Původní plán byl projet ostrov kolem dokola za 2 měsíce. Když jsem viděl v půlce března, jaká je situace ve světě, tak jsem se rozhodl zůstat na Taiwanu, kde to celou dobu bylo pod kontrolou a kromě měření teploty a roušek by člověk ani pořádně nepoznal, že se něco děje.
Let zpět jsem měl s LX z PVG, protože jsem se chtěl cestou stavit v Šanghaji. Vzhledem k tomu, že Lufthansa Group z Taiwanu nelítá mi bylo jasný, že budu muset dopravu vyřešit jinak. V té době nebyly podmínky rušení a přebookovávání ještě natolik flexibilní jako jsou dnes. Nešlo zvolit odlet mimo PVG, kam jsem se neměl šanci dostat, protože nepouští cizince a tak jsem zažádal o refund za zrušenej let, kde mi slečna z LX Taipei řekla, ať vyplním formulář na webu. Jak jistě víte, LX má hluboko do kapsy a do dnešního dne nezpracovává refundy a nabízí pouze vouchery i proti nařízení Evropské komise. I když jsem vychytal na cestu do Asie (PRG - ZRH - HKG) levný J v B77W od LX, což je super produkt, tak mě tohle jednání dost zklamalo.
Z několika důvodů jsem chtěl být maximálně v červnu zpět v Česku a doufal v obnovení přímýho spojení BR nebo CI do Vídně, který bylo v plánu už na květen. Když jsem v půlce května viděl, že zrušili i červen, tak jsem holt musel začít pokukovat po jiných variantách. Nejvíce mě zaujali Turci, kteří vycházeli jako jediní finančně tak, že mi nekrvácely oči. Jenže jak se ukázalo, tak pořád odkládali opětovné spuštění provozu i otevření transitu cizinců v IST. A i když prodávali celou dobu Taipei, tak se mi to zdálo spíš jako přiflusnutí k jejich cash flow, protože vůbec nebylo jistý, že se to opravdu poletí. Oznámili dopředu jen obnovení spojů v Číně, kam u TK i většiny ostatních aerolinek Taipei spadá. Tuhle možnost jsem tedy taky vyškrtl.
Teď se zpětně ukázalo, že z TPE TK zatím lítat nebude a k BR s CI se přidá ke konci června pouze Emirates.
Já tak musel využít spojů, který stejně fungovaly skoro po celou dobu pandemie. Na výběr pochopitelně byly jen národní dopravci EVA do CDG a China Airlines do FRA, AMS nebo LGW. Vzhledem k tomu, že se daly koupit pouze nejvyšší bookovací třídy to vše stálo víceméně stejně, OW Y za ~22k, Y+ za ~29k nebo J za ~80k. Takovej baller, abych kupoval OW J za 80 tyček ještě nejsem, tak jsem zvolil zlatou střední cestu, protože ten rozdíl 7 tisíc už mi v tomhle kontextu přišel přijatelnej. Dalo se to obejít skoupením Marriot bodů s 60% bonusem, převedením do nějakýho výhodnýho FFP a koupení místa v J, ale to nevypadalo jako proces, kterej by se stihl za pár dnů a dostupnost v systému UA vypadala dost riskantně. Koneckonců to líta pouze jednou týdně.
S dostupností do Prahy dávalo smysl pouze CDG a FRA, ale se Skyteam skoro nelítám a 125% mílí do mýho Miles&Smiles za BR Y+ se neodmítá. Takže odděleně kupuju ještě týden před odletem nově obnovenej spoj ČSA CDG-PRG a jde se na věc.
Na letišti TPE odlítám z T2 chvilku před půlnocí, kde ten večer byly další spoje snad jen do PVG a HKG. Checkin byl zajímavej, protože mi u přepážky tvrdili, že nemůžu jako EU citizen vstoupit na území Francie, i když jsem měl vyplněný potřebný dokumenty, který mě k tomu opravňovaly. Nicméně mě i přes rozdílný aliance byly schopní odbavit až do Prahy po ukázaní ČSA boarding passu v mobilu, tak jsem byl rád, že jsem si mohl odškrtnout otravnou formalitu na CDG.
