Argentina (jaro 22)

trentino
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 34
Registrován: 10. 02. 2014, 10:26
Stav: Offline

Argentina (jaro 22)

Příspěvek od trentino »

Celkem se mně během celosvětové pandemie podařilo - zejména s využitím možností změny nebo zrušení letenek na poslední chvíli a vrácením celé částky bez poplatků - realizovat 6 mezikontinentálních výletů. Z každé cesty mám stručné poznámky, které jsem se snažil přetavit v jakž takž smysluplný článek. Čtvrtou epizodu jsem dopsal jako první z prostého důvodu: v Argentině jsem první dva týdny působil v rámci home-office, kdy jsem musel být schopný v rozumném časovém úseku odpovědět na příchozí maily, a tak jsem měl zároveň čas sepsat následující řádky.

Na jaře 2020, těsně před vypuknutím celosvětové pandemie, jsem měl v plánu vyrazit z brazilské Curitiby do argentinské Mezopotámie, napříč rozlehlým Chaco pokračovat na úpatí And, přeletět do Santiago de Chile a zpátky do Evropy. Než jsem se ale stihnul do Argentiny dostat, začaly se zavírat hranice a přeplavit se na pravobřežní část řeky Paraná tak trochu neoficiálně (ne, že by to nešlo) mně za dané situace nepřišlo jako nejlepší nápad. Postupem času se protiepidemická opatření ve většině zemí začala zavádět, rušit, zavádět zrušené a rušit zavedené v duchu zásad chaotického mikromanagementu víceméně nahodile, Argentina však v tomto směru postupovala konzistentně: hranice zůstaly zavřené test-netest, očkování-neočkování, covid-necovid až do listopadu 2021. Příjmy plynoucí z cestovního ruchu se ale bankrotující argentinské ekonomice přeci jen hodí, a tak vláda na podzim rozhodla, že ke vstupu do země stačí očkování a 48 hodin negativní AG test, v případě testu pozitivního je možné prokázat se proděláním koronaviru v posledních 90 dnech a… Bienvenidos!

Ačkoli jsem na jaře žádný delší výlet neplánoval, nějak se stalo, že jedinci na straně zadavatele projektu, kteří měli dodat podklady pro realizaci nic nedodali, co víc, oni si dokonce nějaké podklady zapomněli objednat. Jak už to bývá, ti, co měli přijít, nepřišli… Cíl výletu byl jasný, měsíc v režimu volno-home office domluvený, zbývalo najít letenku za rozumnou cenu, což se necelé tři týdny před odletem s přihlédnutím k – na jaře stále ještě aktuální – matematice platnosti covid testů ukázalo jako ne úplně jednoduchá hádanka. Ve vyhledávačích se objevovaly promo akce Air Europa z Milána do Montevidea a pravděpodobně chybové tarify LATAMU na stejné trase se 17 hodinovou noční přestávkou v Brazílii, a tím pádem nutností – alespoň teoreticky – absolvovat covidový test na cestě. Do Sao Paulo občas létá za rozumné ceny i portugalský TAP, jenže zde zase nevycházela testovací matematika kvůli přesunu na brazilsko-argentinskou hranici a riskovat pozitivní test během cesty se mně nechtělo (zbytek viru bez dalších příznaků mně z nosu vyšťourali už v zimě, kdy jsem si následně užil poslední období 14 denní izolace). Iberia a KLM se pro změnu nachází od března 2020 a prosince 2021 na mém soukromém blacklistu pro naprostou neschopnost a diletantství při řešení zcela banálních komplikací (zrušení letu ze strany aerolinií) a požadavků (změna data odletu ze strany cestujícího).

Aerolineas Argentinas mají napříč internetem rozporuplná hodnocení. Skytrax sice uvádí 3 hvězdičky, nicméně recenze se hemží stížnostmi na častá zpoždění a špatnou komunikaci, cestující z US and A si užívají obstarožní 17 a 18 leté kousky dálkové flotily v čele s téměř 22 letým veteránem LV-FNK, který zahájil svoji pestrou kariéru na přelomu tisíciletí u Air Afrique. Z Madridu do Buenos Aires ale podle flightradar24.com létají nové Airbusy A330-200 vyrobené přímo pro aerolinie v letech 2015 a 2016 (registrace LV-GIF, LV-FVI, LV-GHQ, LV-FVH). Letenka v základním tarifu base zahrnuje standardní příruční zavazadlo, osobní věc a výběr sedadla zdarma, a tak za 8 000 Kč jednosměrně dostaly Aerolíneas dva týdny před odletem šanci…


červeně Laudamotion, modře Aerolíneas Argentinas, oranžově GOL, fialově Qatar Airways
červeně Laudamotion, modře Aerolíneas Argentinas, oranžově GOL, fialově Qatar Airways
map.gif (49.96 KiB) Zobrazeno 6264 x
Naposledy upravil(a) trentino dne 01. 01. 2024, 18:35, celkem upraveno 2 x.


trentino
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 34
Registrován: 10. 02. 2014, 10:26
Stav: Offline

Argentina (Aerolíneas Argentinas)

Příspěvek od trentino »

Vídeň – Madrid – Buenos Aires
VIE-MAD, Laudamotion, A320

Všechny způsoby, jak se dostat z Prahy, Vídně nebo Bratislavy do Madridu jsou na první dubnový víkend buď nekřesťansky drahé, nebo odlétají v nekřesťanskou hodinu ráno ještě za tmy. Přesněji se jedná o kombinaci obou možností bez ohledu na klasické nebo nízkonákladové aerolinie. Nebo snad aerolinie klasicky nízkonákladové, aneb ať tě ani nenapadne vzít si na cestu cokoli většího než pytlík se svačinou? Navyklý na solidní úroveň Railjetů ČD a ÖBB jsem k cestě do Vídně s mírnou nelibostí využil noční Flixbus a zbytek noci strávil na letišti ve společnosti plechovek Zíchovce a Sibeerie, před cestou chytře koupených za účelem zpříjemnění několikahodinového čekání na odlet. Nápad s pivem od obou řemeslných pivovarů se navíc zpětně dočkal povýšení z „chytrého“ na „geniální“ při pohledu na zavřený letištní Spar a cenu 1,90 euro za 0,5 litru vody v ostatních automatech a obchodech.

