SFO-PRG v době koronavirové
SFO-PRG v době koronavirové
V červnu se na internetu objevily zvěsti že Lufthansa obnovuje provoz a protože nikomu se nechtělo trávit léto v zarouškované Kalifonii, rozhodnutí netrvalo dlouho a letenka byla na stole (teda v emailu). Během pěti dnů se Lufthansa rozhodla lety zásadním způsobem předělat, takže bylo nutno volat na Lufthansu a žádat o přebookování na jiný den. Po 50 minutách poslechu čekací melodie jsme se dočkali a zvolili datum nového odletu na úterý 30.6.
Cesta na letiště probíhala normálně, naštěstí se obětoval kamarád a nemuseli jsme riskovat nákazu pomocí Uberu. Mezinárodní terminál zel prázdnotou, jen před odbavením Lufthansy byl had na alespoň 45 minut. Času ale bylo dost, tak jsme dodržovali 6 stop vzdálenost a pomalu se blížili odbavovacím pultíkům. Čekání na zpestřily dvě události. Nejdříve zajímavý pohled na pasažéra v business class, který nehodlal nic riskovat a byl v podstatě oblečen do hazmat oblečku. V tem okamžik jsem si trochu říkal zda jsem přípravu nepodcenil - cestoval jsem naprosto jako obvykle, jen jsem měl roušku (kterou jsem sundal pouze 2x a pak až v Praze). Druhá situace která nám zpestřila čekání byl drobný konflikt mezi jedním pasažérem a pracovníky odbavení, jež si vyžádal příjezd ochranky na segway, Konflikt vyvolávající pasažér nedisponoval řádnými dokumentu které by mu umožnily vstoupit na palubu. Bohužel ač se všichni těšili že budou natáčet video a budou slavnými na youtube, facebook, instagram, ... tak po pár sprostých výrazech k další eskalalci nedošlo a vše se vrátilo do normálu. Jak jsem se později dozvěděl, ačkoli měl dva pasy (Ukrajina, USA), ani jeden nebyl uznán letu schopný.
Při vlastním odbavením došlo i na vážení příručních kufrů, z nějakého důvodu Lufthansa vyžaduje 8kg max. Tři kufry vyhověly ale ten poslední měl 13kg. Padl návrh přeložit pár věcí někam jinam. Tak jsme těch 5kg přeložili do kufru který byl předešle uznán za letuschopný a ačkoli jsme jeho hmotnost zvýšili tím páde na oněch 13kg, nikomu to nepřišlo jako nějaká překážka a i poslední palubní kufr vyfasoval štítek "Lufthansa Cabin Luggage".
Následoval přesun na security. Teda tak prázdnou security jsem ještě neviděl. Před námi prázdno, a námi prázdno, žádný stres a dokonce jsme mohli jít přes normální detektor kovů, a ne ten přes tu obludnou rengentovou mašinu. Takhle kdyby to bylo vždy, to by bylo super .
Vlastní terminál vypadal jako město duchů - za celý den odlétalo z bran G jen 7 letů. Brány A (mezinárodní) a terminály 1 a 2 (domácí) jsou zavřené. Veškerý provoz se soustředil na terminál 3 (brány E a F) a mezinárodní terminál brány G. Poměrně smutný pohled na letiště které v normálních dobách použije skoro 60 milionů pasažérů ročně.
Na konci terminálu G otevřeli nedávno venkovní terasu, která dává pěkný výhled na zaparkovaná letadla, na náš A350 a i na runway 28. Konečně možnost si sundat na chvíli roušku. Bohužel za celých 20 minut co jsem tam byl nevzlétlo ani jedno letadlo .
V 5 večer jsme začali boardovat. Co bylo překvapující, nikomu už nekontrolovali boarding pass, ale každého před vstupem do gate vyfotili, skoro jak na nějakou atrakci. Možná tenhle systém odbavení provozuje LH už déle, ale ještě jsem neměl možnosti se s ním setkat (s LH jsem letěl naposledy v roce 2018). Boarding proběhl velice rychle, letadlo bylo plné na cca 70 procent - všechny prostřední sedadla nešla rezervovat, takže byla v letadla poměrně vzdušná atmosféra. Za chvíli jsme startovali z dráhy 28 a následoval obvyklý vyhlídkový let nad Bay Area. Poté jsme letěli poměrně na sever (víc než obvykle), ale díky tomu celý let trval jen něco málo přes deset hodin (když si vzpomenu jak jsem jednou letěl PTY-SFO v 737 a trvalo to asi 7 a půl hodiny, přitom na mapě to vypadá že je to kousek ...)
