COVID Ukrajina s ČSA 737 a Windrose E145 - PRG-KBP, LWO-KBP, KBP-PRG

Odpovědět
tristadvacitka
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 53
Registrován: 07. 04. 2019, 22:26
Oblíbené typy letadel: A380-800, B747-800, B777-300
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

COVID Ukrajina s ČSA 737 a Windrose E145 - PRG-KBP, LWO-KBP, KBP-PRG

Příspěvek od tristadvacitka »

Původně plánovanou cestu do Súdánu jsem z koronavirových důvodů musel změnit na bližší a hlavně dostupnější Ukrajinu. Ta jako jedna z mála non-EU zemí umožňovala vstup bez negativního testu na koronavirus. Situace ovšem byla jako na houpačce. Bez testu a karantény mohli vstoupit cestující z těch zemí, které mají lepší epidemiologickou situaci než sama Ukrajina. A protože se počet nakažených na 100 000 obyvatel začal v České republice zvyšovat, nevěděl jsem do poslední chvíle, zda test budu potřebovat nebo ne. Laboratoře GHC, které mají na letišti otevřená dokonce 2 odběrová místa, sice nabízí testování s výsledkem do 2 hodin, ovšem poplatek 7500 Kč jsem ochotný dát nebyl.

Test jsem nakonec nepotřeboval. Na Ukrajinu jsem proklouzl v sobotu a přepočet zelených a červených zemí probíhal až v neděli. V úvahu připadala reálně pouze jediná varianta letu, a to bohužel s ČSA strojem 737-700 operovaným Smartwings. Teoretickou možností byl ještě LOT, jenže Polsko v té době patřilo mezi červené země a vstup na Ukrajinu by se mi mohl zkomplikovat. UIA měly lety pozastavené a další nabídky byly z hlediska ceny už hodně mimo realitu. Letenka byla levná, kupoval jsem ji jednosměrně den před odletem za pouhých 2900 Kč. Nebyl jsem si jistý situací na Ukrajině, proto jsem se nechtěl uvazovat na fixní termín návratu a nechal jsem si dveře radši otevřené.
1024_737_PRG_SW.jpg
737 čekající na gate B7 Terminálu 1

PRG-KBP
OK 918
737-700
LF: 66 %

Na prvním terminálu je mrtvo. Obsazené jsou jen 3 přepážky, které odbavují dohromady Kyjev i Londýn. Odletová tabule ukazuje pouhých 12 letů z terminálu 1 za celý den.
1024_odlety_PRG.jpg
Většina odletů je z terminálu 2
1024_checkin_praha.jpg
Žádné fronty

Já jsem odbavený z domova, protože cestuji nalehko jen s příručním zavazadlem, mířím rovnou na pasovou kontrolu. Samoobslužné odbavení vyžaduje odstranit masku, ale jinak probíhá vše svižně.

Mnoho obchodů na terminálu je zavřených. Zigollini bar však v provozu je. Dávám si Budvar, usazuji se k oknu a pozoruji ten nezvyklý klid na letištní ploše. Po taxiway Hotel pojíždí A319 AirFrance, jinak se neděje vůbec nic.
1024_shop_zavreno.jpg
Obchody jsou často zavřené
1024_rouskomat_PRG.jpg
Rouškomat pro zapomnětlivé

Můj let bude operovat 737-700 OK-SWT Smartwings. Letadlo stojí na stojánce 21 (Gate B7). Paní na kontrole se dnes nevyspala moc do růžova, takže ukrajinské cestující, kterých je zhruba 90 %, peskuje a okřikuje. Na druhou stranu nutno dodat, že nemusí z nich moc nespolupracují.

Letadlo je naboardované dobrých 20 minut před pushbackem. Vedoucí posádky hlásí, že stále čekáme na posledního cestujícího. V letadle je horko a dusno. Chci si při čekání otevřít ventilátor proudění vzduchu, ale po zatočení se vyklopí celý panel. Typický Smartwings.

