Vanuatu s Air Vanuatu

Odpovědět
Nemec
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 447
Registrován: 28. 01. 2006, 21:16
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Vanuatu s Air Vanuatu

Příspěvek od Nemec »

Abych zkrátil dlouhé čekání na možnost znova cestovat přidávám exotičtější trip report z cesty na Vanuatu s Air Vanuatu. Cestu jsem podniknul v srpnu 2018.

Air Vanuatu je dopravce ostrova Vanuatu. Flotila se skládá z 1 letadla Boeing 737-800, 1 ATR 72; v době mojí cesty měli ještě dvě, ale jedno ATR mělo v červenci 2018 nouzové přistání na letišti v Port Vile a po dlouhých opravách ho nakonec Air Vanuatu vyřadilo z provozu, a pár menší DHC6 a Britten Norman pro spojení mezi ostrovy. Air Vanuatu létá se 738 pouze pár destinací, a to SYD, BNE, AKL a nově MEL, brzy by měly ale dorazit 4 nové A220 a nahradit tak 738 na těchto linkách. Nehoda ATR zde: http://avherald.com/h?article=4bbaba28

S Air Vanuatu jsem letěl spojení SYD-VLI-SYD a také domácí přelet s ATR VLI-TAH-VLI. Protože jsem do SYD přiletěl brzy ráno z Darwinu na domestic terminál, musel jsem se nejdříve dopravit vlakem na mezinárodní terminál odkud Air Vanuatu létá, ale i když jsem dorazil okolo 8 check-in už byl otevřený. Z OLCI jsem si vybral místo úplně vzadu 30F, což se ale neukázalo jako dobrá volba, hned při check-inu míjím čínskou skupinku o 30 lidech s průvodcem s vlaječkou z pořadu „Survivor“.

Odlet je plánovaný na 10.55 nástup začínáme okolo 10.30. Let je téměř plný, z kapacity 170 míst (8C 162Y) je obsazeno 157 míst. V letadle bohužel zjišťuji, že čínská skupinka skupinka sedí spolu se mnou vzadu letadla. Dokonce mi zvládla i obsadit místo ale když letuška zjistí kde mám sedět rychle sjedná pořádek a skupinka se přesazuje. V 11.30 náš 737-800 YJ-AV8 začínají vytlačovat a pomalu se vydáváme k dráze 34L a startujeme, po startu hned následuje pravá otočka abychom se vyhnuli alespoň částečně městu.

Stoupáme do letové hladiny a opouštíme pevninu, nejbližší pevninu, kterou uvidíme je po dvou třetinách letu Nová Kaledonie. 737 je vybavený Sky Interior a během letu je možné se připojit k WiFi, nelze s e tedy připojit na internet, ale pokud si člověk stáhne před letem aplikaci Air Vanuatu, získá přístup do zábavního portálu, kde může sledovat filmy, mapu a tak dále zadarmo. Já občas kontroluji mapu a pouštím si Blade Runner ale po probdělé noci po nočním letu spíš pospávám.
Po zhruba hodině a půl začne personál s občerstvením. Letí celkem 6 stevardů a stevardek ale vozík jede pouze zepředu. Po chvíli ale začne roznášet nepříliš nadšená, nutno říci, že není nadšená zejména z čínské skupinky, kde anglicky umí jen průvodce, stevardka i jídlo zezadu každému jednotlivě. Na výběr je jehněčí nebo ryba, já volím jehněcí, které je skvělé. K pití volím pivo, bohužel jen Heineken. Po zhruba 3 hodinách přelétáváme Novou Kaledonii a pokračujeme dále nad Tichým oceánem směrem k Vanuatu.

Let je klidný a po necelých 4 hodinách začínáme sestup na letiště v Port Vile. Ve VLI je polojasno ale občasné přeháňky. Přiblížení k letišti je ze západu a těsně před dráhou se letadlo teprve stáčí doprava na osu dráhy kvůli blízkosti hory, která je u letiště. Dosedáme a rychle brzdíme na konci dráhy se otáčíme a backtrackem se pojíždíme ke stojánce. Po přistání se jde na pasovku, která v místním tempu trvá 50 minut a poté vyrážíme na ubytování. Letadlo má před sebou ještě let do AKL a zpět.

