. Jen včera jsem si všimnul, že je tam jakási jejich budka, dokonce s telefonním číslem. Mířím neochvějně za ní. Ve dvou zaparkovaných vozech nikdo není, naštěstí v té bude jeden taxikář pospává. Ještě si vyfotit mešitu a protože je mi po ránu trochu zima, na nic nečekat a vyrazit na letiště.
8 kafe.JPG
8 kafe.JPG (120.28 KiB) Zobrazeno 6613 x

I taxikář to chce mít hodně rychle za sebou, po dálnici doslova sviští a nechává za zády mnohé své kolegy, jež dost možná míří tím samým směrem.
Na letiště to není daleko, před půl pátou už jsem tam. To Konyjské je malé a má slabý provoz. Tedy, na turecké poměry. Jedna velká hala, pak tranzit, pár gatů, kde se počítá i s mezinárodním provozem. Toho času jsou ale jen v provozu linky na obě istanbulské letiště, v součtu nějakých 10-12 letů denně operovaných střednětraťovými letadly. Co by za to všechna česká regionální letiště dala.
7 sun.JPG
7 sun.JPG (112.31 KiB) Zobrazeno 6613 x

Na check-in opět nejdu, už při mobilním odbavení mi mi Pegasus nabídl místo 3F, nebylo co řešit. A překvapení pokračují, po security, jež raději nebudu komentovat, neb bych musel být opět sprostý, nacházím na ploše čekající rok a půl starý A320 Neo. Po všech letech na tomto výletu operovaných bulíkem osmistovkou příjemné překvapení. Na vedlejší stojánce pak opět bulík v barvách Andaloujet, ten by měl víceméně současně s námi vyrazit jako linka Turkish Airlines na hlavní istanbulské letiště. A to je veškerý zdejší program tohoto letiště na dnešní ráno.
Hala je velká a přehledná. O jediné občerstvení se stará kavárna v rohu, jež slouží i jako duty-free a prodejna suvenýrů v jednom. Je 4:30, v Praze dokonce 2:30 a já si dávám na letišti kafe. Ne, vůbec jsem se nezbláznil.
6 start.JPG
6 start.JPG (238.94 KiB) Zobrazeno 6613 x

Postupně se hala plní, drtivá většina cestujících má v ruce turecký pas, ale jelikož obě zde operující aerolinky jsou síťově, Istanbul nebude pro mnohé z nich hlavním cílem. Ve "své" frontě vidím například turecké rodiny s pokračujícími palubkami do Amsterdamu či Charleroi.
5 ins.JPG
5 ins.JPG (138.36 KiB) Zobrazeno 6613 x


Konya - Istanbul SAW
čtvrtek, 31.10.2019 5:55 - 7:05
(odlet o pět minut později, přílet o čtvrt hodiny dřív)
Pegasus Airlines, A320 Neo
PC 2709, TC - NBY
LF: 75%

Nástup do obou letadel probíhá téměř současně, ale vedle jsou přeci jenom rychlejší. Choboty tu nejsou, ale ranní procházka po letištní ploše je celkem osvěžující. A na palubě překvapení pokračuje, ač letadlo je velmi slušně zaplněno, snad jediný já mám celou trojsedačku pro sebe. Juchů!
4 neo.JPG
4 neo.JPG (123.77 KiB) Zobrazeno 6613 x

Pořád je před šestou ráno a i z hlasu kapitánova hlášení je znát, že by nejradši ještě spal. No, trochu se bojím. Ač máme odlétat pět minut před letem TK, v reálu je to téměř obráceně. Za hluboké tmy do oblak, pokusit se vyfotit město pod námi a pak v při pohledu na východ hledat první paprsky vycházejícího slunce.
3 hala.JPG
3 hala.JPG (184.66 KiB) Zobrazeno 6613 x

