Posledním letem OK-YBA

Odpovědět
adamk
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 12
Registrován: 21. 08. 2018, 23:32
Oblíbené typy letadel: B747, A330, E170, BAe146
Pohlaví: muž
Bydliště: Pardubice
Stav: Offline

Posledním letem OK-YBA

Příspěvek od adamk »

Předem se omlouvám za přeházené obrázky, nějak se mi je nepodařilo dát správně k sobě.

Podobně jako pro řadu zdejších členů, i pro mě byla jediná dálkovka ČSA jedním z největších leteckých cílů. Dlouho jsem toužil stejně jako Němci v Lufthanse, Francouzi v Air France a jim podobní, nastoupit několik tisíc kilometrů daleko od domova do letadla a cítit se jako doma. To bylo donedávna možné na jediné lince, Praha - Soul - Praha, operované jediným widebody letadlem, které má ČSA k dispozici. Jak se ale OK-YBA, Airbusem A330-300, který tuto linku létá, proletět? Letenky drahé, mil těžký nedostatek, nezbývalo, než doufat. Nakonec jsem měl štěstí v neštěstí. S přítelkyní studujeme v Číně, období kolem svátků čínského nového roku (přelom leden/únor) jsme se rozhodli strávit v JV Asii, kde nás také dostihly první zprávy o coroně. Zprvu to vypadalo neškodně, postupně se ale situace zhoršovala, náš let do Číny zrušili a škola nám vzkázala, že se nemáme vracet, dokud se situace neuklidní. Chvíli jsme čekali, jak se situace vyvine, když to ale vypadalo, že v nejbližší době rozhodně líp nebude, rozhodli jsme se konat. Jako poslední zastávku naší dovolené jsme měli naplánovaný Taiwan, hledám tedy letenky Taipei - Praha. Kupodivu na mě mezi prvními vyskakuje vytoužený let s ČSA s dvouhodinovým přískokem s Korean. Cena poměrně vysoká, ale moc levnějších nabídek nebylo a těch pár stovek rozdílu oproti ostatním za to rozhodně stálo. Navíc když v době nákupu Korejci na linku Taipei - Soul posílali A380 či Jumbo, což by zážitek z celé cesty jen umocnilo. Korejští turisté se totiž snažili co nejrychleji dostat z ciziny domů. Na flightradaru jsem však postupně sledoval, jak na linku posílají menší a menší letadla, nejdřív místo A380 a Jumba začali posílat B777, přes A330, po B737, až nakonec den před naším plánovaným odletem zrušili linku úplně. Letenku jsme kupovali přímo u Korejců, zkoušeli jsme volat na jejich oficiální taiwanská čísla, nikdo to ale buď nebral nebo číslo nefungovalo, a tak jsme situaci vyřešili postaru až na letišti. Odlet ze Soulu jsme měli až další den, takže jsme nikam nespěchali a bylo nám prakticky jedno čím poletíme, samozřejmě platí, že čím větší exotika, tím lépe. Letiště bylo takto na konci února téměř prázdné, proto se dalo čekat spíše to, že lety zruší, než to, že budou plné a neměli by nás kam přeřadit. Tipoval jsem, že skončíme u China Airlines, které jsou stejně jako Korean v Skyteamu, nakonec jsme však vyfasovali boarding passy Thai Airways, které jednou denně létají linku Bangkok - Soul s mezipřistáním na Taiwanu. Překvapilo mne, že jsme skončili u aerolinky z jiné aliance, vím, že se to občas děje, ale stejně, pokud by se někomu chtělo, byl bych moc rád, kdyby mi vysvětlil, jak se přiděluje na lety, když ten váš zruší.

Taipei Taoyuan - Soul Incheon
středa, 26.2.2020, 12:55 - 16:15
Thai Airways, B777-3D7
TG634, HS-TKF (Royal Barge Livery)


