Kopčem, Veverčák a Delfín, aneb splněný dětský sen

Odpovědět
kms
Nováček
Nováček
Příspěvky: 6
Registrován: 19. 09. 2021, 12:59
Stav: Offline

Kopčem, Veverčák a Delfín, aneb splněný dětský sen

Příspěvek od kms »

L-29 byl jeden z prvních plastikových modelů, které jsem si jako dítě slepil. Dodnes si pamatuji, jak stál na zaprášené poličce nastříkaný včetně kabiny vánoční stříbřenkou (jediné v ČSSR dostupné barvy Unicol Model sehnat nešly, kdybych se stavěl na uši), zatímco jsem vzhlížel na oblohu, kterou dnem i nocí křižovaly MiGy 21 vzlétající z nedalekých Líní a vrtulníky Mi-8 a Mi-24 z borského letiště.
To však odvál čas. Modely letadýlek dávno proletěly komínem spalovny, Líně slouží maximálně jako útočiště místního aeroklubu a na bývalém borském letišti se v Tescu místo hrdinných socialistických vojáků prohánějí důchodci bažící po akčních slevách. Také mé dětské sny létat v některém z tryskáčů z poličky zapadly mezi podobné touhy, jakými bylo např. střílení vetřelců laserem v sousední galaxii, výlety za dinosaury strojem času, nebo být mocným čarodějem.

Až do doby, než jsem kdesi zahlédl reklamu na zážitky...

Po zhlédnutí lákavých fotografií cvičného proudového stroje L-29 s popisem lákajícím k nevšednímu zážitku jsem neváhal ani chvilku a vrhl se na nejtěžší část dobrodružství - nalezení skutečného provozovatele letů, který je desítkami přiživujících se zážitkovek důkladně maskován. Po vyjasnění podrobností, provedení platby, rezervování termínu a několika nejistých měsících poznamenaných nepředvídatelnými pandemickými opatřeními jsem konečně seděl ve vlaku a svištěl směrem na Brno.

Jak tomu bývá, nešlo vše hladce. Akorát jsem vyjížděl z Prahy, když zazvonil telefon. Většina z vás jistě uhodla, že byl let zrušen. Prý kvůli počasí. Pohlédl jsem z okna na sluníčko osvětlující dinosaury na střeše OC Harfa a zamyslel se nad náhradním programem. Dovolenou jsem už stejně právě pálil, ve vlaku na Moravu jsem už seděl, takže jsem začal na mobilu projíždět atraktivní místa okolo trati. Netrvalo dlouho a znal jsem cíl dnešní cesty - Moravský kras. Mezitím se na obloze objevily nejprve mráčky, pak těžké nízké mraky a nakonec se spustil pořádný liják. Uvedený důvod pro zrušení letu - počasí - byl tedy opodstatněný.

Prohlídku jeskynních komplexů, plavbu po Punkvě a návštěvu Macochy zkrátím postřehem, že COVID může kromě opruzáckého nošení násosníků mít i výhody - namísto nutnosti rezervace několik týdnů dopředu jsem přišel ke kase, koupil lístek a spolu s asi deseti dalšími turisty se vydal prozkoumat místa, kde se kyjema mlátili po rypáku naši chlupatí prapředkové - vopičáci Kopčem a Veverčák.
Dokonce jsem si odnesl domů i krápník. Nebojte, neulomil jsem ho v jeskyni; prodávají ho v pytlíku v suvenýrech u kasy.
DSC02262.JPG
DSC02271.JPG
DSC02276.JPG
DSC02284.JPG
DSC02291.JPG
DSC02313.JPG
DSC02325.JPG
DSC02328.JPG
DSC02360.JPG
DSC02373.JPG
DSC02401.JPG
DSC02427.JPG

Ale zpět od praopic k létání. Další termín byl o týden později. Předpověď počasí vypadala slibně a když jsem z vlaku zavolal provozovateli, jak to dnes vypadá, let byl potvrzen. V Brně jsem byl s několikahodinovým předstihem (pár hodin rezervy je v případě cestování Českými drahami přes celou republiku nutnost). Zpoždění bylo ale asi jen hodinu, tak jsem měl stále spousty času. Prohlédl jsem si tedy hrad, zašel se podívat na skrčence v kapucínském klášteře, výstavu strojů Leonarda DaVinciho, zkoukl jsem modelovou železnici a šel si nacpat bachor do samoobsluhy naproti nádraží, neb už mně od rána pěkně kručelo v břiše. Po obídku jsem se vydal autobusem na letiště.