2 let.JPG
2 let.JPG (167.06 KiB) Zobrazeno 6613 x

Na sendvič tentokrát není chuť, ale skvělé latté by Nescafé v přepočtu asi za 40 korun neodmítnu. Jinak se ale v letadle spí, až na jednoho blázna, co každých deset vteřin kontroluje na mobilu výšku, rychlost, polohu a vzdálenost do cíle.
1 meš.JPG
1 meš.JPG (134.41 KiB) Zobrazeno 6613 x

18 dmš.JPG
18 dmš.JPG (150.73 KiB) Zobrazeno 6613 x

Ale byla to paráda, o tom žádná, to vstávání za to stálo a slunce vyhupující se pomalu přes obzor jakoby zas a znova naplňovala kryštofova slova že "létání je tuze krásná věc".
Bojím se, že si před Sabihou trochu počkáme, ale je to dobré, jdeme rovnou na přistání, hezky pěkně od západu, přes početná istanbulská předměstí, dosedáme krátce před sedmou za hluboké tmy na druhé istanbulské letiště. A od první chvíle si užíváme ten ranní šrumec, kdy všichni makaj, kdy jedno letadlo za druhé se chystá do oblak a do toho už přistávaj první spoje z jiných dálav.
17 hs.JPG
17 hs.JPG (177.4 KiB) Zobrazeno 6613 x

Hezky přes nástupní most do terminálu, spousta cestujících hledá tranzit (a to i na další vnitrostátní lety), ale já nikam nespěchám.Později podle záznamu na FR24 zjišťuji, že letadlo, kterým jsem přiletěl z Konye, si udělá jednu vnitrostátní otočku kamsi na východ Turecka a pak vyrazí do Prahy.
16 eur.JPG
16 eur.JPG (185.18 KiB) Zobrazeno 6613 x

15 vla.JPG
15 vla.JPG (169.97 KiB) Zobrazeno 6613 x

Tam já mám namířeno samozřejmě taky, ale z jiného letiště a s jinou aerolinku a hlavně mnohem později. Zatím se v klidu vymotávám z letiště. Mohl bych autobusy Havatasu na Taksim, ale to by nebylo ono. Má to mít nějakou symboliku. A tak se, zatímco světlo přebírá vládu nad tmou, poprat venku s automatem na Istanbulkart, jež vypadá, jako dotykový, ale není a pak prvním městským autobusem vyrazit do světa.
14 fer.JPG
14 fer.JPG (149.88 KiB) Zobrazeno 6613 x

I sem by co nevidět mělo dorazit metro, snad se už staví, do té doby má ale člověk šanci zažít unikátní pohled do světa místních lidí, asi jako když z Ruzyně vyrazíte do centra 179kou. Prvních pár stanic je ještě dobrých, pak však autobus vjede do nitra místního sídliště a letecké cestující začnou válcovat lidé mířící do práce, škol či za nákupy. To vše kolem půl osmé ráno opravdu stojí za to.
Mohl bych tímhle autobusem dorazit až do Kadiköy, k přístavišti trajektů přes Bospor, ale když cca po hodině jízdy na stojáka zastaví autobus u jedné ze stanic metra, rozhodnu se to vzít zkratkou.
S plánováním linky M4 to asi neměli těžké, vede skoro celá pod dálnicí. Stanice hluboko a jedna jako druhá. V blízké budoucnosti by měla jedna její větev dorazit i na istanbulské letiště Sabiha Gökcen. Zatím si však užívám nekonečnou cestu zvolna se plnícím metrem směrem k Bosporu. Až když na několika posledních stanicích je možnost přestoupit na autobusy či vlaky mířící na druhou stranu průlivu, souprava se citelně vyprázdní.
Jo, na Kadiköy jsem už kdysi byl, omámený mladý chlapec, užívající si velkého světa. Hrál jsem tenkrát takovou hru a zahraju si ji i nyní - nastoupím na první trajekt a budu sám překvapený, kam mně doveze.
13 saw.JPG
13 saw.JPG (175.97 KiB) Zobrazeno 6613 x