Ještě u check-inu se ptám na místo u okna, dostává se mi odpovědi, že je to stejně jedno, protože letadlo bude skoro prázdné, můžu si sednout kam chci. To už nám ale napověděl počet lidí na letišti, nikdo nikde, pasovku i security probíháme během pár minut. Za oknem už na nás čeká bez pár týdnů 20 let starý Boeing 777-300, všech zhruba 40 lidí čeká u gatu, po pár minutách začíná boarding, netrvá to ani deset minut a zaznívá "boarding completed". Sedím na 63A, všechny řady okolo jsou však neobsazené, takže si člověk mohl bohatě vybírat. Pár dní předem se v Koreji začala šířit corona, což očividně hodně lidem narušilo plány. Taxi a za pár minut už letíme Soulu vstříc. Tento let jsem moc nezaznamenával, jednak jsem se těšil na ČSA a zadruhé na něm nebylo nic moc zajímavého. Celou dobu letíme nad mořem, IFE staré a malé, takže zvládám jeden seriál a jdu spát. Budí mě až "chicken or beef?", beru hovězí, které je stejně jako kuřecí dobré, ale zároveň nic o čem bych psal domů. Maximálně sem na web. Jako zákusek dostáváme arrival card a k tomu ještě nově prohlášení o navštívených zemích z důvodu síření korony. Na hlavním soulském letišti Incheon přistáváme na čas, vzhledem k tomu, že stejně jako na Taiwanu, ani na zde na letišti téměř nikdo není, probíhá pasová kontrola rychle, místo razítka dostáváme do pasu papírek a po pár minutách už si sbíráme zavazadlo z pásu. Dříve dávali Korejci při nočním přestup ubytování zdarma, později to omezili jen na lety čistě s Korean Air a teď jsme nedostali nic. Nevadí, v okolí letiště je ubytování dost. Na T1 nasedáme na shuttle bus, který jezdí mezi terminály a po nejbližším okolí letiště, popojíždíme dvě zastávky a vystupujeme přímo u našeho ubytování. Incheon Airport Capsule Hotel nezní sice jako největší hitparáda, oproti názvu ovšem obsahoval jen minimum pokojů s kapslemi, většina byly prostorné pokoje s výhledem na přistávající letadla. Vzhledem k tomu, že jsme nedávno v Soulu byli a hlavně díky tomu, že venku bylo okolo nuly a my s sebou měli jen kraťasy, rozhodli jsme se pro krátkou večeři pár kroků od ubytování a večer naplněný tehdy ještě rušným provozem, který nám probíhal přímo za okny. Jediným mínusem bylo, že z pokoje nebylo vidět bod dosedu, ale to by člověk chtěl moc.

1_Thai airways (1).jpg
1_Thai airways (1).jpg (455.14 KiB) Zobrazeno 10270 x

2_CSA mezi Korejci (1).jpg
2_CSA mezi Korejci (1).jpg (239.14 KiB) Zobrazeno 10270 x


Soul Incheon - Praha
čtvrtek, 27.2.2020, 12:50 - 16:40
ČSA, A330-323
OK191, OK-YBA