Po pár dnech se vracíme na letiště a v plánu je výlet na ostrov Tanna, kde se nachází aktivní sopka Yasur, na kterou máme v plánu výlet. Výlet bohužel nebyl bez komplikací, kvůli nehodě jednoho z ATR mělo Air Vanuatu omezený provoz domácích linek a cestující si museli vystavené letenky ještě potvrzovat před odletem, to my ale neprovedli, a proto jsem den před odletem při OLCI zjistil, že naše rezervace je zrušená. Problém se naštěstí podaří vyřešit a letenky dostáváme na druhý den. Odlet je ráno okolo 9 hodiny. na domácí lety je možní odbavit si pouze 10kg zavazadla ale při cestě na 2 dny to není problém. Let je půl hodinu opožděný, protože letadlo přilétá pozdě z Espitu Santo, takže na Tannu vyrážíme okolo 10. Let trvá necelých 40 minut a je bez servisu.

Původně jsem měl mít místo u okna, ale to mi obsadil místní, na tak krátkou dobu si ale sednu klidně do uličky, na pravé straně letadlo totiž stejně není moc co vidět, protože okol í ostrovy jsou nalevo od letadla. Na Tanně dosedáváme tvrdě a rychle brzdíme, dráha není příliš dlouhá a největší letadlo, které sem létá je právě ATR. Jedeme na hotel a odpoledne nás čeká výlet na sopku, tak abychom tam byli před soumrakem.

Druhý den ráno se opět vracíme stejným letadlem zpět do Port Vily, let je opět opožděný. Check-in zde probíhá tak, že si Vás odškrtnou ze seznamu pasažérů a vypíší vám ruční boarding pass. Místo mám přidělené opět u okna ale opět na druhé straně letadla, navíc ho mám opět zasednuté domorodcem, a tak opět zůstávám v uličce. Zajímavostí je, že kapitán letu je Čech, který u AV létá/létal, pokud jsem slyšel správně jméno od letušky.

Po třech týdnech na Vanutu je nutné dát souostroví sbohem a vydat se zpět do civilizace. Odlet máme naplánovaný na 7 ráno, proto vyjíždíme už před 5, abychom byli na letišti včas. OLCI není možný, protože pokračujeme ze SYD až do Prahy. Na letišti se pomalým tempem prokusujeme frontou až přijde další slečna, na výpomoc a bere si nás stranou. Když zjistí, kam až letíme, tak se asi proklíná, že si nevybrala někoho jiného ale po 20 minutách se jí podaří poslat všech 7 zavazadel až do Prahy. Letiště v Port Vile je dost malé, takže rychle procházíme bezpečnostní kontrolou, kde jsou dva rámy a už se nastupuje.

Dnes zrovna prší ale při nástupu si člověk může vzít deštník, který u letadla zase nechá. Sedím opět v zadní řadě a opět mám štěstí na čínské sousedy, naštěstí let není plný, takže máme alespoň sedačku mezi námi volnou. Let bude trvat skoro 5 hodin kvůli silnému protivětru. Z VLI odlétáme na čas a jen těžkopádně se odlepujeme od dráhy. Po startu se podává snídaně, výběr dnes není, dostáváme klasické vejce, párek, rajče. Let je klidný a většinu prospím. V Sydney přistáváme na čas a vydáváme se rovnou do města, neboť let dále do HKG máme až v 11 večer.

Doufám, že vám TR líbil a přidávám ještě pár foto z Vanuatu a Tanny.