Po příchodu posledního cestujícího nás konečně vytlačují, pilot startuje motory a pojíždíme na holding point dráhy 24. Bezpečnostní instrukce jsou tentokrát rozšířené o COVID upozornění, že při použití dýchacích masek je nezbytné nejdřív sundat roušku.

Trochu mě překvapuje, že hlášení probíhá jen v češtině a angličtině. Vzhledem k pasažérům by se hodilo mít i hlášení v ukrajinštině.

Start je svižný a brzy se stáčíme do levého oblouku po VOZ3A. Prolétáme hladinu 10 000 ft a pilot vypíná transparenty připoutejte se. Posádka hlásí, že při nákupu z minibaru přijímají platby pouze kartou. Všechny stevardky jsou až překvapivě milé. Je poznat, že ten přerušený mcdonaldismus v oblacích je ku prospěchu. Zkouším WiFi, ale ta je bohužel nefunkční. Dávám si tedy aspoň 2 malé plechovky piva za 160 Kč.
1024_kridlo_737_PRG.jpg
Krátce po startu

Zhruba po hodině letu začínáme klesat ke Kyjevu. Na finále dráhy 36R trochu skáčeme v poryvech větru, ale za chvilku přichází touchdown a výjezd po taxiway ke stojánce.

Někteří spolucestující se bohužel projevují jako naprostí ignoranti a berou si svá zavazadla ještě během pojíždění. Posádka je musí usměrňovat a kapitán silně zašlapuje brzdy.

Při výstupu z letadla kontroluje zřízenec teplotu všem cestujícím. Hodnota signalizuje, že jsem způsobilý vstoupit a posunuji se tedy k pasové kontrole. Hala je prázdná, takže celý proces netrvá déle než několik minut.

Vyrážím na autobus, který mě odveze k nádraží, odkud je to k mému ubytování kousek.

Na Ukrajině jsem propadl ubytování v kapslových hostelech. Většinou jsem využíval couchsurfing, ale když jsem si potřeboval mentálně oddychnout a chtěl být chvíli sám, volba padla vždy na kapsle. Z hygienického hlediska jsem byl v bezpečí, měl dostatek soukromí, ale současně to bylo levné a vlastně zajímavé.

Při cestě ze západní Ukrajiny zpět do Kyjeva jsem měl na výběr buď levnou 7-hodinovou projížďku vlakem nebo dražší, ale rychlejší let. Let jsem zvolil také z důvodu dřívějšího příletu do Kyjeva. Následující den mě čekal Černobyl a já musel někde na trhu sehnat dlouhé kalhoty, bez kterých je vstup do zóny zakázaný.

Zde najdete reportáž z návštěvy uzavřené zóny Černobyl.

Pokud vás téma temné turistiky zajímá, připravil jsem i článek o Dark tourism.

LWO-KBP
E145
7W-164
LF: 99 %

1024_LWI_E145_gate.jpg
E145 Windrose, dříve Dniproavia

Problém ukrajinských vnitrostátních společností je povolená velikost a váha kabinového zavazadla. Na rozdíl od standardních 55x45x25 cm a 8 kg má Windrose limit 7 kg a 55x35x15 cm pro stroje E145 a ATR. Já mám své zavazadlo ve všech ohledech “nad”.

Musím si tedy můj batoh nechat odbavit. Protože ale s sebou vezu notebook, fotoaparát, další objektiv a cennosti, musím si někde kvůli tomuto letu sehnat náhradní cabin baggage.

Nic drahého kvůli hodinovému letu kupovat nehodlám, takže mě nenapadá lepší řešení než igelitka. Mířím tedy na trh pro nákupní tašku a rovnou kupuji i ty tepláky.

Na tržnici v centru Lvova mají naštěstí vše co potřebuji, takže mám dostatek času přesunout se UBERem na letiště. To je umístěné hned na okraji města, takže jízda i se zácpami nezabere víc než 20 minut. Projíždíme kolem staré budovy letiště se sloupovím, která vypadá jako nějaké nádraží z dob Sovětského svazu.
1024_LWO_hala.jpg
Nové lvovské letiště je však moderní, skleněné a kompaktní. Před vstupem do haly musím nejdřív projít obligátním měřením teploty a poté se přesouvám k odbavovací přepážce. Ta zatím není otevřená, takže mám čas přebalit si věci do igelitky.