Ráno nasedáme na shuttlebus a jedeme na vzdálenější Terminál 2, odkud odlétá ČSA. U odbavení téměř nikdo není, dá se tedy čekat, že i Korejci mění své cestovní plány a radši zůstávají doma. Většinou létá linka plně obsazená, my máme ale štěstí v neštěstí a jak nám později potvrzuje letuška, dnes se nás sešlo pouze 64. Stejně jako odbavení, ani security a pasovka netrvaly déle než pět minut, a tak máme dost času na snídani. Vybíráme salonek Matina, který je určen jak cestujícím, tak hostům tranzitního hotelu. Podle recenzí bývá často plno, to ale rozhodně není dnešní případ. Salonek má příjemný výběr jídla, pití a k tomu samoobslužnou pípu s místním pivem Cass. Už zhruba půl hodiny před plánovaným nástupem do letadla se na u našeho letu objevuje "Go to gate". Chvíli ještě posedáváme a brzy zjišťujeme proč jsme měli vyjít tak brzy. Naše brána je totiž úplně v nejvzdálenější části terminálu. Po procházce přicházíme ke gatu 241, kde se na nás zpoza okna směje česká kráska a u vedlejšího gatu ji dělá společnost Dreamliner Aeromexico. Gate je bohužel na takovém místě, že se letadla nedají pořadně z boku vyfotit. To ale nevadí, myslím, že ho každý z tohoto fóra viděl už milionkrát a nakonec si to stejně vynahrazuji v Praze. Začíná nástup, zdravíme se s usměvavými letuškami a usedáme na místo 48A a 48B. Čechů nás je tu na prstech jedné ruky, i za současné virové situace silně převažují Korejci. Vzhledem k malému počtu cestujících dnes čeká letušky pohodlnější směna, ještě před vzletem dostáváme becherovku jako dezinfekci zevnitř. Roušku tu má jen pár cestujících, z palubního personálu nikdo, ze zaměstnanců ČSA je prý dostali jen piloti. Boarding je brzy u konce, můžeme letět. Po startu dostáváme ještě druhou becherovku, abychom se cítili jako doma. To se moc nelíbí několika Korejcům, stěžují si, že jsme upřednostňovaní, a tak další přísun dostáváme až později "podpultově" v galley. Stížnosti Korejců přerušuje oběd. Na výběr je klasicky kuře nebo hovězí. Kdo si vybral kuřecí, udělal lépe. V business class se podává Plzeň, economy se musí spokojit s Gambrinusem. Po jídle odpočíváme, místa na nohy je dost, sedačka se při sklápění posune dopředu, což může někomu vadit, dnes je to ale jedno, neboť je tu i spousta volných čtyřsedaček, a tak si leháme do "business class chudých". Téměř hned po jídle se povinně zatahují okénka, což je škoda hned ze dvou důvodů. Jednak z toho, že let je denní, a tak se mi daří usnout na ani ne dvě hodiny z celkových jedenácti, zadruhé z toho důvodu, že pod námi je krásně vidět zamrzlá krajina, z níž vidím pouze pár řek a hor pohledem přes malé kukátko nouzového východu. Když se nedá koukat z okna, je na řadě palubní zábava. ČSA nemá své vlastní IFE, používá to korejské, což je vidět zejména na výběru hudby. V nabídce je asi 40 západních filmů, zbytek asijské. Ze seriálů je na výběr jen Teorie velkého třesku, zbytek tvoří několik dokumentů o cestování či záznam koncertů. Na jedné obrazovce tak sleduji film, na druhé pouštím mapu a střídavě sleduji obojí. Na začátku letu se od jedné z letušek dozvídáme, že posádka, která má do Soulu letět po nich má doporučeno nechodit do města a zůstat na hotelu, ke konci letu se už dozvídáme, že veškeré další lety byly zrušené a my tak letíme tím úplně posledním. Vzhledem k diskuzím o tom, že ČSA s Korean neprodlouží smlouvu o pronájmu této jediné A330 ve své flotile, byl to možná i poslední let s OK-YBA vůbec. Doufejme, že ne. Po 11 hodinách se konečně ocitáme nad Českem, vytahují se okýnka, vysunuje se podvozek a my za pár minut přistáváme v Praze. Oproti zprávám, které proběhli v médiích na nás nikdo nečeká, žádné kontroly teploty ani ničeho jiného se nekonají. Konkrétně u tohoto letu se však není moc čeho bát, několikrát nás proskenovali ještě v Asii. U automatické kontroly EU pasů se ohlédneme na smutné Korejce, kteří se u manuální kontroly musí zařadit až za Rusy, kteří přistáli před námi, naše zavazadlo už popojíždí po pásu a tak naše cesta zdárně končí. Z místa, kde epidemie pomalu končila do míst, kde epidemie teprve začínala.


3_Checkin CSA (1).jpg
3_Checkin CSA (1).jpg (438.75 KiB) Zobrazeno 10270 x

4_Prazdne security (1).jpg
4_Prazdne security (1).jpg (628.58 KiB) Zobrazeno 10270 x

6_Lounge Matina (1).jpg
6_Lounge Matina (1).jpg (333.35 KiB) Zobrazeno 10270 x

7_Lounge Matina (1).jpg
7_Lounge Matina (1).jpg (333.04 KiB) Zobrazeno 10270 x

8_Ceske napisy v Koreji (1).jpg
8_Ceske napisy v Koreji (1).jpg (462.69 KiB) Zobrazeno 10270 x

9_U gatu (1).jpg
9_U gatu (1).jpg (562.32 KiB) Zobrazeno 10270 x

10_Prevaha Korean (1).jpg
10_Prevaha Korean (1).jpg (640.38 KiB) Zobrazeno 10270 x

11_CSA u stojanky (1).jpg
11_CSA u stojanky (1).jpg (577.12 KiB) Zobrazeno 10270 x