No, moc to na letišti samozřejmě nežilo, ale obchodů a restaurací bylo otevřeno poměrně dost.
Vyrazil jsem do jedinýho otevřenýho Priority Pass salonku Premium Plaza s plánem dát si před dlouhou cestou nějaký jídlo, drink a hlavně sprchu. Počítal jsem s upraveným servisem a minimem lidí, ale že bych tam byl jedinej host na cca 10 zaměstnanců mě opravdu nenapadlo. Absence alkoholu byla ještě smutnější. Na výběr bylo ze 2 jídel a la carte, tak jsem si alespoň objednal těstoviny, který nebyly vůbec špatný. Na sprchu jsem samozřejmě čekat nemusel, tak jsem vylezl asi 15min před boardingem a šel k jediné otevřené gate.
Podle checkin desku byl let z 40 % plnej, ale u gate to opravdu jako 40 % kapacity B77W nevypadalo. Bohužel se nedala pořídit pořádná fotka letadla v noci a po přistání v CDG jsem na to zapomněl. EVA má ve fleetu srandy jako Hello Kitty letadla, ale tohle všechno během pandemie zrušili.
TPE - CDG
Pátek 29.5. 2020, 23:40 - 7:30, 13h50min
EVA Air BR87, Boeing 777-300ER, premium economy
B-16733
U rezervace sedadel online to vypadalo, že je Y+ skoro vyprodaná, nicméně tam byl vzor, u kterýho jsem vytušil, že to je spíš záměrně vybookovaný kvůli rozestupům. Nebyl tak problém si u checkinu změnit místo na bulkhead u okýnka, který jsem bral kvůli největšimu klidu (předemnou už jen J, chodily tudy tak jen letušky) a vysouvací podpěry pod nohy. Maximálně sklopený to vypadalo jako levná kopie některých angled business sedaček. Za mě super, bylo to dost pohodlný, ale vyšším jedincům bych bulkhead nedoporučil. Ta vysunovací část není dostatečně dlouhá a zas tolik místa na nohy tam není. U ostatních Y+ sedadel máte takovou tu klasickou podpěrku na nohy na sedadle před váma.
Bulkhead jsem měl jen pro sebe, ale Y+ kabina byla zaplněna tak z těch 25%. Překvapilo mě, že si chtěl někdo změnit sedadlo právě na ten bulkhead a letuška ho poslala zpět.
Museli jsme všichni mít během letu na sobě roušky, což už je po pár hodinách celkem nepříjemný. Během servisu měly letušky na sobě k roušce ochranný brýle a rukavice. Taiwan zvládl koronu ukázkově, ale tohle vážně nebylo potřeba. V době odletu už víc než měsíc nebyl jedinej případ lokální nákazy, transit v zemi byl zakázán, takže podle mě byla větši šance, že letadlo spadne, než že by na palubě byl koronavirus. Někteří frajeři a frajerky z řad pasažérů měli i tak kompletní PPE oblek, kterej si při přistání v CDG nepochopitelně sundali. Asi se už těšili domů na omotání hlavy alobalem nebo já nevím, co to je za logiku.
Servis byl zkrouhlej, ale naštěstí pořád solidní. Nebylo na výběr z více jídel a každej tak dostal totožnej tác, pokud si neobjednal předem dostupný special meal. Jídlo bylo rozhodně lepší, než jsem kdy dostal v economy (možná srovnatelný s TK), ale od J jídel to mělo pořád daleko. Takže asi tak jako to v Y+ má být

Výběr z nápojů nebyl snad ovlivněn vůbec, takže mi kolovalo na stolečku pořád něco mezi vodou, ananasovým džusem a červeným vínem. To bylo až moc sladký, ale na asijský poměry pořád solidní.
