Zeppelin nad Prahou (17-18. 9. 2021)

Odpovědět
kms
Nováček
Nováček
Příspěvky: 6
Registrován: 19. 09. 2021, 12:59
Stav: Offline

Zeppelin nad Prahou (17-18. 9. 2021)

Příspěvek od kms »

Za počátek výletu do Prahy spojeného s vyhlídkovým letem vzducholodí by se dala považovat návštěva friedrichshafenského muzea Zeppelin před téměř deseti lety. Tehdy jsem byl unešen luxusními prostory předválečných vzdušných korábů zajišťujících pohodlnou dopravu po Evropě i mezi kontinenty. V prostorách muzea se mi honilo hlavou, že bych někdy takovýto let chtěl zažít. Tedy, až na tu závěrečnou grilovačku 6. května 1937.
Když se tedy letos naskytla příležitost přihlásit se do losování o let moderní verzí vzducholodě - Zeppelin NT, neváhal jsem ani vteřinu. Lety Zeppelinem jsou provozovány pro turisty ve Friedrichshafenu, nicméně v rámci reklamní kampaně společnosti ZF bylo naplánováno několik letů nad ČR. Když mi přišel e-mail oznamující výhru letu, vyskočil jsem radostí dva metry do vzduchu.

"Hele, už ti letí vzducholoď," volala mi přítelkyně asi týden před plánovaným letem, zatímco jsem se o polední přestávce cpal obědem, až se mi dělaly boule za ušima.
"Kouká na to celá vesnice, za chvíli určitě dorazí k vám."
Přesunul jsem se k oknu a začal vyhlížet.
"A jak to vrčí," dodala partnerka ještě při loučení do telefonu. Z jejího hlasu bylo cítit pobavení i respekt - ačkoliv by se tato slova pronesená tímto hlasem dala použít i při dráždění vzteklého psa za plotem, přítelkyně tím chtěla vyjádřit rozdíl oproti na první pohled podobnému balónu, který je jen pasivně unášen větrem. Zeppelin je zkrátka pořádný stroj neúnavně mířící svým směrem.
Uběhlo jen pár minut a charakteristický tvar vzdušného plavidla se objevil na obzoru. Zmíněné vrčení jsem neslyšel, vzducholoď byla příliš daleko, ale na pár fotek to stačilo.

V den letu jsem si vzal dovolenou, ačkoliv se letělo až k večeru. Návštěvu Prahy jsem chtěl využít též ke zhlédnutí čerstvě zrekonstruovaného myšoka v národním muzeu, kterého jsem viděl naposledy před nějakými pětatřiceti lety.
Jelikož byl nahlášený přelet Zeppelinu nad plzeňskou pobočkou ZF okolo 11 hodiny, sledoval jsem neustále Flightradar na mobilu. Až jsem si musel říct dost! a přestat dřív, než zakopnu a pojedu místo do Prahy k zubaři, do mobilu jsem byl zabrán více než okolosedící teenageři kontrolující lajky na TikToku. A vskutku - po krátké pauze v Letkově (dle pozdějších informací tam proběhlo přímo mezipřistání, viz https://www.youtube.com/watch?v=LOXaI-fjo4c) se vzducholoď objevila nad plzeňským nádražím; akorát ve chvíli, kdy dorazil Západní expres do Prahy. Pár fotek teleobjektivem a mohl jsem vyrazit na cestu. Jako obvykle v covidové době byl vlak téměř prázdný, a tudíž jsem byl v kupé sám.

Popis prohlídky muzea a myšoka zkrátím na to, že jsem z okna budovy měl opět příležitost sledovat Zeppelin kroužící nad Prahou. Poté jsem se vydal na Letňany a během chvilky jsem byl venku z metra. Zaparkovaná vzducholoď už z dálky vykukovala skrze křoviska na letišti.
Prošel jsem branou, kde si mě odškrtli, a vydal se k zázemí pořádající firmy, abych se zapsal na let. Pokud by někdo zapomněl Covid pas, byla možnost se přímo u stánku otestovat a dokonce i byly k dispozici respirátory, kdyby někdo neměl žádný násosník.
Když jsem fasoval pásek na ruku, check-in desk se převrátil větrem. To nebylo dobré.

Během chvíle se rozpršelo a ledový vítr zběsile vál ze strnišť. Stalo se, co se stát muselo - přišel kapitán, že se veškeré lety ruší kvůli špatnému počasí. Vysvětlil nám, že posádka se bojí být ve vzduchu, a že když nahoře nechtějí být oni, tak jim máme věřit, že bychom tam nechtěli být ani my. Pokusí se tedy pro nás najít náhradní termín, a dají nám vědět. Alespoň nás nechali jít ke vzducholodi udělat si pár fotek s tím, že se máme pohybovat pouze okolo kamionu, k němuž je vzducholoď za nos ukotvena. Být v blízkosti kabiny bylo nebezpečné, protože stroj dle větru může poskakovat jako vzteklý ratlík okolo vodítka.