Lidí takhle po ránu pomálu, přesto obsluha baru se nezastaví. Rychle kupuju symbolické kafe a pak na palubu. Vždyť projet se lodí přes Bospor, je to nejlepší, co můžete v Istanbulu udělat.
Není to teda taková romantika jako tenkrát, ale pořád si to užívám, pořád se směju. Vždyť kde jinde můžete za tarif MHD přejet lodí mezi dvěma světadíly?
12 tab.JPG
12 tab.JPG (206.68 KiB) Zobrazeno 6613 x

Hra končí stejným výsledkem jako tenkrát, za Galatským mostem, v Karaköy. Tady někde jsem si dával tenkrát večeři. Za denního světla tomu chybí trochu nálada, spíš se courám. Nedaleko známé nádraží Sirkeci, dnes už spíše muzeum, dříve konečná slavného Orient Expresu. V jedné kavárně si dopřávám čaj a po delší době slyším mateřštinu.
11 bri.JPG
11 bri.JPG (138.61 KiB) Zobrazeno 6613 x

Času je ještě dost, mám pár úkolů. Jedné kamarádce v lékárně cosi koupit, pak sehnat pohlednici a poslat jí babičce do Zlína. Najít poštu je z těch úkolů nejnáročnější. A když ho zvládnu, můžu jít, nahoru, podél tramvaje k mešitě Hagia Sofia.
10 arr.JPG
10 arr.JPG (128.79 KiB) Zobrazeno 6613 x

Tenkrát v hluboké noci, když jsem tu měl zastávku na své cestě do Ameriky, jsem byl doslova v tranzu, když kolem ní sjížděla tramvaj dolů ke Galatskému mostu. Teď člověk vidí realitu, obyčejné ulice, obyčejný svět. A na mešitě je až příliš znát, že její účel místní vládci několikrát přepisovali.
Přesto, je tu teplo, člověk se tak nějak nenuceně motá mezi turisty i místními na procházce, přemýšlí, jestli má zas někam jít nebo jen sednout a vychutnávat.
9 info.jpg
9 info.jpg (57.69 KiB) Zobrazeno 6613 x

Fajn, mám ještě jeden cíl, ještě jeden rest, jedno místo, které jsem při předchozích dvou zastávkách v Istanbulu nenavštívil - Grand Bazar. Nejsem moc obchoďákový typ, ale tohle bludiště uliček si užívám. Turkům se podařilo udělat z toho prvotřídní turistickou atrakci a přitom udržet obchodní duch místa. Tleskám.
20 gba.JPG
20 gba.JPG (226.25 KiB) Zobrazeno 6613 x

19 en.JPG
19 en.JPG (230.98 KiB) Zobrazeno 6613 x

Nakonec neodolám a něco si tu koupím. TK mi nabízí, že na letu do Prahy můžu mít kufr o váze 20 kilo, tak si nějaký kufr koupím. Už jen kvůli tomu se courám, užívám si roli nákupčího. Nakonec jeden beru, v přepočtu za tisíc korun. A protože s takovým kufrem se blbě chodí, vyražím rychle ven a tramvaj. Toužím alespoň částečně zopakovat svojí úplně první návštěvu Istanbulu v listopadu 2012. Tramvají přes Galatský most až na konečnou na Kabatas a pak podzemní lanovkou nahoru na Taksim.
24 ist.JPG
24 ist.JPG (180.85 KiB) Zobrazeno 6613 x

23 tak.JPG
23 tak.JPG (160.59 KiB) Zobrazeno 6613 x

To při mé první návštěvě působilo jako tepající srdce Turecka, při druhé o pár let později jako mrtvolná betonová plocha, teď se na něj vrátil život. Spíš se tak ještě projít, pokoupit oběd a suvenýry a taky nějaká piva, abych do toho kufru měl co dát a pak najít autobus na nové istanbulské letiště.
22 pla.JPG
22 pla.JPG (177.46 KiB) Zobrazeno 6613 x

