Kdysi v lednu jsem si kupoval za hubičku mimo jiné červnový let VIE-FRA-VIE, ostatně to tak dělám celkem pravidelně - cca 1x za měsíc se potřebuji přemístit mezi Brnem a Würzburgem... Někdy kupuju lístek na rychlovlak ICE z Vídně, někdy vyjde líp letenka do Norimberku, Frankfurtu nebo Stuttgartu... Samozřejmě že vymyšlené kombinace na březen, duben a květen jsem raději nechal propadnout resp. “navoucheroval” - což ale může být lehce to samé co nechal propadnout... Avšak od 15. června kdy se v Evropě otevřely hranice bez nutnosti negativních testů na Covid-19 jsem uvažoval, že letenku na poslední červnový týden asi tentokrát využiji. Přeci jen v Rakousku je aktivních případů Covid-19 výrazně méně než u nás - cca 700 versus 2500 u nás a německých 7500 je v přepočtu na obyvatele také výrazně méně než v ČR. Tak jak v ČR máme ohnisko uhelných dolech na karvinsku, Německo má ohnisko na jatkách v Günterslochu, výrazně severněji než se mám pohybovat. No tak to riziko je podle mne malé a jdu do toho. U nás taky už spousta lidí má omezení a roušek plné zuby a občas jdou do restaurace nebo do obchodu bez ní a toto chování já osobně vidím jako rizikovější než cestu do Rakouska nebo Německa. Díky volnosti cestování se podle mne však počty nakažených opět zvýší. Takže jet raději teď, kdoví jak to bude za pár měsíců...
Kvůli opravě mostu na I/52 na Nových Mlýnech raději volím cestu po D2 a přes Lednici, Valtice a Schratenberg na rakouskou dálnici A5. Příjezd na sever Vídně bez problémový, od místního P+R jedu S-bahnem na letiště. Většina cestujících má automaticky ve vlaku roušku a při výstupu si ji sundávají. Sice někteří ji mají jen tak hala-bala - jen přes ústa - asi aby mohli volně dýchat nosem ale dodržují to podobně jako u nás v MHD všichni.
Ve Vídni je veškerý provoz koncentrován do terminálu 3, lidí i letů je výrazně méně než jindy, ale letiště duchů to od 16.června, kdy spustil provoz Austrian taky už není. Právě s Austrianem mám letět - akorát to mělo být původně do FRA, tím jak se jim zmenšila poptávka osekali 12 denních letů na 4 a já se u zpátečního letu nestrefil do letu, který by operovali. Tak místo, aby mi posunuli zpáteční odlet na jeden z termínů kdy letí letadlo, stornovali mi celou letenku i s cetou tam i zpět. Prý se mám ozvat telefonicky na hotline, což je ale nemožné a po 5tém pokusu jsem to vzdal a nechal si vystavit na stornovanou letenku voucher s bonusem 50 Eur pokud do konce srpna přebookuji na let do konce roku... Cca 10 dnů před odletem jsem totiž našel, že VIE-STR-VIE ve stejném termínu je jen o 20 EUR dražší než původní letenky do FRA, tak jsem mávl rukou a koupil to. Aspoň má Austrian i symbolický český příspěvek na záchranu, když už nám pomáhá nechtěně zajišťovat leteckou obslužnost jižní Moravy...


atmosféra na VIE
No zpět k atmosféře na letišti - můj oblíbený Interspar a spousta dalších obchůdků a bister je zavřených, otevřený byl cca 1 z 5. Na security 3minutová fronta, lidi se snaží dodržovat rozestupy, masky mají všichni. Securiťáci zas pokaždé když přijede po někom box na osobní a příruční věci jej pokaždé extra otírají desinfekcí. Na začátku Fka mne překvapuje kolik tu je lidí. Relativně plno. Boarding probíhá se zpožděním, cestující opět se snaží o dodržení rozestupů, avšak pak nás boardují busy... Rovnou dvěma, abychom se v nich na sebe nemačkali. Podle všeho poletí jen 43 PAX, tak je Austrian strašně rád za to, že dosud nevyřadil Dášenky - najednou se mu malé letadlo hodí...