1 vie.jpg
Double West Coast IPA od Sibeerie a Milkshake IPA od Zíchovce ke zpříjemnění čekání na odlet
Double West Coast IPA od Sibeerie a Milkshake IPA od Zíchovce ke zpříjemnění čekání na odlet
osvětlění hezké, ale hodí se do strohého interiéru letiště?
osvětlění hezké, ale hodí se do strohého interiéru letiště?
4 vie.jpg

Jak popsat let z Vídně do Madridu s Ryanairem nebo některou z jím podrobených aerolinií, v tomto případě Laudamotion? Palubní vstupenka v mobilu pípne u turniketu, následuje bezpečnostní kontrola a průchod napříč duty-free obchody k odletové bráně, kde se pár desítek minut před odletem postupně formuje had méně trpělivých cestujících. Kulturní vložka v podobě hádky nepozorného pasažéra s personálem ohledně velikosti zavazadel se dnes nekoná, očkování ani covidový test nikoho nezajímá a k letadlu jezdí autobus. Krátce po vzletu se posádka autobusu s křídly snaží pasažérům prodat kousek jídla, něco k pití a sem tam prochází s palubní nabídkou parfémů, losů a další zbytečností osvobozených od DPH, které lze koupit na internetu včetně DPH a k tomu levněji. Úplně stejně jako v Jižní Americe, kde řidiči denních dálkových autobusů bez křídel obvykle během cesty čas od času zastaví pouličním prodejcům, kteří cestujícím na palubě nabídnou různé občerstvení, aby o několik kilometrů dále vystoupili a počkali na spoj v opačném směru. Jihoamerická cateringová nabídka bývá ovšem většinou čerstvě upečená (nikoli rozpečená), často i poctivě uvařená (nikoli ohřátá) a za zlomek ceny letecké. Během úvah o jídle jsem pozvolna upadl do hibernace a probral se až nad Iberským poloostrovem krátce před přistáním. V ranním slunci dlouze pojíždíme okolo odstavených A380 British Airways a barevného terminálu 4 na starší Terminál 1, odkud večer odlétají Aerolíneas Argentinas do Buenos Aires.

před odletem
před odletem
kdesi na cestě
kdesi na cestě
nad Iberským poloostrovem
nad Iberským poloostrovem
nový terminál T4
nový terminál T4
starší terminál T1
starší terminál T1
10 mad.jpg

Ačkoli by se mohlo zdát, že v Evropě se na jaře 2022 už na covid moc nehraje, cestou do příletové haly upoutaly mojí pozornost obrazovky chlubící se 5 hvězdičkovým hodnocením opatření proti koronaviru od Skytraxu. Čistě z laické zvědavosti jsem na internetu vyhledal, jak se kontrola takových opatření provádí: Skytrax na svých stránkách (https://skytraxratings.com/atp-testing- ... by-skytrax) uvádí, že k testování čistoty povrchů na letištích a v letadlech využívá bioluminiscenční metodu ATP běžně využívanou v potravinářském průmyslu. Bioluminiscenční metoda umí zjistit, zda jsou přítomna rezidua mikroorganismů, zejména bakterií. Drobnou vadou ovšem je, že není určená k detekci RNA (o principu metody si lze přečíst například v online studijních materiálech brněnských univerzit VFU a MUNI), takže nelze s jistotou říct, že byly z daného povrchu odstraněny i viry (jakkoli lze předpokládat, že s odstraněním bakterií došlo i k zničení virů). Z metodiky Skytraxu není jasné ani za jakých podmínek a jak často se hodnocení provádí, ale na detaily se ale cestující přece ptát nebudou. Důležité je přece ukázat nějaký certifikát…

11 mad.jpg
superskunk pobavil
superskunk pobavil
je to jasné nebo se mám i vykakat?
je to jasné nebo se mám i vykakat?
Za 10 euro nechávám batoh v úschovně naproti terminálu a přemýšlím, jak strávit den v Madridu. Madridské bulváry jistě osloví řadu návštěvníků svojí rozlehlostí, nachází se zde vyhlášené galerie, muzea a parky, jenže mně se skoro všechna velká západní města postupně slila v jedno do jisté míry unifikované euroměsto. Když už jednou za čas vyrazím na kratší výlet po Evropě, obvykle se snažím vybírat méně známá místa v Itálii nebo na Balkáně se svojí nezaměnitelnou atmosférou, a tak metropole žijící ze zašlé slávy španělského impéria není nic, o čem bych vyprávěl se zaujetím. Čokoláda a churros k snídani v Chocolatería Valor na Plaza de Callao ale chutnají dobře, tak aspoň něco. Plaza Mayor i okolní ulice jsou už v 10 ráno plné lidí, v parku Retiro se střídají selfíčkáři s domorodci na odpolední siestě a mě už nějak nenapadá, co bych tady chtěl ještě vidět. Nedaleko nádraží Atocha si zajdu na oběd do řecké taverny a potom zamířím zpátky na letiště.

14 mad.jpg
Jsme s tebou, Ukrajino
Jsme s tebou, Ukrajino
snídaně na Plaza Callao
snídaně na Plaza Callao
hrací automat v jedné z luxusně se tvářících "bodega",  bister a zároveň prodejen iberské sušené šunky jamon...
hrací automat v jedné z luxusně se tvářících "bodega", bister a zároveň prodejen iberské sušené šunky jamon...
na Plaza Mayor
na Plaza Mayor
stylová fasáda jednoho z podniků v centru Madridu
stylová fasáda jednoho z podniků v centru Madridu
Palacio de Cristal v parku El Retiro
Palacio de Cristal v parku El Retiro
nádraží Etocha
nádraží Etocha
MAD – EZE, Aerolíneas Argentinas, A332

Dálkové odlety jsou v Madridu rozházené mezi staré terminály T1, T2 a nový T4, Aerolíneas létají z T1, takže se nemusím třepat vlakem na druhou stranu letiště a s palubním lístkem v mobilu a batohem o velikosti většího příručního zavazadla stačí dorazit k odletové bráně s hodinovým předstihem. Odlet je ve 20 hodin, ve 23:55 letí ještě codeshare Air Europa a ve 23:59 konkurenční Iberia, která na stejné trase vypravuje i dopolední let. Celkem tak mezi Madridem a Buenos Aires létají 4 wide-body letadla denně. Na palubu nastupuji jako obvykle mezi posledními, očkování a negativní test je víceméně formalita, QR kódy nikdo nekontroluje. Jen jsem zapomněl na Declaracion Jurada, on-line čestné prohlášení vyžadované ke vstupu do Argentiny. Nic se neděje, vyplňte si to v mobilu, počkáme. Napiš tam letiště, radí slečna u odbavovací brány ohledně místa přečkání první noci po příletu, které jsem ještě neřešil. Zbývá jen dohledat směrovací číslo městské části Ezeiza a můžu na palubu.