Po hodině letu následoval servis kde změna byla že místo obvyklých dvou jídel na výběr bylo jen jedno vegetariánské. Ačkoli vzhledově spíše průměr či až podprůměr, chuťově naopak jedno z nejlepších jídel v economy. Jen máslo nešlo roztírat (2/10). Dokonce ačkoli fámy tvrdily opak, Lufthansa rozlévala i alkohol, tak nám to hned rychleji uteklo.
Po večeři jsem zhlédnul jeden a půl filmu a byl čas na spaní. Podařilo se mi usnout přerušovaným spánkem na 4 hodiny, ale vzhledem k tomu že jsem spal v roušce, považuji jo to za solidní úspěch. Asi hodinu před přistáním jsme dostali snídani - croisant s vajíčkem a ovocný salát. Opět chuťově velice dobré a mnohem lepší varianta než obvyklá bezchuťová vajíčka. Při přistání v Mnichově jsem si užíval pohled kamery za předním podvozkem a aniž jsem si všiml, už jsme byli na zemi - přistání jak do peřin.
Celý let mi přišel naprosto normální až na dvě věci - všichni měli pořád roušky a za celou dobu si nikdo nedovolil ani odkašlat. Samotná A350 je srovnatelná s B787 - nepřišel mi zásadní rozdíl jak v pohodlí, tak ve hluku. Několikrát jsem měl možnost letět A380 a ta byla co se týče hluku opravdu někde jinde (RIP).
V Mnichově jsme proběhli imigrací do Schengenu - ta byla poměrně pomalá jelikož pár lidem se nedostávalo potřebných dokumentů a zdržovali všechny ostatní. Nám stačilo ukázat české pasy a boarding pass do Prahy a hned jsme byli venku. Letiště v Mnichově bylo výrazně živější než SFO, až na roušky vypadalo skoro v normálu mimo špičku (s tím rozdílem že to ale asi špička byla). Co bylo taky zajímavé, už jsme nešli přes žádný security check, to mě poměrně překvapilo, měl jsem za to že přes security check se nechodí akorát v rámci Schengenu ...
Po chvíli zevlování jsme se odebrali na gate na let do Prahy. Zde bylo jasně vidět že Evropa už Covid moc neřeší - na gate narváno a nějak jsem začal pochybovat o tom že v letadle se budou nějaká volná místa. Nakonec asi obsazenost 95% a po 40 minutovém letu (rozdávali vodu v lahvích) jsme přistáli v Praze. Letiště zelo prázdnotou, ale z nějakého důvodu jsme zastavili v polích vedle Boeingu Ryanair a všichni se narvali do jednoho autobusu. Moc mě to nenadchlo - přišlo mi že jestli jsem měl někde chytnout ten virus, tak v tom autobuse to bylo nejvíc pravděpodobné.
V Praze pak následovala další kontrola, nejspíš koronová, ale moc funkční nebyla. Poté co jsme ukázali pasy se nás pan kontrola zeptal odkud prý že letíme, tak jsme řekli že z USA. Na to p pokýval hlavou a řekl běžte. Tak nevím jak se dodržuje ta povinnost testů nebo karantény po příletu z rizikových zemí. My jsme byli ale uvědomělí a využili jsme možnosti otestovat přímo na letišti. Teda chvíli trvalo než jsme odběrové místo našli, nikde žádné ukazatele, nebo šipky nic. Díky internetu jsme ale věděli že je někde mezi Billou a KFC a tak jsme si cca 45 minut vystáli frontu a pak jsme šli na testy (brrr). Výsledky přišly asi za 8 hodin a nám začala česká letní pohoda .