12_A380 opodal (1).jpg
12_A380 opodal (1).jpg (461.96 KiB) Zobrazeno 10270 x

13_Uvnitr (1).jpg
13_Uvnitr (1).jpg (581.64 KiB) Zobrazeno 10270 x

14_Sedadla (1).jpg
14_Sedadla (1).jpg (644.31 KiB) Zobrazeno 10270 x

15_Na zdravi (1).jpg
15_Na zdravi (1).jpg (558.39 KiB) Zobrazeno 10270 x

16_Obed 1 (1).jpg
16_Obed 1 (1).jpg (658.56 KiB) Zobrazeno 10270 x

17_Obed 2 (1).jpg
17_Obed 2 (1).jpg (439.15 KiB) Zobrazeno 10270 x

18_Zamrzla Sibir (1).jpg
18_Zamrzla Sibir (1).jpg (276.74 KiB) Zobrazeno 10270 x

19_Hory (1).jpg
19_Hory (1).jpg (386.64 KiB) Zobrazeno 10270 x

20_Zamrzlost (1).jpg
20_Zamrzlost (1).jpg (489.47 KiB) Zobrazeno 10270 x

21_Praha (1).jpg
21_Praha (1).jpg (511.63 KiB) Zobrazeno 10270 x

22_Praha (1).jpg
22_Praha (1).jpg (457.93 KiB) Zobrazeno 10270 x

23_Pristani (1).jpg
23_Pristani (1).jpg (233.89 KiB) Zobrazeno 10270 x

24_Novinari posledni prilet ze Soulu (1).jpg
24_Novinari posledni prilet ze Soulu (1).jpg (305.35 KiB) Zobrazeno 10270 x

25_OK-YBA (1).jpg
25_OK-YBA (1).jpg (454.82 KiB) Zobrazeno 10270 x

26_OK-YBA (1).jpg
26_OK-YBA (1).jpg (451.95 KiB) Zobrazeno 10270 x

27_Soul zrusen (1).jpg
27_Soul zrusen (1).jpg (389.69 KiB) Zobrazeno 10270 x


Mtargem
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 70
Registrován: 26. 06. 2014, 13:45
Bydliště: BRU (PED)
Stav: Offline

Re: Posledním letem OK-YBA

Příspěvek od Mtargem »

Vzhledem k diskuzím o tom, že ČSA s Korean neprodlouží smlouvu o pronájmu této jediné A330 ve své flotile, byl to možná i poslední let s OK-YBA vůbec. Doufejme, že ne.


Hm, zřejmě to tak bude: https://zdopravy.cz/konec-ok-yba-csa-je ... air-47735/

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Posledním letem OK-YBA

Příspěvek od prodejce »

Děkuji adamkovi za tento vzácný tripreport.

Rád bych připomněl, že na fóru airways.cz se nachází nejen tento tripreport z úplně posledního dálkového letu OK-YBA, ale zároveň je tu k nalezení i reportáž z úplně prvního příletu OK-YBA do Prahy a to zde:
viewtopic.php?f=8&t=8100&start=390

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5905
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Posledním letem OK-YBA

Příspěvek od Globik »

Krásně se to četlo. Můžu se zeptat, kolik cca stála ta OW letenka?

Dominik
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 17
Registrován: 12. 11. 2018, 22:31
Stav: Offline

Re: Posledním letem OK-YBA

Příspěvek od Dominik »

Pekny report. Ach jo, mal som tento let na bucket listu, ale predsa som ho nestihol. Mozno cesky A321xlr o par rokov? Hehe, uvidime. V kazdom pripade som teraz dostal chut na Becherovku.


adamk
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 12
Registrován: 21. 08. 2018, 23:32
Oblíbené typy letadel: B747, A330, E170, BAe146
Pohlaví: muž
Bydliště: Pardubice
Stav: Offline

Re: Posledním letem OK-YBA

Příspěvek od adamk »

Globik píše:Krásně se to četlo. Můžu se zeptat, kolik cca stála ta OW letenka?


Díky! Něco přes 13 tisíc, žádná láce, koukal jsem a zpáteční s Turkama se pohybovala za podobnou cenu, ale my jsme stejně nevěděli, jestli se vůbec budeme vracet, tak jsme vzali OW a ty se všechny pohybovaly za tuhle cenu

adamk
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 12
Registrován: 21. 08. 2018, 23:32
Oblíbené typy letadel: B747, A330, E170, BAe146
Pohlaví: muž
Bydliště: Pardubice
Stav: Offline

Re: Posledním letem OK-YBA

Příspěvek od adamk »

Dominik píše:Pekny report. Ach jo, mal som tento let na bucket listu, ale predsa som ho nestihol. Mozno cesky A321xlr o par rokov? Hehe, uvidime. V kazdom pripade som teraz dostal chut na Becherovku.


Díky! Uvidíme, bylo by fajn proletět se něčím českým dálkovým, snad to jednou zase půjde.

Mailand
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 192
Registrován: 01. 04. 2017, 12:27
Oblíbené typy letadel: A340, A380, B717
Pohlaví: muž
Bydliště: BRQ
Stav: Offline

Re: Posledním letem OK-YBA

Příspěvek od Mailand »

adamk píše:
Globik píše:Krásně se to četlo. Můžu se zeptat, kolik cca stála ta OW letenka?