Po chvíli focení (za neustálého stírání kapiček z objektivu) jsem vyrazil k domovu. Bylo fakt lezavo, dorazil podzim.
Zklamaný jsem v metru pozoroval odporného somráka, co obcházel sedadla a roztíral na ně holuby z nosu. Nějaká paní to točila na mobil, asi to chtěla pouštět dětem u večeře. Během cesty vlakem zazvonil telefon a s ulehčením jsem se dozvěděl, že zkusí let provést zítra ráno. Nic neslibují, ale kdo chce, může dorazit.

"Žejásenatonevy..." projelo mi hlavou, když mi po čtvrté hodině ranní zvonil budík, zatímco přítelkyně vedle spokojeně odfukovala. Nicméně chuť zamáčknout budíka jako mravence trvala jen okamžik a já vyskočil jak ušák, abych si vypucoval tesáky, hodil do sebe misku vloček a zmizel v temnotě.
Bylo celkem příjemně, ani lísteček se nepohnul a o tři hodiny později na letišti vypadal visící pytel docela optimisticky. Pořadatelé nicméně říkali, že jeden ze tří zrušených letů bude v devět a pak se uvidí - vítr postupně zesiloval.

Přestože jsem dorazil o půl hodiny před termínem, na seznamu už jsem byl osmý z deseti a první let byl brzy zaplněn. Po chvíli zaburácely motory a postupně najely všechny vrtule. Ta hodina do odletu byla velmi napínavá, všichni jsme nervózně přešlapovali a očima kontrolovali letištní pytel. Už jen nevisel, avšak vítr byl pořád oproti včerejšku zanedbatelný. Jakmile na nás mávli, že můžeme napochodovat ke vzducholodi, celé skupině se ulevilo.

Nastupovalo se po dvojicích, stejně tak měla probíhat výměna pasažérů po přistání. Vzducholoď je třeba dovažovat, takže nástup a výstup probíhá kus za kus, popřípadě u první a poslední posádky se lidé mění za pytle s pískem. Po nastoupení jsme se tradičně jako u jakéhokoliv jiného letu připoutali a vypnuli mobily. Nejprve jsme se odpoutali od kamionu (ovládal ho týpek s joysticky chodící okolo) a poté jsme se za lehké pomoci vrtulí vznesli nad letiště a pokračovali nad Prahu.

Během letu jsme se mohli odpoutat a chodit po kabině. Dvě sedačky ze dvanácti byly prázdné a dvě okna byla otevíratelná, aby bylo možné fotit bez odlesků od skla.
"Zase nějaký blbec, kvůli kterému budeme muset hodinu vypouštět nádrž," pomyslela si jistě posádka, když jsem nakoukl na toalety. Ale tentokrát si mohli oddechnout - po zvědavém nahlédnutí jsem dveře opět zavřel a pokračoval ve zběsilém focení všeho možného i nemožného pod námi.

Po dvojím obkroužení centra Prahy, kdy jsme měli jedinečnou příležitost vidět všechny známé památky osvícené na chvíli vykukujícím sluncem, jsme zamířili zpět k Letňanům. Klesli jsme na letištní plochu, načež rychle dorazil kotvicí kamion a lapil vzducholoď za visící lana. Poté jsme se ještě na chvíli vznesli chlup nad zem a náklaďák s námi popojel na původní místo, odkud jsme startovali.

Nicméně, nikdo nás v kabině nevystřídal. Další lety opět kvůli zhoršujícímu se počasí odložili. Plán byl počkat do půl dvanácté, a pak se mělo vidět. Dle pilota není až takový problém vítr ve vzduchu, ale na zemi - poskakující vzducholoď je nebezpečná při nastupování a vystupování.
V tuto chvíli ještě nevím, zda ostatní zrušené lety proběhly, po chvíli zevlování jsem se vydal k domovu, ale po poledni na Flightradaru Zeppelin skutečně nad Prahou poletoval. Mohl to být ale jiný plánovaný let a na zrušené se možná nedostalo.

Jízdní řády vlaků domů jsem hledat nemusel - do Prahy občas jezdím, takže jsem věděl, že spoje jedou každou hodinu ve 13 a 43 minut. Když jsem se blížil k hlaváči, bylo akorát 9:50. Nicméně, České dráhy jsou spolehlivé (rozuměj: můžeš se spolehnout, že vlak má vždy zpoždění), tak mě na Florenci napadlo na Idos mrknout. A skutečně! U Pendolina, co už mělo svištět ku Chebu, svítilo krásných 20 minut. Akorát jsem přešel z metra na nástupiště, nastoupil do soupravy a vlak vyrazil. Zatímco ráno nejel vlakem skoro nikdo, Pendolino bylo brutálně našťouchané, že cestující posedávali na zemi po celém vlaku.