Závěrem - přes všechny negativa současné situaci to byl jeden z nejpohodvějších letů co jsem zažil. Nikdo se nikde nerval, lidí bylo málo, prostě pohoda. Jsem zvědav (ne že bych se teda těšil) jak proběhne přesun zpět, z PRG se dá letět jen s přes FRA a pak United, čeká nás to v srpnu ...
Cesta na letiště probíhala normálně, naštěstí se obětoval kamarád a nemuseli jsme riskovat nákazu pomocí Uberu. Mezinárodní terminál zel prázdnotou, jen před odbavením Lufthansy byl had na alespoň 45 minut. Času ale bylo dost, tak jsme dodržovali 6 stop vzdálenost a pomalu se blížili odbavovacím pultíkům. Čekání na zpestřily dvě události. Nejdříve zajímavý pohled na pasažéra v business class, který nehodlal nic riskovat a byl v podstatě oblečen do hazmat oblečku. V tem okamžik jsem si trochu říkal zda jsem přípravu nepodcenil - cestoval jsem naprosto jako obvykle, jen jsem měl roušku (kterou jsem sundal pouze 2x a pak až v Praze). Druhá situace která nám zpestřila čekání byl drobný konflikt mezi jedním pasažérem a pracovníky odbavení, jež si vyžádal příjezd ochranky na segway, Konflikt vyvolávající pasažér nedisponoval řádnými dokumentu které by mu umožnily vstoupit na palubu. Bohužel ač se všichni těšili že budou natáčet video a budou slavnými na youtube, facebook, instagram, ... tak po pár sprostých výrazech k další eskalalci nedošlo a vše se vrátilo do normálu. Jak jsem se později dozvěděl, ačkoli měl dva pasy (Ukrajina, USA), ani jeden nebyl uznán letu schopný.
Při vlastním odbavením došlo i na vážení příručních kufrů, z nějakého důvodu Lufthansa vyžaduje 8kg max. Tři kufry vyhověly ale ten poslední měl 13kg. Padl návrh přeložit pár věcí někam jinam. Tak jsme těch 5kg přeložili do kufru který byl předešle uznán za letuschopný a ačkoli jsme jeho hmotnost zvýšili tím páde na oněch 13kg, nikomu to nepřišlo jako nějaká překážka a i poslední palubní kufr vyfasoval štítek "Lufthansa Cabin Luggage".
Následoval přesun na security. Teda tak prázdnou security jsem ještě neviděl. Před námi prázdno, a námi prázdno, žádný stres a dokonce jsme mohli jít přes normální detektor kovů, a ne ten přes tu obludnou rengentovou mašinu. Takhle kdyby to bylo vždy, to by bylo super .
Vlastní terminál vypadal jako město duchů - za celý den odlétalo z bran G jen 7 letů. Brány A (mezinárodní) a terminály 1 a 2 (domácí) jsou zavřené. Veškerý provoz se soustředil na terminál 3 (brány E a F) a mezinárodní terminál brány G. Poměrně smutný pohled na letiště které v normálních dobách použije skoro 60 milionů pasažérů ročně.
Na konci terminálu G otevřeli nedávno venkovní terasu, která dává pěkný výhled na zaparkovaná letadla, na náš A350 a i na runway 28. Konečně možnost si sundat na chvíli roušku. Bohužel za celých 20 minut co jsem tam byl nevzlétlo ani jedno letadlo .
V 5 večer jsme začali boardovat. Co bylo překvapující, nikomu už nekontrolovali boarding pass, ale každého před vstupem do gate vyfotili, skoro jak na nějakou atrakci. Možná tenhle systém odbavení provozuje LH už déle, ale ještě jsem neměl možnosti se s ním setkat (s LH jsem letěl naposledy v roce 2018). Boarding proběhl velice rychle, letadlo bylo plné na cca 70 procent - všechny prostřední sedadla nešla rezervovat, takže byla v letadla poměrně vzdušná atmosféra. Za chvíli jsme startovali z dráhy 28 a následoval obvyklý vyhlídkový let nad Bay Area. Poté jsme letěli poměrně na sever (víc než obvykle), ale díky tomu celý let trval jen něco málo přes deset hodin (když si vzpomenu jak jsem jednou letěl PTY-SFO v 737 a trvalo to asi 7 a půl hodiny, přitom na mapě to vypadá že je to kousek ...)