letiště Madrid-Barajas
letiště Madrid-Barajas
Airbus A330-200 Aerolíneas Argentinas
Airbus A330-200 Aerolíneas Argentinas
Decentně šedý modře osvětlený interiér Airbusu A330-200 LV-GIF se sedačkami v rozestavení 2-4-2 působí na první pohled příjemně a i letušky jsou tak nějak o poznání lidštější než strojově odměřené Gertrudy u KLM nebo protivné cikánky od Iberie. A aniž bych chtěl obě evropské aerolinie hanit, tenhle dojem jsem měl zatím na všech letech do zemí Jižní Ameriky. Práce pro aerolinie je zde považovaná za relativně prestižní zaměstnání, nadto každodenní jihoamerická realita nabízí celou řadu příležitostí vyměnit práci v oblacích třeba za prodej cetek na pouličních trzích v Buenos Aires…

A332 Aerolíneas Argentinas
A332 Aerolíneas Argentinas
A332 Aerolíneas Argentinas
A332 Aerolíneas Argentinas
Pošo o pasta, ptá se letuška šišlavou argentinskou španělštinou. Dávám si kuře a v duchu si říkám, že i v otázce jídla dávají jihoamerické aerolinie těm evropským - alespoň v ekonomické třídě pro plebs – na frak. Přitom jde o obyčejný kuřecí plátek a ve slupce opečené brambory dochucené tymiánem. Oproti rozvařené pastě z laboratoří KLM nebo zbytkům masa zalitých břečkou od malých chemiků z Iberie, aby to mělo aspoň nějakou chuť, je ovšem jídlo u Aerolíneas z oboru gastronomie. K snídani potěší řecký jogurt, není toho sice moc, ale jak zaznělo v pořadu Ano, šéfe, kvalitních surovin se spotřebuje míň, protože jsou výraznější.

jednoduché, dobré
jednoduché, dobré
snídaně základní, ale poživatelná
snídaně základní, ale poživatelná
IFE nemá cenu rozebírat, filmů je málo, v nabídce jsou všeho všudy 3 epizody Teorie velkého třesku a několik béčkových filmů. Tak ještě než svoje západní sousedy zatlačíte do moře, zeptejte se kolegů z LATAMu, jak na IFE v letadlech (jeden argentinský vtip říká, že Chile je úzká nudle proto, že se ji Argentina snaží zatlačit do moře).

Během 13 hodinového letu střídám spánek a další z maratonů Červeného trpaslíka, až konečně přichází žlutý poplach (červený by nejspíš vyžadoval vyměnit žárovku), přesněji řečeno se kabina zabarvuje do denního jemně žlutého osvětlení a následuje hlášení před přistáním ve španělštině a angličtině. Na Ezeize je ještě noc, imigrační kontrola pouhá formalita, důvod cesty, očkování ani test nikoho nezajímá. Bienvenidos!

uvítací pozdrav ve světových jazycích a v arménštině
uvítací pozdrav ve světových jazycích a v arménštině
odbavení během ranní vlny odletů na letišti Ezeiza
odbavení během ranní vlny odletů na letišti Ezeiza

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5905
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Argentina (jaro 22)

Příspěvek od Globik »

Těším se na pokračování a hned mám první otázku: Nakolik je ten Milk power hořký? Nikde jsem nedohledal IBU. Pivovar píše, že je tam mléčné kyseliny míň, než se běžně u těchto piv dělá, ale z toho nic nevyplývá. Díky.

trentino
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 34
Registrován: 10. 02. 2014, 10:26
Stav: Offline

Re: Argentina (jaro 22)

Příspěvek od trentino »

Chmelený je a je tam cítit hořkost, ale už je to takové "dezertní pivo", i když pořád ne tak sladké jako NEIPA. Je to jednou za čas na třetinku, přesně si chuť ale už nevybavím, většinou si dám spíš říznější Hotline 15° West Coast IPA nebo pitelnější Mosaic 12°APA. U Zíchovce ale asi nejde sáhnout úplně vedle...

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5905
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Argentina (jaro 22)

Příspěvek od Globik »

Dík, pokud budu mít příležitost, zkusím (pokud nebudu mít příležitost točeného, koupím plechovku v nějaké pivotéce).


Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Re: Argentina (jaro 22)

Příspěvek od Lkprak »

Díky za čtivý trireport, včetně dobového popisu aktuálně platných anticovid opatření. Ač jsem C19 jako takový nezpochybňoval a nutnost určitých (ale zdaleka ne všech) protiopatření chápal, snažím se povědomě na tu dobu zapomenout a např. občasné televizní záběry lidí chodících v rouškách ve mě vyvolávají nepříjemné pocity v krajině břišní. Snad už celé to hnusné období bude už jen vzdalující se vzpomínka.

whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4145
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Stav: Offline

Re: Argentina (jaro 22)

Příspěvek od whiskey »

Lkprak píše:
03. 11. 2023, 13:35
Díky za čtivý trireport, včetně dobového popisu aktuálně platných anticovid opatření. Ač jsem C19 jako takový nezpochybňoval a nutnost určitých (ale zdaleka ne všech) protiopatření chápal, snažím se povědomě na tu dobu zapomenout a např. občasné televizní záběry lidí chodících v rouškách ve mě vyvolávají nepříjemné pocity v krajině břišní. Snad už celé to hnusné období bude už jen vzdalující se vzpomínka.
v tom pripade rozhodne neodporucam cestovat do Japonska...

Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Re: Argentina (jaro 22)

Příspěvek od Lkprak »

whiskey píše:
03. 11. 2023, 14:23
Lkprak píše:
03. 11. 2023, 13:35
Díky za čtivý trireport, včetně dobového popisu aktuálně platných anticovid opatření. Ač jsem C19 jako takový nezpochybňoval a nutnost určitých (ale zdaleka ne všech) protiopatření chápal, snažím se povědomě na tu dobu zapomenout a např. občasné televizní záběry lidí chodících v rouškách ve mě vyvolávají nepříjemné pocity v krajině břišní. Snad už celé to hnusné období bude už jen vzdalující se vzpomínka.
v tom pripade rozhodne neodporucam cestovat do Japonska...
Chápu, jak je to myšleno. A v plánu to (ale nikoliv z tohoto důvodu) není.

trentino
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 34
Registrován: 10. 02. 2014, 10:26
Stav: Offline

Re: Argentina (jaro 22)

Příspěvek od trentino »

Z každé cesty mám poznámky, jenže než kvůli práci a sportu něco vytvořím a vytřídím fotky, tak to trvá...

Covid jsem taky nezpochybňoval, ale taky mně nad některými kroky vlád zůstával rozum stát a občas už to ani s rozumem nemělo nic společného (jako když mě v prosinci 2022 letuška Boliviany v úplně prázdném letadle upozornila, že musím mít náhubek po celou dobu letu). Nicméně chápu, že hodně lidem (včetně mě) covid způsobil v lepším případě díru do rozpočtu, v horším mohlo jít o zdraví.