Ono se řekne, autobusy na letiště odjíždí od náměstí Taksim, ale hledejte je na tom velkém místě. Už jsem tam odtamtud kdysi odjížděl, pamatoval jsem si obrovskou díru, která se pomalu zastavuje baráky, ale takových míst je v centru Istanbulu hodně. Naštěstí pomohli místní, i tu díru jsem našel, bude to hodně dlouho trvat, než zmizí, ale pořád se staví.
Mám štěstí, autobus linky TR19 odjíždí vzápětí, není zdaleka plný a lístek za 18 TRY platím posledním kreditem na Istanbulkart. Čekám pomalé pojíždění v zácpě, ale sotva autobus najede na tu správnou výpadovku, je to už rychlé a svěží. Jen - a jak symbolické - pár minut poté, co nastoupím do autobusu, se dost hezké počasí kazí a cestou nás chvíli doprovází i paní Bouřka.
Vlastně jsem v pohodě, klidu, teple a hlavně v suchu. Je fajn si to nejlepší z výletu až na konec. Nakonec to netrvá dlouho a jsme na "novém" IST a mně poprvé z té obrovské haly padá brada.
21 tra.JPG
21 tra.JPG (205.72 KiB) Zobrazeno 6613 x

Letiště má ambici stát se největším vzdušným přístavem na světě a tak jsou ty prostory hodně naddimenzované. Opatrně vstupuju, převlíknout se, přebalit (zavazadla, ne sebe), pak ten zázrak z Grand Bazaru zabalit do zelené fólie a zcela neochvějně dojít na přepážku určenou rodinám s dětmi. Slečna check-inářka sice trochu brblá, ale jelikož tady stejně nikdo není, výměnou za můj kufr mi věnuje palubku na místo 19F.
Rychle projít přes security, jež mi svým vybavením (nikoliv ale způsobem kontroly) přijde poněkud zanedbaná a pak padá brada podruhé. Nikde žádná letadla, jen obchody. Taky šíleně vysoké stropy, nějaká socha anděla, u které se každý fotí, vzdušné ale nablýskané, honosné a přeplácané. Vlastně nevím kam jít, nevím, co s tím prostorem. Je už běžným zvykem, že na cestě k letadlům musíte projít duty-free shopem, tady to překonali, všechny cesty ke gatům vedou rovnou přes celý obchoďák.
32 prg.JPG
32 prg.JPG (131.05 KiB) Zobrazeno 6613 x

Ale zas stačí pár kroků a člověk by se ocitnul v jiném světě, díky prosklené fasádě je vidět ven, obchody se soustředily do té nákupní zóny, mimo ní už jsou spíše malé kavárny a obchůdky, které neruší. Jen je to prostě všechno strašně velké.
Gate bude oznámen za 20 minut, vydávám se na procházku, kolem právě skončené oslavy prvního letu Transavie z Istanbulu do Nantes, směrem k A gatům, jsem už skoro na konci, když je oznámeno, že let poletí z gatu F8A. Tak to mám co dělat.
Ale pořád je času dost, nikam se nespěchá. Dávám si fast food svačinku a pak se pokouším připojit k internetu. A to je tady peklo. Na některém ze stojanu musíte načíst číslo pasu, vyjede Vám za to unikátní heslo, pod kterým se připojíte. Dost možná proto, jak později spekuloval jeden můj kolega, aby velký bratr přesně věděl, kdo co na internetu sleduje.
Čekali byste při tomto systému perfektní připojení? Ale exkrement. Hledání místa se signálem připomíná bojovku, tohle soudruzi nevychytali. Člověk se ale alespoň uvědomí, jak je na takové blbosti závislý. Později pomáhám jednomu z cestujících mířícím do Dubaje se připojit, ale marně.
Nakonec se čas naplnil a "Fková" část, z které bude odlétat náš let do Prahy, je naštěstí přeci jenom trochu klidnější.
31 ife.jpg
31 ife.jpg (110.72 KiB) Zobrazeno 6613 x