Po hodině letu následoval servis kde změna byla že místo obvyklých dvou jídel na výběr bylo jen jedno vegetariánské. Ačkoli vzhledově spíše průměr či až podprůměr, chuťově naopak jedno z nejlepších jídel v economy. Jen máslo nešlo roztírat (2/10). Dokonce ačkoli fámy tvrdily opak, Lufthansa rozlévala i alkohol, tak nám to hned rychleji uteklo.
Po večeři jsem zhlédnul jeden a půl filmu a byl čas na spaní. Podařilo se mi usnout přerušovaným spánkem na 4 hodiny, ale vzhledem k tomu že jsem spal v roušce, považuji jo to za solidní úspěch. Asi hodinu před přistáním jsme dostali snídani - croisant s vajíčkem a ovocný salát. Opět chuťově velice dobré a mnohem lepší varianta než obvyklá bezchuťová vajíčka. Při přistání v Mnichově jsem si užíval pohled kamery za předním podvozkem a aniž jsem si všiml, už jsme byli na zemi - přistání jak do peřin.
Celý let mi přišel naprosto normální až na dvě věci - všichni měli pořád roušky a za celou dobu si nikdo nedovolil ani odkašlat. Samotná A350 je srovnatelná s B787 - nepřišel mi zásadní rozdíl jak v pohodlí, tak ve hluku. Několikrát jsem měl možnost letět A380 a ta byla co se týče hluku opravdu někde jinde (RIP).
V Mnichově jsme proběhli imigrací do Schengenu - ta byla poměrně pomalá jelikož pár lidem se nedostávalo potřebných dokumentů a zdržovali všechny ostatní. Nám stačilo ukázat české pasy a boarding pass do Prahy a hned jsme byli venku. Letiště v Mnichově bylo výrazně živější než SFO, až na roušky vypadalo skoro v normálu mimo špičku (s tím rozdílem že to ale asi špička byla). Co bylo taky zajímavé, už jsme nešli přes žádný security check, to mě poměrně překvapilo, měl jsem za to že přes security check se nechodí akorát v rámci Schengenu ...
Po chvíli zevlování jsme se odebrali na gate na let do Prahy. Zde bylo jasně vidět že Evropa už Covid moc neřeší - na gate narváno a nějak jsem začal pochybovat o tom že v letadle se budou nějaká volná místa. Nakonec asi obsazenost 95% a po 40 minutovém letu (rozdávali vodu v lahvích) jsme přistáli v Praze. Letiště zelo prázdnotou, ale z nějakého důvodu jsme zastavili v polích vedle Boeingu Ryanair a všichni se narvali do jednoho autobusu. Moc mě to nenadchlo - přišlo mi že jestli jsem měl někde chytnout ten virus, tak v tom autobuse to bylo nejvíc pravděpodobné.
V Praze pak následovala další kontrola, nejspíš koronová, ale moc funkční nebyla. Poté co jsme ukázali pasy se nás pan kontrola zeptal odkud prý že letíme, tak jsme řekli že z USA. Na to p pokýval hlavou a řekl běžte. Tak nevím jak se dodržuje ta povinnost testů nebo karantény po příletu z rizikových zemí. My jsme byli ale uvědomělí a využili jsme možnosti otestovat přímo na letišti. Teda chvíli trvalo než jsme odběrové místo našli, nikde žádné ukazatele, nebo šipky nic. Díky internetu jsme ale věděli že je někde mezi Billou a KFC a tak jsme si cca 45 minut vystáli frontu a pak jsme šli na testy (brrr). Výsledky přišly asi za 8 hodin a nám začala česká letní pohoda .
Závěrem - přes všechny negativa současné situaci to byl jeden z nejpohodvějších letů co jsem zažil. Nikdo se nikde nerval, lidí bylo málo, prostě pohoda. Jsem zvědav (ne že bych se teda těšil) jak proběhne přesun zpět, z PRG se dá letět jen s přes FRA a pak United, čeká nás to v srpnu ...