Kdybych to ale vzal čistě z hlediska cestování, tak v létě 2021 už "pozitiva" (v uvozovkách) převažovaly: aerolinie se doslova podbízely levnými letenkami ve snaze nalákat cestující zpátky do letadel a až do léta 2022 umožňovaly změny bez poplatků nebo vrácení plné ceny letenky při zrušení do 48 hodin před odletem. Bez toho bych Argentinu ani následující Zimbabwe nejspíš vůbec nepodniknul. Navíc obvykle turisticky exponovaná místa, jako například Národní park Etosha, byla v sezoně téměř vylidněná a zejména v Namibii v létě 2021 byli domorodci opravdu vděční za každého turistu. V Evropě si jde jen těžko představit, kolik radosti může někomu udělat obyčejný pomeranč...

Jednoduše jsem to řešil tak, že jsem si vyhodnotil rizika a podle toho se rozhodnul (nakonec ve všech případech kladně). Navíc větší respekt jsem měl (a pořád mám) z malárie a horečky dengue.
Naposledy upravil(a) trentino dne 14. 11. 2023, 00:08, celkem upraveno 1 x.

trentino
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 34
Registrován: 10. 02. 2014, 10:26
Stav: Offline

Re: Argentina (jaro 22)

Příspěvek od trentino »

„Argentinská ekonomika je jako korek (od vína): už je k ničemu, ale pořád plave.“
(dva týdny na home-office v Buenos Aires)

Asi bych občas měl trochu víc plánovat. Ne, že bych nic neplánoval, ale nějak mě unavila záplava vlogů a blogů na téma „Jak cestovat do Argentiny v roce 2022“, „20 věcí, které musíte v Argentině vyzkoušet“ nebo „10 míst, která nesmíte v Argentině minout“. Plán na následující měsíc proto tak trochu zněl „přistanu v Buenos Aires a pak se uvidí“. Kdybych se ale obtěžoval něco málo si před odletem zjistit, věděl bych, že nemám měnit peníze na letišti. Ne, že bych to nevěděl, jenže tady byl středový kurz EUR-ARS je 122 pesos, směnárna na letišti nabízí 117,5 pesos za euro bez poplatku, výpalné 3,7%. Na letišti…

O 100 euro lehčí a o 11 750 argentinských pesos těžší jsem nasedl do klimatizovaného autobusu Lion Express na 30 kilometrovou cestu z letiště Ezeiza do Puerto Madero na pobřeží Río de la Plata. Puerto Madero bývala špinavá přístavní čtvrť, která se dočkala přestavby na moderní odpočinkovou a rezidenční zónu. Dnes již nepoužívané přístavní jeřáby na promenádě z dlažebních kostek umocňují industriální atmosféru a ve skladech s cihlovou fasádou přeměněných na lepší restaurace jsem zběžně prozkoumal ceny vyhlášených hovězích steaků: 3000 pesos, to je skoro 25 euro. Něco je špatně, vždyť ještě rok před začátkem pandemie bylo provincii Misiones, kam jsem si odskočil ze sousední Paraguaye, tak levně. Mercado v nedaleké čtvrti San Telmo: asado za 900 pesos, 900 děleno 122 rovná se přes 7 euro. Za lepší street food v tržnici. Shawerma v centru necelých 7 euro? Tolik snad nestojí ani v Německu. Že by do Argentiny dorazila prezidentky Kirchnerové drahota?

Puerto Madero
Puerto Madero
Mercado de San Telmo
Mercado de San Telmo
Mercado de San Telmo a první asado, ačkoli to nevypadá, bylo toho hodně...
Mercado de San Telmo a první asado, ačkoli to nevypadá, bylo toho hodně...
Chilské avokádo! Nedotýkat se!! Chilsko-argentinská řevnivost nezná mezí :))
Chilské avokádo! Nedotýkat se!! Chilsko-argentinská řevnivost nezná mezí :))


„Vláda tě okradla, jako každého v Argentině“, začal vysvětlovat majitel hotelu s československým původem, když slyšel o výměně peněz na letišti a dodal, že dnes už nikdo v bance ani ve směnárně nemění. Vždyť v roce 2014 během stáže v Chile mně a jedna slečna z Mendozy vyprávěla o vládních opatřeních na „podporu“ domácího hospodářství. Omezení užívání cizích měn, clo na dovoz zahraničního zboží, šedá ekonomika a korupce. V roce 2014 se 1 dolar v oficiálním kurzu Argentinské centrální banky měnil za 7 pesos, v roce 2019 za 40 pesos, v dubnu 2022 za 114 pesos. S padající hodnotou pesa a zároveň rostoucí poptávkou po v zemi značně omezených eurech a dolarech postupně začal vzkvétat černý trh. Na ulici se už tehdy měnily dolary a eura za dvojnásobek oficiálního kurzu. A já si na ni vzpomněl, až když jsem se nechal takhle školácky napálit…

Dotazy turistů na současnou situaci a s tím spojenou výměnu peněz se na recepci hotelu v San Telmo staly stejnou rutinou, jako pořízení kopie pasu nebo občanky. Nad ranním čajem jsme dění v Argentině společně probírali s domorodou recepční (bere výplatu v argentinských pesos, takže je v Argentině je fakt draho), studentkou ze Santiago de Chile (vyměnila chilská pesa, takže je v Argentině fakt levně), několika Uruguayci na dovolené (vyměnili uruguayská pesa, takže je v Argentině fakt levně) a Rusákem, který drze podotknul, že v ČR všichni mluví rusky, proto jsme ho za trest škodolibě nechali vybrat peníze z bankomatu. Naštěstí (pro něj) včas sklapnul, protože jinak by nejspíš skončil s rozbitou tlamou (i když lepší rozbitá tlama v Buenos Aires než šrapnel na frontě).

Co z toho všeho plyne pro evropského turistu? Evropan si v současné argentinské realitě musí najít svého pouličního bankéře, který mu jeho eura a dolary (nebo chilská a uruguayská pesa, paraguayské guaraní, brazilské reály, prostě skoro cokoli) smění za tržní cenu na pesa argentinská. Výběr veksláků, v Bs As nazývaných arbolitos, je na Calle Florida v centru Buenos Aires široký, stejně jako pestrost jejich triků a kvalita padělků. Jeden z klasických fíglů zažil borec z Uruguaye, který si chtěl vyměnit 1000 dolarů. Vekslák si bankovky převzal a místo 191 tisíc pesos vydal o 38 tisíc méně s poznámkou, že přece přijal 8 dolarových stovek a 2 jednodolarovky a že on se drzým turistou od sousedů rozhodně okrást nenechá. Naštěstí má majitel hotelu svého prověřeného veksláka-bankéře Jimmyho, který ochotně směňuje cizí měny domorodcům i turistům v okolí za kurzy blue. Stačí poslat měnu a částku přes Whatsapp a do hodiny je Jimmy na hotelu s ruličkou argentinských pesos. A bez smlouvání, protože v Argentině se denně vypisují na ulici obchodované měnové kurzy blue pro nákup i prodej. Zítra bude tržní hodnota pesa zase o něco nižší…