"Vypadám jako somrák," říkám si pro sebe a přemýšlím jak situaci vyřešit jinak. "Že bych to risknul?" běží mi hlavou. "Třeba mi zavazadlo přeměřovat a převažovat nebudou."

"Tak jo. Zkusím to." Všechny věci si tedy přebaluji zase do batohu a nechávám se odbavit. Slečna batoh kontroluje pouze vizuálně, podává mi letenku a přeje příjemný let.
1024_LWI_cabin_baggage.jpg
Můj nový stylový cabin baggage
1024_LWI_hala.jpg
Relativně malá hala v LWO

Navigace na lvovském letišti není nejintuitivnější, takže ztrácím 20 minut čekáním ve frontě na kontrolu cestujících do zahraničí. Vnitrostátní lety jsou hned vedle a bez fronty.

Sedám si v letištním baru, objednávám 2x velké Lvivske Eksportowe za příjemných 80 Kč a pozoruji mumraj v dolní části haly, odkud odlétají cestující do Egypta, Turecka, Polska nebo Itálie.
1024_LWI_bar.jpg
:-)
1024_LWI_gate.jpg
Gate 1
1024_LWI_apron_145.jpg
Nástup z plochy

Personál otevírá gate a cestující se přesunují po schodech dolů na plochu, odkud probíhá nástup.

Do letadla se dostávám mezi prvními a s hrůzou zjišťuji, že se můj batoh možná do overhead binu nevejde. Natáčím ho do různých poloh jako při tetrisu, ale vejít se tam nechce. Pomůže až hrubá síla a tak tak se mi daří vtlačit batoh do přihrádky.
1024_okno_windrose.jpg
LOT a AzurAir se připravují

Pilot startuje oba motory a pojíždíme. Vstupujeme na dráhu 13, následuje backtrack na 31 a start. Trochu mě zaráží tah motorů. Asi jsem čekal svižnější odlet. Nicméně během pár chvil se už vznášíme nad městem.

"I na 30minutový let si cestující musí nezbytně sklopit sedadlo. To je nemoc tohle," lamentuju si pro sebe, když mám opěrku předního sedadla v obličeji.
1024_windrose_cabin.jpg
Víc místa na nohy než v 737 Smartwings

Stevard roznáší pouze vodu a ta je zdarma.

Po půlhodině v letové hladině pomalu vyklesáváme ke Kyjevu. Náš Embraer citlivě přístává na dráze, následuje rychlý výjezd a už parkujeme na stojánce. Výstup probíhá samozřejmě po schodech.

Autobusem přijíždíme k terminálu, následuje tradiční kontrola teploty a během pár chvil vystupuji před letištní budovu.

Letiště v Borispolu je od Kyjeva hodně daleko. Autobusy do centra k nádraží jedou zhruba hodinu. Nejrychlejší spojení je vlakem Airport Express, jenže z důvodu koronaviru je jízdní řád hodně proškrtaný a čekání se mi nevyplácí. Volím tedy pro cestu do města UBER, který mě vychází na přijatelných 300 Kč.

KBP-PRG
737-700
OK 919
LF: 99 %

Jestli je v Kyjevě něco neúnosné, jsou to zácpy na silnicích. A protože jsem se nechal nachytat předkoronavirovým jízdním řádem Airport Expressu z nádraží, musel jsem nedobrovolně využít opět služeb UBERu. A protože jsem jel trochu na poslední chvíli, byla cesta na letiště v mírné nervozitě.