Istanbul IST - Praha
čtvrtek, 31.10.2019 17:25 - 18:10
(odlet o čtyřicet minut později, přílet asi od dvacet minut později)
Turskish Airlines, A321
TK 1769, TC - JSN
LF: C: ano, někdo tam seděl Y: 100%


V plánu byla A321, s tou jsem ještě neletěl, když ji vidím u gatu stát, jsem štěstím bez sebe. Letadlo si předtím zaletělo do Basileje, teď je připraveno na nás. Z valné většiny zaplněné Čechy, ale takovými, řekl bych, cestovatelsky pokročilými.
Prvních osm řad tvrdá bussines, zbytek economy. Však taky v téhle verzi nabízí letadlo jen cca 178 míst.
Ale i ta economy stojí za to. Člověk se diví, že pořád můžou existovat (a prosperovat) aerolinky, co u na střednětraťovém letadle mají v každém sedadle individuální IFE. Sluchátka už jsou připravena, to jen já si je záhy omylem skopávám na zem a pak je už nemůžu najít. Vedle mně rodinka vracející se odkud si z dálky. Dvě děti, babička a rodiče. Paní domu nad mapou destinací v palubním časopise řeší, kam se poletí příště, jede ze synků atakuje hranici otravnosti, když během pojíždění a následného dlouhého čekání každému členu své rodiny extra sděluje, že budeme mít asi "půl hodiny zpoždění." Oproti těm dvou capartům, co (nejen) mně před pár dny tak znechutili let z Prahy do Antalye, je to ale pořád slušný a vychovaný hoch.
Jo, to čekání je peklo, nejdřív na stojánce, pak u RWY. Ze dvou paralelních drah za vytrvalého deště startují na střídačku letadla normální i exotická (třeba malý Boeing v barvách Iraqi Airways) a nakonec jdeme do vzduchu i my.
30 in.JPG
30 in.JPG (142.55 KiB) Zobrazeno 6613 x

Jo, i na tohle jsem se těšil, nejlepší aerolinka v Evropě, žádný hladolet i na nejkratších linkách. Čekáme jen chvíli, než to letadlem pořádně zavoní. A pak vrchol celého výletu, regulérní teplé jídlo na skoro tříhodinovém letu. Nahřívaná houska na začátek, k tomu rýže s nějakým masem, excelentní pudink jako zákusek a já, zapřísáhlý antivegetarián, jím i salát. Pití k tomu podle výběru, volím symbolicky na tomto výletu posledního Effese. Jo, tohle bylo dobrý.
29 kafe.JPG
29 kafe.JPG (113.42 KiB) Zobrazeno 6613 x

Ale ještě není konec, nevypadá to teda moc dobře, když stevard sbírá bordel po hlavním jídle a zároveň rozdává ještě jako bonus teplé nápoje, ale kafe na závěr bodlo.
28 eat.JPG
28 eat.JPG (103.71 KiB) Zobrazeno 6613 x

To hlavní jsem si užil.
Lovit telefon tentokrát nemusím, IFE je na obrazovce přímo přede mnou. Kvanta filmů, hudby i her, tak AirShow. Hezky přes Rumunsko, Bulharsko a dál to znáte. Jen Provodín se tentokrát, Kryštofe promiň, opravdu nekoná.
27 kří.JPG
27 kří.JPG (95.46 KiB) Zobrazeno 6613 x

26 a321.JPG
26 a321.JPG (159.21 KiB) Zobrazeno 6613 x

Za Brnem klesáme, přeletíme Beroun a do Prahy se blížíme od západu, sladký dotek matičky země a po výstupu zdravím jednu ze station managerek Turkish Airlines, kterou znám podle vidění i rampáka, který kdysi na security pracoval jako brigádník. Ještě přejít pasovku a za hodinu jsem doma. Bylo to moc krásné, děkuji.
25 shop.jpg
25 shop.jpg (208.05 KiB) Zobrazeno 6613 x


Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3146
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Do Turecka nalehko a intenzivně

Příspěvek od Fabo »

Jo, interkontinentalni lodni linky jsou supr, a vubec cely Istanbul. Rad bych se tam brzo vratil, snad TK poskytne soucinost a obnovi jeste nekdy lety do KSC, ty z AMS jsou drahy jak svin :lolno:

Supr vylet, supr report. Tleskam :ymapplause:

marthym
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 475
Registrován: 09. 10. 2012, 10:37
Stav: Offline

Re: Do Turecka nalehko a intenzivně

Příspěvek od marthym »

Pěkný výlet, jen co je pravda.

Poznámka 1: tramvaje v Antalyi jsou rychlé. Nevím, jestli si měl smůlu kvůli svátku, nebo proč, ale jeli jsme tam cca 4x a nikdy žádný problém, z centra cca půl hodiny...

Poznámka 2: Havasy jsou i na menších letištích, pravidlo, pěkně navazují na odlety/přílety... :)

Poznámka 3: 179? Ta už nejezdí pár let, ne? Částečně nahradila 191.

Petrpakl
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 77
Registrován: 09. 02. 2014, 12:15
Oblíbené typy letadel: MD 11, Concorde, B747
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Do Turecka nalehko a intenzivně

Příspěvek od Petrpakl »

Vypada to, ze sis to opet pekne uzil. Diky za inspiraci s Antalyi. Jezdime do Beleku s partou kazdy rok v breznu na golf a nikdy me nenapadlo se tam zastavit. Priste si naplanuji den/dva volno a omrknu stare mesto. V Istanbulu bych vydrzel i dele, to mesto me nikdy neomrzi. Dik za pekny report :-bd !

Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Re: Do Turecka nalehko a intenzivně

Příspěvek od Lkprak »

Fabo píše:Jo, interkontinentalni lodni linky jsou supr, a vubec cely Istanbul. Rad bych se tam brzo vratil, snad TK poskytne soucinost a obnovi jeste nekdy lety do KSC, ty z AMS jsou drahy jak svin :lolno:

Supr vylet, supr report. Tleskam :ymapplause:


Jj, Istanbul fajn. Určitě jsem tam nebyl naposledy.

Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Re: Do Turecka nalehko a intenzivně

Příspěvek od Lkprak »

marthym píše:Pěkný výlet, jen co je pravda.

Poznámka 1: tramvaje v Antalyi jsou rychlé. Nevím, jestli si měl smůlu kvůli svátku, nebo proč, ale jeli jsme tam cca 4x a nikdy žádný problém, z centra cca půl hodiny...

Poznámka 2: Havasy jsou i na menších letištích, pravidlo, pěkně navazují na odlety/přílety... :)

Poznámka 3: 179? Ta už nejezdí pár let, ne? Částečně nahradila 191.


Díky za pochvalu.

Pozn. 1.: Fakt to jelo takhle ráno pomalu, nechápu to. Asi opravdu tím svátkem.

Pozn. 2: Jsou na spouště tureckých letišť, jen v té Konyi se mi takhle časně ráno nechtělo šlapat na zastávku :thumbdown:

Pozn. 3: Samozřejmě už jezdí 191. V tomhle jsem trochu zůstal zamrznutý v čase. :crazy:

Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Re: Do Turecka nalehko a intenzivně

Příspěvek od Lkprak »

Petrpakl píše:Vypada to, ze sis to opet pekne uzil. Diky za inspiraci s Antalyi. Jezdime do Beleku s partou kazdy rok v breznu na golf a nikdy me nenapadlo se tam zastavit. Priste si naplanuji den/dva volno a omrknu stare mesto. V Istanbulu bych vydrzel i dele, to mesto me nikdy neomrzi. Dik za pekny report :-bd !