Vyčkat letu jsem musel před branami. Letištní prostor je podobně jako havliště v Praze střežený a dovnitř jsem mohl po klasickém prošacování až tehdy, když skončil předchozí let a provozovatel si mě vyzvedl na vrátnici. Pak už to šlo ráz na ráz. Pilot představil nejprve sebe, pak shrnul historii L-29 - obecnou i konkrétního stroje, s nímž lety probíhají, a nakonec s modelem předvedl akrobatické kousky, které byly v plánu. Též bylo domluveno, že po každém akrobatickém čísle budu dotázán, jak se cítím, a pokud neodpovím, vracíme se na letiště.

Poté jsem se navlékl do uniformy (bohužel jsem musel na zemi nechat navigaci, takže záznam letu nemám, stejně tak fotoaparát - byl však pořízen videozáznam letu), na hřbet dostal padák a v kokpitu jsem byl seznámen s nouzovým opuštěním letadla. Civilní letadla nesmí mít katapult (jedná se o pyrotechnické zařízení se zvláštním povolením), proto je záchrana možná jen ručním otevřením poklopu a vyskočením ven. Snažil jsem se tedy důkladně zapamatovat jednotlivé kroky (např. nezapomenout odpojit sluchátka, abych nezůstal viset na kabelu), neboť v momentě, kdy by se pilot se slovy "hoří nám motor" zdekoval z letadla, neměl bych ve stroji ve vývrtce moc času na přemýšlení (spíše by byl můj mozek zaměstnán rozhodováním, zda uvolnit první močový měchýř, či svěrač).

Zatímco jsem si neustále snažil připomenout kroky k nouzovému opuštění letadla, mířili jsme k runwayi podél pandemickými opatřeními odstavených dopravních letadel. Na začátku dráhy se pilot zeptal, zda jsem připraven, a po mém potvrzení na to šlápl. Tedy, naprosto netuším, zda se v letadle "na to šlape", nebo zda se rozjíždí nějakou páčkou, či tlačítkem, každopádně motor zabral a my se téměř okamžitě vznesli.

Po opuštění letiště jsme zamířili do venkovských oblastí a začala slíbená akrobacie. Nutno říct, že kladné i záporné přetížení byl naprosto úžasný zážitek oproti kolotočům či centrifugám na poutích, na nichž se chce člověku akorát zvracet. Akrobatický let byl totiž oproti lomcujícím rozvrzaným aktrakcím velmi plynulý a stabilní. Pocity byly veskrze příjemné; když jsme mířili hlavou k zemi, měl jsem pocit, jako kdybych byl v nějaké počítačové hře s obrovským monitorem. Jen oproti hře jsem vše vnímal celým tělem. Přetížení samotné příliš cítit nebylo (pouze při posunování brýlí jsem měl ruku nezvykle těžkou), přecejen jsme neletěli ve stíhačce, kde se podle znaménka G pilotům mění vidění dočerna či doruda. Pro civilní zážitkůchtivé nadšence probíhá let tak, aby si ho pasažéři užili. Ono by navíc bylo asi docela pracné vyčistit kabinu od blitků a výkalů, takže je i v zájmu pilota, aby se cestující cítil dobře.