boarding ve VIE busem

nástup
Při nástupu odevzdávání větších příručáků formou “delivery at aircraft” - nevešly by se do binů - klasika co známe z Brna díky BMI... Při nástupu každý fasuje desinfeční vlhčený ubrousek. U Dášenky, která má 2+2 sedadla jde špatně dodržet, že prostřední sedadlo bude prázdné a tak sedám vedle neznámého chlapíka a rozestup mezi náma rozhodně není ani 2 metry, ani 1,5 metru ani 1 metr- což byly různé povinné rozestupy co jsem na své dnešní cestě zažil... No úplně fajn jsem se necítil - doufal jsem v poloprázdné letadlo a to že můžou nasadit cca 70 místnou Dášenku mne prostě nenapadlo.
Startujeme a chvilku po startu je vidět že pořád ještě spousta strojů Austrianu, Laudy, Wizzairu ale i zkrachovalého Levelu ve Vídni pořád sedí odstavená z provozu.

odstavené stroje u C-čka
V půli letu mne překvapil servis - voda a čaj nebo káva. Někde jsem totiž četl, že Lufthansa v rámci opatření boje s Covid-19 prostě servis zrušila. Potěšilo mne to, měl jsem žízeň ale přeci jen na chvíli člověk musel sundat roušku... Můj soused raději nic nechtěl.

nafasovaná desinfekce

odstavené stroje ve Stuttgartu

pás s kufry nejde přehlídnout
Při přistání ve Stuttgartu se opakuje obrázek s odstavenými letadly, tady je dominantní Eurowings, Lufthansa, Lauda a SunExpres. Opět de-boarding 2 busy. Po příchodu na letiště zjišťuji, že kromě našeho letadla nic zrovna nepřiletělo, pás s kufry má napsanou jen destinaci z Vídně. Přiletěli jsme s cca 45 minutovým zpožděním. Ještě na letištní Edece nakoupím něco jídla na večeři a kdo ví - možná budu potřebovat i snídani... V s-bahnu na hlavní nádraží prochází securitka a upozorňuje dva snědoněmce, aby si nasadili roušku co jim plandá na krku. Jinak je s-bahn téměř prázdný... V hotelu jsou zrušené snídaně recepce je formou trezoru, SMSkou dostávam kód a vypadne mi z něj klíč od mého pokoje. Fakturu i formulář hosta mám na stolečku v pokoji.Ve Stuttgartu je hezký večer a místní zahrádky hospod jsou narvané hosty k prasknutí. Roušku namá skoro nikdo...

prázdný s-bahn ve Stuttgartu
Pocity mám smíšené - přeci jen chybí málo a s dalším uvolňováním se díky volnému cestování může velmi rychle objevit ohnisko na letišti, podle mne není úplně vyloučeno, že se tak nestane a dojde znovu ke zpřísnění dnešních relativně uvolněných nařízení. Zajímavé je vidět, že opatření států ale i chování jednotlivých lidí se v Německu, Rakousku nebo Česku se postupem času sjednotilo. Proto jsem rád, že jsem se vydal teď, abych vyřídil své záležitosti - je možné, že za měsíc, za dva počty nakažených opět prostou a státy naznají, že to se současným uvolňováním přepískly,,. Osobně ale doufám, že si lidé uvědomí, že jakkoli přišlo v důsledku koronaviru mnoho lidí o život, že víc než virus samotný je víc ohrožuje strach z něj a neblahé ekonomické následky tohoto strachu. Doufám tak, že znovuobnovené možnosti cestování byť za omezujících podmínek nám už žádná neočekávana situace nebo opatření nezruší.
Mno nazpět mám letět ve čtvrtek 25.6. - ano zasvědcení vědí - zrovna ten čtvrtek, kdy má valná hromada Lufthansy rozhodovat o přijetí německé státní pomoci. Jistý milionář vlastnící 15procent je proti. Teoreticky není vyloučena platební neschopnost Lufthansy pokud valná hromada neschválí nabízenou pomoc...Tak kdo ví, jestli moje zpáteční cesta bude taky tak bezproblémová...