Před odletem jsem si mohl zažádat o 50MB free wifi, což jsem využil a nad Sibiří to fungovalo poměrně dobře a svižně. V Evropě jsem se ale už nepřipojil. To moc nevadilo, protože v IFE bylo z čeho vybírat a navíc se lehce ovládalo.
Amenity kit s červenou gorilou už celkem připomínal J, bylo tam vše, co by kdo mohl kdy potřebovat.
Nesnáším Paříž
Přílet do pařížského rána při pohledu z okýnka byla za ten den bohužel asi jediná hezká věc. Rád bych věděl, jestli existuje člověk, co se těší na CDG, pokud neletí v jedničce AF.
Dorazili jsme na terminál 2 a já měl o 8h později let z 2A. Ač se to zdá být u sebe, tak kdo někdy byl na CDG tuší, že tohle není na 15 minut. Na letišti nikdo moc pochopitelně nebyl, a to ani z personálu. Na celým 2A terminálu byl otevřenej pouze jeden obchod s potravinama a pitím, restaurace žádná, tak jsem si dal výživnou snídani.
Bohužel jsem netušil, že i ten jedinej obchod po dopoledním odletu do FRA zavřou taky, a tak zbyly pro lidi jen automaty. Otevřenej salonek byl pouze vlhkej sen, ale vzhledem k minimu lidí se dalo v pohodě najít pohodlný místo sám pro sebe.
CDG - PRG
Sobota 30.5. 2020, 15:50 - 18:05, 2h15min
ČSA OK761, ATR72-500, economy
OK-NFU
Sešlo se nás Čechů (a Slováků) poměrně dost, letadlo bylo tak ze 70 % plný. Vzhledem k počtu lidí a přístupu přímo po runwayi jsme byli rozdělení do skupinek, což způsobilo asi půl hodiny zdržení. Když jsem šel kolem letadla, tak byl pořád otevřenej zavazadlovej prostor a vypadal, že by se tam už nevešel ani nejmenší kufr. Podcenění situace? Dobře poskládaný lego? Těžko říct, další den na téhle lince měl letěl A320, což se mi zdálo jako rozumnější varianta.
Let nemá cenu rozepisovat, servis nebyl žádnej, letuška a letušák chodili s rouškou a se štítem a opakovali, ať dodržujeme social distancing. Za 4,5 tisíce si dokážu ty 2,5h užít líp.
Přílet do Prahy
Kromě dodržování odstupů nám nic jiného řečeno nebylo. U pasovky se mě jen zeptali, odkud přilítám, ani se nepodívali na razítka a víza a hned mě nechali jít. V té době platilo, že měl člověk po překročení hranice volat na místní KHS a domluvit se na odevzdání testu/testování nebo karanténě. Tohle nahlášení nikdo nekontroluje ani k tomu nevybízí a pokud aerolinky nepředávají seznam pasažérů (pochybuju?), tak neexistuje žádná páka, aby se člověk nahlásil. No, nejsme na Taiwanu, aby tady nějaký opatření fungovalo, ale trochu mě systém založenej na poctivosti jednotlivců zarazil. Nehledě na to, že se na KHS o víkendu nedovoláte a z ministerstva mi potvrdili, že se můžu do místa karantény dopravit hromadnou dopravou.
Překvapení pak čekalo mě a asi 20 % osazenstva letu u bagáže, respektive u nebagáže. Zastavil se pás a mě tak nějak došlo, že hráli ruletu s kuframa o místo do toho ATRka. No, alespoň se nemusím z letiště tahat kufrem. Ten doletěl tím dalším spojem v A320 a byl mi doručen třetí nebo čtvrtej den.
To bude zatím za mě vše, napoprvé jsem se trochu rozepsal a doufám, že příště snad už u nějakýho J/F reportu za normálních podmínek.