Díky! Něco přes 13 tisíc, žádná láce, koukal jsem a zpáteční s Turkama se pohybovala za podobnou cenu, ale my jsme stejně nevěděli, jestli se vůbec budeme vracet, tak jsme vzali OW a ty se všechny pohybovaly za tuhle cenu

Vzhledem k situaci bych rekl, ze 13k je vice nez prijatelna cena.

adamk
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 12
Registrován: 21. 08. 2018, 23:32
Oblíbené typy letadel: B747, A330, E170, BAe146
Pohlaví: muž
Bydliště: Pardubice
Stav: Offline

Re: Posledním letem OK-YBA

Příspěvek od adamk »

Mailand píše:
adamk píše:
Globik píše:Krásně se to četlo. Můžu se zeptat, kolik cca stála ta OW letenka?


Díky! Něco přes 13 tisíc, žádná láce, koukal jsem a zpáteční s Turkama se pohybovala za podobnou cenu, ale my jsme stejně nevěděli, jestli se vůbec budeme vracet, tak jsme vzali OW a ty se všechny pohybovaly za tuhle cenu

Vzhledem k situaci bych rekl, ze 13k je vice nez prijatelna cena.


Letenku jsem kupoval 7.2., tou dobou to v Evropě ještě na přehnanou paniku moc nevypadalo a letů byl dostatek

Roiman4
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 340
Registrován: 23. 10. 2017, 22:45
Oblíbené typy letadel: A340-600
B747-400
Pohlaví: muž
Bydliště: ZLN/PRG
Stav: Offline

Re: Posledním letem OK-YBA

Příspěvek od Roiman4 »

Prej novináři :D :D Novináři ani to nevěděli. To byli kolegové, co se přišli vyfotit naposledy s A333 :D I piloti pak přišli prý se rozloučit.

adamk
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 12
Registrován: 21. 08. 2018, 23:32
Oblíbené typy letadel: B747, A330, E170, BAe146
Pohlaví: muž
Bydliště: Pardubice
Stav: Offline

Re: Posledním letem OK-YBA

Příspěvek od adamk »

Roiman4 píše:Prej novináři :D :D Novináři ani to nevěděli. To byli kolegové, co se přišli vyfotit naposledy s A333 :D I piloti pak přišli prý se rozloučit.


Aha, to jsem nevěděl, tak to pardon :D

honzeek1
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 354
Registrován: 12. 11. 2006, 11:19
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: Posledním letem OK-YBA

Příspěvek od honzeek1 »

Odpocivej v pokoji. Jsem rad, ze jsem v srpnu stihnul let v YBA v C. Byl to slusny bizar - treba tepla bohemka na odletu z ICN jako PDB, protoze tam letadlo stalo z predchoziho dne a tak podobne. :D Zamackl jsem slzu pri vzpomince na uroven letu s A310. Jedine svetle plus byla posadka.

pettte
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 455
Registrován: 02. 04. 2017, 15:55
Stav: Offline

Re: Posledním letem OK-YBA

Příspěvek od pettte »

honzeek1 píše:Odpocivej v pokoji. Jsem rad, ze jsem v srpnu stihnul let v YBA v C. Byl to slusny bizar - treba tepla bohemka na odletu z ICN jako PDB, protoze tam letadlo stalo z predchoziho dne a tak podobne. :D Zamackl jsem slzu pri vzpomince na uroven letu s A310. Jedine svetle plus byla posadka.

Oni jako fakt na dálkovce v C podávají místo zcela běžného Champagne jen Bohemku? A nevychlazená je úplně mimo... A tohle tady chceme zachraňovat z veřejných peněz?!

H_K
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 53
Registrován: 10. 12. 2016, 19:15
Stav: Offline

Re: Posledním letem OK-YBA

Příspěvek od H_K »

pettte píše: Oni jako fakt na dálkovce v C podávají místo zcela běžného Champagne jen Bohemku? A nevychlazená je úplně mimo... A tohle tady chceme zachraňovat z veřejných peněz?!


:D

And this chateau La Blance '68 is supposed to be served slightly chilled. This is room temperature! What do you think we are!? Animals!?

( https://www.youtube.com/watch?v=hghyz2yWtWQ )

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5905
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Posledním letem OK-YBA

Příspěvek od Globik »

Vychlazená Bohemka se kdysi podávala jako aperitiv na koupáckých charterech TVS. Je tedy dálkový produkt ČSA v C dneška horší, než před 20 lety cattle class charteru TVS?


Odpovědět