
Výlet začíná v pondělí v Praze, kdy dopoledne odjíždím do Vídně RegioJetem v Relax třídě, užívám si kávu, croissanty, další dobroty a sushi na cestu. Odpoledne si prohlížím Vídeň, která mi teda doopravdy nadchla. Z mého pohledu nádherné moderní upravené město. Ubytovávám se v pěkném hostelu, na pokoji jsme 3 na 10 postelí. Ráno vstávám ve 4 a jedu linkami S na letiště. Všechen provoz je převeden do T3 a tak letiště nevypadá mrtvě.
7. 7. 2020 VIE-MLA, W6 2819
0625-0840
A321, reg. HA-LXD
age 4.3 years
obsazenost cca 80%
Let s Wizzem byla klasika, jen ty masky po celou dobu a o autobus víc na boardování. Občerstvení prodávali a dalo se platit i cash.
Na Maltě jsem hned vzal autobus do města, půjčil si skútr a víceméně objel ostrov proti směru hodinových ručiček. Bylo horko, jako asi každý den tam. Pláž na koupání jsem natrefil písečnou s 2metrovýma vlnami. Viděl jsem chameleona, co na mě měnil barvu. Jak pěstují dýně a rajčata, které jsem s (tedy bez) dovolením ochutnal. Na závěr dne jsem prochodil historické centrum Valletty, kde bylo vidět, že turistů je méně. Noc jsem přečkal na vysokoškolském hostelu, kde jsme byli na pokoji zas jen dva.
8. 7. 2020 MLA-VIE, FR 7302
0920-1140
A320, reg. OE-LOP
age 18.9 years
obsazenost cca 50%
Ráno jsem vrátil skútr a zas autobusem dojel na letiště. Čekal mi let operovaný Laudou, což jsem rád. Airbusy jsou o něco pohodlnější než 737 kvůli šíři sedaček, a nebo ho mám prostě taky jen radši. Nízký Load faktor mi zařídil let, kdy s letenkou za 9,99 Eura, jsem si vyžebral místo v exit row, ve které jsem byl sám. Za mnou v řadě taky nikdo, takže i sklopená sedačka. A jako bonus jsem měl výhled na kouřící sicilskou Etnu, úžasné.
Ve Vídni jedu OBB Railjetem na Hbf a mám přes dvě hodiny času do odjezdu Regio Jetu, a tak se vydávám prohlídnout si Arsenal a pak botanickou zahradu. Vídeň je fakt špica, něco tak pěkného jsem nečekal. Skvělé jsou železnice, kde to září novotou a přesností. A okolí nádraží je taky krásné. Opravdu doporučuji volně přístupnou botanickou zahradu, do které v pohodě dojdete z nádraží i při nějakém delším přestupu.
Lucemburk
Routing dalších letenek stojí za zmínku, letenky jsem kupoval v první polovině června, možných variant bylo i v sobotu nesčetně, ale postupně mizely. Když už se na sobotu nedala koupit žádná letenka PRG-LUX, ale lety měl stále potvrzené, tušil jsem zradu. Asi o týden déle opravdu přišel mail o zrušení, tak jsem si našel pár variant a s tušením, že Lucembursko bude pěkná zem, jsem usoudil, že mohu odletět už v pátek. Nabízely se rozumné lety s přestupem jen ve Frankfurtu za levno, ale já zmerčil možnost letět dášenkou, kterou operoval buď Austrian nebo Luxair. Po dovolání se na callcentrum Lufthansy mi opravdu dovolili vystavit routing přes Mnichov a Berlín se závěrečným segmentem operovaným Luxairem a De Havilland Canada Dash 8. Tím jsem nikdy neletěl a měl hroznou radost, že zkusím novou kvalitní aerolinku a další značku vrtuláka.
Aby to nebylo jednoduché, asi týden a půl před odletem jsem uviděl v rezervaci pouze round trip Praha Berlín a zpět Lucemburk Praha. Musel jsem se zas dovolat na LH callcentrum, což trvalo dohromady přes hodinu a půl provolaného čekání na operátora. Nakonec jsem se dovolal na číslo Swiss a ochotný pán to přes urgentní schvalování dal dohromady s tím, že ten poslední segment byl opravdu automaticky zrušen, protože ho jaksi nikdo předtím nepotvrdil, a tak mě vyškrtli.
10. 7. 2020 PRG-MUC, LH1693
1700-1750
A319, reg. D-AILB
age 24 years
obsazenost Y cca 50%
Na T2 v Praze skenuji boarding pass, procházím celní kontrolou a za security, kde fungují jen manuální dráhy se ocitám v poloprázdných prstech D a C. Tady mám jednu výtku, desinfekce na ruce se v prstu C nachází pro pány jen jediná, ukrytá na jedněch záchodech. (V porovnání s Rakouskem i Maltou, nádražími, letišti a obchody, je to teda slabé.)