-
- Kapitán
- Příspěvky: 5906
- Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
- Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Honolulu
- Stav: Online
Re: SFO-PRG v době koronavirové
Hezky napsáno, včetně fotek
Z té části od Mnichova po Prahu se mi dělá zle. Nacpat lidi do letadla, gatu i autobusu jakoby žádný COVID neexistoval...
S tou chybějící security je to zvláštní, ale možná se TSA uznává i v Evropě a pokud se na přestup nemohl přimísit nikdo přiletivší z jiné země než ze Států, tak se možná security nějak obchází. Pravděpodobně se k tomu někdo znalejší vyjádří líp než já
Z té části od Mnichova po Prahu se mi dělá zle. Nacpat lidi do letadla, gatu i autobusu jakoby žádný COVID neexistoval...
S tou chybějící security je to zvláštní, ale možná se TSA uznává i v Evropě a pokud se na přestup nemohl přimísit nikdo přiletivší z jiné země než ze Států, tak se možná security nějak obchází. Pravděpodobně se k tomu někdo znalejší vyjádří líp než já
Re: SFO-PRG v době koronavirové
No kontroliu musí človek aj po prílete z US, najskôr to bude nejaká výnimka v rámci Covid-19, predsa len viaceré letiská fungujú s menším počtom terminálov než obvykle (SIN...)Globik píše: ↑20. 07. 2020, 21:44Hezky napsáno, včetně fotek
Z té části od Mnichova po Prahu se mi dělá zle. Nacpat lidi do letadla, gatu i autobusu jakoby žádný COVID neexistoval...
S tou chybějící security je to zvláštní, ale možná se TSA uznává i v Evropě a pokud se na přestup nemohl přimísit nikdo přiletivší z jiné země než ze Států, tak se možná security nějak obchází. Pravděpodobně se k tomu někdo znalejší vyjádří líp než já
-
- Kapitán
- Příspěvky: 3146
- Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
- Bydliště: HAG
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: SFO-PRG v době koronavirové
Nemusi, resp. zalezi na konfiguraci letiste.jencik píše: ↑21. 07. 2020, 00:28No kontroliu musí človek aj po prílete z US, najskôr to bude nejaká výnimka v rámci Covid-19, predsa len viaceré letiská fungujú s menším počtom terminálov než obvykle (SIN...)Globik píše: ↑20. 07. 2020, 21:44Hezky napsáno, včetně fotek
Z té části od Mnichova po Prahu se mi dělá zle. Nacpat lidi do letadla, gatu i autobusu jakoby žádný COVID neexistoval...
S tou chybějící security je to zvláštní, ale možná se TSA uznává i v Evropě a pokud se na přestup nemohl přimísit nikdo přiletivší z jiné země než ze Států, tak se možná security nějak obchází. Pravděpodobně se k tomu někdo znalejší vyjádří líp než já
USA, Kanada a treba i ten Singapur jsou povazovany za bezpecne zeme (z pohledu letistni bezp. kontroly), ktere lze pustit primo do odletove/tranzitni zony. Umi to treba i AMS nebo FRA T1 a VIE T3. Vsechny "neciste" neschengenske zeme musi pred vstupem do tranzitu na kontrolu, schengenske zeme jsou "z definice" bezpecne jako cela EU, a tedy nemusi.
Vyjimka samozrejme je, pokud letiste nedokaze od sebe oddelit "ciste" a "neciste" cestujici, treba ve FRA mezi terminaly, nebo na PRG T1. Ve chvili, kdy se clovek muze potkat s clovekem, ktery neprosel kontrolou v "ciste" zemi, musi i on na kontrolu.
Tohle m.j. umi zpusobit loterii na bus gatech T1 ve FRA, kdy existuji pro NS jak ciste tak neciste bus-gates na priletu; z neciste zeme pudete na kontrolu vzdy, z ciste NS zeme (na busgates typicky neschengenska EU, tedy UK, Irsko nebo Bulharsko) vas muze vyhotit do jednoho nebo druheho...
Re: SFO-PRG v době koronavirové
No me se to stalo poprve. A to jsem tech USA-Evropa letu letel uz opravdu hodne ... Na druhou stranu od doby co jsme v Schengenu si nepamatuji ze by byla security jinde nez v Praze (teda pokud se tyce prestupu v Schengenu - na LHR je kontrola porad obema smery