Jihoamerický podzim – v období evropského jara – je asi nejlepší čas k návštěvě střední Argentiny. Stromy se zahalují do podzimních barev a slunečné počasí s teplotami okolo 25 stupňů vybízí k procházkám po městě nebo posezení na venkovních zahrádkách. Během nedávného lockdownu si i část Argentinců oblíbila home-office, a tak jsou jindy hlučné bulváry plné aut o něco klidnější, než jak v jihoamerických metropolích obvyklé. Jako základnu na první dva týdny jsem víceméně náhodou vybral čtvrť San Telmo v sousedství Puerto Madero a Microcentra. Ačkoli čtvrť může na první pohled zejména po setmění působit jako tak trochu zanedbaně, je San Telmo bezpečnou částí města s vyhlášenou kosmopolitní gastronomickou scénou. Domorodci zde v noci ve spoře osvětlených ulicích v klidu venčí své domácí mazlíčky a na zahrádkách postavených na chodnících před lokály je každý večer plno. Místní hospody mají v nabídce řemeslná piva a dřevěné stánky ve stylové tržnici Mercado de San Telmo nabízí tradiční asado a empanadas, španělskou paellu, francouzské quiche, řecké souvlaki, belgické vafle nebo italskou pastu.

Boca Juniors - La Bonbonera
Boca Juniors - La Bonbonera
Bs As
Bs As
Bs As
Bs As
prezidentský palác Casa Rosada
prezidentský palác Casa Rosada
El Caminito - Juan Perón, Evita a Maradona... Messi na rozdíl od nich nešňupe...
El Caminito - Juan Perón, Evita a Maradona... Messi na rozdíl od nich nešňupe...
Když není vláda schopná sestavit smyslupný program, zahraje se na nacionalistickou notu...
Když není vláda schopná sestavit smyslupný program, zahraje se na nacionalistickou notu...
Malvíny-Falklandy nás sjednotí. Opravdu je tohle tak zásadní problém bankrotující Argentiny?
Malvíny-Falklandy nás sjednotí. Opravdu je tohle tak zásadní problém bankrotující Argentiny?
vlakové nádraží Retiro
vlakové nádraží Retiro


Dopolední home office jsem vzhledem k pětihodinovému časovému posunu trávil buď na hotelu, nebo v některé z okolních kaváren s wi-fi, a oblíbeným džusem a zákusky z mučenky. Odpoledne jsem obvykle věnoval procházkám po okolí nebo zamířil do Microcentra a z kavárenských zahrádek s oblibou pozoroval měnový ekosystém na Calle Florida. Každý vekslák má vlastní osobitý styl upozorňování na svoji přítomnost, ne nepodobný chování fauny v jihoamerických lesích. Cambio, cambio, cambio, štěbetala vysokým hláskem malá pouliční bankéřka, podsaditý vekslák opřený o zídku jak žába na pařezu čas od času pronesl svoje cambio hlubokým hlasem, zatímco další kolemjdoucím rovnou všem sděloval, že mění eura, dolary i brazilské reály. Když byl některý z veksláků dotěrný, zareagoval jsem trollením: „Kolik pesos je za rubl? Jak to, že neměníš rubly, však rubl je měna budoucnosti, psali to na internetu. Odpoledne donesu plnou igelitku rublů. Cože, ty měníš jenom koloniální eura a imperialistické dolary?“ Soudruzi ve velké zemi na východě, kde zítra znamená včera a která ani dnes neví, kde začíná a kde končí, nejspíš zase někde udělali chybu…

nejzaplivanější stánek v San Telmo, nejlepší empanadas široko daleko a za lidovou cenu
nejzaplivanější stánek v San Telmo, nejlepší empanadas široko daleko a za lidovou cenu
empanada caprese
empanada caprese
torta de maracuya
torta de maracuya
San Telmo
San Telmo

Na ranní rozcvičku a večerní běhání jsou ideální parky v Puerto Madero a Reserva Ecologica Costanera Sur na břehu Río de la Plata. Podél sedmikilometrového pěšího okruhu uprostřed mokřadu jsou rozmístěné lavičky a pozorovatelny ptactva, z vody pomalu stoupá mlžný opar, jen komárů by mohlo být o něco méně. Z nádraží Retiro jezdí příměstské vlaky do Tigre, odkud je možné podniknout plavby po kanálech a ramenech v deltě řeky Paraná. V Bs As se nemám špatně, přesto jsem naznal, že je na čase nakouknout do dalších částí Argentiny…

mokřady Reserva Ecológica Costanera Sur
mokřady Reserva Ecológica Costanera Sur
rameno v deltě Paraná na předměstí Bs As v Tigre
rameno v deltě Paraná na předměstí Bs As v Tigre
letecké muzeum v Tigre
letecké muzeum v Tigre
Bs As - Tigre
Bs As - Tigre
Naposledy upravil(a) trentino dne 15. 01. 2024, 20:08, celkem upraveno 5 x.

Night fly
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3039
Registrován: 13. 05. 2005, 09:25
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Argentina (jaro 22)

Příspěvek od Night fly »

K vyse uvedenemu: blue dollar je nyni kolem 1000,-ARS; od lonska byl zaveden i dalsi kurs "turista" pro cizince, ten je kolem 700. Oficialni je asi 350. Kdyz jsem byl v Argentine pred 16? 17? lety poprve, byl kurs 4,-ARS/USD.

r2d2
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 44
Registrován: 07. 10. 2013, 23:15
Stav: Offline

Re: Argentina (jaro 22)

Příspěvek od r2d2 »

Pred 2 tydny sem sam zamitl vyber z bankomatu podle nabidky v korunach s poplatkama pri prepoctu neco kolem 300, coz by mohlo byt tech oficialnich 350 za dolar. (o tom dvojim kurzu sem do ty doby jeste netusil, ale uz sem znal ceny v obchodech, takze me to malem porazilo :D ) Bufet vedle menil taky za 350, ale sami me varovali, ze skutecny kurz je jinde a poradili at zkusim taxikare. Ti menili za 600. Pak sem jeste narazil nekde ve meste na malou smenarnu kde meli vyvesenej kurz 850.
Tech 1000 sem nikde nezaznamenal, ale v tom pripade uz by se dalo rict, ze je v Argentine hodne levne, jako ta Chilanka v reportu :)
Nove zvoleny prezident mel v predvolebnim programu nahrazeni pesa dolarem a vubec, jestli bude realizovat svuj predvolebni program, tak se Argentine budou dit jeste veci.. dost mozny, ze pri dalsi navsteve treba za rok nebo dva, to bude opet uplne jina zeme.