Let do Mnichova je krátký a zpestřený kličkováním mezi vysokými kumuly, které nás o hodně převyšují. Servíruje se voda Elisabethen Quelle.
10. 7. 2020 MUC-TXL, LH1956
1900-2005
A319, reg. D-AILT
age 22.7 years
obsazenost Y cca 80%
Vnitrostátní let je slušně zaplněn, avšak drží se mi štěstí, že nemám spolucestujícího. Zde odbočka. Při rezervaci letů a pak sedadel jsou prostřední řady na všech letech (regionální nyní, dálkové v zimě) zprvu vyblokované (u konfigurace 2-2 jsou vyblokovaná sedadla C a F (u exitu vyblokované D místo F)) a uvolňují se zřejmě až při překročení určitého počtu cestujících.
Let je pozdržen z důvodu blesků kolem letiště a přerušení veškerých venkovních prací handlingu včetně boardingu. Naštěstí po 15mitutách je vše obnoveno a přestávám se strachovat, že přenocuji v Berlíně. Zpoždění doháníme a docela v klidu přecházím venkem mezi hnusnými terminály.
10. 7. 2020 TXL-LUX, LG9474
2055-2225
Dash 8, reg. LX-LQJ
age 3 years
obsazenost cca 80%
Do letadla boardujeme pěšky, sedám si vedle paní, ta ale pak najde volná místa hned v řadě za námi. Při boardingu dostáváme balíček s des. ubrousky, rouškou, pytlíkem na odpadky, možná ještě něco.. Lufthansa oproti tomu dávala „jen“ desinfekční ubrousek, ale velký a z materiálu jako bývaly rozdávány horké ručníky. Oproti tomu Wizz dával dva miniaturní ubrousky asi 2x4cm. Lauda nic.
Po vzletu je hlášeno, že chtějí udržet vysoký standart servisu a bude podáváno pití a snack. Pokud by měl někdo cizího spolucestujícího a měl strach, má říct a vynasnaží se cestující rozsadit tak, aby se každý cítil komfortně. Výběr je bohatý, já beru šumivé víno, k tomu je výborný mix oříšků.
U tohoto letadla se mi opravdu líbí unikátní pohled na podvozek, protože u žádného jiného běžného typu není vidět přímo a zblízka kolo podvozku, jak dosedá na runway.
Lucemburk má veřejnou dopravu zadarmo po celé malé zemi včetně vlaků, busů, tramvaje a lanovky. Toho jsem využil k objevení krásy hradu ve Viandenu a Biodiverzitního centra blízko vesnice Schengen. Biodiverzitní cetrum mohu doporučit, příroda s jezery je nádherná, dost živočichů, na svazích se pěstuje víno a budova centra je celá dřevěná s krásnou střechou. Hlavní město se dá projít pěšky, i když není rovinaté. Ještě se nabízela snadná cesta, jak navštívit Francii a město Mety (krásné centrum, chrám i ostrovy a okolí řeky). Vlaky tam jezdí každou chvíli, a na jednu cestu jsem dokonce vybral TGV. Byla to dvoupatrová jednotka, je znát, že už to nějaké léta jezdí a je to dost ošoupané. Taky se to ani nerozjelo nijak rychle, ale tam jde spíše o poměry na trati a krátké úseky.
Ráno po dobré hotelové snídani odjíždím na letiště dříve, abych využil voucher na covid test zdarma. Po pár dnech přichází sms s vytouženým heslem „négatif“.
13. 7. 2020 LUX-MUC, LH2317
0925-1030
CRJ900, reg. D-ACNU
age 9.2 years
obsazenost cca 70%
CRJ mám rád, letěl jsem s ním podruhé a moc mi to bavilo, svižný start, na takovou trubku pohodlné sezení a pěkný výhled.
Ačkoliv jsem dostal opět exit row, na poslední segment do Prahy nenastupuji a zůstávám v Mnichově. Do města se dostávám LH Expresem, akční online lístek nejde za boha na slunku načíst, po cestě nefunguje wifi, na nádraží jsme se zpožděním asi 10 minut.
Na žádném letu, ani vlaku jsem nikdy neměl cizího spolusedícího a na roušky si člověk prostě zvykne. Nikde žádné fronty. Takže proto pohodlné cestování.
V pondělí očekávám další pokus o výlet do Baltských zemí, který možná přidám níže, pokud vše zůstane dobré.