Přesně, jak sliboval pilot - čtvrthodina utekla jako pět minut a moje první myšlenky při pohledu na blížící se letiště byly "škoda, že to nebylo delší". S hlavou plnou čerstvých dojmů jsem ještě chvíli povídal s pilotem a po převléknutí se do civilu jsem se vydal na autobus do Brna a poté na (jako obvykle zpožděný) vlak do Prahy a následně do Plzně. Seděl jsem v poloprázdném vlaku, okusoval svačinu a v duchu jsem si z fiktivního checklistu dětských snů odškrtl "tryskáč". Na Měsíc, Mars či do sousední galaxie se nepodívám, ale alespoň jeden z kdysi nemyslitelných snů se mi nakonec splnil.
DSC02472.JPG
DSC02476.JPG
DSC02492.JPG
DSC02534.JPG
DSC02545.JPG
DSC02549.JPG
DSC02566.JPG
DSC02585.JPG
DSC02589.JPG
DSC02593.JPG
DSC02594.JPG
DSC02597.JPG
DSC02598.JPG
DSC02630.JPG
DSC02632.JPG
DSC02644.jpg
DSC02644.jpg (29.22 KiB) Zobrazeno 700 x
DSC02645.jpg
DSC02645.jpg (23.31 KiB) Zobrazeno 700 x
DSC02646.jpg
DSC02646.jpg (27.05 KiB) Zobrazeno 700 x
DSC02647.jpg
DSC02647.jpg (25.61 KiB) Zobrazeno 700 x
DSC02648.jpg
DSC02648.jpg (24.97 KiB) Zobrazeno 700 x
DSC02649.jpg
DSC02649.jpg (24.76 KiB) Zobrazeno 700 x
DSC02650.jpg
DSC02650.jpg (22.61 KiB) Zobrazeno 700 x
DSC02651.jpg
DSC02651.jpg (30.5 KiB) Zobrazeno 700 x
DSC02652.jpg
DSC02652.jpg (32.49 KiB) Zobrazeno 700 x
DSC02653.jpg
DSC02653.jpg (35.12 KiB) Zobrazeno 700 x
DSC02654.jpg
DSC02654.jpg (23.8 KiB) Zobrazeno 700 x
DSC02655.jpg
DSC02655.jpg (26.24 KiB) Zobrazeno 700 x


Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1199
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Re: Kopčem, Veverčák a Delfín, aneb splněný dětský sen

Příspěvek od Lkprak »

Moc pěkné! :clap:

Jen ze zvědavosti, kolik takový zážitek stojí? (pokud je to v textu někde uvedeno a já jsem to přehlédnul, tak se omlouvám).

kms
Nováček
Nováček
Příspěvky: 6
Registrován: 19. 09. 2021, 12:59
Stav: Offline

Re: Kopčem, Veverčák a Delfín, aneb splněný dětský sen

Příspěvek od kms »

Lkprak píše:
05. 01. 2022, 09:00
Moc pěkné! :clap:

Jen ze zvědavosti, kolik takový zážitek stojí? (pokud je to v textu někde uvedeno a já jsem to přehlédnul, tak se omlouvám).
Nepřehlédnul :-) Teď bych to musel hledat, také se to mohlo změnit, protože jsem to objednával více než před rokem, ale řádově byly ceny L-29 cca 25k, L-39 cca 40k a nedávno jsem koukal na MiG-15 (jiný provozovatel) cca 65k. Vše za 15 minut, samozřejmě lze zaplatit delší lety.

V zahraničí (Rusko, Spojené státy, ...) se už dá letět opravdovými stíhačkami, tam se cena pohybuje ve vyšších statisících kč (spíše okolo 1M), byť to bývá i hodina letu (ale je to risk - tahej z nich pak ty peníze, pokud nakonec nedostaneš vízum, nebo tě během imigračního pohovoru otočí bez udání důvodu).

Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1199
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Re: Kopčem, Veverčák a Delfín, aneb splněný dětský sen

Příspěvek od Lkprak »

kms píše:
05. 01. 2022, 20:28
Lkprak píše:
05. 01. 2022, 09:00
Moc pěkné! :clap:

Jen ze zvědavosti, kolik takový zážitek stojí? (pokud je to v textu někde uvedeno a já jsem to přehlédnul, tak se omlouvám).
Nepřehlédnul :-) Teď bych to musel hledat, také se to mohlo změnit, protože jsem to objednával více než před rokem, ale řádově byly ceny L-29 cca 25k, L-39 cca 40k a nedávno jsem koukal na MiG-15 (jiný provozovatel) cca 65k. Vše za 15 minut, samozřejmě lze zaplatit delší lety.

V zahraničí (Rusko, Spojené státy, ...) se už dá letět opravdovými stíhačkami, tam se cena pohybuje ve vyšších statisících kč (spíše okolo 1M), byť to bývá i hodina letu (ale je to risk - tahej z nich pak ty peníze, pokud nakonec nedostaneš vízum, nebo tě během imigračního pohovoru otočí bez udání důvodu).

Děkuji, na první pohled šílené peníze, ale věřím tomu, že své zákazníky to má.

Jinak nevím, jaké s tím máte zkušenosti, ale co jsem slyšel ve svém okolí, tak v době před Covidem a pár let před tím to už s tím neudělováním víz a otáčením imigračními bez důvodu to zrovna v případě Spojených států a Ruska už nebylo tak žhavé.


Odpovědět