Tesim se na zbytek reportu pro inspiraci

trentino
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 34
Registrován: 10. 02. 2014, 10:26
Stav: Offline

Re: Argentina (jaro 22)

Příspěvek od trentino »

V argentině je kurzů pesa k dolaru spousta, vedle zmíněných blue a turista/tarjeta třeba dolar social, dolar Qatar (pro Argentince, kteří si mohli dovolit vyrazit na MS ve fotbale), dolar Coldplay (když někdo pořádá koncerty a kulturní akce), dolar soja/agro/Malbec (kurz na vývoz zěmědělských produktů a vína), dolar Netflix, dolar lujo, více se o tom píše třeba tady: www.pagina12.com.ar/437077-dolar-soja-t ... -de-cambio nebo tady www.bloomberglinea.com/english/a-beginn ... nge-rates/

Dokonce bývaly časy, kdy bylo peso a dolar 1:1. Letos se k obvyklým problémům přidalo sucho a nižší vývoz zemědělských plodin a peso letělo až na ten 1000, dneska nákup 1012, prodej 1066 za euro blue. V Bs As jsme ze srandy hádali, zda na nové desetitisícovce bude tapír nebo mravenečník (nová pesa jsou jedny z nejhezčích bankovek s vyobrazením argentinských národních parků a pro ně typickou faunou a florou). Zatím je nová jen dvoutisícovka bez motivu národních parků a tiskne se jak o závod.

stažené z yahoo finance
stažené z yahoo finance

V Bs As se mění (a často i podvádí) na Calle Florida, v San Telmo jsem narazil na blue směnárnu, v Saltě jsem měnil s majitelem hotelu dolary za aktuální blue a blue kurzy dává i Western Union, ale má o něco větší poplatek než blue směnárny. Pro Chilanku je v Latamu levně skoro všude kromě Uruguaye, protože v Chile je pro změnu hodně draho. V téhle argentinské telenovele ale asi málokoho překvapí, že i přesto jezdí Argentinci z Mendozy nakupovat západní věci do Stgo, protože argentinská vláda uvalila na dovoz nesmyslné taxy...

Nově zvolený prezident toho nakecá spoustu, otázka je, kolik slibů nakonec bude nebo nebude zasazeno do "reálného ekonomického rámce". lol
Co říkali vzdělanější místňáci, tak Macri se snažil o nějaké rozumné reformy, ale teď je to zase z extrému do extrému, od jebu k jebu... Co čekat, když se ve finále prezidentských voleb střetne perónista, který je jako bývalý ministr hospodářství spoluzodpovědný za zoufalou ekonomickou situaci a někdo, kdo si říká "král džungle", který "nepřišel vést ovce, ale probudit lvy", v předvolební kampani se ukazuje s motorovou pilou a k tomu by chtěl "udělat Argentinu znovu velkou" (8. největší země na světě snad není velká...)? On se tam prezentuje jako "expert na všechno" od ekonomiky přes politiku až po tantrický sex, taky by chtěl prosadit volný prodej zbraní (jakoby jich v Jižní Americe bylo málo), potraty by naopak zakázal... K dobru mu lze přičíst podporu Ukrajiny, snaha svolat Jihoamerický mírový summit už vypadá tak trochu jako... už si na něj Andrejko sehnal číslo?
Naposledy upravil(a) trentino dne 28. 12. 2023, 21:30, celkem upraveno 2 x.

trentino
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 34
Registrován: 10. 02. 2014, 10:26
Stav: Offline

Re: Argentina (jaro 22)

Příspěvek od trentino »

Život v pravém úhlu
(prodloužený víkend uprostřed pampy)

Na první prodloužený víkend v Argentině jsem zamířil do města Santa Rosa v samém srdci argentinské pampy. Nejprve jsem přemýšlel o delším výletu do Patagonie, ale počasí v jižnějších zeměpisných šířkách může být během dubna už tak trochu loterie. S trochou štěstí bych si mohl užít nádherný barevný podzim s modrou oblohou, s trochou smůly vítr a plískanice. A zrovna Patagonie si zaslouží celý měsíc s odpovídajícím trekovým vybavením, do kterého moje trailové La Sportivy bez goretexu a jedna mikina pro chladnější večery tak úplně nezapadají. Velryby připlouvají k břehům poloostrova Valdés u Puerto Madryn až koncem května a marný boj s komáry v subtropických oblastech na severu země budu svádět ve druhé polovině pobytu.

Někoho možná napadne otázka, proč se třepat 7 hodin nočním autobusem do argentinského zapadákova, kde na rozdíl od jiných jihoamerických zapadákovů nejsou žádné hory, džungle, moře a ani jiná významná památka. Pampa ale k Argentině patří stejně jako Malbec a 600 kilometrů je na místní poměry „kousek“. Navíc do oblasti v dubnu přichází babí léto a kde jinde si dát vyhlášené steaky, než uprostřed nekonečných pastvin?

V Argentině sice k nákupu jízdenek slouží dobře fungující jednotný rezervační systém ticketonline.com.ar, jenže co naplat, v hotovosti je jízdenka o polovinu levnější. Odpolední procházku do centra Bs As jsem proto prodloužil až na autobusový terminál Retiro a cestou si nemohl nevšimnout odvrácené stránky argentinské reality. Hned vedle vlakového a autobusového nádraží, v sousedství nejprestižnějších čtvrtí Retiro a Recoleta, se rozkládá slum Villa 31. Na necelém 1 km2 oficiálně žije 40 tisíc obyvatel, reálně se populace odhaduje na dvojnásobek. Bezpečnostní situace v nejznámější chudinské čtvrti Bs As není dobrá, ale i tady už ti chytřejší zjistili – podobně jako v nejznámější brazilské favele Rocinha – že příjmy plynoucí ze zvědavých turistů jsou jistější formou výdělku než kriminalita a prodej drog. Dnes se do Villa 31 v doprovodu místních průvodců vydávají travel vloggeři, aby zde natočili zaručeně „nejautentičtější“ a „nejnebezpečnější“ videa z Argentiny na svoje kanály a blogy*. Na prostranství před nádražím je improvizované tržiště, kde lze koupit všechno od jídla přes oblečení po kuchyňské vybavení nebo pneumatiky. Starší pán na stoličce prodává pečivo s máslem a nakrájenými kousky sýra a salámu. Paní vedle vymačkává z pomerančů limonádu. Každý se v chřadnoucí argentinské ekonomice snaží nějak vydělat a bohatší Argentinci si cestou z práce ze solidarity obvykle něco koupí.