Začalo mi hlady kručet v břiše - ranní misku vloček už jsem dávno strávil. Po vystoupení z vlaku bylo nutné vyřešit, co k obědu. Chtělo to něco grilovaného, vzpomněl jsem si na Hindenburg, cesta vzducholodí se musí zakončit stylově.
"Döner classic s sebou, prosím," usmál jsem se v respirátoru na prodavačku a mlsně sledoval omastek odkapávající z šišky tvarem připomínající vzducholoď.


kms
Nováček
Nováček
Příspěvky: 6
Registrován: 19. 09. 2021, 12:59
Stav: Offline

Re: Zeppelin nad Prahou (17-18. 9. 2021)

Příspěvek od kms »

ASC04062.JPG
B9176058.JPG
B9176086.JPG
B9176087.JPG
B9176100.JPG
B9176103.JPG
B9176111.JPG
DSC04148.JPG
DSC04156.JPG
DSC04159.JPG
DSC04164.JPG
DSC04169.JPG
DSC04174.JPG
DSC04175.JPG
DSC04179.JPG
DSC04183.JPG
DSC04191.JPG
DSC04201.JPG
DSC04202.JPG
DSC04203.JPG
P9176255.JPG
P9176300.JPG
ZSC04230.JPG
ZSC04244.JPG
ZSC04246.JPG
ZSC04247.JPG
ZSC04249.JPG
ZSC04254.JPG
ZSC04260.JPG
ZSC04262.JPG
ZSC04267.JPG
ZSC04270.JPG
ZSC04272.JPG
ZSC04274.JPG
ZSC04277.JPG
ZSC04278.JPG
ZSC04279.JPG
ZSC04289.JPG
ZSC04293.JPG
ZSC04306.JPG

kms
Nováček
Nováček
Příspěvky: 6
Registrován: 19. 09. 2021, 12:59
Stav: Offline

Re: Zeppelin nad Prahou (17-18. 9. 2021)

Příspěvek od kms »

ZSC04309.JPG
ZSC04311.JPG
ZSC04312.JPG
ZSC04328.JPG
ZSC04334.JPG
ZSC04337.JPG
ZSC04340.JPG
ZSC04346.JPG

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3146
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Zeppelin nad Prahou (17-18. 9. 2021)

Příspěvek od Fabo »

Díky, reportáž ze vzducholodě tady asi ještě skutečně nebyla.
Teď abych chutnul tu vnitrostátní dakotu abych se tomu vyrovnal...

Zoltan
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 596
Registrován: 21. 07. 2009, 18:25
Oblíbené typy letadel: Jak to má alespoň jednu uličku, tak letím...
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Zeppelin nad Prahou (17-18. 9. 2021)

Příspěvek od Zoltan »

Fabo píše:
20. 09. 2021, 22:14
Díky, reportáž ze vzducholodě tady asi ještě skutečně nebyla.
Teď abych chutnul tu vnitrostátní dakotu abych se tomu vyrovnal...
TSSS si mě naštval :) Psal jsem o tom již v roce 2009, akorát fotky nějak nejsou z původních odkazů.
viewtopic.php?f=42&t=5218&p=107197&hili ... AD#p107197

Je to zážitek a při čtení To jsem si to hned připomenul, co máslo?


kms
Nováček
Nováček
Příspěvky: 6
Registrován: 19. 09. 2021, 12:59
Stav: Offline

Re: Zeppelin nad Prahou (17-18. 9. 2021)

Příspěvek od kms »

Zoltan píše:
21. 09. 2021, 12:00
Je to zážitek a při čtení To jsem si to hned připomenul, co máslo?
Byly tousty a muffiny ve stanu na zemi, ale myslím, že se jich z cestujících nikdo nedotkl a snědli je organizátoři - postávali jsme venku, jak to s tím letem nakonec dopadne, a bylo by trapné, kdyby někomu uletěla vzducholoď jen proto, že se cpe ve stanu ;-)

Petrpakl
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 77
Registrován: 09. 02. 2014, 12:15
Oblíbené typy letadel: MD 11, Concorde, B747
Pohlaví: muž
Stav: Online

Re: Zeppelin nad Prahou (17-18. 9. 2021)

Příspěvek od Petrpakl »

Hezky! Trosku zavidim, musel to byt paradni zazitek :thumbup:


Odpovědět