Když jsem dorazil na terminál D, před přepážkou už stála dlouhá fronta. Nezbytná kontrola teploty a už se stavím mezi další čekající cestující. Naštěstí na Sky Priority berou o volné chvíli i Economy cestující, tak se řada hýbe celkem svižně. Slečna jen okem hodí po mém batohu, tiskne palubní vstupenku a já se mohu posunout na bezpečnostní kontrolu. Zde je tak zhuštěný prostor, že jestli někdo ten koronavir měl, tak ho pravděpodobně mají všichni.
1024_tabule_KBP.jpg
Odlety z Kyjeva
1024_KBP_hala.jpg
Fronta na check-in do Prahy

Sedám si na chvíli v restauraci u oken, kde pozoruji ruch na ploše. Zde je mnohem víc pohybů než v Praze na Terminálu 1. Prohlížím si pojíždějící 767-300 Azur Air, 737-800 Ukraine Airlines stojící u gatu, na apronu se připravuje E145 Windrose na další leg a na dráze právě přístává E190 Austrian Airlines.

Boarding probíhá včas a kabina je beznadějně plná. Zanedlouho startujeme. Poryvy větru si s letadlem pohrávají jako s hračkou, ale nakonec stoupáme výš a kabina se zklidní.
1024_KBP_737.jpg
737 Smartwings operující let ČSA do Prahy

Let je klidný, stevardky prodávají z minibaru a po necelé hodině a půl klesáme k Praze. Kapitán tlačí stroj velice rychle k zemi. Je cítit, že vertikální rychlost je až nepříjemně vysoká. Přistáváme však bezpečně.

Na pasové kontrole cítím, že jsem opět v České republice. Úřednice na přepážce si asi něco dokazuje na mých spolucestujících. Mluví na ně česky i když je vidět, že moc nerozumí a to tak povýšeným tónem, že mi je stydno.

Víc mě překvapuje, že při výstupu z letadla nikdo neměřil teplotu. Na pasové kontrole paní pouze předala informaci o nutnosti provést test na koronavirus, ale to bylo tak vše. Je však možné, že veškerá evidence osob vracejících se z "rizikových" zemí probíhá automatizovaně.
1024_PRG_covid_test.jpg
Testování na COVID přímo na letišti

Test potřebuji i já. Proto hned mířím k odběrovému místu GHC. Jedno je sice hned na příletech Terminálu 1, jenže tam už stála polovina mého letadla. Využiji tedy druhé odběrové místo ve spojovací chodbě mezi terminály. Beru pořadové číslo, vyplňuji formulář a čekám. Předemnou je zhruba 20 lidí, ale čísla naskakují relativně rychle po sobě. Po nějaké době si však několik lidí připlatí 1500 Kč za přednostní test a fronta se na dlouhou dobu zastavuje. Celkem jsem čekáním strávil 1,5 hodiny, což mi přišlo už trochu moc. Možná by stálo za zvážení navýšení kapacity, zájem očividně je.

Nyní hurá do karantény. Tedy do doby, než mi (za 24 hodin) dorazí negativní výsledek testu.
Naposledy upravil(a) tristadvacitka dne 04. 09. 2022, 11:08, celkem upraveno 6 x.


alesesl
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2862
Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha Zapad
Stav: Offline

Re: Ukrajina s ČSA 737 a Windrose E145 - PRG-KBP, LWO-KBP, KBP-PRG

Příspěvek od alesesl »

Diky za prijemny TR po ranu. Oboji KBP a LWO mam uz za sebou. Lvov je moc hezke mesto, prijemne hospudky. Na Dniproaviu a jejich E145 mam zalusk delsi dobu. Snad se to brzy zmeni.

davcabic
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 50
Registrován: 29. 03. 2015, 17:46
Oblíbené typy letadel: A346
Stav: Offline

Re: Ukrajina s ČSA 737 a Windrose E145 - PRG-KBP, LWO-KBP, KBP-PRG

Příspěvek od davcabic »

Díky za pěkný report ze současné situace. Odměřenost pracovníků na letišti a nedržící panel u SW mi teda dost mrzí. A s tou automatickou evidencí osob přilétajících z rizikových by mi to hodně zajímalo. Skoro bych si tipl, že to bude bohužel na "dobré vůli" každého.

tristadvacitka
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 53
Registrován: 07. 04. 2019, 22:26
Oblíbené typy letadel: A380-800, B747-800, B777-300
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Ukrajina s ČSA 737 a Windrose E145 - PRG-KBP, LWO-KBP, KBP-PRG

Příspěvek od tristadvacitka »

davcabic píše:
28. 08. 2020, 14:39
Díky za pěkný report ze současné situace. Odměřenost pracovníků na letišti a nedržící panel u SW mi teda dost mrzí. A s tou automatickou evidencí osob přilétajících z rizikových by mi to hodně zajímalo. Skoro bych si tipl, že to bude bohužel na "dobré vůli" každého.
Stane se :-) zase posádka byla fakt milá, to se musí nechat.