V zaplivaném stánku v San Telmo, ve kterém jsem se za týden stal štamgastem, jsem večer před odjezdem objednal půl tuctu empanadas po 100 pesos za kus a vyrazil na nádraží. Autobus společnosti Chevalier dorazil na terminál v Santa Rose nad ránem ještě za tmy. V bistru jsem si objednal čaj z maté a jogurt, vyčkal do svítání a vydal se do rezidenční čtvrti kousek od centra, kde jsem měl zamluvené ubytování. Majitelka z Buenos Aires svůj víkendový domek přestavěla na útulný guesthouse se třemi pokoji, které pronajímá pocestným na cestě napříč Argentinou. V Santa Rose se mně líbilo, a tak jsem se s paní domácí domluvil na půjčení auta za víceméně symbolických 2000 pesos, abych mohl prozkoumat okolí. „Seš první, komu jsem auto půjčila, nepůjčuju ho ani svým dětem, tak jezdi jen po asfaltu“. Slíbil jsem, že se budu vyhýbat rutas ripias (nezpevněným cestám) a do večera budu zpátky.

Argentinské empanadas prostě nemají chybu.
Argentinské empanadas prostě nemají chybu.
I přes špatnou ekonomickou situaci je na mnoha trasách konkurence a poschoďáky často jezdí poloprázdné...
I přes špatnou ekonomickou situaci je na mnoha trasách konkurence a poschoďáky často jezdí poloprázdné...
Rio Cuarto je na místní poměry něco mezi "je to kousek" a "vyrazím po obědě".
Rio Cuarto je na místní poměry něco mezi "je to kousek" a "vyrazím po obědě".
Architektura v Santa Rose. Větší auta jsou obvykle předražené ojetiny koupené na leasing. Zítra bude hodnota pesa zase o něco nižší, ale auto majiteli zůstane...
Architektura v Santa Rose. Větší auta jsou obvykle předražené ojetiny koupené na leasing. Zítra bude hodnota pesa zase o něco nižší, ale auto majiteli zůstane...
Když jde dolů ekonomika a vláda není schopná sestavit smysluplný program, začne se hrát na nacionalistickou notu...
Když jde dolů ekonomika a vláda není schopná sestavit smysluplný program, začne se hrát na nacionalistickou notu...
Santa Rosa, Plaza San Martín. Genrál José de San Martín je v Argentině, Chile a Peru považovaný za nárdodního hrdinu za účast v boji za nezávislost v 19. století. Řád osvoboditele generála San Martína je nejvyšším státním vyznamenáním Argentiny.
Santa Rosa, Plaza San Martín. Genrál José de San Martín je v Argentině, Chile a Peru považovaný za nárdodního hrdinu za účast v boji za nezávislost v 19. století. Řád osvoboditele generála San Martína je nejvyšším státním vyznamenáním Argentiny.
Santa Rosa, Plaza San Martín.
Santa Rosa, Plaza San Martín.
Heladería s názvem Blümen. Směrem na jih je evropský vliv čím dál patrnější.
Heladería s názvem Blümen. Směrem na jih je evropský vliv čím dál patrnější.

Vyrazil jsem se na jih k Reserva Provincial Parque Luro, kde žije pro pampu typická fauna: pumy, nandu, lišky a jeleni, kteří akorát mají období říje. V pondělí je ale zavřeno. Nevadí, pokračuji dál do Ataliva Roca. Ospalé ulice s benzínkou, několika obchody o velikosti večerky a přízemními domky jsou narýsované v pravém úhlu. Podobně vypadá většina sídel v okolí. Dalších 80 kilometrů k Salinas Grandes se mně už řídit nechce, otáčím se zpátky na sever a po regionální silnici mířím na východ k vesnici Cereales. Několik domků a škola jsou ze všech stran obklopené rozlehlými pastvinami. Jízda po zdánlivě nekončící rovině ubíhala sama a za odpoledne na počítadle přibylo 200 kilometrů. A co jsem během výletu viděl? Krávy, krávy, krávy, krávy, jen u silnice č. 14 se páslo stádo ovcí a hejno nandu.

Navečer jsem se po návratu do města vydal do parku u laguny Don Tomas jen několik bloků od centra. Skupinky místňáků se zrovna začínaly scházet na večerní maté. Jiní si ve vlahém večeru přišli zasportovat, zarybařit nebo na večerní grilování a všude vládla nakažlivá pohoda. Cestou do centra jsem několik sladkých alfajores, sbalil věci a vyrazil na noční autobus společnosti Expreso Alberino zpátky do Buenos Aires.

Stejně je ale pampa svým neotřelým způsobem krásná a západy slunce nad nekončící rovinou se mně vryly do paměti…

pampa...
pampa...
pampa...
pampa...
pampa...
pampa...
pampa...
pampa...
Laguna v Santa Rose.
Laguna v Santa Rose.
Zpátky v Bs As.
Zpátky v Bs As.

*Jak to v jihoamerických městech vypadá v opravdu nebezpečných čtvrtích pod nadvládou drogových kartelů, ukazují například záběry brazilské televize: www.youtube.com/watch?v=sMA-wrn10aI
o něco autentičtější reportáž z Ria (jasně, není tam mluvící hlava youtubera): www.youtube.com/watch?v=ZRRHQusjc9o a zásah vojenské policie v Riu: www.youtube.com/watch?v=4L3it2wRFVQ z letošního roku

Proč tam asi nechodí točit videa slovutní youtubeři? Já samozřejmě oceňuji snahu zprostředkovat realitu z neturistických míst, proč se ale youtubeři během výletu s místňákem na motorce do chudších částí města tváří skoro jako váleční reportéři? Nestačilo by vlogy na Youtube jednoduše nazývat třeba „odvrácená strana reality“ bez nádechu snahy o cosi senzačního?
Naposledy upravil(a) trentino dne 15. 01. 2024, 20:11, celkem upraveno 2 x.

trentino
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 34
Registrován: 10. 02. 2014, 10:26
Stav: Offline

Re: Argentina (jaro 22)

Příspěvek od trentino »

Run na bankomaty
(za dolary na protější břeh Río de la Plata)

Během cesty nočním dálkovým autobusem zpátky do Bs As se mně pomalu začínaly do hlavy vkrádat myšlenky, kde sehnat další eura a dolary, které sice na účtech mám, ale v Argentině je nemůžu vybrat. Jinými slovy, co dělat, když Evropanovi v Argentině dochází eurový i dolarový cash a hrozí, že v následujících týdnech bude muset platit kartou nebo vybírat z bankomatu za vládou stanovený kurz, který má k realitě stejně daleko jako tučňák patagonský k předsedovi OSN? První možností je vystát si hodinovou frontu před pobočkou Western Union, kde odeslané peníze přepočítají na hotovost jen v o něco málo horším kurzu blue. Nebo si můžu udělat víkendový výlet do Uruguaye, kam jsem se stejně chtěl podívat a kde lze z bankomatů vybírat uruguayská pesa i dolary, které po návratu směním u svého pouličního bankéře na pesa argentinská.