Jasně, užil. A děkuji za pochvalu. Antalya fakt super, určitě to staré město doporučuju,

A samozřejmě, Istanbul je město, které má neustále co nabídnout (jak po dopravní, tak po turistické stránce).
Naposledy upravil(a) Lkprak dne 20. 11. 2019, 11:09, celkem upraveno 1 x.

pettte
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 455
Registrován: 02. 04. 2017, 15:55
Stav: Offline

Re: Do Turecka nalehko a intenzivně

Příspěvek od pettte »

Jak jsme i já zjistil, Turecko je hezká země. Dlouho jsme tam nechtěl jet pro jeho pověst koupácké destinace a později pak kvůli jejich novému "vůdci".
Přesto jsem před 3 mi roky neodolal, když byly cely zájezdů do turecka na minimu a vydal se tam. já tedy nemusím města, ale mám rád přírodu. A ta je v okolí Antalye opravdu nádherná a minimálně v dubnu turistů prázdná.

Zároveň tam poznáte, jaká je 20-30km od pobřeží strašná chudoba. Po celou dobu jsem měl auto, takže jsem se přes Denizli vydal navštívit Pamukkale, kdy díky vzdálenosti 2x 400km jsem si v Pamukkale zaplatil na jednu noc hotel s termálním bazénem. Stojí to za vidění, ale očekávání bylo větší. Díky nedostatku vody, kterou prý "kradou" hotely pod masivem to vypadá jako česká sjezdovka na jaře, šedé, jen v nějterých místech opravdu bílé.
Zároveň mne překvapilo, kolik tam je antických památek, ale hlavně opravdu všude jen minimum lidí!

Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Re: Do Turecka nalehko a intenzivně

Příspěvek od Lkprak »

pettte píše:Jak jsme i já zjistil, Turecko je hezká země. Dlouho jsme tam nechtěl jet pro jeho pověst koupácké destinace a později pak kvůli jejich novému "vůdci".
Přesto jsem před 3 mi roky neodolal, když byly cely zájezdů do turecka na minimu a vydal se tam. já tedy nemusím města, ale mám rád přírodu. A ta je v okolí Antalye opravdu nádherná a minimálně v dubnu turistů prázdná.

Zároveň tam poznáte, jaká je 20-30km od pobřeží strašná chudoba. Po celou dobu jsem měl auto, takže jsem se přes Denizli vydal navštívit Pamukkale, kdy díky vzdálenosti 2x 400km jsem si v Pamukkale zaplatil na jednu noc hotel s termálním bazénem. Stojí to za vidění, ale očekávání bylo větší. Díky nedostatku vody, kterou prý "kradou" hotely pod masivem to vypadá jako česká sjezdovka na jaře, šedé, jen v nějterých místech opravdu bílé.
Zároveň mne překvapilo, kolik tam je antických památek, ale hlavně opravdu všude jen minimum lidí!


No, nový vůdce je fakt problém. :oops: Celý úspěch Turecka podle mého názoru spočívá v tom, že nejen geograficky, ale i civilizačně dokáže už léta úspěšně balancovat mezi "západoevropským" a "arabským" světem a být pro oba tyto civilizační okruhy přitažlivý. Bohužel to vyžaduje vůdce, co má větší mozek než ego, což v současné době úplně neplatí. Na druhou stranu, zvolili si ho sami :crazy:

Jinak naprostý souhlas, je to moc krásná země, i když z toho letadla vynikla její rozlehlost a určitá opuštěnost.

O tom Pamukkale jsem pak ještě uvažoval, když mi po návratu z tohoto výletu zbylo pár dní volna a zpáteční letenky do Denizli se v různé kombinace s PC i TK přes SAW či IST daly pořídit za necelé čtyři tisíce. Nakonec jsem po těžkém boji odolal... :biggrin:


Odpovědět