Mě to po to příletu dost překvapilo. Nikdo nezměřil ani teplotu. Jasně, ne každej má mezi příznaky vysokou teplotu, ale část lidí by se tak dala odchytit, když na to teda hrajeme. A ta evidence taky. Ale tady nevim, jak to ve skutečnosti je. Čekal bych, že cizinci musí mít třeba test už z výchozí země nebo něco takovýho.

tristadvacitka
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 53
Registrován: 07. 04. 2019, 22:26
Oblíbené typy letadel: A380-800, B747-800, B777-300
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Ukrajina s ČSA 737 a Windrose E145 - PRG-KBP, LWO-KBP, KBP-PRG

Příspěvek od tristadvacitka »

alesesl píše:
28. 08. 2020, 08:41
Diky za prijemny TR po ranu. Oboji KBP a LWO mam uz za sebou. Lvov je moc hezke mesto, prijemne hospudky. Na Dniproaviu a jejich E145 mam zalusk delsi dobu. Snad se to brzy zmeni.
Ten Lvov mě fakt mile překvapil. Opravu jsem nečekal tak hezký město.

V E145 jsem na této cestě měl premiéru. Ty biny jsou fakt malý, to jsem koukal, ale rozestupy zase lepší než u Smartů.


Roiman4
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 340
Registrován: 23. 10. 2017, 22:45
Oblíbené typy letadel: A340-600
B747-400
Pohlaví: muž
Bydliště: ZLN/PRG
Stav: Offline

Re: Ukrajina s ČSA 737 a Windrose E145 - PRG-KBP, LWO-KBP, KBP-PRG

Příspěvek od Roiman4 »

pěkný trip report :) Měl jsem možnost letět v OK-SWT a nepřišlo mi to tak hrozné s tím místem a to mám 186cm, přišlo mi to pocitově v pohodě, ale to jsme letět z MXP, takže to možná ten krátky leg udělal pocitově příjemné.
Na Windrose taky mám spadeno, doufám, že ještě chvíli vydrží a dle tvé zkušenosti s cabin bag ho asi nebudu moc plnit do plna :D

krakra
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 288
Registrován: 06. 01. 2013, 09:39
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: COVID Ukrajina s ČSA 737 a Windrose E145 - PRG-KBP, LWO-KBP, KBP-PRG

Příspěvek od krakra »

Pěkný tripreport.

Chápu to tak, že letenka byla koupená na webu ČSA, ale letadlem SmartWings, protože ČSA mají ve flotile 8 ne 7 letadel, z toho snad 4 prcky ATR.
To je další dehonestace značky ČSA!

tristadvacitka
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 53
Registrován: 07. 04. 2019, 22:26
Oblíbené typy letadel: A380-800, B747-800, B777-300
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: COVID Ukrajina s ČSA 737 a Windrose E145 - PRG-KBP, LWO-KBP, KBP-PRG

Příspěvek od tristadvacitka »

krakra píše:
01. 11. 2020, 08:10
Pěkný tripreport.

Chápu to tak, že letenka byla koupená na webu ČSA, ale letadlem SmartWings, protože ČSA mají ve flotile 8 ne 7 letadel, z toho snad 4 prcky ATR.
To je další dehonestace značky ČSA!
jj, letenka byla koupená na webu csa.cz a stroj patřil QS.

Zase na druhou stranu 90% cestujících ocenilo celkem nízkou cenu a byli rádi, že se dostanou zpět do UA.


Odpovědět