P.S. Pardon, jestli jsou zase špatně obrázky, já to nějak neumím.... :crazy:
Přílohy
yas4.jpeg
yas4.jpeg (133.44 KiB) Zobrazeno 4035 x
yas3.jpeg
yas3.jpeg (166.25 KiB) Zobrazeno 4035 x
yas2.jpeg
yas2.jpeg (191 KiB) Zobrazeno 4035 x
Yas1.jpeg
Yas1.jpeg (82.51 KiB) Zobrazeno 4035 x
van3.jpeg
van3.jpeg (182.45 KiB) Zobrazeno 4035 x
van2.jpeg
van2.jpeg (462.7 KiB) Zobrazeno 4035 x
van1.jpeg
van1.jpeg (161.15 KiB) Zobrazeno 4035 x
van.jpeg
van.jpeg (298.93 KiB) Zobrazeno 4035 x
taxi.jpeg
taxi.jpeg (148.91 KiB) Zobrazeno 4035 x
sydapp.jpeg
sydapp.jpeg (237.58 KiB) Zobrazeno 4035 x
prilet.jpeg
prilet.jpeg (159.13 KiB) Zobrazeno 4035 x
odlet.jpeg
odlet.jpeg (349.74 KiB) Zobrazeno 4035 x
obed.jpeg
obed.jpeg (199.68 KiB) Zobrazeno 4035 x
NC.jpeg
NC.jpeg (120.63 KiB) Zobrazeno 4035 x
efate6.jpeg
efate6.jpeg (226 KiB) Zobrazeno 4035 x
efate4.jpeg
efate4.jpeg (218.91 KiB) Zobrazeno 4035 x
efate1.jpeg
efate1.jpeg (305.89 KiB) Zobrazeno 4035 x
efate.jpeg
efate.jpeg (382.73 KiB) Zobrazeno 4035 x
dep2.jpeg
dep2.jpeg (137.95 KiB) Zobrazeno 4035 x
dep1.jpeg
dep1.jpeg (114.05 KiB) Zobrazeno 4035 x
bh.jpeg
bh.jpeg (286.58 KiB) Zobrazeno 4035 x
atr.jpeg
atr.jpeg (217.69 KiB) Zobrazeno 4035 x
ATR 2.jpeg
ATR 2.jpeg (179.65 KiB) Zobrazeno 4035 x
at_vli2.jpeg
at_vli2.jpeg (133.37 KiB) Zobrazeno 4035 x
at_vli.jpeg
at_vli.jpeg (129.98 KiB) Zobrazeno 4035 x
app.jpeg
app.jpeg (194.64 KiB) Zobrazeno 4035 x


pavelpmi
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Příspěvky: 2207
Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Palma de Mallorca
Stav: Offline

Re: Vanuatu s Air Vanuatu

Příspěvek od pavelpmi »

Let je klidný a po necelých 4 hodinách začínáme sestup na letiště v Port Vile. Ve VLI je polojasno ale občasné přeháňky. Přiblížení k letišti je ze západu a těsně před dráhou se letadlo teprve stáčí doprava na osu dráhy kvůli blízkosti hory, která je u letiště.

To mi přichází úplně jak na zavolanou:
https://goo.gl/maps/oaDWd8w18BTJk3Vv5
https://goo.gl/maps/fpasBofAsE7LA1887
(Nejen) o tom totiž budu brzy psát. Stay tuned...

Tady máme video ze stejného letu,
https://www.youtube.com/watch?v=Coe8vKByux0
i když tady to vypadá na NDB přiblížení (dva stožáry NDB jsou před křídlem v čase 20:20).

V březnu 2015 už tak poškozený povrch dráhy letiště v Port Vila poničil cyklon Pam, v lednu 2016 s odvoláním se na nezpůsobilost dráhy přerušily lety na Vanuatu Air New Zealand a záhy se přidal i Qantas (aerolinky Virgin Australia pokračovaly). V témže roce začala oprava dráhy, která po nocích a za denního provozu trvala tři roky.
A jako by koronavirus nestačil, letos v dubnu postihl ostrovy další cyklon Harold:
https://www.reuters.com/article/us-vanu ... SKCN21W10Q

Díky za report a fotky! :clap: Kdyby ses trošičku rozepsal i o Vanuatu, vůbec bych se nezlobil, přece jenom je to pořádná exotika. :thumbup:

whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4145
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Stav: Offline

Re: Vanuatu s Air Vanuatu

Příspěvek od whiskey »


Orus-x
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1251
Registrován: 28. 08. 2003, 15:28
Stav: Offline

Re: Vanuatu s Air Vanuatu

Příspěvek od Orus-x »

Super, díky !! Uvítal bych klidně i pár neleteckých informací, jak probíhal výlet na Mt. Yasur atp. Koukám, že ale trochu slevili z úrovně servisu (pochopitelně, jako všude), v r. 2011 dávali ještě půllitrovou láhev místního piva Tusker. Třeba dvě, když jsem hezky požádal :D Tenkrát měli taky jednu B737-800, ale jinou, registraci YJ-AV1.

whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4145
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Stav: Offline

Re: Vanuatu s Air Vanuatu

Příspěvek od whiskey »

Orus-x píše:Super, díky !! Uvítal bych klidně i pár neleteckých informací, jak probíhal výlet na Mt. Yasur atp. Koukám, že ale trochu slevili z úrovně servisu (pochopitelně, jako všude), v r. 2011 dávali ještě půllitrovou láhev místního piva Tusker. Třeba dvě, když jsem hezky požádal :D Tenkrát měli taky jednu B737-800, ale jinou, registraci YJ-AV1.

vide post vyssie, tam je AV1 z februara 2009 :)


Odpovědět