Zbývalo vyřešit otázku, zda je možné vrátit se do Argentiny bez testu i při využití pozemní a vodní dopravy, což z oficiálních zdrojů nebylo zcela zřejmé. „Naše vláda je tak neschopná, že jenom kopíruje Uruguay. Když něco udělají v Uruguayi, naše vláda to do týdne udělá taky“, dozvěděl jsem se na recepci po návratu z ranního běhání. A Uruguay od 1. dubna zrušila povinnost prokázat se negativním testem při vstupu do země leteckou, pozemní i vodní dopravou pro očkované a všechny, kdo v posledních 90 dnech covid prodělali. Že testy opravdu zrušila i Argentina potvrdila skupinka právě příchozích turistů z Uruguaye. Stačilo tak zajít do nejbližší agencia de viajes (cestovní agentury) a za 6700 pesos koupit lístek na trajekt do Colonia del Sacramento na protějším břehu Río de la Plata. „Nebudeš to všechno platit ve stovkách, že ne?“, zděšeně vyhrkla slečna v cestovce při pohledu na ruličku bankovek. Odpočítal jsem 12 zelených pětistovek s jaguárem, přihodil 7 fialových stovek s Evitou a oddychl si, že nebudu muset stát ve frontě u pobočky WU.

terminál Colonia Express v Bs As
terminál Colonia Express v Bs As
roušky už nejsou povinné
roušky už nejsou povinné
kalná voda z řeky se postupně mísí s vodou brakickou
kalná voda z řeky se postupně mísí s vodou brakickou
přístav v Colonii
přístav v Colonii
Colonia express a konkurenční Buquebus
Colonia express a konkurenční Buquebus

Colonia del Sacramento je hezké koloniální město s kamennými ulicemi ve stínu vzrostlých stromů, malou pobřežní promenádou a zachovalým opevněním ze 17. století. Nebo spíš by bylo, nebýt davů turistů. Původně jsem chtěl navštívit některou z vinic v okolí a zbytek víkendu strávit nicneděláním na sladkovodních plážích v nedalekém Carmelu na břehu řeky Uruguay, jenže volno během velikonočního týdne Semana Santa vyvolalo lokální stěhování národů. Davy Uruguayců z Montevidea se vydaly do Colonie a za nákupy do Buenos Aires, aby se v jindy poklidném dvacetitisícovém městě střetly s bohatšími Argentinci a zabraly všechny hotely, hostely, apartmány i penziony v celém okolí. V Bs As se navíc o víkendu konal zápas Copa Libertadores mezi brazilským Gremio Porto Alegre a domácím River Plate, takže se přes Colonii vracely hlučné tlupy opilých Brazilců do nejjižnějšího brazilského státu Rio Grande do Sul. Sekundárním důsledkem pak bylo, že v bankomatech beznadějně došly dolary. V jedné z vkusně zařízených kaváren ve stínu vzrostlých stromů mě obsluha nechala naposledy obvolat několik hotelů v okolí, avšak bez výsledku. Po západu slunce jsem chtě nechtě musel nasednout na poslední večerní autobus do Montevidea, což se nakonec ukázalo jako dobrý nápad.

Colonia
Colonia
Colonia
Colonia
Colonia
Colonia

„Uruguay je první zemí na světě, kde si legálně oddané homosexuální páry mohou legálně koupit střelnou zbraň k obraně legálně pěstované marihuany“, říká jedno z častých memes kolujících na internetu. Mimoto je Uruguay také první země na světě, která uznala arménskou genocidu, jako první v Jižní Americe uznala v roce 1948 stát Izrael, v roce 2011 i Palestinu. Je jednou ze čtyř jihoamerických zemí umožňujících potraty, celosvětovou pozornost vzbudil program zavedení notebooků zdarma pro mladé školáky ze všech sociálních vrstev.

Na přelomu milénia způsobovala finanční provázanost s Argentinou pády bank, vysokou nezaměstnanost a rostoucí chudobu. Uruguay však na rozdíl od souseda z jižního břehu Río de la Plata zvládla vybudovat silné a nezávislé instituce a stabilní podnikatelské prostředí se solidní úrovní služeb a zaměřením na obnovitelné zdroje energie. Podíl střední třídy v zemi přesahuje 60% a je nejvyšší ze všech latinskoamerických zemí, zatímco míra chudoby je naopak jedna z nejnižších. Uruguay s 3,3 miliony obyvatel je dnes spolu s Kostarikou považovaná za nejsvobodnější, nejstabilnější a nejbezpečnější zemi v Latinské Americe.

Pozoruhodnou postavou je bývalý prezident z let 2010-15 José Mujica. Po zvolení se odmítnul přestěhovat do prezidentského paláce a nadále zůstal ve skromném domku na svojí farmě u Montevidea. Pro skromný život o něm média psala jako o „nejchudším prezdentovi na světě“. „Nezměním životní styl jen proto, že jsem se stal prezidentem“, namítal a dodával, že se jako chudý necítí, protože na farmě má všechno, co k životu potřebuje. Nadto odváděl 90% prezidentského platu do fondu na pomoc začínajícím firmám. „Potřebuji, aby v zemi fungoval kapitalismus“, odpovídal na dotazy týkající se hospodářství a ekonomických záležitostí bývalý člen marxistického hnutí Tupamaros, který v období diktatury strávil 14 let ve vězení. Ve volném čase se věnuje pěstování chryzantém a po skončení mandátu otevřel na svém pozemku zemědělskou školu pro 300 dětí. Ačkoli zejména ke konci mandátu čelil kritice a byl označovaný spíše za filozofa než státníka, jedno mu upřít nelze: vnesl do politiky lidskost a nastavil zrcadlo mnoha rozežraným politikům.

Montevideo
Montevideo
Montevideo
Montevideo
arménský Lahmacun a místní pivo Zillertal k večeři
arménský Lahmacun a místní pivo Zillertal k večeři
památník arménské genocidy v Montevideu
památník arménské genocidy v Montevideu
Montevideo
Montevideo
Montevideo
Montevideo
Montevideo
Montevideo
Montevideo
Montevideo
Montevideo
Montevideo
na terminálu Tres Cruces v Montevideu
na terminálu Tres Cruces v Montevideu

Tři dny ve slunečném, klidném, neobvykle vylidněném a evropsky drahém Montevideu uplynuly jak voda, na sedmý pokus se mně podařilo vyšťourat z jednoho bankomatů v centru zřejmě posledních 200 dolarů v celém okolí, až nastal čas vypravit se zpátky do Colonie na trajekt do Bs As.

Bs As skyline
Bs As skyline


Odpovědět